SKODA Fabia 54 05-2014 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

SIMPLY CLEVER
ŠKODA Fabia
Instrukcja obsługi
Układ tej instrukcji obsługi (objaśnienia)
Niniejsza instrukcja została ułożona według określonych reguł, aby ułatwić znaj-
dowanie i uzyskiwanie potrzebnych informacji.
Rozdział, spis treści i indeks haseł
Tekst niniejszej instrukcji obsługi jest podzielony na stosunkowo krótkie frag-
menty, ujęte w przejrzyste rozdziały. Aktualny rozdział jest zawsze zaznaczony
na pasku u dołu prawej strony.
Podzielony na rozdziały spis treści oraz obszerny indeks haseł na końcu in-
strukcji obsługi pomogą Państwu szybko znaleźć potrzebną informację.
Informacje o kierunku
Wszelkie informacje o kierunku, jak „z lewej“, „z prawej“, „z przodu“, „z tyłu“ są
podane względem kierunku jazdy samochodu.
Jednostki
Wartości są podawane w jednostkach metrycznych.
Objaśnienia symboli
Oznacza odsyłacz do podrozdziału zawierającego ważne informacje i
zasady bezpieczeństwa w danym rozdziale.
Oznacza koniec podrozdziału.
Oznacza kontynuację podrozdziału na następnej stronie.
Oznacza sytuacje, w których należy jak najszybciej zatrzymać samo-
chód.
® Oznacza zarejestrowany znak towarowy.
Oznacza wskazanie na wyświetlaczu MAXI DOT.
Oznacza wskazanie na wyświetlaczu segmentowym.
Wyświetlacz
O ile nie podano inaczej, niniejsza instrukcja obsługi odnosi się do wskazań wy-
świetlanych na wyświetlaczu segmentowym.
Wskazówki
UWAGA
Najważniejsze wskazówki są poprzedzone słowem UWAGA. UWAGA wska-
zuje na grożące niebezpieczeństwo wypadku lub zranienia.
OSTROŻNIE
Wskazówka Ostrożnie zwraca uwagę na możliwość uszkodzenia samochodu
(np. uszkodzenia skrzyni biegów) lub na groźbę spowodowania wypadku.
Informacja dotycząca środowiska
Wskazówka Środowisko zwraca uwagę na sprawy ekologii. Zawiera ona np. ra-
dy, jak osiągnąć mniejsze zużycie paliwa.
Informacja
Zwykła Wskazówka zwraca uwagę na ważne informacje na temat użytkowania
samochodu.

5J6012711AG
Wstęp
Dziękujemy za okazane zaufanie i wybór samochodu marki ŠKODA.
Nabyli Państwo samochód z najnowocześniejszą techniką i bogatym wyposażeniem. Zapraszamy do
uważnego przeczytania tej instrukcji obsługi, ponieważ postępowanie zgodne z instrukcją jest warun-
kiem prawidłowego korzystania z pojazdu.
W razie pytań dotyczących pojazdu należy zwrócić się do partnera handlowego ŠKODA.
Życzymy Państwu zadowolenia z samochodu marki ŠKODA i szerokiej drogi.
Państwa ŠKODA AUTO a.s. (dalej zwany ŠKODA lub producentem)
Zastosowane pojęcia
W dokumentacji samochodu zastosowano następujące pojęcia, dotyczące wy-
konywania prac serwisowych w pojeździe.
„Specjalistyczna stacja obsługi“ – zakład, który wykonuje specjalistyczne pra-
ce serwisowe dla samochodów marki ŠKODA Specjalistyczną stacją obsługi
może być zarówno partner handlowy ŠKODA, partner serwisowy ŠKODA, jak
również niezależny warsztat samochodowy.
„Partner serwisowy ŠKODA“ – stacja obsługi autoryzowana na podstawie
umowy przez producenta ŠKODA AUTO a.s. lub jego dystrybutora do wykony-
wania prac serwisowych samochodów marki ŠKODA oraz do sprzedaży orygi-
nalnych części ŠKODA.
„Partner handlowy ŠKODA“ – przedsiębiorstwo autoryzowane przez produ-
centa ŠKODA AUTO a.s. lub jego dystrybutorów do sprzedaży nowych samo-
chodów marki ŠKODA i, o ile dotyczy, obsługi serwisowej z zastosowaniem
oryginalnych części ŠKODA oraz do sprzedaży oryginalnych części ŠKODA.
Instrukcja obsługi
Niniejsza instrukcja obsługi dotyczy wszystkich wersji nadwozia pojazdu oraz
wszystkich wariantów modelu.
Zostały w niej opisane wszystkie dostępne wersje wyposażenia samochodu,
nie są jednak opisane jako wyposażenie specjalne, wariant modelu lub wypo-
sażenie przeznaczone na określony rynek.
Dlatego w samochodzie mogą nie występować wszystkie elementy wyposa-
żenia opisane w tej instrukcji obsługi.
Zakres wyposażenia pojazdu zależy od zawartej umowy kupna samochodu.
Szczegółowe informacje można otrzymać u partnera handlowego ŠKODA, u
którego nabyli Państwo samochód.
Ilustracje mogą w pewnych szczegółach wyglądać inaczej niż w przypadku
Państwa samochodu – mają one wyłącznie ogólne znaczenie informacyjne.
Informacje uzupełniające (obowiązuje na terenie Rosji)
Pełny numer legalizacyjny pojazdu podany jest w dokumentacji samochodu.
Spis treści
Zastosowane skróty
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo bierne 6
Informacje ogólne 6
Właściwa pozycja siedząca 7
Pasy bezpieczeństwa 10
Używanie pasów bezpieczeństwa 10
Zwijacze i napinacze pasów 13
Układ poduszek powietrznych
14
Opis układu poduszek powietrznych 14
Przegląd poduszek powietrznych 16
Wyłączanie poduszek powietrznych 18
Bezpieczne przewożenie dzieci 20
Fotelik dziecięcy 20
Systemy mocowania 23
Obsługa
Kokpit
27
Przegląd
26
Wskaźniki i lampki kontrolne
28
Zestaw wskaźników
28
Komputer pokładowy
31
Wskaźnik okresów międzyobsługowych
34
Wyświetlacz MAXI DOT
35
Lampki kontrolne
37
Odryglowanie i zaryglowanie
45
Odryglowanie i zaryglowanie
45
Centralne ryglowanie
48
Pilot zdalnego sterowania
50
Autoalarm
52
Pokrywa bagażnika
53
Elektryczne podnośniki szyb 54
Elektryczny dach przesuwno-uchylny 56
Światła i widoczność 58
Światła 58
Oświetlenie wnętrza 63
Widoczność 64
Wycieraczki i spryskiwacze 65
Lusterko wsteczne 67
Siedzenia i przechowywanie 68
Fotele przednie 68
Siedzenia tylne 70
Zagłówki 71
Bagażnik 72
Regulowana podłoga ładunkowa w bagażniku
(Fabia Combi) 76
Siatka oddzielająca (Fabia Combi) 77
Uchwyt na rower w bagażniku 78
Bagażnik dachowy 80
Wyposażenie praktyczne 81
Schowki 84
Ogrzewanie i klimatyzacja 88
Ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja 88
Ogrzewanie 90
Klimatyzacja (klimatyzacja ręczna) 91
Climatronic (klimatyzacja automatyczna) 94
Komunikacja i multimedia 96
Uniwersalne przygotowanie do zamontowania
telefonu GSM II 96
Obsługa głosowa 101
Multimedia 103
Jazda
Przygotowanie do jazdy i jazda 105
Uruchamianie i wyłączanie silnika 105
Hamulce 107
Ręczna zmiana biegów i pedały 108
Automatyczna skrzynia biegów 109
Docieranie 112
Ekonomiczna i ekologiczna jazda 113
Unikanie uszkodzeń samochodu 116
Podróże zagraniczne 117
Układy wspomagające 118
Układy wspomagania hamowania 118
Asystent parkowania 120
Tempomat 121
START-STOP 123
Jazda z przyczepą 125
Zaczep holowniczy 125
Przyczepa 128
Wskazówki eksploatacyjne
Pielęgnacja i konserwacja samochodu 131
Prace serwisowe, dostosowania i zmiany
techniczne 131
Mycie samochodu 133
Pielęgnacja samochodu z zewnątrz 134
Pielęgnacja wnętrza 138
Sprawdzanie i dolewanie 140
Paliwo 140
Komora silnika 143
Olej silnikowy
146
Płyn chłodzący 148
Płyn hamulcowy 150
Akumulator 151
Koła 155
Felgii opony 155
Eksploatacja zimą 161
3
Spis treści
Samodzielne naprawy
Wyposażenie awaryjne i samodzielne
naprawy 162
Wyposażenie awaryjne 162
Wymiana kół 163
Naprawa opon 167
Rozruch awaryjny 169
Holowanie samochodu 170
Bezpieczniki i żarówki 173
Bezpieczniki 173
Żarówki 176
Dane techniczne
Dane techniczne
181
Dane samochodu 181
Spis treści
4
Spis treści
Zastosowane skróty
Skrót Znaczenie
obr./min. Obroty silnika na minutę
ABS Układ przeciwpoślizgowy hamulców
AG Tryb pracy automatycznej
ASR Kontrola trakcji
CO
2
w g/km Ilość tlenku węgla w gramach na przejechany kilometr
DPF Filtr cząstek stałych
DSG Automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem
EDS Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego
ECE Europejska Komisja Gospodarcza
ESC Układ stabilizacji toru jazdy
UE Unia Europejska
kW Kilowatt, jednostka mocy silnika
MG Ręczna skrzynia biegów
MFA Komputer pokładowy
N1
Skrzynia przeznaczona do wyłącznego lub przeważającego
transportu ładunków
Nm Newtonmetr, jednostka momentu obrotowego silnika
TDI CR
Silnik wysokoprężny z turbosprężarką i układem wtrysku
Common Rail
TSI
Silnik benzynowy z turbosprężarką i układem bezpośrednie-
go wtrysku
5
Zastosowane skróty
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo bierne
Informacje ogólne
Wprowadzenie do tematu
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących te-
matów:
Przed każdą jazdą
6
Bezpieczeństwo jazdy 6
Wyposażenie związane z bezpieczeństwem 7
W tym rozdziale podano ważne informacje, porady i wskazówki związane z za-
gadnieniem bezpieczeństwa biernego w Państwa samochodzie.
Zebraliśmy tu wszystko, co trzeba wiedzieć o pasach i poduszkach powietrz-
nych, fotelikach dziecięcych, bezpieczeństwie dzieci i innych sprawach.
UWAGA
Ten rozdział zawiera ważne informacje dla kierowcy i jadących z nim osób
na temat użytkowania samochodu.
Dalsze informacje na temat bezpieczeństwa, dotyczące kierowcy i jadą-
cych z nim osób, znajdują się również w kolejnym rozdziale tej instrukcji ob-
sługi.
Kompletna dokumentacja samochodu powinna się zawsze znajdować w
samochodzie. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy samochód się pożycza al-
bo sprzedaje.
Przed każdą jazdą
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 6.
Dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów należy przed każdą jazdą przestrze-
gać poniższych wskazówek.
Upewnić się, że prawidłowo działają światła i kierunkowskazy.
Upewnić się, że wycieraczki działają prawidłowo, a pióra wycieraczek są w
dobrym stanie.
Upewnić się, że wszystkie szyby zapewniają dobrą widoczność.
Ustawić lusterko wsteczne tak, by zapewnić widoczność z tyłu.
Upewnić się, że lusterka nie są zasłonięte.
Sprawdzić ciśnienie w oponach.
Sprawdzić poziom oleju silnikowego, płynu hamulcowego i chłodzącego.
Bezpiecznie umocować przewożony bagaż.
Nie przekraczać dopuszczalnego nacisku na osie i dopuszczalnej masy cał-
kowitej pojazdu.
Zamknąć wszystkie drzwi, jak również pokrywę komory silnika i pokrywę
bagażnika.
Upewnić się, że żadne przedmioty nie będą przeszkadzały w operowaniu
pedałami.
Zabezpieczyć dzieci za pomocą odpowiednich fotelików dziecięcych i pra-
widłowo założonych pasów bezpieczeństwa » strona 20, Bezpieczne
przewożenie dzieci.
Przyjąć właściwą pozycję siedzącą » strona 7, Właściwa pozycja siedzą-
ca. Zwrócić uwagę pozostałym osobom jadącym samochodem, aby także
usiadły we właściwej pozycji.
Bezpieczeństwo jazdy
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 6.
Kierowca ponosi odpowiedzialność za siebie i za jadące z nim osoby. Gdy kie-
rowca narusza bezpieczeństwo jazdy, zagraża nie tylko sobie, lecz także innym
uczestnikom ruchu drogowego.
Przestrzegać następujących wskazówek.
Nie pozwalać sobie na odwrócenie uwagi od obserwowania sytuacji na
drodze, np. przez współpasażerów lub rozmowę telefoniczną.
Nigdy nie ruszać w drogę, gdy zdolność prowadzenia samochodu jest ogra-
niczona, np. przez lekarstwa, alkohol lub narkotyki.
Stosować się do zasad ruchu drogowego i dozwolonej prędkości jazdy.
Prędkość jazdy zawsze dostosowywać do stanu nawierzchni i warunków
ruchu drogowego oraz do warunków pogodowych.
Podczas długiej jazdy regularnie robić przerwy – najrzadziej co dwie godzi-
ny.
6
Bezpieczeństwo
Wyposażenie związane z bezpieczeństwem
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 6.
Poniższa lista zawiera tylko część wyposażenia związanego z bezpieczeń-
stwem w Państwa samochodzie.
Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich siedzeniach.
Ograniczniki siły napięcia pasów przy przednich siedzeniach.
Napinacze pasów przy przednich siedzeniach.
Regulacja wysokości zaczepienia pasów przy przednich siedzeniach.
Czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.
Boczne poduszki powietrzne.
Kurtyny powietrzne.
Punkty mocowania fotelików dziecięcych z systemem ISOFIX.
Punkty mocowania fotelików dziecięcych z systemem TOP TETHER.
Zagłówki z regulacją wysokości.
Kierownica z regulacją położenia.
Wymienione elementy wyposażenia związanego z bezpieczeństwem współ-
działają ze sobą, by w czasie wypadku zapewnić jadącym jak największe bez-
pieczeństwo.
Wyposażenie związane z bezpieczeństwem nie zapewni odpowiedniego bez-
pieczeństwa, jeśli osoby jadące samochodem będą miały niewłaściwą pozycję
siedzącą bądź elementy tego wyposażenia będą niewłaściwie ustawione lub
użyte.
W razie wypadku nieprawidłowe zapięcie pasów bezpieczeństwa grozi obraże-
niami ze strony otwierającej się poduszki powietrznej.
Właściwa pozycja siedząca
Wprowadzenie do tematu
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących te-
matów:
Właściwa pozycja siedząca kierowcy 8
Regulacja położenia kierownicy
8
Właściwa pozycja siedząca pasażera
9
Właściwa pozycja siedząca pasażerów na fotelach tylnych
9
Przykłady niewłaściwej pozycji siedzącej
9
UWAGA
Fotele przednie oraz wszystkie zagłówki zawsze muszą być ustawione
odpowiednio do wzrostu osoby siedzącej, zaś pasy bezpieczeństwa prawid-
łowo założone, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo kierowcy i pa-
sażerów.
Każda osoba jadąca samochodem musi mieć prawidłowo założony pas
bezpieczeństwa, należący do odpowiedniego miejsca. Dzieci muszą być
bezpiecznie przewożone w odpowiednim foteliku dziecięcym » strona 20,
Bezpieczne przewożenie dzieci.
Wskutek niewłaściwej pozycji siedzącej jadący naraża się na obrażenia
zagrażające życiu, gdy wyzwolona poduszka powietrzna trafi go.
Jeśli pasażerowie na kanapie tylnej siedzą nieprawidłowo, wskutek nie-
właściwego przebiegu taśmy pasa bezpieczeństwa zwiększa się ryzyko ob-
rażeń.
Podczas jazdy oparcia foteli nie powinny być zbyt mocno odchylone do ty-
łu, ponieważ pogarsza się wtedy działanie ochronne pasów bezpieczeń-
stwa i poduszek powietrznych - ryzyko obrażeń!
7
Bezpieczeństwo bierne
Właściwa pozycja siedząca kierowcy
Rys. 1 Prawidłowy odstęp kierowcy od kierownicy / prawidłowe ustawie-
nie zagłówka
Przeczytać i przestrzegać najpierw
na stronie 7.
Dla własnego bezpieczeństwa i dla zmniejszenia ryzyka obrażeń w razie wy-
padku przestrzegać następujących wskazówek.
Fotel kierowcy powinien być tak ustawiony w płaszczyźnie przesuwu w
tył/w przód, aby po całkowitym wciśnięciu pedałów nogi pozostawały lek-
ko zgięte w kolanach.
Oparcie fotela ustawić tak, aby kierownicę można było uchwycić w najwyż-
szym jej punkcie lekko zgiętymi rękoma.
Kierownicę ustawić tak, aby odstęp
A
między nią a mostkiem wynosił co
najmniej 25 cm » rys. 1. Ustawić kierownicę » strona 8, Regulacja poło-
żenia kierownicy.
Zagłówek ustawić w taki sposób, aby jego górna krawędź znajdowała się
możliwie na wysokości czubka głowy
B
.
Założyć prawidłowo pas bezpieczeństwa » strona 10, Używanie pasów
bezpieczeństwa.
Ustawić fotele i zagłówki » strona 68.
UWAGA
Przed rozpoczęciem jazdy przyjąć właściwą pozycję siedzącą i podczas
jazdy nie zmieniać jej. Zwrócić uwagę pozostałym osobom jadącym samo-
chodem, aby także usiadły we właściwej pozycji i pozycji tej nie zmieniały
podczas jazdy.
Zachować odstęp co najmniej 25 cm od kierownicy i odstęp między noga-
mi a deską rozdzielczą na wysokości poduszki powietrznej kolan co naj-
mniej 10 cm. Jeśli nie zachowa się tego minimalnego odstępu, poduszki po-
wietrzne mogą być nieskuteczne - zagrożenie życia!
Podczas jazdy kierownicę pewnie trzymać obiema rękami po bokach, na
jej zewnętrznym obwodzie, w pozycji dłoni na godzinach „dziewiątej“ i
„trzeciej“. W żadnym razie nie trzymać kierownicy w pozycji rąk na godzinie
„dwunastej“ czy w inny sposób (np. za jej środek lub na wewnętrznym ob-
wodzie). W przypadku wyzwolenia poduszek powietrznych kierowcy, przy
niewłaściwym ułożeniu dłoni na kierownicy, kierowca mógłby doznać cięż-
kich obrażeń dłoni, rąk i głowy.
Należy dopilnować, aby pod nogami nie leżały żadne przedmioty, które na
skutek gwałtownego manewru lub hamowania mogłyby wpaść pod pedały.
W takim przypadku nie dałoby się wcisnąć pedału sprzęgła, zahamować czy
dodać gazu.
Regulacja położenia kierownicy
Rys. 2
Przestawna kierownica: dźwig-
nia pod kierownicą
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 7.
Można regulować wysokość i odległość kierownicy.
Odchylić w dół dźwignię pod kierownicą » rys. 2.
Ustawić żądaną wysokość i wysunięcie kierownicy.
Dźwignię nacisnąć w górę do oporu.
8
Bezpieczeństwo
UWAGA
Dźwignia ustawiania kierownicy musi być zawsze zablokowana, tak aby
podczas jazdy nieoczekiwanie nie zmieniła swojego położenia – niebezpie-
czeństwo wypadku!
Nigdy nie ustawiać kierownicy podczas jazdy, tylko podczas postoju po-
jazdu!
Właściwa pozycja siedząca pasażera
Przeczytać i przestrzegać najpierw
na stronie 7.
Dla bezpieczeństwa pasażera i zmniejszenia ryzyka obrażeń w razie wypadku
należy przestrzegać następujących wskazówek.
Fotel pasażera przesunąć jak najdalej w tył. Aby zapewnić jak największe
bezpieczeństwo w przypadku wyzwolenia poduszki powietrznej, pasażer
nie może znajdować się w odległości mniejszej niż 25 cm od deski rozdziel-
czej.
Zagłówek ustawić w taki sposób, aby jego górna krawędź znajdowała się
możliwie na wysokości górnej części głowy
B
» rys. 1 na stronie 8 » stro-
na 8.
Założyć prawidłowo pas bezpieczeństwa » strona 10.
Ustawić fotele i zagłówki » strona 68.
W wyjątkowych przypadkach poduszkę powietrzną pasażera można wyłą-
czyć » strona 18, Wyłączanie poduszek powietrznych.
UWAGA
Zachowywać odległość co najmniej 25 cm od deski rozdzielczej. Jeśli nie
zachowa się tego minimalnego odstępu, poduszki powietrzne mogą być
nieskuteczne - zagrożenie życia!
Podczas jazdy stopy zawsze trzymać na podłodze - nie wolno ich opierać
o deskę rozdzielczą, trzymać je na siedzeniu czy wystawiać przez okno.
Nieprawidłowa pozycja zwiększa ryzyko obrażeń w razie gwałtownego ha-
mowania lub wypadku. Gdy nastąpi wyzwolenie poduszek powietrznych,
wskutek niewłaściwej pozycji siedzącej można doznać śmiertelnych obra-
żeń!
Właściwa pozycja siedząca pasażerów na fotelach tylnych
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 7.
Aby zmniejszyć ryzyko obrażeń w przypadku gwałtownego manewru hamowa-
nia albo podczas wypadku, pasażerowie na fotelach tylnych muszą przestrze-
gać następujących zasad:
Zagłówek ustawić w taki sposób, aby jego górna krawędź znajdowała się
możliwie na wysokości górnej części głowy
B
» rys. 1 na stronie 8 » stro-
na 8.
Prawidłowo założyć i zapiąć pas bezpieczeństwa » strona 10, Używanie
pasów bezpieczeństwa.
Jeśli samochodem przewożone jest dziecko, zastosować odpowiedni fote-
lik dziecięcy » strona 20, Bezpieczne przewożenie dzieci.
Ustawić fotele i zagłówki » strona 68.
Przykłady niewłaściwej pozycji siedzącej
Przeczytać i przestrzegać najpierw
na stronie 7.
Maksymalne działanie ochronne pasów zapewniają tylko prawidłowo założone
i zapięte pasy bezpieczeństwa.
Nieprawidłowa pozycja siedząca znacząco zmniejsza ochronne działanie pa-
sów bezpieczeństwa i zwiększa ryzyko obrażeń wskutek niewłaściwego prze-
biegu taśmy pasów.
Kierowca ponosi odpowiedzialność za siebie i za jadące z nim osoby, a zwła-
szcza za przewożone dzieci. Nie pozwalać nigdy, aby pasażerowie przyjmowali
podczas jazdy niewłaściwą pozycję siedzącą.
Poniższa lista zawiera wskazówki, których nieprzestrzeganie może spowodo-
wać ciężkie obrażenia, a nawet prowadzić do śmierci. Lista ta jest niepełna,
chcemy jednak uwrażliwić Państwa na te kwestie.
Podczas jazdy należy uwzględnić następujące wskazówki.
Nie stać.
Nie stać na siedzeniach.
Nie klęczeć na siedzeniach.
Oparcia nie pochylać mocno do tyłu.
Nie pochylać się w kierunku deski rozdzielczej.
Nie leżeć na fotelach tylnych.
9
Bezpieczeństwo bierne
Nie siedzieć tylko na przedniej części siedzenia.
Nie siedzieć, będąc skierowanym w bok.
Nie wychylać się przez okno.
Nie wystawiać nóg przez okno.
Nie kłaść nóg na desce rozdzielczej.
Nie kłaść nóg na siedzeniach.
Nie siedzieć na podłodze.
Nie jeździć bez zapiętych pasów bezpieczeństwa.
Nie przebywać w bagażniku.
Pasy bezpieczeństwa
Używanie pasów bezpieczeństwa
Wprowadzenie do tematu
Rys. 3
Kierowca przypięty pasem
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących te-
matów:
Zjawiska fizyczne, zachodzące podczas zderzenia czołowego 12
Zapinanie i odpinanie pasów bezpieczeństwa 12
Regulacja wysokości pasa bezpieczeństwa na przednich fotelach 13
Prawidłowo założone pasy bezpieczeństwa zapewniają dobrą ochronę pod-
czas wypadku. Zmniejszają ryzyko obrażeń i zwiększają szansę przeżycia wy-
padku.
Prawidłowo zapięty pas utrzymuje osobę jadącą we właściwej pozycji siedzą-
cej » rys. 3.
Pasy bezpieczeństwa w znacznym stopniu pochłaniają energię kinetyczną. Po-
nadto zapobiegają niekontrolowanemu przemieszczaniu się ciała, co znacznie
zmniejsza ryzyko poważnych obrażeń.
Dla osób jadących samochodem prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa oz-
naczają optymalne wytłumienie energii kinetycznej.
Również budowa przedniej części nadwozia i inne cechy bezpieczeństwa bier-
nego samochodu, np. poduszki powietrzne, przyczyniają się do optymalnego
pochłonięcia energii kinetycznej. Powstająca energia jest przez to w mniej-
szym stopniu przenoszona na jadących i ryzyko obrażeń się zmniejsza.
Przewożenie dzieci wymaga dodatkowych środków bezpieczeństwa » stro-
na 20, Bezpieczne przewożenie dzieci.
10
Bezpieczeństwo
UWAGA
Pasy bezpieczeństwa należy zakładać przed każdą jazdą, nawet w mieś-
cie! Dotyczy to również pasażerów siedzących z tyłu – ryzyko obrażeń!
Kobiety w ciąży również zawsze powinny używać pasów bezpieczeństwa.
Tyko wtedy nienarodzone dziecko ma zapewnioną ochronę » strona 12,
Zapinanie i odpinanie pasów bezpieczeństwa.
Właściwa pozycja siedząca jest niezbędna dla maksymalnego działania
ochronnego pasów » strona 7, Właściwa pozycja siedząca.
Oparcia foteli przednich nie powinny być odchylone za daleko do tyłu, bo-
wiem wówczas pasy bezpieczeństwa mogą utracić skuteczność ochrony.
UWAGA
Wskazówki dotyczące właściwego przebiegu pasa
Należy zawsze zwracać uwagę na prawidłowe ułożenie pasa bezpieczeń-
stwa. Źle założone pasy bezpieczeństwa mogą spowodować obrażenia na-
wet podczas lekkiego wypadku.
Wysokość zaczepienia pasa tak wyregulować, aby jego część barkowa
przebiegała mniej więcej przez środek barku – w żadnym razie nie przez
szyję.
Luźny pas bezpieczeństwa może powodować obrażenia, ponieważ pod-
czas wypadku ciało przemieszcza się dalej w przód, po czym jest gwałtow-
nie zatrzymywane przez pas.
Pas nie może przyciskać do ciała żadnych twardych lub kruchych przed-
miotów (np. okularów, długopisu, pęku kluczy itp.), ponieważ mogą one
spowodować obrażenia.
UWAGA
Wskazówki dotyczące obsługi pasów bezpieczeństwa
Taśma pasa nie może być zaklinowana, skręcona ani ocierać się o ostre
krawędzie.
Zwrócić uwagę na to, aby podczas zamykania drzwi nie zaciąć pasa bez-
pieczeństwa.
UWAGA
Wskazówki dotyczące prawidłowego stosowania pasów bezpieczeństwa
Jednym pasem bezpieczeństwa nie wolno przypinać dwóch osób (w tym
dzieci), pasem bezpieczeństwa nie wolno także przypinać dziecka przewo-
żonego na kolanach pasażera.
UWAGA (ciąg dalszy)
Pas bezpieczeństwa należy zapinać tylko w zamek należący do siedzenia,
z którym jest związany. Nieprawidłowe założenie pasa bezpieczeństwa
zmniejsza działanie ochronne pasa i zwiększa ryzyko obrażeń.
Gniazdo zamka pasa nie może być zatkane, ponieważ zaczep pasa mógłby
się nie zatrzaskiwać.
Noszenie wielu warstw i luźne ubranie (np. jazda w płaszczu i marynarce)
utrudnia siedzenie w prawidłowej pozycji i ogranicza skuteczność pasów
bezpieczeństwa.
Używanie dodatkowych sprzączek albo innych przedmiotów do regulacji
pasa bezpieczeństwa (np. do skracania pasa dla osób niskiego wzrostu) jest
zabronione.
Pasy bezpieczeństwa w fotelach tynych mogą prawidłowo spełniać swoją
funkcję tylko wtedy, gdy oparcie foteli tylnych zostanie właściwie zabloko-
wane » strona 70.
UWAGA
Wskazówki dotyczące konserwacji pasów bezpieczeństwa
Taśmę pasa trzeba utrzymywać w czystości. Brudna taśma może zakłócać
działanie zwijacza pasa » strona 140, Pasy bezpieczeństwa.
Pasów bezpieczeństwa nie wolno wymontowywać ani zmieniać w jakikol-
wiek inny sposób. Nie wolno próbować samodzielnie naprawiać pasa.
Regularnie sprawdzać stan pasów bezpieczeństwa. W przypadku stwier-
dzenia uszkodzenia tkaniny lub połączeń pasa, automatycznego zwijacza
lub części z zamkiem, należy zlecić specjalistycznej stacji obsługi wymianę
odpowiedniego pasa bezpieczeństwa.
Pasy bezpieczeństwa uszkodzone podczas wypadku (rozciągnięte), mu-
szą zostać wymienione na nowe – najlepiej w specjalistycznej stacji obsługi.
Dodatkowo należy sprawdzić punkty mocowania pasów.
Informacja
Podczas użytkowania pasów bezpieczeństwa należy przestrzegać obowiązują-
cych w danym kraju przepisów.
11
Pasy bezpieczeństwa
Zjawiska fizyczne, zachodzące podczas zderzenia czołowego
Rys. 4 Kierowca nieprzypięty pasem / pasażer nieprzypięty pasem na fo-
telu tylnym
Przeczytać i przestrzegać najpierw
na stronie 11.
Gdy samochód jest w ruchu, zarówno on sam jak i jadące nim osoby mają pew-
ną energię ruchu, zwaną energią kinetyczną.
Wielkość energii kinetycznej zależy od prędkości jazdy oraz od masy samocho-
du i masy jadących nim osób. Większa prędkość jazdy lub większa masa ozna-
cza więcej energii, która podczas wypadku musi zostać pochłonięta.
Najważniejszym czynnikiem jest prędkość jazdy. Dwukrotne zwiększenie pręd-
kości – np. z 25 km/h do 50 km/h – powoduje czterokrotny wzrost energii kine-
tycznej.
Przekonanie, że podczas lekkiego wypadku można utrzymać ciało rękoma, jest
błędne. Już podczas zderzenia z niewielką prędkością na ciało działają siły, któ-
rym ręce nie mogą się przeciwstawić.
Nawet podczas uderzenia z prędkością 30-50 km/h siły działające na ciało mo-
gą łatwo przekroczyć jedną tonę (1000 kg).
Np. masa osoby ważącej 80 kg „rośnie“ przy prędkości 50 km/h do 4,8 tony
(4800 kg).
Podczas zderzenia czołowego osoby nieprzypięte pasami są wyrzucane w
przód i bezwładnie uderzają w różne części samochodu jak np. kierownicę, de-
skę rozdzielczą lub szybę czołową » rys. 4 -
. Osoby jadące samochodem mo-
gą nawet zostać wyrzucone z samochodu, co może grozić obrażeniami stano-
wiącymi zagrożenie dla życia lub śmiertelnymi.
Pasy bezpieczeństwa są ważne także dla pasażerów siedzących z tyłu, ponie-
waż podczas wypadku mogą oni zostać bezwładnie wyrzuceni do przodu.
Osoba na fotelu tylnym, nieprzypięta pasem, zagraża więc nie tylko sobie sa-
mej, ale i siedzącym z przodu » rys. 4 -
.
Zapinanie i odpinanie pasów bezpieczeństwa
Rys. 5 Zapinanie / odpinanie pasów bezpieczeństwa
Rys. 6 Ułożenie części piersiowej i biodrowej pasa / ułożenie pasa bezpie-
czeństwa u kobiety w ciąży
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 11.
Zakładanie
Przed zapięciem pasa należy prawidłowo ustawić fotel i zagłówek » stro-
na 71.
Pas równomiernie i niezbyt szybko przeciągnąć za zaczep przez klatkę pier-
siową i biodra.
12
Bezpieczeństwo
Klamrę pasa włożyć do zamka należącego do danego miejsca » rys. 5 - , tak
aby zapadka słyszalnie zaskoczyła.
Pociągnięciem za pas sprawdzić pewność zapięcia klamry.
Plastikowy ogranicznik na taśmie pasa utrzymuje klamrę pasa na takiej wyso-
kości, aby łatwo było ją uchwycić.
Sposób zapięcia pasów bezpieczeństwa ma ogromny wpływ na skuteczność
ich działania.
Piersiowa część pasa nie może opinać szyi, lecz musi przebiegać przez środek
barku i dobrze przylegać do klatki piersiowej. Natomiast część biodrowa pasa
musi przebiegać przez biodra, a nie przez brzuch; powinna też być zawsze do-
brze (ciasno) zaciągnięta » rys. 6 -
.
Również kobiety w ciąży zawsze powinny używać pasów bezpieczeństwa. Ty-
ko wtedy nienarodzone dziecko ma również zapewnioną ochronę.
U kobiet ciężarnych część biodrowa pasa powinna przebiegać jak najniżej
przez biodra, tak aby nie uciskała podbrzusza » rys. 6 -
.
Odpinanie
Pas bezpieczeństwa odpinać dopiero po zatrzymaniu samochodu.
Nacisnąć czerwony przycisk w zamku pasa » rys. 5 -
, klamra pasa wysko-
czy.
Pas poprowadzić ręką, aby łatwiej się całkowicie zwinął i nie skręcił się.
OSTROŻNIE
Przy rozpinaniu pasa bezpieczeństwa zwrócić uwagę na to, aby klamra pasa
nie uszkodziła okładziny drzwi ani innych części wnętrza samochodu.
Regulacja wysokości pasa bezpieczeństwa na przednich fotelach
Rys. 7
Fotel: Regulacja wysokości za-
czepienia pasa
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 11.
Mechanizm regulacji wysokości zaczepienia pasa pozwala dopasować ułożenie
pasa w okolicy barku do rozmiarów ciała.
Oprawkę górnego punktu zaczepienia pasa wcisnąć i przesunąć w odpowied-
nim kierunku - w górę lub w dół » rys. 7.
Po wyregulowaniu wysokości gwałtownym pociągnięciem za pas sprawdzić
pewność zablokowania mechanizmu.
Zwijacze i napinacze pasów
Wprowadzenie do tematu
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących te-
matów:
Zwijacze pasów 13
Napinacze pasów bezpieczeństwa 13
Zwijacze pasów
Każdy pas bezpieczeństwa jest pasem bezwładnościowym (ze zwijaczem).
Przy wolnym pociągnięciu pas bezpieczeństwa przesuwa się całkowicie swo-
bodnie. Gwałtownie pociągnięcie pasa powoduje zablokowanie go przez zwi-
jacz.
Zwijacz blokuje się też podczas pełnego hamowania, przyspieszania oraz jazdy
stromą drogą lub na zakręcie.
UWAGA
Jeżeli pas bezpieczeństwa nie blokuje się po gwałtownym pociągnięciu, na-
leży niezwłocznie zlecić jego sprawdzenie specjalistycznej stacji obsługi.
Napinacze pasów bezpieczeństwa
Napinacze w zwijaczach przednich pasów bezpieczeństwa zwiększają bezpie-
czeństwo kierowcy i pasażera siedzącego z przodu, o ile mają oni zapięte pasy.
Podczas zderzenia czołowego, którego energia przekroczyła pewną wartość,
pasy bezpieczeństwa są automatycznie napinane. Napinacze pasów bezpie-
czeństwa mogą zostać wyzwolone także, gdy pasy te nie są założone.
13
Pasy bezpieczeństwa
Podczas zderzenia bocznego, którego energia przekroczyła pewną wartość,
zapięte pasy bezpieczeństwa napinają się automatycznie po stronie zderzenia.
Wyzwolenie napinaczy pasów nie następuje przy lekkich zderzeniach czoło-
wych, przy zderzeniach bocznych i od tyłu, podczas wywrotki ani podczas in-
nych kolizji, podczas których siły działające od przodu nie przekroczą pewnej
granicy.
UWAGA
Wszelkie prace związane z napinaczami pasów, jak również wymontowa-
nie i zamontowanie ich elementów podczas innych napraw, mogą wykony-
wać wyłącznie specjalistyczne stacje obsługi.
Napinacze pasów zapewniają ochronę tylko w czasie jednego wypadku.
Gdy nastąpi wyzwolenie napinacza, cały układ należy wymienić.
Informacja
Podczas wyzwolenia napinaczy pasów pojawia się dym. Nie oznacza to jed-
nak, że w samochodzie wybuchł pożar.
W razie złomowania samochodu lub poszczególnych części napinaczy pasów
koniecznie należy przestrzegać obowiązujących przepisów. Partnerzy serwiso-
wi ŠKODA znają te przepisy i u nich można zasięgnąć szczegółowych informa-
cji.
Układ poduszek powietrznych
Opis układu poduszek powietrznych
Wprowadzenie do tematu
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących te-
matów:
Opis układu 15
Wyzwalanie poduszek powietrznych 15
UWAGA
Najlepsze działanie ochronne układu poduszek powietrznych uzyskuje
się tylko wtedy, gdy pasy bezpieczeństwa są zapięte.
Poduszki nie zastępują pasów bezpieczeństwa, lecz są częścią biernego
systemu bezpieczeństwa samochodu.
Aby wyzwolone poduszki powietrzne zapewniały jak najskuteczniejszą
ochronę, fotele muszą być ustawione odpowiednio do wzrostu jadących
osób » strona 7, Właściwa pozycja siedząca.
Jeśli ktoś jedzie nieprzypięty pasem bezpieczeństwa, pochyla się za dale-
ko do przodu lub siedzi w innej niewłaściwej pozycji, naraża się na poważ-
niejsze urazy w razie wypadku.
UWAGA
Wskazówki dotyczące obsługi układu poduszek powietrznych
Jeżeli występuje usterka, układ poduszek powietrznych należy sprawdzić
w specjalistycznej stacji obsługi. W przeciwnym razie istnieje możliwość, że
poduszki powietrzne nie zostaną wyzwolone w czasie wypadku.
W układzie poduszek powietrznych nie wolno dokonywać żadnych zmian.
Wszelkie prace związane z układem poduszek powietrznych, jak też wy-
montowanie i zamontowanie elementów tego układu podczas innych na-
praw (np. wymontowanie kierownicy) mogą wykonywać wyłącznie specja-
listyczne stacje obsługi.
Nie dokonywać żadnych zmian przedniego zderzaka ani nadwozia.
Zabrania się manipulacji jakimikolwiek częściami układu poduszek po-
wietrznych, ponieważ mogłoby dojść do wyzwolenia poduszek.
Poduszki powietrzne zapewniają ochronę tylko w czasie jednego wypad-
ku. Gdy nastąpi wyzwolenie poduszki powietrznej, układ poduszek po-
wietrznych należy wymienić.
14
Bezpieczeństwo
Opis układu
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 14.
Stan funkcjonowania układu poduszek powietrznych jest sygnalizowany zapa-
leniem się lampki kontrolnej
w zestawie wskaźników » strona 43.
W momencie wyzwolenia poduszki powietrzne napełniają się gazem i rozwija-
ją.
Podczas wyzwolenia poduszek powietrznych pojawia się szarobiały lub czer-
wony, nieszkodliwy gaz. Jest to całkowicie normalne i nie świadczy o pożarze w
samochodzie.
Układ poduszek powietrznych (w zależności od wyposażenia samochodu)
składa się z następujących modułów.
Sterownik elektroniczny.
Czołowa poduszka powietrzna kierowcy i pasażera » strona 16.
Boczne poduszki powietrzne » strona 17.
Kurtyny powietrzne » strona 18.
Lampka kontrolna poduszek powietrznych w zestawie wskaźników » stro-
na 43.
Wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera » strona 19.
Lampka kontrolna włączonych / wyłączonych czołowych poduszek powietrz-
nych pasażera w środkowej części deski rozdzielczej » strona 19.
Informacja
Układ poduszek powietrznych jest bezobsługowy przez cały okres swojej
trwałości.
W przypadku sprzedaży samochodu prosimy przekazać nabywcy komplet do-
kumentów samochodu. Prosimy pamiętać, że do tego kompletu należy także
(jeżeli jest) formularz wyłączonej poduszki powietrznej pasażera!
W razie złomowania samochodu lub poszczególnych części układu poduszek
powietrznych koniecznie należy przestrzegać obowiązujących przepisów.
Wyzwalanie poduszek powietrznych
Przeczytać i przestrzegać najpierw
na stronie 14.
Napełnienie poduszki powietrznej odbywa się w ułamku sekundy i z dużą
prędkością, tak aby w czasie zderzenia mogła ona zapewnić dodatkową ochro-
nę.
Układ poduszek powietrznych działa tylko przy włączonym zapłonie.
W wyjątkowych zdarzeniach wypadkowych może dojść do jednoczesnego wy-
zwolenia kilku poduszek powietrznych.
Podczas zderzenia czołowego lub bocznego o niewielkiej energii, zderzenia od
tyłu lub wywrócenia albo dachowania samochodu nie następuje wyzwolenie
poduszek powietrznych.
Warunki wyzwolenia
Nie można szczegółowo określić warunków wyzwolenia układu poduszek po-
wietrznych w każdej sytuacji. Ważną rolę odgrywają na przykład takie czynniki,
jak właściwości obiektów, z którymi się zderza samochód (obiekty twarde lub
miękkie), kąt zderzenia, prędkość jazdy itp.
Decydujące znaczenie dla wyzwolenia poduszek powietrznych ma przebieg
opóźnienia. Sterownik analizuje charakter kolizji i uaktywnia odpowiedni ele-
ment układu bezpieczeństwa jadących.
Jeśli zmierzone opóźnienie ruchu samochodu w czasie zderzenia nie przekra-
cza wartości progowej zaprogramowanej w sterowniku, nie następuje wyzwo-
lenie poduszek powietrznych, pomimo tego że samochód może zostać bardzo
mocno uszkodzony.
Przy silnych zderzeniach czołowych następuje wyzwolenie niżej
wymienionych poduszek powietrznych.
Czołowa poduszka powietrzna kierowcy.
Czołowa poduszka powietrzna pasażera.
Przy silnych zderzeniach bocznych następuje wyzwolenie niżej
wymienionych poduszek powietrznych.
Bocznych poduszek powietrznych z przodu po stronie zderzenia.
Kurtyn powietrznych po stronie zderzenia.
Gdy podczas wypadku dojdzie do wyzwolenia poduszek powietrznych:
świeci lampka oświetlenia wnętrza (jeśli włącznik jest w położeniu sterowa-
nia włącznikiem drzwi);
włączają się światła awaryjne;
wszystkie drzwi zostają odryglowane;
następuje przerwanie dopływu paliwa do silnika.
15
Układ poduszek powietrznych
Przegląd poduszek powietrznych
Wprowadzenie do tematu
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących te-
matów:
Czołowe poduszki powietrzne
16
Boczne poduszki powietrzne 17
Kurtyny powietrzne 18
Czołowe poduszki powietrzne
Rys. 8 Czołowa poduszka powietrzna kierowcy w kierownicy / pasażera
w desce rozdzielczej
Rys. 9
Właściwy odstęp od kierownicy / poduszki powietrzne napełnione
gazem
Poduszki powietrzne zapewniają dodatkową ochronę głowy i górnej części tu-
łowia kierowcy i pasażera w czasie poważniejszego zderzenia czołowego.
Czołowa poduszka powietrzna kierowcy jest umieszczona w kierowni-
cy » rys. 8 - .
Czołowa poduszka powietrzna pasażera znajduje się w desce rozdzielczej nad
schowkiem » rys. 8 -
.
Wyzwolenie poduszek powietrznych powoduje rozwinięcie poduszek kierowcy
i pasażera » rys. 9 -
. Przez zanurzanie się kierowcy i pasażera w całkowicie
napełnione poduszki następuje łagodne wyhamowanie ich ruchu do przodu, co
zmniejsza ryzyko urazu głowy i górnej części tułowia.
UWAGA
Wskazówki dotyczące właściwej pozycji siedzącej
Dla kierowcy i pasażera ważne jest, aby zachowywać odstęp co najmniej
25 cm od kierownicy lub od deski rozdzielczej
A
» rys. 9. Jeżeli ten minimal-
ny odstęp nie zostanie zachowany, poduszki powietrzne nie spełnią swojej
funkcji ochronnej - zagrożenie życia! Ponadto fotele i zagłówki muszą być
zawsze ustawione odpowiednio do wzrostu siedzącej osoby.
Podczas napełniania poduszek powietrznych działają duże siły i w przy-
padku niewłaściwej pozycji siedzącej lub złego ustawienia fotela może
dojść do obrażeń ciała.
Między osobami jadącymi z przodu a poduszkami powietrznymi nie mogą
się znajdować żadne inne osoby, zwierzęta czy przedmioty.
UWAGA
Czołowa poduszka powietrzna a przewożenie dzieci
W żadnym wypadku na przednim fotelu samochodu nie wolno przewozić
niezabezpieczonych dzieci. Gdyby wskutek wypadku nastąpiło wyzwolenie
poduszki powietrznej, dziecko mogłoby doznać poważnych, a nawet śmier-
telnych obrażeń!
Jeżeli na fotelu pasażera ma być zamocowany fotelik dziecięcy, w którym
dziecko jest przewożone tyłem do kierunku jazdy, należy koniecznie wyłą-
czyć czołową poduszkę powietrzną po stronie pasażera » strona 18, Wyłą-
czanie poduszek powietrznych. Jeśli się tego nie uczyni, wyzwolenie czoło-
wej poduszki powietrznej pasażera może spowodować u dziecka poważne,
a nawet śmiertelne obrażenia. Dzieci należy przewozić na fotelu pasażera
zgodnie z przepisami danego kraju, dotyczącymi używania fotelików dzie-
cięcych.
16
Bezpieczeństwo
UWAGA
Wskazówki ogólne
Kierownicy i osłony poduszki powietrznej w desce rozdzielczej po stronie
pasażera nie wolno oklejać, osłaniać ani zmieniać w inny sposób. Części te
można czyścić tylko suchą szmatką lub szmatką lekko zwilżoną wodą. Na
pokrywach poduszek powietrznych lub w ich bezpośredniej bliskości nie
wolno montować żadnych dodatkowych elementów, takich jak uchwyty na
kubki, uchwyty do telefonu i podobnych.
Nigdy nie kłaść żadnych przedmiotów na powierzchni modułu poduszki
powietrznej w desce rozdzielczej po stronie pasażera.
Boczne poduszki powietrzne
Rys. 10
Umieszczenie bocznej poduszki powietrznej w fotelu kierowcy /
boczna poduszka powietrzna wypełniona gazem
Boczne poduszki powietrzne zapewniają pasażerom dodatkową ochronę gór-
nej części tułowia (klatki piersiowej, brzucha, miednicy) w czasie zderzenia
bocznego o większej energii.
Boczne poduszki powietrzne są wbudowane w boki oparć foteli przed-
nich » rys. 10 -
.
Przy wyzwoleniu bocznych poduszek powietrznych » rys. 10 -
po właściwej
stronie następuje również wyzwolenie kurtyn powietrznych i napinaczy pasów.
Podczas zanurzania się w całkowicie napełnioną poduszkę powietrzną nastę-
puje wytłumienie ruchu w bok osoby jadącej samochodem i zmniejszenie ryzy-
ka zranienia górnej części tułowia (klatki piersiowej, brzucha i miednicy) od
strony drzwi.
UWAGA
Wskazówki dotyczące właściwej pozycji podczas siedzenia
Głowa osoby jadącej nigdy nie powinna się znajdować w zasięgu działania
bocznej poduszki powietrznej. W przeciwnym razie w czasie wypadku mog-
łoby dojść do ciężkich obrażeń. Dotyczy to zwłaszcza dzieci, przewożonych
bez odpowiedniego fotelika dziecięcego » strona 22, Bezpieczeństwo
dziecka a boczna poduszka powietrzna.
Między jadącymi osobami a poduszkami powietrznymi nie mogą się znaj-
dować żadne inne osoby, zwierzęta czy przedmioty. Na drzwiach nie mogą
być założone żadne akcesoria, takie jak np. uchwyty na napoje.
Jeśli w czasie jazdy dzieci siedzą w niewłaściwej pozycji, w razie wypadku
są narażone na zwiększone ryzyko obrażeń. Może to mieć poważne kon-
sekwencje » strona 20, Fotelik dziecięcy.
UWAGA
W samochodzie na haczykach do ubrań wieszać tylko lekkie elementy
odzieży. W kieszeniach odzieży nie zostawiać ciężkich ani ostrych przed-
miotów.
Na bok oparcia fotela nie wolno wywierać dużej siły (np. uderzać, kopać
itp.), gdyż może to spowodować uszkodzenie układu. Uszkodzona boczna
poduszka powietrzna mogłaby nie zadziałać podczas wypadku!
Na fotele kierowcy i pasażera nie wolno zakładać żadnych pokrowców,
które nie mają wyraźnego dopuszczenia firmy ŠKODA. Ponieważ boczna
poduszka powietrzna rozwija się z oparcia fotela, zastosowanie niedopusz-
czonych pokrowców mogłoby znacznie ograniczyć jej skuteczność.
Uszkodzenia oryginalnego obicia fotela w obrębie bocznej poduszki po-
wietrznej powinny zostać niezwłocznie usunięte w specjalistycznej stacji
obsługi.
Moduły poduszek powietrznych w fotelach nie mogą mieć uszkodzeń,
pęknięć ani głębokich rys. Nie wolno ich otwierać na siłę.
17
Układ poduszek powietrznych
Kurtyny powietrzne
Rys. 11 Miejsce zamontowania kurtyn powietrznych / kurtyna powietrzna
wypełniana gazem
Kurtyny powietrzne zapewniają dodatkową ochronę głowy i szyi pasażerów w
czasie poważniejszego zderzenia czołowego.
Kurtyny powietrzne są umieszczone po obu stronach samochodu wewnątrz,
nad drzwiami » rys. 11 -
.
W przypadku zderzenia bocznego następuje wyzwolenie kurtyny powietrznej
wraz z odpowiednią boczną poduszką powietrzną i napinaczem pasów przy
przednim fotelu po stronie zderzenia.
Po rozwinięciu poduszka powietrzna zakrywa obszar okien drzwi przednich i
tylnych oraz słupki drzwi » rys. 11 -
.
Uderzenie głową o wewnętrzne elementy wyposażenia amortyzuje nadmycha-
na kurtyna powietrzna. Poprzez zmniejszenie obciążenia głowy, a także po-
przez mniejsze nadwyrężenie ruchów głowy zmniejszają się również obciąże-
nia przyjmowane na szyję.
UWAGA
W zasięgu działania kurtyn powietrznych nie powinno być żadnych przed-
miotów, aby ich worki powietrzne mogły się bez przeszkód rozwinąć.
W samochodzie na haczykach do ubrań wieszać tylko lekkie elementy
odzieży. W kieszeniach odzieży nie zostawiać ciężkich ani ostrych przed-
miotów. Ponadto do wieszania odzieży nie używać wieszaków ubranio-
wych.
UWAGA (ciąg dalszy)
Wskutek zamontowania w rejonie kurtyny powietrznej (nieprzewidziane-
go przez producenta) wyposażenia dodatkowego w przypadku wyzwolenia
poduszek powietrznych może nastąpić znaczne ograniczenie ochronnej
funkcji kurtyny powietrznej. W czasie rozwijania się uaktywnionej kurtyny
powietrznej mogłoby nastąpić odrzucenie do wnętrza samochodu zamon-
towanych elementów wyposażenia dodatkowego i zranienie jadących sa-
mochodem » strona 131.
Osłon przeciwsłonecznych nie wolno skręcać na boczną szybę w zasięgu
rozwijania kurtyny powietrznej, jeśli przymocowane są do niej inne przed-
mioty jak np. długopis itp. W razie wyzwolenia kurtyny powietrznej mogłoby
dojść do zranienia jadących samochodem.
Między osobami jadącymi a poduszkami powietrznymi nie mogą się znaj-
dować żadne inne osoby, zwierzęta czy przedmioty. Ponadto żadna z jadą-
cych osób nie powinna wychylać głowy przez okno ani wystawiać przez nie
rąk czy dłoni.
Informacja
W pojazdach z kurtyną powietrzną na okładzinie słupka B znajduje się napis
AIRBAG.
Wyłączanie poduszek powietrznych
Wprowadzenie do tematu
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących te-
matów:
Wyłączanie poduszek powietrznych 19
Wyłączanie czołowej poduszki powietrznej pasażera 19
18
Bezpieczeństwo
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172
  • Page 173 173
  • Page 174 174
  • Page 175 175
  • Page 176 176
  • Page 177 177
  • Page 178 178
  • Page 179 179
  • Page 180 180
  • Page 181 181
  • Page 182 182
  • Page 183 183
  • Page 184 184
  • Page 185 185
  • Page 186 186
  • Page 187 187
  • Page 188 188
  • Page 189 189
  • Page 190 190
  • Page 191 191
  • Page 192 192
  • Page 193 193
  • Page 194 194
  • Page 195 195
  • Page 196 196
  • Page 197 197
  • Page 198 198
  • Page 199 199
  • Page 200 200
  • Page 201 201
  • Page 202 202

SKODA Fabia 54 05-2014 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla