Shimano FC-RX810 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

(Polish)
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
Mechanizm korbowy
GRX
FC-RX810
FC-RX600
Suport
BB-RS500
SM-BBR60
BB-RS500-PB
SM-BB72-41B
DM-GAFC001-01
2
Spis treści
Spis treści ..................................................................................2
WAŻNA INFORMACJA ...............................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ..........................................4
Wykaz potrzebnych narzędzi ..................................................8
Montaż / demontaż ..................................................................9
Montaż/demontaż suportu ...................................................................9
• Wykres kombinacji narzędzi .................................................................................................... 9
• Montaż .................................................................................................................................... 10
• Demontaż ............................................................................................................................... 12
Montaż/demontaż ramion mechanizmu korbowego .......................14
• Montaż .................................................................................................................................... 14
• Demontaż ............................................................................................................................... 16
Konserwacja ...........................................................................17
Wymiana tarczy mechanizmu korbowego .........................................17
• Pojedyncze typy przełożeń .................................................................................................... 17
• Dwurzędowe typy przełożeń ................................................................................................. 18
3
WAŻNA INFORMACJA
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników
rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie
powinni samodzielnie zajmować się montażem elementów, używając tego podręcznika
sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tej instrukcji nie są zrozumiałe, nie należy
kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy skontaktować się z punktem
sprzedaży lub dystrybutorem.
Należy przeczytać wszystkie instrukcje dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny, niż podano w
informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie instrukcje i dokumenty techniczne są dostępne online na stronie internetowej
https://si.shimano.com.
Klienci, którzy mają ograniczony dostęp do Internetu mogą skontaktować się z
dystrybutorem SHIMANO lub którymkolwiek z biur SHIMANO, aby zdobyć podręcznik
użytkownika w wersji drukowanej.
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub
regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym
podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem produktu i przestrzegać go podczas
jego użytkowania.
Poniższe instrukcje muszą być zawsze przestrzegane w celu zapobieżenia obrażeniom oraz
uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością
możliwych uszkodzeń, które mogą wynikać z nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią
albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować
śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować
obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur zawartych w instrukcjach
serwisowych.
Używać wyłącznie oryginalnych części SHIMANO. W przypadku niewłaściwej regulacji
albo nieprawidłowego montażu elementu lub części zapasowej, może dojść do usterki
elementu bądź utraty panowania nad rowerem i wypadku.
Podczas przeprowadzania czynności konserwacyjnych takich jak wymiana
elementów należy mieć na sobie zatwierdzone okulary ochronne.
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Nigdy nie stosować rozpuszczalników zasadowych lub kwasowych, np. środków do
usuwania rdzy. Użycie takiego rozpuszczalnika może spowodować zerwanie łańcucha i
w konsekwencji poważne obrażenia.
Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia
łańcucha. Odstępy między konserwacjami zależą od użytkowania i warunków jazdy.
Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są
popękane. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do złamania ramienia
mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia odzieży o łańcuch. W przeciwnym
razie może dojść do upadku z roweru.
Sprawdzić, czy łańcuch nie jest uszkodzony (odkształcenia lub pęknięcia), czy przeskakuje
lub czy występują inne nieprawidłowości, np. samoistna zmiana przełożeń. W przypadku
występowania problemów należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub
dystrybutorem. Łańcuch może się zerwać, powodując upadek rowerzysty.
Montaż na rowerze i konserwacja:
Zamontować prawidłowo wewnętrzną osłonę. Zamontowanie jej w sposób
nieprawidłowy, może być powodem zardzewienia i uszkodzenia osi. Może to
doprowadzić do wywrócenia roweru, co grozi poważnymi obrażeniami.
Podczas dokręcania śrub mocujących ramię mechanizmu korbowego, należy używać
klucza dynamometrycznego z określonym momentem dokręcania, a po przejechaniu 100
km ponownie sprawdzić, czy śruby są prawidłowo dokręcone. Jazda na rowerze ze
słabym momentem dokręcania może doprowadzić do odłączenia się ramienia
mechanizmu korbowego, a w konsekwencji przewrócenia się roweru.
5
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
Ponowne sprawdzenie momentu dokręcania ramienia mechanizmu korbowego jest
ważne, jeśli na ramię mechanizmu korbowego oddziałują mocne uderzenia od upadków.
Jazda na rowerze ze słabym momentem dokręcania z powodu mocnych uderzeń od
upadków może doprowadzić do odłączenia się ramienia mechanizmu korbowego, a w
konsekwencji przewrócenia się roweru.
PRZESTROGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Nie należy dotykać zębów tarcz mechanizmu korbowego. Istnieje ryzyko powstania
obrażeń.
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Podczas działania dźwigni przerzutki należy kręcić ramionami mechanizmu korbowego.
Kiedy łańcuch jest w dowolnym położeniu pokazanym na rysunkach, może stykać się z
tarczą mechanizmu korbowego lub przerzutką przednią i hałasować. Jeżeli problemem
jest hałas, przerzucić łańcuch na następną, największą zębatkę lub kolejną po niej.
Mechanizm dwurzędowy
Tarcza mechanizmu korbowego
Zębatka
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić, czy w częściach mocujących nie
ma nadmiernych luzów. Pamiętać również o okresowym ponownym dokręcaniu ramion
mechanizmu korbowego i pedałów.
Do czyszczenia ramion mechanizmu korbowego i suportu używać neutralnego
detergentu. Używanie detergentów zasadowych lub kwasowych może spowodować
odbarwienia.
W przypadku wykrycia nietypowego hałasu lub innych nieprawidłowości podczas
pedałowania, należy skontaktować się ze swoim punktem sprzedaży.
Nie wolno myć suportu myjką ciśnieniową. Woda może dostać się do sekcji łożyskowej,
powodując jej przyleganie i nadmierny hałas.
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek nadmiernego luzu w sekcji łożyskowej należy
wymienić suport.
6
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
Przełożenia należy co jakiś czas myć neutralnym detergentem. Ponadto czyszczenie
łańcucha neutralnym detergentem i smarowanie może być skutecznym sposobem
zwiększenia trwałości przełożeń i łańcucha.
Podczas jazdy łańcuch może brudzić rękawy ubrania.
Gwarancja tego produktu nie obejmuje uszkodzeń będących wynikiem nieprawidłowego
użytkowania lub wypadku, pod warunkiem, że dana sytuacja nie została spowodowana
wadą fabryczną produktu.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających z
normalnego użytkowania i starzenia się.
Montaż na rowerze i konserwacja:
Podczas montowania pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec
klinowaniu się pedałów. Używać klucza dynamometrycznego, aby odpowiednio dokręcić
pedały. (Moment dokręcania: 35–55 Nm). Prawe ramię mechanizmu korbowego ma
gwint prawoskrętny, natomiast lewe ramię mechanizmu korbowego ma gwint
lewoskrętny.
Kiedy mufa suportu nie jest ustawiona równolegle, spada wydajność zmiany przełożeń.
Jeśli łańcuch wielokrotnie przeskakuje podczas pracy, należy skontaktować się z punktem
sprzedaży.
Przed zamontowaniem lewego i prawego adaptera należy je nasmarować oraz upewnić
się, że zamontowano wewnętrzną osłonę. W przeciwnym wypadku pogorszą się
właściwości wodoszczelne.
W celu zapewnienia optymalnego działania pamiętać o stosowaniu tylko określonego
typu łańcucha.
Mechanizm korbowy Zalecany łańcuch
FC-RX810 CN-HG701-11
FC-RX600-11 CN-HG601-11
FC-RX600-10 CN-HG54
Jeżeli słychać skrzypienie osi suportu i połączenia z lewym ramieniem mechanizmu
korbowego, nasmarować część mocującą, a następnie dokręcić ją do określonego
momentu dokręcania.
Używać wyłącznie podanych poniżej kombinacji tarcz mechanizmu korbowego. Jeśli
używane są inne kombinacje tarcz mechanizmu korbowego, może to spowodować
nieprawidłową zmianą przełożeń i blokowanie się łańcucha, powodując w konsekwencji
uszkodzenie roweru.
7
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
FC-RX810
Góra
48T-ND
Dół 31T-ND
X
FC-RX600
Góra
46T-NF
Dół 30T-NF
X
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ta
instrukcja służy głównie do wyjaśnienia procedur użytkowania tego produktu.
8
Wykaz potrzebnych narzędzi
Wykaz potrzebnych narzędzi
W celu montażu, regulacji i konserwacji potrzebne są poniższe narzędzia.
Narzędzie
Klucz imbusowy 5 mm Miękki młotek
Klucz imbusowy 8 mm Klucz gwiazdkowy [nr 30]
Klucz 17 mm TL-FC16 / TL-FC18
BB-RS500
Narzędzie
TL-FC32 TL-FC36
TL-FC33
SM-BBR60
Narzędzie
TL-FC25 i TL-FC32 TL-FC25 i TL-FC36
TL-FC25 i TL-FC33 TL-FC37
SM-RS500-PB/SM-BB72-41B
Narzędzie
TL-BB12 TL-BB13
9
Montaż / demontaż
Montaż/demontaż suportu
Montaż / demontaż
Montaż/demontaż suportu
Wykres kombinacji narzędzi
Narzędzia wymagane do montowania i usuwania suportu różnią się w zależności od modelu.
Połącz i użyj dowolnych narzędzi podanych w tabeli.
SM-BBR60
TL-FC25 i TL-FC32 TL-FC25 i TL-FC33
TL-FC32
TL-FC25
TL-FC33
TL-FC25
TL-FC25 i TL-FC36 TL-FC37
TL-FC36
TL-FC25
UWAGA
Podczas używania TL-FC25 i TL-FC33 nie można używać klucza udarowego.
BB-RS500
TL-FC32 TL-FC33
10
Montaż / demontaż
Montaż/demontaż suportu
TL-FC36
Montaż
` Suport gwintowany
1. Zamontować wewnętrzną osłonę, adapter i podkładkę dystansową.
(1) Nałożyć smar na lewy i prawy adapter.
(2) Użyć oryginalnych narzędzi SHIMANO (zapoznać się z sekcją „Wykres kombinacji
narzędzi” w części „Montaż/demontaż suportu”), aby dokręcić lewy i prawy adapter.
Adapter lewoskrętny
(gwint prawoskrętny)
Smar Premium (Y04110000)
Adapter
prawoskrętny
(gwint lewoskrętny)
35–50 Nm
Wewnętrzna osłona
(Przykład)
(2)(1)
UWAGA
Jeżeli jest to suport 70mm [M36], przekręcić prawy adapter w prawo (gwint
prawoskrętny).
11
Montaż / demontaż
Montaż/demontaż suportu
` Suport wciskany
1. Ustawić suport w mufie suportu.
Użyć suportu kompatybilnego z mufą o szerokości 86,5mm.
Ustawić wewnętrzną osłonę i adaptery.
Adapter lewoskrętny
Wewnętrzna
osłona
Adapter
prawoskrętny
86,5 mm
Wewnętrzna osłona
Adapter prawoskrętny
UWAGA
Jeśli rama ma otwory dla mufy suportu, dołączyć wewnętrzną osłonę, aby
uniemożliwić obcym obiektom dostanie się do środka. Jeśli nie ma otworów,
może być zamontowana bez wewnętrznej osłony.
12
Montaż / demontaż
Montaż/demontaż suportu
2. Włożyć w suport oryginalne narzędzie SHIMANO.
3. Użyć klucza, aby wcisnąć suport.
Upewnić się, że powierzchnia kontaktowa
suportu jest ustawiona równolegle do
powierzchni kontaktowej mufy suportu.
* Wcisnąć aż nie będzie odstępu pomiędzy
suportem i mufą suportu.
Demontaż
` Suport gwintowany
1. Przeprowadzić demontaż w odwrotnej kolejności do procedury
„Montaż” w części „Montaż/demontaż suportu”.
` Suport wciskany
1. Włożyć w suport oryginalne narzędzie SHIMANO.
(1) Rozszerzyć klapy, aby wskazywały czubek oryginalnego narzędzia SHIMANO.
(2) Włożyć oryginalne narzędzie SHIMANO z drugiej strony adaptera, który ma zostać
usunięty.
(3) Tak jak pokazano na rysunku, nacisnąć dłonią wystającą część czubka, aby rozszerzyć
klapy.
13
Montaż / demontaż
Montaż/demontaż suportu
(4) Wcisnąć dalej narzędzie, kontynuując naciskanie czubka, aż obręcze klap wejdą w
kontakt z adapterem.
Klapa
2. Aby wypchnąć adapter, stuknąć miękkim młotkiem oryginalne
narzędzie SHIMANO.
Miękki młotek
3. W podobny sposób zdjąć adapter po przeciwnej stronie.
Miękki młotek
14
Montaż / demontaż
Montaż/demontaż ramion mechanizmu korbowego
UWAGA
Nie używać adapterów ponownie ponieważ mogą zostać uszkodzone w procesie
demontażu.
Montaż/demontaż ramion mechanizmu
korbowego
Montaż
1. Włożyć w suport prawe ramię mechanizmu korbowego.
2. Ustawić lewe ramię mechanizmu korbowego na osi prawego ramienia
mechanizmu korbowego.
(1) Nałożyć smar na oś prawego ramienia mechanizmu korbowego.
15
Montaż / demontaż
Montaż/demontaż ramion mechanizmu korbowego
(2) Ustawić szeroki wypust lewego ramienia mechanizmu korbowego w jednej linii z
szerokim wypustem na osi ramienia mechanizmu korbowego.
Smar Premium (Y04110000)
Szeroki
wypust
Szeroki
wypust
3. Zamontować nakładkę.
(1) Nałożyć smar na nakładkę tak jak pokazano na rysunku.
(2) Dokręcić za pomocą oryginalnego narzędzia SHIMANO.
Nakładka
Smar Premium
(Y04110000)
0,7–1,5 Nm
4. Dokręcić śruby mocujące, aby zamocować ramię mechanizmu
korbowego.
(1) Ustawić płytkę blokującą w kierunku pokazanym na rysunku, a następnie ją wcisnąć.
(2) Sprawdzić, czy sworzeń płytki jest włożony prawidłowo.
16
Montaż / demontaż
Montaż/demontaż ramion mechanizmu korbowego
(3) Dokręcić lewe śruby ramienia mechanizmu korbowego aż 2 śruby osiągną określony
moment dokręcania.
Przekrój
Płytka blokująca
Lewe ramię mechanizmu
korbowego
(3)
12–14 Nm
(1)
Sworzeń płytki(2)
Demontaż
1. Przeprowadzić demontaż w odwrotnej kolejności do „Montaż” w części
„Montaż/demontaż ramion mechanizmu korbowego”.
17
Konserwacja
Wymiana tarczy mechanizmu korbowego
Konserwacja
Wymiana tarczy mechanizmu korbowego
UWAGA
Wydajność zmiany przełożeń zostanie ograniczona, jeśli pozycje montażowe tarcz
mechanizmu korbowego są nieprawidłowe. Należy sprawdzić, czy tarcze mechanizmu
korbowego są zamocowane we właściwej pozycji.
Należy używać prawidłowej kombinacji oryginalnych części SHIMANO, gdyż w
przeciwnym razie ramiona mechanizmu korbowego i tarcze mechanizmu korbowego
mogą zostać uszkodzone.
Pojedyncze typy przełożeń
1. Zdemontować tarczę mechanizmu korbowego z ramienia mechanizmu
korbowego.
2. Ustawić tarczę mechanizmu korbowego na ramieniu mechanizmu
korbowego.
Utrzymując oznaczoną stronę skierowaną na zewnątrz, ustawić tarczę mechanizmu
korbowego w taki sposób, aby część wypukła znalazła się pod ramieniem mechanizmu
korbowego.
Oznaczenie
Ramię mechanizmu
korbowego
Część wypukła
18
Konserwacja
Wymiana tarczy mechanizmu korbowego
3. Zamocować tarczę mechanizmu korbowego.
Dokręcić wkręty mocujące tarczę mechanizmu korbowego.
Tarcza mechanizmu korbowego
(FC-RX810)
(FC-RX600)
Ramię mechanizmu
korbowego
Śruba mocująca tarczę mechanizmu
korbowego
12–16 Nm
16–17 Nm
Dwurzędowe typy przełożeń
1. Zdemontować tarczę mechanizmu korbowego z ramienia mechanizmu
korbowego.
2. Zamontować największą tarczę mechanizmu korbowego na ramieniu
mechanizmu korbowego.
(1) Utrzymując oznaczoną stronę skierowaną na zewnątrz, ustawić największą tarczę
mechanizmu korbowego w taki sposób, aby sworzeń zapobiegający spadaniu
łańcucha był ustawiony pod ramieniem mechanizmu korbowego.
19
Konserwacja
Wymiana tarczy mechanizmu korbowego
(2) Dokręcić wkręty mocujące tarczę mechanizmu korbowego.
(FC-RX810)
(FC-RX600)
Śruba mocująca tarczę
mechanizmu korbowego
12–16 Nm
16–17 Nm
Oznaczenie
Sworzeń zapobiegający
spadaniu łańcucha
3. Zamontować najmniejszą tarczę mechanizmu korbowego.
(1) Utrzymując oznaczoną stronę skierowaną do przodu, ustawić najmniejszą tarczę
mechanizmu korbowego w taki sposób, aby część wypukła znalazła się pod
ramieniem mechanizmu korbowego.
20
Konserwacja
Wymiana tarczy mechanizmu korbowego
(2) Dokręcić wkręty mocujące tarczę mechanizmu korbowego.
(FC-RX810)
(FC-RX600)
Śruba mocująca tarczę
mechanizmu
korbowego
12–16 Nm
16–17 Nm
Oznaczenie
Część wypukła
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21

Shimano FC-RX810 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla