Shimano BB-MT800 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

(Polish)
DM-TRFC001-01
DEORE XT
FC-T8000
DEORE
FC-T6010
Oś suportu
BB-MT800
BB-MT800-PA
DEORE
SM-BB52
BB-MT500-PA
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
Mechanizm korbowy
2
SPIS TREŚCI
WAŻNA INFORMACJA ...........................................................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ...................................................................... 4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI .......................................................................8
MONT ..............................................................................................................10
Gwintowana oś suportu (HOLLOWTECH II) .............................................................................................. 10
SEKCJA ELEMENTÓW MOCOWANYCH NA WCISK (BB) ...........................................................................13
Montaż ramienia mechanizmu korbowego .............................................................................................16
KONSERWACJA ...................................................................................................19
Wymiana tarcz ............................................................................................................................................19
WAŻNA INFORMACJA
3
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie powinni samodzielnie zajmować się montażem komponentów,
korzystając z tego podręcznika sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie należy kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy
skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Należy przeczytać wszystkie instrukcje obsługi dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny niż podano w informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki sprzedawcy i instrukcje obsługi można przeglądać w trybie online na naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem
produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Aby zapobiec obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia, należy zawsze przestrzegać poniższych instrukcji.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością możliwych szkód, które mogą wynikać
z nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur zawartych w instrukcji.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części Shimano. Poluzowanie lub uszkodzenie takich części, jak śruby i nakrętki może spowodować
spadnięcie z roweru i poważne obrażenia.
Ponadto, jeśli regulacje nie zostaną wykonane prawidłowo, może to spowodować spadnięciez roweru i poważne obrażenia.
Przed wykonaniem czynności konserwacyjnych, np. wymiany części, należy założyć okulary ochronne lub gogle.
Po uważnym przeczytaniu niniejszego podręcznika sprzedawcy należy zachować go na przyszłość.
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Okresy między przeglądami zależą od intensywności i środowiska użytkowania. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka
do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad, takich jak odrdzewiacze. Użycie takiego rozpuszczalnika
może spowodować zerwanie łańcucha i w konsekwencji poważne obrażenia.
Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do
złamania ramienia mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
Sprawdzić, czy łańcuch nie jest uszkodzony (odkształcenia lub pęknięcia), czy przeskakuje lub czy występują inne nieprawidłowości, np. samoistna
zmiana przełożeń. W przypadku występowania jakichkolwiek problemów należy skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży. Łańcuch
może się zerwać, powodując upadek rowerzysty.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia odzieży o łańcuch, ponieważ może to spowodować wywrócenie roweru.
Montaż na rowerze i konserwacja:
Jeśli wewnętrzna tuleja nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz zostać uszkodzona. Może to doprowadzić do wywrócenia
roweru, co grozi poważnymi obrażeniami.
Dwie śruby mocujące lewego ramienia mechanizmu korbowego należy dokręcać na przemian i stopniowo; nie należy dokręcać każdej ze
śrubcałkowicie i jednorazowo. Aby sprawdzić, czy końcowe momenty dokręcania mieszczą się w zakresie od 12–14 Nm, należy użyć klucza
dynamometrycznego. Następnie, po przejechaniu około 100 km, za pomocą klucza dynamometrycznego sprawdzić momenty dokręcenia.
Ważnejestrównież okresowe sprawdzanie momentów dokręcenia. Jeżeli momenty dokręcenia są zbyt małe lub jeżeli śruby montażowe nie
byłydokręcane stopniowo i na przemian, lewe ramię mechanizmu korbowego może spaść i może dojść do wywrócenia roweru, co może spowodować
poważne obrażenia.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
5
PRZESTROGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Uważać, aby nie przyciąć części ciała ostrymi zębami tarcz.
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić, czy nie ma luzu między elementami połączeniowymi. Należy również pamiętać o okresowym
dokręcaniu ramion korby i pedałów.
Podczas używania dźwigni przerzutki należy kręcić ramionami mechanizmu korbowego.
Kiedy łańcuch jest w dowolnym położeniu pokazanym na rysunku, może stykać się z tarczą lub przerzutką przednią i hałasować. Jeżeli problemem jest
hałas, przerzucić łańcuch na kolejną, większą zębatkę, gdy łańcuch znajduje się w pozycji pokazanej na rysunku 1. Jeżeli łańcuch znajduje się w pozycji
pokazanej na rysunku 2, przerzucić go na kolejną, mniejszą zębatkę.
Rysunek 1
Rysunek 2
Trzyrzędowa
Tarcza mechanizmu korbowego
Tylna zębatka
Do czyszczenia mechanizmu korbowego i osi suportu używać neutralnego środka czyszczącego. Używanie środków zasadowych lub kwasowych
możespowodować odbarwienia.
Jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia roweru.
Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych. Woda może dostać się do części łożyskowej, powodując jej przyleganie
inadmierny hałas.
Zębatki należy co jakiś czas myć neutralnym środkiem czyszczącym. Ponadto czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie
może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości zębatek i łańcucha.
Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających z normalnego użytkowania i starzenia się.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
6
Montaż na rowerze i konserwacja:
Przy mocowaniu pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec klinowaniu się pedałów. Należy użyć klucza dynamometrycznego, aby
prawidłowo dokręcić pedały. Moment dokręcania: 35–55 Nm. Prawe ramię mechanizmu korbowego ma gwint prawoskrętny, natomiast lewe ramię
mechanizmu korbowego ma gwint lewoskrętny.
Jeśli korpus osi suportu nie jest ustawiony równolegle, spadnie wydajność zmiany biegów.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, należy wymienić tarcze i łańcuch.
Przed zamontowaniem lewego i prawego adaptera należy je nasmarować oraz upewnić się, że zamocowano wewnętrzną tuleję. W przeciwnym
wypadku pogorszą się właściwości wodoodporne.
W celu zapewnienia optymalnego działania pamiętać o stosowaniu tylko określonego typu łańcucha.
Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i połączenia z lewym ramieniem mechanizmu korbowego, nałożyć smar na połączenie i dokręcić
ją zalecanym momentem.
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
Należy używać kombinacji zębatek o odpowiedniej liczbie zębów. Użycie nieodpowiedniego koła zębatego spowoduje zmianę wymiarów między
kołami zębatymi. W rezultacie łańcuch może wpadać między koła zębate.
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten podręcznik służy głównie do wyjaśnienia
procedur użytkowania tego produktu.
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
8
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
Do montażu, regulacji i konserwacji roweru wymagane są wymienione poniżej narzędzia.
Narzędzie Narzędzie Narzędzie
Klucz imbusowy 5 mm
TL-FC16 TL-FC36
Klucz imbusowy 8 mm TL-FC18 TL-FC37
Klucz płaski 17 mm TL-FC25 TL-BB12
Wkrętak nr 2 TL-FC32 TL-BB13
Młotek plastikowy TL-FC33 Klucz gwiazdkowy nr 30
MONT
1010
MONT
Gwintowana oś suportu (HOLLOWTECH II)
MONT
Gwintowana oś suportu (HOLLOWTECH II)
Lista kombinacji narzędzi
Z narzędzi należy korzystać w odpowiedniej kolejności.
BB-MT800
TL-FC25 i TL-FC32 TL-FC25 i TL-FC33
TL-FC25
TL-FC32
TL-FC25
TL-FC33
TL-FC25 i TL-FC36 TL-FC37
TL-FC25
TL-FC36
UWAGA
W przypadku klucza udarowego, należy
użyć narzędzia TL-FC37. Użycie innych
narzędzi może doprowadzić do ich
uszkodzenia.
Podczas umieszczania narzędzia TL-FC25
wTL-FC32 należy sprawdzić położenie
montażowe.
Podczas mocowania narzędzia TL-FC32
należy sprawdzić położenie montażowe.
Narzędzie TL-FC33/FC36 można
zamontować w dowolnym położeniu.
SM-BB52
TL-FC32 TL-FC33
TL-FC36
1111
MONT
Gwintowana oś suportu (HOLLOWTECH II)
Sposób montażu podkładki dystansowej
1
(z)
Sprawdzić, czy szerokość korpusu osi
suportu wynosi 68 mm czy 73 mm.
(z) Szerokość korpusu osi suportu
2
Zamontować właściwy adapter.
68mm 73mm
Typ na obejmę
(A)
(B) (C)
(B) (C)
Pełna osłona
łańcucha
ze wspornikiem
(A)
(D) (C)
(D) (C)
(A)
Podkładka dystansowa 2,5 mm
(B)
Podkładka dystansowa 1,8 mm
(C)
Podkładka dystansowa 0,7 mm
(D)
Wspornik pełnej osłony łańcucha
1212
MONT
Gwintowana oś suportu (HOLLOWTECH II)
Montaż do korpusu osi suportu
(C)
(D)
(A) (B)
Nasmarować lewą i prawą miskę, a
następnie użyć oryginalnego narzędzia
Shimano, aby zamontować prawą miskę
osi suportu, wewnętrzną osłonę oraz
lewą miskę osi suportu.
(A)
Wewnętrzna osłona
(B)
Prawa miska (gwint lewy)
(C)
Lewa miska
(gwint prawy)
(D)
Smarowanie
Smar wysokiej jakości (Y-04110000)
Moment dokręcania
35–50 Nm
UWAGA
TL-FC25 jest dokręcane w połączeniu
zTL-FC32/FC36.
WSKAZÓWKI
Kombinacje narzędzi stosowanych podczas
montażu/demontażu osi suportu można
znaleźć w części „Lista kombinacji narzędzi”.
1313
MONT
SEKCJA ELEMENTÓW MOCOWANYCH NA WCISK (BB)
SEKCJA ELEMENTÓW MOCOWANYCH NA WCISK (BB)
BB-MT800-PA/BB-MT500-PA
Adapter
(A) (C)(B)
(E)(D)
(A)
Lewa miska
(B)
Wewnętrzna osłona
(C)
Prawa miska
(D)
Szerokość korpusu osi suportu
(E)
Podkładka dystansowa 2,5 mm
UWAGA
Niektóre modele nie wymagają użycia
podkładek.
Przykład montażu
Korpus osi suportu o szerokości 92 mm Korpus osi suportu o szerokości 89,5 mm
(A)
Podkładka dystansowa 2,5 mm nie jest
wymagana w przypadku korpusu osi suportu
o szerokości 92 mm.
Użyć wewnętrznej osłony.
Do korpusu osi suportu o szerokości 89,5 mm
włożyć podkładkę dystansową 2,5 mm z
prawej strony (między ramę a prawą miskę).
Użyć wewnętrznej osłony.
(A)
Podkładka dystansowa 2,5 mm
UWAGA
Jeżeli rama ma otwory wewnątrz korpusu
osi suportu, należy zamontować tuleję,
zapobiegając przedostawaniu się
zanieczyszczeń.
Jeżeli rama nie ma otworów wewnątrz
korpusu osi suportu, można ją zamontować
bez tulei.
1414
MONT
SEKCJA ELEMENTÓW MOCOWANYCH NA WCISK (BB)
Montaż do korpusu osi suportu
1
Wsunąć oś suportu do korpusu osi suportu.
2
(A)
Założyć oryginalne narzędzie Shimano
na oś suportu.
(A)
TL-BB12
3
(A)(B)
Wcisnąć oś suportu, zaciskając klucz
płaski i jednocześnie upewniając się, że
powierzchnia styku osi suportu jest cały
czas równoległa do korpusu osi suportu.
(A)
Klucz imbusowy 8 mm
(B)
Klucz płaski 17 mm
4
Sprawdzić, czy nie ma szczeliny między
osią suportu a korpusem osi suportu.
1515
MONT
SEKCJA ELEMENTÓW MOCOWANYCH NA WCISK (BB)
Demontaż z korpusu osi suportu
1
(A)
Założyć oryginalne narzędzie Shimano
na oś suportu.
(A)
TL-BB13
UWAGA
Nie używać ponownie tych samych
adapterów, ponieważ mogły one zostać
uszkodzone podczas demontażu.
2
Należy przytrzymać narzędzie palcami,
jak pokazano na rysunku i wcisnąć ją z
drugiej strony.
(Po wciśnięciu narzędzie otworzy się).
WSKAZÓWKI
Przytrzymując koniec klucza do demontażu,
wepchnąć klucz, aż zostanie zablokowany we
właściwym położeniu.
3
(A)
Uderzać oryginalne narzędzie Shimano
plastikowym młotkiem, aż końcówka osi
suportu zostanie wypchnięta.
(A)
Młotek plastikowy
4
(A)
Uderzać plastikowym młotkiem przeciwną
stronę osi suportu w ten sam sposób, aby
ją wypchnąć.
(A)
Młotek plastikowy
16
Ciąg dalszy na następnej stronie
16
MONT
Montaż ramienia mechanizmu korbowego
Montaż ramienia mechanizmu korbowego
1
Następnie nałożyć prawe ramię
mechanizmu korbowego.
2
(C)
(B)
(A)
Dopasować szerokie rozmieszczenie
rowków lewego ramienia mechanizmu
korbowego do szerokiego rowka osi
prawego ramienia mechanizmu
korbowego.
(A)
Szerokie rozmieszczenie rowków
(lewe ramię mechanizmu
korbowego)
(B)
Szerokie rozmieszczenie
rowków(oś)
(C)
Smarowanie
Smar wysokiej jakości (Y-04110000)
3
(A)
(B)
(C)
Użyć oryginalnego narzędzia Shimano,
aby dokręcić nakładkę.
(A)
TL-FC16
(B)
Nakładka
(C)
Smarowanie
Smar wysokiej jakości (Y-04110000)
Moment dokręcania
0,7–1,5 Nm
1717
MONT
Montaż ramienia mechanizmu korbowego
4
(A)
(B)
(z)
(C)
Należy umieścić podkładkę blokującą,
sprawdzić, czy trzpień podkładki jest na
właściwym miejscu, i dokręcić śrubę
lewego ramienia mechanizmu
korbowego.
Każdą śrubę należy dokręcić
jednakowym momentem (12–14 Nm).
(z) Rysunek lewego ramienia
mechanizmu korbowego
(przekrój)
(A)
Trzpień podkładki
(B)
Podkładka blokująca
(C)
Lewe ramię mechanizmu
korbowego
Moment dokręcania
12–14 Nm
UWAGA
Użyte podkładki dystansowe zależą od
szerokości korpusu osi suportu.
Szczegółowe informacje znajdują się
wczęści „Sposób montażu podkładki
dystansowej”.
Umieścić podkładkę blokującą w
prawidłowym ułożeniu, w sposób pokazany
na rysunku.
KONSERWACJA
1919
KONSERWACJA
Wymiana tarcz
KONSERWACJA
Wymiana tarcz
Montaż osłony łańcucha
Zamontować osłonę łańcucha do największej tarczy, jak pokazano na rysunku.
Strona z oznakowaniem największej tarczy powinna być skierowana na zewnątrz.
Dopasuj płaskie obszary na osłonie łańcucha do otworów w największej tarczy.
(A)
Oznaczenie
(B)
Płaskie obszary
Moment dokręcania
1,5–2,0 Nm
(B)
(A)
20
Ciąg dalszy na następnej stronie
20
KONSERWACJA
Wymiana tarcz
Montaż tarcz (FC-T8000)
1
Gdy największa tarcza mechanizmu korbowego będzie ustawiona stroną z oznakowaniem
skierowaną na zewnątrz, należy ustawić największą tarczę tak, aby otwór znajdował się pod
ramieniem mechanizmu korbowego.
(A)
Oznaczenie
(B)
Otwór
(C)
Ramię mechanizmu korbowego
(C)
(B)
(A)
1 / 1

Shimano BB-MT800 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla