HP 18-5000 All-in-One Desktop PC series Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Instrukcja obsługi
© Copyright 2014 Hewlett-Packard
Development Company, L.P.
Microsoft i Windows to zarejestrowane w
Stanach Zjednoczonych znaki towarowe
grupy firm Microsoft.
Informacje zawarte w niniejszym
dokumencie mogą zostać zmienione bez
powiadomienia. Jedyne warunki gwarancji
na produkty i usługi firmy HP są ujęte
w odpowiednich informacjach o gwarancji
towarzyszących tym produktom i usługom.
Żadne z podanych tu informacji nie
powinny być uznawane za jakiekolwiek
gwarancje dodatkowe. Firma HP nie ponosi
odpowiedzialności za błędy techniczne lub
wydawnicze ani pominięcia, jakie mogą
wystąpić w tekście.
Wydanie drugie: luty 2014
Wydanie pierwsze: listopad 2013 r.
Numer katalogowy dokumentu: 742532-242
Uwagi dotyczące produktu
Niniejsza instrukcja opisuje funkcje
występujące w większości modeli. Niektóre
z funkcji mogą być niedostępne w danym
komputerze.
Niektóre z opisywanych funkcji mogą być
niedostępne w niektórych edycjach
systemu operacyjnego Windows. W celu
skorzystania ze wszystkich możliwości
systemu Windows konieczna może być
rozbudowa komputera lub zakup
dodatkowego sprzętu, sterowników albo
oprogramowania. Szczegółowe informacje
na ten temat znajdują się w części
http://www.microsoft.com.
Aby uzyskać dostęp do najnowszej
instrukcji obsługi, przejdź do
http://www.hp.com/support, a następnie
wybierz swój kraj. Wybierz pozycję
Sterowniki i oprogramowanie a następnie
postępuj zgodnie z instrukcjami
wyświetlanymi na ekranie.
Warunki użytkowania oprogramowania
Instalując, kopiując, pobierając lub
wykorzystując w jakikolwiek inny sposób
oprogramowanie zainstalowane na
komputerze, użytkownik akceptuje warunki
Umowy Licencyjnej Użytkownika
Oprogramowania HP. W przypadku
niezaakceptowania warunków licencji
jedynym środkiem zaradczym jest zwrot
nieużywanego produktu w całości (sprzętu i
oprogramowania) w ciągu 14 dni. Umożliwi
to zwrot pełnej kwoty zapłaty zgodnie z
zasadami stosowanymi w miejscu zakupu.
Aby uzyskać więcej informacji na ten temat
lub aby zażądać zwrotu zapłaty za
komputer, należy skontaktować się z
sprzedawcą.
Uwagi dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE! Aby zmniejszyć ryzyko oparzeń lub przegrzania komputera, nie należy umieszczać
go bezpośrednio na kolanach ani blokować otworów wentylacyjnych. Należy używać komputera tylko
na twardej, płaskiej powierzchni. Nie należy dopuszczać, aby przepływ powietrza został zablokowany
przez inną twardą powierzchnię, na przykład przez znajdującą się obok opcjonalną drukarkę, lub
miękką powierzchnię, na przykład przez poduszki, koce czy ubranie. Nie należy także dopuszczać,
aby pracujący zasilacz prądu przemiennego dotykał skóry lub miękkiej powierzchni, na przykład
poduszek, koców czy ubrania. Komputer i zasilacz spełniają ograniczenia dotyczące temperatury
powierzchni dostępnych dla użytkownika, zdefiniowane w normie International Standard for Safety of
Information Technology Equipment (IEC 60950).
iii
iv Uwagi dotyczące bezpieczeństwa
Spis treści
1 Uzyskiwanie informacji ...................................................................................................................................... 1
2 Konfigurowanie komputera ............................................................................................................................... 3
Łączenie z Internetem (tylko wybrane modele) .................................................................................... 4
3 Nawigacja po ekranie ........................................................................................................................................ 5
Korzystanie z gestów dotykowych ........................................................................................................ 5
Korzystanie z klawiatury i myszy .......................................................................................................... 5
4 Zabezpieczanie komputera ............................................................................................................................... 8
Funkcje zabezpieczeń komputera ........................................................................................................ 8
5 Rozwiązywanie problemów ............................................................................................................................... 9
Nie można włączyć komputera ............................................................................................................. 9
Zasilanie ............................................................................................................................................. 10
Wyświetlacz (monitor) ........................................................................................................................ 10
Klawiatura i mysz (przewodowa) ........................................................................................................ 11
Klawiatura i mysz (bezprzewodowa) .................................................................................................. 12
Głośniki i dźwięk ................................................................................................................................. 13
Dostęp do Internetu ............................................................................................................................ 13
Rozwiązywanie problemów związanych z oprogramowaniem ........................................................... 13
6 Odzyskiwanie systemu ................................................................................................................................... 16
Wybór metody odzyskiwania systemu ............................................................................................... 16
Opcje odzyskiwania systemu ............................................................................................................. 16
Nośniki odzyskiwania systemu ........................................................................................................... 18
7 Konserwacja ................................................................................................................................................... 20
Harmonogramy i zadania ................................................................................................................... 20
Czyszczenie komputera ..................................................................................................................... 21
8 Używanie narzędzia HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) ............................................................................ 23
Pobieranie narzędzia HP PC Hardware Diagnostics (UEFI) na urządzenie USB .............................. 23
v
9 Dane techniczne ............................................................................................................................................. 25
Specyfikacja ....................................................................................................................................... 25
10 Informacje na temat pomocy technicznej ..................................................................................................... 26
Uzyskiwanie pomocy .......................................................................................................................... 26
Uzyskiwanie pomocy .......................................................................................................................... 26
Obsługa klienta związana z naprawami ............................................................................................. 27
Przed rozbudową komputera ............................................................................................................. 27
Indeks ................................................................................................................................................................. 28
vi
1 Uzyskiwanie informacji
Zadania Instrukcje
Konfigurowanie komputera Instrukcja konfiguracji — plakat
– lub –
Patrz
Konfigurowanie komputera na stronie 3.
Nawiązywanie połączenia
internetowego
Patrz
Łączenie z Internetem (tylko wybrane modele) na stronie 4.
Przywracanie ustawień fabrycznych Patrz
Odzyskiwanie systemu na stronie 16.
Samouczki wideo dotyczące
korzystania z poszczególnych funkcji
komputera
Przejdź na stronę
http://www.hp.com/supportvideos (tylko w języku angielskim)
Informacje o tym, jak korzystać z
systemu operacyjnego Windows®
Wyszukiwanie informacji na temat
haseł systemu Windows
Wyszukiwanie łączy umożliwiających
aktualizację sterowników
Zapoznanie się z odpowiedziami na
często zadawane pytania
Pomoc i wsparcie techniczne:
Na ekranie startowym wpisz pomoc, a następnie wybierz opcję Pomoc i obsługa
techniczna. Pomoc techniczną w Stanach Zjednoczonych można uzyskać pod adresem
http://www.hp.com/go/contactHP. Pomoc techniczną w pozostałych krajach można uzyskać
pod adresem
http://welcome.hp.com/country/us/en/wwcontact_us.html.
Rozwiązywanie najczęściej
spotykanych problemów związanych
ze sprzętem i oprogramowaniem
Patrz
Rozwiązywanie problemów na stronie 9.
Wyszukiwanie instrukcji obsługi w
wersji elektronicznej i specyfikacji dla
danego modelu komputera
Zamawianie części i wyszukiwanie
dodatkowej pomocy związanej z
rozwiązywaniem problemów
Odwiedź witrynę sieci Web
http://www.hp.com/go/contactHP.
Rozbudowa lub wymiana elementów
komputera
Odwiedź witrynę sieci Web
http://www.hp.com/go/contactHP.
Wyszukiwanie informacji dotyczących
gwarancji na komputer
Międzynarodowa ograniczona gwarancja i pomoc techniczna — przewodnik:
Na ekranie startowym wpisz support i wybierz aplikację HP Support Assistant. Wybierz
opcję Mój komputer, a następnie wybierz opcję Gwarancja i usługi.
Uzyskiwanie najnowszych informacji i
pomocy od społeczności systemu
Windows
Odwiedź witrynę sieci Web
http://www.hp.com/support/consumer-forum.
Podłączanie komputera do odbiornika
telewizyjnego (tylko wybrane modele)
Odwiedź witrynę sieci Web
http://www.hp.com/go/contactHP.
Utrzymywanie komputera w dobrym
stanie technicznym
Na ekranie startowym wpisz support i wybierz aplikację HP Support Assistant. Program
HP Support Assistant pomaga w utrzymaniu wydajności komputera i szybkim
rozwiązywaniu problemów za pomocą aktualizacji automatycznych, wbudowanych narzędzi
diagnostyki i instrukcji pomocy.
1
Zadania Instrukcje
– lub –
Patrz
Konserwacja na stronie 20.
Wyszukiwanie informacji dotyczących
przepisów i bezpieczeństwa
Uregulowania prawne, przepisy bezpieczeństwa i wymagania środowiskowe:
Na ekranie startowym wpisz support i wybierz aplikację HP Support Assistant. Wybierz
Mój komputer, a następnie Instrukcje obsługi.
– lub –
Odwiedź witrynę sieci Web
http://www.hp.com/go/contactHP.
Wyszukiwanie informacji dotyczących
ergonomii
Bezpieczeństwo i komfort pracy:
Na ekranie startowym wpisz support i wybierz aplikację HP Support Assistant. Wybierz
Mój komputer, a następnie Instrukcje obsługi.
– lub –
Odwiedź witrynę sieci Web
http://www.hp.com/ergo.
2 Rozdział 1 Uzyskiwanie informacji
2 Konfigurowanie komputera
OSTRZEŻENIE! Aby zmniejszyć ryzyko porażenia prądem lub uszkodzenia sprzętu:
Umieść komputer z dala od wody, kurzu, wilgoci i sadzy. Te czynniki mogą powodować wzrost
temperatury wewnątrz komputera lub spowodować pożar albo porażenie prądem elektrycznym.
Nie należy używać wtyczki kabla zasilającego pozbawionej bolca uziemienia. Bolec uziemienia
pełni ważną funkcję zabezpieczającą.
Podłącz przewód zasilający do gniazdka umieszczonego w łatwo dostępnym miejscu.
Aby odłączyć komputer od zasilania, należy wyciągnąć wtyczkę kabla zasilającego z gniazdka
sieci elektrycznej. Aby zapobiec bezpośredniemu narażeniu na promieniowanie lasera nie
należy podejmować prób otwierania obudowy napędów CD lub DVD.
Zasilacz jest fabrycznie dostosowany do używania w kraju/regionie, w którym zakupiono
komputer. W przypadku zmiany miejsca zamieszkania należy sprawdzić parametry sieci
energetycznej przed podłączeniem komputera do gniazda zasilania.
Aby zmniejszyć ryzyko odniesienia poważnych obrażeń, należy zapoznać się z przewodnikiem
Bezpieczeństwo i komfort pracy. Przewodnik ten jest dostępny pod adresem
http://www.hp.com/ergo.
1. Komputer należy ustawić tak, aby otwory wentylacyjne nie były zasłonięte, a kabli nie prowadzić
w przejściach ani w miejscach, w których mogą zostać nadepnięte lub uszkodzone przez
postawione na nich meble.
2. W przypadku podłączania kabli zasilających monitora, komputera i akcesoriów do zasilacza
awaryjnego (UPS) zaleca się skorzystać z urządzenia zabezpieczającego przed przepięciami.
Jeśli komputer jest wyposażony w tuner telewizyjny, modem lub złącze telefoniczne, wejścia
tych sygnałów należy również zabezpieczyć przed przepięciem. Kabel telewizyjny lub
telefoniczny należy podłączyć do urządzenia z zabezpieczeniem przeciwprzepięciowym, a
następnie do komputera.
3. Należy pobrać i zainstalować aktualizacje systemu operacyjnego.
a. Poznaj posiadany system operacyjny i jego wersję.
Na ekranie startowym wpisz panel sterowania, wybierz pozycję Panel sterowania,
System i zabezpieczenia, a następnie System.
b. Uruchom przeglądarkę internetową i przejdź pod adres
http://www.hp.com/go/contactHP.
c. Jeśli to konieczne, kliknij swój kraj i język, a następnie Pomoc i Pobierz sterowniki.
d. Wpisz nazwę i numer modelu komputera w polu Znajdź według produktu, a następnie
kliknij Idź.
e. Jeśli to konieczne, wybierz model komputera z listy Wyniki wyszukiwania produktu.
f. Wybierz system operacyjny komputera.
g. Kliknij polecenie Pobierz obok każdej aktualizacji, którą chcesz pobrać.
h. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie, żeby zainstalować każdą
pobraną aktualizację.
3
4. Drukowane informacje dodatkowe i dane dotyczące możliwości modernizacji znajdują się w
opakowaniu komputera.
5. Zapoznaj się z dokumentem Uregulowania prawne, przepisy bezpieczeństwa i wymagania
środowiskowe. Na ekranie startowym wpisz support i wybierz aplikację HP Support Assistant.
Wybierz Mój komputer, a następnie Instrukcje obsługi.
6. Zapoznaj się z instrukcBezpieczeństwo i komfort pracy dostarczoną wraz z instrukcjami
obsługi. Opisano w niej metody prawidłowego konfigurowania stacji roboczej, przyjmowania
odpowiedniej postawy oraz wypracowania korzystnych dla zdrowia nawyków podczas pracy z
komputerem. W instrukcji Bezpieczeństwo i komfort pracy znajdują się również ważne
informacje na temat bezpieczeństwa pracy z urządzeniami elektrycznymi i mechanicznymi. Aby
uzyskać dostęp do instrukcji, na ekranie startowym wpisz słowo support, a następnie wybierz
aplikację HP Support Assistant. Wybierz Mój komputer, a następnie Instrukcje obsługi lub
przejdź do
http://www.hp.com/ergo.
Po wstępnym skonfigurowaniu komputera możesz chcieć zainstalować dodatkowe oprogramowanie
lub urządzenia sprzętowe. Zanim je zakupisz sprawdź podane dla nich wymagania, w tym np.
dotyczące systemu operacyjnego i pamięci. Nowe oprogramowanie należy instalować zgodnie z
instrukcjami producenta.
UWAGA: Należy korzystać wyłącznie z oryginalnego, licencjonowanego oprogramowania.
Instalacja skopiowanego oprogramowania może być nielegalna oraz skutkować niestabilną pracą lub
spowodować zainfekowanie komputera wirusami.
UWAGA: Zastosowane zabezpieczenia służą do zwiększenia poziomu ochrony, jednak mogą nie
zabezpieczyć skutecznie przed kradzieżą, niewłaściwym użyciem lub atakami złośliwego
oprogramowania.
Łączenie z Internetem (tylko wybrane modele)
Nawiązywanie połączenia z siecią bezprzewodową:
Na ekranie startowym wpisz połączenie bezprzewodowe i wybierz pozycję Połącz z siecią.
UWAGA: Aby skonfigurować sieć WLAN i połączyć się z Internetem potrzebny będzie modem
szerokopasmowy (DSL lub kablowy), (zakupiony osobno), usługa szybkiego dostępu do Internetu od
dostawcy usług internetowych oraz router bezprzewodowy (zakupione osobno).
Aby uzyskać więcej informacji na temat technologii bezprzewodowej, zobacz informacje i łącza do
witryn internetowych zamieszczone w dziale Pomoc i obsługa techniczna. Na ekranie startowym
wpisz pomoc, a następnie wybierz opcję Pomoc i obsługa techniczna.
Aby połączyć się z siecią przewodową:
1. Podłącz kabel sieciowy do 8-stykowego gniazda sieciowego RJ-45 komputera.
2. Podłącz drugi koniec kabla sieciowego do gniazda sieciowego w ścianie lub do routera.
UWAGA: Jeśli kabel sieciowy jest wyposażony w układ ograniczania zakłóceń zapobiegający
interferencjom z sygnałem TV i radiowym, końcówkę przewodu z układem ograniczania
zakłóceń podłącz od strony komputera.
W przypadku problemów z nawiązaniem połączenia z Internetem należy zapoznać się z rozdziałem
Dostęp do Internetu na stronie 13.
4 Rozdział 2 Konfigurowanie komputera
3 Nawigacja po ekranie
Po ekranie komputera można poruszać się, korzystając z kilku sposobów:
Korzystanie z gestów dotykowych (tylko wybrane modele)
Korzystanie z klawiatury i myszy
Wybrane modele komputerów mają na klawiaturze specjalne klawisze czynności lub skrótów do
wykonywania rutynowych zadań.
Korzystanie z gestów dotykowych
Działanie gestów dotykowych można dostosowywać do swoich potrzeb, zmieniając ustawienia,
konfigurację przycisków, szybkość klikania i opcje wskaźnika myszy.
Na ekranie startowym wpisz panel sterowania, wybierz pozycję Panel sterowania, a następnie
kliknij opcję Sprzęt i dźwięk. W pozycji Urządzenia i drukarki wybierz Mysz.
UWAGA: Gesty dotykowe nie są obsługiwane we wszystkich aplikacjach.
Korzystanie z klawiatury i myszy
Przy użyciu klawiatury i myszy można pisać, zaznaczać elementy, przewijać i wykonywać te same
funkcje co za pomocą gestów dotykowych. Klawiatura umożliwia także użycie klawiszy czynności i
skrótów klawiaturowych w celu wykonania określonych funkcji.
WSKAZÓWKA: Klawisz systemu Windows na klawiaturze umożliwia szybki powrót do ekranu
startowego z otwartej aplikacji lub pulpitu systemu Windows. Ponowne naciśnięcie klawisza systemu
Windows spowoduje powrót do poprzedniego ekranu.
UWAGA: W zależności od kraju lub regionu klawisze i funkcje klawiatury mogą różnić od tych, które
przedstawiono w tym rozdziale.
Korzystanie z klawiszy czynności lub skrótów klawiaturowych
Korzystając z określonych klawiszy lub ich połączeń, można szybko uzyskać dostęp do danych lub
uruchomić daną funkcję.
Klawisze czynności służą do wykonywania przypisanych im funkcji. Ikony na klawiszach
funkcyjnych, w górnym rzędzie klawiatury, opisują ich działanie.
Aby użyć funkcji klawisza akcji, naciśnij go i przytrzymaj.
Skróty klawiaturowe – połączenie klawisza fn i esc, spacji lub odpowiedniego klawisza
czynności.
Aby użyć skrótu klawiaturowego, naciśnij krótko klawisz fn, a następnie naciśnij krótko drugi
klawisz skrótu klawiaturowego.
W zależności od modelu komputer może obsługiwać następujące klawisze.
Korzystanie z gestów dotykowych 5
Ikona Opis
Wymienia wszystkie otwarte aplikacje.
Przyciąga wszystkie otwarte aplikacje.
Służy do przełączania między otwartymi aplikacjami.
Pokazuje polecenia dostępne w otwartej aplikacji.
Wyświetla lub ukrywa pulpit.
Otwiera panel funkcji Wyszukaj.
Otwiera panel funkcji Udostępnij.
Otwiera panel funkcji Urządzenia.
Otwiera panel funkcji Ustawienia.
Powoduje odtworzenie poprzedniego utworu z dysku CD audio lub poprzedniej sekcji z dysku DVD
lub BD.
Rozpoczęcie, przerwanie lub wznowienie odtwarzania płyty CD, DVD lub Blu-ray.
Odtwarza następny utwór na płycie CD lub następną część na płycie DVD lub Blu-ray.
Powoduje wstrzymanie odtwarzania dysku CD audio, DVD lub BD.
Otwiera okno opcji drukowania.
Wkleja zawartość schowka.
Inicjuje tryb uśpienia, powodując zapisanie informacji użytkownika w pamięci systemowej.
Wyświetlacz i inne podzespoły są wyłączane, co oszczędza energię.
Aby opuścić tryb uśpienia, naciśnij krótko przycisk zasilania.
OSTROŻNIE: Aby zmniejszyć ryzyko utraty danych, należy zapisać pracę przed zainicjowaniem
trybu uśpienia.
Służy do wyciszenia lub przywrócenia dźwięku w głośnikach.
Przytrzymanie klawisza powoduje stopniowe przyciszenie głośności.
6 Rozdział 3 Nawigacja po ekranie
Ikona Opis
Przytrzymanie klawisza powoduje stopniowe pogłośnienie.
Wyświetla opcje wybranego obiektu.
Korzystanie z klawiszy skrótów systemu Windows
System Windows zapewnia klawisze skrótów, aby umożliwić użytkownikowi szybkie wykonywanie
działań. Aby wykonać daną czynność, naciśnij sam klawisz systemu Windows lub w połączeniu
z odpowiednim klawiszem.
Korzystanie z klawiatury i myszy 7
4 Zabezpieczanie komputera
Komputer jest wyposażony funkcje pomagające w ochronie integralności systemu i jego danych
przed nieupoważnionym dostępem. Zapoznaj się z tymi funkcjami, aby odpowiednio z nich korzystać.
Funkcje zabezpieczeń komputera
Niebezpieczeństwa dla komputera Funkcja komputera
Nieautoryzowane użycie komputera
lub konta użytkownika
Hasło użytkownika
Hasło jest to wybrana przez użytkownika grupa znaków. Te znaki muszą być wprowadzone w celu
uwierzytelnienia dostępu do informacji zapisanych w komputerze.
Nieautoryzowany dostęp do
narzędzia konfiguracyjnego,
ustawień systemu BIOS i innych
systemowych informacji
identyfikacyjnych
Hasło administratora
Wirusy komputerowe Oprogramowanie antywirusowe
Na komputerze zainstalowano fabrycznie wersję próbną oprogramowania antywirusowego
umożliwiającego wykrywanie i usuwanie większości wirusów, a często również naprawianie
spowodowanych przez nich szkód. W celu zapewnienia ochrony przed nowymi wirusami po
zakończeniu okresu próbnego należy wykupić przedłużenie usługi.
Nieautoryzowany dostęp do danych i
stałe zagrożenia dla komputera
Oprogramowanie zapory
System Windows zawiera oprogramowanie zapory fabrycznie zainstalowane na komputerze.
Zainstalowane fabrycznie na komputerze oprogramowanie antywirusowe zawiera moduł
zapory.
Krytyczne aktualizacje zabezpieczeń systemu Windows
Aktualizacje systemu operacyjnego Windows
8 Rozdział 4 Zabezpieczanie komputera
5 Rozwiązywanie problemów
W razie wystąpienia problemów z urządzeniami peryferyjnymi, takimi jak monitor czy drukarka,
należy zapoznać się z dokumentacją producenta, aby uzyskać bardziej szczegółową pomoc. W
poniższych tabelach przedstawiono niektóre problemy, które mogą wystąpić podczas instalowania,
uruchamiania lub użytkowania komputera oraz ich możliwe rozwiązania.
Aby uzyskać więcej informacji lub dodatkowe opcje rozwiązywania problemów, przejdź pod adres
http://www.hp.com/go/contactHP, a następnie wyszukaj informacje dostępne dla konkretnego modelu
komputera.
Nie można włączyć komputera
Objaw Możliwe rozwiązanie
Komunikat błędu:
błąd dysku twardego
1. Uruchom ponownie komputer.
a. Naciśnij klawisze Ctrl+Alt+Delete.
b. Wybierz ikonę Zasilanie w prawym dolnym rogu ekranu, a następnie wybierz polecenie Uruchom
ponownie.
– lub –
Naciśnij i przytrzymaj przycisk zasilania przez co najmniej 5 sekund, aby wyłączyć komputer, a następnie
naciśnij ten przycisk ponownie, aby włączyć komputer.
2. Gdy system Windows zostanie uruchomiony, niezwłocznie wykonaj kopię wszystkich ważnych danych na
oddzielny dysk twardy.
3. Skontaktuj się z działem pomocy technicznej (bez względu na to, czy udało się uruchomić system operacyjny
Windows, czy też nie).
Nie można
uruchomić ani
włączyć komputera
Sprawdź, czy kable łączące komputer ze źródłem zasilania są prawidłowo podłączone. Zielona kontrolka zasilania
na komputerze powinna się świecić. Jeśli się nie zaświeci, należy podłączyć urządzenie do innego gniazda. Jeśli
problem nie został rozwiązany, należy skontaktować się z pomocą.
Jeśli na monitorze nie jest wyświetlany obraz, monitor może nie być prawidłowo podłączony. Podłącz monitor do
komputera, podłącz kabel zasilający do gniazdka sieci elektrycznej, a następnie włącz monitor. Patrz
Wyświetlacz
(monitor) na stronie 10.
Sprawdź, czy w gniazdku sieci elektrycznej jest prąd podłączając do niego inne urządzenie elektryczne.
Nie można włączyć komputera 9
Objaw Możliwe rozwiązanie
Komputer nie
odpowiada
1. Naciśnij klawisze Ctrl+Alt+Delete.
2. Wybierz opcję Menedżer urządzeń.
3. Wybierz program, który nie odpowiada, i kliknij przycisk Zakończ zadanie.
Jeśli zamknięcie programów nie powoduje rozwiązania problemu, uruchom ponownie komputer.
1. Naciśnij klawisze Ctrl+Alt+Delete.
2. Wybierz ikonę Zasilanie w prawym dolnym rogu ekranu, a następnie wybierz polecenie Uruchom ponownie.
– lub –
Naciśnij i przytrzymaj przycisk zasilania przez co najmniej 5 sekund, aby wyłączyć komputer, a następnie naciśnij
ten przycisk ponownie, aby włączyć komputer.
Komunikat błędu:
Nieprawidłowy dysk
systemowy lub dysk
niesystemowy albo
błąd dysku
Po ustaniu aktywności dysku w napędzie wyjmij dysk z napędu optycznego i naciśnij klawisz spacji.
Zasilanie
Objaw Możliwe rozwiązanie
Komputer nie
wyłącza się po
naciśnięciu
przycisku zasilania
Naciśnij i przytrzymaj przycisk zasilania dopóki komputer nie wyłączy się. Następnie włącz ponownie komputer.
Komputer wyłącza
się automatycznie
Możliwe, że komputer przegrzewa się. Pozwól, aby ostygł.
Upewnij się, że otwory wentylacyjne komputera nie są zablokowane. Patrz
Czyszczenie komputera
na stronie 21.
UWAGA: Jeśli komputer posiada wewnętrzny wentylator, upewnij się, że pracuje prawidłowo.
Wyświetlacz (monitor)
Objaw Możliwe rozwiązanie
Na ekranie nie ma
obrazu, a lampka
zasilania monitora nie
świeci
Podłącz ponownie kabel zasilający do gniazda z tyłu monitora oraz do gniazdka sieci elektrycznej.
Naciśnij przycisk zasilania na monitorze.
Ekran jest pusty Naciśnij klawisz spacji lub porusz myszą, aby ponownie wyświetlić obraz.
Naciśnij przycisk uśpienia (tylko wybrane modele) lub klawisz Esc na klawiaturze, aby wznowić działanie
komputera z trybu uśpienia.
Naciśnij przycisk zasilania, aby włączyć komputer.
Sprawdź, czy wtyczka kabla monitora nie ma wygiętych styków.
Jeśli są wygięte, wymień kabel monitora.
Jeśli styki nie są wygięte, podłącz ponownie kabel monitora do komputera.
10 Rozdział 5 Rozwiązywanie problemów
Objaw Możliwe rozwiązanie
Elementy wyświetlane na
ekranie są zbyt duże lub
zbyt małe albo obraz jest
zamazany
Dostosuj ustawienia rozdzielczości monitora w systemie Windows.
1. Kliknij prawym przyciskiem myszy puste miejsce na pulpicie, a następnie polecenie Rozdzielczość
ekranu.
2. Wybierz inną rozdzielczość z menu rozwijanego.
3. Kliknij przycisk Zastosuj, a następnie Zachowaj zmiany.
UWAGA: Po zapoznaniu się z zamieszczonymi tutaj informacjami należy również przeczytać dokumentację dostarczoną z monitorem.
Klawiatura i mysz (przewodowa)
Objaw Możliwe rozwiązanie
Polecenia i znaki
wprowadzane z
klawiatury nie są
rozpoznawane przez
komputer
Wyłącz komputer za pomocą myszy. Odłącz i podłącz ponownie klawiaturę do gniazda z tyłu komputera i
wtedy uruchom komputer ponownie.
Mysz przewodowa nie
działa albo nie jest
wykrywana
Odłącz mysz od komputera i podłącz ją ponownie.
Jeśli mysz nadal nie jest wykrywana, wyłącz komputer, odłącz i podłącz ponownie przewód myszy, a
następnie włącz komputer.
Kursor nie porusza się po
naciśnięciu klawiszy na
klawiaturze numerycznej
Naciśnij klawisz num lock na klawiaturze, aby wyłączyć funkcję num lock i korzystać z klawiszy strzałek na
klawiaturze numerycznej.
Kursor nie reaguje na
ruchy myszy
1. Naciśnij klawisze alt+tab, aby przełączyć się na otwarty program.
2. Naciśnij równocześnie klawisze Ctrl i S na klawiaturze, aby zapisać zmiany w wybranym programie (Ctrl
+S jest skrótem klawiaturowym funkcji zapisywania w przypadku większości programów — ale nie
wszystkich).
3. Powtarzaj krok 1 i krok 2, aby zapisać zmiany we wszystkich otwartych programach.
4. Naciśnij przycisk zasilania, aby wyłączyć komputer.
5. Kiedy komputer zostanie wyłączony, odłącz i podłącz ponownie mysz do gniazda z tyłu komputera, a
następnie uruchom ponownie komputer.
Klawiatura i mysz (przewodowa) 11
Klawiatura i mysz (bezprzewodowa)
Objaw Możliwe rozwiązanie
Klawiatura lub mysz
bezprzewodowa nie
działa albo nie jest
wykrywana
Upewnij się, że klawiatura i mysz bezprzewodowa znajdują się w zasięgu odbiornika, około 10 metrów
(32 stopy) w przypadku normalnego użytkowania, a 30 cm (12 cali) podczas pierwszej konfiguracji lub
ponownej synchronizacji.
Upewnij się, że mysz nie znajduje się w trybie wstrzymania, który jest włączany po 20 minutach braku
aktywności. Kliknij lewym przyciskiem myszy, aby ponownie uaktywnić mysz.
Wymień baterie w klawiaturze i myszy.
Przeprowadź ponowną synchronizację klawiatury i myszy z odbiornikiem, wykonując następujące kroki.
Odbiornik, klawiatura bezprzewodowa i mysz bezprzewodowa przedstawione na ilustracjach to przykłady;
rzeczywiste modele mogą wyglądać inaczej.
WAŻNE: Wykonując tę procedurę, należy umieścić klawiaturę bezprzewodową i mysz bezprzewodową na
poziomie odbiornika, w odległości 30 cm (12 cali) od odbiornika i z dala od innych urządzeń, które mogą
powodować zakłócenia.
1. Odłącz odbiornik od złącza USB na komputerze, a następnie podłącz go ponownie. Komputer może być
wyposażony w dedykowane złącze odbiornika. Jeśli to możliwe, użyj portu USB z przodu komputera.
2. Upewnij się, że mysz jest włączona (A), a następnie naciśnij i przytrzymaj przycisk Connect (B) od
spodu myszy przez 5–10 sekund, aż dioda LED na odbiorniku zacznie świecić lub przestanie migać.
Sesja połączenia z odbiornikiem upływa po 60 sekundach. Aby sprawdzić, czy połączenie zostało
nawiązane, należy przed upływem tego czasu poruszyć myszą i sprawdzić, czy powoduje to reakcję na
ekranie.
3. Jeśli klawiatura nie odpowiada, naciśnij i przytrzymaj przycisk Connect (C) od spodu klawiatury przez 5–
10 sekund, aż dioda LED na odbiorniku zacznie świecić lub przestanie migać.
12 Rozdział 5 Rozwiązywanie problemów
Głośniki i dźwięk
Objaw Możliwe rozwiązanie
Poziom głośności jest
bardzo niski lub
niezadowalający
Sprawdź, czy głośniki zostały podłączone do złącza Audio Out (czarny kolor) z tyłu komputera. (Pozostałe
złącza audio są używane do podłączania głośników zestawu wielokanałowego.) Głośniki pasywne (bez
oddzielnego zasilania, np. baterii lub kabla zasilającego) nie wytwarzają wystarczająco głośnego dźwięku.
Wymień je na głośniki aktywne.
Dźwięk nie jest
odtwarzany
1. Na ekranie startowym wpisz panel sterowania, wybierz pozycję Panel sterowania, a następnie
System i zabezpieczenia.
2. W pozycji Centrum akcji wybierz opcję Rozwiązywanie najczęściej występujących problemów, a
następnie Rozwiązywanie problemów z odtwarzaniem dźwięku.
Upewnij się, że do komputera podłączone są głośniki aktywne i są one włączone.
Wyłącz komputer, a następnie odłącz i ponownie podłącz głośniki. Sprawdź, czy głośniki na pewno
podłączone są do gniazda wyjściowego audio, a nie do gniazda mikrofonowego ani gniazda wyjścia
słuchawkowego.
Aby wznowić działanie komputera z trybu uśpienia (tylko wybrane modele), naciśnij przycisk uśpienia lub
klawisz Esc.
Jeśli do komputera (lub zestawu głośników) podłączono słuchawki, odłącz je.
Dostęp do Internetu
Objaw Możliwe rozwiązanie
Nie mogę połączyć się z
Internetem
1. Na ekranie startowym wpisz panel sterowania, a następnie wybierz pozycję Panel sterowania.
2. W obszarze Sieć i Internet wybierz polecenie Połącz z Internetem.
Sprawdź, czy używane są właściwe kable dla danego typu połączenia internetowego. Komputer może być
wyposażony w modem i kartę sieciową Ethernet (nazywaną także kartą interfejsu sieciowego). Modem używa
standardowego kabla telefonicznego, natomiast karta sieciowa wymaga kabla sieciowego do podłączenia do
sieci lokalnej (LAN). Nie podłączaj kabla telefonicznego do karty sieciowej, ani nie podłączaj kabla
sieciowego do linii telefonicznej; może to spowodować uszkodzenie karty sieciowej.
Uruchom kreatora konfiguracji połączenia z siecią bezprzewodową.
1. Na ekranie startowym wpisz panel sterowania, wybierz pozycję Panel sterowania, a następnie Sieć
i Internet i Centrum sieci i udostępniania.
2. W oknie Centrum sieci i udostępniania wybierz opcję Skonfiguruj nowe połączenie lub nową sieć, aby
uruchomić kreatora, a następnie postępuj według instrukcji wyświetlanych na ekranie.
Jeżeli komputer jest wyposażony w antenę zewnętrzną, spróbuj przenieść antenę w inne miejsce. Jeżeli
komputer posiada antenę wewnętrzna, spróbuj przenieść komputer.
Spróbuj połączyć się ponownie później lub skontaktuj się z usługodawcą internetowym, aby uzyskać pomoc.
Rozwiązywanie problemów związanych z oprogramowaniem
Objaw Możliwe rozwiązanie
Aby rozwiązać
problemy związane
z
Wyłącz komputer, a następnie uruchom go ponownie.
Zaktualizuj sterowniki. Patrz sekcja "Aktualizacja sterowników urządzeń".
Głośniki i dźwięk 13
Objaw Możliwe rozwiązanie
oprogramowaniem,
spróbuj poniższych
metod:
Przywróć ustawienia komputera do konfiguracji przed instalacją oprogramowania. Patrz sekcja
"Przywracania systemu Microsoft" w tej tabeli.
Zainstaluj ponownie oprogramowanie lub sterownik sprzętu. Patrz sekcja "Reinstalacja programów lub
sterowników urządzeń" w tej tabeli.
Wymaż dane na dysku twardym i sformatuj go, a następnie zainstaluj ponownie system operacyjny,
programy i sterowniki. Spowoduje to wymazanie wszystkich utworzonych przez użytkownika plików z danymi.
Patrz
Odzyskiwanie systemu na stronie 16.
Aktualizowanie
sterowników
urządzeń
Wykonaj poniższą procedurę, aby zaktualizować sterownik lub przywrócić jego wcześniejszą wersję, jeśli
zainstalowanie nowszej wersji nie rozwiązuje problemu:
1. Na ekranie startowym wpisz menedżer urządzeń, a następnie wybierz pozycję Menedżer urządzeń.
2. Wybierz strzałki, aby rozwinąć listę urządzeń i odszukaj urządzenie, którego sterownik chcesz zaktualizować
lub przywrócić do poprzedniego stanu (na przykład napędy DVD/CD-ROM).
3. Kliknij dwukrotnie określony element (na przykład HP DVD Writer 640b).
4. Wybierz zakładkę Sterownik.
5. Aby zaktualizować sterownik, wybierz opcję Aktualizuj sterownik, a następnie postępuj według instrukcji
wyświetlanych na ekranie.
– lub –
Aby przywrócić starszą wersję sterownika, wybierz opcję Przywróć sterownik, a następnie postępuj według
instrukcji wyświetlanych na ekranie.
Program
Przywracanie
systemu firmy
Microsoft
W przypadku wystąpienia problemu potencjalnie związanego z oprogramowaniem zainstalowanym w komputerze,
użyj funkcji przywracania systemu w celu przywrócenia komputera do stanu zapisanego w punkcie przywracania.
Można również utworzyć taki punkt ręcznie.
WAŻNE: Przed użyciem funkcji odzyskiwania systemu można zawsze wykonać poniższą procedurę, korzystając
z programu Przywracanie systemu.
Aby rozpocząć przywracanie systemu lub utworzyć punkt przywracania:
1. Zamknij wszystkie otwarte programy.
2. Na ekranie startowym wpisz panel sterowania, a następnie wybierz pozycję Panel sterowania.
3. Wybierz opcję System i zabezpieczenia, a następnie System i Ochrona systemu.
4. Wybierz zakładkę Ochrona systemu w oknie Właściwości systemu.
5. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie.
14 Rozdział 5 Rozwiązywanie problemów
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34

HP 18-5000 All-in-One Desktop PC series Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi