Tryton TOG2000 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
V4.02.12.2021
WYŁĄCZNIK
ZAPŁONU
AVR
V
AC 230V
+
12V
AC 230V
WOL
TOMIERZ
ON
OFF
WYŁACZNIK
NADPRADOWY
DC12V
WYŁACZNIK
NADPRADOWY
AC230V
ON
OFF
AGREGAT PRĄDOTWÓRCZY....................................... 5
INSTRUKCJA OBSŁUGI
NAVODILA ZA UPORABO
UPUTE ZA UPORABU
SL
HR
UPUTSTVO ZA UPOTREBU
BS
ELEKTRIČNI GENERATOR...........................................35
STRUJNI AGREGAT ....................................................25
STRUJNI AGREGAT.....................................................15
TOG2000
TOG2000K
2
A
B
C
D
11
12
12
10
20
22
23
21
24
23
23
1
4
4
6
7
8
9
10
5
25
7
1
WYŁĄCZNIK
ZAPŁONU
AVR
V
AC 230V
+
12V
AC 230V
WOL
TOMIERZ
ON
OFF
WYŁACZNIK
NADPRADOWY
DC12V
WYŁACZNIK
NADPRADOWY
AC230V
WYŁĄCZNIK
ZAPŁONU
AVR
V
13
AC 230V
+
12V
AC 230V
WOLTOMIERZ
ON
OFF
WYŁACZNIK
NADPRADOWY
DC12V
WYŁACZNIK
NADPRADOWY
AC230V
14
15 16 17 18
19
WYŁĄCZNIK
ZAPŁONU
AVR
ON
OFF
ON
OFF
+
12V
AC 230V
ON
OFF
WYŁACZNIK
NADPRADOWY
DC12V
WYŁACZNIK
NADPRADOWY
AC230V
V
AC 230V 12A
DOBRZE
DOBRZE ŹLE
B
3
E
18
F
HPEŁNY PUSTY
3
V
AC 230V 12A
V
AC 230V 12A
ZNACZNIK POZIOMU
GORNEGO
ZNACZNIK POZIOMU
DOLNEGO
8
G
WYŁ
22
I
ON
OFF
4
K
20
J
ON
OFF
21
M
24 A
23
23
N
25
25
A
B
22
O
26
Q
28
P
0,7-0,8 mm
27
H
L8
9
PRZED PRZYSTĄPIENIEM DO UŻYTKOWANIA
AGREGATU PRĄDOTWÓRCZEGO NALEŻY ZAPOZNAĆ
SIĘ Z NINIEJSZĄ INSTRUKCJĄ.
Zachowaj instrukcję do ewentualnego przyszłego wykorzystania, gdyż
zawsze może zaistnieć konieczność przypomnienia sobie informacji
zawartych w instrukcji, a także należy ją przekazać wraz z urządzeniem w
przypadku odsprzedaży maszyny lub zmiany użytkownika.
OSTRZEŻENIE! Agregat prądotwórczy jest maszyną
niebezpieczną. Należy przeczytać wszystkie
ostrzeżenia i wskazówki dotyczące bezpieczeń-
stwa użytkowania maszyny oznaczone symbolem .
Nieprzestrzeganie podanych niżej ostrzeżeń i wskazówek
dotyczących bezpieczeństwa może być przyczyną porażenia
prądem elektrycznym, pożaru i/lub poważnych obrażeń ciała.
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA PRZY UŻYTKOWANIU
AGREGATÓW PRĄDOTWÓRCZYCH:
Niniejszy sprt jest zaprojektowany tak, aby zapewn
bezpieczną i długotrwałą pracę, pod warunkiem, że będzie
używany zgodnie z Instrukcją Obsługi.
1. BEZPIECZEŃSTWO W MIEJSCU PRACY:
a) Nie eksploatować agregatu prądotwórczego w zamkniętych
pomieszczeniach, ponieważ silnik agregatu wytwarza
bezwonny, trujący tlenek węgla i inne gazy spalinowe, które
szkodliwe dla zdrowia ludzi i zwierząt. Wdychanie spalin
może spowodować utratę przytomności, a nawet
doprowadzić do śmierci. Przy uruchomieniu agregatu w osłoniętej
lub częściowo zamkniętej przestrzeni należy upewnić się, czy jest
odpowiednia wentylacja. Pomieszczenie wentylowane, w którym
zainstalowany jest agregat, musi być wyposażone w dodatkowe
urządzenia przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe.
b) Zwracać szczególną uwagę podczas pracy blisko zabudowań
mieszkalnych. Nigdy nie uruchamiać agregatu w pobliżu otwartych
okien lub drzwi.
c) Agregat powinien pracować na poziomej powierzchni. Jeżeli
agregat nie stoi poziomo, może to doprowadzić do wycieków paliwa i
nieprawidłowego smarowania silnika.
d) Nie należy dopuszczać dzieci, zwierząt i obserwatorów do
miejsca, w którym używa się agregat. Należy pamiętać, że
użytkownik ponosi odpowiedzialność za wypadki i bezpieczeństwo
osób trzecich oraz ich własności.
2. BEZPIECZEŃSTWO PRZECIWPOŻAROWE:
a) Nie należy używać agregatu prądotwórczego w miejscach o
wysokim ryzyku wystąpienia pożaru oraz w środowiskach
wybuchowych, tworzonych przez łatwo palne ciecze, gazy lub
pyły. Układ wydechowy nagrzewa się podczas pracy silnika do
temperatury wystarczającej by spowodować zapalenie niektórych
materiałów – pracujący agregat ustaw co najmniej 1 metr od ściany
budynku lub innych urządzeń.
b) Benzyna jest łatwopalną substancją, która może być w
pewnych warunkach wybuchowa. Przechowywać benzynę w
pojemnikach specjalnie do tego przeznaczonych. Nie trzymać paliwa
lub agregatu z paliwem w miejscach niebezpiecznych.
Nie palić podczas przenoszenia paliwa i nie
używać otwartego ognia w pobliżu
agregatu.
Napełniać agregat paliwem w miejscach dobrze wentylowanych.
Uzupełnianie paliwa oraz oleju może być dokonywane tylko wtedy, gdy
silnik agregatu nie pracuje. Nigdy nie odkręckorka wlewu paliwa
podczas pracy silnika lub gdy jest gorący.
Nie przepełniać zbiornika. Jeśli paliwo się rozleje, należy przenieść
agregat w inne miejsce i odczekać przed uruchomieniem silnika, aż
benzyna wyparuje i opary się rozproszą opary paliwa łatwopalne i
mogą spowodować pożar, gdy włączysz generator.
Po pracy agregatu zawsze zamknij zawór paliwa.
c) Nie wolno szczelnie przykrywać ani osłaniać generatora w
czasie pracy (np. podczas deszczu) lub krótko po wyłączeniu,
kiedy jest nagrzany. Przed umieszczeniem agregatu w zamkniętym
pomieszczeniu pozwól silnikowi wystygnąć.
3. BEZPIECZEŃSTWO ELEKTRYCZNE:
a) Agregat prądotwórczy zawsze musi być uziemiony. Nie
obsługuj agregatu mokrymi rękami. Nie używaj agregatu,
gdy jest wilgotny, a także w czasie opadów deszczu lub
śniegu. Niewłaściwa obsługa agregatu grozi porażeniem prądem
elektrycznym.
b) Należy stosować tylko sprawne, nieuszkodzone wtyczki i
przewody elektryczne. Uszkodzone wtyczki i przewody podwyż-
szają ryzyko porażenia prądem.
c) Nie wolno układać przewodów pod agregatem ani na
agregacie, grozi to porażeniem prądem lub uszkodzeniem
urządzenia.
d) Wykonanie połączeń zasilania awaryjnego z instalacją
budynku musi bpowierzone odpowiednio wykwalifikowa-
nemu elektrykowi, gdyż musi ono odpowiadać obowiązują-
cym w tym zakresie przepisom regulującym zasady używania
zasilania awaryjnego. Źle wykonane połączenia mo
spowodowzwrotny przepływ prądu do sieci użytkowych,
narażając w ten sposób na groźbę śmiertelnego porażenia
pracowników elektrowni lub innych, którzy w czasie przerwy
w zasilaniu będą pracować na sieci, bądź też na zniszczenie
agregatu przez jego eksplozję lub spalenie się w czasie
przywrócenia zasilania głównego, albo też na zapalenie się
sieci w budynku.
e) Nie wolno przeciąż agregatu i poączać do niego
niesprawne odbiorniki. Łączna moc zasilanych urządzeń nie może
przekroczyć 80% mocy znamionowej agregatu.
f) W przypadku zapalenia agregatu nie wylewaj bezpośrednio
na niego wody, aby ugasić pożar. Użyj specjalnej gaśnicy
przeznaczonej do gaszenia urządzeń elektrycznych i pożarów olejów.
4. BEZPIECZEŃSTWO OSOBISTE:
a) Użytkowanie agregatu może być powierzone jedynie osobie
pełnoletniej, która zapoznała się z niniejszą Instrukcją
INSTRUKCJA OBSŁUGI
AGREGAT PRĄDOTWÓRCZY: TOG2000, TOG2000K
Instrukcja oryginalna
5
Obsługi. Upewnij się, że wiesz, jak szybko zatrzymać agregat i jak
używać elementy sterowania i regulacji.
b) Nie uruchamiać agregatu, jeśli którakolwiek z osłon jest
zdjęta. Podczas pracy przy zdjętych osłonach ręka lub stopa może
zostać wciągnięta w agregat, co doprowadzi do wypadku.
UWAGA: Nie należy nosić luźnego ubrania ani biżuterii. Ubranie
powinno być dopasowane, lecz nie powinno ograniczać swobody
ruchów operatora.
Należy utrzymywać swoje włosy, ubranie i rękawice z dala od
części ruchomych. Luźne ubrania, biżuteria lub długie włosy mogą
zostać zaczepione przez części ruchome.
c) Nie dotykaj części wirujących, przewodu wysokiego napięcia
oraz tłumika podczas pracy agregatu. Niektóre części silnika
gorące i mogą doprowadzić podczas kontaktu do oparzeń.
d) Jeśli pracujesz w bezpośrednim sąsiedztwie pracującego
agregatu zalecamy zakładanie ochronników słuchu.
Długotrwałe narażanie się na hałas może spowodować utratę słuchu.
e) Unikaj bezpośredniego kontaktu ciała z paliwem i olejem
silnikowym. W przypadku kontaktu ze skóra, zmyj ja dokładnie woda
i mydłem.
PRZEZNACZENIE I BUDOWA AGREGATU PRĄDOTWÓRCZEGO:
Agregat prądotwórczy jednofazowy TOG2000, TOG2000K zwany dalej
„agregat“ lub „generator - jest urządzeniem przeznaczonym do
samodzielnego zasilania odbiorników elektrycznych na napięcie 230 V
wszędzie tam, gdzie nie ma innych źródeł energii elektrycznej, a także do
pracy awaryjnej, gdy awarii ulea sieć elektryczna albo moc
dostarczanego prądu jest niewystarczająca. Agregat jest wyposażony w
automatyczną stabilizację napięcia AVR i może być również używany do
zasilania odbiorników czułych na jakość prądu zasilania np. telewizorów
LCD, laptopów, wzmacniaczy itp. oraz do ładowania akumulatorów typu
samochodowego.
UWAGA! Nie należy przeciążać agregatu. Łączna moc
zasilanych urządzeń nie może przekroczyć mocy
znamionowej agregatu, a do pracy ciągłej agregat powinien
być dobrany z min. 20% nadwyżką mocy.
Każde użycie agregatu niezgodne z przeznaczeniem podanym
wyżej jest zabronione i powoduje utra gwarancji oraz brak
odpowiedzialności producenta za powstałe w wyniku tego szkody.
Agregat składa się z dwóch podstawowych elementów -
samowzbudzającej prądnicy i silnika spalinowego, które wraz z panelem
sterowania i zintegrowanym zbiornikiem paliwa zamontowane na
wspólnej ramie nośnej. Napęd z silnika na prądnicę jest przekazywany
bezpośrednio.
Jakiekolwiek modyfikacje urządzenia dokonane przez użytkownika
zwalniają producenta z odpowiedzialności za uszkodzenia i szkody
wyrządzone użytkownikowi i otoczeniu.
Poprawne użytkowanie agregatu dotyczy także konserwacji,
składowania, transportu i napraw.
Agregat może być naprawiany wyłącznie w punktach serwisowych
wyznaczonych przez producenta. Agregaty prądotwórcze powinny być
naprawiane tylko przez osoby uprawnione.
n Elementy urządzenia (patrz str. 2-4):
Rys.A 1. Zbiornik paliwa
2. Korek wlewu paliwa
3. Wskaźnik poziomu paliwa
4. Uchwyt do przenoszenia
5. Tłumik
6. Uchwyty transportowe (model TOG2000K)
7. Stopki oporowe (model TOG2000K)
8. Korek wlewu oleju
9. Śruba spustowa oleju
10. Koło transportowe (model TOG2000K)
Rys.B 11. Wałek gwintowany (model TOG2000K)
12. Nakrętka mocująca (model TOG2000K)
Rys.C 13. Wyłącznik zapłonu
14. Woltomierz
15. Gniazda 230 V
16. Wyłącznik nadprądowy prądu zmiennego 230 V
(bezpiecznik)
17. Zaciski przyłączeniowe prądu stałego
18. Zacisk uziemienia
19. Wyłącznik nadprądowy prądu stałego12V (bezpiecznik)
Rys.D 20. Uchwyt linki rozrusznika
21. Dźwignia przepustnicy ssania
22. Zawór paliwa
23. Zatrzaski pokrywy filtra powietrza
24. Pokrywa filtra powietrza
25. Osadnik paliwa
Rys.O 26. Przewód świecy zapłonowej
Rys.P 27. Klucz do świec
Rys.Q 28. Śruba spustowa paliwa
DANE TECHNICZNE:
6
Moc maksymalna/Prędkość obrotowa 5,5kM / 3000/min
Typ silnika
3
163 cm
15 l
Jednocylindrowy, 4-suwowy,
chłodzony powietrzem,
silnik benzynowy, OHV
Pojemność skokowa
Pojemność zbiornika paliwa
Rozruch silnika Ręczne uruchamianie
Model silnika 168F
Moc znamionowa (PRP) 2 kW
SILNIK
PRĄDNICA
Moc maksymalna (LTP) 2,2 kW (S2, 5min)
Napięcie znamionowe (AC) 230V
Częstotliwość znamionowa 50 Hz
Prąd znamionowy (AC)
Zalecany typ świecy zapłonowej BP6ES, SPR6ES (NGK)
F6TC, F6RTC (LD)
Czas pracy ciągłej 10,6 godz.
8,7 A
TOG2000 TOG2000K
Model generatora
Napięcie znamionowe (DC) 12 V
Prąd znamionowy (DC) 8,3 A
Znamionowy współczynnik mocy cos φ =1
Stopień ochrony IP23M
n Wartości emisji hałasu
Tolerancja pomiaru K=1,89 dB(A)
Podane wartości wartościami emisyjnymi, tym samym nie muszą one
odpowiadać rzeczywistym wartościom w miejscu pracy. Pomimo
istnienia zależności pomiędzy poziomami emisji i imisji nie można na
podstawie tych danych w wiarygodny sposób wnioskować, czy
konieczne są dodatkowe działania zapobiegawcze.
Istnieją dodatkowe czynniki, kre mogą wywierać wpływ na
rzeczywisty poziom imisji na stanowisku pracy, do których można
zaliczyć czas trwania oddziywania, specyfikę pomieszczenia
roboczego, inne źródła dźwięku (np. ilość maszyn czy też inne prace
wykonywane w sąsiedztwie), itp. Dopuszczalne wartości robocze mogą
być różne w zależności od kraju. Podane tu informacje mają służyć
użytkownikowi pomocą w lepszym oszacowaniu istniejących zagrożeń i
ryzyka.
OSTRZEŻENIE:
Stosować środki ochrony słuchu!
Oddziaływanie hałasu może spowodować utratę słuchu.
PRZYGOTOWANIE DO PRACY:
n Rozpakowanie maszyny
OSTRZEŻENIE: Przy przemieszczaniu maszyny skorzystaj z
pomocy drugiej osoby. Dla jednego człowieka może być ona
zbyt ciężka.
Po rozpakowaniu ostrożnie wyjąć maszynę i wszystkie elementy z
pudełka i sprawdzić na obecność ewentualnych uszkodzeń
transportowych.
Przed przystąpieniem do użytkowania agregatu należy skontrolować,
czy dostarczone zostały wszystkie wymienione poniżej elementy:
ź Agregat prądotwórczy - 1 szt.
ź Klucz do świecy zapłonowej - 1 szt.
ź Uchwyt klucza do świecy zapłonowej - 1 szt.
ź Stopki oporowe w zestawie ze śrubami, nakrętkami i wspornikami -
2 szt. (tylko w modelu TOG2000K)
ź Koła - 2 szt. (tylko w modelu TOG2000K)
źtylko w modelu TOG2000K Wałki gwintowane - 2 szt.( )
ź Nakrętki do mocowania kół - 4 szt.(tylko w modelu TOG2000K)
ź Instrukcja obsługi - 1 szt.
ź Karta gwarancyjna - 1 szt.
W przypadku wykrycia jakichkolwiek uszkodzeń lub braku akcesoriów
należy je niezwłocznie zareklamować.
n Montaż kół i stopek oporowych (dotyczy modelu TOG2000K)
W celu ułatwienia przemieszczenia agregatu zaleca się zamontow
dołączone koła (10), które mocują się do ramy nośnej transportowe
agregatu za pomocą wałków 11 nakrętek mocujących gwintowanych ( ) i
( ) str.212 (patrz rys. B,).
Po zamontowaniu kół należy obowiązkowo zamontować stopki oporowe
ze wspornikami (7), aby wyrównać poziom ustawienia agregatu (patrz
rys. A-1, str.2).
n Podłączenie do domowej instalacji elektrycznej
UWAGA! Podłączanie agregatu do domowej instalacji
elektrycznej należy powierzyć wykwalifikowanemu
elektrykowi. Nieprawidłowo wykonane połączenia grożą
uszkodzeniem agregatu, jego spaleniem lub pożarem.
Przykłady prawidłowego i nieprawidłowego połączenia są
przedstawione na rys. E, str. 3.
W przypadku korzystania z przedłużaczy, konieczne jest zastosowanie
się do następujących wymagań:
2
dla przekroju1,5mm , linia nie może przekraczać długości 60m;
2
do 2,5 mm , linia nie może przekraczać długości 100 m.
W zależności od długości kabla występuje spadek napięcia i natężenia
prądu. Stosuj się do poniższych zasad:
nie stosuj kabli niewiadomego pochodzenia,
rozwiń całkowicie kabel aby uniknąć załamań izolacji,
stosuj się do instrukcji użytkowania producenta kabla.
Ze względu na większą odporność na uszkodzenia mechaniczne
powinien być używany kabel wielożyłowy (tzw. linka) w osłonie
gumowej zgodny z normą IEC 245-4.
Po podłączeniu, należy dokładnie sprawdzić wszystkie połączenia
elektryczne, kontrolując i bezpieczeństwo, i pewność.
n Uziemienie generatora
UWAGA! Aby zapobiec porażeniu prądem elektrycznym lub
problemami spowodowanymi uszkodzeniem urządzeń,
agregat powinien zostać uziemiony izolowanym przewodem.
Zacisk uziemienia umożliwia pewne uziemienie całego agregatu. (18)
Jeden koniec przewodu uziemiającego należy podłączyć do zacisku
uziemienia, a drugi koniec należy doprowadzić do lokalnego uziemienia
(patrz rys. F, str. 3).
OBSŁUGA SILNIKA:
n Zalecenia dotyczące oleju
OSTRZEŻENIE: Agregat prądotwórczy jest
dostarczany bez oleju w misce olejowej silnika.
Przed uruchomieniem silnika miskę olejową należy
napełnić ok. 0,6 l oleju, zgodnie z opisem zawartym w niniejszej
instrukcji.
Olej silnikowy jest ważnym czynnikiem mającym wpływ na
osiągi i trwałość silnika. Przed każdym użyciem generatora,
należy sprawdź poziom oleju, ustawiając urządzenie na równej
powierzchni i sprawdzając poziom przy wyłączonym silniku.
Nie wolno stosować olejów przeznaczonych do silników Diesla
lub silników dwusuwowych mogą one uszkodzić silnik.
7
Poziom ciśnienia akustycznego (LpA)
wg Dyrektywy Masz. 98/37/WE 73,3 dB(A)
Poziom mocy akustycznej (LwA) wg
Dyrektywy 2000/14/EC 95 dB(A)
620x450x480
Wymiary D x S x W (mm)
G1
Klasa wydajności
B
Klasa jakości
35kg
Waga
o o
-15 C ~ + 40 C
Maksymalna temperatura otoczenia
AGREGAT
F
Klasa izolacji
1000m
Max wysokość nad poziomem morza
8
Zalecany olej silnikowy:
Olej do silników 4-suwowych SAE10W-40.
n Sprawdzenie poziomu/dodawanie oleju
Przed każdym uruchomieniem silnika skontrolować poziom oleju w
misce olejowej silnika.
1. Agregat postawić na równej powierzchni tak, aby silnik znajdował się
w położeniu poziomym, i oczcić dokładnie okolice korka
wlewowego oleju.
2. Odkręcić korek wlewu oleju (8), wyjąć i wytrzeć miarkę poziomu oleju
szmatką lub chusteczką papierową. Bagnet miarki oleju włożyć z
powrotem do otworu wlewu, ale nie dokręcać korka. Następnie
wyjąć bagnet i sprawdzić poziom oleju w misce olejowej. Jeśli poziom
oleju jest bliski oznaczenia stanu minimalnego, trzeba dolać olej
(patrz rys.G, str. 3).
3. Olej wlewać powoli poprzez otwór wlewowy aż do poziomu krawędzi
otworu wlewowego. UWAGA! Należy upewnić się, że wlewany
olej nie jest zanieczyszczony.
Po dodaniu oleju założyć i dokładnie dokręcić korek wlewu oleju (8).
WSKAZÓWKA: Po każdym uzupełnieniu poziomu oleju należy uruchomić
silnik na ok. 30 sekund, pozostawiając go na jałowych obrotach. Następnie
silnik unieruchomić, odczekać ok. 60 sekund i ponownie skontrolow
poziom oleju w misce olejowej. W razie potrzeby uzupełnić poziom oleju w
misce olejowej. Zawsze utrzymywać maksymalny dopuszczalny poziom
oleju w misce olejowej.
UWAGA! Po pierwszych 5 godzinach pracy należy wymienić olej silnikowy.
n System alarmu olejowego
System alarmu olejowego został zaprojektowany w celu zabezpieczenia
silnika przed uszkodzeniem (zatarciem) spowodowanym niedostatecz-
ilością oleju w skrzyni korbowej. Gdy poziom oleju w skrzyni korbowej
spadnie poniżej progu bezpieczeństwa, system alarmu olejowego
automatycznie wyłączy silnik, mimo wyłącznik (13) wciąż zapłonu
pozostanie w położeniu "." (ON). Nie będzie można uruchomić silnika
dopóki nie zostanie uzupełniony olej. W ten sposób silnik zostanie
zabezpieczony przed uszkodzeniem spowodowanym niedostatecznym
smarowaniem.
n Zalecenia dotyczące paliwa
Silnik agregatu jest przystosowany do zasilania czystą, świeżą benzyną
bezołowiową o liczbie oktanowej 93 lub większej. Benzyna bezołowiowa
nie zawiera szkodliwych dla środowiska składników, zapobiega
osadzaniu się na elementach układu korbowo-tłokowego szkodliwych
nagarów, przedłuża żywotność silnika oraz redukuje czynności
obsługowe do niezbędnego minimum.
Nigdy nie stosować nieświeżej, ani skażonej benzyny, ani mieszanek
oleju i benzyny. Starać się, aby do zbiornika paliwa nie dostawały się
zanieczyszczenia, ani woda.
UWAGA! Nie wolno stosow niedopuszczonych
benzyn o liczbie oktanowej mniejszej niż 93. Nie
wolno mieszać oleju napędowego z benzyną lub
modyfikować silnika w celu dostosowania do pracy na paliwach
alternatywnych. Nie wolno napełniać zbiornika paliwa benzyną
przechowywaną dłużej niż przez 30 dni. Stosowanie niedopusz-
czalnych paliw spowoduje uszkodzenie elementów silnika i utratę
gwarancji na silnik.
n Uzupełnienie paliwa
OSTRZEŻENIE! Benzyna i jej opary stanowią duże
zagrożenie ze względu na ich łatwopalność i
wybuchowość. Pożar lub wybuch mogą przyczynić
się do poważnych poparzeń lub doprowadzić do śmierci.
ź Zabezpieczyć benzynę przed iskrami, otwartym ogniem,
płomieniem podtrzymującym, ciepłem i innymi czynnikami, które
mogłyby doprowadzić do zapalenia benzyny.
ź Paliwo dolewać przed rozruchem silnika. Nie wolno napełniać
zbiornika paliwa podczas pracy, przed uzupełnieniem zbiornika
unieruchomić silnik i odczekać do jego ostygnięcia, zanim zostanie
zdjęty korek wlewu paliwa. Nigdy nie usuwać korka zbiornika paliwa,
kiedy silnik jest gorący.
ź Tankować paliwo tylko na otwartej przestrzeni lub w dobrze
wentylowanym pomieszczeniu. Nie palić i nie używać telefonu
komórkowego podczas tankowania. Unikać wielokrotnego i długiego
kontaktu benzyny ze skórą oraz wdychania oparów paliwa.
ź W przypadku rozlania paliwa należy odczekać z uruchomieniem
silnika do jego wyparowania. Usunąć maszynę z zalanej
powierzchni i unikać wywołania zapalenia się oparów benzyny.
ź Wszystkie pojemniki i zbiorniki paliwa odstawiać pewnie zamknięte.
UWAGA! Przed przystąpieniem do napełniania
zbiornika sprawdzić przewody paliwa, zbiornik, korek
wlewu i osprzęt pod kątem pęknięć lub przecieków.
Jeżeli zajdzie potrzeba, wymienić. Zbiornik napełniać przy pomocy
lejka zaopatrzonego w gęste sito wlewowe.
1. Starannie oczyścić okolice korka wlewowego, a następnie odkręcić
korek wlewu paliwa (2) w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek
zegara.
2. Ostrożnie napełnić zbiornik paliwa do poziomu A (50-60 mm poniżej
krawędzi otworu wlewowego), pozostawiając wolną przestrzeń
pozwalającą na objętościowe rozszerzenie paliwa.
0 20–20
–20 20–10 0 10 30 o
40 C
40 60 80 o
100 F
SAE
TEMPERATURA OTOCZENIA
10W–40
10W–30
20W–40, 20W-50
–30
FILTR SIATKOWY
UWAGA! Filtr siatkowy umieszczony w zbiorniku
paliwa uży dla wstępnej filtracji paliwa od
zanieczyszczeń i nie dopuszcza do zassania ich w układ
paliwowy. Jeśli filtr jest brudny, należy go przed wlaniem benzyny
wyczyścić. Jeśli filtr siatkowy zostanie uszkodzony należy go
wymienić na nowy.
3. Dokładnie dokręcić korek wlewu paliwa, suchą szmatką zetrzeć
rozlane przypadkowo paliwo.
WSKAZÓWKA: Sprawdzić poziom paliwa podczas pracy można za pomocą
wskaźnika poziomu paliwa (3)(patrz rys.H, str. 3).
UŻYTKOWANIE AGREGATU:
n Rozruch silnika
OSTRZEŻENIE: Rozruchowi silnika towarzyszy
iskrzenie. Iskrzenie może spowodować zapalenie
znajdujących się w pobliżu łatwopalnych gazów.
Może to być przyczyną wybuchu i pożaru.
ź Jeżeli na terenie nastąpił wyciek gazu ziemnego lub innego gazu
płynnego, nie należy uruchamiać silnika.
ź Nigdy nie stosować dodatków ułatwiających rozruch i zawierających
lotne i łatwopalne substancje, które mogą wywołać wybuch w
uruchamianym silniku.
ź Przed rozruchem silnika upewnić się, czy świeca zapłonowa, tłumik,
korek wlewu paliwa, korek wlewu oleju i filtr powietrza znajdują się
we właściwym miejscu i czy dobrze przymocowane.
OSTRZEŻENIE: Silniki wydzielają tlenek węgla,
trujący gaz bez smaku i zapachu. Wdychanie tlenku
węgla może być przyczyną nudności, zasłabnięcia
lub śmierci.
ź Uruchamiać silnik i pracować silnikiem na zewnątrz pomieszczeń.
ź Silnika nie należy uruchamiać lub eksploatować w zamkniętych
pomieszczeniach, nawet przy otwartych drzwiach i oknach.
UWAGA! Przed rozruchem silnika upewnić się czy
odbiorniki prądu nie podłączone do agregatu.
Po prawidłowym ustawieniu urządzenia w celu jego
uruchomienia należy wykonać następujące czynności:
1. Przestawić zawór paliwa (22) w pozycję "ON"()(patrz rys. I, str.3).
2. Podczas uruchamiania zimnego silnika, ustawić dźwignię przepust-
nicy ssania (21) w pozycję "ZAMKNIĘTE" (patrz rys. J, str. 4).
Nie zamykać ssania podczas uruchamiania silnika, który jest ciepły lub
jest wysoka temperatura otoczenia.
3. Ustawić wyłącznik zapłonu generatora (13) do pozycji "ON" ().
4. Pociągnąć delikatnie uchwyt linki rozrusznika (20) do momentu
wyczucia oporu, a następnie wyciągnąć go energicznie, aby uniknąć
odbicia (patrz rys. K, str. 4). Zalecamy daleko idącą ostrożność przy
uruchamianiu, gdyż można ulec kontuzji ze względu na zmieniający
się opór startera.
OSTRZEŻENIE: Gwałtowne wciąganie linki rozrusznika
(odbicie) bardzo mocno szarpnie rękę w kierunku silnika. W
następstwie może dojść do złamania, pęknięcia kości,
powstania siniaków lub nadciągnięcia mięśnia albo ścięgna.
PRZESTROGA: W celu przedłużenia żywotności rozrusznika, stosować
krótkie cykle rozruchu (maksymalnie pięć sekund). Pomiędzy kolejnymi
próbami rozruchu odczekać jedną minutę.
UWAGA! Po uruchomieniu silnika nie puszczać swobodnie linki startera.
Należy zwalniać ją powoli, hamując lekko jej powrót do pozycji przed
uruchomieniem.
5. Przestawić dźwignię przepustnicy ssania (21) do pozycji OTWARTE
(patrz rys. J, str. 4) po rozgrzaniu się silnika.
n Zatrzymanie silnika
1. Odłączyć od generatora wszystkie odbiorniki.
2. Pozwolić, aby agregat popracował bez obciążenia 2-3 minuty w celu
schłodzenia alternatora.
3. Przestawić 13 w położenie OFF WyŁwyłącznik zapłonu ( ) " "( ).
4. Przestawić zawór paliwa (22 ) w pozycję "OFF" (W).
UWAGA! Aby zatrzym silnik awaryjnie, należy
przestawić w wyłącznik zapłonu generatora (13)
położenie OFF.
EKSPLOATACJA AGREGATU:
n Użytkowanie agregatu na dużych wysokościach
Na dużych wysokościach mieszanka paliwowo-powietrzna w gaźniku
będzie zbyt bogata i spowoduje spadek mocy silnika oraz zwiększone
zużycie paliwa.
Jeśli używasz agregat na wysokości ponad 1000 m n.p.m., należy
wyposażyć gaźnik w dyszę o mniejszej średnicy i wyregulować skład
mieszanki. Pamiętaj, że może to b wykonane tylko przez
autoryzowany serwis.
Nawet w przypadku właściwego wyregulowania układu zasilania, moc
silnika spada o 3,5% na każde 300 m wysokości.
UWAGA! Moc agregatu również spadnie, jeśli będziesz
go używać na wysokości niższej od tej, na którą jest
ustawiony układ zasilania. Zbyt uboga mieszanka
paliwowo-powietrzna może spowodować przegrzewanie się
silnika i być przyczyną poważnego uszkodzenia.
n Podłączanie odbiorników na prąd zmienny
UWAGA!
Ten model agregatu prądotwórczego ma możliwość
podłączenia obciążenia z napięciem 230 V.
Do agregatu można podłączać wszystkie standardowe odbiorniki
zasilane napięciem przemiennym 230 V (50 Hz) .
Po włączeniu generatora upewnij się, że stan woltomierza (14)
odpowiada nominalnym wartościom (przy częstotliwości 50 Hz 230V
±5% ).
UWAGA! Przed rozpoczęciem eksploatacji , agregatu
należy upewnić się, czy łączna moc obciążeń (łączna
moc obciążeń rezystancyjnych, pojemnościowych i
indukcyjnych) nie przekracza 80% mocy znamionowej generatora.
Praca generatora pod przeciążeniem znacznie skci jego
trwałość.
Niektóre odbiorniki prądu (w szczególności silniki elektryczne,
kompresory itp.) pobierają w momencie startu moc większą niż ich moc
znamionowa i powodują powstawanie dużych obciążeń prądowych w
chwili ich uruchamiania. W związku z tym, jeżeli agregat podłączany jest
do wielu obciążeń lub urządzeń elektrycznych, należy najpierw
podłączyć to, które ma największą moc rozruchową, a następnie kolejne
urządzenie co do wielkości tej mocy. Następnie podłączać kolejne
urządzenia o coraz niższej mocy rozruchowej, kończąc na urządzeniu o
najniższej wartości tego parametru.
9
10
Podłączaj tylko sprawne odbiorniki elektryczne; większość przenośnych
elektronarzędzi ma podwójną izolację (klasa II). Urządzenia nie
spełniające tych wymagań (z metalową obudową) powinny być zasilane
3 przewodowym kablem (z przewodem uziemiającym) aby zapewnić
dobre uziemienie w wypadku przebicia izolacji.
Zasilaj tylko te urządzenia, których napięcie podane na tabliczce
znamionowej jest identyczne z napięciem agregatu.
Nie obciążaj agregatu mocą nominalną w warunkach niewystarcza-
cego codzenia. Kiedy używasz agregat w niesprzyjacych
warunkach zmniejsz jego obciążenie. Idealne warunki eksploatacji -
(ciśnienie atmosferyczne 1 bar, temp. powietrza 20°C, wilgotność
powietrza 30%).
Ponej opisano sposób podłączania odbiorników do agregatu
prądotwórczego.
Przed podłączeniem odbiorników powinny być spełnione
następne warunki:
• Agregat musi być uziemiony.
• Ukończona faza rozgrzewania agregatu.
Przed podłączeniem w miarę możliwości wyłączyć odbiornik.
OSTRZEŻENIE!
Porażenia prądem mogą powodow obrażenia, a
nawet śmierć.
Nie należy podłączać agregatu prądotwórczego do innych systemów
rozdzielania energii (np. publiczne źróo zasilania) i systemów
wytwarzania energii (np. inne agregaty prądotwórcze).
Aby podłączyć odbiornik należy:
1. Odchylić pokrywę gniazda 230 V do góry.
2. Podłączyć wtyczkę zasilania odbiornika do gniazda (15).
ü Odbiornik jest podłączony.
n Odłączanie odbiorników na prąd zmienny
Poniżej opisano sposób odłączania odbiornika od prądnicy:
1. W miarę możliwości wcześniej odłączyć odbiornik.
2. Odłączyć wtyczkę sieciową odbiornika od gniazda agregatu (nie
ciągnąć przy tym za kabel, lecz zawsze za wtyczkę!).
ü Odbiornik został odłączony.
n Wyłącznik nadprądowy prądu zmiennego
Wyłącznik nadprądowy prądu zmiennego (bezpiecznik) (16) auto-
matycznie wyłączają obwód w przypadku zwarcia na obciążeniu lub
przeciążenia (połenie OFF). Po automatycznym wyłączeniu
bezpiecznika, przed jego ponownym włączeniem należy sprawdzić i
zmniejszyć obciążenie. Ponowne włączenie generatora jest możliwe po 5
minutach od wyłączenia.
n Podłączanie odbiorników na prąd stały
Zaciski przyłączeniowe prądu stałego (17) umożliwiają zasilanie
odbiorników stałonapięciowych o niższych mocach oraz ładowanie
akumulatorów.
Zaciski te są pokolorowane w następujący sposób: czerwony oznacza
zacisk dodatni (+), a czarny oznacza zacisk ujemny (-).
Metoda podłączania odbiorników: Odbiornik musi być podłączony
do zacisków napięcia stałego z zachowaniem właściwej polaryzacji
(biegun dodatni obciążenia do dodatniego zacisku stałonapięciowego, a
biegun ujemny obciążenia do ujemnego zacisku stałonapięciowego).
n Zabezpieczenie nadprądowe prądu stałego
Wyłącznik nadprądowy prądu stałego (19) automatycznie wyłącza
obwód prądu stałego w przypadku jego przeciążenia lub słabego
połączenia odbiornika. Po automatycznym wyłączeniu bezpiecznika
należy sprawdzić połączenie odbiornika i obciążenie, odczekać kilka
minut, a następnie przycisnąć przycisk wyłącznika i ponownie ustawić go
w położeniu "." (ON).
n Regulacja napięcia
Napięcie agregatu regulowane jest za pomo automatycznego
regulatora napięcia AVR, który określa prąd wzbudzenia wirnika.
W celu ochrony agregatu przed uszkodzeniem w przypadku
nieprawidłowego użytkowania, AVR jest wyposażony w dwa systemy
ochrony:
- Przeciążenie: ochrona wirnika poprzez zmniejszenie pdu
wzbudzenia, co powoduje spadek wyjściowego napięcia.
- Przegrzanie: wyjściowe napięcie jest zmniejszane o połowę gdy
o
temperatura zanotowana w skrzynce kontrolnej przekracza 90 C.
PRZEGLĄDY I KONSERWACJA:
Aby zapewnić poprawną pracę i długą żywotność agregatu, dokonuj
obsługi technicznej zgodnie z tabelą przeglądów. Silnik agregatu
wymaga odpowiedniej konserwacji, która zapewni jego bezpieczną i
ekonomiczną eksploatację, wyeliminuje usterki oraz zapewni
przyjazność silnika dla środowiska.
HARMONOGRAM PRZEGLĄDÓW
Czynność Okres czasu w roboczogodzinach [h]
Przed każdym
uruchomieniem
Po 1-szych 5 godzinach pracy,
1-szym miesiącu lub pierw-
szych 20 godzinach pracy
Co 3 miesiące
lub co 50
godzin pracy
Co roku lub co
100 godzin pracy
Olej silnikowy Sprawdzić i uzupełnić
Wymienić
Olej przekładni reduk-
cyjnej (o ile dotyczy)
Sprawdzić poziom oleju
Wymienić
X
X X
X
X X
X
X
X*
Wkład filtra
powietrza
Kontrola
Oczyścić
Wymienić
11
HARMONOGRAM PRZEGLĄDÓW
Czynność Okres czasu w roboczogodzinach [h]
Przed każdym
uruchomieniem
Po 1-szych 5 godzinach pracy,
1-szym miesiącu lub pierw-
szych 20 godzinach pracy
Co 3 miesiące
lub co 50
godzin pracy
Co roku lub co
100 godzin pracy
X
X
Osadnik (o ile dotyczy)
Świeca zapłonowa
Odiskrownik
Bieg jałowy (o ile dotyczy)**
Oczyścić
Oczyścić
Sprawdzić ~ skorygować
Sprawdzić ~ skorygować X
X*
Sprawdzić ~ skorygować
Luz zaworowy * X
Oczyścić
Zbiornik i filtr paliwa **
Przewody paliwowe
Głowica cylindra i tłok
Kontrola
Usunąć nagar **
Co 2 lata (zmienić w razie potrzeby)
co 125 godz.
X
ź Jeśli silnik benzynowy często pracuje w wysokich temperaturach i
przy wysokim obciążeniu, to wymiana oleju wymagana będzie co 25
godzin.
ź Jeśli silnik często pracuje w zapylonych lub w innych trudnych
warunkach, filtra powietrza należy czyścić co 10 godzin, jeśli jest to
konieczne, a wkład filtra powietrza wymieniać co 25 godzin.
ź Warto zapisywać liczbę przepracowanych godzin, aby zachować
określone czasy przeglądów. Czynności wykonywać we
wcześniejszym z terminów: po upływie opisanego okresu
konserwacji lub w wyznaczonym czasie (godzina).
ź W przypadku pominięcia zaplanowanej czynności konserwacyjnej
silnika, należy wykonać możliwie jak najszybciej.
UWAGA! Przed przystąpieniem do wykonywania
czynności obsługowych silnik naly wączyć.
Ustawić silnik w peniu poziomym i zdć
końcówkę przewodu wysokiego napięcia ze świecy zapłonowej,
aby uniknąć uruchomienia silnika.
OSTRZEŻENIE: Pracujący silnik wydziela cieo.
Niektóre części silnika, w szczególności tłumik, stają
się bardzo gorące. Przy kontakcie z nimi mogą
powstać poważne oparzenia.
ź Przed dotknięciem tłumika, cylindra silnika i żeberek odczekać aż do
ich schłodzenia.
n Wymiana oleju silnikowego
Spuścić olej, gdy silnik jest wciąż ciepły, aby zapewnić całkowite i
dokładne jego osuszenie.
1. Wykręcić korek wlewu oleju (8) z bagnetem pomiaru.
2. Odkręcić śrubę spustową oleju (9) i zdjąć podkładkę uszczelniającą.
Zlać olej do przygotowanego wcześniej pojemnika (patrz rys.L, str. 4).
3. Założyć podkładkę uszczelniającą i wkręcić ponownie śrubę spustową
(9). Dokręcić śrubę dokładnie.
4 Napełnić silnik odpowiednim olejem i sprawdzić poziom oleju
zgodnie z rozdziałem „Sprawdzenie poziomu/dodawanie oleju“
na str. 8.
UWAGA! Przepracowany olej silnikowy może
powodować raka skóry, w przypadku częstego
kontaktu ze skórą trwającego dłuższy czas. Mimo
ryzyko to jest niskie, w przypadku braku codziennego kontaktu
z olejem, nadal zaleca się dokładne wymycie rąk wodą i mydłem
po kontakcie z przepracowanym olejem.
UWAGA! Przepracowany olej silnikowy należy
utylizować w sposób zgodny z przepisami ochrony
środowiska. Proponujemy użycie w tym celu
szczelnego pojemnika, w którym olej można przewieźć do
pobliskiego warsztatu lub punktu utylizacji. Nie wyrzucać oleju
do śmieci, ani nie wylewać na ziemię.
n Obsługa filtra powietrza
Brudny filtr powietrza ogranicza dopływ powietrza do gaźnika. Aby nie
dopuścić do nieprawidłowej pracy gaźnika, należy regularnie czyścić filtr
powietrza. Filtr należy czyścić częściej w przypadku pracy generatora w
bardzo zapylonych miejscach.
UWAGA! Czyszczenie wkładu filtra benzy lub
łatwopalnym rozpuszczalnikiem może spowodow
pożar lub wybuch. Wkład filtra czyścić wyłącznie
wodnym roztworem mydła lub rozpuszczalnikami niepalnymi.
Nigdy nie uruchamiać generatora bez filtra powietrza. W
przeciwnym wypadku może dojść do przedwczesnego zużycia
silnika.
1. Otworzyć zatrzaski pokrywy filtra powietrza (23) i zdjąć pokry
(24) (patrz rys. M, str. 4). Sprawdzić wkład filtra powietrza A i
upewnić się, czy jest on cały i czysty.
2. Jeśli wkład filtra powietrza jest brudny, należy go wyczyścić.
Przemyć wkład filtra powietrza w roztworze domowego detergentu i
ciepłej wody, a następnie dokładnie przepłukać lub wymyć
niepalnym rozpuszczalnikiem lub rozpuszczalnikiem o wysokiej
temperaturze zapłonu. Po umyciu pozostawić wkład do całkowitego
wyschnięcia.
3. Wyschnięty wkład filtra należy nasączyć w czystym oleju, a następnie
dokładnie wycisnąć nadmiar oleju. Podczas pierwszego
* Te elementy należy wymienić, jeśli ich wymiana jest konieczna.
** Te elementy powinny być konserwowane i naprawiane przez autoryzowany serwis, chyba że właściciel posiada odpowiednie narzędzia i wiedzę
na temat konserwacji urządzeń mechanicznych.
uruchomienia silnik będzie dymił, jeżeli we wkładzie filtra pozostanie
zbyt dużo oleju.
4. Ponownie zamontować wkład filtra powietrza oraz pokryfiltra.
n Czyszczenie osadnika paliwa
Osadnik paliwa (25) zatrzymuje brud i wodę, które mogą znajdować się
w baku paliwa. Jeżeli silnik nie był używany przez dłuższy czas osadnik
paliwa powinien być wyczyszczony.
1. Przestawić zawór paliwa (22) w pozycję "WYŁ." (OFF). Wykręcić
osadnik paliwa w kierunku wskazanym strzałką i wyjąć sitko A i
pierścień uszczelniający B (patrz rys. N, str. 4).
2. Oczyścić osadnik paliwa, pierścień i sitko niepalnym
rozpuszczalnikiem lub rozpuszczalnikiem o wysokiej temperaturze
zapłonu.
3. Ponownie zamontować pierścień i sitko i wkręcić osadnik.
4. Przekręcić zawór paliwa (22) w położenie "." (ON) i sprawdzić czy
nie ma żadnych nieszczelności.
n Obsługa świecy zapłonowej
Podczas pracy silnika na elektrodach świecy zapłonowej odkładają się
produkty spalania benzyny w postaci nagaru. W skutek zanieczyszczenia
elektrod świecy zapłonowej rozruch silnika jest znacznie utrudniony oraz
zwiększa się zużycie paliwa.
Stan świecy zapłonowej należy kontrolować co 100 godzin pracy. W tym
celu należy:
1. Odłączyć przewód świecy zapłonowej (26) i wykręcić świecę za
pomocą klucza do świec (27) (patrz rys. O P, str. 4).
2. Wzrokowo sprawdzić świecę, kontrolując czy izolator nie popękał i
jeśli tak jest wymienić świecę na nową. Zalecane świece:
BP6ES, SPR6ES (NGK)
F6TC, F6RTC (LD)
3. Elektrody świecy należy dokładnie oczyścić za pomocą metalicznego
pędzla, a następnie skontrolować odstęp pomiędzy elektrodami przy
pomocy szczelinomierza. Szczelina powinna wynosić: od 0,7 do
0,8 mm (patrz rys.P, str. 4). Skorygować odstęp delikatnie doginając
elektrodę.
4. Sprawdzić, czy podkładka uszczelniająca świecy zapłonowej jest w
dobrym stanie.
5. Wkręcić ponownie świecę ręką do oporu. Dokręcić ją kluczem do
świec, aby ścisnąć podkładkę. Dokładnie założyć fajkę przewodu
świecy zapłonowej (26).
UWAGA! Świeca musi być dokładnie dokcona.
Nieprawidłowo dokręcona będzie się nadmiernie
nagrzewać i może uszkodzić agregat.
Jeśli zakładasz nową świecę, dokręć kluczem o 1/2 obrotu, aby
docisnąć odpowiednio uszczelkę. Jeżeli świeca była już wcześniej
używana, wystarczy dokręcić o 1/8 do 1/4 obrotu.
Nigdy nie używaj świecy o nieodpowiednich parametrach.
n Regulowanie gaźnika
UWAGA: Nie wolno wykonywać regulacji gaźnika.
Wprowadzenie jakichkolwiek zmian przez nieautory-
zowane osoby powoduutratę gwarancji.
Gaźnik jest fabrycznie ustawiony na optymalne parametry pracy przy
większości warunków. Jednak, jeżeli wymagana jest regulacja,
skonsultowsię w sprawie serwisu z autoryzowanym dealerem PROFIX.
n Czyszczenie powietrznego układu chłodzenia
PRZESTROGA: Do czyszczenia silnika nie wolno stosować wody.
Woda może zanieczyścić układ paliwowy. Do czyszczenia silnika
stosować szczotkę lub suchą szmatkę.
Silnik jest chłodzony powietrzem. Brud lub zanieczyszczenia mogą ogra-
niczyć przepływ powietrza i spowodować przegrzanie silnika, powodu-
jąc pogorszenie osiągów oraz zmniejszając jego trwałość. Do usunięcia
zanieczyszczeń z osłony palców użyć szczotki lub suchej szmatki.
Cięgna, sprężyny i elementy sterujące utrzymywać w czystości. Obszar
dookoła i za tłumkiem oczyścić ze wszystkich palnych zanieczyszczeń.
TRANSPORT I PRZECHOWYWANIE:
n Transportowanie agregatu
OSTRZEŻENIE! Przed transportowaniem agregatu
upewnij się, że wyłącznik zapłonu ustawiony jest w
pozycji OFF. Podczas transportu agregat musi zawsze
znajdować się w pozycji poziomej, a korki wlewu paliwa i oleju
muszą być dokładnie dokręcone, aby uniknąć wszelkiego ryzyka
rozlania paliwa i oleju.
n Magazynowanie przez dłuższy czas
OSTRZEŻENIE! Aby nie dopuścić do poparzeń lub
pożaru w wyniku zetknięcia się z jakąkolwiek gorącą
częścią generatora, nie pakować i nie przechowywać
generatora zanim całkowicie nie ostygnie. Jeżeli generator
musi być przechowywany przez dłuższy czas, upewnić się czy
miejsce jego przechowywania jest czyste i suche.
1. Spuścić paliwo:
– Zamknij zawór paliwa (22), a następnie odkręć i opróżnij osadnik
(25)(patrz rozdział „Czyszczenie osadnika paliwa“).
– Otwórz zawór paliwa (22) (pozycja ON) i spuść paliwo ze zbiornika
paliwa do odpowiedniego pojemnika.
Załóż pierścień uszczelniający i dokładnie dokręć osadnik.
– Odkręć śrubę spustową (28) i spuść paliwo z gaźnika do
odpowiedniego pojemnika (patrz rys. Q, str. 4). Po zakończeniu
dokładnie wkręć śrubę spustową (28) z powrotem.
2. Wymień olej silnikowy.
3. Wykręć świecę zapłonową i wlej do cylindra łyżkę stołową czystego
oleju silnikowego. Delikatnie pociągnij za linkę rozrusznika, aby
obrócić wał i rozprowadzić olej po ściankach cylindra.
Następnie pociągnij linkę rozrusznika do momentu wyczucia oporu.
Ustawi to wszystkie zawory w pozycji zamkniętej i pomoże zapobiec
korozji i zanieczyszczeniu. Po ręcznym ponownym wkręceniu świecy
zapłonowej, dokręć kluczem do świec, aby docisnąć uszczelkę.
OSTRZEŻENIE! Zanieczyszczona benzyna jest
poważnym źródłem zanieczyszczenia środowiska.
Zdecydowanie zalecamy, abyś dostarczył ją
w szczelnym pojemniku do stacji obsługi lub do punktu skupu w
celu powtórnego przerobu. Nie wylewaj benzyny do gruntu ani
do kanalizacji.
n Przechowywanie paliwa
Upewnij się, że stosujesz pojemniki, kanistry przeznaczone do
przechowywania węglowodorów. Zapobiegnie to zanieczyszczeniu
paliwa przez rozpuszczające się w glowodorach składników
pojemnika, co doprowadzi do spadku efektywności pracy silnika.
12
Bezpłatna naprawa w okresie gwarancyjnym nie dotyczy zablokowanych starym lub zanieczyszczonym paliwem gaźników i zaworów.
Jakoś benzyny bezołowiowej bardzo szybko spada (czasem nawet po 2, 3 tygodniach). Nie stosuj paliwa starszego niż 1 miesiąc. Przechowuj minimalną
ilość potrzebnego ci paliwa.
SYMBOLE NA URZĄDZENIU, TABLICZCE ZNAMIONOWEJ I NAKLEJKACH INFORMACYJNYCH :
Dla bezpiecznej obsługi i konserwacji, symbole są umieszczone na urządzeniu. Zgodnie z tymi wskazówkami należy zachować ostrożność, aby nie popełnić
błędu.
13
«Przed uruchomieniem przeczytać instrukcję obsługi»
«Zawsze stosować okulary ochronne»
«Stosować środki ochrony słuchu»
«Stosować maskę przeciwpyłową podczas pracy z elektronarzędziami»
«UWAGA! Przed uruchomieniem przeczytać instrukcję obsługi»
«Ryzyko porażenia prądem elektrycznym»
«Benzyna jest skrajnie łatwopalna. Ryzyko powstania pożaru»
«Gorące powierzchnie. Ryzyko oparzenia»
«Ryzyko zatrucia gazami spalinowymi»
14
PROBLEM
Nie można uruchomić silnika.
Silnik trudno się uruchamia
lub wytraca moc.
W gniazdach nie ma prądu.
SPOSÓB USUNIĘCIA
Włączyć wyłącznik zapłonu w pozycję ON.
MOŻLIWA PRZYCZYNA
Wyłącznik zapłonu w pozycji OFF – wyłączony.
Zawór paliwa jest zamknięty lub zbiornik paliwa jest pusty. Dolać paliwo, otworzyć zawór.
Odkręcić i wyczyścić świecę zapłonową,
ustawić odstęp, albo wymienić świecę.
Brudny filtr paliwa. Przeczyścić bądź wymienić filtr paliwa.
Nieprawidłowe położenie dźwigni
przepustnicy ssania. Przestawić dźwignę w prawidłowe położenie.
Zanieczyszczenie osłony tłumika. Przeczyścić bądź wymienić osłonę tłumika.
Zanieczyszczenie filtra powietrza. Przeczyścić filtr powietrza.
Źle wyregulowany gaźnik. Wyregulować gaźnik w serwisie.
W systemie paliwowym znajdują się jakieś zanieczyszczenia lub
paliwo jest zanieczyszczone albo stare.
Przeczyścić bądź wymienić filtry paliwa.
Wymienić paliwo.
Bezpiecznik obwodu wyjściowego jest w pozycji OFF. Włączyć bezpiecznik obwodu wyjściowego w
pozycję ON.
Urządzenie podłączone do generatora jest uszkodzone. Sprawdzić i wymienić uszkodzone urządzenie.
ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW:
Świeca zapłonowa jest uszkodzona lub odstęp między
elektrodami jest nieprawidłowy.
Poziom oleju silnikowego jest zbyt niski.
Do gniazd podłączone są jakieś urządzenia elektryczne. Odłączyć urządzenia elektryczne.
Zanieczyszczenie filtra powietrza. Przeczyścić filtr powietrza.
Dolać olej.
UWAGA! Jeśli nie możesz usunąć usterki, zgłoś się do Autoryzowanego Serwisu.
Polityka firmy PROFIX jest polityką stałego udoskonalania swoich produktów i dlatego firma rezerwuje sobie prawo
zmiany specyfikacji wyrobu bez uprzedniego zawiadamiania. Obrazki, podane w instrukcji obsługi, są przykładowe i mogą
się nieznacznie różnić od rzeczywistego wyglądu zakupionego urządzenia.
Niniejsza instrukcja jest chroniona prawem autorskim. Kopiowanie/ powielanie jej bez pisemnej zgody firmy
Profix Sp. z o.o. jest zabronione.
PRIJE POČETKA UPOTREBE STRUJNOG AGREGATA
POTREBNO JE PROČITATI SLIJEDEĆE UPUTSTVO.
Sačuvajte uputstvo za eventualnu buduću upotrebu, jer u
bilo kojem trenutku može doći do potrebe da se podsjetite informacija
koje su sadržane u uputstvu, a također ih je potrebno priložiti uz uređaj
u slučaju daljnje prodaje mašine ili promjene korisnika.
UPOZORENJE! Strujni agregat je opasna mašina.
Potrebno je pročitati sva bezbjedonosna
upozorenja i smjernice za korištenje mašine,
označena simbolom .
Nepridržavanje daljnje navedenih bezbjedonosnih
upozorenja i smjernica može biti uzrokom strujnog udara,
požara i/ili ozbiljnih povreda na tijelu.
BEZBJEDONOSNE MJERE PRI UPOTREBI STRUJNIH
AGREGATA:
Ova oprema je dizajnirana tako da bi se osigurao bezbjedan i
dugotrajan rad, pod uslovom da bude korištena prema
Uputstvu za upotrebu.
1. BEZBJEDNOST NA RADNOM MJESTU:
a) Ne koristiti strujni agregat u zatvorenim prostorijama, jer
motor agregata stvara otrovni ugljen-monoksid koji je bez
mirisa, kao i druge ispušne gasove koji su štetni po zdravlje
ljudi i životinja. Udisanje ispušnih gasova može uzrokovati
gubitak svijesti, pa čak dovesti i do smrti. Pri pokretanju
agregata na zaklonjenom ili djelomično zatvorenom prostoru,
potrebno je osigurati odgovarajuću ventilaciju. Ventilirana prostorija,
u kojoj je postavljen agregat, mora biti opremljena dodatnim
protupožarnim i protueksplozivnim uređajima.
b) Potrebno je obratiti posebnu pažnju tokom rada u blizini
stambenih objekata. Nikada ne pokretati agregat u blizini
otvorenih prozora i vrata.
c) Agregat treba raditi na vodoravnoj površini. Ukoliko agregat
ne stoji vodoravno, može doći do istjecanja goriva i nepravilnog
podmazivanja motora.
d) Ne dozvoliti pristup djece, životinja i posmatrača na mjesto
na kojem se koristi agregat. Treba imati na umu da korisnik snosi
odgovornost za nezgode i bezbjednost trećih lica i njihove imovine.
2. PROTUPOŽARNA ZAŠTITA:
a) Ne koristiti strujni agregat na mjestima sa visokim rizikom
nastanka požara i u eksplozivnim sredinama, koja nastaju
zahvaljujući lakozapaljivim tečnostima, gasovima ili
prašini. Tokom rada motora, ispušni sistem se zagrijava do
temperature koja je dovoljna da bi se izazvalo zapaljivanje nekih
materijala – agregat koji radi, potrebno je postaviti najmanje 1 metar
od zida zgrade ili drugih uređaja.
b) Benzin je lako zapaljiva supstanca, koja pod određenim
uslovima može biti eksplozivna. Benzin držati u posudama koje
su posebno namijenjene u tu svrhu. Ne držati gorivo ili agregat s
gorivom na opasnim mjestima.
Ne pušiti tokom prenošenja goriva i ne
koristiti otvoreni plamen u blizini agregata.
Agregat puniti na dobro ventiliranim
mjestima. Dopunjavanje goriva ili ulja se može vršiti samo onda kada
motor agregata ne radi. Nikada ne otvarati poklopac spremnika
goriva tokom rada motora ili dok je vreo.
Ne prepunjavati spremnik. Ako se gorivo razlije, agregat prenijeti na
drugo mjesto i sačekati s pokretanjem motora da benzin ispari i da se
isparenja raziđu isparenja goriva su lako zapaljiva i mogu
uzrokovati požar kada se uključuje generator.
Nakon rada agregata uvijek zatvoriti ventil goriva.
c) Nije dozvoljeno nepropusno prekrivati niti zaklanjati
generator tokom rada (npr. na kiši) ili ubrzo nakon
isključivanja, dok je zagrijan. Prije postavljanja agregata u
zatvorenoj prostoriji, potrebno je sačekati da se motor ohladi.
3. ELEKTRIČNA BEZBJEDNOST:
a) Strujni agregat uvijek mora biti uzemljen. Ne rukovati
agregatom mokrim rukama. Ne koristiti agregat kada je
vlažan, kao niti dok pada kiša ili snijeg. Nepravilno rukovanje
agregatom dovodi do rizika od električnog udara.
b) Koristiti samo ispravne, neoštećene priključke i električne
kablove. Oštećeni priključci i kablovi povećavaju rizik od strujnog
udara.
c) Nije dozvoljeno postavljati kablove ispod agregata, niti na
agregatu – to može dovesti do strujnog udara ili oštećenja uređaja.
d) Povezivanje rezervnog napajanja s instalacijom zgrade
mora biti povjereno električaru s odgovarajućim
kvalifikacijama, jer ono mora biti u skladu s važećim
propisima na tom polju, koji određuju upotrebu rezervnih
izvora napajanja.
Loše izvedena povezivanja mogu uzrokovati povratni tok
struje prema električnoj mreži, dovodeći na taj način
radnike elektrane i druge, koji tokom prekida napajanja
budu radili na mreži, u opasnost od smrtonosnog udara,
kao i eksploziju agregata koja bi dovela do njegovog
uništenja tokom uspostavljanja glavnog napajanja, ili
također do spaljivanja mreže u zgradi.
e) Nije dozvoljeno preopterećivati agregat i priključivati na
njega neispravne potrošače. Ukupna snaga napajanih uređaja
ne može prijeći 80% nazivne snage agregata.
f) U slučaju zapaljivanja agregata, ne posipati ga neposredno
vodom, da bi se ugasio požar. Koristiti specijalni protupožarni
aparat, namijenjen za gašenje električnih uređaja i požara ulja.
4. LIČNA BEZBJEDNOST:
a) Upotreba agregata možvanje i podešavanje. e biti
povjerena samo punoljetnom licu koje je pročitalo ovo
Uputstvo za upotrebu. Uvjerite se da znate kako brzo zaustaviti
agregat i kako se koriste njegovi elementi za ruko
UPUTSTVO ZA UPOTREBU
STRUJNI AGREGAT: TOG2000, TOG2000K
Prijevod originalnih uputstava
15
BS
b) Ne pokretati agregat, ako je bilo koji zaštitni poklopac
skinut. Tokom rada sa skinutim zaštitnim poklopcima, ruka ili stopalo
mogu biti uvučeni u agregat, što dovodi do nezgode.
PAŽNJA: Ne nositi široku odjeću i nakit. Odjeća treba biti uz tijelo, ali ne
treba ograničavati slobodu pokreta operatera.
Držati svoju kosu, odjeću i rukavice podalje od pokretnih
dijelova. Široka odjeća, nakit ili duga kosa se mogu zapetljati s
pokretnim dijelovima.
c) Ne dodirivati rotirajuće dijelove, dijelove vodiča visokog
napona i ispušne dijelove tokom rada agregata. Neki dijelovi
motora su vreli i kontakt s njima može dovesti do opekotina.
d) Ukoliko radite u neposrednoj blizini uključenog agregata,
preporučujemo nošenje štitnika protiv buke. Dugotrajno
izlaganje buci može uzrokovati gubitak sluha.
e) Izbjegavajte direktni kontakt tijela s gorivom i motornim
uljem. U slučaju kontakta goriva s kožom, temeljito isperite vodom i
sapunom.
NAMJENA I KONSTRUKCIJA STRUJNOG AGREGATA:
Jednofazni strujni agregat TOG2000, TOG2000K, u daljnjem tekstu
„agregat“ ili „generator“ - je uređaj namijenjen za samostalno napajanje
električnih potrošača s naponom 230 V, svugdje tamo gdje nema drugih
izvora električne energije, a također i za vanredne uslove rada, kada
dolazi do prekida u napajanju iz električne mreže ili je snaga isporučene
struje nedovoljna. Agregat je opremljen automatskom stabilizacijom
napona AVR i također može biti korišten za napajanje potrošača
osjetljivih na jakost struje napajanja, npr. televizora LCD, laptopa,
pojačala i sl. kao i za punjenje automobilskih akumulatora.
PAŽNJA! Ne preopterećivati agregat. Ukupna snaga
napajanih uređaja ne može preći nazivnu snagu agregata, a
za kontinuirani rad agregatu treba ostaviti min. 20% viška
snage.
Svaka upotreba agregata koja nije u skladu s navedenom
namjenom je zabranjena i uzrokuje gubitak garancije i
odgovornosti proizvođača za iz toga povoda nastale štete.
Agregat je sastavljen iz dva osnovna elementa - samouzbudnog
generatora i benzinskog motora, koji su skupa s kontrolnom pločom i
integrisanim spremnikom goriva montirani na zajedničkom nosivom
okviru. Pogon s motora na generator se prenosi neposredno.
Bilo kakve modifikacije na uređaju izvedene od strane korisnika,
oslobađaju proizvođača od odgovornosti za oštećenja i štete nanesene
korisniku i okruženju.
Pravilna upotreba agregata se odnosi i na održavanje, skladištenje,
prevoz i popravke.
Agregat se može popravljati isključivo u servisima koje je naveo
proizvođač. Strujne agregate mogu popravljati samo kvalifikovana
lica.
n Elementi uređaja (vidi str. 2-4):
Crtež A 1. Spremnik goriva
2. Poklopac grlića spremnika goriva
3. Pokazivač nivoa goriva
4. Držač za prenošenje
5. Ispušnik
6. Transportni držač (model TOG2000K)
7. Potporne nogare (model TOG2000K)
8. Poklopac grlića spremnika ulja
9. Vijak za ispuštanje ulja
10. Transportni točak (model TOG2000K)
Crtež B 11. Valjak s navojem (model TOG2000K)
12. Pričvrsna matica (model TOG2000K)
Crtež C 13. Prekidač paljenja
14. Voltmetar
15. Utičnice 230 V
16. Strujna sklopka naizmjenične struje 230 V (osigurač)
17. Priključci za istosmjernu struju
18. Priključak uzemljenja
19. Strujna sklopka istosmjerne struje 12V (osigurač)
Crtež D 20. Ručka užeta startera
21. Poluga leptirastog zatvarača u karburatoru
22. Ventil goriva
23. Kopče poklopca zračnog filtera
24. Poklopac zračnog filtera
25. Taložnik goriva
Crtež O 26. Kabal svjećice
Crtež P. 27. Ključ za svjećice
Crtež Q 28. Vijak za ispuštanje goriva
TEHNIČKI PODACI:
Maksimalna snaga/Brzina obrtaja 5,5kM / 3000/min
Tip motora
3
163 cm
15 l
Jednocilindarski, 4-taktni,
hlađen zrakom, benzinski
motor, OHV
Zapremina motora
Zapremina spremnika goriva
Pokretanje motora Ručno pokretanje
Model motora 168F
Nazivna snaga (PRP) 2 kW
MOTOR
GENERATOR
Maksimalna snaga (LTP) 2,2 kW (S2, 5min)
Nazivni napon (AC) 230V
Nazivna frekvencija 50 Hz
Nazivna struja (AC)
Preporučeni tip svjećice BP6ES, SPR6ES (NGK)
F6TC, F6RTC (LD)
Vrijeme kontinuiranog rada 10,6 sati
8,7 A
TOG2000 TOG2000K
Model generatora
Nazivni napon (DC) 12 V
Nazivna struja (DC) 8,3 A
Nazivni faktor snage cos φ =1
Stepen zaštite IP23M
16
n Vrijednosti emisije buke
Dozvoljeno odstupanje u mjerenju K=1,89 dB(A)
Navedene vrijednosti su emisione vrijednosti, samim tim ne moraju
one odgovarati stvarnim vrijednostima na radnom mjestu. Pored
postojanja zavisnosti između nivoa buke emisije i imisije, ne može se na
osnovu tih podataka na vjerodostojan način zaključiti da li su
neophodne dodatne preventivne mjere.
Postoje dodatni faktori koji mogu vršiti utjecaj na stvarni nivo imisije na
radnom mjestu, u koje se mogu računati: vrijeme trajanja djelovanja,
specifičnosti radne prostorije, drugi izvori zvuka (npr. količina mašina
ili drugi radovi koji se izvode u blizini) i sl. Dopuštene radne vrijednosti
se mogu razlikovati u zavisnosti od zemlje. Informacije koje su ovdje
navedene trebaju pomoći korisniku u boljoj procjeni postojećih
opasnosti i rizika.
UPOZORENJE:
Nositi sredstva zaštite sluha!
Utjecaj buke može uzrokovati gubitak sluha.
PRIPREMA ZA RAD:
n Raspakiranje mašine
UPOZORENJE: Koristite pomoć druge osobe kada
premještate mašinu. Ona može biti preteška za jednog
čovjeka.
Nakon raspakiranja, pažljivo izvadite mašinu i sve elemente iz kutije i
provjeriti postoje li eventualno oštećenja nastala prilikom transporta.
Prije početka upotrebe agregata, provjeriti jesu li isporučeni svi
elementi, kako slijedi:
ź Strujni agregat - 1 kom.
ź Ključ za svjećicu - 1 kom.
ź Držač ključa za svjećicu - 1 kom.
ź Potporne nogare u kompletu s vijcima, maticama i nosačima - 2
kom. (samo kod modela TOG2000K)
ź Točkovi - 2 kom. (samo kod modela TOG2000K)
źsamo kod modela TOG2000K Valjci s navojem - 2 kom.( )
ź Matice za pričvršćivanje točkova - 4 kom.(samo kod modela
TOG2000K)
ź Uputstvo za upotrebu - 1 kom.
ź Garantni list - 1 kom.
U slučaju primjećivanja bilo kakvih oštećenja ili nedostatka dijelova,
potrebno je bez odlaganja napraviti reklamaciju.
n Postavljanje točkova i potpornih nogara (odnosi se na
model TOG2000K)
Za lakše premještanje agregata, preporučeno je montirati isporučene
transportne točkove (10) koji se postavljaju na nosivi okvir agregata
pomoću valjaka s navojem (11) i pričvrsnih matica (12) (vidi crtež B,
str.2).
Nakon montiranja točkova, obavezno montirati i potporne nogare s
nosačima (7), da bi se izravnao položaj agregata (vidi crtež A-1, str.2).
n Priključivanje na kućnu električnu mrežu
PAŽNJA! Priključivanje agregata na kućnu električnu
mrežu povjeriti kvalifikovanom električaru. Nepravilno
izvedena povezivanja mogu dovesti do oštećenja agregata,
njegovog pregaranja ili požara.
Primjeri pravilnog i nepravilnog povezivanja su predstavljeni na crtežu
E, str. 3.
U slučaju upotrebe produžnih kablova, neophodno je pridržavati se
slijedećih zahtijeva:
za presjek 1,5mm2 linija ne može preći dužinu od 60m;
za presjek 2,5mm2 linija ne može preći dužinu od 100 m;
U zavisnosti od dužine kabla, javlja se pad napona i intenziteta struje.
Pridržavajte se slijedećih principa:
ne upotrebljavajte kablove nepoznatog porijekla,
kabal razvijte u potpunosti, da bi se izbjeglo lomljenje izolacije,
pridržavajte se uputa za upotrebu proizvođača kabla.
Obzirom na veću otpornost na mehanička oštećenja, preporučuje se
korištenje višežilnog kabla s gumenim omotom, koji je u skladu s
normom IEC 245-4.
Nakon priključivanja temeljito provjeriti sve elektrne veze,
kontrolišući i bezbjednost i pouzdanost.
n Uzemljenje generatora
PAŽNJA! Da bi se izbjegao udar električnom strujom ili
problemi uzrokovani oštećenjem uređaja, agregat treba
uzemljiti izolovanim vodičem.
Priključak uzemljenja (18) omogućuje bezbjedno uzemljenje cijelog
agregata. Jedan kraj vodiča za uzemljenje potrebno je spojiti na
priključak uzemljenja, a drugi kraj dovesti do lokalnog uzemljenja (vidi
crtež F, str. 3).
RUKOVANJE I ODRŽAVANJE MOTORA:
n Preporuke vezane za ulje
UPOZORENJE: Strujni agregat se isporučuje bez ulja
u spremniku za ulje motora. Prije pokretanja
motora, spremnik za ulje napuniti sa oko 0,6 l ulja,
u skladu s opisom sadržanim u ovom uputstvu.
Motorno ulje je važan faktor koji utječe na performanse i
trajnost motora. Prije svakog korištenja generatora potrebno
je provjeriti nivo ulja, tako što se uređaj postavi na ravnu
površinu i provjeri nivo ulja dok je motor isključen.
Nije dozvoljena primjena ulja namijenjenih za dizelske ili
dvotaktne motore ta ulja mogu oštetiti motor.
Nivo zvučnog pritiska (LpA) prema
Direktivi o mašinama 98/37/EZ 73,3 dB(A)
Nivo zvučne snage (LwA) prema
Direktivi 2000/14/EC 95 dB(A)
620x450x480
Dimenzije D x Š x V (mm)
G1
Klasa učinkovitosti
B
Klasa kvaliteta
35kg
Masa
o o
-15 C ~ + 40 C
Maksimalna temperatura okruženja
AGREGAT
F
Klasa izolacije
1000 m
Max nadmorska visina
17
Preporučeno motorno ulje:
Ulje za 4-taktne motore SAE10W-40.
n Provjera nivoa/dodavanje ulja
Prije svakog pokretanja motora provjeriti nivo ulja u spremniku za ulje
motora.
1. Agregat postaviti na ravnu površinu tako da bi motor bio u
vodoravnom položaju i temeljito očistiti okolicu poklopca grlića
spremnika ulja.
2. Odvrnuti poklopac grlića spremnika ulja (8), izvaditi i obrisati šipku
za mjerenje nivoa ulja krpom ili papirnom maramicom. Šipku za
mjerenje vratiti u grlić spremnika za ulje, ali ne zavrtati poklopac.
Zatim izvaditi šipku i provjeriti kakav je nivo ulja u spremniku za ulje.
Ako je nivo ulja blizu oznake minimalnog nivoa, potrebno je doliti
ulje (vidi crtež G, str. 3).
3. Ulje ulijevati polako kroz otvor grlića, sve do nivoa ruba otvora grlića.
PAŽNJA! Potrebno je uvjeriti se da ulje koje sipamo nije
onečišćeno.
Kada je ulje dodano, postaviti i pažljivo zavrnuti poklopac grlića
spremnika za ulje (8).
SMJERNICA: Nakon svakog dopunjavanja nivoa ulja, potrebno je
pokrenuti motor na oko 30 sekundi, ostavljajući ga na praznom hodu.
Zatim zaustaviti motor, sačekati oko 60 sekundi i ponovo provjeriti nivo
ulja u spremniku za ulje. Ako je potrebno, dopuniti nivo ulja u spremniku za
ulje. Uvijek održavati maksimalno dopušteni nivo ulja u spremniku za ulje.
PAŽNJA! Poslije prvih 5 sati rada potrebno je promijeniti motorno ulje.
n Alarmni sistem za ulje
Alarmni sistem za ulje je dizajniran u cilju zaštite motora od oštećenja
(zaribavanja) uzrokovanog nedovoljnom količinom ulja u kućištu
radilice. Kad nivo ulja u kućištu radilice padne ispod bezbjednosnog
praga, alarmni sistem za ulje automatski isključuje motor i pored toga
što prekidač paljenja (13) i dalje ostaje u položaju "." (ON)
(uključeno). Neće biti moguće pokretanje motora, sve dok se ne
dopuni ulje. Na taj način motor ostaje zaštićen od oštećenja
uzrokovanim nedovoljnim podmazivanjem.
n Preporuke vezane za gorivo
Motor agregata je predviđen za napajanje čistim, svježim bezolovnim
benzinom s oktanskom vrijednošću 93 ili većom. Bezolovni benzin ne
sadrži sastojke štetne po okolinu, sprječava nakupljanje štetnih
ostataka sagorijevanja na elementima sistema radilica-klipovi,
produžava životni vijek motora i smanjuje održavanje do neophodnog
minimuma.
Nikada ne koristiti benzin koji nije svjež, niti onečišćen benzin, kao ni
mješavine ulja i benzina. Brinuti se da u spremnik goriva ne bi
dospijevali onečišćenja i voda.
PAŽNJA! Ne koristiti nedopuštene benzine s
oktanskom vrijednošću manjom od 93. Nije
dozvoljeno miješati dizelsko gorivo s benzinom ili
modifikovati motor u cilju prilagođavanja za rad na
alternativnim gorivima. Nije dozvoljeno puniti spremnik goriva
benzinom koji je stajao više od 30 dana. Primjena nedopuštenih
goriva uzrokuje oštećenje elemenata motora i gubitak garancije
na motor.
n Dopunjavanje goriva
UPOZORENJE! Benzin i njegova isparenja
predstavljaju veliku opasnost, obzirom na njihovu
lakozapaljivost i eksplozivnost. Požar ili eksplozija
mogu uzrokovati ozbiljne opekotine ili dovesti do smrti.
ź Zaštititi benzin od iskri, otvorene vatre, plamena, toplote i od drugih
faktora koji bi mogli dovesti do zapaljenja benzina.
ź Gorivo dolijevati prije pokretanja motora. Nije dozvoljeno puniti
spremnik goriva tokom rada, prije dopunjavanja spremnika
zaustaviti motor i sačekati da se ohladi, a potom skinuti poklopac
grlića spremnika goriva. Nikada ne skidati poklopac spremnika
goriva kada je motor vreo.
ź Tankirati gorivo samo na otvorenom prostoru ili u dobro ventiliranoj
prostoriji. Ne pušiti i ne koristiti mobilni telefon tokom tankiranja.
Izbjegavati višestruki ili dugotrajan kontakt benzina s kožom i
udisanje isparenja goriva.
ź U slučaju razlijevanja goriva, potrebno je sačekati s pokretanjem
motora, sve do njegovog isparenja. Ukloniti mašinu s polivene
površine i izbjeći izazivanje paljenja isparenja benzina.
ź Sve posude i spremnike goriva odlagati dobro zatvorene.
PAŽNJA! Prije početka punjenja spremnika provjeriti
da li na crijevima za gorivo, spremniku, poklopcu
grlića spremnika i priboru ima pukotina ili curenja.
Ukoliko ima potrebe, tada zamijeniti. Spremnik puniti pomoću
lijevka s gustim uljevnim sitom.
1. Pažljivo očistiti okolicu grlića poklopca spremnika, a zatim odvrnuti
poklopac grlića spremnika goriva (2) u smjeru suprotnom od
kretanja kazaljki na satu.
2. Oprezno napuniti spremnik goriva do nivoa A (50-60 mm ispod ruba
otvora grlića), ostavljajući prazan prostor, čime se omogućuje
nesmetano širenje zapremine goriva.
0 20–20
–20 20–10 0 10 30 o
40 C
40 60 80 o
100 F
SAE
TEMPERATURA OKRUŽENJA
10W–40
10W–30
20W–40, 20W-50
–30
MREŽASTI FILTER
18
PAŽNJA! Mrežasti filter smješten u spremniku goriva
služi pretfiltraciju goriva od onečišćenja i ne dopušta
njihovo usisavanje u sistem za dovod goriva. Ako je
filter prljav, očistiti ga prije ulijevanja benzina. Ako se mrežasti
filter ošteti, potrebno je zamijeniti ga novim.
3. Pažljivo zavrnuti poklopac grlića spremnika goriva, suhom krpom
obrisati slučajno razliveno gorivo.
SMJERNICA: Nivo goriva se može provjeriti tokom rada pomoću
pokazivača nivoa goriva (3) (vidi crtež H, str. 3).
UPOTREBA AGREGATA:
n Pokretanje motora
UPOZORENJE: Pokretanje motora je popraćeno
iskrenjem. Iskrenje može uzrokovati zapaljivanje
lakozapaljivih gasova koji se nalaze u blizini.
To može biti uzrokom eksplozije i požara.
ź Ukoliko je na terenu došlo do istjecanja zemnog plina ili drugog
tekućeg gasa, ne pokretati motor.
ź Nikada ne koristiti dodatke za olakšavanje pokretanja i one koji sadrže
hlapljive i lako zapaljive supstance, koje mogu izazvati eksploziju u
motoru koji se pokreće.
ź Prije pokretanja motora, uvjeriti se da se svjećica, ispušnik, poklopac
grlića spremnika goriva, poklopac grlića spremnika za ulje i zračni
filter nalaze na svom mjestu i da su dobro pričvršćeni.
UPOZORENJE: Motori stvaraju ugljen-monoksid,
otrovni gas bez okusa i mirisa. Udisanje ugljen-
monoksida može biti uzrokom mučnine,
ošamućenosti i smrti.
ź Pokretati motor i raditi s motorom na otvorenom.
ź Ne pokretati motor, niti ga koristiti u zatvorenim prostorijama, čak niti
s otvorenim vratima i prozorima.
PAŽNJA! Prije pokretanja motora uvjeriti se da
potrošači struje nisu priključeni na agregat.
Nakon što je uređaj pravilno pripremljen za pokretanje,
obaviti slijedeće radnje:
1. Postaviti ventil goriva (22) u položaj "ON"()(uključeno)(vidi
crtež I, str.3).
2. Tokom pokretanja hladnog motora, postaviti polugu leptirastog
zatvarača u karburatoru (21) u položaj "ZAMKNIĘTE"
("ZATVORENO") (vidi crtež. J, str. 4).
Ne zatvarati polugu onda kad se pokreće topao motor ili ako je
temperatura okruženja visoka.
3. Prekidač paljenja generatora (13) postaviti u položaj "ON" ()
(UKLJUČENO).
4. Lagano potegnuti ručku užeta startera (20) sve dok se ne osjeti otpor,
a zatim je potegnuti energično, tako da bi se spriječila povratna
reakcija (vidi crtež K, str. 4). Preporučujemo krajnji oprez prilikom
pokretanja, jer može doći do povreda zbog promjenjivog otpora
startera.
UPOZORENJE: Silovito povlačenje užeta startera (povratna
reakcija) trznut će ruku veoma jako u smjeru motora.
Posljedično može doći do loma, napuknuća kosti, nastanka
modrica ili istegnuća mišića ili tetive.
NAPOMENA: Da bi se produžio životni vijek startera, upotrebljavati
kratkotrajne cikluse pokretanja (maksimalno pet sekundi). Sačekati jednu
minutu između ponovnih pokušaja pokretanja.
PAŽNJA! Ne puštati uže startera slobodno nakon pokretanja motora.
Otpuštati ga polako, lagano usporavajući njegov povratak u početni
položaj.
5. Kad se motor zagrije, prebaciti polugu leptirastog zatvarača u
karburatoru (21) u položaj OTWARTE ("OTVORENO")(vidi crtež J,
str. 4).
n Zaustavljanje motora
1.Isključiti s generatora sve potrošače.
2.Ostaviti agregat da radi 2-3 minute bez opterećenja, tako da bi se
ohladio alternator.
3.Prebaciti prekidač paljenja (13) u položaj "OFF"(WyŁ)(Isključeno).
4.Prebaciti ventil goriva (22) u položaj "OFF"(WyŁ)(Isključeno).
PAŽNJA! Da bi se hitno zaustavio motor, potrebno je
prebaciti prekidač paljenja generatora (13) u položaj
OFF.
KORIŠTENJE AGREGATA:
n Upotreba agregata na velikim visinama
Na velikim visinama mješavina goriva i zraka će biti prebogata, što će
uzrokovati pad snage motora i povećati potrošnju goriva.
Ako agregat koristite na visini iznad 1000 m.n.v., potrebno je opremiti
karburator mlaznicom manje zapremine i podesiti sadržaj mješavine.
Imajte na umu da to može uraditi samo ovlašteni servis.
Čak i kod pravilno podešenog sistema napajanja gorivom, snaga motora
pada za 3,5% na svakih 300 m visine.
PAŽNJA! Snaga agregata će također pasti i ako bude
korištena na visini manjoj od one na koju je podešen
sistem napajanja gorivom. Previše siromašna
mješavina goriva i zraka može uzrokovati pregrijavanje motora i
biti uzrokom ozbiljnog oštećenja.
n Priključivanje potrošača na izmjeničnu struju
PAŽNJA! Ovaj model strujnog agregata ima moguć-
nost priključivanja opterećenja s naponom 230 V.
Na agregat se mogu priključivati svi standardni potrošači
napajani izmjeničnim naponom 230 V (50 Hz).
Po uključivanju generatora, uvjerite se da stanje prikazano na voltmetru
(14) odgovara nazivnim vrijednostima (kod frekvencije 50 Hz 230V
±5% ).
PAŽNJA! Prije početka korištenja agregata, potrebno
je uvjeriti se da ukupna vrijednost opterenja
(ukupna vrijednost otpornog, kapacitivnog i
induktivnog opterećenja) ne prelazi 80% nazivne snage
generatora.
Rad generatora pod preopterećenjem će značajno skratiti njegovu
trajnost.
Neki potrošači struje (naročito električni motori, kompresori i sl.) u
trenutku pokretanja uzimaju više snage nego što je njihova nazivna
snaga i u tom trenutku uzrokuju nastanak velikih strujnih opterećenja. S
tim u vezi, ako se agregat priključuje na više opterećenja ili električnih
uređaja, potrebno je prvo priključiti ono koje treba najveću snagu za
pokretanje, a zatim slijedeći uređaj prema toj snazi. Zatim priključiti
slijedeći uređaj koji treba još manju snagu za pokretanje, završivši s
uređajem s najnižom vrijednošću tog parametra.
19
20
Priključujete samo ispravne električne potrošače; većina prenosnih
električnih alata ima dvostruku izolaciju (klasa II). Uređaji koji ne
ispunjavaju te zahtjeve (koji su s metalnim kućištem) trebaju biti
napajani trožilnim kablom (s vodičem za uzemljenje) da bi se
obezbijedilo dobro uzemljenje u slučaju probijanja izolacije.
Napajajte samo one uređaje čiji je napon, naveden na natpisnoj
pločici, identičan naponu agregata.
Ne opterećujte agregat nazivnom snagom u uslovima nedovoljnog
hlađenja. Kada koristite agregat u nepovoljnim uslovima, smanjite
njegovo opterećenje. Idealni uslovi korištenja - (atmosferski pritisak 1
bar, temp. zraka 20°C, vlažnost zraka 30%).
U nastavku je opisano na koji način priključivati potrošače na strujni
agregat.
Prije priključivanja potrošača trebaju biti ispunjeni ovi uslovi:
• Agregat mora biti uzemljen.
• Faza zagrijavanja agregata treba biti završena.
• Prije priključivanja ako je moguće isključiti potrošač.
UPOZORENJE!
Strujni udari mogu uzrokovati povrede, pa čak i
smrt.
Ne priključivati strujni agregat na druge sisteme distribucije energije
(npr. javni izvor napajanja) i sisteme proizvodnje energije (npr. druge
strujne agregate).
Da bi se priključio potrošač potrebno je:
1. Otvoriti poklopac utičnice 230 V prema gore.
2. Priključiti utikač za napajanje potrošača u utičnicu (15).
ü Potrošač je priključen.
n Isključivanje potrošača sa izmjenične struje
U nastavku je opisano na koji način isključivati potrošače s generatora:
1. Ako je moguće, ranije isključiti potrošač.
2. Isključiti mrežni utikač potrošača iz utičnice na agregatu (pri tome
ne povlačiti kabal, već uvijek utikač!)
ü Potrošač je isključen.
n Strujna sklopka naizmjenične struje
Strujna sklopka naizmjenične struje (osigurač) (16) automatski
isključuje strujni krug u slučaju kratkog spoja ili preopterećenja
(položaj OFF). Nakon automatskog isključivanja osigurača, a prije
njegovog ponovnog uključivanja, potrebno je provjeriti i smanjiti
opterećenje. Ponovno uključivanje generatora je moguće nakon 5
minuta od isključivanja.
n Priključivanje potrošača na istosmjernu struju
Priključci za istosmjernu struju (17) omogućavaju napajanje potrošača
stalnog napona niže snage kao i punjenje akumulatora.
Priključci su obojeni na slijedeći način: crveni označava pozitivni (+)
priključak, a crni označava negativni (-) priključak.
Metoda priključivanja potrošača: Potrošač se mora priključivati na
priključke istosmjernog napona sa zadržavanjem pravilne polarizacije
(pozitivni pol opterećenja na pozitivni priključak istosmjernog
napona, a negativni pol opterećenja na negativni priključak
istosmjernog napona).
n Bezbjedonosna sklopka istosmjerne struje
Strujna sklopka istosmjerne struje (19) automatski isključuje strujni
krug istosmjerne struje u slučaju njenog preopterećenja ili slabog
spajanja potrošača. Nakon automatskog isključivanja osigurača,
potrebno je provjeriti spajanje i smanjiti opterećenje, sačekati
nekoliko minuta, a zatim pritisnuti prekidač sklopke i ponovno ga
postaviti u položaj "." (ON) (uključeno).
n Podešavanje napona
Napon agregata se podešava pomoću automatskog kontrolera napona
AVR, koji određuje uzbudnost rotora.
S ciljem zaštite agregata od oštećenja u slučaju nepravilne upotrebe,
AVR je opremljen s dva sistema zaštite:
- Preopterećenje: zaštita rotora smanjivanjem uzbudnosti, što
dovodi do pada izlaznog napona.
- Pregrijavanje: izlazni napon se smanjuje na pola kada temperatura
o
zabilježena u kontrolnoj kutiji pređe 90 C.
PREGLEDI I ODRŽAVANJE:
Da bi se osigurao pravilan rad i dug životni vijek agregata, potrebno je
izvršavati održavanje u skladu s tabelom pregleda. Motor agregata
zahtjeva odgovarajuće održavanje, čime će se obezbijediti njegovo
bezbjedno i ekonomično korištenje, ukloniti nedostaci i obezbijediti
ekološka prihvatljivost motora.
PLAN ODRŽAVANJA
Radnja Vrijeme u radnim satima [h]
Prije svakog
pokretanja
Nakon prvih 5 sati rada,
prvog mjeseca ili prvih
20 sati rada
Svaka 3 mjeseca
ili svakih 50 sati
rada
Svake godine ili
svakih 100 sati
rada
Motorno ulje Provjeriti i dopuniti
Zamijeniti
Ulje za reduktor
(ako je primjenjivo)
Provjeriti nivo ulja
Zamijeniti
X
X X
X
X X
X
X
X*
Uložak zračnog filtera
Kontrola
Očistiti
Zamijeniti
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44

Tryton TOG2000 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi