8 DKRCI.PI.FN1.C3.ML / 520H8211 © Danfoss | DCS (MWA) | 2015.05
POLSKI
Czynniki chłodnicze
Dotyczy czynników chłodniczych HCFC,
HFC, R717 (amoniak), R744 (CO
2
) i
wszystkich łatwopalnych czynników
chłodniczych.
Filtry te zaleca się stosować wyłącznie
w obiegach
zamkniętych. Aby uzyskać
więcej informacji, należy skontaktować się
z lokalnym przedstawicielem rmy Danfoss.
Zakres ciśnienia i temperatury
-60/+150°C (-76/+302°F).
FIA SS 15-65:
Maksymalne ciśnienie robocze ltrów wynosi
52 bary (754 psi g).
Montaż ltra
Uwaga:
W dostarczanej obudowie ltra nie
ma wkładu ani akcesoriów.
Filtr należy zamontować pokrywą skierowaną
w dół, a przepływ powinien być skierowany
pod pokrywę, zgodnie ze strzałką na obudowie
ltra (rys. 1). Wkład ltra należy zamontować
po zakończeniu spawania. Obudowa ltra
została tak zaprojektowana, aby mogła
wytrzymać wysokie ciśnienie. Jednak układ
rurociągów powinień być zaprojektowany
tak, aby uniknąć zamkniętych przestrzeni
cieczowych i zmniejszyć ryzyko wzrostu
ciśnienia spowodowanego rozszerzalnością
cieplną. Należy zapewnić ochronę ltra przed
impulsami wysokiego ciśnienia wynikającymi,
z uderzń hydraulicznych.
Zalecany kierunek przepływu
Filtr powinien być zamontowany wtaki
sposób, aby przepływ był skierowany
pod
pokrywę, zgodnie ze strzałką na boku korpusu
ltra (rys. 1). Przepływ w kierunku przeciwnym
jest niedopuszczalny.
Spawanie
Przed spawaniem należy zdemontować
pokrywę ltra (rys. 2). i zabezpieczyć ją
przed zanieczyszczeniem i wilgocią.
Demontaż należy wykonać aby zapobiec
uszkodzeniu uszczelki znajdującej się
między korpusem a pokrywą. Do spawania
elementów do korpusu ltra można
stosować tylko materiały i metody
spawania zgodne z materiałem korpusu.
Można nie wymontowywać górnej pokrywy
pod warunkiem, że:
Temperatura w przestrzeni między korpusem
ltra a górną pokrywą podczas spawania nie
przekroczy +150°C/+302°F.
Ta temperatura zależy od metody spawania
oraz ewentualnego chłodzenia korpusu
ltra podczas spawania (można np. owinąć
korpus ltra mokrą tkaniną). Należy sprawdzić,
czy podczas spawania nie przedostały się
do ltra żadne zanieczyszczenia, okruchy
spawalnicze itp. Po montażu korpus ltra nie
może podlegać zewnętrznym naprężeniom
mechanicznym.
Filtry FIA SS nie mogą być montowane
winstalacjach,
wktórych wylot ltra jest
otwarty do atmosfery. Wylot ltra musi być
zawsze połączony z instalacją lub należycie
zaślepiony np. przyspawaną dennicą.
Montaż elementów ltra
Przed złożeniem należy usunąć zrur oraz
zkorpusu ltra okruchy spawalnicze iwszelkie
zanieczyszczenia. Przed montażem
wkładu
ltra w pokrywie należy sprawdzić, czy wkład
ma prawidłowe wymiary, a uszczelka jest
nieuszkodzona.
Założyć wkład ltra (poz. D) od dołu. Wkład
wchodzi do obudowy na lekki wcisk; nie są
stosowane żadne uszczelki ani pierścienie
O-ring.
Jeżeli jako wyposażenie dodatkowe wybrano
wkładkę magnetyczną, należy ją zamocować
w pokrywie ltra (przed założeniem pokrywy).
Dokręcenie
Dokręcić pokrywę kluczem dynamometrycz
-
nym momentem podanym w tabeli (rys. 3).
Uwaga: należy przestrzegać maksymalnych
momentów dokręcania podanych w tabeli
(rys. 3); nigdy nie wolno ich przekraczać.
Jeżeli jako wyposażenie dodatkowe wybrano
zawór spustowy to korek spustowy należy
zastąpić zaworem spustowym.
Kolory i identykacja
Filtry FIA SS są malowane wfabryce
czerwonym
podkładem gruntującym. Filtr
można precyzyjnie zidentykować na
podstawie tabliczki identykacyjnej
znajdującej się na
pokrywie oraz na
podstawie cechy numeratora
na korpusie
ltra. Po złożeniu i zamontowaniu
ltra
należy zabezpieczyć jego zewnętrzną
powierzchnię przed korozją, odpowiednią
powłoką ochronną.
Przed przystąpieniem do malowania
ltra zaleca się zabezpieczenie tabliczki
identykacyjnej.
Serwis
Montaż akcesoriów:
Filtr workowy (rys. 4)
Filtr workowy 50 µ (poz. E) może zastąpić
zwykły wkład ltra, szczególnie podczas
uruchamiania instalacji.
Filtr workowy (utrzymywany
na miejscu
przez uchwyt ltra)
musi być prawidłowo
umieszczony w korpusie, tak jak to pokazano
na rys. 4.
Strumień musi wpływać w całości do ltra
workowego; w przeciwnym razie ltr nie
będzie działać prawidłowo.
Demontaż elementów ltra (rys. 3)
Przed rozpoczęciem obsługi serwisowej
ltra należy zamknąć zawory odcinające
przed i za lterm a następnie usunąć z
niego cały czynnik chłodniczy, i wyrównać
ciśnienie wewnętrzne z atmosferycznym.
Przed odkręceniem i zdjęciem pokrywy
sprawdzić ciśnienie czynnika chłodniczego.
Wkład ltra należy wyjąć bez użycia narzędzi.
Czyszczenie
Oczyścić wkład ltra odpowiednim
rozpuszczalnikiem metodą płukania
i szczotkowania. Nie zaleca się stosowania
silnych kwasów. Przed kontrolą stanu wkładu
ltra należy go wytrzeć lub przedmuchać
sprężonym powietrzem do sucha. Jeśli wkład
jest uszkodzony lub nie można usunąć osadów,
należy go wymienić.
Montaż elementów ltra do instalacji
Przed zamontowaniem wkładu ltra oczyścić
dokładnie wnętrze korpusu.
Wymiana uszczelek
Wymienić uszczelki: pokrywy (poz. C)
i korka spustowego.
Przed ponownym zamontowaniem pokrywy
i dokręceniem śrub (poz. A) sprawdzić, czy
wkład ltra jest prawidłowo założony.
Dokręcenie (rys. 3)
Dokręcić śruby pokrywy (poz. A) kluczem
dynamometrycznym momentem podanym
w tabeli na rys. 3.
Używać wyłącznie oryginalnych części
zamiennych Danfoss, łącznie z uszczelkami.
Materiały, z których wykonano nowe części,
mają atest dopuszczający je do użytku
z określonym czynnikiem chłodniczym.
W razie wątpliwości należy skontaktować się
z lokalnym przedstawicielem rmy Danfoss.