Shimano FC-MT511 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
(Polish)
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
MECHANIZM KORBOWY
XTR
FC-M9100
FC-M9120
FC-M9130
DEORE XT
FC-M8100
FC-M8120
FC-M8130
SLX
FC-M7100
FC-M7120
FC-M7130
DEORE
FC-M6100
FC-M6120
FC-M6130
FC-M5100
FC-M4100
Suport
SM-BB93
BB-MT800
SM-BB52
SM-BB94-41A
BB-MT800-PA
BB-MT500PA
Spoza serii
FC-MT900
FC-MT611
FC-MT610
FC-MT511
FC-MT510
DM-MAFC002-07
2
SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI ...............................................................................2
WAŻNA INFORMACJA ...............................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ..........................................4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI ...........................................7
MONTAŻ / DEMONT ..............................................................8
Montaż/demontaż suportu ...................................................................8
• Wykres kombinacji narzędzi .................................................................................................... 8
• Montaż .................................................................................................................................... 10
• Demontaż ............................................................................................................................... 13
Montaż/demontaż ramion mechanizmu korbowego .......................15
• Montaż .................................................................................................................................... 15
• Demontaż ............................................................................................................................... 22
KONSERWACJA .......................................................................23
Wymiana tarczy mechanizmu korbowego .........................................23
• Pojedyncze typy przełożeń .................................................................................................... 23
• Dwurzędowe typy przełożeń ................................................................................................. 28
3
WAŻNA INFORMACJA
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników
rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie
powinni samodzielnie zajmować się montażem elementów, używając tego podręcznika
sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie
należy kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy skontaktować się z punktem
sprzedaży lub sprzedawcą rowerów.
Należy przeczytać wszystkie podręczniki dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny, niż podano w
informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki i dokumenty techniczne są dostępne online na stronie
internetowej https://si.shimano.com.
Klienci, którzy mają ograniczony dostęp do Internetu mogą skontaktować się z
dystrybutorem SHIMANO lub którymkolwiek z biur SHIMANO, aby zdobyć podręcznik
użytkownika w wersji drukowanej.
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub
regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym
podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem produktu i przestrzegać go podczas
jego użytkowania.
Poniższe instrukcje muszą być zawsze przestrzegane w celu zapobieżenia obrażeniom oraz
uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością
możliwych uszkodzeń, które mogą wynikać z nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią
albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować
śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować
obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur zawartych w podręcznikach.
Używać wyłącznie oryginalnych części SHIMANO. W przypadku niewłaściwej regulacji
albo nieprawidłowego montażu elementu lub części zapasowej, może dojść do usterki
elementu bądź utraty panowania nad rowerem i wypadku.
Podczas przeprowadzania czynności konserwacyjnych takich jak wymiana
elementów należy mieć na sobie zatwierdzone okulary ochronne.
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia
łańcucha. Odstępy między konserwacjami zależą od użytkowania i warunków jazdy.
Nigdy nie stosować rozpuszczalników zasadowych lub kwasowych, np. środków do
usuwania rdzy. Użycie takiego rozpuszczalnika może spowodować zerwanie łańcucha i w
konsekwencji poważne obrażenia.
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić, czy ramiona mechanizmu
korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do
złamania ramienia mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
Sprawdzić, czy łańcuch nie jest uszkodzony (odkształcenia lub pęknięcia), czy przeskakuje
lub czy występują inne nieprawidłowości, np. samoistna zmiana przełożeń. W przypadku
występowania problemów należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub
dystrybutorem. Łańcuch może się zerwać, powodując upadek rowerzysty.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia odzieży o łańcuch. W przeciwnym
razie może dojść do upadku z roweru.
Montaż na rowerze i konserwacja:
Zamontować prawidłowo wewnętrzną osłonę. Zamontowanie jej w sposób
nieprawidłowy, może być powodem zardzewienia i uszkodzenia osi. Może to
doprowadzić do wywrócenia roweru, co grozi poważnymi obrażeniami.
Podczas dokręcania śrub mocujących ramię mechanizmu korbowego, należy używać
klucza dynamometrycznego z określonym momentem dokręcania, a po przejechaniu 100
km ponownie sprawdzić, czy śruby są prawidłowo dokręcone. Jazda na rowerze ze
słabym momentem dokręcania może doprowadzić do odłączenia się ramienia
mechanizmu korbowego, a w konsekwencji przewrócenia się roweru.
5
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
Ponowne sprawdzenie momentu dokręcania ramienia mechanizmu korbowego jest
ważne, jeśli na ramię mechanizmu korbowego oddziałują mocne uderzenia od upadków.
Jazda na rowerze ze słabym momentem dokręcania z powodu mocnych uderzeń od
upadków może doprowadzić do odłączenia się ramienia mechanizmu korbowego, a w
konsekwencji przewrócenia się roweru.
PRZESTROGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Utrzymywać części korpusu z dala od ostrych zębów tarczy mechanizmu korbowego.
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić, czy nie ma nadmiernego luzu w
złączach lub połączeniach. Pamiętać również o okresowym ponownym dokręcaniu
ramienia mechanizmu korbowego i pedałów.
Podczas działania dźwigni przerzutki należy kręcić ramionami mechanizmu korbowego.
Kiedy łańcuch jest w dowolnym położeniu pokazanym na rysunkach, może stykać się z
tarczą mechanizmu korbowego lub przerzutką przednią i hałasować. Jeżeli problemem
jest hałas, przerzucić łańcuch na następną, największą zębatkę lub kolejną po niej.
Mechanizm dwurzędowy
Seria XTR M9100 /
FC-MT900
Seria DEORE XT M8100 /
seria SLX M7100 / FC-
M5100 / FC-M4100 /
FC-MT610
Tarcza mechanizmu
korbowego
Zębatka
Do czyszczenia ramion mechanizmu korbowego i suportu używać neutralnego
detergentu. Używanie detergentów zasadowych lub kwasowych może spowodować
odbarwienia.
Jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy skontaktować się z punktem sprzedaży.
Nie wolno myć okolic suportu myjką ciśnieniową. Woda może dostać się do sekcji
łożyskowej, powodując jej przyleganie i nadmierny hałas.
6
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
Przełożenia należy co jakiś czas myć neutralnym detergentem. Ponadto czyszczenie
łańcucha neutralnym detergentem i smarowanie może być skutecznym sposobem
zwiększenia trwałości przełożeń i łańcucha.
Podczas jazdy łańcuch może brudzić rękawy ubrania.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających z
normalnego użytkowania i starzenia się.
Montaż na rowerze i konserwacja:
Podczas montowania pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec
klinowaniu się pedałów. Używać klucza dynamometrycznego, aby odpowiednio dokręcić
pedały. Moment dokręcania: 35–55 Nm. Prawe ramię mechanizmu korbowego ma gwint
prawoskrętny, natomiast lewe ramię mechanizmu korbowego ma gwint lewoskrętny.
Kiedy mufa suportu nie jest ustawiona równolegle, spada wydajność zmiany przełożeń.
Jeśli łańcuch nadal przeskakuje, należy wymienić przełożenia i łańcuch.
Przed zamontowaniem lewej i prawej miski należy je nasmarować oraz upewnić się, że
zamontowano wewnętrzną osłonę. W przeciwnym wypadku pogorszą się właściwości
wodoszczelne.
W celu zapewnienia optymalnego działania pamiętać o stosowaniu tylko określonego
typu łańcucha.
Jeśli słychać skrzypienie osi prawego ramienia mechanizmu korbowego i części mocującej
lewe ramię mechanizmu korbowego, nasmarować część mocującą, a następnie mocno ją
dokręcić do określonego momentu dokręcania.
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek nadmiernego luzu w sekcji łożyskowej należy
wymienić suport.
Należy używać odpowiedniej kombinacji zębów tarcz. W przypadku użycia
nieodpowiednich kombinacji przełożeń, rozmiary pomiędzy przełożeniami ulegną
zmianie, co może spowodować wpadnięcie łańcucha między przełożenia.
Użyć FC-M9120-B2 / FC-M9130 ze specjalnie zaprojektowaną ramą.
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten
podręcznik służy głównie do wyjaśnienia procedur użytkowania tego produktu.
7
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
W celu montażu / demontażu, regulacji i konserwacji potrzebne są poniższe narzędzia.
Narzędzie
Klucz imbusowy 5 mm TL-FC32
Klucz imbusowy 8 mm TL-FC33
Klucz 17 mm TL-FC34
Klucz 32 mm TL-FC36
Miękki młotek TL-FC37
TL-FC16 TL-FC41
TL-FC18 TL-BB12
TL-FC24 TL-BB13
TL-FC25 Klucz gwiazdkowy [nr 30]
8
MONTAŻ / DEMONT
Montaż/demontaż suportu
MONTAŻ / DEMONT
Montaż/demontaż suportu
Wykres kombinacji narzędzi
Należy używać podanych w tabeli kombinacji narzędzi.
SM-BB93
TL-FC24 i TL-FC32 TL-FC24 i TL-FC33
+
TL-FC32
TL-FC24
+
TL-FC24
TL-FC33
TL-FC24 i TL-FC36 TL-FC34
++
TL-FC36
TL-FC24
BB-MT800
TL-FC25 i TL-FC32 TL-FC25 i TL-FC33
TL-FC32
TL-FC25
TL-FC33
TL-FC25
9
MONTAŻ / DEMONT
Montaż/demontaż suportu
TL-FC25 i TL-FC36 TL-FC37
TL-FC36
TL-FC25
UWAGA
W przypadku używania klucza udarowego dla SM-BB93, użyć go w kombinacji z
narzędziem TL-FC34. Zastosowanie jakiejkolwiek innej kombinacji spowoduje
uszkodzenie narzędzia.
W przypadku używania klucza udarowego dla BB-MT800, użyć go w kombinacji z
narzędziem TL-FC37. Zastosowanie jakiejkolwiek innej kombinacji spowoduje
uszkodzenie narzędzia.
Narzędzie TL-FC24/TL-FC25 może zostać uszkodzone i z czasem stać się nieużyteczne.
Podczas ustawiania TL-FC24 lub TL-FC25 w TL-FC32 należy sprawdzić możliwe pozycje
montażowe.
W przypadku TL-FC33/FC36 możliwa jest każda pozycja montażowa.
10
MONTAŻ / DEMONT
Montaż/demontaż suportu
Montaż
` Suport gwintowany
1. Umieścić podkładki dystansowe.
(1) Sprawdzić szerokość mufy suportu.
Szerokość mufy suportu
(2) Przygotować podkładkę dystansową (2,5 mm) dla wskazanej w tabeli pozycji.
Szerokość mufy suportu
68 mm 73 mm
Podkładki dystansowe
Podkładki dystansowe
Prawa strona
Lewa strona
Podkładki dystansowe
Prawa strona
Lewa strona
2. Zamontować wewnętrzną osłonę, adapter i podkładkę dystansową.
(1) Nałożyć smar na lewą i prawą miskę.
11
MONTAŻ / DEMONT
Montaż/demontaż suportu
(2) Użyć oryginalnych narzędzi SHIMANO (zapoznać się z sekcją „Wykres kombinacji
narzędzi” w części „Montaż/demontaż suportu”), aby dokręcić lewą i prawą miskę.
+
Lewa miska (gwint
prawoskrętny)
Smar wysokiej jakości
(Y04110000)
Prawa miska
(gwint lewoskrętny)
35–50 Nm
Wewnętrzna osłona
(Przykłady)
(2)(1)
` Suport wciskany
1. Ustawić suport w mufie suportu.
(1) Sprawdzić szerokość mufy suportu.
Szerokość mufy suportu
12
MONTAŻ / DEMONT
Montaż/demontaż suportu
(2) Przygotować podkładkę dystansową (2,5 mm) dla wskazanej w tabeli pozycji.
Szerokość mufy suportu
89,5 mm 92 mm
Wewnętrzna osłona
Prawa
miska
Podkładki dystansowe
Prawa
strona
Lewa strona
Podkładka dystansowa
nie jest potrzebna
(3) Ustawić wewnętrzną osłonę i adaptery.
Wewnętrzna osłona
Prawa miska
2. Włożyć w suport oryginalne narzędzie SHIMANO.
13
MONTAŻ / DEMONT
Montaż/demontaż suportu
3. Wcisnąć suport.
Upewnić się, że powierzchnia kontaktowa suportu
jest ustawiona równolegle do powierzchni
kontaktowej mufy suportu.
* Wcisnąć aż nie będzie odstępu pomiędzy
suportem i mufą suportu.
Demontaż
` Suport gwintowany
1. Przeprowadzić demontaż w odwrotnej kolejności do „montażu” w
części „Montaż/demontaż suportu”.
` Suport wciskany
1. Włożyć w suport oryginalne narzędzie SHIMANO.
(1) Rozszerzyć klapy, aby wskazywały czubek oryginalnego narzędzia SHIMANO.
(2) Włożyć oryginalne narzędzie SHIMANO z drugiej strony adaptera, który ma zostać
usunięty.
(3) Tak jak pokazano na rysunku, nacisnąć dłonią wystającą część czubka, aby rozszerzyć
klapy.
14
MONTAŻ / DEMONT
Montaż/demontaż suportu
(4) Wcisnąć dalej narzędzie, kontynuując naciskanie czubka, aż obręcze klap wejdą w
kontakt z adapterem.
Klapy
2. Aby wypchnąć adapter, stuknąć miękkim młotkiem oryginalne
narzędzie SHIMANO.
Miękki młotek
15
MONTAŻ / DEMONT
Montaż/demontaż ramion mechanizmu korbowego
3. W podobny sposób zdjąć adapter po przeciwnej stronie.
Miękki młotek
UWAGA
Nie używać adapterów ponownie ponieważ mogą zostać uszkodzone w procesie
demontażu.
Montaż/demontaż ramion mechanizmu
korbowego
Montaż
` FC-M9100 / FC-M9120 / FC-M9130
1. Włożyć w suport prawe ramię mechanizmu korbowego.
16
MONTAŻ / DEMONT
Montaż/demontaż ramion mechanizmu korbowego
2. Dokręcić nakrętkę regulacyjną lewego ramienia mechanizmu
korbowego.
Aby dokręcić, przekręcić w kierunku pokazanym na rysunku.
Nakrętka regulacyjna
17
MONTAŻ / DEMONT
Montaż/demontaż ramion mechanizmu korbowego
3. Ustawić lewe ramię mechanizmu korbowego na osi prawego ramienia
mechanizmu korbowego.
Upewnić się, że lewe i prawe ramię mechanizmu korbowego zostały wyrównane, tak jak
pokazano na rysunku.
W przypadku FC-M9120 należy umieścić podkładkę dystansową pomiędzy lewym
ramieniem mechanizmu korbowego i suportem.
W przypadku FC-M9130 należy umieścić podkładkę dystansową pomiędzy suportem a
lewym i prawym ramieniem mechanizmu korbowego.
Ustawić podkładkę dystansową w taki sposób, aby strona gumowa była skierowana do
wewnątrz.
Lewa strona Prawa strona
Podkładka
dystansowa
Podkładka
dystansowa
Podkładka
dystansowa
FC-M9120 FC-M9130
Model Podkładka dystansowa
FC-M9120
Podkładka dystansowa 3 mm
FC-M9130
Podkładka dystansowa 4,5 mm (lewa i prawa)
UWAGA
Podczas używania FC-M9120, jeżeli prawe ramię mechanizmu korbowego i rama
stykają się, ustawić podkładkę dystansową pomiędzy prawym ramieniem
mechanizmu korbowego i suportem zamiast pomiędzy lewym ramieniem
mechanizmu korbowego i suportem.
18
MONTAŻ / DEMONT
Montaż/demontaż ramion mechanizmu korbowego
4. Dokręcić śrubę mocującą lewego ramienia mechanizmu korbowego.
45–55 Nm
Śruba mocująca
5. Przekręcić nakrętkę regulacyjną lewego ramienia mechanizmu
korbowego, aby usunąć wszelki luz pomiędzy ramieniem mechanizmu
korbowego i suportem.
* Przekręcić nakrętkę regulacyjną bezpośrednio dłonią lub poprzez wstawienie w jeden z
otworów narzędzia, np. cienkiego klucza imbusowego.
Otwory
19
MONTAŻ / DEMONT
Montaż/demontaż ramion mechanizmu korbowego
` Typ standardowy
1. Włożyć w suport prawe ramię mechanizmu korbowego.
W przypadku następujących modeli należy umieścić podkładkę dystansową pomiędzy
suportem a lewym i prawym ramieniem mechanizmu korbowego.
Ustawić podkładkę dystansową w taki sposób, aby strona gumowa była skierowana do
wewnątrz.
Model Podkładka dystansowa
FC-M8120 / FC-M7120 / FC-M6120
/ FC-MT610-B2
Podkładka dystansowa 3 mm
FC-M8130 / FC-M7130 / FC-M6130
Podkładka dystansowa 4,5 mm
Inna niż wymieniona powyżej
Niewymagany
Modele, które wymagają podkładki dystansowej
Lewa strona Prawa strona
Podkładka
dystansowa
Podkładka
dystansowa
2. Ustawić lewe ramię mechanizmu korbowego na osi prawego ramienia
mechanizmu korbowego.
(1) Nałożyć smar na oś prawego ramienia mechanizmu korbowego.
20
MONTAŻ / DEMONT
Montaż/demontaż ramion mechanizmu korbowego
(2) Wyrównać szeroki wypust lewego ramienia mechanizmu korbowego z szerokim
wypustem osi prawego ramienia mechanizmu korbowego.
Smar wysokiej jakości
(Y04110000)
Szeroki
wypust
Szeroki
wypust
3. Zamontować nakładkę.
(1) Nałożyć smar na pokazaną na rysunku śrubę mocującą ramię mechanizmu
korbowego.
(2) Dokręcić za pomocą oryginalnego narzędzia SHIMANO.
/
Nakładka
Smar wysokiej jakości
(Y04110000)
0,7–1,5 Nm
4. Dokręcić i zamocować za pomocą śruby.
(1) Ustawić płytkę blokującą w kierunku pokazanym na rysunku, a następnie ją wcisnąć.
(2) Sprawdzić, czy sworzeń płytki jest włożony prawidłowo.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37

Shimano FC-MT511 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual