Sony SEL100F28GM Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
–1
(1) (2)
–2
(1)
(2)
Zakładanie izdejmowanie
obiektywu
Aby założyć obiektyw
(Patrz ilustracja ).
1
Z
dejmij tylne i przednie przykrywki
obiektywu i przykrywkę obudowy
aparatu.
Przednią przykrywkę obiektywu można zdjąć
i założyć na dwa sposoby: (1) i (2). Jeśli na
obiektyw jest założona osłona obiektywu, to
przy zdejmowaniu i zakładaniu przykrywki należy
używać sposobu (2).
2
Ustaw biały wskaźnik na tubusie
obiektywu w jednej linii z białym
wskaźnikiem na korpusie aparatu.
Następnie wsuń obiektyw do uchwytu
wkorpusie i obracaj nim w prawo do
chwili, aż się zablokuje.
Przy zakładaniu obiektywu nie należy naciskać
przycisku odblokowywania obiektywu na
korpusie.
Nie montować obiektywu pod kątem.
Aby zdjąć obiektyw
(Patrz ilustracja ).
Przytrzymując wciśnięty przycisk
odblokowywania obiektywu na korpusie,
obróć obiektyw do oporu przeciwnie do
ruchu wskazówek zegara i zdejmij go.
Zakładanie osłony obiektywu
Zaleca się stosowanie osłony obiektywu w celu
ograniczenia efektu flary (halacji) i zapewnienia
jaknajlepszej jakości obrazu.
Ustaw czerwoną kreskę na osłonie
obiektywu w jednej linii z czerwoną kreską
na obiektywie (wskaźnikiem ustawienia
osłony obiektywu). Następnie wsuń osłonę
w uchwyt obiektywu i obracaj nią w prawo
do chwili, aż się zatrzaśnie, a jej czerwona
kropka będzie w jednej linii z czerwoną
kreską na obiektywie (wskaźnikiem
ustawienia osłony obiektywu).
Podczas korzystania zzewnętrznej lampy błyskowej
(sprzedawanej osobno) przymocowanej do aparatu,
należy zdjąć osłonę obiektywu, tak by nie blokowała
światła lampy.
W celu przechowywania osłonę obiektywu należy
zakładać na obiektyw odwrotnie.
Nastawianie ostrości
Istnieją trzy sposoby regulowania ostrości.
Autofokus
Aparat nastawia ostrość automatycznie.
Tryb DMF (Direct Manual Focusing —
bezpośrednie ręcznie ustawianie ostrości)
Aparat nastawia ostrość automatycznie, a następnie
daje użytkownikowi możliwość wprowadzenia
drobnych korekt.
Tryb ręcznego nastawiania ostrości
Użytkownik ręcznie nastawia ostrość.
Więcej informacji o ustawieniach poszczególnych
trybów można znaleźć w instrukcji obsługi
dołączonej do konkretnego modelu aparatu.
W przypadku niektórych modeli aparatów tryb AF
nie jest dostępny podczas nagrywania filmów.
Więcej informacji na temat zgodności obiektywu
zinnymi urządzeniami można uzyskać wlokalnej
witrynie internetowej firmy Sony oraz wnajbliższym
punkcie sprzedaży lub serwisowania produktów
marki Sony.
4-584-765-01(1) (PL)
SEL100F28GM
Wymienny obiektyw
Instrukcja obsługi
FE 100mm
F2.8 STF GM OSS
Mocowanie E
©2016 Sony Corporation
(ciąg dalszy na drugiej stronie)
Polski
Niniejsza instrukcja obsługi zawiera informacje
na temat obsługi obiektywu. Środki ostrożności
wspólne dla wszystkich obiektywów, np. uwagi
na temat eksploatacji, zebrano wosobnym
arkuszu zatytułowanym „Uwagi przed użyciem”.
Przed użyciem obiektywu należy zapoznać się
zobydwoma dokumentami.
Ten obiektyw zaprojektowano do aparatów
fotograficznych Sonyα zmocowaniem typuE.
Niemożna używać go z aparatami wyposażonymi
wmocowanie A.
Obiektyw FE 100mm F2.8 STF GM OSS jest zgodny
zprzetwornikiem obrazu o zakresie formatu 35 mm.
Aparat zprzetwornikiem obrazu wformacie 35mm
można także skonfigurować w celu wykonywania
zdjęć wformacie APS-C.
Szczegółowa procedura konfiguracyjna jest podana
w instrukcji obsługi aparatu.
Więcej informacji na temat zgodności obiektywu
zinnymi urządzeniami można uzyskać wlokalnej
witrynie internetowej firmy Sony oraz wnajbliższym
punkcie sprzedaży lub serwisowania produktów
marki Sony.
Uwagi dotyczące użytkowania
Nie należy wystawiać obiektywu na światło słoneczne
lub inne źródło jasnego światła. Skupienie światła
może spowodować wewnętrzną awarię korpusu
aparatu i obiektywu, może pojawić się dym lub dojść
do pożaru. Jeśli okoliczności wymagają, aby zostawić
obiektyw na słońcu, należy pamiętać o założeniu
przykrywki obiektywu.
Podczas fotografowania pod słońce, słońce musi
znajdować się poza kątem widzenia. W przeciwnym
razie promienie słoneczne mogą skoncentrować się
w punkcie ogniskowej wewnątrz aparatu, powodując
dym lub pożar. Gdy słońce znajduje się lekko poza
kątem widzenia, może również spowodować
pojawienie się dymu lubpożaru.
Przenosząc aparat z przymocowanym obiektywem,
należy zawsze mocno trzymać zarówno aparat, jak
iobiektyw.
Obiektyw nie jest wodoodporny, chociaż w jego
konstrukcji zastosowano pewne zabezpieczenia przed
wnikaniem kurzu i rozbryzgów wody. Jeśli ma być
używany w deszczu i podobnych warunkach, należy
chronić go przed kroplami wody.
Środki ostrożności dotyczące używania
lampy błyskowej
Korzystając ztego obiektywu, nie należy używać
wbudowanej lampy błyskowej. Najlepiej zastosować
zewnętrzną lampę błyskową (sprzedawaną osobno).
Rozpoznawanie części
1 Wskaźnik ustawienia osłony obiektywu
2 Pierścień regulacji ostrości
3 Wskaźnik przysłony
4 Skala przysłony
5 Pierścień przysłony
6 Wskaźnik przełączania makro
7 Skala przełączania makro
8 Przycisk pamięci ostrości
9 Przełącznik trybu ostrości
10 Przełącznik redukcji drgań
11 Pierścień przełączania makro
12 Przycisk odblokowania przełączania makro
13 Wskaźnik montowania
14 Osłona obiektywu
15 Przełącznik przysłony
16 Styki obiektywu*
17 Gumowy pierścień mocowania obiektywu
* Nie wolno dotykać styków obiektywu.
a
Korzystanie zprzycisków
pamięci ostrości
Przycisk pamięci ostrości wtym obiektywie jest
niedostępny podczas pracy zniektórymi modelami
aparatów.
Więcej informacji na temat zgodności obiektywu
zinnymi urządzeniami można uzyskać wlokalnej
witrynie internetowej firmy Sony oraz wnajbliższym
punkcie sprzedaży lub serwisowania produktów
markiSony.
Naciśnięcie przycisku pamięci ostrości wtrybie AF
spowoduje wyłączenie tego trybu. Ostrość zostanie
ustawiona na stałe ibędzie można zwolnić migawkę
przy tym ustawieniu. Aby ponownie włączyć tryb AF,
należy wcisnąć do połowy przycisk spustu migawki
ipuścić przycisk pamięci ostrości.
Korzystanie z funkcji redukcji
drgań
Przełącznik redukcji drgań
ON: Redukuje drgania aparatu.
OFF: Nie redukuje drgań aparatu. Podczas robienia
zdjęć przy użyciu statywu zaleca się ustawienie
wartości OFF dla funkcji redukcji drgań.
Regulowanie ekspozycji
Po zrównaniu punktu „A” na skali przysłony
ze wskaźnikiem przysłony aparat przechodzi
wtryb automatycznej przysłony isamodzielnie
dostosowuje ekspozycję. Można też dostosować
ilość światła między Nr. T 5.6 i T22*, obracając
pierścień przysłony.
* Nr T (Numery T): Numer T jest praktyczną
wartością wskazującą ilość światła w obiektywie
zuwzględnieniem współczynnika transmisji
obiektywu. Mimo że duży otwór względny przysłony
obiektywu wynosi f/2.8, specjalny system apodyzacji
zapewnia ilość światła T/5.6, co daje taki sam efekt,
jak f/5.6 wprzypadku zwykłego obiektywu. Wartość
przysłony obiektywu, wartość podana na aparacie
i wartość używana podczas określania ekspozycji
są wszystkie wskazywane przez Nr T. Nr. T można
używać jako zwykłej wartości przysłony.
Ręczne dostosowanie ilości światła
Obróć pierścień przysłony do
odpowiedniego Nr. T, gdy aparat jest
wtrybie M lub A.
Obiektyw jest dostarczany z większymi interwałami
skali przysłony między T/5.6 i T/8 w celu zapewnienia
dokładniejszej korekty.
Chociaż obiektyw posiada oznaczenia skali przysłony
wskazujące wartości T/5.6, T/6.3, T/7.1 i T/8, można
ustawić przysłonę na dowolną wartość między tymi
oznaczeniami.
Chociaż wartość przysłony używana do
fotografowania jest ustawiona na pierścieniu
przysłony, wartość używana do wskazywania
naaparacie, atakże rejestrowania wartości
ekspozycjijest ustalana zgodnie z ustawieniem
wkroku ekspozycji w aparacie.
Uwagi
Podczas nagrywania filmów ustaw przełącznik
przysłony wpozycji OFF. (Patrz ilustracja -a)
Gdy przełącznik przysłony znajduje się w pozycji
OFF, następuje tłumienie odgłosów działania
pierścienia przysłony. (Do nagrywania filmów).
Jeśli przełącznik przysłony znajduje się wpozycji
ON, zmiana wartości przysłony podczas
filmowania spowoduje zarejestrowanie dźwięku
towarzyszącego obracaniu pierścienia przysłony.
Przełączanie odległości
fotografowania
Można fotografować obiekty znajdujące się
wodległości od 0,57 m (maksymalne powiększenie
0,25 x), obracając pierścień przełączania makro
do„0,57 m – 1,0 m”.
Naciśnij i przytrzymaj przycisk
odblokowujący przełączanie makro,
anastępnie obróć pierścień przełączania
makro do odpowiedniej odległości
fotografowania.
0,85m-∞ (fotografowanie standardowe):
Odpowiednie do odległości fotografowania między
nieskończonością i 0,85 m.
0,57 m – 1,0 m (fotografowanie makro):
Odpowiednie do odległości fotografowania między
1,0 i 0,57 m.
Dane techniczne
Nazwa produktu
(Nazwa modelu)
FE 100 mm F2.8 STF
GM OSS
(SEL100F28GM)
Ogniskowa (mm)
100
Odpowiednik ogniskowej
35mm*¹ (mm)
150
Grupy-elementy obiektywu
10-13 *²
Kąt widzenia 1*³ 24°
Kąt widzenia 2*³ 16°
Minimalna ostrość* (m)
Z pierścieniem przełączania
makro ustawionym na
„0.85m-∞”
Z pierścieniem przełączania
makro ustawionym na
„0.57m-1.0m”
0,85
0,57
Maksymalne powiększenie (X)
Z pierścieniem przełączania
makro ustawionym na
„0.85m-∞”
Z pierścieniem przełączania
makro ustawionym na
„0.57m-1.0m”
0,14
0,25
Minimalna przysłona F20 (T22)
Średnica filtra (mm) 72
Wymiary (maks. średnica ×
wysokość)
(w przybliżeniu, mm)
85,2 × 118,1
Masa (w przybliżeniu, g) 700
Funkcja redukcji drgań Tak
Odpowiednik ogniskowej wformacie 35mm
wprzypadku aparatów cyfrowych zwymiennym
obiektywem wyposażonych wprzetwornik obrazu
owielkości APS-C.
Element apodyzacji nie został dołączony.
Wartość kąta widzenia 1 dotyczy aparatów
wformacie 35mm, natomiast wartość kąta widzenia
2 dotyczy aparatów cyfrowych z wymiennym
obiektywem, wyposażonych w przetwornik obrazu
owielkości APS-C.
*4 Minimalna ostrość to odległość od przetwornika
obrazu do fotografowanego obiektu.
W zależności od konstrukcji obiektywu zmiana
odległości ostrzenia może powodować zmianę
ogniskowej. Podane wartości ogniskowej dotyczą
obiektywu nastawionego na nieskończoność.
Dołączone elementy
(Liczba w nawiasie oznacza liczbę elementów).
Obiektyw (1 szt.), przednia przykrywka obiektywu
(1szt.), tylna przykrywka obiektywu (1 szt.),
osłona obiektywu (1 szt.), pokrowiec (1 szt.),
drukowana dokumentacja
Konstrukcja oraz dane techniczne mogą ulec
zmianie bez powiadomienia.
i są znakami towarowymi firmy
SonyCorporation.
Włączanie automatycznej (AF)/
ręcznej (MF) regulacji ostrości
W obiektywie można przełączać między dwoma
trybami regulacji ostrości: AF (automatycznym)
iMF(ręcznym).
Wcelu fotografowania zautomatycznym
ustawieniem ostrości waparacie iobiektywie należy
ustawić funkcję AF. Przy fotografowaniu z ręcznym
ustawieniem ostrości wystarczy ustawić funkcję MF
w jednym z tych urządzeń.
Ustawianie trybu ostrości w obiektywie
Przesuń przełącznik trybu regulacji ostrości
do pozycji trybu AF lub MF (1).
Szczegółowa procedura ustawiania trybu ostrości
znajduje się w instrukcji obsługi aparatu.
W trybie MF należy obracać pierścieniem regulacji
ostrości (2), patrząc cały czas przez wizjer.
Korzystanie z aparatu wyposażonego
wprzycisk sterujący trybem AF/MF
Naciskając przycisk sterujący AF/MF podczas
fotografowania wtrybie AF możesz tymczasowo
przełączyć regulację ostrości na tryb MF.
Naciskając przycisk sterujący AF/MF podczas
fotografowania wtrybie MF, można tymczasowo
przełączyć regulację ostrości na tryb AF, jeśli
wobiektywie ustawiono tryb AF, awaparacie — MF.
(ciąg dalszy z pierwszej strony)
Informacje o apodyzacji
Specjalny „element apodyzacji” znajduje się w pobliżu przysłony systemu
optycznego obiektywu. Ten specjalny element optyczny jest typem filtra
ND, który stopniowo staje się gęstszy (ciemniejszy) w stronę granicy
pola widzenia, a więc ogranicza ilość światła, które przechodzi w pobliżu
zewnętrznej granicy pola widzenia. Przysłona obiektywu jest wskazywana
i kontrolowana przez Nr T, który kompensuje redukcję wymuszoną
przez specjalny element apodyzacji. Nr T może być używany jako Nr F
wzwykłym obiektywie, gdy ustala się ekspozycję.
Zasada poprawy jakości efektu redukowania ostrości
Redukcja ostrości kropki Redukcja ostrości linii
Obiektyw
Natężenie zmniejsza się stopniowo
bliżej granicy pola widzenia
Stopniowe rozprzestrzenienie bez utraty kształtu
Teoretycznie
idealny tradycyjny
obiektyw
Natężenie nie zmienia się Linia staje się grubsza
Obrazy po redukcji ostrości stają się rozmazanymi klastrami punktów. Obiektyw z dobrze zredukowanym
odchyleniem odtwarza dokładnie kształt obrazu, ale nie zapewnia stopniowego rozmazania w obszarze
redukcji ostrości. Może wystąpić niekorzystne rozmycie, które sprawia, że np. jedna linia wydaje się
podwójna w zależności od metody redukcji. Obiektyw przyjmuje specjalny element apodyzacji, który
zapewnia stopniowo rozproszony obraz bliżej granicy pola widzenia bez utraty podstawowego kształtu.
Innymi słowy, zapewnia łagodną i naturalną redukcję ostrości bez nienaturalnego przekształcenia
oryginalnego kształtu. Element apodyzacji spełnia swoją rolę, jeśli przysłona została ustawiona w zakresie
od T/5.6 do T/8.
Element apodyzacji
  • Page 1 1
  • Page 2 2

Sony SEL100F28GM Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi