11
OSTRZEŻENIE: Nigdy i pod
żadnym pozorem nie próbuj otwierać
akumulatora. Nie wkładaj akumulatora
z pękniętą lub uszkodzoną obudową
do ładowarki. Nie ściskaj akumulatora,
uważaj, by nie spadł na podłogę ani nie
uległ uszkodzeniu. Nigdy nie używaj
akumulatora ani ładowarki, które zostały
silnie uderzone, spadły na podłogę,
zostały przejechane lub uszkodzone
w inny sposób (np. przebite gwoździem,
uderzone młotkiem lub nadepnięte).
Skutkiem takiego działania może być
nawet śmiertelne porażenie prądem
elektrycznym. Uszkodzone akumulatory
oddaj do punktu serwisowego w celu
utylizacji.
UWAGA: Gdy wkrętarka nie jest
używana, odłóż ją na stabilnej
powierzchni, gdzie nie występuje
ryzyko potknięcia się ani zrzucenia
elektronarzędzia. Niektóre wkrętarki
z dużymi akumulatorami mogą wprawdzie
stać na akumulatorze, ale łatwo je wtedy
przewrócić.
SPECJALNE WSKAZÓWKI BEZPIECZEŃSTWA
PRACY AKUMULATORÓW LITOWO-
JONOWYCH
• Nie wrzucaj akumulatora do ognia,
nawet gdy jest poważnie uszkodzony
lub całkowicie zużyty. Akumulator może
w ogniu eksplodować. W trakcie spalania
akumulatorów litowo-jonowych wydzielają się
toksyczne pary i substancje.
• Gdyby elektrolit zanieczyścił skórę,
natychmiast zmyj ją wodą z łagodnym
mydłem. Gdyby elektrolit prysnął w oczy,
przepłucz je przy otwartych powiekach
przez 15 minut lub tak długo, aż ustąpi
podrażnienie. W razie konieczności
skorzystania z pomocy medycznej poinformuj
lekarza, że elektrolit stanowi mieszaninę
ciekłych węglanów organicznych i soli litu.
• Pary wydzielające się z otwartych
ogniw akumulatora mogą spowodować
zaburzenia oddychania. Poszkodowaną
osobę wyprowadź na świeże powietrze,
a gdyby objawy się utrzymywały, wezwij
lekarza.
OSTRZEŻENIE: Niebezpieczeństwo
pożaru. Elektrolit może się zapalić od
iskier lub płomieni.
Transport
Akumulatory DEWALT spełniają wszystkie
obowiązujące przepisy transportowe,
przewidziane zarówno przez przemysł jak i
normy prawne, łącznie z zaleceniami unijnymi
dla przewozu substancji niebezpiecznych,
przepisy o przewozie niebezpiecznych substancji
Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników
Powietrznych (IATA), Międzynarodowego
kodeksu ładunków niebezpiecznych (IMDG),
międzynarodowej konwencji dotyczącej
drogowego przewozu towarów i ładunków
niebezpiecznych (ADR).
Ogniwa i akumulatory litowo-jonowe zostały
przebadane zgodnie z rozdziałem 38.3
„Zaleceń Narodów Zjednoczonych dla przewozu
niebezpiecznych materiałów, podręczników
badań i kryteriów”
Najczęściej akumulatory litowo-jonowe
D
EWALT nie podlegają państwowym ani
międzynarodowym przepisom dotyczącym
niebezpiecznych towarów klasy 9. Ogólnie są
dwa przypadki, gdy transport odpowiada klasie 9:
1. Transport lotniczy więcej niż dwóch
akumulatorów D
EWALT, jeśli pakiet zawiera
tylko akumulatory (bez narzędzia) i
2. Każdy transport, w którym akumulatory
litowo-jonowe posiadają wartość
energetyczną powyżej 100 watogodzin
(Wh). Ta wartość jest podana na każdym
akumulatorze litowo-jonowym.
Niezależnie od tego, czy dany transport podlega
przepisom lub jest z nich wyłączony, nadawca
jest zobowiązany poinformować się o aktualnych
przepisach dotyczących wymagań związanych
z opakowaniem, oznakowaniem i dokumentacją.
Podczas transportu akumulatorów może powstać
pożar, jeśli bieguny baterii doznają kontaktu
z łatwo przewodzącymi materiałami
Aby nie dopuścić do kontaktu z takimi materiałami
i do zwarcia, należy sprawdzić przed transportem,
czy bieguny baterii są chronione i dobrze
izolowane.
Informacje zawarte w tej części instrukcji obsługi
zostały przekazane w dobrej wierze, wychodząc
z założenia, że są
one dokładnie takie w dniu
wystawienia dokumentu. Jednakże nie daje to ani
jednoznacznej gwarancji, ani implikacji. Klient
jest odpowiedzialny za zabezpieczenie swoich
działań zgodnie z obowiązującym przepisami.