Vertiv Code of Conduct - Version 2.1 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Wersja 2.1
Dubna 2023
Kodeks postępowania
Jedno Vertiv. Jeden kodeks.
KODEKS POSTĘPOWANIA VERTIV | 2
Giordano Albertazzi
Dyrektor Generalny
W firmie Vertiv zobowiązujemy się do prowadzenia
działalności w sposób uczciwy i zgodny ze wszystkimi
przepisami obowiązującymi w krajach, w których
działamy. Dążymy do tego, kierując się naszymi
podstawowymi wartościami:
Postępowanie jak właściciel
Zakładanie pozytywnych intencji we wszystkich interakcjach z pracownikami
Wykonywanie pracy z zamiłowaniem
Stawianie sobie wyzwań w rozwoju osobistym
Niestrudzone dążenie do wykraczania poza oczekiwania klientów
Pomaganie innym w osiąganiu sukcesów jako zespół
Szybkie przyznawanie się do własnych błędów
Rozmawianie z innymi, a nie o nich
Tworzenie kultury, w której możemy dawać z siebie wszystko
„Przez ponad 20 lat pracy w firmie zawsze byłem dumny z przynależności
do organizacji, która stawia niezłomną uczciwość w centrum naszego
postępowania i prowadzenia działalności. Jako dyrektor generalny Vertiv
chcę zdecydowanie strzec i kontynuować to dziedzictwo, podkreślając
znaczenie naszego Kodeksu Postępowania.
Kodeks Postępowania Vertiv nakazuje nam traktowanie
współpracowników, partnerów i klientów z szacunkiem oraz
profesjonalizmem, zawsze zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Jasno określone wartości i zasady są jednocześnie obietnicą dla naszych
klientów. Dzięki naszemu zaangażowaniu w niezrównaną uczciwość nasi
klienci mają pewność, że współpracują z przedsiębiorstwem godnym
zaufania, złożonym z osób podejmujących właściwe decyzje w odpowiedni
sposób. Dotyczy to wszystkich podmiotów współpracujących z nami oraz
miejsc, w których prowadzimy działalność.
Jestem przekonany, że w miarę rozwoju firmy Vertiv nasze nieugięte
przywiązanie do bezkompromisowej uczciwości pozwoli nam nadal
dostarczać naszym klientom wartość dodaną, a jednocześnie stworzyć
kulturę wysokiej wydajności, która nie tylko pomoże nam w realizacji celów
biznesowych, ale także uczyni nas globalnym, pożądanym pracodawcą”.
KODEKS POSTĘPOWANIA VERTIV | 3
Spis treści
O kodeksie postępowania ...................................................................................................................... 4
Wprowadzenie ................................................................................................................................................................ 4
Kto musi przestrzegać kodeksu? .................................................................................................................................... 4
Wytyczne dotyczące stosowania kodeksu ...................................................................................................................... 4
Jak uzyskać pomoc lub zgłosić obawy ........................................................................................................................... 5
Zakaz działań odwetowych ............................................................................................................................................. 6
Jak traktujemy siebie nawzajem............................................................................................................ 8
żnorodność, integracja i równe szanse ...................................................................................................................... 8
Bezpieczeństwo i higiena pracy ...................................................................................................................................... 9
Nękanie ........................................................................................................................................................................... 9
Działanie dla dobra Vertiv .................................................................................................................... 11
Konflikty interesów ........................................................................................................................................................ 11
Możliwości biznesowe .................................................................................................................................................. 13
Prezenty, gościnność i rozrywka .................................................................................................................................. 13
Ochrona aktywów firmy i zachowanie poufności .......................................................................................................... 15
Rzetelność dokumentacji finansowej ............................................................................................................................ 16
Ochrona przed marnotrawstwem aktywów ................................................................................................................... 17
Dopuszczalne użycie .................................................................................................................................................... 17
Obrót akcjami i innymi papierami wartościowymi ......................................................................................................... 19
E-maile, SMS-y, komunikatory internetowe i innego rodzaju środki komunikacji elektronicznej .................................. 20
Bezpieczeństwo technologii informacyjnych ................................................................................................................. 20
Własność intelektualna ................................................................................................................................................. 21
Ochrona danych osobowych ........................................................................................................................................ 21
Wypowiadanie się w imieniu firmy Vertiv ...................................................................................................................... 21
Praca z klientami i dostawcami ........................................................................................................... 22
Konkurencja i uczciwy handel .......................................................................................................................................... 22
Prowadzenie działalności gospodarczej na arenie międzynarodowej .......................................................................... 24
Kontrakty rządowe ........................................................................................................................................................ 26
Członkowie naszej społeczności i świata ........................................................................................... 29
Przestrzeganie obowiązującego prawa ........................................................................................................................ 29
Ujawnianie informacji i sprawozdawczość finansowa ................................................................................................... 29
Przeciwdziałanie korupcji .............................................................................................................................................. 30
Zakaz wpłat na cele polityczne ..................................................................................................................................... 34
Działania lobbingowe .................................................................................................................................................... 34
Społeczna odpowiedzialność biznesu .......................................................................................................................... 34
Zwolnienie z obowiązku przestrzegania kodeksu i jego zmiany ...................................................... 35
Czego należy się spodziewać po zadaniu pytania lub zgłoszeniu obaw ......................................... 35
Współpraca przy dochodzeniach ........................................................................................................ 36
Wnioski .................................................................................................................................................. 36
Poświadczenie ...................................................................................................................................... 37
KODEKS POSTĘPOWANIA VERTIV | 4
O kodeksie postępowania
Wprowadzenie
Celem niniejszego kodeksu postępowania („kodeks”)
jest przekazanie wszystkim pracownikom i członkom
zarządu („członkowie zarządu”) firmy Vertiv Holdings Co
i jej spółek zależnych (zwanych łącznie „Vertiv”) na
całym świecie wskazówek dotyczących prowadzenia
działalności. Niniejszy kodeks opisuje działania
i zachowania, których oczekuje się od każdego członka
zespołu firmy Vertiv, aby wszyscy, którzy mają do
czynienia z firmą Vertiv, mogli stale polegać na naszej
uczciwości. O ile nie wskazano inaczej w niniejszym
kodeksie, pojęcie „pracownicy” obejmuje kadrę kierowniczą.
Kto musi przestrzegać kodeksu?
Każdy pracownik i członek zarządu – w tym pracownicy naszych spółek zależnych, stowarzyszonych
i innych podmiotów, w których firma Vertiv ma udziały kontrolne – osobiście odpowiada za zapoznanie
się z naszym kodeksem i jego przestrzeganie.
Wytyczne dotyczące stosowania kodeksu
Niniejszy kodeks nie opisuje wszystkich praktyk biznesowych ani nie odpowiada na wszystkie pytania
dotyczące biznesu. Jeżeli nie mamy pewności, jakie działanie będzie w danej sytuacji odpowiednie,
sprawdźmy, czy uda nam się odpowiedzieć „tak” na poniższe pytania:
Czy działanie jest zgodne z wartościami firmy Vertiv dotyczącymi uczciwości?
Czy moje działanie ochroni i wzmocni reputację firmy Vertiv jako firmy uczciwej?
Czy czułbym / czułabym się dobrze z moją decyzją, gdyby była ona podana do publicznej wiadomości?
W razie wątpliwości co do któregokolwiek z postanowień lub obowiązków zawartych w kodeksie,
a także w razie pytań lub obaw, prosimy o skorzystanie z pomocy źródeł wymienionych w części „Jak
uzyskać pomoc lub zgłosić obawy” na stronie 5.
Obowiązki firmy
Vertiv ma obowiązek:
Przekazać wszystkim pracownikom jasne wytyczne dotyczące wartości firmy Vertiv.
Wdrożyć niniejszy kodeks i rozesłać go do wszystkich pracowników, członków zarządu
i kierownictwa.
Stosować skuteczne programy komunikacyjne i szkoleniowe, aby edukować pracowników
w zakresie niniejszego kodeksu.
Zapewnić ciągłość doradztwa na temat zasad i procedur obowiązujących w firmie dla
wszystkich pracowników.
Egzekwować przestrzeganie niniejszego kodeksu.
KODEKS POSTĘPOWANIA VERTIV | 5
Zakazać działań odwetowych za zgłoszenie w dobrej wierze domniemanego naruszenia
niniejszego kodeksu lub zasad czy procedur firmy.
Prowadzić infolinię służącą do przyjmowania pytań lub zgłoszeń dotyczących naruszeń lub obaw.
Niezwłocznie reagować na wszystkie skargi po przeprowadzeniu odpowiedniego dochodzenia.
Regularnie przedstawiać zarządowi spółki podsumowanie naruszeń i omawiać wszelkie istotne
kwestie.
Obowiązki pracownika
Vertiv prowadzi działalność dzięki swoim pracownikom. Potrzebujemy ich pomocy, aby postępować
zgodnie z obowiązującym prawem oraz zasadami i regułami przedstawionymi w niniejszym kodeksie.
W tak dużej firmie od czasu do czasu pojawiają się problemy i pytania. Jeśli pracownik zauważy jakiś
problem bądź ma pytanie lub obawy – powinien zwrócić się o pomoc. Najważniejsze jest, aby określić
i zgłosić potencjalne problemy, aby można było podjąć odpowiednie działania we właściwym czasie.
Jest to możliwe tylko z pomocą naszych pracowników.
Vertiv oczekuje, że pracownicy będą pomagać w zapobieganiu naruszeniom kodeksu i będą je
zgłaszać, powiadamiając odpowiednie podmioty o wszelkich faktycznych, podejrzewanych lub
przewidywanych naruszeniach prawa lub niniejszego kodeksu – w razie potrzeby anonimowo (zob.
„Jak uzyskać pomoc lub zgłosić obawy” poniżej). Umyślne niedopełnienie tego obowiązku może
skutkować wszczęciem postępowania dyscyplinarnego. Bierność i niepowstrzymanie niewłaściwego
zachowania naraża Vertiv na ogromne ryzyko i może wpłynąć na sukces firmy, a potencjalnie także na
sukces jednostki biznesowej, od której zależy utrzymanie pracowników.
Kadra kierownicza
Kadra kierownicza na wszystkich szczeblach Vertiv ponosi większą odpowiedzialność w ramach kodeksu.
Kadr kierownicza musi skutecznie informować o oczekiwaniach firmy Vertiv wobec pracowników, dawać
dobry przykład poprzez przestrzeganie niniejszego kodeksu i natychmiast powiadamiać odpowiednią osobę
w przypadku wykrycia problemu lub potencjalnego problemu. Każda osoba na stanowisku kierowniczym,
który wie o naruszeniu niniejszego kodeksu i nie powiadomi o tym innych, a w razie potrzeby nie pomoże
w naprawieniu problemu, narusza program etyki i zgodności z przepisami firmy Vertiv.
Jak uzyskać pomoc lub
zgłosić obawy
W razie pytań lub obaw można
skorzystać z poniższych kanałów
komunikacji:
Kierownik lub przełożony
Pracownik działu kadr firmy
Vertiv
Prawnik firmy Vertiv
Główny specjalista ds. zgodności
i uczciwości firmy Vertiv
Globalna infolinia ds. zgodności
i uczciwości firmy Vertiv z opcją
anonimowych zgłoszeń
(„infolinia”)
KODEKS POSTĘPOWANIA VERTIV | 6
Jeśli pracownik potrzebuje pomocy, powinien skontaktować się z tym źródłem, które jest dla niego
najbardziej komfortowe.
Jeśli dyrektor wykonawczy lub członek zarządu dowie się o jakimkolwiek potencjalnym problemie
związanym z kodeksem, taka osoba powinna powiadomić o tym dyrektora generalnego firmy Vertiv,
zarząd (lub odpowiednią komisję) lub infolinię Vertiv (ostatnia opcja dopuszcza anonimowość).
Wszystkie zgłoszenia dotyczące jawnych lub potencjalnych naruszeń niniejszego kodeksu są
traktowane jako poufne w zakresie dozwolonym przez obowiązujące prawo. Nie należy prowadzić
dochodzeń ani rozmów związanych z jakimkolwiek podejrzeniem o nielegalne lub nieetyczne
zachowanie lub działanie bez uprzedniej konsultacji z działem kadr i działem prawnym Vertiv. Globalna
infolinia Vertiv umożliwia zgłaszanie obaw, faktycznych lub potencjalnych naruszeń, w tym
potencjalnych nieprawidłowości księgowych lub finansowych, a zgłoszenia takie można składać
anonimowo. Jest to bezpłatna usługa dostępna całodobowo. Nie ma ona na celu zastąpienia
bezpośredniej rozmowy z kierownictwem, ale pozwala na zgłoszenie nielegalnego lub nieetycznego
zachowania lub działania w sposób poufny i anonimowy.
Niezależnie od tego, co jest powodem do obaw, dostępne są odpowiednie zasoby. Firma Vertiv
zobowiązuje się do zapewnienia kanałów, za pomocą których można zgłaszać, analizować i w miarę
możliwości rozwiązywać problemy.
Zakaz działań odwetowych
Zabrania się stosowania działań odwetowych i nękania wobec osób, które w dobrej wierze szukają
pomocy lub zgłaszają stwierdzone lub podejrzewane naruszenia lub inne obawy. Osoby składające
zgłoszenia w dobrej wierze nie będą narażone na żadne groźby ani działania odwetowe, w tym
dotyczące odebrania wynagrodzenia, awansu, degradacji, dyscypliny, zwolnienia, obniżenia
wynagrodzenia, negatywnej oceny, zmiany przydziału pracy, braku szkoleń lub innych możliwości
zatrudnienia, ani wrogiego zachowania związanego z takim zgłoszeniem. Podejmowanie takich działań
odwetowych lub nękanie będzie przesłanką do wszczęcia postępowania dyscyplinarnego, w tym
ewentualne wypowiedzenie umowy.
Zgłoszenie można złożyć anonimowo za pośrednictwem infolinii firmy Vertiv pod
adresem: http://www.VertivCo.EthicsPoint.com
(Bezpłatne i lokalne numery infolinii są dostępne na witrynie internetowej infolinii)
KODEKS POSTĘPOWANIA VERTIV | 7
Firma Vertiv będzie skrupulatnie badać zarzuty dotyczące działań odwetowych lub nękania i będzie
aktywnie chronić osoby zgłaszające domniemane niewłaściwe działania, przeprowadzając okresowe
oceny wskaźników wydajności kariery. Należy jednak pamiętać, że firma Vertiv zawsze może podjąć
działania w odpowiedzi na złe wyniki pracownika, w tym osoby zgłaszającej, i takie działania nie mają
charakteru odwetowego, jeśli są uzasadnione i wymierne.
Opowiedziałam mojemu kierownikowi o tym, że mój kolega z innego działu ciągle komentuje
w niestosowny sposób zwyczaje mojej rodziny mimo mojej prośby, aby przestał. Po mniej więcej
trzech tygodniach od zgłoszenia zostałam zdegradowana, a moja pensja została znacznie
obniżona. Co mogę zrobić?
Firma Vertiv wdrożyła procesy i procedury mające na celu ochronę kariery pracownika przed
negatywnymi skutkami wynikającymi wyłącznie z faktu, że pracownik w dobrej wierze dokonał
zgłoszenia na podstawie kodeksu. Jeśli mimo tych zabezpieczeń pracownik uważa, że w wyniku
zgłoszenia jest traktowany niesprawiedliwie (a nie z powodu nieodpowiednich wyników w pracy), można
skorzystać z któregoś ze źródeł wymienionych w części „Jak uzyskać pomoc lub zgłosić obawy” na
stronie 5.
Zgłoszenie dotyczy mojego kierownika i innych pracowników mojego działu. Czy mogą wspólnie
uwziąć się na mnie i doprowadzić do mojego zwolnienia?
Firma zabrania wszystkim pracownikom i innym osobom podlegającym naszemu kodeksowi
podejmowania działań odwetowych wobec osób, które dokonały zgłoszenia w dobrej wierze. Nasze
zobowiązanie do braku tolerancji dla działań odwetowych oznacza, że pracownik nie będzie mieć
problemów z powodu zgłoszenia czegoś, co w dobrej wierze uważa za naruszenie kodeksu, prawa lub
zasad firmy.
?
KODEKS POSTĘPOWANIA VERTIV | 8
Jak traktujemy siebie nawzajem
żnorodność, integracja i równe szanse
Firma Vertiv ceni wielotorowość pomysłów i punktów widzenia oraz dąży do podtrzymania kultury integracji
i różnorodności. Należymy do jednego świata i jednej firmy Vertiv, dlatego chcemy, aby nasi pracownicy czuli
się bezpieczni i doceniani niezależnie od tego, kim są i gdzie się znajdują, tak aby mogli w pełni rozwijać swój
potencjał. Integracja jest podstawą naszej działalności, bo gdy wszyscy są zaangażowani, zapadają dobre
decyzje, a dobre decyzje prowadzą do lepszych wyników firmy. W związku z tym firma Vertiv dąży do
promowania integracji i równych szans dla wszystkich w zakresie rekrutacji, warunków zatrudnienia,
mobilności, szkoleń, wynagrodzeń i zdrowia w miejscu pracy, unikając dyskryminacji ze względu na wiek,
rasę, kolor skóry, wiarę, wyznanie, płeć, stan cywilny, orientację seksualną, tożsamość płciową, informacje
genetyczne, status obywatelski, pochodzenie narodowe, chroniony status weterana, przynależność
polityczną, niepełnosprawność lub jakikolwiek inny status lub cechę chronioną przez obowiązujące prawo.
Dotyczy to decyzji związanych z rekrutacją, zatrudnieniem, awansem, przeniesieniem, zwolnieniem,
wypowiedzeniem, wynagrodzeniem, świadczeniami, szkoleniami (w tym praktykami), klasyfikacją,
certyfikacją, testami, zatrzymywaniem, polecaniem i innymi aspektami zatrudnienia. Decyzje dotyczące
zatrudnienia muszą być oparte wyłącznie na potrzebach Vertiv, wymaganiach stanowiska i kwalifikacjach
danej osoby, przy jednoczesnym położeniu odpowiedniego nacisku na znaczenie różnorodności
i zatrudnianiu najlepszej osoby na dane stanowisko.
KODEKS POSTĘPOWANIA VERTIV | 9
Pracownicy Vertiv na całym świecie są niezwykle zdywersyfikowani i stale poszukujemy możliwości
zwiększenia tej różnorodności. Każdy pracownik może pomóc, zwiększając różnorodność puli
kandydatów, będąc otwartym i przyjaznym dla różnych punktów widzenia i środowisk oraz
wprowadzając, w stosownych przypadkach, ułatwienia dla tych różnic, jak włączanie treści kulturowych
do szkoleń i komunikacji.
Firma Vertiv zobowiązuje się do budowania i wspierania kultury integracji, w której wszyscy pracownicy
mają możliwość rozwijania się, pełnienia przywództwa i wprowadzania pozytywnych zmian. Zachęcamy
i zapraszamy pracowników, którzy pasjonują się naszą firmą i kulturą, do współpracy przy
wprowadzaniu zmian i wdrażaniu bardziej efektywnych rozwiązań. Kiedy oddani pracownicy z całej
firmy pracują razem, reprezentują wiele wartości i zachowań firmy Vertiv, jak postępowanie jak
właściciel, stawianie sobie wyzwań w rozwoju osobistym, wykorzystywanie różnorodności oraz
wprowadzanie innowacji i zmian. Często rezultatem są kreatywne rozwiązania. Różnorodność kultur,
doświadczeń i środowisk skutkuje różnorodnością pomysłów, które ostatecznie przynoszą korzyści
firmie Vertiv i każdemu z jej interesariuszy oraz budują lepszą przyszłość dla nas wszystkich.
Zobowiązujemy się do przestrzegania zasad różnorodności, integracji i równych szans nie dlatego, że
jest to zgodne z prawem, ale raczej dlatego, że jest to właściwe postępowanie, które w ostatecznym
rozrachunku przynosi korzyści firmie Vertiv.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
Ochrona zdrowia i bezpieczeństwa pracowników jest podstawową wartością w firmie Vertiv. Nasze
jednostki biznesowe są zobowiązane do prowadzenia efektywnych programów bezpieczeństwa
i higieny pracy obejmujących bezpieczeństwo eksploatacji sprzętu, bezpieczeństwo proceduralne,
szkolenia, audyty, działania naprawcze, sprawozdawczość i nagrody. Praca w niebezpiecznych
warunkach lub w niebezpieczny sposób jest niezgodna z zasadami obowiązującymi w firmie Vertiv.
Prosimy o informowanie kierownika o wszelkich problemach związanych z bezpieczeństwem i higieną
pracy lub innych kwestiach dotyczących środowiska pracy, a także o kontakt z jednym ze źródeł
wymienionych w części „Jak uzyskać pomoc lub zgłosić obawy” na stronie 5.
Nękanie
Firma Vertiv szanuje i ceni różnorodność oraz dąży do zapewnienia integracyjnego środowiska pracy,
które cechuje się pozytywnym nastawieniem, produktywnością i szacunkiem. Chcemy również, aby
w pracy nie występowały jakiekolwiek formy nieodpowiedniego zachowania, dyskryminacji czy nękania.
Nękanie to obraźliwe zachowanie, które ingeruje w środowisko pracy innej osoby lub które może
KODEKS POSTĘPOWANIA VERTIV | 10
w pracy przyczynić się do powstania nieprzyjazną, przytłaczającej lub wrogiej atmosfery. Zachowanie
będzie uznane za nękanie niezależnie od tego, czy ma ono charakter fizyczny czy werbalny i czy
dokonano go osobiście czy za pomocą innych środków (takich jak notatki, wpisy w mediach
społecznościowych, e-maile lub wiadomości tekstowe).
Potencjalnie obraźliwe zachowanie to niepożądane propozycje lub uwagi o charakterze seksualnym. Może
również obejmować obelgi, niewybredne żarty lub lekceważące komentarze w kwestiach dotyczących rasy,
koloru skóry, wieku, niepełnosprawności, pochodzenia narodowego, płci, orientacji seksualnej lub innych
chronionych cech. Należy pamiętać, że kluczem do określenia, czy dane zachowanie jest obraźliwe czy nie,
jest to, jak jest ono postrzegane, a nie jak było zamierzone. Często mamy różne poglądy na temat tego, co
jest obraźliwe. Fakt, że niektórych ludzi pewne zachowanie może nie urazić, nie oznacza, że jest ono
dopuszczalne. Firma Vertiv nie będzie tolerować takich zachowań.
Jeżeli pracownik uważa, że spotyka się z nękaniem lub że spotyka się z nim ktoś, kogo zna, powinien
natychmiast zgłosić to swojemu kierownikowi, miejscowemu działowi kadr lub któremuś z punktów
kontaktowych wymienionych w części „Jak uzyskać pomoc lub zgłosić obawy” na stronie 5. Wszelkie
podejrzenia naruszenia niniejszego kodeksu lub innych przepisów prawa czy zasad można zgłaszać
bez obawy, że będzie to miało negatywny wpływ na zatrudnienie. Firma Vertiv surowo zabrania
podejmowania działań odwetowych wobec jakiejkolwiek osoby za zgłoszenie potencjalnego naruszenia
w dobrej wierze. Więcej informacji – zob. „Zakaz działań odwetowych” na stronie 6.
Mój kierownik faworyzuje niektórych pracowników mojego zespołu, ponieważ wyznają tę samą religię.
Co mogę zrobić?
Jeśli pracownik nie ma śmiałości porozmawiać bezpośrednio z kierownikiem, zachęcamy do zwrócenia się
o pomoc do działu kadr Vertiv lub dowolnej osoby kontaktowej wymienionej w części „Jak uzyskać pomoc lub
zgłosić obawy” na stronie 5.
W jaki sposób różnorodność przynosi korzyści firmie Vertiv?
Badania dowiodły, że różne punkty widzenia prowadzą do innowacyjnych pomysłów, pełniejszego procesu
decyzyjnego, a ostatecznie do lepszych wyników dla inwestorów. Firma Vertiv osiąga sukcesy, rekrutując
najlepszych pracowników z globalnej, wielokulturowej puli talentów, a nasza integracyjna kultura promuje to, co
najlepsze u każdego członka naszego zespołu.
Na czym polega ochrona przez działaniami odwetowymi i nękaniem?
Vertiv będzie skrupulatnie badać zarzuty dotyczące działań odwetowych lub nękania i będzie aktywnie chronić
osoby zgłaszające w dobrej wierze domniemane niewłaściwe działania, przeprowadzając okresowe oceny
wskaźników wydajności kariery. Należy jednak pamiętać, że firma Vertiv zawsze może podjąć działania
w odpowiedzi na złe wyniki pracownika i takie działania nie mają charakteru odwetowego, jeśli są uzasadnione
i wymierne.
Poproszono mnie w pracy o zrobienie czegoś, co wydaje mi się niewłaściwe. Nie wiem, czy jest to
nielegalne albo niezgodne z obowiązującymi zasadami, ale czuję się nieswojo. Powiedziałem o tym mojej
kierowniczce i jej kierowniczce, ale nie zostały podjęte żadne działania. Czuję się naprawdę niezręcznie,
a teraz jeszcze czuję się osaczony. Co mogę zrobić?
Wszyscy odpowiadamy za ochronę firmy Vertiv poprzez właściwe postępowanie. Można skorzystać z każdego
kanału komunikacji opisanego w części „Jak uzyskać pomoc lub zgłosić obawy” na stronie 5, w tym z infolinii,
aby zgłosić naruszenie lub zadać pytanie dotyczące potencjalnego problemu lub czegoś, co wywołuje odczucie
niezręczności. Zgłoszenia na infolinii można dokonać anonimowo, 24 godziny na dobę, 365 dni w roku.
?
KODEKS POSTĘPOWANIA VERTIV | 11
Działanie dla dobra Vertiv
Konflikty interesów
W ramach odpowiedzialności za reputację firmy Vertiv musimy unikać relacji i zachowań powodujących
konflikty interesów. Konflikt interesów występuje wtedy, gdy osobisty interes pracownika koliduje – lub
wydaje się kolidować – z interesami firmy Vertiv. Konfliktem interesów byłoby na przykład
doprowadzenie do tego, że firma Vertiv będzie płacić więcej niż powinna za dostawy od firmy
dystrybucyjnej, której właścicielem jest pracownik lub jeden z jego przyjaciół lub bliskich krewnych, albo
też wykorzystanie swojego stanowiska w firmie Vertiv w celu uzyskania niewłaściwych korzyści dla
siebie lub innych.
Jeśli pracownik lub członek jego
najbliższej rodziny uzyskuje korzyści
finansowe lub przewagę w zakresie
majątku, praw patentowych, papierów
wartościowych, możliwości zysku lub
innych praw lub własności, które
wynikają lub są bezpośrednio związane
ze stanowiskiem pracownika w firmie
Vertiv, to należy o tym fakcie
powiadomić firmie Vertiv. Aby powstał
problem, nie musi istnieć faktyczny
konflikt interesów. Należy unikać
samego pozoru konfliktu. Jeśli nie ma
pewności, co można, a czego nie
można robić, należy zwrócić się
o pomoc do swojego kierownika lub
działu prawnego firmy Vertiv.
Nasze podejście do konfliktów chroni
pracowników i firmę Vertiv. Faktyczne
lub potencjalne konflikty interesów
należy zgłaszać kierownikowi i działowi
prawnemu firmy Vertiv, a te dotyczące członka zarządu lub dyrektora generalnego – zarządowi.
Wszystkie zgłoszone faktyczne lub potencjalne konflikty zostaną poddane ocenie przez dział prawny
firmy Vertiv lub odpowiednio przez zarząd, który określi, czy konflikt istnieje, a jeśli tak, to w jaki sposób
najlepiej się nim zająć. Firma Vertiv może mieć możliwość dokonania zmian lub wprowadzenia środków
kontroli w celu uniknięcia faktycznych lub domniemanych konfliktów, dlatego należy pamiętać
o ujawnieniu wszelkich faktycznych lub potencjalnych konfliktów. Jeśli na przykład pracownik stwierdzi
istnienie potencjalnego konfliktu przy wyborze dostawcy, firma Vertiv może zażądać, aby inny
pracownik firmy Vertiv ocenił dostawcę w celu wyeliminowania faktycznego lub domniemanego
konfliktu interesów. Wszystkie transakcje, które mogłyby spowodować konflikt interesów z udziałem
członka zarządu lub dyrektora wykonawczego, muszą zostać zatwierdzone przez zarząd.
KODEKS POSTĘPOWANIA VERTIV | 12
Czy można zatrudnić krewnego lub bliskiego przyjaciela do pracy w firmie Vertiv w moim oddziale?
Zatrudnienie krewnego lub bliskiego przyjaciela może prowadzić do faktycznego lub pozornego konfliktu
interesów Przed zatrudnieniem danej osoby należy powiadomić o tym przełożonego, dział kadr lub dział prawny
firmy Vertiv. Może istnieć rozwiązanie pozwalające uniknąć potencjalnego konfliktu. Można na przykład powołać
niezależną komisję ds. zatrudniania lub zatrudnić daną osobę w innej jednostce biznesowej firmy Vertiv.
Czy można zasiadać w zarządzie spółki notowanej na giełdzie, która nie jest konkurentem ani dostawcą
firmy Vertiv?
Przed rozpoczęciem pracy w zarządzie lub podobnym organie zarządzającym jakiejkolwiek firmy (w tym organizacji
non-profit), należy najpierw uzyskać pozwolenie od dyrektora generalnego firmy Vertiv i dyrektora działu prawnego.
Udział w innych organizacjach lub świadczenie usług na rzecz innych organizacji – niezależnie od tego, czy są to
organizacje obywatelskie, charytatywne, korporacyjne, rządowe, publiczne, prywatne czy niedochodowe – nie może
a) w istotny sposób utrudniać lub zakłócać pełnego i terminowego wykonywania usług na rzecz firmy Vertiv ani
b) powodować potencjalnych lub pozornych konfliktów interesów z firmą Vertiv.
Pracownik jest kierownikiem ds. zaopatrzenia, a jego współmałżonka zatrudnił jeden z dostawców Co
należy zrobić?
Należy ujawnić ewentualny konflikt interesów swojemu kierownikowi i działowi prawnemu firmy Vertiv, aby zostały
podjęte odpowiednie działania. Przy współpracy z klientem firma Vertiv może podjąć kroki w celu uniknięcia
faktycznych lub pozornych konfliktów interesów.
Pracownik firmy Vertiv i ma „istotny interes” (własność lub inny) w firmie, o której wiadomo lub podejrzewa
się, że jest istotnym klientem, dostawcą lub konkurentem firmy Vertiv i wykorzystuje swoje stanowisko
w firmie Vertiv, aby wpłynąć na transakcję z tą firmą. Czy jest to dopuszczalne?
Nie. Nie można wykorzystać swojego stanowiska w niewłaściwy sposób, aby wpłynąć na transakcję z firmą, w której
ma się „istotny interes.” Co więcej, to dział prawny lub zarząd (odpowiednio) ustali czy pracownik ma „istotny
interes”, uwzględniając wszystkie istotne okoliczności, w tym relacje z klientem, dostawcą lub konkurentem oraz
konkretną transakcję. W razie wątpliwości należy zgłaszać wszelkie potencjalne lub faktyczne konflikty interesów
kierownikowi, aby chronić zarówno swoje interesy, jak i interesy firmy Vertiv. W wielu przypadkach można uniknąć
konfliktu, jeśli zostanie on ujawniony z wyprzedzeniem. Należy pamiętać, że konflikty mogą powstaćwnież wtedy,
gdy stroną konfliktu jest członek najbliższej rodziny.
Pracownik rozkręca swój własny biznes i pracuje nad nowym pomysłem wieczorami i w weekendy.
W związku z tym pracownika ciekawi, ile firma płaci niektórym sprzedawcom za dostawy, które być może
pracownik będzie musiał nabyć dla swojej firmy. Czy można sprawdzić te informacje i wykorzystać je
z korzyścią dla siebie?
Nie. To działanie spowodowałoby konflikt interesów. Nie wolno wykorzystywać informacji biznesowych firmy Vertiv
dla własnych korzyści. Ponadto nie wolno pracować nad osobistymi sprawami biznesowymi w siedzibie firmy Vertiv
ani w godzinach pracy.
?
KODEKS POSTĘPOWANIA VERTIV | 13
Możliwości biznesowe
Aby podejmować obiektywne decyzje biznesowe w imieniu firmy Vertiv, nie możemy prowadzić
działalności konkurencyjnej wobec naszej firmy. Mamy obowiązek wspierania uzasadnionych interesów
firmy Vertiv, gdy nadarzy się ku temu okazja. W związku z tym nie należy:
Uzyskiwać ani dążyć do uzyskania osobistych korzyści z możliwości odkrytych lub opracowanych
w związku ze świadczeniem usług na rzecz firmy Vertiv (w tym między innymi wykorzystywać
własności i informacji firmy Vertiv lub stanowiska zajmowanego w firmie Vertiv).
Wykorzystywać mienia lub informacji w posiadaniu firmy Vertiv do osiągnięcia osobistych
korzyści.
Bezpośrednio lub pośrednio konkurować z firmą Vertiv o możliwości biznesowe.
Prezenty, gościnność i rozrywka
Wręczanie i przyjmowanie prezentów biznesowych i ofert rozrywki na umiarkowaną skalę jest
normalnym elementem budowania wartości firmy i wzmacniania relacji roboczych z dostawcami,
klientami i innymi podmiotami zewnętrznymi. Zanim jednak pracownik wręczy lub przyjmie cokolwiek
wartościowego, powinien porozmawiać ze swoim kierownikiem i sprawdzić, na co pozwala miejscowe
prawo i zasady obowiązujące w drugiej firmie. W wielu przypadkach istnieją surowe przepisy lub
zasady zabraniające wręczania lub przyjmowania jakichkolwiek form prezentów lub gościnności,
szczególnie w przypadku urzędników państwowych.
Forma prezentu może różnić się w zależności od okoliczności (w tym stanowiska pracownika), ale
bardzo ważne jest, aby uniknąć nawet najmniejszych pozorów niewłaściwego zachowania. Firma Vertiv
zabrania wręczania lub przyjmowania gotówki, kart upominkowych, voucherów lub innych prezentów,
które mogą wydawać się wystawne lub nieodpowiednie w danych okolicznościach. Zasadniczo
pracownicy firmy Vertiv i członkowie zarządu mogą oferować i przyjmować prezenty, o ile są one
zgodne z prawem oraz:
nie stwarzają wrażenia, że osoba lub strona wręczająca prezent jest uprawniona do
jakichkolwiek korzyści lub preferencyjnego traktowania w zamian za prezent i nie powodują
takiego obowiązku,
nie skompromitowałyby firmy Vertiv ani drugiej strony, gdyby zostały ujawnione publicznie,
KODEKS POSTĘPOWANIA VERTIV | 14
spełniają wymagania narzucone przez miejscowe kierownictwo, jeśli takie istnieją,
zostały ujawnione i zatwierdzone zgodnie z zasadami obowiązującymi w firmie Vertiv
dotyczącymi prezentów i gościnności.
Osoby zajmujące stanowiska związane z oferowaniem lub przyjmowaniem zaproszeń na imprezy
rozrywkowe muszą zapoznać się z obowiązującym prawem. Wydarzenia rozrywkowe z udziałem
pracowników firmy Vertiv lub członków zarządu:
muszą odbywać się rzadko,
muszą być zgodne z obowiązującym prawem,
muszą być w dobrym guście i odbywać się w miejscu odpowiednim dla celów biznesowych,
muszą być uzasadnione i odpowiednie w kontekście danej okazji i stanowiska pracownika,
nie mogą stanowić łapówki, nielegalnej prowizji ani innego nielegalnego, niewłaściwego lub
nieetycznego zachowania,
nie mogą stwarzać wrażenia, że firma Vertiv lub jakakolwiek strona trzecia jest uprawniona do
preferencyjnego traktowania,
muszą zostać zatwierdzone i ujawnione zgodnie z zasadami obowiązującymi w firmie Vertiv
dotyczącymi prezentów i gościnności.
Jeśli nie ma pewności, czy można przyjąć prezent lub ofertę rozrywki, należy zwrócić się do swojego
kierownika, partnera biznesowego ds. zasobów ludzkich lub działu prawnego firmy Vertiv. Jak w przypadku
każdego konfliktu interesów, ważne jest, aby zachować przejrzystość. Często potencjalne problemy można
złagodzić, zanim się urzeczywistnią, po prostu ujawniając je odpowiednim osobom, w tym swojemu
kierownikowi. Jeśli odmowa przyjęcia prezentu byłaby obraźliwa ze względu na lokalne zwyczaje, a wartość
prezentu lub rozrywki jest znaczna, wyżej wymienione osoby kontaktowe pomogą ustalić najlepszy sposób
ochrony pracownika i firmy Vertiv przed pozorami niewłaściwego zachowania. Dodatkowe wskazówki
dotyczące wręczania i przyjmowania prezentów, posiłków, rozrywek i innych wartościowych dóbr można
znaleźć w dokumencie „Zasady dotyczące prezentów, gościnności i podróży” firmy Vertiv, a w razie
jakichkolwiek pytań należy skontaktować się z działem prawnym firmy Vertiv.
Czy mają zastosowanie jakieś przepisy lub zasady gdy strona trzecia jest podmiotem rządowym
lub urzędnikiem państwowym?
Tak. Oferowanie prezentu lub rozrywki urzędnikowi państwowemu lub pracownikowi podmiotu
będącego własnością rządu lub przez niego kontrolowanego podlega złożonym przepisom ustawowym
i wykonawczym. Przed zaoferowaniem lub przyjęciem jakiegokolwiek prezentu lub formy rozrywki
w takiej sytuacji należy najpierw zwrócić się o poradę do działu prawnego firmy Vertiv. Patrz „Kontrakty
rządowe” na stronie 25.
Czy wypada poprosić dostawcę o zabranie mnie na imprezę sportową?
Nie. Nigdy nie wypada prosić o prezenty lub formy rozrywki, które przynoszą osobiste korzyści, niezależnie od
ich wartości. Można jednak wziąć udział w imprezie sportowej na zaproszenie dostawcy, jeśli jest to zgodne
z zasadami opisanymi w niniejszym kodeksie, ma rozsądną wartość, odpowiada to normalnym praktykom
branżowym i obowiązującemu prawu oraz jeśli razem z dostawcą planujecie wziąć udział w imprezie w celach
biznesowych. Dodatkowe wskazówki dotyczące przyjmowania prezentów, posiłków, rozrywek i innych
wartościowych dóbr można znaleźć w dokumencie firmy Vertiv „Zasady dotyczące prezentów, gościnności
i podróży.”
?
KODEKS POSTĘPOWANIA VERTIV | 15
Ochrona aktywów firmy i zachowanie poufności
Firma Vertiv zapewnia dostęp do swoich danych i zasobów technologicznych upoważnionym
pracownikom, członkom zarządu, kontrahentom i innym zaufanym zasobom, jeśli jest to konieczne do
realizacji misji i celów firmy. Firma Vertiv jest zobowiązana do ochrony poufnych danych, w tym do
właściwego obchodzenia się z informacjami firmowymi, ich ochrony i usuwania. Informacje są cennym
zasobem dla firmy Vertiv, a niewłaściwe obchodzenie się z nimi lub ich ujawnienie (umyślne lub
nieumyślne) może prowadzić do strat finansowych lub mieć dla firmy inne negatywne konsekwencje.
Aby zagwarantować właściwą obsługę, ochronę i usuwanie informacji firmowych nie wolno:
Przekazywać poufnych informacji
uzyskanych w trakcie pracy w firmie Vertiv,
w tym między innymi materiałów
dotyczących klientów, programów
rozwojowych, kosztów, marketingu,
handlu, inwestycji, działań sprzedażowych,
własności intelektualnej, promocji, danych
kredytowych i finansowych, procesów
produkcyjnych, metod finansowania lub
planów dotyczących działalności lub spraw
firmy Vertiv, jakimkolwiek osobom lub
podmiotom, z wyjątkiem sytuacji, w których
jest to dozwolone przez dyrektora
wykonawczego.
Wykorzystywać niepublicznych informacji
uzyskanych podczas pracy w firmie Vertiv dla korzyści osobistej lub korzyści innych osób, w tym
między innymi do handlu papierami wartościowymi.
Zachowywać dokumentów lub innych informacji firmy Vertiv w dowolnym celu lub ujawniać
innym osobom praktyk biznesowych, informacji poufnych lub tajemnic handlowych firmy Vertiv
po zakończeniu zatrudnienia lub świadczenia usług w firmie Vertiv.
Po zakończeniu współpracy z firmą Vertiv należy zwrócić jej całe mienie i pliki elektroniczne związane
z działalnością firmy Vertiv. Należy również pamiętać, że zobowiązania pozostają w mocy nawet po
zakończeniu współpracy z firmą Vertiv.
Niezależnie od powyższego, żadne z postanowień niniejszego kodeksu nie ogranicza ani nie
zabrania osobom fizycznym zgłaszania możliwych naruszeń prawa lub przepisów jakimkolwiek
agencjom lub podmiotom rządowym, w tym między innymi amerykańskiemu Departamentowi
Sprawiedliwości lub amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, ani dokonywania
innych ujawnień, które są chronione prawem lub przepisami stanowymi lub federalnymi.
Pracownicy i członkowie zarządu nie potrzebują wcześniejszego upoważnienia firmy Vertiv do
zgłaszania lub ujawniania takich informacji i nie są zobowiązani do powiadamiania firmy Vertiv
o ich zgłoszeniu lub ujawnieniu.
KODEKS POSTĘPOWANIA VERTIV | 16
Pracownik posiada poufne informacje od poprzedniego pracodawcy, które ujawnia
kierownikowi firmy Vertiv. Czy jest to dopuszczalne?
Nie. Musimy zawsze postępować uczciwie i powstrzymywać się od ujawniania jakichkolwiek poufnych
informacji od naszych poprzednich pracodawców.
Podczas jazdy windą pracownik przypadkiem podsłuchuje, jak dwie osoby omawiają informacje na
temat produktów konkurencji, które mogłyby zainteresować firmę Vertiv. Czy można ujawnić te
informacje firmie Vertiv?
Jeśli informacje nie zostały uzyskane niezgodnie z prawem, nie zostały pracownikowi udostępnione
nielegalnie, a ich wykorzystanie nie spowodowałoby naruszenia przepisów antymonopolowych, można je
udostępniać i wykorzystywać. Należy jednak pamiętać, że prawo w tej dziedzinie jest skomplikowane. Dlatego
też w przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących tego, jakie informacje można udostępniać, prosimy
o kontakt z działem prawnym. Patrz również „Konkurencja i uczciwy handel” na stronie 21.
Rzetelność dokumentacji finansowej
Firma Vertiv jest zobowiązana do prowadzenia dokładnej i kompletnej dokumentacji finansowej i innych
dokumentacji biznesowych oraz do przekazywania kompletnych, rzetelnych, dokładnych i aktualnych
wyników finansowych oraz innych istotnych informacji. Nasi klienci, inwestorzy i partnerzy biznesowi
oczekują, że będziemy rejestrować i zgłaszać dokładne informacje finansowe. Pod żadnym pozorem
nie wolno przedstawiać nieprawdziwych danych finansowych lub wyników operacyjnych. Nie wolno
również nigdy wprowadzać do ksiąg lub rejestrów firmy informacji, które celowo ukrywają,
zniekształcają lub błędnie przedstawiają prawdziwy charakter jakiejkolwiek transakcji, wyniku lub salda.
Należy zawsze przestrzegać przepisów prawa i ogólnie przyjętych zasad rachunkowości.
Odpowiedzialność za prowadzenie dokładnych ksiąg i rejestrów nie spoczywa wyłącznie na dziale
finansowo-księgowym. Każdy z nas musi kierować się uczciwością, gdy ma do czynienia z dokumentacją
finansową, w tym z zestawieniami wydatków i transakcjami sprzedaży. Sfałszowanie zestawienia wydatków,
nawet na niewielką kwotę, jest oszustwem i kradzieżą i może skutkować wszczęciem postępowania
dyscyplinarnego, w tym rozwiązaniem stosunku pracy i wszczęciem postępowania karnego.
Rzetelność naszej sprawozdawczości finansowej jest szczególnie ważna w sprzedaży lub gdy
zajmujemy inne stanowisko, na którym musimy realizować regularne cele. Nie wolno nigdy dopuścić do
tego, aby presja związana z realizacją celów sprzedażowych lub kosztowych, czy też możliwość
uzyskania dodatkowej prowizji od sprzedaży skłoniła nas do podjęcia jakichkolwiek kroków
zmierzających do niewłaściwego i sztucznego zwiększenia, przyspieszenia lub zawyżenia naszych
osiągnięć sprzedażowych w jakimkolwiek okresie. Przykładem takiego niewłaściwego postępowania
jest podawanie fałszywych, mylących lub zawyżonych danych dotyczących sprzedaży i/lub zawieranie
fikcyjnych umów m.in. w zakresie wysyłki, dostawy, cen lub tytułu prawnego klientom, dystrybutorom
bądź innym podmiotom zewnętrznym.
Rzetelność dokumentacji finansowej firmy Vertiv ma kluczowe znaczenie. Żaden pracownik ani członek
zarządu nie może podejmować działań mających na celu nieuczciwe wywieranie wpływu,
przymuszanie, manipulowanie lub wprowadzanie w błąd księgowych lub konsultantów spółki
uczestniczących w przeprowadzaniu audytu lub dokonujących przeglądu dokumentacji finansowej
spółki w celu spowodowania, że powstałe sprawozdania finansowe będą wprowadzać w błąd.
?
KODEKS POSTĘPOWANIA VERTIV | 17
Ochrona przed marnotrawstwem aktywów
Pracownicy i członkowie zarządu muszą chronić zasoby firmy Vertiv, wspierać ich efektywne
wykorzystanie oraz aktywnie zapewniać im ochronę przed utratą, zniszczeniem, kradzieżą,
marnotrawstwem i niewłaściwym wykorzystaniem. Kradzież, utrata, niewłaściwe użycie, niedbałość
i marnotrawstwo w odniesieniu do aktywów mają bezpośredni wpływ na rentowność firmy Vertiv.
Ogólnie rzecz biorąc, zasoby firmy Vertiv powinny być wykorzystywane wyłącznie do uzasadnionych
celów biznesowych i nie należy, w zakresie dozwolonym miejscowym prawem, oczekiwać prywatności
podczas korzystania z zasobów firmy. Firma Vertiv może, według własnego uznania, zażądać zwrotu
bezpośrednich kosztów związanych z niewłaściwym użyciem lub utratą swoich aktywów.
Dopuszczalne użycie
Zasoby technologiczne firmy Vertiv odgrywają istotną rolę w wykonywanej przez nas pracy. Narzędzia te
pozwalają nam na elastyczność w pracy oraz zwiększają kreatywność i efektywność w działaniach na rzecz
firmy i klientów. Te same narzędzia wymagają jednak ostrożnego i odpowiedzialnego zarządzania i muszą
być wykorzystywane zgodnie z dobrymi praktykami biznesowymi i obowiązującym prawem.
Wszystkie komputery, urządzenia mobilne, programy i inne technologie informatyczne dostarczone przez
firmę Vertiv są przeznaczone do użytku służbowego, aczkolwiek firma Vertiv dopuszcza możliwość
sporadycznego użytkowania w celach prywatnych. Korzystanie z zasobów firmy nie powinno wiązać się
z oczekiwaniem prywatności w zakresie dozwolonym przez lokalne prawo. Wszystkie wiadomości
elektroniczne przesyłane przy użyciu zasobów informatycznych firmy Vertiv, firma Vertic może monitorować
i odczytywać, oraz ujawnić w przypadku dochodzenia lub postępowania sądowego. Firma Vertiv zastrzega
sobie prawo, z uwzględnieniem obowiązujących ograniczeń prawnych, do dostępu, pobierania
i przeglądania komunikacji, zapisów i informacji przy użyciu zasobów firmy Vertiv, w tym wszystkich
komputerów lub innych urządzeń elektronicznych, oprogramowania i systemów komunikacyjnych firmy
Vertiv. Takie zasoby i informacje podlegają dostępowi, kontroli, monitorowaniu, badaniu i odkrywaniu
zgodnie z obowiązującym prawem, umowami rady zakładowej i zasadami obowiązującymi w firmie w celu
ochrony bezpieczeństwa osób i ich danych osobowych, zasobów technologicznych, własności intelektualnej
i informacji poufnych firmy Vertiv. Należy jednak pamiętać, że firma Vertiv nie będzie ingerować w osobiste
informacje lub wiadomości, chyba że takie postępowanie lub wiadomości wpływają negatywnie na
KODEKS POSTĘPOWANIA VERTIV | 18
wydajność pracy, środowisko pracy firmy Vertiv, potencjalnie wpływają na reputację firmy Vertiv lub mogą
skutkować naruszeniem kodeksu lub obowiązującego prawa.
Kontrole prewencyjne obejmują ogólne rejestrowanie i monitorowanie w celu zapewnienia
bezpieczeństwa informacji i systemów przed naruszeniami i innymi szkodliwymi działaniami.
Pracownicy i inne osoby mające dostęp do wszelkich zasobów firmy Vertiv, w tym między innymi całej
technologii, informacji marketingowych, struktury organizacyjnej działu sprzedaży lub innych informacji
korporacyjnych, nie powinni oczekiwać zachowania prywatności w odniesieniu do treści, do których
mają dostęp, a także które tworzą, pobierają, przechowują, wysyłają, odbierają, komunikują się lub
w inny sposób wykorzystują, niezależnie od przedmiotu, nawet jeśli znajdują się one na urządzeniu
osobistym, chyba że obowiązujące prawo zapewnia takie prawo do prywatności. Pracownik odpowiada
za zabezpieczenie i ochronę własności i zasobów firmy Vertiv i wykonuje następujące czynności:
Korzysta z komputerów i innej własności firmy Vertiv do celów firmowych i zgodnie z zasadami
obowiązującymi w firmie.
Zapewnia ochronę zasobów firmy Vertiv podczas ich użytkowania i przechowywania.
Nie przechowuje poufnych lub wrażliwych danych na nieautoryzowanych urządzeniach osobistych.
Nie instaluje nieautoryzowanego lub nielicencjonowanego oprogramowania na komputerach
Vertiv lub innych urządzeniach informatycznych (z wyjątkiem nieistotnych aplikacji osobistych).
Nie obchodzi zabezpieczeń zainstalowanych na urządzeniach.
Powiadamia kierownika, dział informatyczny firmy Vertiv lub dział bezpieczeństwa, gdy własność firmy
zostanie zgubiona, skradziona lub w inny sposób narażona na niebezpieczeństwo.
Powiadamia odpowiednio kierownika, dział informatyczny firmy Vertiv lub dział bezpieczeństwa
o wszelkich znanych lub podejrzewanych działaniach przestępczych lub zagrożeniach dla
personelu lub własności firmy.
Firma Vertiv uznaje swoje zobowiązania wobec rad zakładowych w Europie, a także związków
zawodowych i podobnych organizacji reprezentujących pracowników na całym świecie. W tym
kontekście firma Vertiv będzie uzyskiwać dostęp do zasobów, kontrolować je i monitorować zgodnie
z wymaganiami takich organizacji, obowiązującym prawem i zasadami obowiązującymi w firmie.
Czy gdy wysłałam służbowe SMS-y dotyczące firmy Vertiv z mojego prywatnego telefonu
komórkowego, a teraz firma Vertiv jest stroną w sprawie sądowej – moje SMS-y podlegają
ujawnieniu?
Tak! Wszystko, co wysyła się lub odbiera w formie papierowej lub jakiejkolwiek innej, nawet SMS
z osobistego telefonu komórkowego, może podlegać ujawnieniu.
Gdy ktoś namawia mnie, żeby używać prywatnego adresu e-mail do negocjowania umowy kupna-
sprzedaży, ponieważ w ten sposób nie dowie się o tym żaden prawnik z Vertiv ani z tej drugiej firmy –
czy to prawda?
Zdecydowanie nie. Jeśli osoba trzecia lub współpracownik zachęca do stosowania metod mających na celu
wyeliminowanie kontroli prawnej, jest to pewny znak, że pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić, jest skontaktowanie
się z radcą prawnym firmy Vertiv w celu omówienia tej sprawy, ponieważ istnieje duże prawdopodobieństwo, że
może to naruszać niniejszy kodeks, inne zasady firmy lub prawo.
Czy jeśli powtórzę słowa prawnika lub poproszę go o obecność przy rozmowie, temat tej rozmowy
będzie chroniony przed ujawnieniem w przypadku sporu sądowego?
Nie. Tajemnica adwokacka obejmuje tylko ograniczone okoliczności, w których dana osoba zgłasza się po
poradę prawną lub ją otrzymuje. Samo powtórzenie słów prawnika w e-mailu nie wystarczy do zapewnienia
ochrony korespondencji. Ponadto warto zastanowić się, co zamierza się powiedzieć, jeśli mówi się to tylko ze
względu na obecność prawnika, ponieważ jeśli nie udziela się porady prawnej, rozmowa nie jest chroniona i inne
strony mogą ujawnić treść rozmów, jeśli będą zeznawać na rozprawie.
?
KODEKS POSTĘPOWANIA VERTIV | 19
Obrót akcjami i innymi papierami wartościowymi
Pracownik Vertiv lub pracujący w jej imieniu może uzyskać informacje na temat naszej firmy lub innej firmy,
zanim takie informacje zostaną podane do wiadomości publicznej. Tego typu informacje są często nazywane
„informacjami poufnymi” lub „istotnymi informacjami niepublicznymi” i są uważane za „istotne”, jeśli mogłyby
wpłynąć na inwestora przy zakupie, sprzedaży lub zachowaniu akcji lub innych papierów wartościowych
spółki. Nie wolno wykorzystywać ani w niewłaściwy sposób ujawniać istotnych informacji niepublicznych
dotyczących firmy Vertiv lub innej firmy w celu kupna, sprzedaży lub zatrzymania akcji lub innych papierów
wartościowych. Dodatkowo nie wolno podejmować prób manipulowania ceną akcji znajdujących się w obrocie
publicznym lub innych papierów wartościowych. Zakaz ten dotyczy również przekazywania informacji
poufnych członkom rodziny, znajomym i innym osobom.
Zasady zapobiegania wykorzystywaniu informacji poufnych w obrocie papierami wartościowymi
i nadużyciom na rynku:
Nie wolno kupować, sprzedawać ani w inny sposób prowadzić obrotu papierami wartościowymi żadnej
spółki publicznej, będąc w posiadaniu istotnych informacji niepublicznych (tzn. należy poczekać, aż
informacje te staną się publicznie dostępne, a rynek będzie miał odpowiedni czas na ich ocenę).
Informacje poufne należy udostępniać wyłącznie współpracownikom, przedstawicielom lub doradcom
firmy Vertiv, którzy muszą znać te informacje dla dobra firmy Vertiv, i nie należy ujawniać ich w żaden
inny sposób osobom spoza firmy Vertiv (w tym członkom rodziny i przyjaciołom).
Należy chronić istotne informacje niepubliczne przed przypadkowym ujawnieniem.
Nie wolno rozpowszechniać fałszywych informacji na temat firmy Vertiv ani żadnej innej firmy.
Naruszenie przepisów dotyczących papierów wartościowych w związku z niewłaściwym obrotem
papierami wartościowymi może skutkować rozwiązaniem stosunku pracy i/lub odpowiedzialnością
karną. Dodatkowe wskazówki dotyczące obrotu akcjami i innymi papierami wartościowymi można
znaleźć w dokumencie „Polityka firmy Vertiv dotycząca wykorzystywania informacji poufnych w obrocie
papierami wartościowymi”, a w razie pytań należy skontaktować się z działem prawnym firmy Vertiv.
KODEKS POSTĘPOWANIA VERTIV | 20
E-maile, SMS-y, komunikatory internetowe i innego rodzaju środki
komunikacji elektronicznej
Firma Vertiv udostępnia narzędzia komunikacji elektronicznej głównie do celów biznesowych, a nie
osobistych, ale dopuszczalne jest sporadyczne korzystanie z nich w celach prywatnych. Patrz „Polityka
dopuszczalnego użytkowania” firmy Vertiv. Korespondencja elektroniczna jest dokumentacją
biznesową i należy traktować każdą z wiadomości jako list, a nie jako rozmowę. Należy unikać
wysyłania wiadomości, które po upublicznieniu skompromitowałyby pracownika lub firmę, a ponadto nie
należy prowadzić niestosownych kłótni lub wyrażać gniewu w korespondencji elektronicznej. Firma
Vertiv nie będzie tolerować wykorzystywania jej zasobów do tworzenia, otwierania, przechowywania,
drukowania, wymuszania lub wysyłania materiałów, które są napastliwe, zawierają groźby, są
obraźliwe, mają charakter seksualny lub są w inny sposób nieprzyzwoite lub niestosowne.
Jeżeli pracownik uczestniczy w sporze prawnym lub dowiedział się o potencjalnym sporze prawnym,
powinien skontaktować się z działem prawnym firmy Vertiv w celu uzyskania wskazówek przed
wysłaniem wiadomości e-mail dotyczącej tej kwestii, zarówno w obrębie firmy, jak i poza nią.
Bezpieczeństwo technologii informacyjnych
Podobnie jak w przypadku innych dużych firm, różne grupy przestępcze, a nawet agencje wywiadowcze
sponsorowane przez rząd próbują naruszyć systemy informatyczne firmy Vertiv. Użytkownicy zasobów
technologicznych firmy Vertiv stanowią pierwszą linię obrony i muszą stale zachowywać czujność. Firma
Vertiv opracowała program szkoleń i podnoszenia świadomości w zakresie bezpieczeństwa, którego celem
jest stworzenie kultury skoncentrowanej na bezpieczeństwie. Z punktu widzenia bezpieczeństwa firmy Vertiv
bardzo ważne jest, aby wszyscy użytkownicy ukończyli przydzielone im szkolenia z zakresu bezpieczeństwa
i natychmiast zgłaszali problemy związane z bezpieczeństwem. Wszelkie potencjalne problemy, które mogą
mieć wpływ na bezpieczeństwo firmy Vertiv, należy zgłaszać Centrum Operacji Sieciowych (NOC) pod
numerem +1-614-841-6000 lub mailowo: [email protected]. Problemy związane z bezpieczeństwem
mogą obejmować wiadomości e-mail typu phishing i spam, zgubione lub skradzione urządzenie, złośliwe
oprogramowanie i podejrzenie naruszenia bezpieczeństwa danych.
Co może stanowić „informacje poufne” lub „istotne informacje niepubliczne”?
Przykładowe informacje:
Wyniki finansowe przed podaniem ich do publicznej wiadomości.
Istotne zmiany w zarządzaniu firmą lub w strategii firmy.
Nowe relacje biznesowe.
• Przyszłe produkty, usługi lub plany marketingowe.
• Informacje dotyczące pozwów sądowych lub dochodzeń rządowych.
Przewidywane fuzje, przejęcia lub zbycia.
Pracownik uczestniczy w poufnym spotkaniu i dowiaduje się, że firma Vertiv rozważa przejęcie innej
firmy. Czy można wykorzystać tę informację do zakupu akcji tej firmy?
Nie. Takie działanie może stanowić konflikt interesów i może naruszać prawo.
Z kim mogę się skontaktować, aby upewnić się, że nie naruszam przepisów dotyczących papierów
wartościowych lub zasad firmy Vertiv?
Prawo dotyczące obrotu papierami wartościowymi jest skomplikowane. W razie jakichkolwiek pytań lub potrzeby
uzyskania pomocy w określeniu, czy posiadane informacje mogą być uznane za „informacje poufne” lub „istotne
informacje niepubliczne”, należy skontaktować się z działem prawnym firmy Vertiv.
?
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37

Vertiv Code of Conduct - Version 2.1 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi