Shimano SL-M5100 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

(Polish)
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
DŹWIGNIA PRZERZUTKI
DEORE
SL-M6100
SL-M5100
SL-M4100
Dźwignia wspornika
siodełka
SL-MT500
DM-MBSL002-00
2
SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI ...............................................................................2
WAŻNA INFORMACJA ...............................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ..........................................4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI ...........................................7
MONTAŻ / DEMONT ..............................................................8
Montaż dźwigni przerzutki ...................................................................8
• Typ standardowy ...................................................................................................................... 8
• I-SPEC EV ................................................................................................................................... 8
Montaż dźwigni wspornika siodełka .................................................12
• Typ standardowy .................................................................................................................... 12
• I-SPEC EV ................................................................................................................................. 14
KONSERWACJA .......................................................................20
Wymiana linki .......................................................................................20
• Dźwignia przerzutki ............................................................................................................... 20
• Dźwignia przerzutki (dźwignia MONO) ............................................................................... 21
• Dźwignia wspornika siodełka ................................................................................................ 22
Wymiana wspornika (typ standardowy i I-SPEC EV) .........................24
3
WAŻNA INFORMACJA
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników
rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie
powinni samodzielnie zajmować się montażem elementów, używając tego podręcznika
sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie
należy kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy skontaktować się z punktem
sprzedaży lub dystrybutorem.
Należy przeczytać wszystkie podręczniki dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny, niż podano w
informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki i dokumenty techniczne są dostępne online na stronie
internetowej https://si.shimano.com.
Klienci, którzy mają ograniczony dostęp do Internetu mogą skontaktować się z
dystrybutorem SHIMANO lub którymkolwiek z biur SHIMANO, aby zdobyć podręcznik
użytkownika w wersji drukowanej.
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub
regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym
podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem produktu i przestrzegać go podczas
jego użytkowania.
Poniższe instrukcje muszą być zawsze przestrzegane w celu zapobieżenia obrażeniom oraz
uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością
możliwych uszkodzeń, które mogą wynikać z nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią
albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować
śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować
obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur zawartych w podręcznikach.
Używać wyłącznie oryginalnych części SHIMANO. W przypadku niewłaściwej regulacji
albo nieprawidłowego montażu elementu lub części zapasowej, może dojść do usterki
elementu bądź utraty panowania nad rowerem i wypadku.
Podczas przeprowadzania czynności konserwacyjnych takich jak wymiana
elementów należy mieć na sobie zatwierdzone okulary ochronne.
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Podczas działania dźwigni przerzutki należy kręcić ramionami mechanizmu korbowego.
Jeżeli zmiana przełożeń nie wydaje się być płynna, wymyć mechanizm zmiany przełożeń i
nasmarować wszystkie części ruchome.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających z
normalnego użytkowania i starzenia się.
Montaż na rowerze i konserwacja:
Przed użyciem nasmarować linkę oraz elementy ślizgowe pancerza, aby zapewnić
swobodne ślizganie się linki.
Należy użyć linki OT-SP41 i prowadnicy linki (SM-SP17/SP18) w celu uzyskania płynnego
działania.
Do smarowania linki zmiany przełożeń stosuje się smar specjalny. Nie należy stosować
smaru wysokiej jakości ani innych środków smarnych. W przeciwnym razie może dojść do
pogorszenia wydajności zmiany przełożeń.
Należy zastosować nieco dłuższy pancerz nawet w przypadku, gdy kierownica jest
skręcona maksymalnie w dowolną stronę. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia
przerzutki nie dotyka ramy roweru, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Jeśli nie można wykonać regulacji zmiany przełożeń, sprawdzić wyrównanie haków
tylnego trójkąta oraz czy linka jest nasmarowana i czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt
krótki.
Lista użytych linek
5
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
Oznaczona linka Zalecany model pancerza
Przeciwległa strona
„S” = stal nierdzewna,
„F” = stal,
„D” = OPTISLICK
Ø1,2 mm
SL-M6100 / SL-M5100 /
SL-M4100
SL-MT500
Pancerz SP41
SP41
Ø4 mm
* Należy zapoznać się z listą zalecanych końcówek pancerza.
* Do linki nie może przylegać kurz. Jeśli z linki zostanie wytarty smar, zalecamy użycie
smaru SIS SP41 (Y04180000).
Lista zalecanych końcówek pancerza
Prowadnica linki suportu
lub
A
[1] [2] [3] [4]
B B C D E
[1]
[3]
[3]
[3]
[3]
[3]
[3]
[2]
[1]
[4]
[4]
6
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
Typ końcówki pancerza Uwagi
A
Uszczelniona końcówka pancerza
(aluminiowa)
Strona przedniej/tylnej przerzutki
Zalecana, gdy pancerz przemieszcza się zbyt daleko, np.
rowery z ramami z zawieszeniem
B
Uszczelniona końcówka pancerza
(żywiczna)
Strona przedniej/tylnej/dźwigni przerzutki
C
Uszczelniona końcówka pancerza z
noskiem
Uchwyt pancerza z boku ramy
D Gumowa osłona
E
Końcówka pancerza z długim noskiem
uszczelniającym
Zalecane dla rowerów z wewnętrznym prowadzeniem
linek, bez kątów prostych i/lub w których dochodzi do
kontaktu linki z metalem ramy w miejscu wejścia w ramę
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten
podręcznik służy głównie do wyjaśnienia procedur użytkowania produktu.
7
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
W celu montażu / demontażu, regulacji i konserwacji potrzebne są poniższe narzędzia.
Narzędzie
Klucz imbusowy 2 mm
Klucz imbusowy 3 mm
Klucz imbusowy 4 mm
Śrubokręt krzyżykowy [nr 2]
TL-CT12
8
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni przerzutki
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni przerzutki
Montując części na ramie z włókna węglowego/kierownicy należy sprawdzić u producenta ramy
z włókna węglowego lub kierownicy zalecany moment dokręcania. W ten sposób można
uniknąć uszkodzenia ramy/kierownicy wynikającego ze zbytniego dokręcania lub
niewłaściwego zamocowania elementów.
Typ standardowy
1. Dokręcić śrubę mocującą.
Zastosować chwyt kierownicy o maksymalnej średnicy zewnętrznej Ø36 mm.
Śruba mocująca
3 Nm
UWAGA
Sprawdzić swobodne działanie hamulca i zmiany przełożeń.
I-SPEC EV
Informacje o dźwigniach hamulców, które można zamontować znajdują się w sekcji z
informacjami o kompatybilności (https://productinfo.shimano.com).
1. Otworzyć obejmę dźwigni hamulca.
(1) Odkręcić śrubę mocującą.
9
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni przerzutki
(2) Nacisnąć wnękę obejmy za pomocą odpowiedniego narzędzia, np. klucza
imbusowego 2 mm, by zwolnić zatrzask bezpieczeństwa.
Śruba mocująca
(1)
(2)
2. Tymczasowo podłączyć dźwignię przerzutki do obejmy.
Tymczasowo zamontować za pomocą śruby regulacyjnej ustawienia mechanizmu, tak jak
pokazano na rysunku.
Należy pamiętać, aby mocno zamocować nakrętkę regulacyjną ustawienia mechanizmu
do obejmy.
Należy pamiętać, że nakrętka regulacyjna
ustawienia mechanizmu ma kierunek
montażu.
Obejma mocująca
Nakrętka regulacyjna ustawienia
mechanizmu
Stan montażowy (przekrój)
(tymczasowa)
Śruba regulacyjna ustawienia
mechanizmu
10
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni przerzutki
3. Pociągnąć pierścień O-ring w stronę obejmy, jak pokazano na rysunku.
Śruba mocująca
Pierścień O-ring
4. Podłączyć dźwignię hamulca do kierownicy.
Zamocować dźwignię używając śruby mocującej.
Śruba mocująca
4–6 Nm
5. Wyregulować położenie dźwigni przerzutki.
Wyregulować dźwignię przerzutki, wsuwając ją pionowo lub poziomo.
W przypadku trudności z wsunięciem dźwigni przerzutki, odkręcić śrubę regulacyjną
ustawienia mechanizmu.
11
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni przerzutki
WSKAZÓWKI
Aby zdemontować, należy odkręcić
śrubę regulacyjną ustawienia
mechanizmu podczas wyciągania
głównej części dźwigni przerzutki w
stronę od dźwigni hamulca.
Ponieważ gwint śruby regulacyjnej
ustawienia mechanizmu jest odcięty
w środku, aby zapobiec przed
odłączeniem się, konieczne jest
wyciągnięcie głównej części dźwigni
przerzutki w stronę od dźwigni
hamulca.
Śruba regulacyjna ustawienia
mechanizmu
6. Dokręcić śrubę regulacyjną ustawienia mechanizmu.
3 Nm
Śruba regulacyjna ustawienia mechanizmu
12
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni wspornika siodełka
Montaż dźwigni wspornika siodełka
Typ standardowy
1. Dokręcić śrubę mocującą.
Zastosować chwyt kierownicy o maksymalnej średnicy zewnętrznej Ø36 mm.
2. Ustawić linkę.
Przeciągnąć linkę poprzez rowek do mocowania linki znajdujący się na dole płytki
mocującej linkę.
Rowek do mocowania linki
3. Dokręcić śrubę mocującą linkę.
Podczas ciągnięcia linki należy dokręcić śrubę mocującą linkę.
Śruba mocująca linki
6–7 Nm
13
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni wspornika siodełka
4. Uciąć linkę w taki sposób, aby wystawała na 12–15 mm.
Użyć narzędzia TL-CT12, aby uciąć linkę.
12–15 mm
5. Zamontować nakładkę na końcówkę linki.
Użyć narzędzia TL-CT12, aby uciąć linkę.
Nakładka na końcówkę linki
14
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni wspornika siodełka
I-SPEC EV
Informacje o dźwigniach hamulców, które można zamontować znajdują się w sekcji z
informacjami o kompatybilności (https://productinfo.shimano.com).
1. Otworzyć obejmę dźwigni hamulca.
(1) Odkręcić śrubę mocującą.
(2) Nacisnąć wnękę obejmy za pomocą odpowiedniego narzędzia, np. klucza
imbusowego 2 mm, by zwolnić zatrzask bezpieczeństwa.
(2)
Śruba mocująca
(1)
15
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni wspornika siodełka
2. Tymczasowo podłączyć dźwignię wspornika siodełka do obejmy.
Tymczasowo zamontować za pomocą śruby regulacyjnej ustawienia mechanizmu, tak jak
pokazano na rysunku.
Należy pamiętać, aby mocno zamocować nakrętkę regulacyjną ustawienia mechanizmu
do obejmy.
Należy pamiętać, że nakrętka regulacyjna
ustawienia mechanizmu ma kierunek
montażu.
Obejma mocująca
Nakrętka regulacyjna ustawienia
mechanizmu
Stan montażowy (przekrój)
Śruba regulacyjna ustawienia mechanizmu
(tymczasowa)
16
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni wspornika siodełka
3. Pociągnąć pierścień O-ring w stronę obejmy, jak pokazano na rysunku.
Śruba mocująca
Pierścień O-ring
4. Podłączyć dźwignię hamulca do kierownicy.
Śruba mocująca
4–6 Nm
5. Wyregulować położenie dźwigni wspornika siodełka.
Wyregulować dźwignię wspornika siodełka, wsuwając ją pionowo lub poziomo.
W przypadku trudności z wsunięciem dźwigni przerzutki, odkręcić śrubę regulacyjną
ustawienia mechanizmu.
17
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni wspornika siodełka
WSKAZÓWKI
Aby zdemontować, należy odkręcić
śrubę regulacyjną ustawienia
mechanizmu podczas wyciągania
głównej części dźwigni wspornika
siodełka w stronę od dźwigni
hamulca. Ponieważ gwint śruby
regulacyjnej ustawienia
mechanizmu jest odcięty w środku,
aby zapobiec przed odłączeniem się,
konieczne jest wyciągnięcie głównej
części dźwigni wspornika siodełka w
stronę od dźwigni hamulca.
Śruba regulacyjna ustawienia
mechanizmu
6. Dokręcić śrubę regulacyjną ustawienia mechanizmu.
Śruba regulacyjna ustawienia
mechanizmu
4 Nm
18
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni wspornika siodełka
7. Ustawić linkę.
Przeciągnąć linkę poprzez rowek do mocowania linki znajdujący się na dole płytki
mocującej linkę.
Rowek do mocowania linki
8. Dokręcić śrubę mocującą linkę.
Podczas ciągnięcia linki należy dokręcić śrubę mocującą linkę.
Śruba mocująca linki
6–7 Nm
9. Uciąć linkę w taki sposób, aby wystawała na 12–15 mm.
Użyć narzędzia TL-CT12, aby uciąć linkę.
12–15 mm
19
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni wspornika siodełka
10.
Zamontować nakładkę na końcówkę linki.
Do zaciśnięcia nakładki na końcówkę linki użyć narzędzia TL-CT12.
Nakładka na końcówkę linki
20
KONSERWACJA
Wymiana linki
KONSERWACJA
Wymiana linki
Przed rozpoczęciem wymiany, należy odkręcić śruby mocujące linki (nakrętki) przerzutki
przedniej, przerzutki tylnej i wspornika siodełka.
Dźwignia przerzutki
1. Ustawić dźwignię przerzutki w pozycji początkowej.
Użyć dźwigni zwalniającej co najmniej 11 razy dla piast 12-rzędowych, co najmniej 10 razy
dla piast 11-rzędowych, co najmniej 9 razy dla piast 10-rzędowych.
2. Zdjąć nakładkę zaczepu końcówki linki.
Nakładka zaczepu końcówki linki
Dźwignia zwalniająca
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27

Shimano SL-M5100 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla