ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
6
•
Podczas odwracania roweru kołami do góry lub na bok należy pamiętać, że w zbiorniku wyrównawczym układu hamulcowego mogą znajdować
siępęcherzyki powietrza, które pozostają tam, jeśli śruba odpowietrzająca będzie zakręcona, lub które gromadzą się w różnych częściach układu
hamulcowego, kiedy jest on używany przez długi czas. Ten układ hamulców tarczowych nie jest przystosowany do pracy w sytuacjach, gdy rower
jestodwrócony kołami do góry. Jeśli rower zostanie odwrócony kołami do góry lub na bok, pęcherzyki powietrza w zbiorniku wyrównawczym mogą
przemieścić się w kierunku zacisków. Użycie roweru w takim stanie wiąże się z niebezpieczeństwem niezadziałania hamulców oraz spowodowania
poważnego wypadku. Jeśli rower został odwrócony kołami do góry lub na bok, przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy kilkukrotnie użyć dźwigni
hamulca, aby sprawdzić, czy hamulce działają prawidłowo. Jeżeli hamulce nie działają prawidłowo, wyregulować je zgodnie z poniższą procedurą.
Jeśli hamulec nie działa (działa zbyt wolno) po naciśnięciu dźwigni
Ustawić dźwignię hamulca tak, aby była równoległa do podłoża, a następnie kilkukrotnie lekko nacisnąć dźwignię hamulca i zaczekać,
ażpęcherzyki wrócą do zbiornika wyrównawczego. Następnie zaleca się otwarcie pokrywy zbiornika wyrównawczego i napełnienie go olejem
mineralnym, aż do usunięcia wszystkich pęcherzyków powietrza.
Jeśli skuteczność działania hamulców jest nadal niezadowalająca, odpowietrzyć układ hamulcowy (patrz „Dodawanie oryginalnego oleju
mineralnego Shimano i odpowietrzanie”).
•
Jeżeli dźwignia zacisku piasty znajduje się po tej samej stronie, co tarcza hamulcowa, istnieje zagrożenie, że mogą one przeszkadzać sobie nawzajem,
cojest niebezpieczne, dlatego należy sprawdzić, czy nie ma między nimi kontaktu.
•
Tarczowe układy hamulcowe Shimano nie są kompatybilne z rowerami typu tandem. Ponieważ rowery typu tandem są cięższe, wzrasta obciążenie
działające na układ hamulcowy podczas hamowania. Jeżeli w rowerze typu tandem zastosowane zostaną hydrauliczne hamulce tarczowe,
temperatura oleju zbytnio wzrośnie, wskutek czego w przewodach hamulcowych może wystąpić zablokowanie oparami lub przewody mogą zostać
rozerwane, co z kolei spowoduje awarię hamulców.
Adapter tarczy hamulca SM-RTAD05
•
Można montować tarcze hamulcowe o średnicy do Ø203mm. W przypadku zamontowania tarcz hamulcowych o większej średnicy siła hamowania
może uszkodzić zespół główny.
Przewód hamulcowy
•
Po zamontowaniu przewodu hamulcowego do hamulca, dodaniu oryginalnego oleju mineralnego Shimano i odpowietrzeniu należy kilkakrotnie
nacisnąć dźwignię w celu sprawdzenia poprawności pracy hamulców i braku wycieków płynu z przewodu lub układu.
•
Łącznik można stosować wyłącznie z tym przewodem hamulcowym. Należy użyć odpowiedniego łącznika zgodnie z poniższą tabelą.
Zastosowaniełącznika niezgodnego z przewodem hamulcowym może być przyczyną wycieków płynu.
Nr modelu Długość Kolor
SM-BH90 11,2mm Srebrny
SM-BH59/80 13,2mm Złoty
YM-BH81 13,2mm Srebrny
•
Podczas ponownego montażu nie należy powtórnie używać pierścienia zaciskającego
aniłącznika. Uszkodzony lub ponownie użyty pierścień zaciskający albo łącznik mogą nie
zapewnić pewnego połączenia przewodu, co może doprowadzić do odłączenia przewodu
od zacisków lub dźwigni hamulca.
W przypadku odłączenia przewodu hamulcowego istnieje niebezpieczeństwo utraty
możliwości hamowania.
Łącznik
Przewód
Śruba łącząca
Pierścień zaciskający
Końcówka po skróceniu
•
Obciąć przewód hamulcowy tak, aby końcówka po skróceniu była prostopadła do długości
przewodu. Jeśli przewód hamulcowy zostanie obcięty pod kątem, mogą powstać wycieki płynu.
90°