Samsung NX100 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Niniejszy podręcznik użytkownika zawiera szczegółowe instrukcje obsługi aparatu.
Prosimy o uważne zapoznanie się z podręcznikiem.
Podręcznik
użytkownika
POL
1
Informacje o prawach autorskich
Program PlanetFirst odzwierciedla zobowiązanie
rmy Samsung Electronics do ciągłego rozwoju i
odpowiedzialności społecznej dzięki uwzględnieniu
ekologii w zarządzaniu prowadzoną działalnością.
Microsoft Windows i logo Windows są zastrzeżonymi znakami
towarowymi rmy Microsoft Corporation.
Mac to zastrzeżony znak towarowy rmy Apple Corporation.
HDMI, logo HDMI i termin „High Denition
Multimedia Interface” są znakami
towarowymi lub zastrzeżonymi znakami
towarowymi rmy HDMI Licensing LLC.
Znaki i nazwy towarowe użyte w niniejszym podręczniku należą do
ich odpowiednich właścicieli.
Dane techniczne aparatu i treść tej instrukcji mogą ulec zmianie
bez powiadomienia, w celu odzwierciedlenia zmian wynikających
z uaktualnienia funkcji aparatu.
Bez uprzedniej zgody nie wolno ponownie wykorzystywać ani
dystrybuować żadnej części niniejszego podręcznika.
• Więcej informacji na temat licencji otwartego oprogramowania
można uzyskać w pliku „OpenSourceInfo.pdf”, znajdującym się
na dostarczonej płycie CD-ROM.
2
Informacje na temat zdrowia i bezpieczeństwa
Ostrożność podczas używania i pozbywania się
akumulatorów i ładowarek
• Należy używać tylko akumulatorów i ładowarek zatwierdzonych
przez rmę Samsung. Nieodpowiednie akumulatory i ładowarki
mogą spowodować poważne obrażenia lub uszkodzenia aparatu.
Nie wolno wrzucać akumulatorów do ognia. Podczas utylizacji
zużytych akumulatorów należy przestrzegać przepisów lokalnych.
Nie wolno umieszczać akumulatorów ani aparatów w urządzeniu
grzewczym ani na urządzeniu grzewczym, takim jak kuchenka
mikrofalowa, piec lub grzejnik. W razie przegrzania akumulatory
mogą wybuchnąć.
• Do ładowania akumulatorów nie należy używać uszkodzonych kabli,
wtyczek i poluzowanych gniazd zasilania. Może to doprowadzić do
pożaru lub porażenia prądem użytkownika.
Ostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa
Z aparatem należy obchodzić się ostrożnie i rozważnie
Nie wolno dopuścić do kontaktu aparatu z wilgocią – płyny mogą
być przyczyną poważnych uszkodzeń. Nie należy dotykać aparatu
mokrymi rękami. Uszkodzenie aparatu wodą może doprowadzić do
unieważnienia gwarancji producenta.
• Nie należy narażać aparatu na bezpośrednie działanie przez
dłuższy czas promieni słonecznych ani wysokich temperatur.
Wydłużone działanie promieni słonecznych lub wysokich temperatur
może trwale uszkodzić wewnętrzne elementy aparatu.
Aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji i zapewnić optymalne
działanie aparatu, należy zawsze postępować zgodnie z poniższymi
ostrzeżeniami i wskazówkami.
Informacje na temat bezpieczeństwa
Nie należy używać aparatu w pobliżu łatwopalnych lub
wybuchowych płynów albo gazów
Nie należy używać aparatu w pobliżu paliw, substancji palnych lub
łatwopalnych chemikaliów. Nie należy przechowywać ani przenosić
łatwopalnych cieczy, gazów lub materiałów wybuchowych w tym
samym miejscu, gdzie znajduje się aparat lub akcesoria.
Aparat należy przechowywać w miejscu niedostępnym
dla małych dzieci i zwierząt
Aparat wraz z akcesoriami należy przechowywać poza zasięgiem
małych dzieci i zwierząt. Małe części mogą w razie połknięcia
spowodować zadławienie lub poważne obrażenia. Ruchome części i
akcesoria również mogą stanowić zagrożenie zyczne.
Ochrona wzroku obiektu
Nie należy używać lampy błyskowej w odległości mniejszej niż 1 m
od ludzi lub zwierząt. Użycie lampy błyskowej znajdującej się zbyt
blisko oczu fotografowanej osoby lub zwierzęcia może spowodować
czasowe lub trwałe uszkodzenie narządu wzroku.
3
Informacje na temat zdrowia i bezpieczeństwa
W celu uniknięcia uszkodzenia ruchomych części i elementów
wewnętrznych należy unikać używania lub przechowywania aparatu
w zakurzonych, brudnych, wilgotnych lub słabo wentylowanych
miejscach.
• Przed dłuższym okresem nieużywania aparatu należy wyjąć z
niego akumulatory. Akumulatory znajdujące się w aparacie mogą
z czasem wyciec lub skorodować, co może spowodować poważne
uszkodzenie aparatu.
• Dłuższe używanie aparatu może doprowadzić do przegrzania
akumulatora i wzrostu temperatury wewnętrznej aparatu. Jeśli
aparat przestanie działać, wyjmij akumulator i poczekaj, aż się
schłodzi.
• Używając aparatu na plaży lub w podobnych miejscach, należy
chronić go przed piaskiem i brudem.
• Aparat należy chronić przed uderzeniami, niewłaściwą obsługą i
nadmiernymi wibracjami w celu uniknięcia poważnego uszkodzenia.
• Należy zachować ostrożność podczas podłączania kabli lub
zasilaczy oraz instalowania akumulatorów i kart pamięci.
Podłączenie na siłę, niepoprawne podłączanie kabli lub
niepoprawna instalacja akumulatorów i kart pamięci może
spowodować uszkodzenie portów
, złączy i akcesoriów.
• Nie należy wkładać ciał obcych do komór, gniazd ani punktów
dostępu aparatu. Uszkodzenia wynikłe z niewłaściwego użytkowania
aparatu mogą nie być objęte gwarancją.
• Nie należy machać aparatem, trzymając go za pasek. Można w ten
sposób zranić siebie lub innych.
• Nie należy malować aparatu, ponieważ farba może skleić ruchome
części, uniemożliwiając prawidłową pracę.
Farba i metal znajdujące po zewnętrznej stronie aparatu mogą
powodować występowanie alergii, swędzenia skóry, wyprysków lub
opuchlizny u osób o wrażliwej skórze. W przypadku wystąpienia
takich objawów należy zaprzestać korzystania z aparatu i
skonsultować się z lekarzem.
Należy chronić akumulatory, ładowarki i karty pamięci
przed uszkodzeniem
• Należy unikać narażania baterii lub kart pamięci na działanie
bardzo niskich lub bardzo wysokich temperatur (poniżej 0 ºC lub
powyżej 40 ºC). Skrajne temperatury mogą zmniejszyć pojemność
akumulatorów i spowodować awarię kart pamięci.
• Należy chronić baterie przed stykaniem się z metalowymi
przedmiotami. Może to doprowadzić do utworzenia połączenia
między biegunami + i – baterii i spowodować jej tymczasowe lub
trwałe uszkodzenie. Może to także doprowadzić do pożaru lub
porażenia prądem użytkownika.
• Karty pamięci należy chronić przed kontaktem z płynami, brudem
lub substancjami obcymi. Jeśli karta pamięci ulegnie zabrudzeniu,
przed włożeniem do aparatu należy ją wyczyścić miękką szmatką.
Gniazdo karty pamięci należy chronić przed zetknięciem
się z cieczami, zanieczyszczeniami i obcymi substancjami.
Nieprzestrzeganie może doprowadzić do uszkodzenia aparatu.
• Należy odpowiednio skierować wkładaną kartę pamięci. Włożenie
nieprawidłowo skierowanej karty pamięci może być przyczyną
uszkodzenia aparatu i karty pamięci.
• Przed
włożeniem lub wyjęciem karty pamięci należy wyłączyć
aparat.
• Kart pamięci nie należy zginać, upuszczać ani poddawać dużym
naciskom.
• Nie należy używać kart pamięci, które zostały sformatowane w
innych aparatach lub za pomocą komputera. Sformatuj kartę
pamięci w aparacie.
Nigdy nie wolno używać uszkodzonej ładowarki, akumulatora ani
karty pamięci.
4
Informacje na temat zdrowia i bezpieczeństwa
Należy używać tylko akcesoriów zatwierdzonych przez
rmę Samsung
Używanie niezgodnych akcesoriów może uszkodzić aparat,
spowodować obrażenia lub unieważnienie gwarancji.
Ochrona obiektywu aparatu
• Nie należy kierować obiektywu bezpośrednio w stronę światła
słonecznego, ponieważ może to spowodować odbarwienie matrycy
lub jej uszkodzenie.
• Chroń obiektyw przed odciskami palców i zarysowaniami.
Obiektyw należy czyścić miękką, czystą szmatką do obiektywów,
niepozostawiającą włókien.
Ważne informacje o sposobie obsługi
Naprawy aparatu mogą być dokonywane tylko przez
wykwalikowanych pracowników serwisu
Serwis aparatu powinien być wykonywany jedynie przez
wykwalikowany personel; nie należy próbować wykonywać prac
serwisowych samodzielnie. Żadne uszkodzenia wynikłe z prac
serwisowych wykonywanych przez niewykwalikowany personel nie
są objęte gwarancją.
Maksymalizacja czasu pracy akumulatora i ładowarki
• Nadmierne ładowanie akumulatora może przyczynić się do
skrócenia czasu jego eksploatacji. Po zakończeniu ładowania
odłącz przewód od aparatu.
• Długo nieużywany akumulator ulegnie rozładowaniu i przed użyciem
będzie musiał być ponownie naładowany.
• Nieużywane ładowarki należy odłączyć od gniazd zasilania.
• Akumulatorów należy używać tylko w celach, do jakich zostały
przeznaczone.
Należy zachować ostrożność, używając aparatu w
warunkach dużej wilgotności
Po przeniesieniu aparatu z zimnego otoczenia do ciepłego i
wilgotnego otoczenia na delikatnych obwodach elektronicznych
aparatu i karcie pamięci może skroplić się para wodna. W takiej
sytuacji przed użyciem aparatu należy odczekać przynajmniej jedną
godzinę, aż wilgoć wyparuje.
Przed użyciem należy sprawdzić, czy aparat działa
prawidłowo
Producent nie ponosi odpowiedzialności za utracone pliki ani za straty
mogące powstać na skutek awarii lub nieprawidłowej eksploatacji
aparatu.
5
Oznaczenia użyte w podręczniku
Skróty użyte w podręczniku
Skrót Denicja
AE
Automatyczna ekspozycja
AF
Autofokus
BKT
Zakres
DPOF
Cyfrowy format wydruku
EV
Wartość ekspozycji
FA
Pomoc z ostrością
MF
Ręczna ostrość
OIS
Optyczna stabilizacja obrazu
ISO
Czułość na światło wg organizacji
International Organization for
Standardization
WB
Balans bieli
Ikony użyte w podręczniku
Ikona Funkcja
Dodatkowe informacje
Ostrzeżenia związane z bezpieczeństwem
[ ]
Przyciski aparatu. Na przykład [Migawka] oznacza
przycisk migawki
( )
Numer strony, na której można znaleźć powiązane
informacje
Kolejność opcji lub menu, które należy wybrać w celu
wykonania kroku, na przykład: Wybierz opcję 1
Jakość (oznacza wybierz opcję 1, a następnie opcję
Jakość)
*
Uwaga
Wskaźniki trybu fotografowania
Tryb fotografowania Wskazanie
Smart Auto
t
Program
P
Preselekcja przysłony
A
Preselekcja migawki
S
Ręcznie
M
Preselekcja obiektywu
i
Scena
s
Film
v
6
Spis treści
Rozdział 1
Mój aparat
Przygotowanie aparatu ................................................................... 24
Wyjmowanie aparatu z opakowania ......................................................... 24
Układ aparatu................................................................................... 25
Ikony na wyświetlaczu .................................................................... 28
W trybie fotografowania ........................................................................... 28
Robienie zdjęć ...................................................................................... 28
Nagrywanie lmu .................................................................................. 29
W trybie odtwarzania ................................................................................ 30
Wyświetlanie zdjęć ............................................................................... 30
Odtwarzanie lmów .............................................................................. 30
Obiektywy ........................................................................................ 31
Układ obiektywu ....................................................................................... 31
Blokowanie lub odblokowywanie obiektywu ......................................... 32
Oznaczenia obiektywu ............................................................................. 34
Akcesoria opcjonalne ..................................................................... 35
Układ lampy błyskowej ............................................................................. 35
Podłączanie lampy błyskowej .................................................................. 35
Układ modułu GPS ................................................................................... 36
Mocowanie modułu GPS.......................................................................... 37
Mocowanie elektronicznego wizjera......................................................... 38
Podpowiedzi
Zasady stosowane w fotograi
Postawa przy fotografowaniu ........................................................ 10
Trzymanie aparatu ................................................................................ 10
Fotografowanie na stojąco.................................................................... 10
Fotografowanie w przykucu .................................................................. 11
Przysłona ......................................................................................... 11
Wartość przysłony i głębia ostrości ....................................................... 12
Szybkość migawki .......................................................................... 13
Czułość ISO ..................................................................................... 14
Sposób kontrolowania ekspozycji przez ustawienie
przysłony, szybkość migawki i czułość ISO ................................. 15
Korelacja między długością ogniskowej, kątem i
perspektywą..................................................................................... 16
Głębia ostrości ................................................................................ 17
Co wpływa na efekt braku ostrości? ..................................................... 17
Podgląd głębi ostrości ........................................................................... 19
Kompozycja ..................................................................................... 19
Reguła trójpodziału ............................................................................... 19
Zdjęcia z dwoma obiektami .................................................................. 20
Lampa błyskowa ............................................................................. 21
Liczba przewodnia lampy błyskowej ..................................................... 21
Fotografowanie z odbiciem ................................................................... 22
7
Spis treści
Tryby fotografowania ...................................................................... 39
t Tryb Intelig. autom. ........................................................................ 39
P Tryb Program ....................................................................................... 40
Przesunięcie programu ......................................................................... 40
A Tryb Preselekcja przysłony ................................................................. 41
S Tryb Preselekcja migawki .................................................................... 41
M Tryb ręczny ......................................................................................... 42
Tryb kadrow. ......................................................................................... 42
Użyj lampy. ........................................................................................... 42
i Tryb Preselekcja obiektywu ................................................................ 42
Użyj trybu i-Scene ................................................................................. 42
Korzystanie z funkcji i-Function w trybie PASM ................................. 43
Dostępne opcje .................................................................................... 44
s Tryb Scena ................................................................................... 45
v Tryb Film ........................................................................................... 47
Funkcje dostępne w trybie fotografowania ............................................... 48
Rozdział 2
Funkcje fotografowania
Rozmiar ............................................................................................ 50
Opcje rozmiaru zdjęcia ............................................................................. 50
Opcje rozmiaru wideo .............................................................................. 50
Jakość .............................................................................................. 51
Opcje jakości zdjęcia ................................................................................ 51
Opcje jakości wideo ................................................................................. 51
Czułość ISO ..................................................................................... 52
Zwiększanie wartości ISO ..................................................................... 52
Balans bieli (źródło światła) ........................................................... 53
Opcje balansu bieli ................................................................................... 53
Regulacja nastaw ................................................................................. 54
Kreator obrazu (style zdjęć) ........................................................... 56
Przestrzeń kolorów ......................................................................... 57
Tryb AF ............................................................................................. 58
Pojedyncze AF ......................................................................................... 58
Ciągły AF .................................................................................................. 59
Ręczna ostrość ........................................................................................ 59
Obszar AF......................................................................................... 60
Wybór AF ................................................................................................. 60
Multi af ...................................................................................................... 61
Wykryj twarze AF ..................................................................................... 61
AF Autoportret .......................................................................................... 62
Preselekcja AF ................................................................................. 63
Wspomaganie MF ............................................................................ 64
Napęd (metoda fotografowania) .................................................... 65
Pojedyncze .............................................................................................. 65
Ciągłe ....................................................................................................... 65
Seryjne .................................................................................................... 66
Timer ........................................................................................................ 66
Zakres AE ................................................................................................. 67
Zakres bal. biel ......................................................................................... 67
Zakres kreatora obrazu ........................................................................... 68
Ustawienie BKT ........................................................................................ 68
Lampy błyskowej ............................................................................ 69
Opcje lampy błyskowej ............................................................................. 69
Korekcja efektu czerwonych oczu ............................................................ 70
Regulacja siły błysku lampy ..................................................................... 70
8
Spis treści
Pomiar .............................................................................................. 71
Punktowy .................................................................................................. 71
Poł. AE do pkt. AF ................................................................................ 71
Centr. waż. ............................................................................................... 72
Multi .......................................................................................................... 72
Inteligentny zasięg .......................................................................... 73
OIS .................................................................................................... 74
Opcje OIS ................................................................................................. 74
Kompensacja ekspozycji ................................................................ 75
Blokada ekspozycji/ostrości .......................................................... 76
Funkcje wideo.................................................................................. 77
Tryb AE Film ............................................................................................. 77
Fader ........................................................................................................ 77
Redukcja wiatru ........................................................................................ 78
Autofokus ................................................................................................. 78
Głos .......................................................................................................... 78
Rozdział 3
Odtwarzanie/edytowanie
Wyszukiwanie plików i zarządzanie nimi ...................................... 80
Przeglądanie zdjęć ................................................................................... 80
Przeglądanie miniatur obrazów ................................................................ 80
Przeglądanie plików według kategorii w inteligentnym albumie ............... 81
Ochrona plików ........................................................................................ 81
Usuwanie plików ...................................................................................... 81
Usuwanie pojedynczego pliku .............................................................. 81
Usuwanie wielu plików .......................................................................... 82
Usuwanie wszystkich plików ................................................................. 82
Przeglądanie zdjęć .......................................................................... 83
Powiększanie zdjęcia ............................................................................... 83
Uruchamianie pokazu slajdów ................................................................. 83
Podświetlenie ........................................................................................... 84
Autom. obrót ............................................................................................. 84
Odtwarzanie lmu ........................................................................... 85
Elementy sterujące przeglądaniem....................................................... 85
Przycinanie lmu podczas odtwarzania ................................................... 85
Przechwycenie klatki podczas odtwarzania ............................................. 86
Edytowanie zdjęcia ......................................................................... 87
Opcje ........................................................................................................ 87
Rozdział 4
Menu ustawień aparatu
Ustawienia użytkownika ................................................................ 90
Krok ISO ................................................................................................... 90
Zakres autom. ISO ................................................................................... 90
Redukcja szumu ....................................................................................... 90
Lampa af .................................................................................................. 90
Ekran ust. użytkow. .................................................................................. 91
Mapowanie przycisków ............................................................................ 92
Ustawienia 1 ..................................................................................... 93
Ustawienia 2 ..................................................................................... 94
Ustawienia 3 ..................................................................................... 95
Ustawienia 4 ..................................................................................... 97
Ustawienia 5 ..................................................................................... 98
9
Spis treści
Rozdział 5
Podłączanie do urządzeń zewnętrznych
Przeglądanie plików na telewizorze klasycznym lub HD .......... 100
Wyświetlanie plików na telewizorze ....................................................... 100
Przeglądanie plików na telewizorze HD ................................................. 101
Drukowanie zdjęć .......................................................................... 102
Drukowanie zdjęć za pomocą drukarki fotogracznej (PictBridge) ........ 102
Kongurowanie ustawień drukowania ................................................ 103
Ustawianie obsługi DPOF przez drukarkę ............................................. 103
Opcje DPOF ....................................................................................... 104
Przesyłanie plików do komputera ............................................... 105
Przesyłanie plików do komputera (Windows)......................................... 105
Przesyłanie plików przez podłączenie aparatu jako
przenośnego dysku ..............................................................................105
Odłączanie aparatu (Windows XP) ..................................................... 106
Przesyłanie plików do komputera (Mac) ................................................ 106
Edytowanie zdjęć na komputerze ................................................ 107
Instalacja oprogramowania ................................................................... 107
Programy na dysku CD ....................................................................... 107
Korzystanie z programu Intelli-studio ..................................................... 107
Wymagania systemowe ...................................................................... 108
Korzystanie z interfejsu programu Intelli-studio .................................. 108
Przesyłanie plików za pomocą programu Intelli-studio ....................... 109
Korzystanie z programu Samsung RAW Converter ............................... 110
Wymagania dla systemu Windows ..................................................... 110
Wymagania dla komputerów Macintosh ............................................. 110
Korzystanie z interfejsu programu Samsung RAW Converter ............. 111
Edycja plików w formacie RAW .......................................................... 111
Rozdział 6
Załącznik
Komunikaty o błędach .................................................................. 115
Konserwacja aparatu .................................................................... 116
Czyszczenie aparatu .............................................................................. 116
Obiektyw i wyświetlacz aparatu .......................................................... 116
Informacje o czujniku obrazu .............................................................. 116
Korpus aparatu ................................................................................... 116
Informacje dotyczące kart pamięci ......................................................... 117
Obsługiwane karty pamięci ................................................................. 117
Pojemność karty pamięci .................................................................... 117
Informacje dotyczące akumulatora ............................................. 119
Dane techniczne akumulatora................................................................ 119
Czas eksploatacji akumulatora .............................................................. 119
Uwagi dotyczące ładowania akumulatora........................................... 120
Przed skontaktowaniem się z centrum serwisowym ................ 122
Specykacje aparatu .................................................................... 125
Dane techniczne obiektywu ......................................................... 129
Akcesoria (opcjonalne) ................................................................. 131
Indeks ............................................................................................. 132
10
Zasady stosowane w fotograi
Fotografowanie na stojąco
Skomponuj ujęcie, stań prosto ze stopami rozłożonymi na szerokość
ramion i skieruj łokcie do dołu.
Postawa przy fotografowaniu
W celu zrobienia dobrego zdjęcia należy przyjąć prawidłową postawę,
która ułatwi ustabilizowanie aparatu. Nawet jeśli trzymasz aparat
prawidłowo, niewłaściwa postawa może skutkować drganiami. Stań
prosto i nie ruszaj się, aby ustabilizować trzymany aparat. Przy
fotografowaniu z małą szybkością migawki, wstrzymaj oddech, aby
zminimalizować ruchy ciała.
Trzymanie aparatu
Trzymaj aparat w prawej ręce, umieszczając prawy palec wskazujący
na przycisku migawki. Ułóż lewą dłoń pod obiektywem, zapewniając
mu dodatkowe podparcie.
11
Zasady stosowane w fotograi
Fotografowanie w przykucu
Skomponuj ujęcie, przykucnij, dotykając ziemi jednym kolanem i
trzymaj plecy prosto.
Przysłona
Przysłona to otwór kontrolujący ilość światła wpadającego do aparatu
i jeden z trzech czynników wpływających na ekspozycję. W obudowie
przysłony znajdują się cienkie, metalowe płytki, które zamykają się i
otwierają, wpuszczając odpowiednią ilość światła do aparatu. Rozmiar
przysłony wpływa bezpośrednio na jasność zdjęcia: im większa
przysłona, tym jaśniejsze zdjęcie, im mniejsza przysłona, tym zdjęcie
ciemniejsze.
Rozmiary przysłony
Minimalna przysłona Średnia przysłona Maksymalna przysłona
Ciemniejsze zdjęcie
(lekko otwarta przysłona)
Jaśniejsze zdjęcie
(szeroko otwarta przysłona)
12
Zasady stosowane w fotograi
Rozmiar przysłony jest wyrażany za pomocą wartości nazywanej
„Numerem F”. Numer F oznacza długość ogniskowej podzieloną przez
średnicę obiektywu. Jeśli na przykład obiektyw o długości ogniskowej
50 mm ma numer F równy F2, średnica przysłony wyniesie 25 mm
(50 mm / 25 mm = F2). Im mniejszy numer F, tym większy rozmiar
przysłony.
Otwór w przysłonie nosi nazwę „wartości ekspozycji” (EV).
Zwiększenie wartości ekspozycji (+1 EV) oznacza podwojenie
ilości światła. Zmniejszenie wartości ekspozycji (-1 EV) oznacza
ograniczenie ilości światła o połowę. Aby dokładniej dostosować ilość
światła, można użyć funkcji kompensacji ekspozycji, dzieląc wtórnie
wartości ekspozycji na 1/2, 1/3 EV itd.
+1 EV
F1.4 F2 F2.8 F4 F5.6 F8
-1 EV
Kroki wartości ekspozycji
Wartość przysłony i głębia ostrości
Tło zdjęcia można rozmazać lub wyostrzyć, kontrolując przysłonę.
Jest to ściśle związane z głębią ostrości, którą można wyrazić jako
dużą lub małą.
Zdjęcie z dużą głębią ostrości Zdjęcie z małą głębią ostrości
W obudowie przysłony wbudowano szereg listków. Listki te poruszają
się jednocześnie i kontrolują ilość światła przenikającego przez środek
przysłony. Liczba listków wpływa również na kształt światła podczas
fotografowania scen w nocy. Jeśli przysłona ma parzystą liczbę ostrzy,
światło dzieli się na równą liczbę części. Jeśli liczba ostrzy jest nieparzysta,
liczba części będzie dwukrotnie większa od liczby listków.
Na przykład przysłona z 8 listkami dzieli światło na 8 części, a przysłona z
7 listkami na 14 części.
7 listków 8 listków
13
Zasady stosowane w fotograi
Szybkość migawki
Szybkość migawki odnosi się do czasu niezbędnego do otwarcia i
zamknięcia migawki. To jeden z istotnych czynników wpływających na
jasność zdjęcia, gdyż kontroluje on ilość światła wpadającego przez
przysłonę i do matrycy.
Szybkość migawki jest zazwyczaj ustawiana ręcznie. Miara szybkości
migawki określana jest mianem „Wartości ekspozycji” (EV) i
regulowana w odstępach 1 s, 1/2 s, 1/4 s, 1/8 s, 1/15 s, 1/1000 s,
1/2000 s i tak dalej.
Ekspozycja
+1 EV
-1 EV
1 s 1/2 s 1/4 s 1/8 s 1/15 s 1/30 s
Szybkość migawki
Liczby na aparacie oznaczają wartości ekspozycji. Im wyższa liczba,
tym mniej światła zostanie wpuszczone. Mniejsza liczba EV oznacza
większą ilość światła wpuszczaną do aparatu.
Jak zilustrowano na poniższych zdjęciach, mała szybkość migawki
pozwala na wpuszczenie większej ilości światła, przez co zdjęcie
staje się jaśniejsze. Z drugiej strony, duża szybkość migawki pozwala
na wpuszczenie mniejszej ilości światła, przez co zdjęcie staje się
ciemniejsze, ale lepiej uchwyci obiekty znajdujące się w ruchu.
0,8 s 0,004 s
14
Zasady stosowane w fotograi
Czułość ISO
Czułość matrycy aparatu odgrywa bardzo dużą rolę w ekspozycji
obrazu. Miara czułości opiera się na międzynarodowych normach w
zakresie lmów, znanych jako normy ISO. W przypadku aparatów
cyfrowych, miara czułości oznacza czułość mechanizmu cyfrowego,
który przechwytuje obraz.
Czułość ISO podwaja się wraz z podwojeniem wartości tej miary.
Przykładowo, ustawienie ISO 200 oznacza możliwość robienia zdjęć z
dwukrotnie większą szybkością, niż w przypadku ustawienia ISO 100.
Wyższa czułość ISO może jednak oznaczać powstawanie „szumu”,
tj. niewielkich kropek, punktów i innych efektów na fotograi, przez
co będzie ona sprawiać wrażenie zabrudzonej. Generalnie należy
używać niskiej czułości ISO, aby wyeliminować szumy na zdjęciach,
o ile nie fotografujemy w ciemnym otoczeniu lub w nocy.
Zmiany jakości i jasności odpowiadające zmianie czułości ISO
W związku z tym, że niska czułość ISO oznacza mniejszą wrażliwość
aparatu na światło, osiągnięcie optymalnej ekspozycji wymaga
wpuszczenia większej ilości światła. Przy korzystaniu z niskiej czułości
ISO, należy otworzyć przesłonę lub zredukować szybkość migawki,
aby w aparacie znalazło się więcej światła. Na przykład: w słoneczny
dzień, kiedy jest dużo światła, niska czułość ISO nie wymaga niskiej
szybkości migawki. Jednak podczas fotografowania w ciemnym
miejscu lub w nocy, niska czułość ISO i duża szybkość migawki
będzie skutkować nieostrym zdjęciem.
Zdjęcie zrobione na trójnogu, przy
wysokiej czułości
Nieostre zdjęcie zrobione przy niskiej
czułości ISO
15
Zasady stosowane w fotograi
Sposób kontrolowania ekspozycji przez
ustawienie przysłony, szybkość migawki i
czułość ISO
Ustawienie przysłony, szybkość migawki i czułość ISO są ze
sobą ściśle związane w fotograi. Ustawienie przysłony kontroluje
otwór regulujący ilość światła wpadającego do aparatu, natomiast
ustawienie szybkości migawki określa czas, przez jaki światło może
wpadać do aparatu. Czułość ISO oznacza szybkość reakcji matrycy
na światło. Te trzy aspekty noszą łącznie nazwę trójkąta ekspozycji.
Zmiana szybkości migawki, wartości przysłony czy czułości ISO
może zostać zrównoważona regulacją pozostałych parametrów
umożliwiających wpuszczenie takiej samej ilości światła. Wyniki
zmieniają się jednak zgodnie z ustawieniami. Na przykład szybkość
migawki jest ważna przy próbach uchwycenia ruchu, przysłona
umożliwia kontrolowanie głębi ostrości, a czułość ISO reguluje
ziarnistość zdjęcia.
Ustawienia Wyniki
Szybkość
migawki
Wyższa szybkość
= mniej światła
Niższa szybkość
= więcej światła
Szybko = nieruchomo
Wolno = nieostro
Ustawienia Wyniki
Przysłona
Szersza przysłona
= więcej światła
Węższa przysłona
= mniej światła
Szeroka = mała głębia ostrości
Wąska = duża głębia ostrości
Czułość ISO
Wyższa czułość
= wyższa czułość na
światło
Niższa czułość
= niższa czułość na
światło
Wysoka = więcej ziarna
Niska = mniej ziarna
16
Zasady stosowane w fotograi
Korelacja między długością ogniskowej,
kątem i perspektywą
Długość ogniskowej mierzona w milimetrach oznacza odległość
między środkiem obiektywu i punktem ostrości. Wpływa ona na kąt i
perspektywę wykonywanych zdjęć. Krótka ogniskowa oznacza szeroki
kąt, co pozwala na uchwycenie szerokiej sceny. Długa ogniskowa
oznacza wąski kąt, co pozwala na robienie zdjęć z dużej odległości
(telefoto).
Mała długość ogniskowej
szerokie ujęcie
szeroki kąt
obiektyw
szerokokątny
Duża długość ogniskowej
zdjęcie telefoto
wąski kąt
obiektyw telefoto
Spójrz na poniższe zdjęcia i porównaj zmiany.
Kąt 20 mm Kąt 50 mm Kąt 200 mm
Normalnie obiektyw szerokokątny nadaje się do fotografowania
krajobrazów, a obiektyw o wąskim kącie zalecany jest do fotografowania
wydarzeń sportowych lub portretów.
17
Zasady stosowane w fotograi
Głębia ostrości
Portrety lub fotograe nieruchome, tak lubiane przez ludzi, to te, w
których tło nie ma ostrości, dzięki czemu obiekt jest wyeksponowany.
W zależności od obszarów ostrości, zdjęcie może być nieostre lub
ostre. Określa się to mianem niskiej lub wysokiej głębi ostrości.
Głębia ostrości jest obszarem ostrości wokół obiektu. W związku z tym
niska głębia ostrości oznacza, obszar ostrości jest wąski, a wysoka
głębia, że jest szeroki.
Zdjęcie z małą głębią ostrości, które eksponuje obiekt i rozmazuje tło,
można uzyskać, używając obiektywu teleskopowego lub wybierając
niską wartość przysłony. I odwrotnie, zdjęcie z dużą głębią ostrości,
które wyraźnie pokazuje wszystkie elementy na zdjęciu, można
uzyskać, używając obiektywu szerokokątnego lub wybierając wysoką
wartość przysłony
.
Niska głębia ostrości Wysoka głębia ostrości
Co wpływa na efekt braku ostrości?
Głębia ostrości zależy od wartości przysłony
Im szersza przysłona (in niższa wartość przysłony), tym niższa staje
się głębia ostrości. W warunkach, w których pozostałe wartości,
włącznie z szybkością migawki i czułością ISO są równe, niska
wartość przysłony będzie skutkować zdjęciem charakteryzującym się
niską głębią ostrości.
50 mm, F 5.7 50 mm, F 22
18
Zasady stosowane w fotograi
Głębia ostrości zależy od długości ogniskowej
Im większa długość ogniskowej, tym niższa jest uzyskana głębia
ostrości. Obiektyw teleskopowy z większą długością ogniskowej od
obiektywu teleskopowego z niższą długością ogniskowej lepiej nadaje
się do robienia zdjęć z niską głębią ostrości.
Zdjęcie zrobione na trójnogu,
obiektywem teleskopowym 18 mm
Zdjęcie zrobione na trójnogu,
obiektywem teleskopowym 100 mm
Głębia ostrości zależy od odległości między obiektem a
aparatem
Im mniejsza odległość między obiektem a aparatem, tym niższa
uzyskana głębia ostrości. W związku z tym robienie zdjęcia obiektowi
z bliska oznacza zdjęcie z mniejszą głębią ostrości.
Zdjęcie zrobione na trójnogu, obiektywem
teleskopowym 100 mm
Zdjęcie zrobione blisko obiektu
19
Zasady stosowane w fotograi
Podgląd głębi ostrości
Za pomocą przycisku podglądu głębi można sprawdzić, jak będzie
wyglądało zdjęcie, zanim zostanie zrobione. Po naciśnięciu przycisku
aparat reguluje przysłonę do wstępnie zdeniowanych ustawień i
wyświetla rezultat na ekranie.
Przycisk podglądu
głębi
Kompozycja
Fotografowanie piękna świata aparatem to bardzo przyjemne zajęcie.
Niezależnie od tego, jak piękny jest świat, źle skomponowane zdjęcie
nie pozwoli na jego wierne uchwycenie.
Podczas komponowania zdjęcia należy uwzględniać wagę
poszczególnych obiektów w kadrze.
Kompozycja w fotograi oznacza rozłożenie obiektów na zdjęciu.
Dobrą kompozycję można zwykle uzyskać przy zastosowaniu reguły
trójpodziału.
Reguła trójpodziału
Aby użyć reguły trójpodziału, nałóż na kadr siatkę 3x3 pól, złożonych
z równych prostokątów.
Aby komponować zdjęcia najlepiej eksponujące obiekt, upewnij się,
że znajduje się on w jednym z narożników środkowego prostokąta.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136

Samsung NX100 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi