zostały oznaczone, takich jak podziemne zbiorniki,studnie i szamba.
•Dokładnie sprawdź, czy na terenie, na którymsprzęt ma być używany nie występują nierównościpodłoża lub ukryte zagrożenia.
•Przed uruchomieniem maszyny sprawdź, czyw pobliżu nie znajdują się osoby postronne.Zatrzymaj maszynę, jeśli ktokolwiek wejdzie wobszar pracy .
Bezpieczeństwo związane zpaliwem
•Należy zachować najwyższą ostrożność podczasobchodzenia się z paliwem. Paliwo jest wysocepalne, a jego opary mają właściwości wybuchowe.
•Zgasić wszelkie źródła ognia, takie jak papieros,cygaro lub fajka.
•Używaj wyłącznie odpowiednich pojemników napaliwo.
•Nie zdejmuj korka zbiornika paliwa ani nieuzupełniaj paliwa w trakcie pracy silnika lub gdyjest on rozgrzany .
•Nie dolewaj ani nie spuszczaj paliwa w zamkniętympomieszczeniu.
•Nie przechowuj maszyny ani kanistra na paliwow miejscach występowania otwartego ognia,tam gdzie występuje iskrzenie lub stosowanyjest płomyk dyżurny , na przykład przy piecykachgazowych lub innych urządzeniach.
•W przypadku rozlania paliwa nie próbuj włączaćsilnika, unikaj możliwości spowodowania zapłonudo czasu rozproszenia oparów paliwa.
•Aby zapobiec zapłonowi paliwa wskutekwyładowania elektrostatycznego, wyprowadźmaszynę z samochodu ciężarowego lub przyczepyi tankuj ją na ziemi z dala od pojazdów . Jeżelinie jest to możliwe, ustaw kanister na paliwo naziemi, z dala od pojazdów i napełnij go; następnienapełnij zbiornik paliwa maszyny z kanistra, a niez pistoletu dystrybutora.
•Utrzymuj dyszę dystrybutora tak, aby stykała sięz obręczą zbiornika lub otworu pojemnika przezcały czas, aż do zakończenia tankowania. Niestosować blokady zaworu pistoletu.
Dolewanie paliwa
Zalecane paliwo
Należy używać wyłącznie czystego, świeżegooleju napędowego lub oleju ekologicznego oniskiej (<500 ppm) albo bardzo niskiej (<15 ppm)zawartości siarki. Minimalna liczba cetanowa to 40.Olej napędowy należy kupować w ilościach, które
można zużyć w ciągu 180 dni, co zagwarantuje jegoświeżość.
W temperaturach powyżej - 7°C używać letniego olejunapędowego (nr 2 - D), a poniżej tej temperatury –zimowego (nr 1 - D lub mieszanki 1 - D/2 - D). Stosowaniezimowego oleju napędowego w niskich temperaturachpowoduje, że temperatura zapłonu jest niższa,a charakterystyka przepływu dostosowana jestdo niskich temperatur , co ułatwia uruchamianie izmniejsza częstotliwość zatykania się ltra paliwa.
Stosowanie letniego oleju napędowego wtemperaturze wyższej niż - 7°C przyczynia się dowydłużenia trwałości pompy paliwowej i zwiększeniamocy w porównaniu z olejem zimowym.
W ażne: Nie należy zamiast oleju napędowegoużywać nafty ani benzyny . Nieprzestrzeganie tegoostrzeżenia spowoduje uszkodzenie silnika.
Silnik dostosowany do olejunapędowego biodiesel
Do napędu maszyny można używać mieszankioleju napędowego zawierającej do 20% olejunapędowego bio (i 80% standardowego olejunapędowego). Zawartość siarki w konwencjonalnymoleju napędowym powinna być niska lub bardzo niska.Należy pamiętać o następujących zastrzeżeniach:
•Komponent bio musi spełniać normę ASTM D6751lub EN14214.
•Zmieszane paliwo musi spełniać normę ASTMD975 lub EN590.
•Powierzchnie z powłoką malarską mogą zostaćuszkodzone przez mieszankę biodiesla.
•Przy niskiej temperaturze należy używać paliwaB5 (o 5% lub mniejszej zawartości biooleju).
•Należy sprawdzać uszczelki i przewody mającestyczność z paliwem, bowiem ich stan może ulecpogorszeniu.
•Przez pewien czas po przejściu na mieszankępaliwową z udziałem olejów roślinnych możnaoczekiwać zatkania ltra paliwa.
•Aby uzyskać więcej informacji o oleju napędowymtypu biodiesel, skontaktuj się z jego dystrybutorem.
Uzupełnianie paliwa wzbiorniku/zbiornikach
1. Ustaw maszynę na równej powierzchni, załączhamulec postojowy (jeżeli maszyna jest w niegowyposażona) i opuść ramiona ładowarki.
2. W yłącz silnik, wyjmij kluczyk zapłonu i odczekaj,aż silnik ochłodzi się.
3. Oczyść okolice korka zbiornika paliwa, po czymodkręć korek ( Rysunek 15 ).
14