Shimano FC-R2000 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

(Polish)
DM-RBFC001-01
SORA
FC-R3000
FC-R3030
CLARIS
FC-R2000
FC-R2030
Oś suportu
BB-RS500
BB-RS500-PB
Podręcznik sprzedawcy
JAZDA SZOSOWA MTB Trekking
Rower miejski/
Comfort
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
Tarcza mechanizmu korbowego
2
SPIS TREŚCI
WAŻNA INFORMACJA ...........................................................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ...................................................................... 4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI .......................................................................7
BB-RS500 .......................................................................................................................................................7
BB-RS500-PB ..................................................................................................................................................7
MONTAŻ ................................................................................................................9
Oś suportu ....................................................................................................................................................9
Sekcja elementów mocowanych na wcisk (BB) ..........................................................................................9
Montaż ramienia mechanizmu korbowego .............................................................................................13
KONSERWACJA ...................................................................................................16
Wymiana tarczy .......................................................................................................................................... 16
WAŻNA INFORMACJA
3
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie powinni samodzielnie zajmować się montażem komponentów,
używając tego podręcznika sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie należy kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy
skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Należy przeczytać wszystkie instrukcje obsługi dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny niż podano w informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki sprzedawcy i instrukcje obsługi można przeglądać w trybie online na naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem
produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Aby zapobiec obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia, należy zawsze przestrzegać poniższych instrukcji.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością możliwych szkód, które mogą wynikać z
nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu komponentów należy zawsze postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w instrukcji obsługi.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części Shimano. Poluzowanie lub uszkodzenie takich części, jak śruby i nakrętki może spowodować
spadnięcie z roweru i poważne obrażenia.
Ponadto, jeśli regulacje nie zostaną wykonane prawidłowo, może to spowodować spadnięcie z roweru i poważne obrażenia.
Przed wykonaniem czynności konserwacyjnych, np. wymiany części, należy założyć okulary ochronne lub gogle.
Po uważnym przeczytaniu niniejszego podręcznika sprzedawcy należy zachować go na przyszłość.
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Okresy między przeglądami zależą od intensywności i środowiska użytkowania. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka
do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad, takich jak odrdzewiacze. Użycie takiego rozpuszczalnika
może spowodować zerwanie łańcucha i w konsekwencji poważne obrażenia.
Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do
złamania ramienia mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
Sprawdzić, czy łańcuch nie jest uszkodzony (deformacje lub pęknięcia), czy przeskakuje lub czy występują inne nieprawidłowości, np. samoistna
zmiana przełożeń. W przypadku występowania jakichkolwiek problemów należy skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży. Łańcuch
może pęknąć, powodując upadek rowerzysty.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia odzieży o łańcuch, ponieważ może to spowodować wywrócenie roweru.
PRZESTROGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Uważać, aby nie przyciąć części ciała ostrymi zębami tarcz.
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić, czy nie ma luzu między elementami połączeniowymi. Należy również pamiętać o okresowym
dokręcaniu ramion korby i pedałów.
Podczas używania dźwigni przerzutki należy kręcić ramionami mechanizmu korbowego.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
5
Kiedy łańcuch jest w dowolnym położeniu pokazanym na rysunku, może stykać się z tarczą lub przerzutką przednią i hałasować. Jeżeli problemem
jesthałas, należy zmienić przełożenie na następną większą zębatkę lub kolejną.
Dwurzędowa Trzyrzędowa
Tarcza mechanizmu korbowego
Tylna zębatka
Do czyszczenia mechanizmu korbowego i osi suportu używać neutralnego środka czyszczącego. Używanie środków zasadowych lub kwasowych
możespowodować odbarwienia.
Jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia roweru.
Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych. Woda może dostać się do części łożyskowej, powodując jej przyleganie
inadmierny hałas.
Zębatki należy co jakiś czas myć neutralnym środkiem czyszczącym. Ponadto czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie
może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości zębatek i łańcucha.
Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Montaż na rowerze i konserwacja:
Przy mocowaniu pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec klinowaniu się pedałów. Należy użyć klucza dynamometrycznego, aby
prawidłowo dokręcić pedały. Moment dokręcania: 35 - 55 Nm. Prawe ramię mechanizmu korbowego ma gwint prawoskrętny, natomiast lewe ramię
mechanizmu korbowego ma gwint lewoskrętny.
Jeśli korpus osi suportu nie jest ustawiony równolegle, spadnie wydajność zmiany przełożeń.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, należy wymienić tarcze i łańcuch.
Przed zamontowaniem lewego i prawego adaptera należy je nasmarować oraz upewnić się, że zamocowano wewnętrzną tuleję. W przeciwnym
wypadku pogorszą się właściwości wodoodporne.
W celu zapewnienia optymalnego działania pamiętać o stosowaniu tylko określonego typu łańcucha.
Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i połączenia z lewym ramieniem mechanizmu korbowego, nałożyć smar na połączenie i dokręcić
ją zalecanym momentem.
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
Należy używać kombinacji zębatek o odpowiedniej liczbie zębów. Użycie nieodpowiedniego koła zębatego spowoduje zmianę wymiarów między
kołami zębatymi. W rezultacie łańcuch może wpadać między koła zębate.
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten podręcznik służy głównie do wyjaśnienia
procedur użytkowania tego produktu.
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
7
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
Do montażu, regulacji i konserwacji niezbędne są wymienione poniżej narzędzia.
Narzędzie Narzędzie
Klucz imbusowy 4mm Młotek plastikowy
Klucz imbusowy 5mm
TL-FC16/TL-FC18
Klucz imbusowy 8mm
Klucz płaski 17mm
BB-RS500
Narzędzie Narzędzie
TL-FC32 TL-FC36
TL-FC33
UWAGA
W przypadku stosowania TL−FC32 i TL-FC36
nie można używać klucza udarowego.
BB-RS500-PB
Narzędzie Narzędzie
TL-BB12 TL-BB13
MONT
99
MONT
Oś suportu
MONT
Oś suportu
(A)
(D)
(E)
(B) (C)
Nasmarować lewą i prawą miskę, a
następnie użyć oryginalnego narzędzia
Shimano, aby zamontować prawą miskę
osi suportu, wewnętrzną osłonę oraz
lewą miskę osi suportu.
(A)
TL-FC32
(B)
Wewnętrzna osłona
(C)
Prawa miska (gwint lewoskrętny)
(D)
Lewa miska (gwint prawoskrętny)
(E)
Nasmarować
Smar wysokiej jakości
(Y-04110000)
Moment dokręcania
35 - 50 Nm
WSKAZÓWKI
Obróć prawą miskę w prawo, jeśli użyto
osisuportu 70mm [M36] (gwint prawy).
Sekcja elementów mocowanych na wcisk (BB)
Adapter
(A) (C)(B)
(D)
(A)
Lewa miska
(B)
Wewnętrzna osłona
(C)
Prawa miska
(D)
Szerokość korpusu osi suportu
1010
MONT
Sekcja elementów mocowanych na wcisk (BB)
Ciąg dalszy na następnej stronie
Przykład montażu
Użyć korpusu osi suportu o szerokości
86,5mm.
Użyć wewnętrznej osłony.
UWAGA
Jeżeli rama ma otwory wewnątrz korpusu
osi suportu, należy ją zamontować z tuleją,
zapobiegając przedostawaniu się
zanieczyszczeń.
Jeżeli rama nie ma otworów wewnątrz
korpusu osi suportu, można ją zamontować
bez tulei.
Montaż
1
Wsunąć oś suportu do korpusu osi
suportu.
2
(A)
Założyć oryginalne narzędzie Shimano na
oś suportu.
(A)
TL-BB12
1111
MONT
Sekcja elementów mocowanych na wcisk (BB)
3
(A)(B)
Wcisnąć oś suportu, zaciskając klucz
płaski i jednocześnie upewniając się,
żepowierzchnia styku osi suportu jest
cały czas równoległa do korpusu
osisuportu.
(A)
Klucz imbusowy 8mm
(B)
Klucz płaski 17mm
4
Sprawdzić, czy nie ma szczeliny między
osią suportu a korpusem osi suportu.
1212
MONT
Sekcja elementów mocowanych na wcisk (BB)
Demontaż
1
(A)
Założyć oryginalne narzędzie Shimano
na oś suportu.
(A)
TL-BB13
UWAGA
Nie używać ponownie tych samych misek,
ponieważ mogły one zostać uszkodzone
podczas demontażu.
2
Należy przytrzymać narzędzie palcami,
jak pokazano na rysunku i wcisnąć ją z
drugiej strony
(po wciśnięciu narzędzie otworzy się).
WSKAZÓWKI
Przytrzymując koniec klucza do demontażu,
wepchnąć klucz, aż zostanie zablokowany
wewłaściwym położeniu.
3
(A)
Uderzać oryginalne narzędzie Shimano
plastikowym młotkiem, aż końcówka
osisuportu zostanie wypchnięta.
(A)
Młotek plastikowy
4
(A)
Uderzać plastikowym młotkiem
przeciwną stronę osi suportu w ten
samsposób, aby ją wypchnąć.
(A)
Młotek plastikowy
1313
MONT
Montaż ramienia mechanizmu korbowego
Montaż ramienia mechanizmu korbowego
1
Następnie nałożyć prawy mechanizm
korbowy.
2
(C)
(B)
(A)
Dopasować szerokie rozmieszczenie
rowków lewego ramienia mechanizmu
korbowego do szerokiego rowka osi
prawego ramienia mechanizmu
korbowego.
(A)
Szerokie rozmieszczenie rowków
(lewe ramię mechanizmu
korbowego)
(B)
Szerokie rozmieszczenie
rowków(oś)
(C)
Nasmarować
Smar wysokiej jakości
(Y-04110000)
UWAGA
Umieścić podkładkę dystansową dla
specyfikacji trzyrzędowej roweru szosowego.
Ciąg dalszy na następnej stronie
1414
MONT
Montaż ramienia mechanizmu korbowego
3
(A)
(B)
(C)
Użyć oryginalnego narzędzia Shimano,
aby dokręcić nakładkę.
(A)
TL-FC16
(B)
Nakładka
(C)
Nasmarować
Smar wysokiej jakości
(Y-04110000)
Moment dokręcania
0,7 - 1,5 Nm
4
(A)
(B)
(C)
(z)
Należy umieścić podkładkę blokującą,
sprawdzić, czy trzpień podkładki jest
nawłaściwym miejscu, i dokręcić śrubę
lewego mechanizmu korbowego.
Dokręcić obie śruby takim samym
momentem dokręcania (12 - 14 Nm).
(z)
Rysunek lewego ramienia
mechanizmu korbowego
(przekrój)
(A)
Trzpień podkładki
(B)
Podkładka blokująca
(C)
Lewe ramię mechanizmu
korbowego
Moment dokręcania
12 - 14 Nm
UWAGA
Umieścić podkładkę blokującą w prawidłowym
ułożeniu, w sposób pokazany na rysunku.
KONSERWACJA
1616
KONSERWACJA
Wymiana tarczy
KONSERWACJA
Wymiana tarczy
FC-R3000/FC-R2000/FC-R2000-CG
1
(A)
(B)
(C)
Gdy największa tarcza będzie ustawiona
stroną z oznakowaniem skierowaną na
zewnątrz, należy ustawić największą
tarczę tak, aby sztyft chroniący przed
spadaniem łańcucha znajdował się pod
ramieniem mechanizmu korbowego.
(A)
Oznaczenie
(B)
Ramię mechanizmu korbowego
(C)
Sztyft chroniący przed spadaniem
łańcucha
2
(A)
(B)
Gdy najmniejsza tarcza będzie ustawiona
stroną z oznakowaniem skierowaną do
wewnątrz, należy ustawić najmniejszą
tarczę w taki sposób, aby część wypukła
znajdowała się pod ramieniem
mechanizmu korbowego.
(A)
Ramię mechanizmu korbowego
(B)
Część wypukła
Moment dokręcania
12 - 14 Nm
1717
KONSERWACJA
Wymiana tarczy
FC-R3000-CG
1
(y)
(z)
(B)
(A)
(y)
Klucz imbusowy 4mm
(z)
Klucz imbusowy 5mm
(A)
Ramię mechanizmu korbowego
(B)
Osłona łańcucha
Moment dokręcania
1,5 - 2,5 N·m
12 - 14 Nm
2
(A)
(B)
Gdy najmniejsza tarcza będzie ustawiona
stroną z oznakowaniem skierowaną do
wewnątrz, należy ustawić najmniejszą
tarczę w taki sposób, aby część wypukła
znajdowała się pod ramieniem
mechanizmu korbowego.
(A)
Ramię mechanizmu korbowego
(B)
Część wypukła
1818
KONSERWACJA
Wymiana tarczy
FC-R3030/FC-R2030/FC-R2030-CG
1
(A)
(B)
(C)
Gdy największa tarcza będzie ustawiona
stroną z oznakowaniem skierowaną na
zewnątrz, należy ustawić największą
tarczę tak, aby sztyft chroniący przed
spadaniem łańcucha znajdował się pod
ramieniem mechanizmu korbowego.
(A)
Oznaczenie
(B)
Ramię mechanizmu korbowego
(C)
Sztyft chroniący przed
spadaniemłańcucha
2
(A)
(B)
Środkową oraz najmniejszą tarczę
ustawić tak, aby oznaczone strony były
skierowane do wewnątrz, a część
wypukła na każdej tarczy znajdowała się
pod ramieniem mechanizmu korbowego.
(A)
Ramię mechanizmu korbowego
(B)
Część wypukła
Najmniejsza tarcza
Moment dokręcania
16 - 17 Nm
Największa tarcza/środkowa tarcza
Moment dokręcania
12 - 14 Nm
1919
KONSERWACJA
Wymiana tarczy
FC-R3030-CG
1
(y)
(z)
(B)
(A)
(y)
Klucz imbusowy 4mm
(z)
Klucz imbusowy 5mm
(A)
Ramię mechanizmu korbowego
(B)
Osłona łańcucha
Moment dokręcania
1,5 - 2,5 N·m
12 - 14 Nm
2
(A)
(B)
Środkową oraz najmniejszą tarczę
ustawić tak, aby oznaczone strony były
skierowane do wewnątrz, a część
wypukła na każdej tarczy znajdowała się
pod ramieniem mechanizmu korbowego.
(A)
Ramię mechanizmu korbowego
(B)
Część wypukła
Najmniejsza tarcza
Moment dokręcania
16 - 17 Nm
Największa tarcza/środkowa tarcza
Moment dokręcania
12 - 14 Nm
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20

Shimano FC-R2000 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla