W
i∆kszo·π filmów oryginalnie przygotowywanych
j
est do odtwarzania w kinach, gdzie dla uzyskania
dØwi∆ku otaczajƒcego stosowane sƒ duÃe liczby
g
¡o·ników tworzƒcych wokó¡ audytorium
r
ozproszonƒ przestrze◊ dØwi∆kowƒ. W tym
przypadku wyst∆puje wi∆cej g¡o·ników dØwi∆ku
o
taczajƒcego nià dyskretnych kana¡ów zapisu
informacji, a powstajƒcy obraz przestrzeni
d
Øwi∆kowej jest mniej precyzyjny, zapewniajƒc efekt
g
¡∆bszego otaczania. G¡o·niki dipolowe oraz inne
rozwiƒzania rozpraszajƒce dØwi∆k sƒ lepsze do
t
worzenia tego typu przestrzeni dØwi∆kowej w domu
przy uÃyciu mniejszej liczby g¡o·ników.
Pozycjonowanie obrazu przy tych typach g¡o·ników
jest znacznie mniej precyzyjne nià przy g¡o·nikach
u
nipolowych. JednakÃe, cechujƒ si∆ one
niezaprzeczalnƒ zaletƒ ¡atwiejszego tworzenia
równowagi systemu dla wi∆kszej przestrzeni
odtwarzania.
Dlatego teà moÃna uzyskaπ róÃne informacje z
róÃnych Øróde¡ dotyczƒcych tego, który z typów jest
lepszy do stosowania jako g¡o·niki dØwi∆ku
otaczajƒcego. Prawda jest taka, Ãe nie ma jednego,
najlepszego rozwiƒzania dla kaÃdej z sytuacji i
ko◊cowy wybór dla danej sytuacji powinien wynikaπ
z rozwaÃenia wielu kryteriów, które w pewnym
stopniu mogƒ si∆ wykluczaπ. CDS3 posiada zalety
jakie zapewniajƒ zarówno g¡o·niki unipolowe jak i
dipolowe. Prze¡ƒczanie pomi∆dzy tymi trybami
odbywa si∆ przy uÃyciu prze¡ƒcznika
umieszczonego za zdejmowanƒ os¡onƒ przedniƒ.
Pozwala to na wybór, który z typów dzia¡ania
najlepiej odpowiada sytuacji w sali odtwarzania,
wielko·ci widowni oraz typowi odtwarzanego
programu. W rzeczywisto·ci moÃna nawet zmieniaπ
charakterystyki pracy kolumn g¡o·nikowych dla
róÃnych typów programu, gdyà ca¡kowita energia
dØwi∆ku powstajƒcego w pomieszczeniu jest taka
sama w obu trybach pracy, dzi∆ki czemu po zmianie
uk¡adu nie jest potrzebna ponowna kalibracja
instalacji.
W trybie unipolowym pracujƒ tylko dwa g¡o·niki
umieszczone z przodu. W trybie dipolowym, przedni
g¡o·nik wysokotonowy jest wy¡ƒczony, a uaktywniane
sƒ dwa boczne g¡o·niki z równoczesnym
obniÃeniem cz∆stotliwo·ci rozgraniczajƒcej dla
g¡o·ników basowych. G¡o·niki boczne pod¡ƒczone
sƒ w przeciwnej fazie w stosunku do siebie, co
zapewnia stref∆ wyt¡umionƒ o ostrych kraw∆dziach
pod kƒtem prostym do ·ciany. S¡uchacze siedzƒcy
w tej strefie majƒ s¡absze odczucie po¡oÃenia
g¡o·ników i s¡yszƒ dØwi∆k bardziej odbity, co
zapewnia przestrze◊ dØwi∆kowƒ o bardziej
rozproszonej naturze.
Pozycjonowanie
Przed przystƒpieniem do trwa¡ego mocowania
kolumn g¡o·nikowych naleÃy okre·liπ optymalnƒ ich
pozycj∆.
Chcƒc w pe¡ni korzystaπ z zalet obu tych trybów
pracy naleÃy zadbaπ, aby s¡uchacze siedzieli w
zakresie strefy wyt¡umienia dla trybu dipolowego.
F
ormat 5.1
(
rysunek 2)
K
aÃdƒ z kolumn g¡o·nikowych umie·ciπ po boku,
nieznacznie poza ·rodkiem obszaru ods¡uchu.
Formaty 6.1 oraz 7.1 (rysunek 3)
Nawet w przypadku stosowania formatu 6.1
z
alecamy zastosowanie 4 kolumn g¡o·nikowych
dØwi∆ku otaczajƒcego.
KaÃdƒ z kolumn g¡o·nikowych umie·ciπ w linii
·
rodkowej obszaru ods¡uchu.
K
olumny g¡o·nikowe tylne umie·ciπ za obszarem
o
ds¡uchu z zachowaniem kƒtów granicznych
p
okazanych na rysunku.
Wszystkie formaty
G
¡o·niki dØwi∆ku otaczajƒcego normalnie ustawiane
sƒ oko¡o 60 cm (2 stopy) powyÃej wysoko·ci uszu.
(rysunek 4) JeÃeli zachodzi taka potrzeba, to CDS3
mogƒ byπ zawieszane wyÃej, jak równieà wieszane
do sufitów wykonanych w technologii z
wewn∆trznymi wolnymi przestrzeniami.
G¡o·niki majƒ oznaczenia okre·lajƒce, która strona
rozprzestrzenia dodatni a która ujemny p¡at dipola.
Oznaczenie to wykonane jest za pomocƒ strza¡ki
umieszczonej na etykiecie z ty¡u g¡o·nika. Strza¡ka
ta wskazuje dodatni p¡at. (rysunek 5)
Dla zoptymalizowania subtelno·ci rozprzestrzeniania
si∆ dØwi∆ku od przodu do ty¡u pomieszczenia i
odwrotnie, gdy g¡o·niki pracujƒ w trybie dipolowym,
zalecamy aby g¡o·niki boczne ustawione by¡y w taki
sposób, by dodatni p¡at dipola (wskazywany
strza¡kƒ) by¡ skierowany do przodu pomieszczenia,
natomiast g¡o·niki tylne swój dodatni p¡at powinny
mieπ ustawiony w kierunku ·rodka ·ciany tylnej.
(rysunek 6)
B¡ƒdzƒce pola magnetyczne
G¡o·niki tworzƒ b¡ƒdzƒce pola magnetyczne, które
rozprzestrzeniane sƒ w kierunku ty¡u obudowy.
Zalecamy, aby przedmioty wraÃliwe na dzia¡anie
pola magnetycznego (odbiornik telewizyjny, ekran
komputerowy, ta·my audio i video, karty
magnetyczne i tym podobne) umieszczane by¡y w
odleg¡o·ci nie mniejszej nià 0.5 m (20 cali) od
g¡o·nika. Ekrany LCD oraz telewizory plazmowe nie
sƒ podatne na pola magnetyczne.
Pod¡ƒczenia (rysunek 7)
Wszystkie pod¡ƒczenia powinny byπ wykonywane
przy wy¡ƒczonym sprz∆cie.
Zwróπ uwag∆ na to, aby dodatnie gniazdo kolumny
g¡o·nikowej (oznaczone „+“ oraz kolorem
czerwonym) po¡ƒczone by¡o z dodatnim gniazdem
wyj·ciowym wzmacniacza za· ujemne (oznaczone
„–“ oraz kolorem czarnym) z ujemnym.
Gniazda wyposaÃone w spr∆Ãyn∆ przeznaczone sƒ
do ¡ƒczenia odizolowanych ko◊cówek przewodów.
Naci·ni∆cie w dó¡ na ko◊cówk∆ z¡ƒcza spowoduje
ods¡oni∆cie otworu.
35
6002 CDS3 OM Inner Iss1 22/3/07 3:52 pm Page 35