Shimano RD-M8000 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

(Polish)
DM-RD0004-09
XTR
RD-M9000
DEORE XT
RD-M8000
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/komfortowy MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
Przerzutka tylna
2
SPIS TREŚCI
WAŻNA INFORMACJA ...........................................................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ...................................................................... 4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI .......................................................................6
MONTAŻ ................................................................................................................8
Montaż tylnej przerzutki .............................................................................................................................8
REGULACJA ..........................................................................................................11
Regulacja skoku ..........................................................................................................................................11
Montaż łańcucha ........................................................................................................................................ 12
Mocowanie linki ......................................................................................................................................... 13
Używanie końcowej śruby regulacyjnej ....................................................................................................17
Regulacja SIS ............................................................................................................................................... 18
Regulacja tarcia ..........................................................................................................................................20
KONSERWACJA ...................................................................................................23
Wymiana płytki i sprężyny napinającej płytki ..........................................................................................23
Nakładanie smaru na stabilizator linii łańcucha ......................................................................................28
Wymiana kółka ...........................................................................................................................................29
3
WAŻNA INFORMACJA
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie powinni samodzielnie zajmować się montażem komponentów,
korzystając z podręcznika sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie należy kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy
skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Należy przeczytać wszystkie instrukcje obsługi dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny niż podano w informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki sprzedawcy i instrukcje obsługi można przeglądać w trybie online na naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem
produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Aby zapobiec obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia, należy zawsze przestrzegać poniższych instrukcji.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością możliwych szkód, które mogą wynikać z
nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur zawartych w instrukcji.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części Shimano. Poluzowanie lub uszkodzenie takich części, jak śruby i nakrętki może spowodować
spadnięcie z roweru i poważne obrażenia.
Ponadto, jeśli regulacje nie zostaną wykonane prawidłowo, może to spowodować spadnięcie z roweru i poważne obrażenia.
Przed wykonaniem czynności konserwacyjnych, np. wymiany części, należy założyć okulary ochronne, które będą chronić oczy.
Po uważnym przeczytaniu niniejszego podręcznika sprzedawcy należy zachować go na przyszłość.
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Okresy między przeglądami zależą od intensywności i środowiska użytkowania. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka
do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad, takich jak odrdzewiacze. Użycie takiego rozpuszczalnika
może spowodować zerwanie łańcucha i w konsekwencji poważne obrażenia.
Sprawdzić, czy łańcuch nie jest uszkodzony (deformacje lub pęknięcia), czy przeskakuje lub czy występują inne nieprawidłowości, np. samoistna
zmiana przełożeń. W przypadku występowania jakichkolwiek problemów należy skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży. Łańcuch
może pęknąć, powodując upadek rowerzysty.
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
W przypadku przerzutki SHADOW RD+ przed rozpoczęciem jazdy należy sprawdzić, czy zamontowano osłonę i nakładkę zespołu płytki.
Jeżeli zmiana przełożeń nie wydaje się być płynna, należy umyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
Jeśli luz linek jest na tyle duży, że nie można wykonać regulacji zmiany przełożeń, wymienić przerzutkę.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Montaż na rowerze i konserwacja:
W zależności od kształtu ramy przerzutka tylna może kolidować z dolną rurką tylnego trójkąta.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
Do linki nie mogą przylegać żadne zanieczyszczenia. Jeśli z linki zostanie wytarty smar, zalecamy użycie smaru SIS SP41 (Y04180000).
Należy zastosować pancerz [OT-SP41] i prowadnicę linki (SM-SP17/SP18) w celu uzyskania płynnego działania.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy
dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Jeśli nie daje się przeprowadzić regulacji zmiany przełożeń, sprawdzić, czy haki tylnego trójkąta są ustawione w linii. Sprawdzić również, czy linka jest
nasmarowana oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
Okresowo należy czyścić przerzutkę oraz smarować wszystkie części ruchome i kółka.
W zależności od modelu kółko prowadzące ma strzałki wskazujące kierunek obrotów. Kółko prowadzące należy zamontować tak, aby strzałki były
skierowane w lewo, patrząc od zewnętrznej strony przerzutki.
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten podręcznik służy głównie do wyjaśnienia
procedur użytkowania tego produktu.
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
6
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
Do montażu, regulacji i konserwacji niezbędne są wymienione poniżej narzędzia.
Narzędzie Narzędzie Narzędzie
Klucz imbusowy 2 mm Klucz imbusowy 4mm Śrubokręt nr 2
Klucz imbusowy 3mm Klucz imbusowy 5mm Klucz gwiazdkowy nr 30
MONT
8
MONTAŻ
Montaż tylnej przerzutki
MONT
Montaż tylnej przerzutki
Typ standardowy
Ustawienie przełącznika dźwigni
1
(y)
(z)
(A)
Należy upewnić się, że przełącznik
dźwigni znajduje się w pozycji
wyłączonej (OFF).
Jeśli przełącznik dźwigni znajduje się w
pozycji włączonej (ON), należy ustawić
go w pozycji wyłączonej (OFF).
(y)
WŁ.
(z)
WYŁ.
(A)
Przełącznik dźwigni
WSKAZÓWKI
Kształt różni się w zależności od modelu.
2
(A)
(B)
Zamontować tylną przerzutkę.
(A)
Hak przerzutki
(B)
Wspornik
Moment dokręcania
8–10 Nm
UWAGA
Okresowo sprawdzać, czy nie ma odstępu
między ogranicznikiem haka przerzutki a
wspornikiem, jak pokazano na rysunku. Jeżeli
między tymi dwoma częściami występuje
odstęp, mogą pojawić się problemy z
wydajnością zmiany przełożeń.
9
MONTAŻ
Montaż tylnej przerzutki
Mocowanie bezpośrednie
Ustawienie przełącznika dźwigni
(A)
(y)
(z)
Należy upewnić się, że przełącznik
dźwigni znajduje się w pozycji
wyłączonej (OFF).
Jeśli przełącznik dźwigni znajduje się w
pozycji włączonej (ON), należy ustawić
go w pozycji wyłączonej (OFF).
(y)
WŁ.
(z)
WYŁ.
(A)
Przełącznik dźwigni
WSKAZÓWKI
Kształt różni się w zależności od modelu.
Wymiana na typ z mocowaniem bezpośrednim
Zdemontować oś wspierającą.
REGULACJA
11
REGULACJA
Regulacja skoku
REGULACJA
Regulacja skoku
Regulacja górna
B
A
B
A
(A)
(B)
(C)
Obrócić śruba regulacji wysokiego
przełożenia tak, aby ustawić kółko
prowadzące nad zewnętrzną linią
najmniejszej zębatki, patrząc od tyłu.
(A)
Śruba regulacji wysokiego
przełożenia
(B)
Najmniejsza zębatka
(C)
Kółko prowadzące
Regulacja dolna
B
A
B
A
(A)
(B)
(C)
Obrócić śrubę regulacji niskiego
przełożenia tak, aby ustawić kółko
prowadzące bezpośrednio pod
największą zębatką.
(A)
Śruba regulacji niskiego
przełożenia
(B)
Największa zębatka
(C)
Kółko prowadzące
12
REGULACJA
Montaż łańcucha
Montaż łańcucha
Długość łańcucha
1
[X]
[X]
Długość [X] zależy od skoku tylnego
amortyzatora.
Z tego powodu, na układ napędowy
może oddziaływać zbyt duże obciążenie,
jeżeli długość łańcucha jest zbyt mała.
Tylny amortyzator pracuje i osiąga
największe wydłużenie oznaczone
wymiarem [X].
2
+
(A) (B) (C)
Zamontować łańcuch na największej
zębatce i największej tarczy.
Dodać 2 ogniwa, aby ustawić długość
łańcucha.
(A)
Największa zębatka
(B)
Łańcuch
(C)
Największa tarcza
UWAGA
Jeżeli skok tylnego amortyzatora jest duży,
zwis łańcucha może nie być podnoszony
prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje się na
najmniejszej tarczy i najmniejszej zębatce.
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem na największej
zębatce i największej tarczy).
WSKAZÓWKI
Ta sama metoda sprawdzania długości
łańcucha ma zastosowanie w przypadku
potrójnej tarczy przedniej, podwójnej tarczy
przedniej oraz pojedynczej tarczy przedniej.
(A)
(A)
(A)
Płytka zapobiegająca spadaniu
łańcucha
UWAGA
Aby zapobiegać spadaniu łańcucha, w zespole
płytki przerzutki tylnej jest sworzeń lub
płytka.
Dlatego, aby nie dopuścić do spadania
łańcucha, należy go przekładać przez tylną
przerzutkę, rozpoczynając od strony płytki
zapobiegającej spadaniu łańcucha, jak
pokazano na rysunku.
Jeśli łańcuch nie zostanie przełożony w
odpowiednim miejscu, może to spowodować
uszkodzenie łańcucha albo przerzutki.
13
REGULACJA
Mocowanie linki
Mocowanie linki
Skracanie pancerza
1
Podczas skracania pancerza obciąć
koniec przeciwny do końca z
oznaczeniem.
Po skróceniu pancerza zaokrąglić
zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
2
(A)
Po skróceniu pancerza zamocować tę
samą uszczelnioną końcówkę pancerza
do jego końca.
(A)
Uszczelniona końcówka pancerza
3
Zamontować uszczelnioną końcówkę pancerza z noskiem i gumową osłoną w podkładce
blokującej pancerza na ramie.
(z)
Należy uważać, aby nie zgiąć tej
części.
(A)
Uszczelniona końcówka
(B)
Gumowa osłona
(A)
(B)
(B)
(z)
14
REGULACJA
Mocowanie linki
Długość pancerza
1
(A)
Poluzować końcową śrubę regulacyjną,
aż znajdzie się w położeniu pokazanym
na rysunku.
(A)
Końcowa śruba regulacyjna
2
(A)
(C)
(B)
Sprawdzić, czy pancerz ma wystarczający
luz.
Następnie wyrównać pancerz, na którym
zainstalowana jest uszczelniona
końcówka pancerza, z dolną krawędzią
oparcia pancerza na tylnej przerzutce,
anastępnie odciąć nadmiarową długość
pancerza.
(A)
Oparcie pancerza
(B)
Pancerz
(C)
Uszczelniona końcówka pancerza
UWAGA
Odległość między końcówką i uchwytem
pancerza przerzutki tylnej może się zmieniać,
kiedy przesuwa się tylny amortyzator, dlatego
należy określić długość pancerza w punkcie
gdzie ruch amortyzatora jest najdłuższy.
WSKAZÓWKI
Jeśli tylna przerzutka jest wykorzystywana w
ekstremalnych sytuacjach, takich jak w
rowerze wyposażonym w tylny amortyzator,
zaleca się jej wymianę na model z aluminiową
uszczelnioną końcówką pancerza.
Uszczelniona
końcówka pancerza
Uszczelniona
końcówka pancerza
(aluminiowa)
15
REGULACJA
Mocowanie linki
Ciąg dalszy na następnej stronie
Podłączanie i mocowanie linki
1
(A) (B)
Podłączyć linkę do przerzutki tylnej.
(A)
Linka
(B)
Osłona z noskiem uszczelniającym
UWAGA
Zaleca się wymianę osłony z noskiem
uszczelniającym podczas wymiany linki.
*
RD-M8000 nie ma osłony z noskiem
uszczelniającym.
Mogą powstawać grudki podczas montażu
linki lub gdy powłoka została uszkodzona
w czasie użytkowania, jednak nie wpływa
to na działanie linki.
Osłona z noskiem uszczelniającym
2
Wyeliminować początkowy luz linki jak
pokazano na rysunku.
3
(A)
Ponownie podłączyć linkę do przerzutki
tylnej.
Upewnić się, że linka jest przymocowana
w rowku.
(A)
Linka
Moment dokręcania
6–7 Nm
16
REGULACJA
Mocowanie linki
4
(z)
(A)
Ustawić linkę tak, aby wystawała na
odległość mniejszą niż około 30mm.
Założyć końcówkę wewnętrzną.
(z)
30mm lub mniej
(A)
Końcówka wewnętrzna
UWAGA
Sprawdzić, czy nie dochodzi do kolizji linki ze
szprychami koła.
Zatrzymać koło podczas wykonywania tej
czynności.
17
REGULACJA
Używanie końcowej śruby regulacyjnej
Używanie końcowej śruby regulacyjnej
Regulacja za pomocą końcowej śruby regulacyjnej
A
A
B
B
B
A
(A) (C)(B)
Założyć łańcuch na najmniejszą tarczę
inajwiększą zębatkę i obrócić ramię
mechanizmu korbowego, aby zmienić
przełożenia.
Wykonać regulację końcowej śruby
regulacyjnej w taki sposób, aby kółko
prowadzące nie kolidowało z zębatką
ijednocześnie nie znajdowało się zbyt
blisko łańcucha ani nie dotykało go.
Następnie ustawić łańcuch na
najmniejszej zębatce i powtórzyć
powyższe czynności, pamiętając, aby
kółko prowadzące nie dotykało zębatek.
(A)
Największa zębatka
(B)
Najmniejsza zębatka
(C)
Końcowa śruba regulacyjna
Sprawdzenie odległości między największą zębatką i kółkiem prowadzącym
(z)
(A)
(B)
Ustawić tylną przerzutkę na największej
zębatce i po zatrzymaniu koła upewnić
się, że odległość między wierzchołkiem
kółka prowadzącego i wierzchołkiem
największej zębatki mieści się w zakresie
(z).
(z)
5–6mm
(gdy największa zębatka to 42T
lub mniejsza)
8–9mm
(gdy największa zębatka to 46T
lub mniejsza)
(A)
Największa zębatka
(B)
Kółko prowadzące
UWAGA
Sprawdzić odległość między największą
zębatką i kółkiem prowadzącym, gdy tylny
amortyzator znajduje się w swoim
maksymalnym położeniu.
18
REGULACJA
Regulacja SIS
Regulacja SIS
Potwierdzanie przełożenia
1
Ustawić przełącznik dźwigni w pozycji wyłączonej (OFF).
2
Poruszyć kilka razy dźwignią, aby przesunąć łańcuch z najmniejszej zębatki na 2. zębatkę.
Następnie, naciskając dźwignię aż do oporu, obrócić ramię mechanizmu korbowego.
3
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy
dźwignia przerzutki jest przestawiana
tylko na tyle, aby usunąć luz, a łańcuch
dotyka 3. zębatki, licząc od najmniejszej
zębatki, i hałasuje.
Regulacja SIS
Podczas przełączania na 3. zębatkę, licząc od najmniejszej
Dokręcać pokrętło regulacyjne linki (w prawo), aż łańcuch wróci na 2. zębatkę, licząc od
najmniejszej. .
(A)
Pokrętło regulacyjne linki
(A)
19
REGULACJA
Regulacja SIS
Kiedy nie słychać dźwięku
1
Poluzować pokrętło regulacyjne linki (w lewo), aż łańcuch dotknie trzeciej 3., licząc od
najmniejszej, i zacznie hałasować .
(A)
Pokrętło regulacyjne linki
(A)
2
Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie, kiedy dźwignia przerzuciła
łańcuch na 2. zębatkę, licząc od najmniejszej zębatki, i kiedy została puszczona) i obrócić
ramię mechanizmu korbowego w prawo.
UWAGA
Jeżeli łańcuch dotyka 3. zębatki, licząc od
najmniejszej, i hałasuje, obracać powoli
pokrętłem regulacyjnym linki w prawo,
dokręcając je, dopóki hałas nie ustąpi i
łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
3
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany przełożeń i sprawdzenia, czy w pozycji któregoś z
przełożeń występuje hałas.
4
Ustawić przełącznik dźwigni w pozycji włączonej (ON) i podczas jazdy na rowerze sprawdzić,
czy nie występują problemy ze zmianą przełożeń.
20
REGULACJA
Regulacja tarcia
Ciąg dalszy na następnej stronie
Regulacja tarcia
Tarcie można wyregulować według własnych preferencji. Można także dokonać regulacji w późniejszym czasie w przypadku zmiany tarcia w trakcie
użytkowania.
Regulacja tarcia
1
Ustawić przełącznik dźwigni w pozycji włączonej (ON).
2
Usunąć nakładkę zespołu płytki jak pokazano na ilustracji.
(A)
Nakładka zespołu płytki
RD-M9000
(A)
RD-M9000/M8000
(A)
3
(A)
Aby regulować tarcie, obracać śrubę do
regulacji tarcia za pomocą klucza
imbusowego.
(A)
Klucz imbusowy 2 mm
UWAGA
Nie wykonywać regulacji tarcia wyższym
momentem dokręcania niż 0,25Nm.
Nadmierny obrót śruby może spowodować
uszkodzenie.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30

Shimano RD-M8000 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla