Shimano FC-M9000 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

(Polish)
DM-MAFC001-01
MTB
XTR
FC-M9000
FC-M9020
Oś suportu
SM-BB93
SM-BB94-41A
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
Mechanizm korbowy
2
SPIS TREŚCI
WAŻNA INFORMACJA ...........................................................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ...................................................................... 4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI .......................................................................8
MONT ..............................................................................................................10
Lista kombinacji narzędzi ..........................................................................................................................10
Montaż ........................................................................................................................................................11
SEKCJA ELEMENTÓW MOCOWANYCH NA WCISK (BB)....................................16
Adapter ....................................................................................................................................................... 16
Przykład montażu ......................................................................................................................................16
Montaż ........................................................................................................................................................17
Wymontowanie .......................................................................................................................................... 18
KONSERWACJA ...................................................................................................20
Wymiana tarcz ............................................................................................................................................20
WAŻNA INFORMACJA
3
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie powinni samodzielnie zajmować się montażem komponentów,
korzystając z podręcznika sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie należy kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy
skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Należy przeczytać wszystkie instrukcje obsługi dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny niż podano w informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki sprzedawcy i dostarczone instrukcje można przeglądać w trybie online na naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem
produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Aby zapobiec obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia, należy zawsze przestrzegać poniższych instrukcji.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością możliwych szkód, które mogą wynikać z
nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur zawartych w instrukcji.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części Shimano. Poluzowanie lub uszkodzenie takich części, jak śruby i nakrętki może spowodować
spadnięcie z roweru i poważne obrażenia.
Ponadto, jeśli regulacje nie zostaną wykonane prawidłowo, może to spowodować spadnięcie z roweru i poważne obrażenia.
Przed wykonaniem czynności konserwacyjnych, np. wymiany części, należy założyć okulary ochronne lub gogle.
Po uważnym przeczytaniu niniejszego podręcznika sprzedawcy należy zachować go na przyszłość.
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Okresy między przeglądami zależą od intensywności i środowiska użytkowania. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając
odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad, takich jak
odrdzewiacze. Użycie takiego rozpuszczalnika może spowodować zerwanie łańcucha i w konsekwencji poważne obrażenia.
Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek pęknięcia, może dojść
dozłamania ramienia mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
Sprawdzić, czy łańcuch nie jest uszkodzony (deformacje lub pęknięcia), czy przeskakuje lub czy występują inne nieprawidłowości, np. samoistna
zmiana przełożeń. W przypadku występowania jakichkolwiek problemów należy skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży. Łańcuch
może pęknąć, powodując upadek rowerzysty.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia odzieży o łańcuch, ponieważ może to spowodować wywrócenie roweru.
Montaż na rowerze i konserwacja:
Jeśli wewnętrzna tuleja nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz zostać uszkodzona. Może to doprowadzić do wywrócenia
roweru, co grozi poważnymi obrażeniami.
Dwie śruby mocujące lewego ramienia mechanizmu korbowego należy dokręcać na przemian i stopniowo; nie należy dokręcać każdej ze śrub
całkowicie i jednorazowo. Aby sprawdzić, czy końcowe momenty dokręcania mieszczą się w zakresie od 12 - 14 Nm, należy użyć klucza
dynamometrycznego. Ponadto po przejechaniu około 100 km należy ponownie sprawdzić momenty dokręcania za pomocą klucza
dynamometrycznego. Ważne jest również okresowe sprawdzanie momentów dokręcenia. Jeżeli momenty dokręcenia są zbyt małe lub jeżeli śruby
montażowe nie były dokręcane stopniowo i na przemian, lewe ramię mechanizmu korbowego może spaść i może dojść do wywrócenia roweru, co
może spowodować poważne obrażenia.
PRZESTROGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Uważać, aby nie przyciąć części ciała ostrymi zębami tarcz.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
5
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić, czy nie ma luzu między elementami połączeniowymi. Należy również pamiętać o okresowym
dokręcaniu ramion korby i pedałów.
Podczas używania dźwigni przerzutki należy kręcić ramionami mechanizmu korbowego.
Kiedy łańcuch jest w dowolnym położeniu pokazanym na rysunku, może stykać się z tarczą lub przerzutką przednią i hałasować. Jeżeli problemem jest
hałas, przerzucić łańcuch na następną, większą zębatkę tylną lub kolejną, gdy łańcuch znajduje się w położeniu pokazanym na rys. 1. Jeśli łańcuch
znajduje się w położeniu pokazanym na rys. 2, przerzucić go kolejną, mniejszą zębatkę.
Rysunek 1
Rysunek 2
Dwurzędowa Trzyrzędowa
Tarcza mechanizmu
korbowego
Tylna zębatka
Do czyszczenia mechanizmu korbowego i osi suportu używać neutralnego środka czyszczącego. Używanie środków zasadowych lub kwasowych może
spowodować odbarwienia.
Jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia roweru.
Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych. Woda może dostać się do części łożyskowej, powodując jej przyleganie i
nadmierny hałas.
Zębatki należy co jakiś czas myć neutralnym środkiem czyszczącym. Ponadto czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie
może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości zębatek i łańcucha.
Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
6
Montaż na rowerze i konserwacja:
Przy mocowaniu pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec klinowaniu się pedałów. Należy użyć klucza dynamometrycznego, aby
prawidłowo dokręcić pedały. Moment dokręcania: 35–55Nm. Prawe ramię mechanizmu korbowego ma gwint prawoskrętny, natomiast lewe ramię
mechanizmu korbowego ma gwint lewoskrętny.
Jeśli korpus osi suportu nie jest ustawiony równolegle, spadnie efektywność zmiany biegów.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, należy wymienić tarcze i łańcuch.
Przed zamontowaniem lewego i prawego adaptera należy je nasmarować oraz upewnić się, że zamocowano wewnętrzną tuleję. W przeciwnym
wypadku pogorszą się właściwości wodoodporne.
W celu zapewnienia optymalnego działania pamiętać o stosowaniu tylko określonego typu łańcucha.
Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i połączenia z lewym ramieniem mechanizmu korbowego, nałożyć smar na połączenie i dokręcić
ją zalecanym momentem.
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
Należy używać kombinacji zębatek o odpowiedniej liczbie zębów. Użycie nieodpowiedniego koła zębatego spowoduje zmianę wymiarów między
kołami zębatymi. W rezultacie łańcuch może wpadać między koła zębate.
Nakrętki dekoracyjne są dostępne do typu jednorzędowego i dwurzędowego. Każda z nich ma inny
kształt.
JednorzędowaDwurzędowa
Użyć FC-M9020-B1/FC-M9020-B2 ze specjalnie zaprojektowaną ramą.
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten podręcznik służy głównie do wyjaśnienia
procedur użytkowania tego produktu.
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
8
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
Do montażu, regulacji i konserwacji niezbędne są wymienione poniżej narzędzia.
Narzędzie Narzędzie Narzędzie
Klucz imbusowy 5mm TL-FC18 TL-FC36
Klucz imbusowy 8mm TL-FC24 TL-BB12
Klucz płaski 17mm TL-FC32 TL-BB13
Młotek plastikowy TL-FC33 Klucz gwiazdkowy nr 27
TL-FC16 TL-FC34
MONT
MONTAŻ
Lista kombinacji narzędzi
10
MONT
Lista kombinacji narzędzi
Narzędzi należy używać w odpowiednich kombinacjach.
SM-BB93
TL-FC24 i TL-FC32
TL-FC24 i TL-FC33
TL-FC24
TL-FC32
TL-FC33
TL-FC24
TL-FC24 i TL-FC36 TL-FC34
TL-FC24
TL-FC36
UWAGA
W przypadku klucza udarowego należy
użyć narzędzia TL-FC34 dla SM-BB93. Użycie
innych narzędzi może doprowadzić do ich
uszkodzenia.
Podczas umieszczania narzędzia TL-FC24 w
TL-FC32 należy sprawdzić położenie
montażowe.
Podczas mocowania narzędzia TL-FC32
należy sprawdzić położenie montażowe.
Narzędzie TL-FC33/FC36 można
zamontować w dowolnym położeniu.
MONTAŻ
Montaż
1111
Ciąg dalszy na następnej stronie
Montaż
1
(z)
Sprawdzić, czy szerokość korpusu osi
suportu wynosi 68mm, czy 73mm.
(z) Szerokość korpusu osi suportu
2
Zamontować właściwy adapter.
68mm 73mm
(A) (A)
(A)
(A)
Podkładka 2,5mm
3
(A)
(D)
(E)
(B) (C)
Nasmarować lewą i prawą miskę, a
następnie użyć oryginalnego narzędzia
Shimano, aby zamontować prawą miskę
osi suportu, wewnętrzną osłonę oraz
lewą miskę osi suportu.
(A)
TL-FC32
(B)
Wewnętrzna osłona
(C)
Prawa miska (gwint lewoskrętny)
(D)
Lewa miska (gwint prawoskrętny)
(E)
Nasmarować:
smar wysokiej jakości (Y-04110000)
Moment dokręcania
35–55 Nm
UWAGA
TL-FC24 dokręca się w połączeniu z TL-FC32/
FC36.
MONTAŻ
Montaż
1212
Ciąg dalszy na następnej stronie
4
Włożyć prawy mechanizm korbowy.
OSTRZEŻENIE
Nakrętki dekoracyjne są dostępne do typu
jednorzędowego i dwurzędowego. Każda z
nich ma inny kształt.
Należy użyć nakrętek dekoracyjnych
przeznaczonych do typu dwurzędowego.
JednorzędowaDwurzędowa
UWAGA
Typ dwurzędowy/typ jednorzędowy
Każda nakrętka dekoracyjna ma inny kształt.
Przed ich odkręceniem należy sprawdzić
kształt i miejsce mocowania nakrętek
dekoracyjnych.
Jeśli miejsce mocowania nakrętek
dekoracyjnych będzie nieprawidłowe, nie
będzie można ich nakręcić. Jeśli nakrętka
dekoracyjna będzie mieć oznaczenie z tyłu,
należy sprawdzić znacznik pozycjonujący ([A]
[B] [C] [D]) i zamocować ją zgodnie z
rysunkiem.
[A] [D]
[B] [C]
Typ trzyrzędowy
Typ dwurzędowy Typ jednorzędowy
MONTAŻ
Montaż
1313
Ciąg dalszy na następnej stronie
5
(C)
(B)
(A)
Dopasować szerokie rozmieszczenie
rowków lewego ramienia mechanizmu
korbowego do szerokiego rowka osi
prawego ramienia mechanizmu
korbowego.
(A)
Szerokie rozmieszczenie rowków
(lewe ramię mechanizmu
korbowego)
(B)
Szerokie rozmieszczenie rowków
(oś)
(C)
Nasmarować:
smar wysokiej jakości
(Y-04110000)
UWAGA
Podczas montażu FC-M9020-B2/FC-M9020-B1
użyć podkładki dystansowej.
6
(A)
(B)
(C)
Użyć oryginalnego narzędzia Shimano,
aby dokręcić nakładkę.
(A)
TL-FC16
(B)
Nakładka
(C)
Nasmarować:
smar wysokiej jakości
(Y-04110000)
Moment dokręcania
0,7–1,5 Nm
MONTAŻ
Montaż
14
7
(A)
(B)
(z)
(C)
Należy umieścić podkładkę blokującą,
sprawdzić, czy trzpień podkładki jest na
właściwym miejscu i dokręcić śrubę
lewego ramienia mechanizmu
korbowego.
(z) Rysunek lewego ramienia
mechanizmu korbowego
(przekrój)
(A)
Trzpień podkładki
(B)
Podkładka blokująca
(C)
Lewe ramię mechanizmu
korbowego
Moment dokręcania
12–14 Nm
UWAGA
Użyte podkładki dystansowe zależą od
szerokości korpusu osi suportu.
Szczegółowe informacje, patrz kroki 1 i 2.
Umieścić podkładkę blokującą w
prawidłowym ułożeniu, w sposób pokazany
na rysunku.
SEKCJA ELEMENTÓW MOCOWANYCH NA WCISK (BB)
SEKCJA ELEMENTÓW MOCOWANYCH NA WCISK (BB)
Adapter
16
SEKCJA ELEMENTÓW MOCOWANYCH NA WCISK (BB)
Adapter
(A) (C)(B)
(D)
(z)
(z) Szerokość korpusu osi suportu
(A)
Lewa miska
(B)
Wewnętrzna osłona
(C)
Prawa miska
(D)
Podkładka 2,5mm
Przykład montażu
Korpus osi suportu o szerokości 92mm Korpus osi suportu o szerokości 89,5mm
Podkładka 2,5mm nie jest wymagana w
przypadku korpusu osi suportu o szerokości
92mm.
Użyć wewnętrznej osłony.
Do korpusu osi suportu o szerokości 89,5mm
włożyć podkładkę dystansową 2,5mm z
prawej strony (między ramę a prawą miskę).
Użyć wewnętrznej osłony.
(A)
(A)
Podkładka 2,5mm
UWAGA
Jeżeli rama ma otwory wewnątrz korpusu
osi suportu, należy zamontować
wewnętrzną osłonę, zapobiegając
przedostawaniu się zanieczyszczeń.
Jeżeli rama nie ma otworów wewnątrz
korpusu osi suportu, można ją zamontować
bez wewnętrznej osłony.
SEKCJA ELEMENTÓW MOCOWANYCH NA WCISK (BB)
Montaż
17
Montaż
1
Wsunąć oś suportu do korpusu osi
suportu.
2
(A)
Założyć oryginalne narzędzie Shimano
na oś suportu.
(A)
TL-BB12
3
(B)(A)
Wcisnąć oś suportu, zaciskając klucz
płaski i jednocześnie upewniając się, że
powierzchnia styku osi suportu jest cały
czas równoległa do korpusu osi suportu.
(A)
Klucz płaski 17mm
(B)
Klucz imbusowy 8mm
4
Sprawdzić, czy nie ma szczeliny między
osią suportu a korpusem osi suportu.
SEKCJA ELEMENTÓW MOCOWANYCH NA WCISK (BB)
Wymontowanie
18
Wymontowanie
1
(A)
Założyć oryginalne narzędzie Shimano
na oś suportu.
(A)
TL-BB13
UWAGA
Nie używać ponownie tych samych misek,
ponieważ mogły one zostać uszkodzone
podczas demontażu.
2
Należy przytrzymać narzędzie palcami,
jak pokazano na rysunku i wcisnąć ją z
drugiej strony.
(Po wciśnięciu narzędzie otworzy się).
WSKAZÓWKI
Przytrzymując koniec narzędzia do
demontażu, wepchnąć narzędzie, aż zostanie
zablokowane we właściwym położeniu.
3
(A)
Uderzać oryginalne narzędzie Shimano
plastikowym młotkiem aż końcówka osi
suportu zostanie wypchnięta.
(A)
Młotek plastikowy
4
(A)
Uderzać plastikowym młotkiem
przeciwną stronę osi suportu w ten sam
sposób, aby ją wypchnąć.
(A)
Młotek plastikowy
KONSERWACJA
KONSERWACJA
Wymiana tarcz
20
KONSERWACJA
Wymiana tarcz
Typ trzyrzędowy
UWAGA
FC-M9000 nie obsługuje typów trzyrzędowych.
Należy używać kół zębatych w kombinacji 40T-AR, 30T-AR i 22T-AR. Zastosowanie nieodpowiednich zębatek może spowodować wpadnięcie łańcucha między nie i
ich uszkodzenie.
1
Gdy największa tarcza będzie ustawiona stroną z oznakowaniem skierowaną na zewnątrz,
należy ustawić największą tarczę tak, aby sztyft chroniący przed spadaniem łańcucha
znajdował się pod ramieniem mechanizmu korbowego.
(A)
Oznaczenie
(B)
Ramię mechanizmu korbowego
(C)
Sztyft chroniący przed spadaniem
łańcucha
(C)
(A)
(B)
2
Środkową oraz najmniejszą tarczę ustawić tak, aby oznaczone strony były skierowane do
wewnątrz, a część wypukła na każdej tarczy znajdowała się pod ramieniem mechanizmu
korbowego.
(z) Klucz gwiazdkowy nr 27
(A)
Ramię mechanizmu korbowego
(B)
Część wypukła
Moment dokręcania
8–10Nm
(A)
(z)
(B)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24

Shimano FC-M9000 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla