BBC Bircher Archiv Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

1
175
80 72.5
5928440
ProAccess
Czujnik do bram i szlabanów wykrywający pojazdy
Tłumaczenie oryginalnej instrukcji obsługi
Dane ogólne
1Instrukcje bezpieczeństwa
POLSKI
424031A
12/20
Moduł czujnika Sterownik
Jednostka
sterująca
Wskaźnik trybu
Przycisk: Wartość
wartości
Wskaźnik wartości
Dioda LED
Przycisk: Kontrola
obszaru
Przycisk: TRYB
(wybór parametrów)
Przycisk:
maksymalny zasięg
mikrofalowy
Przycisk: Wyjście
logika
Przycisk: Tryb czujnika
kątowy (aktywacja)
prostopadły (zabezpieczenie pojazdu)
Przycisk: Kalibracja
Wpust kabla
Wymiary
Moduł
czujnika
Produkt jest czujnikiem do wykrywania pojazdów, przeznaczonym do wykrywania
zbliżania się i obecności pojazdów w pobliżu bramy lub szlabanu.
Przed uruchomieniem urządzenia przeczytaj uważnie niniejszą instrukcję obsługi i
zachowaj ją, by móc sięgnąć do niej później.
Montaż, uruchomienie, modyfikacje i rozszerzenia należy powierzać wyłącznie
doświadczonemu elektrykowi!
Przed rozpoczęciem czynności należy odłączyć urządzenie/instalację od zasilania!
Podczas pracy podzespołów elektrycznych wskutek np. zwarcia może dojść do
emisji gorących zjonizowanych gazów.
Przestrzegaj wszystkich mających zastosowanie lokalnych przepisów bezpie-
czeństwa elektrycznego!
Nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa może spowodować śmierć, poważ-
ne obrażenia lub rozległe szkody!
Należy stosować zasilanie niskonapięciowe (SELV) zgodnie z EN 61558. Przewo-
dy muszą być chronione przed uszkodzeniami mechanicznymi.
Przed przystąpieniem do instalacji lub montażu należy zastosować następujące śro-
dki bezpieczeństwa:
• Odłącz moduły/instalację od zasilania!
• Upewnij się, że zasilanie jest odłączone!
• Upewnij się, że modułów/instalacji nie można włączyć!
• Odłącz urządzenie od sieci zasilającej na wypadek usterki.
Ograniczona ochrona przed przypadkowym dotknięciem!
2
90° 90°
150 mm
*
*400 mm
100 mm
90° 90° 45°
500 mm
> 300 mm
500 mm 500 mm
500 mm
500 mm
i
2Zalecenia dotyczące instalacji czujnika
Czujnik będzie działał prawidłowo wyłącznie po prawidłowym ustawieniu kierunku, wysokości i trybu.
Szlaban Wysokość montażowa
Brama przesuwna
Szlaban
Zamknięty szlaban
Panel
przesuwny
bramy
Tryb prostopadły
Tryb prostopadły
Poziomo
Pod górę
W dół
Podkładka
Podkładka
Tryb prostopadły
* odległość – patrz
diagram strefy
zasięgu czujnika
(5.3)
Strefa ogólnodostępna
Strefa ogólnodostępna
Strefa za bramą
Strefa za szlabanem
Tryb prostopadły
Tryb kątowy
Automat wydający bilety parkingowe
Wysepka
lub mniej
Droga
pojazdu
Droga
pojazdu
Wskazówka:
Użyj uchwytu pod
kątem 45˚
Uwagi:
Dokonaj regulacji w taki sposób, aby płaszczyzna wykrywania była równoległa do powierzchni drogi. Niekiedy może być potrzebna regulacja pio-
nowa, jeśli powierzchnia drogi wznosi się lub opada.
Nie należy montować obiektów ruchomych, takich jak agi lub banery, w stree zasięgu czujnika. Należy usunąć wszelką roślinność ze strefy zasięgu
czujnika lub ponownie skongurować strefę tak, by była mniejsza. Nieprzestrzeganie tych zaleceń może uniemożliwić czujnikowi opuszczenie stanu
wykrywania lub opóźnić zmianę stanu.
Nie należy umieszczać przedmiotów (np. szyldów) w stree zasięgu czujnika. Nieprzestrzeganie tych zaleceń może uniemożliwić czujnikowi opuszcze-
nie stanu wykrywania lub opóźnić zmianę stanu.
W stree zasięgu czujnika nawierzchnia powinna być równa. Nieprzestrzeganie tych zaleceń może uniemożliwić czujnikowi opuszczenie stanu
wykrywania lub opóźnić zmianę stanu.
Wokół strefy zasięgu nie należy umieszczać świetlówek. Mogą one uniemożliwić właściwe działanie czujnika.
Umieszczenie ranki lub tabliczki na szlabanie może być przyczyną niestabilnej pracy czujnika. Należy wówczas usunąć tabliczkę lub przesunąć
czujnik, aby zapobiec tego rodzaju problemom.
3
1
3
2
4
56
5 mm
70 ± 1 mm
32 ± 1 mm
80 mm
500 mm
29 mm
40 mm
29 mm
53 mm
175 mm
53 mm
3Instalacja modułu
Zasilanie Wyjście
Zasilanie 12–24 V DC
Wyjście przekaźnikowe
przełączane NO/NC
30 V DC 0,3 A lub mniej (obciążenie
rezystancji)
Skok
mocowania
od powierzchni drogi
Skok
mocowania
M4
W zależności od
średnicy kabla
Nawierć otwory.
Przeciągnij
kabel.
Potrzebne narzędzia:
• precyzyjny wkrętak, Phillips #1
• wkrętak, Phillips #2
Odkręć śruby mocujące na spodzie pokrywy przedniej i zdejmij
pokrywę.
(Nie wykręcaj śruby do końca. Śruba może wypaść.
W przypadku jej zagubienia użyj śruby M3 x 10 Philips.)
Przymocuj bazę do powierzchni
montażowej za pomocą czterech
śrub.
Umieść moduł czujnika z
powrotem w podstawie.
Wepchnij zbędny odcinek
przewodu (≥ 10 cm)
z powrotem w
powierzchnię montażową.
Kongu-
racja
patrz
strona 4
Podłącz przewody do zacisków.
Aby odłączyć moduł czujnika:
Przytrzymaj w tym miejscu i pociągnij
(patrz rozdział 2)
4
7 8
1
2
90° 90°
4Konguracja
Tryb czujnika Skonguruj właściwy tryb czujnika, naciskając przycisk Tryb czujnika
i przytrzymując go przez 2 sekundy. Ustawienie fabry-
czne: prostopadły
Wyjście Wybierz typ logiki wyjścia
(naciskając przycisk Wyjście). Ustawienie fabryczne:
NO
Maksymalny zasięg
mikrofalowy
Wyreguluj zasięg czujnika
(naciskając przycisk Maksymalny zasięg mikrofalowy).
Zalecenie: Ustaw zasięg o 500 mm krótszy niż rzeczywista szerokość drogi.
Ustawienie
fabryczne: 3,5 m
Tryb czujnika:
prostopadły [Ochrona pojazdu]
Tryb czujnika:
kątowy [Aktywacja]
Kalibracja zapamiętuje tło w stree zasięgu przeprowadzać bez udziału pieszych i pojazdów!
Naciśnij przycisk Kalibracja na czujniku i przytrzymaj go przez 2 sekundy, po czym sprawdź, czy dioda LED miga powoli na niebiesko.
Dioda LED miga przez 8 sekund, po czym zaczyna migać szybciej przez 2 sekundy.
Jeśli czujnik ultradźwiękowy wykryje obiekt podczas kalibracji, dioda LED zaczyna migać na przemian na czerwono i na niebiesko, co powoduje błąd
kalibracji.
Jeśli nie można wyeliminować przyczyny błędu, zmniejsz zasięg.
Po zakończeniu kalibracji dioda LED świeci stale na zielono.
Jeśli w stree zasięgu czujnika nastąpi dostrzegalna zmiana (np. postawienie ściany lub płotu), kalibrację należy przeprowadzić ponownie.
Jeśli podczas kalibracji pieszy lub pojazd znajdzie się w stree zasięgu czujnika, kalibrację należy powtórzyć.
• Jeśli zmianie ulegnie wysokość instalacji czujnika, kąt kierunku i/lub maksymalny zasięg mikrofalowy, kalibrację należy powtórzyć.
4.1 Kalibracja
Obróć moduł czujnika tak, aby ustawić go pod prawidłowym kątem.
Najpierw zaczep osłonę przednią o górę podstawy, a następnie
zatrzaśnij ją na podstawie po opuszczeniu na dół.
Dokręć śrubę mocującą osłony przedniej.
5
Naciśnij przycisk Kontrola obszaru
Dioda LED miga na zielono.
Jeśli w strefie zasięgu czujnika pojawi się pieszy lub obiekt, dioda LED zaczyna świecić:
– Miganie na żółto: Tylko czujnik mikrofalowy wykrył obiekt
– Miganie na fioletowo: Tylko czujnik ultradźwiękowy wykrył obiekt
– Miganie na czerwono: Czujniki mikrofalowy i ultradźwiękowy wykryły obiekt
Na życzenie:
wyreguluj zakres czujnika ultradźwiękowego
1. Naciśnij przycisk TRYB i wybierz Maksymalny zasięg ultradźwiękowy
2. Naciśnij przycisk WARTOŚĆ i wybierz żądaną odległość dla strefy zasięgu czujnika
Po upływie 30 sekund bez wykrycia obiektu czujnik automatycznie przejdzie z powrotem w normalny tryb pracy.
4.2 Kontrola strefy zasięgu (można przeprowadzić ją po kalibracji)
4.3 Kontrola działania systemu
Ustawienie fabry-
czne: 1 m
Stań na środku pasa ruchu pojazdów (patrz rysunek [A]) i zacznij iść w
stronę wjazdu.
Gdy dioda LED migająca powoli na zielono (brak wykrytego obiektu)
zacznie migać szybko na żółto (wykryty obiekt), znajdujesz się na
skraju strefy zasięgu czujnika; w zależności od Twojego położenia
dioda LED może zacząć migać szybko na czerwono lub oletowo, patrz
kolory diod LED na ostatniej stronie.
Stań na skraju pasa ruchu pojazdów (patrz rysunek [B]) i zacznij iść
wzdłuż krawędzi, sprawdzając, czy dioda LED miga powoli na zielono
(brak wykrycia obiektu).
Szlaban
(Szlaban otwarty) (Szlaban zamknięty)
Po zwerykowaniu strefy zasięgu czujnika: Naciśnij przycisk Kontrola obszaru
Po zwerykowaniu strefy zasięgu czujnika należy sprawdzić działanie całego systemu z użyciem pojazdu.
W tym celu należy zbliżyć się w pojeździe zajmującym całą szerokość podjazdu.
Aby wprowadzić ustawienia zaawansowane (w razie potrzeby): przejdź do strony 6
Prawa strona pasa
Środek pasa
Lewa strona pasa
6
1 2 34 5
1 2 34 5
3 m 5.5 m
5.5 m3 m2 m
2 m
i
5Ustawienia zaawansowane
5.1 Wrażliwość na początkowe wykrycie [Regulacja anulowania wykrycia osoby]
5.2 Wrażliwość na obiekty nieruchome (po początkowym wykryciu)
5.3 Diagram strefy zasięgu czujnika
Ustawienie
fabryczne: 3
Ustawienie
Mała Duża
Zdolność anulowania
wykrycia osoby
Ustawienie
fabryczne: 3
Ustawienie
Mała Duża
Zdolność wykrywania
pojazdów
Zwiększ wartość, jeśli: • Sporadycznie zdarza się wykrycie osoby
• Czujnik wykrywa pojazd przejeżdżający w pobliżu (ale nie w obrębie) strefy zasięgu czujnika
Zmniejsz wartość, jeśli: • Sporadycznie zdarza się niewykrycie pojazdu
• Reakcja wykrywania jest zbyt powolna
Zwiększ wartość, jeśli: Sporadycznie zdarza się niewykrycie pojazdu lub reakcja wykrywania jest zbyt powolna
Zmniejsz wartość, jeśli: Czujnik pozostaje w stanie wykrycia, gdy pojazd opuści strefę zasięgu
Uwaga: Po ustawieniu poziomu na 5 zdolność anulowania wykrycia osoby staje się nieaktywna.
Widok od góry Widok z boku Mikrofalowy
Ultradźwiękowy
[Jednostka: m]
ustawienie
Wszystkie poniższe parametry należy wyregulować, jeśli czujnik nie działa zgodnie z oczekiwaniami. Nie są one konieczne w przypadku normalnej
instalacji.
7
5.7 Reset do ustawień fabrycznych
5.6 Wejście
5.4 Licznik czasu obecności
5.5 Zwiększenie czułości
Naciśnij jednocześnie i przytrzymaj przycisk Kalibracja i przycisk Kontrola obszaru przez 2 sekundy.
Z pytaniami dotyczącymi wejścia należy zwrócić się do producenta.
Licznik czasu obecności dokonuje okresowo ponownej kalibracji. Może to zapobiec pozostawaniu czujnika w stanie ciągłego włączenia.
Jeśli spełniony jest któryś z poniższych warunków, należy skongurować licznik czasu obecności:
Czujnik cały czas sygnalizuje wykrycie z powodu obecności obiektu w stree zasięgu.
Czujnik cały czas sygnalizuje wykrycie z powodu ustawienia blokady drogowej.
Opis:
W polu wykrywania strefy mikrofalowej znajduje się obiekt, który jest wykrywany przez czujnik.
Po upływie okresu ustawionego w liczniku czasu obecności, czujnik przechodzi w stan niewykrycia, ponieważ obiekt zostaje zapamiętany jako
część tła.
Po usunięciu obiektu czujnik może pozostać w stanie niewykrycia lub wykrycia.
• Jeśli czujnik pozostanie w stanie niewykrycia, przez chwilę może być mniej wrażliwy.
Jeśli po upływie czasu wykrywania obecności obiekt zostanie usunięty, czujnik ponownie zapamięta tło i będzie w stanie niewykrycia.
Do stosowania wyłącznie w trybie prostopadłym.
Funkcja zwiększenia czułości zwiększa czułość czujnika na pewien czas po przejechaniu pojazdu przez strefę zasięgu. Włącz tę funkcję, jeśli możliwe
jest niezamierzone stoczenie się pojazdu po pochyłości w stree wyjazdu.
Gdy funkcja zwiększenia czułości jest aktywna, może dojść do wykrycia osoby lub obiektu innego niż pojazd.
Funkcji nie można użyć, jeśli system bramy nie dysponuje funkcją ponownego otwierania.
Ustawienie fabry-
czne: Wake L
Ustawienie
fabryczne: 5 min.
Ustawienie fabryczne:
wyłączone
Szlaban otworzy się ponownie, aby zapobiec kontaktowi
wyłączone włączone
Próg
Sygnał
Wyjście
Zwiększenie czułości
8
Made in Japan
BBC Bircher Smart Access, BBC Bircher AG, Wiesengasse 20, CH-8222 Beringen, www.bircher.com
7Dane techniczne
6Sygnały diod LED / rozwiązywanie problemów
8 r. Deklaracja zgodności UE
11 r. Kontakt
Patrz załącznik
10 r. Atest FCC
9 r. WEEE
Urządzenie spełnia wymogi określone w Części 15 przepisów FCC oraz w normie RSS-210 organizacji Industry Canada.
Ostrzeżenie: Wprowadzenie zmian lub modykacji w urządzeniu może spowodować wygaśnięcie upoważnienia FCC do eksploatacji
urządzenia.
Urządzenia oznaczone tym symbolem należy utylizować osobno. Utylizacji należy dokonać zgodnie z właściwymi przepisami krajowymi do-
tyczącymi przyjaznego dla środowiska usuwania, przetwarzania i odzysku urządzeń elektrycznych i elektronicznych.
Technologia czujników Mikrofalowy: 24 GHz, Ultradźwiękowy: 56 kHz
Napięcie zasilania 12–24 V DC, ± 15%
Czas reakcji 500 ms
Pobór mocy
Z wyłączoną nagrzewnicą
Z włączoną nagrzewnicą
Maks. 80 mA (przy 24 V)
Maks. 200 mA (przy 12 V)
Wyjście Przekaźnik 30 V DC, 0,3 A (przełączany NO/NC)
Długość strefy zasięgu
Czujnik mikrofalowy
Czujnik ultradźwiękowy
od 0,8 do 5,5 m (z regulacją maks. zasięgu)
od 0,1 do 1,5 m (z regulacją maks. zasięgu)
Prędkość pojazdu możliwego do
wykrycia
2–20 km
Temperatura otoczenia od –30 do 50°C
Wilgotność otoczenia maks. 95% (bez kondensatu)
Stopień ochrony IP65
Wysokość montażowa 500 mm (odległość od powierzchni drogi do spodu modułu)
Regulacja kąta czujnika Lewa i prawa strona: ±30 stopni (w krokach po 5 stopni)
Wymiary 175 / 80 / 72,5 mm
Masa 420 g
W opakowaniu Śruby mocujące (4x), ręczne
Kolor diody LED Sposób migania Tryb Znaczenie
zielony stale Standardowe działanie Czuwanie
dwukrotne mignięcie Standardowe działanie Błąd
powolne miganie Kontrola obszaru wykrywania Poza strefą wykrywania
żółty szybkie miganie Kontrola obszaru wykrywania W stree zasięgu mikrofalowego
stale przez 2 sekundy Reset do ustawień fabrycznych Reset zakończony
czerwony stale Standardowe działanie Wykrycie
szybkie miganie Kontrola obszaru wykrywania W stree zasięgu mikrofalowego i ultradźwiękowego
oletowy szybkie miganie Kontrola obszaru wykrywania W stree zasięgu ultradźwiękowego
niebieski powolne miganie Kalibracja Przygotowanie opuść strefę zasięgu!
szybkie miganie Kalibracja Trwa kalibracja
niebieski –
czerwony
miganie naprzemienne Kalibracja Błąd wykrywania przez czujnik ultradźwiękowy
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8

BBC Bircher Archiv Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla