Shimano FC-MT500-B2 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
(Polish)
DM-MBFC001-01
DEORE XT
FC-M8000-1
FC-M8000-B1
FC-M8000-2
FC-M8000-B2
FC-M8000-3
SLX
FC-M7000-11-1
FC-M7000-11-B1
FC-M7000-11-2
FC-M7000-11-B2
FC-M7000-10-3
DEORE
FC-M6000-2
FC-M6000-B2
FC-M6000-3
FC-M617
FC-M617-B2
Spoza serii
FC-MT500-2
FC-MT500-B2
FC-MT500-3
FC-MT600-2
FC-MT600-B2
FC-MT700-2
FC-MT700-B2
Oś suportu
SM-BB52
BB-MT500-PA
BB-MT800
BB-MT800-PA
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
Tarcza mechanizmu korbowego
2
SPIS TREŚCI
WAŻNA INFORMACJA ...........................................................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ...................................................................... 4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI .......................................................................8
MONTAŻ ..............................................................................................................10
Gwintowana oś suportu (HOLLOWTECH II/2-elementowy mechanizm korbowy) .................................10
SEKCJA ELEMENTÓW MOCOWANYCH NA WCISK (BB) ...........................................................................13
Montaż ramienia mechanizmu korbowego .............................................................................................16
KONSERWACJA ...................................................................................................19
Wymiana tarczy .......................................................................................................................................... 19
WAŻNA INFORMACJA
33
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie powinni samodzielnie zajmować się montażem komponentów,
korzystając z podręcznika sprzedawcy. Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie należy kontynuować
montażu. Aby uzyskać pomoc, należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Należy przeczytać wszystkie instrukcje obsługi dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny niż podano w informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki sprzedawcy i instrukcje obsługi można przeglądać w trybie online na naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem
produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Aby zapobiec obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia, należy zawsze przestrzegać poniższych instrukcji.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością możliwych szkód, które mogą wynikać
znieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
44
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur zawartych w instrukcji.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części Shimano. Poluzowanie lub uszkodzenie takich części, jak śruby i nakrętki może spowodować
spadnięcie z roweru i poważne obrażenia.
Ponadto, jeśli regulacje nie zostaną wykonane prawidłowo, może to spowodować spadnięcie z roweru i poważne obrażenia.
Przed wykonaniem czynności konserwacyjnych, np. wymiany części, należy założyć okulary ochronne lub gogle.
Po uważnym przeczytaniu niniejszego podręcznika sprzedawcy należy zachować go na przyszłość.
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Okresy między przeglądami zależą od intensywności i środowiska użytkowania. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka
do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad, takich jak odrdzewiacze. Użycie takiego rozpuszczalnika
może spowodować zerwanie łańcucha i w konsekwencji poważne obrażenia.
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek pęknięcia, może dojść
dozłamania ramienia mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
Sprawdzić, czy łańcuch nie jest uszkodzony (deformacje lub pęknięcia), czy przeskakuje lub czy występują inne nieprawidłowości, np. samoistna
zmiana przełożeń. W przypadku występowania jakichkolwiek problemów należy skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
Łańcuchmoże pęknąć, powodując upadek rowerzysty.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia odzieży o łańcuch, ponieważ może to spowodować wywrócenie roweru.
Montaż na rowerze i konserwacja:
HOLLOWTECH II
Jeśli wewnętrzna tuleja nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz zostać uszkodzona. Może to doprowadzić do wywrócenia
roweru, co grozi poważnymi obrażeniami.
Dwie śruby mocujące lewego ramienia mechanizmu korbowego należy dokręcać na przemian i stopniowo; nie należy dokręcać każdej ze
śrubcałkowicie i jednorazowo. Aby sprawdzić, czy końcowe momenty dokręcania mieszczą się w zakresie od 12–14 Nm należy użyć klucza
dynamometrycznego. Następnie, po przejechaniu około 100km, za pomocą klucza dynamometrycznego sprawdzić momenty dokręcenia.
Ważnejestrównież okresowe sprawdzanie momentów dokręcenia. Jeżeli momenty dokręcenia są zbyt małe lub jeżeli śruby montażowe nie
byłydokręcane stopniowo i na przemian, ramię lewego mechanizmu korbowego może spaść i może dojść do wywrócenia roweru, co może
spowodować poważne obrażenia.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
55
PRZESTROGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Uważać, aby nie przyciąć części ciała ostrymi zębami tarcz.
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić, czy nie ma luzu między elementami połączeniowymi. Należy również pamiętać o okresowym
dokręcaniu ramion korby i pedałów.
Podczas używania dźwigni przerzutki należy kręcić ramionami mechanizmu korbowego.
MTB
Kiedy łańcuch jest w dowolnym położeniu pokazanym na rysunku, może stykać się z tarczą lub przerzutką przednią i hałasować. Jeżeli problemem jest
hałas, przerzucić łańcuch na kolejną, większą zębatkę, gdy łańcuch znajduje się w pozycji pokazanej na rysunku 1. Jeżeli łańcuch znajduje się w pozycji
pokazanej na rysunku 2, przerzucić go na kolejną, mniejszą zębatkę.
Rysunek 1
Rysunek 2
Dwurzędowa Trzyrzędowa
Tarcza mechanizmu korbowego
Tylna zębatka
Do czyszczenia mechanizmu korbowego i osi suportu używać neutralnego środka czyszczącego. Używanie środków zasadowych lub kwasowych
możespowodować odbarwienia.
Jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia roweru.
Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych. Woda może dostać się do części łożyskowej, powodując jej przyleganie
inadmierny hałas.
Zębatki należy co jakiś czas myć neutralnym środkiem czyszczącym. Ponadto czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie
może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości zębatek i łańcucha.
Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
66
Montaż na rowerze i konserwacja:
Przy mocowaniu pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec klinowaniu się pedałów. Należy użyć klucza dynamometrycznego,
abyprawidłowo dokręcić pedały. Moment dokręcania: 35–55Nm. Prawe ramię mechanizmu korbowego ma gwint prawoskrętny, natomiast
leweramię mechanizmu korbowego ma gwint lewoskrętny.
Jeśli korpus osi suportu nie jest ustawiony równolegle, spadnie efektywność zmiany biegów.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, należy wymienić tarcze i łańcuch.
2-elementowy mechanizm korbowy/HOLLOWTECH II
Przed zamontowaniem lewego i prawego adaptera należy je nasmarować oraz upewnić się, że zamocowano wewnętrzną tuleję. W przeciwnym
wypadku pogorszą się właściwości wodoodporne.
W celu zapewnienia optymalnego działania pamiętać o stosowaniu tylko określonego typu łańcucha.
Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i połączenia z lewym ramieniem mechanizmu korbowego, nałożyć smar na połączenie
idokręcićją zalecanym momentem.
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
Należy używać kombinacji zębatek o odpowiedniej liczbie zębów. Użycie nieodpowiedniego koła zębatego spowoduje zmianę wymiarów
międzykołami zębatymi. W rezultacie łańcuch może wpadać między koła zębate.
Tarcza mechanizmu korbowego typu B
Użyć tarcz mechanizmu korbowego typu B ze specjalnie zaprojektowaną ramą.
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten podręcznik służy głównie do wyjaśnienia
procedur użytkowania tego produktu.
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
88
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
Do montażu, regulacji i konserwacji niezbędne są wymienione poniżej narzędzia.
Narzędzie Narzędzie Narzędzie
Klucz imbusowy 5mm TL-FC18 TL-FC37
Klucz imbusowy 8mm TL-FC25 TL-BB12
Klucz płaski 17 mm TL-FC32 TL-BB13
Młotek z tworzywa sztucznego TL-FC33 Klucz gwiazdkowy nr 30
TL-FC16 TL-FC36
MONT
10
MONTAŻ
Gwintowana oś suportu (HOLLOWTECH II/2-elementowy mechanizm korbowy)
MONT
Gwintowana oś suportu (HOLLOWTECH II/2-elementowy mechanizm korbowy)
Lista kombinacji narzędzi
Z narzędzi należy korzystać w odpowiedniej kolejności.
BB-MT800
TL-FC25 i TL-FC32 TL-FC25 i TL-FC33
TL-FC25
TL-FC32
TL-FC25
TL-FC33
TL-FC25 i TL-FC36 TL-FC37
TL-FC25
TL-FC36
UWAGA
W przypadku klucza udarowego należy
użyć narzędzia TL-FC37. Użycie innych
narzędzi może doprowadzić do ich
uszkodzenia.
Podczas umieszczania narzędzia TL-FC25
wTL-FC32 należy sprawdzić położenie
montażowe.
Podczas mocowania narzędzia TL-FC32
należy sprawdzić położenie montażowe.
Narzędzie TL-FC33/FC36 można
zamontować w dowolnym położeniu.
SM-BB52
TL-FC32 TL-FC33
TL-FC36
11
MONTAŻ
Gwintowana oś suportu (HOLLOWTECH II/2-elementowy mechanizm korbowy)
Sposób montażu podkładki dystansowej
1
(z)
Sprawdzić, czy szerokość korpusu osi
suportu wynosi 68 mm czy 73 mm.
(z) Szerokość korpusu osi suportu
2
Zamontować właściwy adapter.
68mm 73mm
(A) (A)
(A)
(A)
Podkładka dystansowa 2,5 mm
WSKAZÓWKI
68mm
Podkładka
dystansowa
0,7mm
Podkładka dystansowa 1,8 mm*
Podkładka dystansowa 2,5 mm
*
Grubość 1,8mm odpowiada
rozmiarowi osłony łańcucha.
12
MONTAŻ
Gwintowana oś suportu (HOLLOWTECH II/2-elementowy mechanizm korbowy)
Montaż do korpusu osi suportu
(C)
(D)
(A) (B)
Nasmarować lewą i prawą miskę,
anastępnie użyć oryginalnego narzędzia
Shimano, aby zamontować prawą miskę
osi suportu, wewnętrzną osłonę oraz
lewą miskę osi suportu.
(A)
Wewnętrzna osłona
(B)
Prawa miska
(gwint lewy)
(C)
Lewa miska
(gwint prawy)
(D)
Nasmarować Smar wysokiej
jakości (Y-04110000)
Moment dokręcania
35–50 Nm
UWAGA
TL-FC25 jest dokręcane w połączeniu
zTL-FC32/FC36.
WSKAZÓWKI
Kombinacje narzędzi stosowanych podczas
montażu/demontażu osi suportu można
znaleźć w części "Lista kombinacji narzędzi".
13
MONTAŻ
SEKCJA ELEMENTÓW MOCOWANYCH NA WCISK (BB)
SEKCJA ELEMENTÓW MOCOWANYCH NA WCISK (BB)
BB-MT500-PA/BB-MT800-PA
Adapter
(A) (C)(B)
(E)(D)
(A)
Lewa miska
(B)
Wewnętrzna osłona
(C)
Prawa miska
(D)
Szerokość korpusu osi suportu
(E)
Podkładka dystansowa 2,5 mm
UWAGA
Niektóre modele nie wymagają
użyciapodkładek.
Przykład montażu
Korpus osi suportu o szerokości 92mm Korpus osi suportu o szerokości 89,5 mm
(A)
Podkładka 2,5mm nie jest wymagana
wprzypadku korpusu osi suportu
oszerokości92mm.
Użyć tulei.
Do korpusu osi suportu o szerokości 89,5mm
włożyć podkładkę dystansową 2,5mm
zprawej strony (między ramę a prawą miskę).
Użyć tulei.
(A)
Podkładka dystansowa 2,5 mm
UWAGA
Jeżeli rama ma otwory wewnątrz mufy osi
suportu, należy ją zamontować z tuleją,
zapobiegając przedostawaniu się
zanieczyszczeń.
Jeżeli rama nie ma otworów wewnątrz
mufy osi suportu, można ją zamontować
bez tulei.
14
MONTAŻ
SEKCJA ELEMENTÓW MOCOWANYCH NA WCISK (BB)
Montaż do korpusu osi suportu
1
Wsunąć oś suportu do korpusu osi suportu.
2
(A)
Założyć oryginalne narzędzie Shimano
na oś suportu.
(A)
TL-BB12
3
(A)(B)
Wcisnąć oś suportu, zaciskając klucz
płaski i jednocześnie upewniając się,
żepowierzchnia styku osi suportu
jestcały czas równoległa do korpusu
osisuportu.
(A)
Klucz imbusowy 8mm
(B)
Klucz płaski 17 mm
4
Sprawdzić, czy między osią suportu
akorpusem osi suportu nie ma
żadnejprzerwy.
15
MONTAŻ
SEKCJA ELEMENTÓW MOCOWANYCH NA WCISK (BB)
Demontaż z korpusu osi suportu
1
(A)
Założyć oryginalne narzędzie Shimano
na oś suportu.
(A)
TL-BB13
UWAGA
Nie używać ponownie tych samych misek,
ponieważ mogły one zostać uszkodzone
podczas demontażu.
2
Należy przytrzymać narzędzie palcami,
jak pokazano na rysunku i wcisnąć
jązdrugiej strony.
(Po wciśnięciu narzędzie otworzy się.)
WSKAZÓWKI
Przytrzymując koniec klucza do demontażu,
wepchnąć klucz, aż zostanie zablokowany
wewłaściwym położeniu.
3
(A)
Uderzać oryginalne narzędzie Shimano
plastikowym młotkiem, aż końcówka
osisuportu zostanie wypchnięta.
(A)
Młotek z tworzywa sztucznego
4
(A)
Uderzać plastikowym młotkiem
przeciwną stronę osi suportu
wtensamsposób, aby ją wypchnąć.
(A)
Młotek z tworzywa sztucznego
16
Ciąg dalszy na następnej stronie
MONTAŻ
Montaż ramienia mechanizmu korbowego
Montaż ramienia mechanizmu korbowego
1
Następnie nałożyć prawy
mechanizmkorbowy.
2
(C)
(B)
(A)
Dopasować szerokie rozmieszczenie
rowków lewego ramienia mechanizmu
korbowego do szerokiego rowka osi
prawego ramienia mechanizmu
korbowego.
(A)
Szerokie rozmieszczenie rowków
(lewe ramię mechanizmu
korbowego)
(B)
Szerokie rozmieszczenie
rowków(oś)
(C)
Nasmarować Smar wysokiej
jakości (Y-04110000)
3
(A)
(B)
(C)
Użyć oryginalnego narzędzia Shimano,
aby dokręcić nakładkę.
(A)
TL-FC16
(B)
Nakładka
(C)
Nasmarować Smar wysokiej
jakości (Y-04110000)
Moment dokręcania
0,7–1,5 Nm
17
MONTAŻ
Montaż ramienia mechanizmu korbowego
4
(A)
(B)
(z)
(C)
Należy umieścić podkładkę blokującą,
sprawdzić, czy trzpień podkładki jest
nawłaściwym miejscu, i dokręcić śrubę
lewego mechanizmu korbowego.
Dokręcić obie śruby takim samym
momentem dokręcania (12–14 Nm).
(z) Rysunek lewego ramienia
mechanizmu korbowego (przekrój)
(A)
Trzpień podkładki
(B)
Podkładka blokująca
(C)
Lewe ramię mechanizmu
korbowego
Moment dokręcania
12–14 Nm
UWAGA
Użyte podkładki dystansowe zależą
odszerokości korpusu osi suportu.
Szczegółowe informacje znajdują się
wczęści "Sposób montażu podkładki
dystansowej".
Umieścić podkładkę blokującą
wprawidłowym ułożeniu, w sposób
pokazany na rysunku.
KONSERWACJA
19
KONSERWACJA
Wymiana tarczy
KONSERWACJA
Wymiana tarczy
Typ jednorzędowy FC-M8000-1/FC-M8000-B1/FC-M7000-11-1/FC-M7000-11-B1
Należy ustawić tarczę mechanizmu korbowego w taki sposób, aby strona z oznaczeniem
była skierowana do przodu, a ramię mechanizmu korbowego tak, jak pokazano na rysunku.
(A)
Oznaczenie
(B)
Ramię mechanizmu korbowego
Moment dokręcania
12–14 Nm
(A)
(B)
20
KONSERWACJA
Wymiana tarczy
Typ dwurzędowy
FC-M8000-2/FC-M8000-B2/FC-M7000-11-2/FC-M7000-11-B2/FC-MT700-2/FC-MT700-B2/
FC-MT600-2/FC-MT600-B2
Należy używać kombinacji zębatek o odpowiedniej liczbie zębów. Zastosowanie nieodpowiednich zębatek może spowodować wpadnięcie łańcucha
między nie i ich uszkodzenie.
Górna
34T-BB 36T-BC 38T-BD
Dolna
24T-BB
X - -
26T-BC
- X -
28T-BD
- - X
1
Gdy największa tarcza będzie ustawiona stroną z oznakowaniem skierowaną na zewnątrz,
należy ustawić największą tarczę tak, aby sztyft chroniący przed spadaniem łańcucha
znajdował się pod ramieniem mechanizmu korbowego.
(A)
Oznaczenie
(B)
Ramię mechanizmu korbowego
(C)
Sztyft chroniący przed
spadaniemłańcucha
Moment dokręcania
12–14 Nm
(A)
(B)
(C)
2
Gdy najmniejsza tarcza będzie ustawiona stroną z oznakowaniem skierowaną do wewnątrz,
należy ustawić najmniejszą tarczę w taki sposób, aby część wypukła znajdowała się pod
ramieniem mechanizmu korbowego.
(A)
Ramię mechanizmu korbowego
(B)
Część wypukła
Moment dokręcania
16–17 Nm
(A)
(B)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26

Shimano FC-MT500-B2 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual