Tryton TOG2002 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
V1.19.12.2022
INSTRUKCJA OBSŁUGI
AGREGAT PRĄDOTWÓRCZY INWERTOROWY
TOG2002
STARTER
2
A
B
18
17
20
19
STARTER
1
24
35 6
7
8
9
10
11
12
13
1415
16
24
25
22
21
23
19
STARTER
STARTERSTARTER
STARTER
STARTERSTARTER
3
DOBRZE
ŹLE
B
3
C
DOBRZE
STARTER
STARTER
STARTER
I
0,6-0,7 mm
H
J
28
K
E
G
D
15
13
H
14
15
F
26
ZNACZNIK POZIOMU
GORNEGO
ZNACZNIK POZIOMU
DOLNEGO
27
29
30
31
4
PRZED PRZYSTĄPIENIEM DO UŻYTKOWANIA
AGREGATU PRĄDOTWÓRCZEGO NALEŻY ZAPOZNAĆ
SIĘ Z NINIEJSZĄ INSTRUKCJĄ.
Zachowaj instrukcję do ewentualnego przyszłego wykorzystania, gdyż
zawsze może zaistnieć konieczność przypomnienia sobie informacji
zawartych w instrukcji, a także należy ją przekazać wraz z urządzeniem w
przypadku odsprzedaży maszyny lub zmiany użytkownika.
OSTRZEŻENIE! Agregat prądotwórczy jest maszyną
niebezpieczną. Należy przeczytać wszystkie
ostrzeżenia i wskazówki dotyczące bezpieczeń-
stwa użytkowania maszyny oznaczone symbolem .
Nieprzestrzeganie podanych niżej ostrzeż i wskazówek
dotyczących bezpieczeństwa może być przyczyną porażenia
prądem elektrycznym, pożaru i/lub poważnych obrażeń ciała.
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA PRZY UŻYTKOWANIU
AGREGATÓW PRĄDOTWÓRCZYCH:
Niniejszy sprzęt jest zaprojektowany tak, aby zapewnić
bezpieczną i długotrwałą pracę, pod warunkiem, że będzie
używany zgodnie z Instrukcją Obsługi.
1. BEZPIECZEŃSTWO W MIEJSCU PRACY:
a) Nie eksploatować agregatu prądotwórczego w zamkniętych
pomieszczeniach, poniew silnik agregatu wytwarza
bezwonny, trujący tlenek węgla i inne gazy spalinowe, które
szkodliwe dla zdrowia ludzi i zwierząt. Wdychanie spalin
może spowodować utratę przytomności, a nawet
doprowadzić do śmierci. Przy uruchomieniu agregatu w osłoniętej
lub częściowo zamkniętej przestrzeni należy upewnić się, czy jest
odpowiednia wentylacja. Pomieszczenie wentylowane, w którym
zainstalowany jest agregat, musi być wyposażone w dodatkowe
urządzenia przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe.
b) Zwracać szczególną uwagę podczas pracy blisko zabudowań
mieszkalnych. Nigdy nie uruchamiać agregatu w pobliżu otwartych
okien lub drzwi.
c) Agregat powinien pracować na poziomej powierzchni. Jeżeli
agregat nie stoi poziomo, może to doprowadzić do wycieków paliwa i
nieprawidłowego smarowania silnika.
d) Nie należy dopuszczać dzieci, zwierząt i obserwatorów do
miejsca, w którym używa się agregat. Należy pamiętać, że
użytkownik ponosi odpowiedzialność za wypadki i bezpieczeństwo
osób trzecich oraz ich własności.
2. BEZPIECZEŃSTWO PRZECIWPOŻAROWE:
a) Nie należy używać agregatu prądotwórczego w miejscach o
wysokim ryzyku wystąpienia pożaru oraz w środowiskach
wybuchowych, tworzonych przez łatwo palne ciecze, gazy lub
pyły. Układ wydechowy nagrzewa się podczas pracy silnika do
temperatury wystarczającej by spowodować zapalenie niektórych
materiałów – pracujący agregat ustaw co najmniej 1 metr od ściany
budynku lub innych urządzeń.
b) Benzyna jest łatwopalną substancją, która może być w
pewnych warunkach wybuchowa. Przechowywać benzynę w
pojemnikach specjalnie do tego przeznaczonych. Nie trzymać paliwa
lub agregatu z paliwem w miejscach niebezpiecznych.
Nie palić podczas przenoszenia paliwa i nie
używać otwartego ognia w pobliżu
agregatu.
Napełniać agregat paliwem w miejscach dobrze wentylowanych.
Uzupełnianie paliwa oraz oleju może być dokonywane tylko wtedy, gdy
silnik agregatu nie pracuje. Nigdy nie odkręcać korka wlewu paliwa
podczas pracy silnika lub gdy jest gorący.
Nie przepełniać zbiornika. Jeśli paliwo się rozleje, należy przenieść
agregat w inne miejsce i odczekać przed uruchomieniem silnika, aż
benzyna wyparuje i opary się rozproszą opary paliwa są łatwopalne i
mogą spowodować pożar, gdy włączysz generator.
Po pracy agregatu zawsze zamknij zawór paliwa.
c) Nie wolno szczelnie przykrywać ani osłaniać generatora w
czasie pracy (np. podczas deszczu) lub krótko po wyłączeniu,
kiedy jest nagrzany. Przed umieszczeniem agregatu w zamkniętym
pomieszczeniu pozwól silnikowi wystygnąć.
3. BEZPIECZEŃSTWO ELEKTRYCZNE:
a) Agregat prądotwórczy zawsze musi być uziemiony. Nie
obsługuj agregatu mokrymi rękami. Nie używaj agregatu,
gdy jest wilgotny, a także w czasie opadów deszczu lub
śniegu. Niewłaściwa obsługa agregatu grozi porażeniem prądem
elektrycznym.
b) Należy stosować tylko sprawne, nieuszkodzone wtyczki i
przewody elektryczne. Uszkodzone wtyczki i przewody podwyż-
szają ryzyko porażenia prądem.
c) Nie wolno układać przewodów pod agregatem ani na
agregacie, grozi to porażeniem prądem lub uszkodzeniem
urządzenia.
d) Wykonanie połączeń zasilania awaryjnego z instalacją
budynku musi bpowierzone odpowiednio wykwalifikowa-
nemu elektrykowi, gdyż musi ono odpowiadać obowiązują-
cym w tym zakresie przepisom regulującym zasady używania
zasilania awaryjnego. Źle wykonane połączenia mogą
spowodowzwrotny przepływ prądu do sieci użytkowych,
narażając w ten sposób na groźbę śmiertelnego porażenia
pracowników elektrowni lub innych, którzy w czasie przerwy
w zasilaniu będą pracować na sieci, bądź też na zniszczenie
agregatu przez jego eksplozję lub spalenie się w czasie
przywrócenia zasilania głównego, albo też na zapalenie się
sieci w budynku.
e) Nie wolno przeciąż agregatu i podłącz do niego
niesprawne odbiorniki. Łączna moc zasilanych urządzeń nie może
przekroczyć 80% mocy znamionowej agregatu.
f) W przypadku zapalenia agregatu nie wylewaj bezpośrednio
na niego wody, aby ugasić pożar. Użyj specjalnej gaśnicy
przeznaczonej do gaszenia urządzeń elektrycznych i pożarów olejów.
4. BEZPIECZEŃSTWO OSOBISTE:
a) Użytkowanie agregatu może być powierzone jedynie osobie
pełnoletniej, która zapoznała się z niniejszą Instrukcją
INSTRUKCJA OBSŁUGI
AGREGAT PRĄDOTWÓRCZY INWERTOROWY TOG2002
Instrukcja oryginalna
5
Obsługi. Upewnij się, że wiesz, jak szybko zatrzymać agregat i jak
używać elementy sterowania i regulacji.
b) Nie uruchamiać agregatu, jeśli którakolwiek z osłon jest
zdjęta. Podczas pracy przy zdjętych osłonach ręka lub stopa może zostać
wciągnięta w agregat, co doprowadzi do wypadku.
UWAGA: Nie należy nosić luźnego ubrania ani biżuterii. Ubranie powinno
być dopasowane, lecz nie powinno ograniczać swobody ruchów
operatora.
Należy utrzymywać swoje włosy, ubranie i rękawice z dala od
części ruchomych. Luźne ubrania, biżuteria lub długie włosy mogą
zostać zaczepione przez części ruchome.
c) Nie dotykaj części wirujących, przewodu wysokiego napięcia
oraz tłumika podczas pracy agregatu. Niektóre części silnika są
gorące i mogą doprowadzić podczas kontaktu do oparzeń.
d) Jeśli pracujesz w bezpośrednim sąsiedztwie pracującego
agregatu zalecamy zakładanie ochronników słuchu.
Długotrwałe narażanie się na hałas może spowodowutratę słuchu.
e) Unikaj bezpośredniego kontaktu ciała z paliwem i olejem
silnikowym. W przypadku kontaktu ze skóra, zmyj ja dokładnie woda i
mydłem.
PRZEZNACZENIE I BUDOWA AGREGATU PRĄDOTWÓRCZEGO:
Agregat prądotwórczy inwerterowy jednofazowy TOG2002, zwany dalej
„agregat lub „generator, jest urządzeniem przeznaczonym do
samodzielnego zasilania odbiorników elektrycznych na napięcie 230 V
wszędzie tam, gdzie nie ma innych źródeł energii elektrycznej, a także do
pracy awaryjnej, gdy awarii ulea si elektryczna albo moc
dostarczanego prądu jest niewystarczająca. Agregat jest wyposażony w
silnik inwerterowy i może być również używany do zasilania odbiorników
czułych na jakość prądu zasilania np. telewizorów LCD, laptopów,
wzmacniaczy itp. oraz do ładowania akumulatorów typu samochodowego.
UWAGA! Nie należy przeciążać agregatu. Łączna moc
zasilanych urządzeń nie może przekroczyć mocy znamionowej
agregatu, a do pracy ciągłej agregat powinien być dobrany z
min. 20% nadwyżką mocy.
Każde użycie agregatu niezgodne z przeznaczeniem podanym wyżej
jest zabronione i powoduje utratę gwarancji oraz brak
odpowiedzialności producenta za powstałe w wyniku tego szkody.
Agregat składa się z dwóch podstawowych elementów -
samowzbudzającej prądnicy i silnika spalinowego, które wraz z panelem
sterowania i zintegrowanym zbiornikiem paliwa zamontowane są we
wspólnej obudowie. Napęd z silnika na prądnicę jest przekazywany
bezpośrednio.
Jakiekolwiek modyfikacje urządzenia dokonane przez użytkownika
zwalniają producenta z odpowiedzialności za uszkodzenia i szkody
wyrządzone użytkownikowi i otoczeniu.
Poprawne użytkowanie agregatu dotyczy także konserwacji, składowania,
transportu i napraw.
Agregat może być naprawiany wyłącznie w punktach serwisowych
wyznaczonych przez producenta. Agregaty prądotwórcze powinny być
naprawiane tylko przez osoby uprawnione.
n Elementy urządzenia (patrz str. 2-4):
Rys.A 1. Uchwyt do przenoszenia
2. Pokrętło odpowietrznika
3. Korek wlewu paliwa
4. Lampka ostrzeżenia o niskim poziomie oleju
5. Lampka wskazująca na przeciążenie
6. Lampka wskazująca prawidłową pracę
7. Wyświetlacz LED
8. Przełącznik trybu pracy ekonomicznej
9. Gniazdo DC 12 V
10. Gniazda USB
11. Wyłącznik nadprądowy prądu stałego12V (bezpiecznik)
12. Gniazda AC 230 V
13. Zacisk uziemienia
14. Uchwyt rozrusznika
15. Wielofunkcyjny włącznik silnika
16. Śrubokręt
17. Olejarka
18. Kabel do ładowania akumulatora samochodowego
19. Klucz do świec
20. Uchwyt klucza do świecy zapłonowej
Rys.B 21. Pokrywa konserwacyjna
22. Pokrywa konserwacyjna świecy zapłonowej
23. Przewód świecy zapłonowej
24. Tłumik
25. Kratka wentylacyjna
Rys.F 26. Korek wlewu oleju
Rys.I 27. Śruba mocująca
28. Pokrywa obudowy filtra powietrza
29. Wkład piankowy filtra powietrza
Rys.K 30. Śruba spustowa gaźnika
31. Rurka do odprowadzenia resztek paliwa z gaźnika
DANE TECHNICZNE:
6
Moc nominalna/Prędkość obrotowa 2.2kW / 5000/min
Typ silnika
3
79,8 cm
3,6 l
Jednocylindrowy, 4-suwowy,
chłodzony powietrzem,
silnik benzynowy, OHV
Pojemność skokowa
Pojemność zbiornika paliwa
Rozruch silnika Ręczne uruchamianie
Model silnika LY148F
Moc znamionowa (COP) 1,8 kW
SILNIK
PRĄDNICA
Moc maksymalna 2,0 kW (S2, 5min)
Napięcie znamionowe (AC) 230V
Częstotliwość znamionowa 50 Hz
Prąd znamionowy (AC)
Zalecany typ świecy zapłonowej BPR6HS
Czas pracy ciągłej ~4 godz.
7,8 A
TOG2002
Model generatora
Napięcie znamionowe (DC)/USB 12 V/5V
Prąd znamionowy (DC)/USB 5 A/2,1A
Znamionowy współczynnik mocy cos φ =1
Stopień ochrony IP23M
Rodzaj silnika
0,35 l
Pojemność oleju
Inwerter
n Elementy urządzenia (patrz str. 2-4):
Rys.A 1. Uchwyt do przenoszenia
2. Pokrętło odpowietrznika
3. Korek wlewu paliwa
4. Lampka ostrzeżenia o niskim poziomie oleju
5. Lampka wskazująca na przeciążenie
6. Lampka wskazująca prawidłową pracę
7. Wyświetlacz LED
8. Przełącznik trybu pracy ekonomicznej
9. Gniazdo DC 12 V
10. Gniazda USB
11. Wyłącznik nadprądowy prądu stałego12V (bezpiecznik)
12. Gniazda AC 230 V
13. Zacisk uziemienia
14. Uchwyt rozrusznika
15. Wielofunkcyjny włącznik silnika
16. Śrubokręt
17. Olejarka
18. Kabel do ładowania akumulatora samochodowego
19. Klucz do świec
20. Uchwyt klucza do świecy zapłonowej
Rys.B 21. Pokrywa konserwacyjna
22. Pokrywa konserwacyjna świecy zapłonowej
23. Przewód świecy zapłonowej
24. Tłumik
25. Kratka wentylacyjna
Rys.F 26. Korek wlewu oleju
Rys.I 27. Śruba mocująca
28. Pokrywa obudowy filtra powietrza
29. Wkład piankowy filtra powietrza
Rys.K 30. Śruba spustowa gaźnika
31. Rurka do odprowadzenia resztek paliwa z gaźnika
n Wartości emisji hałasu
Tolerancja pomiaru K=0,78 dB(A)
Podane wartości są wartościami emisyjnymi, tym samym nie muszą one
odpowiadać rzeczywistym wartościom w miejscu pracy. Pomimo
istnienia zależności pomiędzy poziomami emisji i imisji nie można na
podstawie tych danych w wiarygodny sposób wnioskować, czy
konieczne dodatkowe działania zapobiegawcze.
Istnieją dodatkowe czynniki, które mogą wywier wpływ na
rzeczywisty poziom imisji na stanowisku pracy, do których można
zalicz czas trwania oddziaływania, specyfikę pomieszczenia
roboczego, inne źródła dźwięku (np. ilość maszyn czy też inne prace
wykonywane w sąsiedztwie), itp. Dopuszczalne wartości robocze mogą
być różne w zależności od kraju. Podane tu informacje mają służyć
użytkownikowi pomocą w lepszym oszacowaniu istniejących zagrożeń i
ryzyka.
OSTRZEŻENIE:
Stosować środki ochrony słuchu!
Oddziaływanie hałasu może spowodować utratę słuchu.
PRZYGOTOWANIE DO PRACY:
n Rozpakowanie maszyny
Po rozpakowaniu ostrożnie wyjąć maszynę i wszystkie elementy z
pudełka i sprawdzić na obecność ewentualnych uszkodzeń
transportowych.
Przed przystąpieniem do użytkowania agregatu należy skontrolować,
czy dostarczone zostały wszystkie wymienione poniżej elementy:
ź Agregat prądotwórczy - 1 szt.
ź Klucz do świecy zapłonowej - 1 szt.
ź Uchwyt klucza do świecy zapłonowej - 1 szt.
ź Śrubokręt - 1 szt.
ź Przewód do ładowania akumulatora samochodowego - 1 szt.
ź - 1 szt. Olejarka 200 ml
ź Instrukcja obsługi - 1 szt.
ź Karta gwarancyjna - 1 szt.
W przypadku wykrycia jakichkolwiek uszkodzeń lub braku akcesoriów
należy je niezwłocznie zareklamować.
n Podłączenie do domowej instalacji elektrycznej
UWAGA! Podłączanie agregatu do domowej instalacji
elektrycznej należy powierzyć wykwalifikowanemu
elektrykowi. Nieprawidłowo wykonane połączenia grożą
uszkodzeniem agregatu, jego spaleniem lub pożarem.
Przykłady prawidłowego i nieprawidłowego połączenia przedstawione
na rys. C, str. 3.
W przypadku korzystania z przedłużaczy, konieczne jest zastosowanie się
do następujących wymagań:
2
dla przekroju1,5mm , linia nie może przekraczać długości 60m;
2
do 2,5 mm , linia nie może przekraczać długości 100 m.
wartość rezystancji nie powinna przekraczać 1,5 Ω.
W zależności od długości kabla występuje spadek napięcia i natężenia
prądu. Stosuj się do poniższych zasad:
nie stosuj kabli niewiadomego pochodzenia,
rozwiń całkowicie kabel aby uniknąć załamań izolacji,
stosuj się do instrukcji użytkowania producenta kabla.
Ze względu na większą odporność na uszkodzenia mechaniczne powinien
być używany kabel wielożyłowy (tzw. linka) w osłonie gumowej zgodny z
normą IEC 60245-4.
Po podłączeniu, należy dokładnie sprawdzić wszystkie połączenia
elektryczne, kontrolując i bezpieczeństwo, i pewność.
n Uziemienie generatora
UWAGA! Aby zapobiec porażeniu prądem elektrycznym lub
problemami spowodowanymi uszkodzeniem urządzeń,
agregat powinien zostać uziemiony izolowanym przewodem.
Zacisk uziemienia umożliwia pewne uziemienie całego agregatu. (13)
Jeden koniec przewodu uziemiającego należy podłącz do zacisku
uziemienia, a drugi koniec należy doprowadzić do lokalnego uziemienia
(patrz rys. D, str. 4).
OBSŁUGA SILNIKA:
n Zalecenia dotyczące oleju
OSTRZEŻENIE: Agregat prądotwórczy jest
dostarczany bez oleju w misce olejowej silnika. Przed
uruchomieniem silnika miskę olejową należy
napełnić ok. 0,35l oleju, zgodnie z opisem zawartym w niniejszej
instrukcji.
Olej silnikowy jest ważnym czynnikiem mającym wpływ na
osiągi i trwałość silnika. Przed każdym użyciem generatora,
należy sprawdź poziom oleju, ustawiając urządzenie na równej
powierzchni i sprawdzając poziom przy wyłączonym silniku.
Nie wolno stosować olejów przeznaczonych do silników Diesla
lub silników dwusuwowych mogą one uszkodzić silnik.
Zalecany olej silnikowy:
Olej do silników 4-suwowych SAE10W-30 jest zalecany do ogólnego
użytku we wszystkich temperaturach. Inne lepkości pokazane na
wykresie mogą być stosowane, gdy średnia temperatura na danym
obszarze mieści się we wskazanym zakresie.
7
Poziom ciśnienia akustycznego (LpA)
wg Dyrektywy Masz. 98/37/WE 74 dB(A)
Poziom mocy akustycznej (LwA) wg
Dyrektywy 2000/14/EC 95 dB(A)
478x298x460
Wymiary D x S x W (mm)
G1
Klasa wydajności
A
Klasa jakości
19,5kg
Waga
o o
-15 C ~ + 40 C
Maksymalna temperatura otoczenia
AGREGAT
F
Klasa izolacji
1000m
Max wysokość nad poziomem morza
0 20–20
–20 20–10 0 10 30 o
40 C
40 60 80 o
100 F
SAE
TEMPERATURA OTOCZENIA
10W–30
5W–30
20W–40, 20W-50
–30
n Sprawdzenie poziomu/dodawanie oleju
Przed każdym uruchomieniem silnika skontrolować poziom oleju w
misce olejowej silnika.
1. Agregat postawić na równej powierzchni tak, aby silnik znajdował się
w położeniu poziomym.
2. Odkręcićdwie śruby mocujące i zdjąć pokrywę konserwacyjną
(15)(patrz rys.E, str. 4), a następnie oczyścić dokładnie okolice korka
wlewowego oleju.
3. Odkręcić korek wlewu oleju (26), wyjąć i wytrzeć miarkę poziomu
oleju szmatką lub chusteczką papierową. Bagnet miarki oleju włożyć
z powrotem do otworu wlewu, ale nie dokręcać korka. Następnie
wyjąć bagnet i sprawdzić poziom oleju w misce olejowej. Jeśli poziom
oleju jest bliski oznaczenia stanu minimalnego, trzeba dolać olej
(patrz rys.F, str. 4).
4. Olej wlewać powoli poprzez otwór wlewowy do poziomu krawędzi
otworu wlewowego za pomocą olejarki (17). UWAGA! Należy
upewnić się, że wlewany olej nie jest zanieczyszczony.
Po dodaniu oleju założyć i dokładnie dokręcić korek wlewu oleju (26).
WSKAZÓWKA: Po każdym uzupełnieniu poziomu oleju należy uruchomić
silnik na ok. 30 sekund, pozostawiając go na jałowych obrotach. Następnie
silnik unieruchomić, odczekać ok. 60 sekund i ponownie skontrolować
poziom oleju w misce olejowej. W razie potrzeby uzupełnić poziom oleju w
misce olejowej. Zawsze utrzymywać maksymalny dopuszczalny poziom
oleju w misce olejowej.
UWAGA! Po pierwszych 5 godzinach pracy należy wymienić olej silnikowy.
n System alarmu olejowego
System alarmu olejowego został zaprojektowany w celu zabezpieczenia
silnika przed uszkodzeniem (zatarciem) spowodowanym niedostatecz-
ilością oleju w skrzyni korbowej. Gdy poziom oleju w skrzyni korbowej
spadnie poniżej progu bezpieczeństwa, zapala sięlampka ostrzeżenia o
niskim poziomie oleju (4), a system alarmu olejowego automatycznie
wyłączy silnik. Nie będzie można uruchomić silnika dopóki nie zostanie
uzupełniony olej. W ten sposób silnik zostanie zabezpieczony przed
uszkodzeniem spowodowanym niedostatecznym smarowaniem.
n Zalecenia dotyczące paliwa
Silnik agregatu jest przystosowany do zasilania czystą, świeżą benzyną
bezołowiową o liczbie oktanowej 92 lub większej. Benzyna bezołowiowa
nie zawiera szkodliwych dla środowiska składników, zapobiega
osadzaniu się na elementach układu korbowo-tłokowego szkodliwych
nagarów, przeuża żywotność silnika oraz redukuje czynności
obsługowe do niezbędnego minimum.
Nigdy nie stosować nieświeżej, ani skażonej benzyny, ani mieszanek
oleju i benzyny. Starać się, aby do zbiornika paliwa nie dostawały się
zanieczyszczenia, ani woda.
UWAGA! Nie wolno stosować niedopuszczonych
benzyn o liczbie oktanowej mniejszej niż 92. Nie
wolno mieszać oleju napędowego z benzyną lub
modyfikować silnika w celu dostosowania do pracy na paliwach
alternatywnych. Nie wolno napełniać zbiornika paliwa benzyną
przechowywaną dłużej niż przez 30 dni. Stosowanie niedopusz-
czalnych paliw spowoduje uszkodzenie elementów silnika i utratę
gwarancji na silnik.
Możesz używać zwykłej benzyny bezołowiowej zawierającej nie więcej
niż 10% objętościowo etanolu (E10) lub 5% metanolu. Ponadto metanol
musi zawierać współrozpuszczalniki i inhibitory korozji.
Stosowanie paliw o zawartości etanolu lub metanolu większej niż
podana powyżej może powodowproblemy z uruchamianiem i/lub
wydajnością. Może również uszkodzić metalowe, gumowe i plastikowe
części układu paliwowego.
Uszkodzenia silnika lub problemy z wydajnością, które wynikają ze
stosowania paliwa o zawartości procentowej etanolu lub metanolu
większej niż podana powyżej, nie objęte gwarancją.
n Uzupełnienie paliwa
OSTRZEŻENIE! Benzyna i jej opary stanowią duże
zagrożenie ze względu na ich łatwopalność i
wybuchowość. Pożar lub wybuch mogą przyczynić
się do poważnych poparzeń lub doprowadzić do śmierci.
ź Zabezpieczyć benzynę przed iskrami, otwartym ogniem, płomieniem
podtrzymującym, ciepłem i innymi czynnikami, które mogłyby
doprowadzić do zapalenia benzyny.
ź Paliwo dolewać przed rozruchem silnika. Nie wolno napełniać
zbiornika paliwa podczas pracy, przed uzupełnieniem zbiornika
unieruchomić silnik i odczekać do jego ostygnięcia, zanim zostanie
zdjęty korek wlewu paliwa. Nigdy nie usuwać korka zbiornika paliwa,
kiedy silnik jest gorący.
ź Tankować paliwo tylko na otwartej przestrzeni lub w dobrze
wentylowanym pomieszczeniu. Nie palić i nie używać telefonu
komórkowego podczas tankowania. Unikać wielokrotnego i długiego
kontaktu benzyny ze skórą oraz wdychania oparów paliwa.
ź W przypadku rozlania paliwa należy odczekać z uruchomieniem
silnika do jego wyparowania. Usunąć maszynę z zalanej
powierzchni i unikać wywołania zapalenia się oparów benzyny.
ź Wszystkie pojemniki i zbiorniki paliwa odstawiać pewnie zamknięte.
UWAGA! Przed przystąpieniem do napełniania
zbiornika sprawdzić przewody paliwa, zbiornik, korek
wlewu i osprzęt pod kątem pęknięć lub przecieków.
Jeżeli zajdzie potrzeba, wymienić. Zbiornik napełniać przy pomocy
lejka zaopatrzonego w gęste sito wlewowe.
1. Starannie oczyścić okolice korka wlewowego, a następnie odkręcić
korek wlewu paliwa (3) w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek
zegara.
2. Ostrożnie napełnić zbiornik paliwa do poziomu A (50-60 mm poniżej
krawędzi otworu wlewowego), pozostawiając wolną przestrzeń
pozwalającą na objętościowe rozszerzenie paliwa.
UWAGA! Filtr siatkowy umieszczony w zbiorniku
paliwa służy dla wstępnej filtracji paliwa od
zanieczyszczeń i nie dopuszcza do zassania ich w układ
8
FILTR SIATKOWY
3
paliwowy. Jeśli filtr jest brudny, należy go przed wlaniem benzyny
wyczyścić. Jeśli filtr siatkowy zostanie uszkodzony należy go
wymienić na nowy.
3. Dokładnie dokręcić korek wlewu paliwa, suchą szmatką zetrzeć
rozlane przypadkowo paliwo.
UŻYTKOWANIE AGREGATU:
n Rozruch silnika
OSTRZEŻENIE: Rozruchowi silnika towarzyszy
iskrzenie. Iskrzenie może spowodować zapalenie
znajdujących się w pobliżu łatwopalnych gazów.
Może to być przyczyną wybuchu i pożaru.
ź Jeżeli na terenie nastąpił wyciek gazu ziemnego lub innego gazu
płynnego, nie należy uruchamiać silnika.
ź Nigdy nie stosować dodatków ułatwiających rozruch i zawierających
lotne i łatwopalne substancje, które mogą wywołać wybuch w
uruchamianym silniku.
ź Przed rozruchem silnika upewnić się, czy świeca zapłonowa, tłumik,
korek wlewu paliwa, korek wlewu oleju i filtr powietrza znajdują się
we właściwym miejscu i czy są dobrze przymocowane.
OSTRZEŻENIE: Silniki wydzielają tlenek węgla,
trujący gaz bez smaku i zapachu. Wdychanie tlenku
węgla może być przyczyną nudności, zasłabnięcia
lub śmierci.
ź Uruchamiać silnik i pracować silnikiem na zewnątrz pomieszczeń.
ź Silnika nie należy uruchamiać lub eksploatować w zamkniętych
pomieszczeniach, nawet przy otwartych drzwiach i oknach.
UWAGA! Przed rozruchem silnika upewnić się czy
odbiorniki prądu nie podłączone do agregatu.
Po prawidłowym ustawieniu urządzenia w celu jego
uruchomienia należy wykonać następujące czynności:
1. Ustawić pokrętło odpowietrznika w korku zbiornika paliwa (2) w
pozycji "ON" ().
2. Obrócić pokrętło włącznika wielofunkcyjnego (15) w pozycję START.
3. Ustawić przełącznik trybu EKO (8) w pozycji OFF (WYŁ).
4. Pociągnąć delikatnie uchwyt rozrusznika (14) do momentu wyczucia
oporu, a następnie wyciągnąć go energicznie, aby uniknąć odbicia
(patrz rys. H, str. 4). Zalecamy daleko idącą ostrożność przy
uruchamianiu, gdyż można ulec kontuzji ze względu na zmieniający
się opór startera.
OSTRZEŻENIE: Gwałtowne wciąganie linki rozrusznika
(odbicie) bardzo mocno szarpnie rękę w kierunku silnika. W
następstwie może dojść do złamania, pęknięcia kości,
powstania siniaków lub nadciągnięcia mięśnia albo ścięgna.
UWAGA! Po uruchomieniu silnika nie puszczać swobodnie linki startera.
Należy zwalniać ją powoli, hamując lekko jej powrót do pozycji przed
uruchomieniem.
5. Obróć pokrętło włącznika wielofunkcyjnego (15) w pozycję RUN
(PRACA) po rozgrzaniu się silnika przez 2 lub 3 minuty (patrz rys. G,
str. 4).
n Zatrzymanie silnika
UWAGA! Aby zatrzymać silnik w sytuacji awaryjnej, po prostu
ustaw włącznik wielofunkcyjny (15) w połenie STOP. W
normalnych warunkach należy zastosownastępującą procedurę:
1. Odłączyć od generatora wszystkie odbiorniki.
2. Ustawić włącznik włącznik wielofunkcyjny (15) w pozycji "STOP".
Zawór paliwa zamknie się automatycznie.
3. Ustawić pokrętło odpowietrznika (2) w pozycji "OFF" (WYŁ).
n Inteligentne sterowanie silnikiem
Gdy przełącznik trybu EKO (8) zostanie ustawiony w pozycji “ON
(włączony), jednostka kontroli pracy ekonomicznej ustawia prędkość
silnika odpowiednio do potrzeb podłączonego odbiornika. Umożliwia to
osiągnięcie mniejszego zużycia paliwa i cichej pracy generatora.
Gdy przełącznik trybu EKO (8) zostanie ustawiony w pozycji OFF, silnik
pracuje z prędkością znamionową (5000 obr./min.) niezależnie od tego,
czy do generatora podłączony jest odbiornik.
WSKAZÓWKA: Przełącznik trybu EKO należy ustawić w pozycji OFF w
przypadku użycia urządzeń elektrycznych, które wymagają dużego
prądu rozruchowego, np. sprężarki lub pompy zatapialnej.
n Użytkowanie agregatu na dużych wysokościach
Na dużych wysokościach mieszanka paliwowo-powietrzna w gaźniku
będzie zbyt bogata i spowoduje spadek mocy silnika oraz zwiększone
zużycie paliwa.
Jeśli używasz agregat na wysokości ponad 1000 m n.p.m., należy
wyposażyć gaźnik w dyszę o mniejszej średnicy i wyregulować skład
mieszanki. Pamiętaj, że może to być wykonane tylko przez
autoryzowany serwis.
Nawet w przypadku właściwego wyregulowania układu zasilania, moc
silnika spada o 3,5% na każde 300 m wysokości.
UWAGA! Moc agregatu również spadnie, jeśli będziesz
go używać na wysokości niższej od tej, na którą jest
ustawiony układ zasilania. Zbyt uboga mieszanka
paliwowo-powietrzna może spowodować przegrzewanie s
silnika i być przyczyną poważnego uszkodzenia.
n Podłączanie odbiorników na prąd zmienny
UWAGA!
Ten model agregatu prądotwórczego ma możliwość
podłączenia obciążenia z napięciem 230 V.
Do agregatu można podłączać wszystkie standardowe odbiorniki
zasilane napięciem przemiennym 230 V (50 Hz) .
UWAGA! Przed rozpoczęciem eksploatacji , agregatu
należy upewnić się, czy łączna moc obciążeń (łączna
moc obciążeń rezystancyjnych, pojemnościowych i
indukcyjnych) nie przekracza 80% mocy znamionowej generatora.
Praca generatora pod przecżeniem znacznie skróci jego
trwałość.
Niektóre odbiorniki prądu (w szczególności silniki elektryczne,
kompresory itp.) pobierają w momencie startu moc większą niż ich moc
znamionowa i powodują powstawanie dużych obciążeń prądowych w
chwili ich uruchamiania. W związku z tym, jeżeli agregat podłączany jest
do wielu obciążeń lub urządzeń elektrycznych, należy najpierw
podłączyć to, które ma największą moc rozruchową, a następnie kolejne
urządzenie co do wielkości tej mocy. Następnie podłączać kolejne
urządzenia o coraz niższej mocy rozruchowej, kończąc na urządzeniu o
najniższej wartości tego parametru.
Podłączaj tylko sprawne odbiorniki elektryczne; większość przenośnych
elektronarzędzi ma podwójną izolację (klasa II). Urządzenia nie
spełniające tych wymagań (z metalową obudową) powinny być zasilane
9
10
3 przewodowym kablem (z przewodem uziemiającym) aby zapewnić
dobre uziemienie w wypadku przebicia izolacji.
Zasilaj tylko te urządzenia, których napięcie podane na tabliczce
znamionowej jest identyczne z napięciem agregatu.
Nie obciążaj agregatu mocą nominalną w warunkach niewystarcza-
cego codzenia. Kiedy ywasz agregat w niesprzyjacych
warunkach zmniejsz jego obciążenie. Idealne warunki eksploatacji -
(ciśnienie atmosferyczne 1 bar, temp. powietrza 20°C, wilgotność
powietrza 30%).
Ponej opisano sposób podłączania odbiorników do agregatu
prądotwórczego.
Przed podłączeniem odbiorników powinny być spełnione
następne warunki:
ź Agregat musi być uziemiony.
ź Ukończona faza rozgrzewania agregatu.
ź Przed podłączeniem w miarę możliwości wyłączyć odbiornik.
OSTRZEŻENIE!
Porażenia prądem mogą powodować obrażenia, a
nawet śmierć.
Nie należy podłączać agregatu prądotwórczego do innych systemów
rozdzielania energii (np. publiczne źródło zasilania) i systew
wytwarzania energii (np. inne agregaty prądotwórcze).
Aby podłączyć odbiornik należy:
1. Odchylić pokrywę gniazda 230 V do góry.
2. Podłączyć wtyczkę zasilania odbiornika do gniazda (12).
ü Odbiornik jest podłączony.
n Odłączanie odbiorników na prąd zmienny
Poniżej opisano sposób odłączania odbiornika od prądnicy:
1. W miarę możliwości wcześniej odłączodbiornik.
2. Odłączyć wtyczkę sieciową odbiornika od gniazda agregatu (nie
ciągnąć przy tym za kabel, lecz zawsze za wtyczkę!).
ü Odbiornik został odłączony.
n Podłączanie odbiorników na prąd stały
W przypadku korzystania z wyjścia prądu stałego (DC) ustaw przełącznik
trybu EKO (8) w pozycji OFF (WYŁ).
Gniazda USB (10) generatora służą do ładowania urządzeń
elektronicznych akumulatorowych, np. smartfonów, powerbanków,
słuchawek bezprzewodowych itp.
Gniazdo prądu stałego (9) powinno być używane WYŁĄCZNIE do
ładowania 12-woltowych akumulatorów samochodowych. Wyjście
ładowania DC nie jest regulowane.
Podłączanie kabla ładowania akumulatora (wyposażenie
opcjonalne):
1. Przed podłączeniem kabla ładowania akumulatora do akumulatora
zainstalowanego w pojeździe należy odłącz przewód masowy
akumulatora pojazdu od ujemnego (-) zacisku akumulatora.
2. Podłącz kabel ładowania akumulatora (18) do gniazda DC generatora.
3. Podłącz zacisk czerwonego przewodu kabla ładowania akumulatora
do dodatniego (+) bieguna akumulatora, a zacisk czarnego przewodu
do ujemnego (-) bieguna akumulatora.
Metoda podłączania odbiorników: Odbiornik musi być podłączony
do zacisków napięcia stałego z zachowaniem właściwej polaryzacji
(biegun dodatni obciążenia do dodatniego zacisku stałonapięciowego, a
biegun ujemny obciążenia do ujemnego zacisku stałonapięciowego).
Zaciski te są pokolorowane w następujący sposób: czerwony oznacza
zacisk dodatni (+), a czarny oznacza zacisk ujemny (-).
Podłączenie odwrotne jest zabronione.
Podłącz przewody ładowarki do biegunów akumulatora w sposób
stabilny, tak aby nie uległy rozłączeniu z powodu wibracji silnika lub
innych zakłóceń.
Nie uruchamiaj pojazdu, gdy kabel do ładowania akumulatora jest
podłączony, a generator pracuje. Pojazd lub generator mogą ulec
uszkodzeniu.
Naładuj akumulator zgodnie z prawidłową procedurą, postępując
zgodnie z instrukcjami zawartymi w instrukcji użytkowania akumulatora.
n Zabezpieczenie nadprądowe prądu stałego
Wyłącznik nadprądowy prądu stałego (11) automatycznie wyłącza
obwód prądu stałego w przypadku jego przeciążenia lub słabego
połączenia odbiornika. Po automatycznym wyłączeniu bezpiecznika
należy sprawdzić połączenie odbiornika i obciążenie, odczekać kilka
minut, a następnie przycisnąć przycisk wyłącznika i ponownie ustawić go
w położeniu "." (ON).
UWAGA! Jeśli wyłączniki automatyczne wymagają wymiany, należy je
wymienić na wyłącznik o identycznych parametrach znamionowych i
wydajności. Wymiany można dokonać tylko w autoryzowanym serwisie.
n Odłączanie kabla ładowania akumulatora:
1. Zatrzymaj silnik.
2. Odłącz czarny przewód kabla ładowania akumulatora od ujemnego (-)
bieguna akumulatora.
3. Odłącz czerwony przewód kabla ładowania akumulatora od
dodatniego (+) bieguna akumulatora.
4. Odłącz przewód ładowania akumulatora od gniazda DC generatora.
5. Podłącz przewód masowy akumulatora pojazdu do ujemnego (-)
zacisku akumulatora.
n Sygnalizacja kontrolna
ź Lampka ostrzeżenia o niskim poziomie oleju (żółta)
Gdy poziom oleju spadnie poniżej dolnej wartości, zapala się lampka
ostrzeżenia o niskim poziomie oleju (4), a silnik zatrzymuje się
automatycznie. Do czasu uzupełnienia poziomu oleju uruchomienie
silnika nie jest możliwe.
ź Lampka wskazująca na przeciążenie (czerwona)
Lampka wskazująca na przeciążenie (5) zapala się w chwili wykrycia
przeciążenia. Do przeciążenia dochodzi w momencie podłączenia
odbiornika o mocy większej od mocy agregatu. Może doprowadzić to do
przegrzania falownika lub wzrostu napięcia AC na wyjściu. W takiej
sytuacji następuje zadziałanie bezpiecznika AC, co powoduje zatrzymanie
wytwarzania prądu w celu ochrony generatora oraz podłączonych do
niego urządzeń. Lampka kontrolna AC (zielona) gaśnie, a lampka
wskazująca na przeciążenie (czerwona) pozostaje zapalona, silnik nie
zostaje wyłączony.
Po zapaleniu się lampki wskazującej na przeciążenie i odłączeniu zasilania
na gniazdach, należy wykonać następujące czynności:
1. Wyłączyć wszystkie podłączone urządzenia elektryczne i zatrzymać
silnik.
2. Zmniejsz całkowitą moc podłączonych urządzeń do wartości
zgodnej z mocą znamionową.
3. Sprawdzić, czy nie jest zapchany wlot powietrza chłodzącego oraz
elementy na zewnątrz panelu sterowania. Usunąć wszelkie elementy
powodujące ograniczony przepływ powietrza.
4. Po sprawdzeniu włączyć silnik. Wtedy automatycznie napięcie
powróci na gniazdo.
WSKAZÓWKA: Lampka wskazująca na przeciążenie może włączyć się na
kilka sekund w przypadku użycia urządzeń elektrycznych wymagających
dużych prądów rozruchowych, takich jak sprężarki lub pompy zatapialne.
Jednak nie oznacza to usterki.
ź Lampka wskazująca prawidłową pracę (zielona)
Lampka kontrolna (6) wskazuje prawidłową pracę i zapala się, gdy silnik
został uruchomiony i generator wytwarza prąd.
PRZEGLĄDY I KONSERWACJA:
Aby zapewnić poprawną pracę i długą żywotność agregatu, dokonuj
obsługi technicznej zgodnie z tabelą przeglądów. Silnik agregatu
wymaga odpowiedniej konserwacji, która zapewni jego bezpieczną i
ekonomicz eksploatac, wyeliminuje usterki oraz zapewni
przyjazność silnika dla środowiska.
11
Świeca zapłonowa Sprawdzić ~ skorygować X*
Sprawdzić ~ skorygować
Luz zaworowy **
Oczyścić
Zbiornik i filtr paliwa **
Przewody paliwowe
Głowica cylindra i tłok
Kontrola
Usunąć nagar ** Po każdych 300 godz
* Te elementy należy wymienić, jeśli ich wymiana jest konieczna.
** Te elementy powinny być konserwowane i naprawiane przez autoryzowany serwis, chyba że właściciel posiada odpowiednie narzędzia i wiedzę
na temat konserwacji urządzeń mechanicznych.
HARMONOGRAM PRZEGLĄDÓW
Czynność Okres czasu w roboczogodzinach [h]
Przed każdym
uruchomieniem
Po 1-szych 5 godzinach pracy,
1-szym miesiącu lub pierw-
szych 20 godzinach pracy
Co 3 miesiące
lub co 50
godzin pracy
Co 2 lata
lub 300
godzin pracy
X
X
Co 6 miesięcy
lub co100
godzin pracy
Co roku
Co 2 lata (w razie potrzeby wymienić)
Olej silnikowy Sprawdzić i uzupełnić
Wymienić
X
X X
X
X
X*
Wkład filtra
powietrza
Kontrola
Oczyścić
Wymienić
ź Jeśli silnik benzynowy często pracuje w wysokich temperaturach i
przy wysokim obciążeniu, to wymiana oleju wymagana będzie co 25
godzin.
ź Jeśli silnik często pracuje w zapylonych lub w innych trudnych
warunkach, filtra powietrza należy czyścić co 10 godzin, jeśli jest to
konieczne, a wkład filtra powietrza wymieniać co 25 godzin.
ź Warto zapisywać liczbę przepracowanych godzin, aby zachować
określone czasy przeglądów. Czynności wykonywać we
wcześniejszym z terminów: po uywie opisanego okresu
konserwacji lub w wyznaczonym czasie (godzina).
ź W przypadku pominięcia zaplanowanej czynności konserwacyjnej
silnika, należy wykonać możliwie jak najszybciej.
UWAGA! Przed przystąpieniem do wykonywania
czynności obsługowych silnik należy wyłączyć.
Ustawić silnik w położeniu poziomym i zdjąć
końcówkę przewodu wysokiego napięcia ze świecy zapłonowej,
aby uniknąć uruchomienia silnika.
OSTRZEŻENIE: Pracujący silnik wydziela ciepło.
Niektóre części silnika, w szczególności tłumik, stają
się bardzo gorące. Przy kontakcie z nimi mogą
powstać poważne oparzenia.
ź Przed dotknięciem tłumika, cylindra silnika i żeberek odczekać aż do
ich schłodzenia.
n Wymiana oleju silnikowego
Spuścić olej, gdy silnik jest wciąż ciepły, aby zapewnić całkowite i
dokładne jego osuszenie.
1. Odkręć śruby mocujące, a następnie zdejmij pokrywę (15) (patrz
rys.E, str. 4).
2. Wykręć korek wlewu oleju (26) z bagnetem pomiaru (patrz rys.F, str.
4).
3. Pod silnikiem ustaw misę na spuszczony olej. Przechyl generator, żeby
spuścić cały olej.
UWAGA! Przepracowany olej silnikowy może
powodować raka skóry, w przypadku częstego
kontaktu ze skórą trwającego dłuższy czas. Mimo
ryzyko to jest niskie, w przypadku braku codziennego kontaktu
z olejem, nadal zaleca się dokładne wymycie rąk wodą i mydłem
po kontakcie z przepracowanym olejem.
UWAGA! Przepracowany olej silnikowy naly
utylizować w sposób zgodny z przepisami ochrony
środowiska. Proponujemy użycie w tym celu
szczelnego pojemnika, w którym olej można przewieźć do
pobliskiego warsztatu lub punktu utylizacji. Nie wyrzucać oleju
do śmieci, ani nie wylewać na ziemię.
4. Ustaw generator na płaskiej powierzchni i napełnij silnik
odpowiednim olejem. Sprawdź poziom oleju zgodnie z rozdziałem
„Sprawdzenie poziomu/dodawanie oleju“ na str. 8.
5. Wytrzyj pokrywę (15) do czysta oraz zetrzyj ewentualnie rozlany
olej.
UWAGA! Upewnij się, że do skrzyni korbowej nie dostały się ciała
obce.
6. Wkręć korek wlewu oleju (26).
7. Załóż pokry(15) i dokręć śruby mocujące.
n Obsługa filtra powietrza
Brudny filtr powietrza ogranicza dopływ powietrza do gaźnika. Aby nie
dopuścić do nieprawidłowej pracy gaźnika, należy regularnie czyścić filtr
powietrza. Filtr należy czyścić częściej w przypadku pracy generatora w
bardzo zapylonych miejscach.
UWAGA! Czyszczenie wkładu filtra benzy lub
łatwopalnym rozpuszczalnikiem może spowodować
pożar lub wybuch. Wkład filtra czyścić wyłącznie
wodnym roztworem mydła lub rozpuszczalnikami niepalnymi.
Nigdy nie uruchamiać generatora bez filtra powietrza. W
przeciwnym wypadku może dojść do przedwczesnego zużycia
silnika.
1. Odkręć śruby mocujące, a następnie zdejmij pokrywę (15) (patrz
rys.E, str. 4).
2. Odkręć śrubę mocującą (27), a następnie zdejmij pokrywę obudowy
filtra powietrza (28) (patrz rys. I, str. 4). Sprawdzić wkład piankowy
filtra powietrza (29) i upewnić się, czy jest on cały i czysty.
3. Jeśli wkład filtra powietrza jest brudny, należy go wyczyścić.
Przemyć wkład filtra powietrza w roztworze domowego detergentu i
ciepłej wody, a następnie dokładnie przepłukać lub wymyć
niepalnym rozpuszczalnikiem lub rozpuszczalnikiem o wysokiej
temperaturze zapłonu. Po umyciu pozostawić wkład do całkowitego
wyschnięcia.
3. Wyschnięty wkład filtra należy nasączyć w czystym oleju, a następnie
doadnie wycisnąć nadmiar oleju. Podczas pierwszego
uruchomienia silnik będzie dymił, jeżeli we wkładzie filtra pozostanie
zbyt dużo oleju.
4. Włóż wkład piankowy do obudowy filtra powietrza.
5. Zamontuj pokrywę obudowy filtra powietrza (28) w pierwotnej
pozycji i dokręć śrubę (27).
6. Zainstaluj pokry(15) i dokręć śruby mocujące.
n Obsługa świecy zapłonowej
Podczas pracy silnika na elektrodach świecy zapłonowej odkładają się
produkty spalania benzyny w postaci nagaru. W skutek zanieczyszczenia
elektrod świecy zapłonowej rozruch silnika jest znacznie utrudniony oraz
zwiększa się zużycie paliwa.
Stan świecy zapłonowej należy kontrolować co 100 godzin pracy. W tym
celu należy:
1. Zdjąć pokrykonserwacyjną świecy zapłonowej (22).
2. Odłączyć przewód świecy zapłonowej (23) i wykręcić świecę za
pomocą klucza do świec (19) (patrz rys. B, str. 2).
3. Wzrokowo sprawdzić świecę, kontrolując czy izolator nie popękał i
jeśli tak jest wymienić świecę na nową. Zalecane świece: BPR6HS
4. Elektrody świecy należy dokładnie oczyścić za pomocą metalowej
szczotki, a następnie skontrolować odstęp pomiędzy elektrodami
przy pomocy szczelinomierza. Szczelina powinna wynosić: od 0,6 do
0,7 mm (patrz rys.J, str. 4). Skorygować odstęp delikatnie doginając
elektrodę.
5. Sprawdzić, czy podkładka uszczelniająca świecy zapłonowej jest w
dobrym stanie.
6. Wkręcić ponownie świecę ręką do oporu. Dokręcić kluczem do
świec, aby ścisnąć podkładkę.
UWAGA! Świeca musi być dokładnie dokręcona. Luźna
świeca zapłonowa może spowodować przegrzanie i
uszkodzenie silnika. Zbyt mocne dokręcenie świecy
zapłonowej może uszkodzić gwint w głowicy cylindrów.
Jeśli zakładasz nową świecę, dokręć kluczem o 1/2 obrotu, aby
docisnąć odpowiednio uszczelkę. Jeżeli świeca była już wcześniej
używana, wystarczy dokręcić o 1/8 do 1/4 obrotu.
Nigdy nie używaj świecy o nieodpowiednich parametrach.
7. Doadnie zał faj przewodu świecy zapłonowej (23).
8. Założyć ponownie pokrykonserwacyjną świecy zapłonowej (22).
n Regulowanie gaźnika
UWAGA: Nie wolno wykonywać regulacji gaźnika.
Wprowadzenie jakichkolwiek zmian przez nieautory-
zowane osoby powodują utratę gwarancji.
Gaźnik jest fabrycznie ustawiony na optymalne parametry pracy przy
większości warunków. Jednak, jeżeli wymagana jest regulacja,
skonsultowsię w sprawie serwisu z autoryzowanym dystrybutorem
PROFIX.
n Czyszczenie filtra zbiornika paliwa
OSTRZEŻENIE! Nie wolno używać benzyny podczas palenia
tytoniu lub w pobliżu otwartego ognia.
1. Odkręć korek zbiornika paliwa (3) i wyjmij filtr siatkowy.
2. Wyczyść filtr benzyną.
3. Wytrzyj filtr i zainstaluj go z powrotem.
4. Zakręć korek zbiornika paliwa.
Upewnij się, że korek zbiornika paliwa został mocno dokręcony.
TRANSPORTOWANIE AGREGATU:
OSTRZEŻENIE! Nie kłaść generatora na boku podczas
przenoszenia, przechowywania lub obsługi. Olej lub
paliwo mogą wyciec i uszkodzić silnik lub mienie.
Jeśli generator był używany, pozwól mu ostygnąć przez co najmniej 15
minut przed załadowaniem generatora na pojazd transportowy. Gorący
silnik i układ wydechowy mogą spowodowpoparzenia i zapalenie
niektórych materiałów.
Aby uniknąć rozlania paliwa podczas transportu, generator należy
zabezpieczyć w pozycji pionowej w normalnej pozycji roboczej, z
wyłącznikiem silnika w pozycji STOP.
Uważaj, aby nie upuścić ani nie uderzyć generatora podczas transportu.
Nie umieszczaj ciężkich przedmiotów na generatorze.
MAGAZYNOWANIE PRZEZ DŁUŻSZY CZAS:
OSTRZEŻENIE! Aby nie dopuścić do poparzeń lub
pożaru w wyniku zetknięcia się z jakąkolwiek gorącą
częścią generatora, nie pakowi nie przechowywać
generatora zanim całkowicie nie ostygnie. Jeżeli generator
musi być przechowywany przez dłuższy czas, upewnić się czy
12
SYMBOLE NA URZĄDZENIU, TABLICZCE ZNAMIONOWEJ I NAKLEJKACH INFORMACYJNYCH :
Dla bezpiecznej obsługi i konserwacji, symbole są umieszczone na urządzeniu. Zgodnie z tymi wskazówkami należy zachować ostrożność, aby nie popełnić
błędu.
13
«Przed uruchomieniem przeczytać instrukcję obsługi»
«Zawsze stosować okulary ochronne»
«Stosować środki ochrony słuchu»
«Stosować maskę przeciwpyłową podczas pracy z
elektronarzędziami»
«UWAGA! Przed uruchomieniem
przeczytać instrukcję obsługi»
«Ryzyko porażenia prądem elektrycznym»
«Benzyna jest skrajnie łatwopalna. Ryzyko
powstania pożaru»
«Gorące powierzchnie. Ryzyko oparzenia»
«Ryzyko zatrucia gazami spalinowymi»
miejsce jego przechowywania jest czyste i suche.
n Spuszczenie paliwa
1. Ustaw wyłącznik silnika (15) w pozycji STOP (WyŁ).
2. Odkręć korek zbiornika paliwa (3) i wyjmij filtr siatkowy. Spuść paliwo
ze zbiornika do odpowiedniego pojemnika. Następnie załóż
ponownie filtr siatkowy i zakręć korek zbiornika paliwa.
OSTRZEŻENIE! Paliwo jest łatwopalne i trujące.
Dokładnie zapoznaj się z “ ZASADAMI BEZPIECZEŃ-
STWA PRZY YTKOWANIU AGREGATÓW PRĄDO-
TWÓRCZYCH”.
UWAGA: Rozlane paliwo należy natychmiast wytrzeć
czystą, suchą, miękką szmatką, ponieważ może ono
powodować uszkodzenie powierzchni malowanych i
części wykonanych z plastiku.
3. Uruchom silnik (patrz str. 9) i poczekaj się zatrzyma. Silnik
zatrzymuje się po około 10-15 minutach z powodu zużycia całego
paliwa.
WSKAZÓWKA: Nie podłączaj w tym czasie żadnych urządzeń
elektrycznych (praca bez obciążenia.) Czas pracy silnika zależy od ilości
paliwa, która pozostała w zbiorniku.
4. Poluzuj śruby mocujące i zdejmij pokrykonserwacyjną (15).
5. Poluzuj śrubę spustową gaźnika (30) (patrz rys.K, str.4).
6. Spuść benzynę z gaźnika do odpowiedniego pojemnika za pomocą
rurki odprowadzającej (31).
7. Dokręć śrubę spustową.
8. Zainstaluj pokrykonserwacyjną i dokręć śrubę.
9. Ustaw włącznik silnika (15) w pozycji STOP(WYŁ).
10. Pokrętło odpowietrznika korka zbiornika paliwa (2) ustaw w pozycji
“OFF” po całkowitym ochłodzeniu silnika.
OSTRZENIE! Zanieczyszczona benzyna jest
poważnym źródłem zanieczyszczenia środowiska.
Zdecydowanie zalecamy, abyś dostarczył ją w
szczelnym pojemniku do stacji obsługi lub do punktu skupu w
celu powtórnego przerobu. Nie wylewaj benzyny do gruntu ani
do kanalizacji.
n Przechowywanie paliwa
Upewnij się, że stosujesz pojemniki, kanistry przeznaczone do
przechowywania węglowodorów. Zapobiegnie to zanieczyszczeniu
paliwa przez rozpuszczające się w glowodorach składników
pojemnika, co doprowadzi do spadku efektywności pracy silnika.
ź Bezpłatna naprawa w okresie gwarancyjnym nie dotyczy
zablokowanych starym lub zanieczyszczonym paliwem gaźników
i zaworów.
ź Jakoś benzyny bezołowiowej bardzo szybko spada (czasem nawet po
2, 3 tygodniach). Nie stosuj paliwa starszego niż 1 miesiąc.
Przechowuj minimalną ilość potrzebnego ci paliwa.
n Silnik
1. Ustaw wyłącznik silnika (15) w pozycji STOP(WYŁ).
2. Zdejmij pokrykonserwacyjną świecy zapłonowej (22).
3. Wykręć świecę zapłonową i wlej do cylindra łyżkę stołową czystego
oleju silnikowego. Delikatnie pociągnij za linkę rozrusznika, aby
obrócić wał i rozprowadzić olej po ściankach cylindra. Po ręcznym
ponownym wkręceniu świecy zapłonowej, dokręć ją kluczem do
świec, aby docisnąć uszczelkę.
4. Następnie pociągnij linkę rozrusznika do momentu wyczucia oporu.
Ustawi to wszystkie zawory w pozycji zamkniętej i pomoże zapobiec
korozji i zanieczyszczeniu.
PRZECHOWYWANIE:
Wyczyść zewnętrzne powierzchnie generatora.
Przechowuj generator w suchym i dobrze wentylowanym miejscu, pod
przykryciem.
«Nigdy nie podłączaj agregatu prądotwórczego do
sieci elektrycznej!»
14
PROBLEM
Nie można uruchomić silnika.
Silnik trudno się uruchamia
lub wytraca moc.
W gniazdach DC nie ma
prądu.
SPOSÓB USUNIĘCIA
Ustawić wyłącznik silnika w pozycję START.
MOŻLIWA PRZYCZYNA
Wyłącznik silnika jest w pozycji STOP – wyłączony.
Zbiornik paliwa jest pusty lub jest zamknięty odpowietrznik
w korku zbiornika paliwa.
Dolać paliwo i ustawić pokrętło odpowietrznika
w korku zbiornika paliwa w pozycji ON.
Odkręcić i wyczyścić świecę zapłonową,
ustawić odstęp, albo wymienić świecę.
Nieprawidłowa odległość między elektrodami świecy
zapłonowej. Ustaw prawidłową odległość między elektrodami.
Zanieczyszczenie filtra powietrza. Przeczyścić filtr powietrza.
Źle wyregulowany gaźnik. Wyregulować gaźnik w serwisie.
W systemie paliwowym znajdują się jakieś zanieczyszczenia lub
paliwo jest zanieczyszczone albo stare.
Przeczyścić bądź wymienić filtr paliwa.
Wymienić paliwo.
Bezpiecznik obwodu wyjściowego DC jest w pozycji OFF. Włączyć bezpiecznik obwodu wyjściowego DC w
pozycję ON.
Urządzenie podłączone do generatora jest uszkodzone. Sprawdzić i wymienić uszkodzone urządzenie.
ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW:
Świeca zapłonowa jest uszkodzona lub odstęp między
elektrodami jest nieprawidłowy.
Poziom oleju silnikowego jest zbyt niski.
Do gniazd podłączone są jakieś urządzenia elektryczne. Odłączyć urządzenia elektryczne.
Zanieczyszczenie filtra powietrza. Przeczyścić filtr powietrza.
Dolać olej.
UWAGA! Jeśli nie możesz usunąć usterki, zgłoś się do Autoryzowanego Serwisu.
Polityka firmy PROFIX jest polityką stałego udoskonalania swoich produktów i dlatego firma rezerwuje sobie prawo
zmiany specyfikacji wyrobu bez uprzedniego zawiadamiania. Obrazki, podane w instrukcji obsługi, przykładowe i mogą
się nieznacznie różnić od rzeczywistego wyglądu zakupionego urządzenia.
Niniejsza instrukcja jest chroniona prawem autorskim. Kopiowanie/ powielanie jej bez pisemnej zgody firmy
Profix Sp. z o.o. jest zabronione.
Włączony tryb EKO Ustawić przełącznik trybu EKO (5) w pozycji OFF.
PROFIX Sp. z o.o.
ul. Marywilska 34 03-228 Warsaw Poland
15
DT-C2/d_zg/0411 Łomna Las: 2022.12.19
DEKLARACJA ZGODNOŚCI WE/UE
PRODUCENT
PROFIX Sp. z o.o. ul. Marywilska 34, 03-228 Warszawa
Osoba upoważniona do przygotowania dokumentacji technicznej:
Mariusz Rotuski, Centrum Dystrybucyjno-Handlowe PROFIX, ul. Dobra 3, Łomna Las, 05-152 Czosnów
Przedmiot deklaracji:
Agregat prądotwórczy niskiego napięcia
TRYTON TOG2002
EYG2000iN
230 V; 50 Hz; 7,8
A; 1,8
kW (COP); max 2 kW (S2, 5 min); zLWA: 93,8 dB(A); gLWA: 95 dB(A)
S2239 - … - S2641
Wymieniony powyżej przedmiot niniejszej deklaracji jest zgodny z odnośnymi wymaganiami unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego:
2006/42/WE (Dz.U. L 157 z 9.6.2006, str. 24—86 ); 2000/14/WE (Dz.U. L 162 z 3.7.2000 z późn. zm.) (Urządzenia podlegające progom poziomu hałasu. Ocena
zgodności: Załącznik VI) oraz w rozporządzeniu MG z dnia 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeńw
zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz.U. z 2005 r., Nr 263, poz. 2202 z późn. zm.), zgodnie, z czym został(y) poddany(e) procedurze oceny zgodności określonej wg
§ 9 ww. rozporządzenia, w której określono: - zmierzony poziom mocy akustycznej dla typu urządzenia (zLwa), - gwarantowany poziom mocy akustycznej produkt
(gLwa).
2014/30/UE (Dz.U. L 96 z 29.3.2014, str. 79—106); 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w
sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, str. 88—110), zmiana 2015/863/UE;
oraz został(y) wyprodukowany(e) zgodnie z normą(ami):
EN ISO 8528-13:2016
EN 55012:2007+A1:2009 EN IEC 61000-6-1:2019 EN ISO 3744:1995
ISO 8528-10:1998
IEC 62321-3-1:2013 IEC 62321-5:2013 IEC 62321-4:2013+A1:2017 IEC 62321-7-1:2015 IEC 62321-7-2:2017 IEC 62321-6:2015 IEC 62321-1:2013
IEC 62321-2:2013 IEC 62321-8:2017
Mariusz Rotuski
Niniejsza deklaracja zgodności wydana zostaje na wyłączną odpowiedzialność producent a.
www.profix.com.pl
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16

Tryton TOG2002 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi