Shimano BL-MT501 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

UM-1XM0A-000-04
Instrukcja użytkownika
Hydrauliczny hamulec
tarczowy (Dla E-MTB)
Instrukcje użytkownika w innych językach dostępne są
na stronie internetowej: http://si.shimano.com
WAŻNA INFORMACJA
Aby uzyskać informacje dotyczące montażu i regulacji produktów,
które nie zostały opisane w tej instrukcji użytkownika, skontaktuj się
z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru. Instrukcja sprzedawcy
dla doświadczonych i zawodowych mechaników rowerowych jest
dostępna na naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
Nie demontować ani nie modyfi kować tego produktu.
Ze względów bezpieczeństwa należy
dokładnie zapoznać się z niniejszą instrukcją
użytkownika przed użyciem produktu i
przestrzegać jej podczas jego użytkowania.
Istotne informacje dotyczące
bezpieczeństwa
Aby uzyskać wytyczne dotyczące wymiany, skontaktuj się z punktem
sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
OSTRZEŻENIE
Układ hamulcowy przeznaczony jest dla rowerów E-MTB, a jego
wydajność jest znacznie większa niż w przypadku innych hamulców.
Rowerzyści muszą przyzwyczaić się do większej wydajności hamulca
w kontrolowanym środowisku przed rozpoczęciem jazdy na rowerze
opisanej wyżej. W przypadku niezapoznania się z poziomem
wydajności tego hamulca może dojść do wypadku, który może
spowodować poważne kontuzje, a nawet śmierć. Ponadto,
efektywność hamulców czyni je nieodpowiednimi do jazdy w
mieście. Jeśli nie da się uniknąć jazdy po ulicach, należy zachować
szczególną ostrożność.
Tarcze 203 mm i 180 mm zapewniają większą siłę hamowania niż
tarcze 160 mm. Przed użyciem hamulców należy upewnić się, że ma
się całkowite wyczucie charakterystyki hamowania.
Należy zachować szczególną ostrożność i
uważać, aby palce nie znalazły się w pobliżu
obracającej się tarczy hamulca. Tarcza jest na
tyle ostra, że może spowodować poważne
zranienia, jeżeli palce zostaną uwięzione w jej
otworach.
Zacisk i tarcza rozgrzewają się w czasie pracy hamulca, dlatego nie
należy ich dotykać w czasie jazdy ani bezpośrednio po wymontowaniu
z roweru. W przeciwnym razie może dojść do oparzenia.
Należy zwrócić uwagę, aby olej lub smar nie dostał się do tarczy
bądź okładzin hamulcowych. W przeciwnym wypadku hamulce
mogą działać nieprawidłowo.
Jeśli do okładzin przedostanie się olej lub smar, należy skontaktować
się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży. Istnieje zagrożenie, że
hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Jeśli podczas hamowania słychać hałas,
okładziny mogły osiągnąć poziom zużycia
eksploatacyjnego. Należy upewnić się, że
elementy układu hamulcowego dostatecznie
ostygły, a następnie sprawdzić, czy grubość
każdej okładziny wynosi 0,5 mm lub więcej.
Można też skontaktować się ze sprzedawcą lub
punktem sprzedaży.
Jeśli tarcza hamulca jest pęknięta lub odkształcona, należy
natychmiast przerwać użytkowanie hamulców i skontaktować się ze
sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
Jeśli grubość zużytej tarczy spadnie do około 1,5 mm, należy
natychmiast przerwać użytkowanie hamulców i skontaktować się ze
sprzedawcą lub punktem sprzedaży. Tarcza może pęknąć, powodując
upadek rowerzysty. Jeśli tarcza "Ice-Tec" zostanie zużyta w taki
sposób, że widoczna jest aluminiowa powierzchnia, również należy
natychmiast przerwać użytkowanie hamulców.
W przypadku nieprzerwanej pracy hamulców może wystąpić
zapowietrzenie. W takiej sytuacji należy zwolnić dźwignię w jak
najkrótszym czasie.
Zapowietrzenie to zjawisko polegające na nagrzewaniu się oleju
w układzie hamulcowym powodującym zwiększenie objętości
wody lub pęcherzyków powietrza wewnątrz układu
hamulcowego. W rezultacie może dojść do nagłego wydłużenia
skoku dźwigni hamulca.
Ten układ hamulcowy nie jest przystosowany do pracy w sytuacjach,
gdy rower jest odwrócony kołami do góry. Jeśli rower zostanie
odwrócony kołami do góry lub położony na bok, hamulec może
działać nieprawidłowo, prowadząc do poważnego wypadku. Przed
jazdą na rowerze należy pamiętać o kilkukrotnym naciśnięciu dźwigni
hamulca w celu sprawdzenia, czy hamulce działają prawidłowo. Jeśli
hamulce nie działają prawidłowo, należy przerwać użytkowanie
hamulców i skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
Jeśli opór po naciśnięciu dźwigni hamulca nie jest wyczuwalny,
należy natychmiast przerwać użytkowanie hamulców i skontaktować
się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
W przypadku wystąpienia wycieków płynu należy natychmiast
przerwać użytkowanie hamulców i skontaktować się ze sprzedawcą
lub punktem sprzedaży.
Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady działania układu
hamulcowego roweru. Niewłaściwe zastosowanie układu
hamulcowego roweru może spowodować utratę sterowania lub
upadek, które mogą prowadzić do poważnych obrażeń. Ponieważ
każdy rower może mieć inne charakterystyki prowadzenia, należy
nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania (w tym wyczucia siły
nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki panowania nad rowerem)
oraz obsługi roweru. Można to zrobić, konsultując się z
profesjonalnym sprzedawcą rowerów i czytając instrukcję obsługi, a
także praktycznie doskonaląc technikę jazdy i hamowania.
Jeśli przedni hamulec zostanie przyciśnięty za mocno, może dojść do
blokady koła, przewrócenia się roweru do przodu i poważnych
obrażeń.
Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy przednie i
tylne hamulce działają prawidłowo.
W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się. Należy
zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać.
W przypadku poślizgu opon istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby
tego uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
Po uważnym przeczytaniu niniejszej instrukcji użytkownika należy
zachować ją na przyszłość.
PRZESTROGA
Uwagi dotyczące oleju mineralnego
Kontakt oleju z oczami może spowodować podrażnienie. W razie
potrzeby przepłukać oczy wodą i niezwłocznie skorzystać z pomocy
lekarza.
Kontakt oleju ze skórą może spowodować wysypkę i podrażnienie.
W razie potrzeby dokładnie przemyć skórę mydłem i wodą.
Wdychanie mgły lub oparów oleju mineralnego może wywołać
nudności. Zasłonić nos i usta maską oddechową. Używać oleju w
dobrze wentylowanym miejscu. W przypadku wdychania mgły lub
oparów oleju mineralnego należy natychmiast udać się na świeże
powietrze. Okryć się kocem. Ogrzać się, nie wykonywać męczących
czynności i zwrócić się o pomoc medyczną.
Okres docierania
Tarcze hamulcowe wymagają dotarcia, dlatego siła hamowania
rośnie wraz z upływem okresu docierania. Należy o tym pamiętać
podczas korzystania z hamulców w okresie docierania. Ta sama
sytuacja zaistnieje po wymianie okładzin hamulcowych lub tarczy.
Uwaga
Po zdjęciu koła roweru zaleca się montaż podkładek dystansowych
okładzin. Nie należy naciskać dźwigni hamulca po wyjęciu koła. Jeśli
dźwignia hamulca zostanie naciśnięta bez zamontowanych
podkładek dystansowych okładzin, tłoczki wysuną się bardziej niż
zwykle. W takim przypadku należy skontaktować się ze sprzedawcą.
Podczas czyszczenia i konserwacji układu hamulcowego należy
używać wody z mydłem lub suchej szmatki. Nie używać powszechnie
dostępnych środków czyszczących ani wyciszających, ponieważ mogą
one spowodować uszkodzenie części takich, jak uszczelki.
Gwarancja produktu nie obejmuje uszkodzeń wynikających ztakiego
użytkowania, jak skoki w trakcie jazdy lub przewrócenie roweru, za
wyjątkiem awarii wynikających z użycia nieodpowiednich
materiałów lub metod produkcji.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Regularna kontrola roweru przed
jazdą
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić następujące
elementy. W przypadku występowania problemów z podanymi
elementami należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub
sprzedawcą roweru.
Czy wystąpił wyciek płynu hamulcowego?
Czy hamulce przednie i tylne działają prawidłowo?
Czy grubość każdej z okładzin hamulcowych wynosi 0,5 mm lub
więcej?
Czy tarcza jest pęknięta lub odkształcona?
Czy słychać jakieś nieprawidłowe dźwięki?
Nazwy części
Działanie
Ten produkt umożliwia regulację zasięgu. Jeśli dźwignia hamulca
znajduje się zbyt daleko i trudno z niej korzystać, należy skontaktować
się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie
bez powiadomienia. (Polish)
2 mm
0,5 mm
Dźwignia hamulca
Zacisk
hamulcowy
Tarcza
Okładziny
hamulcowe
  • Page 1 1

Shimano BL-MT501 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla