Renault Avantime Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
QXBIUDB*T[G3DJH
AVANTIME D66 nu647-2
C:\Documentum\Checkout\nu647-2_pol_T1.WIN 22/3/2002 6:59
-page1
QXBIUDB*T[G3DJH
AVANTIME D66 nu647-2
C:\Documentum\Checkout\nu647-2_pol_T1.WIN 22/3/2002 6:59
-page2
RENAULT zaleca
Do wszystkich typów silników benzynowych,
LPG i wielozaworowych.
SILNIK
MECHANICZNA SKRZYNIA BIEGÓW
WSPOMAGANIE UK£ADU KIEROWNICZEGO
P£YN HAMULCOWY
ELF EVOLUTION SXR 5W30
Oszczêdnoœæ paliwa i ochrona œrodowiska
Inne typy olejów homologowanych przez RENAULT, które mog¹ byæ
stosowane w silnikach benzynowych lub diesel :
ELF EXCELLIUM 5W40
ELF COMPETITION ST 10W40
Skontaktowaæ siê z Partnerem Renault.
RENAULTMATIC D2
FRELUB 650
Do wszystkich rodzajów eksploatacji
(zalecane dla tego modelu pojazdu)
Jazda w warunkach zwyk³ych
Wszystkie typy
Wszystkie typy
Wszystkie typy
ACEA : A3/B3/B4
ACEA : A3/B3
DEXRON II
DOT 4
ACEA : A1/B1
(Performances)
A3/B3/B4
ELF zaleca oleje posiadaj¹ce homologacjê RENAULT. Szczegó³owe informacje znajduj¹ siê na stronach: www.elf-lub.com
QXBIUDB*T[G3DJH
AVANTIME D66 nu647-2
C:\Documentum\Checkout\nu647-2_pol_T1.WIN 22/3/2002 6:59
-page3
0.01
Witamy w gronie u¿ytkowników samochodów marki RENAULT
Niniejsza instrukcja obs³ugi i konserwacji samochodu zawiera cenne dla Pañstwa informacje, dziêki którym:
poznacie swój samochód, co pozwoli Wam wykorzystaæ w optymalny sposób i z zachowaniem zasad bezpieczeñstwa zastosowane
w nim nowoczesne rozwi¹zania konstrukcyjne,
zapewnicie najlepsze warunki eksploatacji pojazdu, poprzez dok³adne przestrzeganie wszystkich zaleceñ dotycz¹cych jego obs-
³ugi,
nie trac¹c cennego czasu poradzicie sobie we w³asnym zakresie z drobnymi usterkami, które nie wymagaj¹ odwo³ywania siê do
pomocy fachowca.
Tych kilka chwil poœwiêconych na przestudiowanie niniejszej ksi¹¿ki zostanie Pañstwu w pe³ni zrekompensowane dziêki
mo¿liwoœci zapoznania siê ze wszystkimi zaletami samochodu. W przypadku jakichkolwiek w¹tpliwoœci, personel techniczny
naszej sieci obs³ugi pozostaje do Pañstwa dyspozycji w celu udzielenia wszelkich dodatkowych informacji.
Aby u³atwiæ Pañstwu korzystanie z instrukcji, wprowadziliœmy do niej nastêpuj¹cy symbol :
Oznacza ryzyko, niebezpieczeñstwo lub zalecenie zwi¹zane z bezpieczeñstwem.
Opis modelu prezentowanego w niniejszej instrukcji zosta³ opracowany na podstawie danych technicznych znanych w okresie
redagowania tekstu. Przedstawiono w niej miêdzy innymi wszystkie elementy wyposa¿enia (dostêpne w wersji podstawowej
lub dodatkowe). Ich obecnoœæ w modelu zale¿y od wersji, dodatkowego wyposa¿enia i kraju przeznaczenia pojazdu.
Instrukcja mo¿e zawieraæ równie¿ opis elementów maj¹cych siê pojawiæ w samochodzie w najbli¿szej przysz³oœci.
Instrukcja ta nie mo¿e byæ wiêc traktowana jako typowa specyfikacja dla wszystkich modeli samochodów tej gamy.
¯yczymy szerokiej drogi za kierownic¹ Pañstwa nowego samochodu RENAULT.
Przedruk i t³umaczenie, tak¿e czêœciowe, bez pisemnej zgody Renault, 92100 Billancourt 2002, jest zabronione.
QXBIUDB*T[G3DJH
AVANTIME D66 nu647-2
C:\Documentum\Checkout\nu647-2_pol_T1.WIN 22/3/2002 6:59
-page4
0.02
Wa¿niejsze informacje
Ciœnienie w ogumieniu .......................................................................................... 0.04
Regulacja foteli oraz miejsca kierowcy ...................................................... 1.09
¬ 1.12
Urz¹dzenia maj¹ce na celu zapewnienie bezpieczeñstwa dzieciom ........... 1.22
¬ 1.31
Lampki kontrolne ...................................................................................... 1.34
¬ 1.45
Usuwanie szronu/zaparowania z szyb ...................................... 1.51 - 3.04 - 3.05 - 3.10
Sygnalizacja dŸwiêkowa i œwietlna ............................................................. 1.55
¬ 1.57
Docieranie i prowadzenie pojazdu ............................................................. 2.02
¬ 2.19
Ogrzewanie/Klimatyzacja ........................................................................... 3.02
¬ 3.17
Poziomy (oleju silnikowego, p³ynów...) ...................................................... 4.03
¬ 4.10
Ko³o zapasowe ........................................................................................... 5.02
¬ 5.05
Rady praktyczne (wymiana ¿arówek, bezpieczników) ................................ 5.10
¬ 5.22
QXBIUDB*T[G3DJH
AVANTIME D66 nu647-2
C:\Documentum\Checkout\nu647-2_pol_T1.WIN 22/3/2002 6:59
-page5
0.03
SPIS TREŒCI
Rozdzia³y
1
2
3
4
5
6
7
Poznajemy samochód ................................................................................
Jazda samochodem .....................................................................................
Komfort jazdy ................................................................................................
Obs³uga ..............................................................................................................
Rady praktyczne ...........................................................................................
Dane techniczne ...........................................................................................
Skorowidz alfabetyczny ............................................................................
QXBIUDB*T[G3DJH
AVANTIME D66 nu647-2
C:\Documentum\Checkout\nu647-2_pol_T1.WIN 22/3/2002 6:59
-page6
0.04
BEZPIECZEÑSTWO - CIŒNIENIE W OGUMIENIU
Bezpieczeñstwo
Pañstwa pojazd posiada w swej kons-
trukcji pewne elementy techniczne,
które zapewniaj¹ optymalne bezpie-
czeñstwo czynne oraz bierne.
Przyk³adowo, w seryjnym wyposa¿eniu
znajduj¹ siê:
- uk³ad zapobiegaj¹cy blokowaniu kó³
ABS,
- wzmocnienia boczne,
- wzmocnienia konstrukcji,
- poduszki powietrzne (airbag) kierowcy
i pasa¿era,
- poduszki powietrzne boczne (chro-
ni¹ce g³owê i klatkê piersiow¹),
- napinacze przednich pasów bezpie-
czeñstwa,
- ograniczniki napiêcia we wszystkich
pasach bocznych…
Ponadto niektóre wersje seryjnie
wyposa¿one w system kontroli toru
jazdy.
Ciœnienie w ogumieniu (w barach lub kg/cm2 przy zimnych oponach)
Wersje
(zale¿nie od kraju)
Benzynowy Benzynowy
Silnik wysokoprê¿ny
2.0 16V V6 2.2
Typy techniczne
(patrz tabliczka producenta)
DE0U06 DE0T06 DE0K06
DE0U02 DE0T02
Normalna eksploatacja
Przód
2,4 2,4 2,5 2,4 2,5 2,4
Ty³ 2,2 2,2 2,3 2,2 2,3 2,2
Pe³ne obci¹¿enie (1) lub jazda po autostradzie
Przód 2,5 2,6 2,8 2,7 2,6 2,5
Ty³ 2,3 2,4 2,5 2,4 2,4 2,3
Rozmiar ogumienia 225/55
R16
235/50
R17
225/55
R16
235/50
R17
225/55
R16
235/50
R17
Wymiary tarcz kó³ 7 J 16 - 7,5 J 17
Ko³o zapasowe
(o ograniczonym czasie eksploatacji)
3,2
Rozmiar ogumienia 175/70 R16 98P
(1) Pojazd ci¹gn¹cy przyczepê, patrz punkt “Masa pojazdu” w rozdziale 6.
Patrz naklejka na drzwiach po stronie kierowcy.
W celu zamontowania opon o innym rozmiarze nale¿y skontaktowaæ siê z Partnerem RENAULT.
Bezpieczna eksploatacja ogumienia, ko³o zapasowe i zak³adanie ³añcuchów œniegowych.
Patrz rozdzia³ 5.
QXBIUDB*T[G3DJH
AVANTIME D66 nu647-2
C:\Documentum\Checkout\nu647-2_pol_T1.WIN 22/3/2002 7:00
-page7
1.01
Rozdzia³ 1 : Poznajemy samochód
Kluczyki - Nadajnik zdalnego sterowania ........................................................................................................ 1.02
Drzwi .................................................................................................................................................. 1.03
¬ 1.05
System blokady zap³onu ................................................................................................................................. 1.06
Zag³ówki - Fotele ................................................................................................................................ 1.07
¬ 1.10
Przednie pasy bezpieczeñstwa ..................................................................................................... .......... 1.11 - 1.12
Zabezpieczenia uzupe³niaj¹ce .................................................................................................... ......... 1.13
¬ 1.18
Tylne pasy bezpieczeñstwa ........................................................................................................ .......... 1.19
¬ 1.21
Bezpieczeñstwo dzieci ......................................................................................................................... 1.22
¬ 1.31
Miejsce kierowcy - kierownica z lewej strony ......................................................................................... 1.32 - 1.33
Miejsce kierowcy - kierownica z prawej strony ...................................................................................... 1.34 - 1.35
Tablica wskaŸników ............................................................................................................................ 1.36
¬ 1.45
Komputer pok³adowy .......................................................................................................................... 1.48
¬ 1.46
Lusterka wsteczne ........................................................................................................................................... 1.49
Kierownica ...................................................................................................................................................... 1.50
Usuwanie szronu / zaparowania szyb .............................................................................................................. 1.51
Wycieraczki / Spryskiwacz szyb .......................................................................................................... 1.52
¬ 1.54
Oœwietlenie i sygnalizacja zewnêtrzna ................................................................................................... 1.55 - 1.56
Sygna³y ostrzegawcze dŸwiêkowe i œwietlne .................................................................................................... 1.57
Zbiornik paliwa ............................................................................................................................................... 1.58
System odcinaj¹cy dop³yw paliwa podczas zderzenia ...................................................................................... 1.59
1 2
3
QXBIUDB*T[G3DJH
AVANTIME D66 nu647-2
C:\Documentum\Checkout\nu647-2_pol_T1.WIN 22/3/2002 7:00
-page8
1.02
KLUCZYKI I NADAJNIK ZDALNEGO STEROWANIA CENTRALNYM ZAMKIEM NA FALE RADIOWE
1 Nadajnik uk³adu zdalnego stero-
wania centralnego zamka, kluczyk
do stacyjki, drzwi, tylnej klapy i
korka wlewu paliwa.
Tylko nadajnik zdalnego sterowa-
nia na fale radiowe zapewnia cen-
tralne zablokowanie lub odbloko-
wanie zamków drzwi, tylnej klapy i
korka wlewu paliwa.
W celu zamkniêcia zamków bez
u¿ycia nadajnika, patrz strona nas-
têpna.
Nadajnik zdalnego sterowania
1
jest
zasilany przez baterie, które nale¿y
wymieniæ, gdy podczas prób urucho-
mienia lampka kontrolna
2
przestaje
siê zapalaæ (patrz “Nadajnik uk³adu
zdalnego sterowania centralnego
zamka - baterie”)
Zak³ócenia
Zale¿nie od warunków panuj¹cych w
najbli¿szym otoczeniu (instalacje zew-
nêtrzne lub inne urz¹dzenia dzia³a-
j¹ce na tej samej czêstotliwoœci, co
nadajnik), w dzia³aniu nadajnika
mog¹ wyst¹piæ zak³ócenia.
Nigdy nie nale¿y zostawiaæ
samochodu z kluczykiem
w stacyjce, pozostawiaj¹c
w pojeŸdzie dziecko (lub
zwierzê). Mog³oby ono uruchomiæ
silnik lub któryœ z elektrycznych
elementów wyposa¿enia, np. pod-
noszenie szyb, co stwarza ryzyko
przytrzaœniêcia wysuniêtej przez
okno czêœci cia³a (szyja, ramiê,
rêka) i powa¿nych obra¿eñ.
Ka¿dy uk³ad nadajnik - odbiornik
posiada w³asny, zakodowany numer.
Nale¿y pamiêtaæ o zapisaniu nume-
rów kluczyka i nadajnika zdalnego
sterowania
3
(znajduj¹ siê wewn¹trz
obudowy nadajnika).
W przypadku zagubienia klu-
czyków lub nadajnika, jak równie¿
gdy zechc¹ Pañstwo posiadaæ
zapasowy zestaw kluczy, b¹dŸ
zapasowy nadajnik, nale¿y zwróciæ
siê do upowa¿nionego Partnera
Renault.
W przypadku wymiany nadajnika
centralnego zamka, zachodzi
koniecznoϾ odprowadzenia poja-
zdu do stacji obs³ugi Partnera
Renault, poniewa¿ do uruchomie-
nia urz¹dzenia potrzebny jest
pojazd z nadajnikiem centralnego
zamka.
Do jednego samochodu mo¿liwe
jest u¿ycie tylko dwóch nadajników
centralnego zamka.
Nale¿y zwracaæ uwagê na stan na³a-
dowania baterii, jej ¿ywotnoœæ
wynosi oko³o dwóch lat.
1
QXBIUDB*T[G3DJH
AVANTIME D66 nu647-2
C:\Documentum\Checkout\nu647-2_pol_T1.WIN 22/3/2002 7:00
-page9
1.03
OTWIERANIE I ZAMYKANIE DRZWI
Blokowanie, odblokowanie zam-
ków drzwi
Wcisn¹æ przycisk nadajnika , przy-
trzymuj¹c przez oko³o sekundê,
(lampka
2
na kluczyku zapala siê), w
celu zablokowania lub odblokowania
zamków drzwi.
Zablokowanie zamków zostaje zasy-
gnalizowane dwukrotnym migniê-
ciem œwiate³ awaryjnych. Odblokowa-
nie zamków zostaje zasygnalizowane
jednokrotnym migniêciem œwiate³
awaryjnych.
Zakres dzia³ania nadajnika
Zakres ten zmienia siê zale¿nie od oto-
czenia: nale¿y zatem obchodziæ siê z
nadajnikiem ostro¿nie, aby nie spowo-
dowaæ zablokowania lub odblokowa-
nia zamków w niew³aœciwym momen-
cie.
Lampka dzia³ania systemu blo-
kady zap³onu
Lampka ta œwieci siê na
tablicy rozdzielczej:
- stale, jeœli zamki zosta³y zabloko-
wane przy u¿yciu prze³¹cznika
1
;
- przez minutê, jeœli zamki zosta³y
zablokowane przy u¿yciu nadajnika.
Centralny zamek
Umo¿liwia jednoczesne sterowanie, z
wnêtrza pojazdu, zamkami wszystkich
drzwi, pokrywy baga¿nika i pokrywy
wlewu paliwa.
Zablokowanie zamków uzyskuje siê
przez naciœniêcie na czerwony punkt
na prze³¹czniku
1
(po stronie z symbo-
lem k³ódki).
Odblokowanie zamków uzyskuje siê
przez naciœniêcie prze³¹cznika
1
(po
stronie przeciwleg³ej do symbolu
k³ódki).
Otwarcie od wewn¹trz zablokowanych
drzwi automatycznie je odblokowuje.
Rêczne otwieranie, zamykanie
drzwi
Drzwi przednie:
Do zamkniêcia lub otwarcia drzwi
u¿yæ kluczyka.
Tylna klapa:
Do zablokowania zamka u¿yæ nadaj-
nika
1
, zamkn¹æ drzwi przednie przy
pomocy kluczyka.
Po zamkniêciu drzwi przy pomocy klu-
czyka, nale¿y upewniæ siê, czy
dobrze zablokowane.
Ponowne, automatyczne zablo-
kowanie zamków
Je¿eli zamki drzwi zosta³y przypad-
kowo odblokowane w niew³aœciwym
momencie, po kilku sekundach zos-
tan¹ one ponownie automatycznie
zablokowane, o ile kierowca nie dotk-
nie klamki.
1
QXBIUDB*T[G3DJH
AVANTIME D66 nu647-2
C:\Documentum\Checkout\nu647-2_pol_T1.WIN 22/3/2002 7:00
-page10
1.04
AUTOMATYCZNE BLOKOWANIE ZAMKÓW DRZWI PODCZAS JAZDY
W pierwszej kolejnoœci kierowca
powinien zdecydowaæ, czy zachodzi
potrzeba w³¹czenia tej funkcji.
Uruchamianie funkcji
Po w³¹czeniu zap³onu, wcisn¹æ przy-
cisk centralnego zamka
1
po stronie
blokuj¹cej (czerwony punkt), przytrzy-
muj¹c przez oko³o 5 sekund, a¿ rozle-
gnie siê sygna³ dŸwiêkowy.
Wy³¹czanie funkcji
Po w³¹czeniu zap³onu, wcisn¹æ przy-
cisk centralnego zamka
1
po stronie
odblokowuj¹cej (miejsce przeciwleg³e
do czerwonego punktu), przytrzymu-
j¹c przez oko³o 5 sekund, a¿ rozlegnie
siê sygna³ dŸwiêkowy.
W przypadku jazdy z
zablokowanymi zamkami
drzwi nale¿y pamiêtaæ, ¿e
w razie wypadku mo¿e to
utrudniæ ratownikom dostêp do
kabiny.
Zasada dzia³ania
Po uruchomieniu pojazdu system
automatycznie blokuje zamki drzwi i
tylnej klapy z chwil¹, gdy samochód
osi¹ga prêdkoœæ oko³o 8 km/h.
Lampka na tablicy rozdziel-
czej i lampka przycisku
1
zapalaj¹ siê w chwili, gdy
rozlegnie siê odg³os blokowania
zamków.
Odblokowanie zamków nastêpuje
automatycznie poprzez:
- otwarcie jednych drzwi.
- naciœniêcie przycisku odblokowania
drzwi
1
.
Nieprawid³owoœci w dzia³aniu
W razie stwierdzenia nieprawid-
³owoœci w dzia³aniu (funkcja automa-
tycznego blokowania nie dzia³a, lam-
pka przycisku
1
nie zapala siê w chwili
zablokowania zamków, itp.), nale¿y
sprawdziæ przede wszystkim, czy
wszystkie drzwi zosta³y prawid³owo
zamkniête. Je¿eli drzwi oraz klapa
baga¿nika prawid³owo zamkniête,
nale¿y udaæ siê do autoryzowanego
Partnera RENAULT.
Warto sprawdziæ równie¿, czy funkcja
automatycznego blokowania nie zos-
ta³a omy³kowo wy³¹czona. Je¿eli tak
siê sta³o nale¿y j¹uruchomiæ w sposób
opisany powy¿ej, po uprzednim wy³¹-
czeniu i ponownym w³¹czeniu zap-
³onu.
Uwaga:
Po wy³¹czeniu zap³onu funkcja jest
nadal aktywna. Zablokowanie jej dzia-
lania jest mo¿liwe dopiero po wy³¹cze-
niu systemu.
3
1
2
QXBIUDB*T[G3DJH
AVANTIME D66 nu647-2
C:\Documentum\Checkout\nu647-2_pol_T1.WIN 22/3/2002 7:00
-page11
1.05
OTWIERANIE I ZAMYKANIE DRZWI
Otwieranie drzwi z zewn¹trz
Odblokowaæ przy pomocy nadajnika
lub kluczyka (w tym celu kluczyk
nale¿y wsun¹æ do oporu do zamka
1
).
Nastêpnie nale¿y chwyciæ klamkê
2
i
poci¹gn¹æ drzwi do siebie.
Uwaga: przy poruszeniu klamk¹
2
szyba w drzwiach opuszcza siê niez-
nacznie, aby umo¿liwiæ ³atwiejsze
otwarcie drzwi, a nastêpnie podnosi
siê automatycznie przy ich zamkniê-
ciu.
Otwieranie drzwi od wewn¹trz
Poci¹gn¹æ za klamkê
3
.
Sygna³ dŸwiêkowy informuj¹cy o
pozostawieniu zapalonych œwia-
te³
W chwili otwarcia przednich drzwi
w³¹cza siê dŸwiêkowy alarm ostrze-
gawczy, informuj¹cy o pozostawieniu
zapalonych œwiate³ w sytuacji, gdy
wy³¹czony jest zap³on (ryzyko roz³ado-
wania akumulatora).
1
QXBIUDB*T[G3DJH
AVANTIME D66 nu647-2
C:\Documentum\Checkout\nu647-2_pol_T1.WIN 22/3/2002 7:00
-page12
1.06
SYSTEM BLOKADY ZAP£ONU
System ten zabezpiecza przed uru-
chomieniem samochodu przez osobê
nie posiadaj¹c¹ kodowanego klu-
czyka do stacyjki.
Zasada dzia³ania
Pojazd pozostaje automatycznie
zabezpieczony w kilka sekund po
wyjêciu kluczyka ze stacyjki.
Po w³¹czeniu zap³onu, lampka kon-
trolna
wieci siê przez kilka sekund,
po czym gaœnie.
Pojazd rozpozna³ kod, dziêki czemu
mo¿liwe jest jego uruchomienie.
Jeœli kod kluczyka do stacyjki nie zos-
ta³ rozpoznany przez samochód, lam-
pka kontrolna
1
stale miga, a urucho-
mienie silnika jest niemo¿liwe.
Lampka dzia³ania systemu blo-
kady zap³onu
Po w³¹czeniu zap³onu, lampka kon-
trolna
wieci siê stale przez oko³o
trzy sekundy, po czym gaœnie.
Uruchomienie pojazdu jest mo¿liwe.
Kontrolka zabezpieczenia poja-
zdu
W kilka sekund po wy³¹czeniu zap-
³onu lampka kontrolna
1
stale miga.
Pojazd zostanie zabezpieczony
dopiero po wyjêciu kluczyka ze stacyj-
ki.
Kontrolka nieprawid³owego dzia³a-
nia systemu:
Jeœli po w³¹czeniu zap³onu lampka
kontrolna
1
nadal miga lub œwieci siê
stale, oznacza to usterkê systemu.
Jeœli w czasie jazdy, przy zmniejsza-
niu prêdkoœci lub na biegu ja³owym,
kontrolka usterki uk³adu wtrysku
œwieci siê równoczeœnie z komunika-
tem “service”,
oznacza to nieprawid³owe dzia³anie
systemu.
- W przypadku uszkodzenia kodowa-
nego kluczyka do stacyjki, nale¿y
skorzystaæ z drugiego kluczyka otrzy-
manego przy wydaniu pojazdu. Przy
braku takiej mo¿liwoœci, nale¿y
koniecznie zwróciæ siê o pomoc do
autoryzowanej stacji obs³ugi Par-
tnera Renault; jedynie personel
takiej stacji jest upowa¿niony do
przeprowadzenia naprawy systemu
blokady rozruchu.
Wszelkie naprawy lub
modyfikacje systemu blo-
kady rozruchu (blok elek-
troniczny, przewody, itd.)
mog¹ byæ niebezpieczne i powinny
byæ wykonywane jedynie przez
wykwalifikowany personel stacji
obs³ugi RENAULT.
¢
1
A
QXBIUDB*T[G3DJH
AVANTIME D66 nu647-2
C:\Documentum\Checkout\nu647-2_pol_T1.WIN 22/3/2002 7:00
-page13
1.07
ZAG£ÓWKI PRZEDNIE
Podwy¿szanie lub obni¿anie zag-
³ówka
Poci¹gn¹æ zag³ówek do siebie (to
znaczy w kierunku przodu pojazdu),
przesuwaj¹c go w prowadnicach.
Zdejmowanie zag³ówka :
Nale¿y najpierw odchyliæ oparcie do
ty³u.
Podci¹gn¹æ zag³ówek do góry, unieœæ
zaczep blokuj¹cy
1
, nastêpnie wyj¹æ
zag³ówek.
Monta¿ zag³ówka w oparciu fotela
Wsun¹æ trzpienie do prowadnic (wg³ê-
bienia na trzpieniach, wykorzys-
tywane do ustalania po³o¿enia zag-
³ówka musz¹ byæ skierowane ku
przodowi).
Opuœciæ zag³ówek a¿ do jego zatrzaœ-
niêcia.
Regulacja k¹ta nachylenia zag³ówka
Istnieje mozliwoœæ regulacji k¹ta
nachylenia zag³ówka. W tym celu,
odchyliæ do ty³u lub pochyliæ ku przo-
dowi przedni¹ czêœæ
A
zag³ówka, a¿ do
uzyskania ¿¹danego po³o¿enia.
Zag³ówki elementami
wyposa¿enia wp³ywaj¹cymi
na bezpieczeñstwo jazdy;
powinny one zawsze byæ
prawid³owo zamontowane i
ustawione w oparciach foteli. Odleg-
³oœæ zag³ówka od g³owy powinna byæ
jak najmniejsza, a górna jego czêœæ
musi znajdowaæ siê jak najbli¿ej
czubka g³owy.
1
1
QXBIUDB*T[G3DJH
AVANTIME D66 nu647-2
C:\Documentum\Checkout\nu647-2_pol_T1.WIN 22/3/2002 7:00
-page14
1.08
ZAG£ÓWKI TYLNE
Zag³ówek na siedzeniu bocznym
Podnoszenie zag³ówka:
Przesun¹æ zag³ówek w prowadnicach
(jest tylko jedno mo¿liwe ustawienie
zag³ówka).
Zdejmowanie zag³ówka:
Wcisn¹æ zatrzaski blokuj¹ce
1
prowad-
nic zag³ówka.
Monta¿ zag³ówka w oparciu fotela:
Wsun¹æ trzpienie do prowadnic (wg³ê-
bienia na trzpieniach, wykorzys-
tywane do ustalania po³o¿enia zag-
³ówka musz¹ byæ skierowane ku
przodowi) i opuœciæ zag³ówek.
Zag³ówek œrodkowy
Podnoszenie zag³ówka:
Przesun¹æ zag³ówek w prowadnicach
(jest tylko jedno mo¿liwe ustawienie
zag³ówka)
Zdejmowanie zag³ówka:
Wcisn¹æ zatrzaski blokuj¹ce
1
prowad-
nic zag³ówka.
Monta¿ zag³ówka w oparciu fotela:
Wsun¹æ trzpienie do prowadnic (wg³ê-
bienia na trzpieniach wykorzystywane
do ustalania po³o¿enia zag³ówka,
musz¹ byæ skierowane ku przodowi),
wcisn¹æ zatrzaski
1
i opuœciæ zag³ówek
do ¿¹danej wysokoœci.
Zag³ówki elementami
wyposa¿enia wp³ywaj¹cymi
na bezpieczeñstwo jazdy;
powinny one zawsze byæ
prawid³owo zamontowane i
ustawione w oparciach foteli. Odleg-
³oœæ zag³ówka od g³owy powinna byæ
jak najmniejsza, a górna jego czêœæ
musi znajdowaæ siê jak najbli¿ej
czubka g³owy.
3
2
4
1
QXBIUDB*T[G3DJH
AVANTIME D66 nu647-2
C:\Documentum\Checkout\nu647-2_pol_T1.WIN 22/3/2002 7:00
-page15
1.09
PRZEDNIE FOTELE
Przesuwanie do przodu lub do ty³u:
Podnieœæ dŸwigniê
1
w celu odbloko-
wania fotela.
Po przesuniêciu fotela do ¿¹danego
po³o¿enia, puœciæ dŸwigniê i upewniæ
siê, czy fotel zosta³ zablokowany.
Pochylanie oparcia
Podnieœæ dŸwigniê odblokowuj¹c¹
2
,
umieszczon¹ z boku oparcia. Przy-
cisn¹æ oparcie i puœciæ po uzyskaniu
¿¹danego ustawienia.
Podwy¿szanie i obni¿anie siedzenia
fotela kierowcy:
U¿yæ przycisku
3
.
Regulacja kszta³tu siedzenia na
wysokoœci lêdŸwi:
U¿yæ przycisku
4
.
Ze wzglêdów bezpieczeñs-
twa, regulacje foteli nale¿y
przeprowadzaæ na postoju.
Sposób korzystania z pasów bez-
pieczeñstwa zosta³ opisany w punk-
cie “Pasy bezpieczeñstwa”.
3
1
2
QXBIUDB*T[G3DJH
AVANTIME D66 nu647-2
C:\Documentum\Checkout\nu647-2_pol_T1.WIN 22/3/2002 7:00
-page16
1.10
PRZEDNIE FOTELE (ci¹g dalszy)
Dostêp do tylnych siedzeñ
Poci¹gn¹æ dŸwigniê
1
do siebie i prze-
sun¹æ fotel do przodu.
Fotel jest wyposa¿ony w system
zapamiêtywania ustawieñ, który blo-
kuje go w pocz¹tkowym po³o¿eniu,
gdy zostanie cofniêty w ty³ do maksy-
malnego po³o¿enia zapisanego w
pamiêci.
Nale¿y sprawdziæ prawid-
³owe zablokowanie pro-
wadnic oparcia.
Siedz¹c z ty³u, u¿yæ dŸwigni
3
, by prze-
sun¹æ fotel przedni.
Ogrzewane fotele
(wersja Initiale)
Przy w³¹czonej stacyjce, wcisn¹æ
prze³¹cznik
2
. Zaœwieci siê odpowied-
nia lampka konrolna na tablicy roz-
dzielczej.
Œwiecenie lampki kontrol-
nej nie oznacza, ¿e system
jest w³¹czony. Jest on ste-
rowany termostatem i
w³¹cza siê tylko wtedy, gdy tempe-
ratura w kabinie spadnie poni¿ej
12°C (z tolerancj¹ + lub –4°C).
1
2
QXBIUDB*T[G3DJH
AVANTIME D66 nu647-2
C:\Documentum\Checkout\nu647-2_pol_T1.WIN 22/3/2002 7:00
-page17
1.11
PRZEDNIE PASY BEZPIECZEÑSTWA
W celu zapewnienia maksymalnego
bezpieczeñstwa, wszystkim pasa¿erom
pojazdu zaleca siê korzystanie z pasów
niezale¿nie od d³ugoœci trasy. W
poszczególnych krajach obowi¹zuj¹
ró¿ne uregulowania prawne okreœla-
j¹ce zasady stosowania pasów, z
którymi ka¿dy u¿ytkownik samo-
chodu musi siê zapoznaæ.
Przed uruchomieniem samochodu:
- nale¿y najpierw odpowiednio
ustawiæ fotel kierowcy.
- nastêpnie wyregulowaæ d³ugoœæ
pasa bezpieczeñstwa w sposób opi-
sany poni¿ej, w celu uzyskania jak
najlepszego zabezpieczenia.
Niew³aœciwie wyregulo-
wane pasy bezpieczeñstwa
mog¹ staæ siê przyczyn¹
powa¿nych obra¿eñ w
razie wypadku.
Nawet kobiety w ci¹¿y powinny
zapinaæ pasy. W takim przypadku
nale¿y jednak zwróciæ uwagê, by
pas biodrowy nie uciska³ nadmier-
nie dolnej czêœci brzucha.
Ustawienie fotela kierowcy
Usi¹œæ wygodnie, g³êboko w
fotelu.
Jest to wa¿ne dla odpowiedniego
ustawienia krêgów lêdŸwiowych.
Ustawiæ odleg³oœæ fotela od
peda³ów.
Siedzenie powinno byæ na tyle odsu-
niête, aby umo¿liwiæ wciœniêcie do
oporu peda³u sprzêg³a. Oparcie
fotela powinno byæ ustawione w ten
sposób, by ramiona pozostawa³y
lekko zgiête.
Ustawiæ zag³ówek.
W celu uzyskania jak najlepszego
zabezpieczenia, odleg³oœæ miêdzy
zag³ówkiem, a g³ow¹ powinna byæ
jak najmniejsza.
Ustawiæ wysokoœæ siedzenia.
Ta regulacja pozwala na uzyskanie
optymalnego pola widzenia podczas
jazdy.
Ustawiæ po³o¿enie kierownicy.
Regulacja pasów bezpieczeñs-
twa.
Oprzeæ siê wygodnie.
Pas obojczykowy
1
dopasowuje siê
automatycznie do cia³a pasa¿era.
Pas biodrowy
2
musi p³asko przylegaæ
do miednicy, zachodz¹c na uda.
Pas powinien mo¿liwie jak najdok³ad-
niej przylegaæ do cia³a. Nale¿y unikaæ
jazdy w zbyt grubych ubraniach i
umieszczania pod pasem jakichko-
lwiek przedmiotów.
1
4
3
5
4
QXBIUDB*T[G3DJH
AVANTIME D66 nu647-2
C:\Documentum\Checkout\nu647-2_pol_T1.WIN 22/3/2002 7:00
-page18
1.12
PRZEDNIE PASY BEZPIECZEÑSTWA (ci¹g dalszy)
Zapinanie:
- Rozwin¹æ taœmê
1
powoli i bez szarp-
niêæ i sprawdziæ zatrzaœniêcie klamry
3
w obudowie
4
(nale¿y sprawdziæ, czy
pas zosta³ prawid³owo zablokowany,
poci¹gaj¹c za klamrê
3
).
Jeœli podczas rozwijania taœmy dojdzie
do zablokowania mechanizmu, nale¿y,
puszczaj¹c taœmê, umo¿liwiæ jej czêœ-
ciowe nawiniêcie na bêben, po czym
ponowiæ próbê.
Zapinanie (ci¹g dalszy)
W przypadku ca³kowitego zablokowa-
nia pasa:
- wyci¹gn¹æ powoli, ale mocno taœmê
na ok. 3 cm; puœciæ taœmê i poczekaæ
a¿ pas nawinie siê ponownie na
bêben;
- rozwin¹æ jeszcze raz taœmê;.
- jeœli problem wystêpuje nadal, nale¿y
udaæ siê do autoryzowanej stacji obs-
³ugi RENAULT.
Odpinanie:
- Wcisn¹æ przycisk
5
, pas zostanie zwi-
niêty automatycznie.
- Przytrzymaæ klamrê, aby u³atwiæ
czynnoϾ.
1
2
QXBIUDB*T[G3DJH
AVANTIME D66 nu647-2
C:\Documentum\Checkout\nu647-2_pol_T1.WIN 22/3/2002 7:00
-page19
1.13
ZABEZPIECZENIA UZUPE£NIAJ¥CE PRZEDNIE PASY BEZPIECZEÑSTWA
Dodatkowe zabezpieczenia uzupe³nia-
j¹ce przednie pasy bezpieczeñstwa to:
O Napinacz pasa bezpieczeñstwa.
O Ogranicznik naci¹gu pasa.
O Przednie poduszki powietrzne
(airbags) kierowcy i pasa¿era.
Systemy te mog¹ dzia³aæ oddzielnie
lub ³¹cznie podczas czo³owego zderze-
nia samochodu z przeszkod¹.
W zale¿noœci od si³y uderzenia,
mo¿liwe jest zadzia³anie czterech
urz¹dzeñ zabezpieczaj¹cych:
- pas bezpieczeñstwa;
- nastêpuje uruchomienie napinacza
zwijacza (który likwiduje luz pasa
bezpieczeñstwa);
- nastêpuje uruchomienie napinaczy
1
i
2
, oraz odpalenie przedniej
poduszki i w³¹czenie ogranicznika
naci¹gu pasa.
Napinacze pasów bezpieczeñstwa
System zaczyna dzia³aæ dopiero po
w³¹czeniu stacyjki, w przypadku sil-
nego uderzenia czo³owego. Zale¿nie
od si³y uderzenia mo¿liwe jest za-
dzia³anie nastêpuj¹cych urz¹dzeñ:
- zwijacz
1
, który automatycznie
skraca pasy;
- si³ownik
2
, który skraca pas bio-
drowy.
Napinacze dociskaj¹ pasy do cia³a
pasa¿era lub kierowcy, zwiêkszaj¹c w
ten sposób skutecznoœæ ich dzia³a-
nia.
Jeœli mia³ miejsce wypa-
dek, nale¿y zleciæ kontrolê
dzia³ania wszystkich sys-
temów zabezpieczeñ.
Zabrania siê samodzielnego doko-
nywania jakichkolwiek napraw i
modyfikacji systemu (elektronic-
zne modu³y steruj¹ce, przewody
itd.) oraz wykorzystywania jego ele-
mentów w innych pojazdach,
nawet identycznych.
W celu unikniêcia w³¹czenia siê
systemu w nieodpowiednim
momencie, co mog³oby spowodo-
waæ znaczne szkody, nale¿y zwró-
ciæ siê do autoryzowanej stacji obs-
³ugi Renault, jedynie personel
takiej stacji jest upowa¿niony do
przeprowadzania napraw napi-
naczy pasów.
Kontrola poszczególnych elemen-
tów elektronicznego uk³adu steru-
j¹cego w³¹czaniem systemu mo¿e
byæ dokonywana jedynie przez
odpowiednio przeszkolony perso-
nel, przy zastosowaniu specjalistyc-
znej aparatury.
W razie koniecznoœci z³omowania
pojazdu, nale¿y zwróciæ siê do
autoryzowanej stacji obs³ugi
Renault w celu dokonania kasacji
generatora gazu napinaczy pasów i
poduszek powietrznych.
QXBIUDB*T[G3DJH
AVANTIME D66 nu647-2
C:\Documentum\Checkout\nu647-2_pol_T1.WIN 22/3/2002 7:00
-page20
1.14
ZABEZPIECZENIA UZUPE£NIAJ¥CE PRZEDNIE PASY BEZPIECZEÑSTWA
(ci¹g dalszy)
Ogranicznik naci¹gu pasa
Przy szczególnie silnym uderzeniu
czo³owym, urz¹dzenie to rozci¹ga siê
nieznacznie, pozwalaj¹c na ogranicze-
nie napiêcia wywieranego na cia³o
przez pas.
Zalecenie dotycz¹ce
okresu trwa³oœci podu-
szek powietrznych i napi-
naczy pasów
Systemy poduszki powietrznej i
napinaczy pasów charakteryzuj¹
siê ograniczonym czasem
trwa³oœci. Ich wymiany nale¿y
dokonaæ po up³ywie 10 lat oraz za
ka¿dym razem, gdy zostan¹ uru-
chomione. Wymiana taka mo¿e
byæ wykonywana wy³¹cznie przez
upowa¿nionego Partnera Renault.
Systemy napinaczy pasów i
poduszki powietrznej wzajemnie
siê uzupe³niaj¹. Przekroczenie
terminu trwa³oœci jednego z sys-
temów zmniejsza skutecznoœæ
zabezpieczenia.
Poduszka powietrzna (Airbag)
kierowcy i pasa¿era
Pojazd mo¿e byæ wyposa¿ony w
poduszkê powietrzn¹ po stronie kie-
rowcy i pasa¿era.
Napis “Airbag” umieszczony na kie-
rownicy, desce rozdzielczej i opar-
ciach przednich foteli oraz dwie
nalepki w dolnym rogu przedniej
szyby i na drzwiach, przypominaj¹ o
zamontowaniu tego wyposa¿enia w
samochodzie.
Ka¿dy system Airbag sk³ada siê z:
- poduszki powietrznej i generatora
gazu, instalowanych w kierownicy
samochodu dla kierowcy i w desce
rozdzielczej dla pasa¿era,
- bloku elektronicznego, w którym
znajduje siê czujnik wstrz¹sów steru-
j¹cy elektrycznym zapalnikiem gene-
ratora gazu,
- lampki kontrolnej zainstalo-
wanej w tablicy rozdzielczej.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172
  • Page 173 173
  • Page 174 174
  • Page 175 175
  • Page 176 176
  • Page 177 177
  • Page 178 178
  • Page 179 179
  • Page 180 180
  • Page 181 181
  • Page 182 182
  • Page 183 183
  • Page 184 184
  • Page 185 185
  • Page 186 186
  • Page 187 187
  • Page 188 188
  • Page 189 189
  • Page 190 190

Renault Avantime Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi