Shimano RD-M280 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
DM-RD0002-00
(Polish)
Podręcznik sprzedawcy
RD-M280
2
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie powinni samodzielnie zajmować się
montażem komponentów, używając tego podręcznika sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie należy kontynuować montażu. Aby uzyskać
pomoc, należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Należy przeczytać wszystkie instrukcje obsługi dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny, niż podano w informacjach znajdujących się w tym
podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki sprzedawcy i instrukcje obsługi można przeglądać w trybie online na naszej stronie internetowej
(http://si.shimano.com).
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub regionu, w którym prowadzona jest
działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym podręcznikiem sprzedawcy
przed użyciem produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Poniższe instrukcje muszą być zawsze przestrzegane w celu zapobieżenia obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażenia i
otoczenia.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością możliwych szkód, które mogą
wynikać z nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
UWAGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu komponentów należy zawsze postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w instrukcji obsługi.
Zaleca się korzystanie wyłącznie z oryginalnych części Shimano. Jeśli takie części jak śruby i nakrętki poluzują się lub zostaną
uszkodzone, może to spowodować nagły upadek z roweru i poważne obrażenia.
Ponadto jeśli regulacje nie zostaną wykonane prawidłowo, mogą wystąpić problemy i może dojść do upadku z roweru, co może
spowodować poważne obrażenia.
Przed wykonaniem czynności konserwacyjnych, np. wymiany części, należy założyć okulary ochronne, które będą
chronić oczy.
Po uważnym przeczytaniu niniejszego podręcznika sprzedawcy należy zachować go na przyszłość.
Należy również upewnić się, że użytkownikom przekazano następujące informacje:
Długość okresów międzykonserwacyjnych jest uzależniona od użytkowania oraz warunków, w jakich odbywa się
jazda. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie
stosować rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad, takich jak odrdzewiacze. Użycie takiego rozpuszczalnika
może spowodować zerwanie łańcucha i w konsekwencji poważne obrażenia.
UWAGA
Należy również upewnić się, że użytkownikom przekazano następujące informacje:
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
W celu uzyskania maksymalnych osiągów, zalecamy stosowanie smarów i produktów konserwacyjnych Shimano.
Montaż na rowerze i konserwacja:
Z uwagi na to, że duży opór linki w ramie z wewnętrznym prowadzeniem linki wpłynie na funkcje SIS, ten typ ramy nie
powinien być używany.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Ponadto
należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Jeżeli nie można wyregulować zmiany przełożeń, sprawdzić, czy rama i hak roweru są równoległe do osi. Sprawdzić również,
czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten podręcznik służy głównie do wyjaśnienia
procedur użytkowania tego produktu.
4
Klucz imbusowy
5 mm
Hak przerzutki
Śruba
regulacyjna B
Moment dokręcania: 8 - 10 Nm
Montaż tylnej przerzutki
Podczas instalowania należy uważać, aby śruba regulacyjna napięcia B nie zetknęła się z hakiem na zakończeniu widełek.
Wprzeciwnym razie zostanie zniekształcona.
MONT
5
Kółko prowadzące
Zewnętrzna krawędź najmniejszej zębatki
Śruba regulacji górnej
REGULACJA
Regulacja przerzutki tylnej
1. Regulacja górna
1.
Obrócić śrubę regulacji górnej, aby ustawić tak, że kółko prowadzące znajdzie się w linii z krawędzią zewnętrzną najmniejszej
zębatki, patrząc od tyłu.
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Na dźwigni
1.
Nacisnąć dźwignię (B) co najmniej siedem razy w celu ustawienia dźwigni w najwyższym położeniu.
2.
Odkręcić śrubę, a następnie zdjąć osłonę.
3.
Wyciągnąć linkę jak pokazano na rysunku, a następnie założyć nową.
2.
Osłona
3.
Linka wewnętrzna
1.
Dźwignia (B)
2.
Śruba
Moment dokręcania: 0,3 - 0,5 Nm
6
Na tylnej przerzutce
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem.
Nanieść smar od końca z oznaczeniem, aby zachować sprawność
działania linki.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca z
oznaczeniem.
Po skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą końcówkę pancerza.
Oznaczenie
Końcówka pancerza
Uwaga:
Upewnić się, że linka jest przymocowana w rowku.
Wyżłobienie
Moment dokręcania: 5 - 7 Nm
1.
Podłączyć linkę do przerzutki tylnej.
3. Regulacja napięcia linki
1.
Po usunięciu luzu początkowego linki ponownie przymocować linkę do
tylnej przerzutki, jak pokazano na rysunku.
Pociągnąć
7
4. Regulacja dolna
1.
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko prowadzące przesunęło się do położenia bezpośrednio w linii z największą
zębatką.
Kółko prowadzące
Największa zębatka
Śruba regulacji
dolnej
5. Jak używać śruby regulacyjnej B
1.
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią tarczę i największą zębatkę tylną i obrócić ramię mechanizmu korbowego do tyłu.
2.
Następnie obrócić śrubę regulacyjną B, aby ustawić kółko prowadzące tak blisko zębatki, jak to możliwe, ale tak, aby jej nie
dotykało.
3.
Następnie ustawić łańcuch na najmniejszej zębatce i powtórzyć powyższe czynności, pamiętając, aby kółko prowadzące nie
dotknęło zębatki.
Największa zębatka Najmniejsza zębatka
Śruba regulacyjna B
8
3.
Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie, kiedy dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą zębatkę i kiedy została
puszczona) i obrócić ramię mechanizmu korbowego w prawo.
Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej zębatki i hałasuje, obracać powoli pokrętłem regulacyjnym pancerza, dokręcając go, dopóki
hałas nie ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
4.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy w położeniu któregoś z biegów występuje hałas.
5.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy okresowo smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
Pokrętło
regulacyjne
pancerza
Kiedy nie słychać dźwięku
Poluzować pokrętło regulacyjne pancerza, dopóki łańcuch nie dotknie trzeciej zębatki i nie zacznie hałasować. (w lewo)
Pokrętło
regulacyjne
pancerza
Kiedy następuje zmiana na trzeci bieg
Dokręcać pokrętło regulacyjne linki, dopóki łańcuch nie wróci na drugą zębatkę. (w prawo)
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia zmiany biegów jest przestawiana tylko tyle,
aby wykasować luz, a łańcuch dotyka trzeciej zębatki i hałasuje.
Regulacja SIS
1.
Użyć dźwigni jeden raz w celu przesunięcia łańcucha na drugą zębatkę.
2.
Następnie, naciskając na dźwignię aż do oporu, obrócić ramieniem mechanizmu korbowego.
Luz
9
KONSERWACJA
Wymiana kółka
1.
Wymienić kółka za pomocą klucza imbusowego 3 mm.
<Kółko prowadzące/Kółko napinające>
Klucz imbusowy 3 mm
Moment dokręcania: 2,5 - 5,0 Nm
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
© Kwiecień 2012 przez Shimano Inc. HTR
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10

Shimano RD-M280 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual