Volvo 2014 Skrócona instrukcja obsługi

Typ
Skrócona instrukcja obsługi

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

ZAPRASZAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ Z
PAŃSTWA NOWYM SAMOCHODEM VOLVO!
Zapoznawanie się z nowym samochodem to bardzo przyjemne
doświadczenie.
Prosimy o przejrzenie niniejszej Quick Guide w celu szybkiego i
łatwego zapoznania się z najczęściej używanymi funkcjami.
Wszystkie ostrzeżenia, a także inne ważne i szczegółowe
informacje, są dostępne wyłącznie w instrukcji obsługi – niniejsza
broszura zawiera jedynie ich niewielki wybór.
Ponadto instrukcja obsługi zawiera najnowsze i najbardziej
aktualne informacje.
Wyposażenie opcjonalne zostało oznaczone gwiazdką (*).
Więcej informacji na temat Państwa samochodu zamieszczono
na stronie internetowej www.volvocars.com
v40 Cross
country
Quick GUIDE WEb EDITION
Nacisnąć krótko przycisk,
aby uruchomić silnik.
URUCHOMIENIE SILNIKA
Włożyć pilot do wyłącznika zapłonu i wci-
snąć do końca.
Wcisnąć pedał sprzęgła lub hamulca.
URUCHAMIANIE ZIMNEGO SILNIKA
UWAGA
Po uruchomieniu zimnego silnika prędkość obro-
towa biegu jałowego jest wysoka niezależnie od
temperatury zewnętrznej. Zwiększenie na pewien
czas prędkości obrotowej biegu jałowego stanowi
element stosowanego w samochodach Volvo sku-
tecznego układu ograniczania szkodliwych emisji.
W przypadku niektórych silników wysokopręż-
nych uruchomienie zimnego silnika może ulec
opóźnieniu w związku z koniecznością jego
podgrzania.
Blokuje
A
drzwi samochodu i drzwi bagaż-
nika oraz uzbraja alarm*.
Odblokowuje drzwi samochodu
B
i drzwi
bagażnika oraz rozbraja alarm.
Odblokowuje drzwi bagażnika – ale ich
nie otwiera
C
.
Oświetlenie asekuracyjne. Włącza lampki
w lusterkach bocznych*, kierunkowskazy
oraz światła postojowe, podświetlenie
tablicy rejestracyjnej, oświetlenie w kabi-
nie i przy podłodze.
Funkcja alarmu antynapadowego. Naci-
snąć i przytrzymać przez ok. 5 sekund w
sytuacji zagrożenia, aby włączyć sygnali-
zację alarmową. (Aby wyłączyć, nacisnąć
dwukrotnie ten sam przycisk.)
Informacje o samochodzie można odbie-
rać w promieniu 100 metrów.
– Nacisnąć przycisk i poczekać 7 sekund.
Naciśnięcie przycisku poza zasięgiem
nadajnika powoduje wyświetlenie ostat-
niej informacji zapisanej w pamięci.
A
Przy zablokowaniu zamków zostają zapisane osobi-
ste ustawienia fotela i lusterek.
B
Jeśli drzwi/drzwi bagażnika nie zostaną otwarte
w ciągu 2 minut po odblokowaniu, nastąpi ich
ponowne automatyczne zablokowanie.
C
Elektryczne drzwi bagażnika zostają rozbrojone,
odblokowane i otwarte na kilka centymetrów.
PILOT Z PCC* – KOMUNIKATOREM OSOBISTYM
PCC*
1
Zielone światło: Samochód zamknięty.
2
Żółte światło: Samochód otwarty.
3
Czerwone światło: Nastąpiło uruchomienie
alarmu.
4
Migające czerwone światło: Uruchomienie
alarmu miało miejsce mniej niż 5 minut
temu.
Nacisnąć krótko przy-
cisk – silnik zostanie
wyłączony.
Wyciągnąć pilot z
wyłącznika zapłonu.
BLIS* (SYSTEM MONITOROWANIA
MARTWYCH PÓL WIDOCZNOŚCI)
Układ BLIS jest przeznaczony do jazdy w
warunkach intensywnego ruchu, a jego zada-
niem jest ostrzeganie o pojazdach znajdują-
cych się w martwym polu widoczności oraz
szybko zbliżających się pojazdach na pasach
ruchu po lewej lub prawej stronie samochodu.
Gdy układ BLIS wykryje pojazd, lampka
funkcji BLIS w drzwiach zapala się światłem
ciągłym. Jeśli kierowca włączy kierunkow-
skaz po tej samej stronie, po której pojawiło
się ostrzeżenie, lampka świecąca do tej pory
światłem ciągłym zacznie błyskać.
Więcej informacji zamieszczono w instrukcji
obsługi w rozdziale „Układy BLIS* i CTA”.
Pilot może przez cały czas pozostać na przy-
kład w kieszeni.
ZABLOKOWANIE ZAMKÓW I UZBROJENIE
AUTOALARMU
Dotknąć tylnej części jednej z zewnętrznych
klamek drzwi (patrz ilustracja) lub nacisnąć
lekko mniejszy z dwóch pokrytych gumą
przycisków drzwi bagażnika.
ODBLOKOWANIE ZAMKÓW I ROZBRO-
JENIE ALARMU
Chwycić za klamkę drzwi i otworzyć je w
zwykły sposób (rękawiczka może uniemożli-
wić prawidłowe działanie) lub nacisnąć lekko
większy z dwóch pokrytych gumą przyci-
sków drzwi bagażnika.
URUCHOMIENIE SILNIKA
Wcisnąć pedał hamulca/sprzęgła i nacisnąć
krótko przycisk START/STOP ENGINE.
WYŁĄCZENIE SILNIKA
Nacisnąć krótko przycisk START/STOP
ENGINE.
Więcej informacji zamieszczono w instrukcji
obsługi w rozdziale „Zamki i autoalarm”.
WYŁĄCZANIE SILNIKA I
WYJMOWANIE PILOTA
POŁOŻENIA WYŁĄCZNIKA ZAPŁONU
SYSTEM DOSTĘPU BEZKLUCZYKOWEGO*
Aby uzyskać poniższe położenia wyłącznika zapłonu bez uruchamiania silnika: Nie wciskać pedału
hamulca/sprzęgła.
0 Odblokować zamki samochodu.
I Z pilotem włożonym do końca do wyłącznika zapłonu: Nacisnąć krótko przycisk START/STOP
ENGINE.
II Z pilotem włożonym do końca do wyłącznika zapłonu: Nacisnąć przycisk START/STOP ENGINE i
przytrzymać przez około 2 sekundy.
W położeniu II wyłącznika zapłonu ma miejsce duży pobór energii z akumulatora i dlatego należy go
unikać!
Patrz też tabela w punkcie „Położenia wyłącznika zapłonu” w instrukcji obsługi samochodu,
gdzie zamieszczono informacje o funkcjach/układach, których można używać w poszczególnych
położeniach przy wyłączonym silniku.
Aby wrócić do położenia 0 z położenia II lub I wyłącznika zapłonu: Nacisnąć krótko przycisk START/
STOP ENGINE.
WYCIERACZKI SZYBY PRZEDNIEJ I CZUJNIK DESZCZU*
1
Włączanie/wyłączanie czujnika deszczu,
gdy dźwignia znajduje się w położeniu 0.
2
Regulacja czułości czujnika lub prędkości
przerywanej pracy wycieraczek.
3
Wycieraczka tylnej szyby – praca przery-
wana/normalna.
A
Pojedyncze przetarcie
0
Wyłączenie
B
Przerywana praca wycieraczek, patrz
też (2)
C
Normalna prędkość przecierania
D
Duża prędkość przecierania
E
Spryskiwacze szyby przedniej i reflek-
torów
F
Spryskiwacz tylnej szyby
Symbol widoczny na wyświetlaczu, gdy
aktywny jest czujnik deszczu
PILOT I REGULOWANY ELEKTRYCZNIE
FOTEL KIEROWCY*
Poszczególne piloty mogą być używane przez
różne osoby w celu zapamiętania indywidual-
nych ustawień fotela kierowcy.
Funkcja ta musi zostać włączona w menu MY
CAR, opcja Ustawienia -> Ustawienia samo-
chodu -> Pamięć kluczyka.
Należy postępować w poniższy sposób:
• Dokonać żądanej regulacji fotela.
• Zablokować zamki samochodu, naciskając
przycisk zablokowania na używanym przez
siebie pilocie. Spowoduje to zapisanie
ustawień fotela w pamięci pilota
A
.
• Odblokować zamki samochodu (naciskając
przycisk odblokowania na tym samym
pilocie) i otworzyć drzwi kierowcy. Fotel kie-
rowcy automatycznie ustawi się w pozycji
zapisanej w pamięci pilota (jeśli fotel był
przestawiany od ostatniego zablokowania
zamków tym pilotem).
A.
Ustawienie to nie wpływa na ustawienia zapisane (patrz
pozycja 4) przy użyciu funkcji pamięci* fotela regulowanego
elektrycznie*. Więcej informacji zamieszczono w instrukcji
obsługi.
USTAWIANIE PRZEDNIEGO FOTELA
1
Wyprofilowanie podparcia lędźwiowego
2
Pochylanie oparcia.
3
Przyciski pamięci fotela regulowanego
elektrycznie*.
4
Przycisk zapisu ustawień fotela regulowa-
nego elektrycznie*.
5
Podnoszenie/opuszczanie przedniej części
siedziska.
6
Przesuwanie do przodu/do tyłu.
7
Podnoszenie/opuszczanie fotela.
8
Składanie oparcia fotela pasażera.
SCHOWKI, GNIAZDA 12 V I WEJŚCIA USB*/AUX
Gniazda 12 V w kabinie samochodu działają
w pozycji
I
lub
II
wyłącznika zapłonu. Gniazdo
12 V* w przestrzeni bagażowej działa zawsze.
WAŻNE
Korzystanie z gniazda 12 V w przestrzeni
bagażowej przy wyłączonym silniku może
spowodować rozładowanie akumulatora.
START/STOP*
W samochodzie wyposażonym w funkcję Start/
Stop* silnik może być automatycznie wyłą-
czany/uruchamiany w momencie zatrzymania
się pojazdu.
Gdy funkcja jest aktywna, świeci się
lampka w przycisku.
A
Sygnał światłami drogowymi
B
Przełączanie między światłami drogo-
wymi/mijania i opóźnione wyłączenie
świateł
Podświetlenie wyświetlacza i wskaźników
oraz oświetlenie wnętrza.
Tylne światło przeciwmgielne, światło
zapala się tylko po stronie kierowcy
Automatyczne
A
/wyłączone światła mijania.
Dostępny jest sygnał światłami drogo-
wymi, ale nie normalne światła drogowe
Światła postojowe
Światła do jazdy dziennej, przełączanie
na światła mijania, wykrywanie tuneli*,
światła drogowe z funkcją automatyc-
znego włączenia*, dostępny jest sygn
światłami drogowymi.
Światła mijania. Wyłączają się po wyłącze-
niu silnika. Światła drogowe mogą zostać
włączone, dostępny jest sygnał światłami
drogowymi.
Ręczna regulacja zasięgu świateł przed-
nich (regulacja automatyczna w przy-
padku świateł ksenonowych*)
Odblokowanie drzwi bagażnika
A.
Dotyczy niektórych rynków.
WYŁĄCZNIKI ŚWIATEŁ
Manualna skrzynia biegów: Stop – wcisnąć
pedał sprzęgła, przestawić dźwignię zmiany
biegów w położenie neutralne i zwolnić pedał
sprzęgła. Start – wcisnąć pedał sprzęgła.
Automatyczna skrzynia biegów: Stop –
zatrzymać samochód za pomocą hamulca
nożnego i pozostawić stopę na pedale. Start
– zwolnić hamulec nożny. Funkcję tę
można
wyłączyć w menu samochodu.
1
Wskaźnik poziomu paliwa. Strzałka przy
symbolu wskazuje, po której stronie znajduje
się wlew paliwa.
2
Niski poziom paliwa. Kiedy zaświeci się ten
symbol, należy jak najszybciej zatankować.
3
Temperatura płynu chłodzącego/EcoGuide
A
.
4
Prędkościomierz.
5
Informacje dotyczące systemów pomocni-
czych kierowcy*.
6
Zegar. Nastawiany za pomocą menu MY
CAR.
7
Obrotomierz/PowerMeter
A
.
8
Wskaźnik zmiany biegu/Wskaźnik zakresu
skrzyni biegów.
OK – otwieranie menu komputera pokłado-
wego, aktywowanie wybranej opcji i potwier-
dzanie komunikatów.
Pokrętło – obracać, aby wyświetlić opcje
komputera pokładowego.
RESET – odwoływanie wyboru lub cofanie o
jeden krok. Krótkie naciśnięcie zeruje wyświe-
tlony licznik przebiegu dziennego.
Długie naciśnięcie wyświetla menu zerowania.
A.
Wskaźniki EcoGuide i PowerMeter są wyświetlane tylko
po wybraniu odpowiedniej kompozycji.
KOMPUTER POKŁADOWY I LICZNIKI PRZEBIEGU DZIENNEGO
Cyfrowy zespół wskaźników pozwala wybrać
jedną z dostępnych kompozycji: Elegance, Eco lub
Performance.
Aby zmienić kompozycję – na lewej dźwigni
przy kierownicy nacisnąć przycisk OK, a następ-
nie wybrać opcję menu Kompozycje, obracając
pokrętło na dźwigni. Potwierdzić, naciskając
przycisk OK.
UWAGA
Komunikat _ _ _ km do pust. zbiorn. podaje
szacunkową możliwą odległość obliczoną w
oparciu o wcześniejsze warunki jazdy.
UZUPEŁNIANIE PALIWA
Otworzyć klapkę wlewu paliwa przy odblo-
kowanych zamkach samochodu, naciskając
lekko jej tylną część.
Odchylić klapkę.
3. Włożyć końcówkę dystrybutora do otworu
wlewu paliwa. Zwrócić uwagę na prawidłowe
włożenie końcówki do rury wlewu paliwa.
Otwór wlewu został zaprojektowany w taki spo-
sób, by uniemożliwić zatankowanie niewłaściwe-
go paliwa (samochodu z silnikiem benzynowym
nie można zatankować olejem napędowym i na
odwrót).
Po zakończeniu tankowania odczekać około
5-8 sekund, po czym ostrożnie wyjąć końcówkę
dystrybutora z rury wlewu.
WSPOMAGANIE HAMOWANIA
AWARYJNEGO – EBA
Wspomaganie hamowania awaryjnego
pomaga zwiększyć siłę hamowania i skrócić
w ten sposób drogę hamowania. Funkcja
EBA zostaje uruchomiona w momencie, gdy
kierowca zacznie gwałtownie hamować.
Kiedy uaktywni się układ EBA, pedał hamulca
można wcisnąć nieco dalej niż zwykle.
– Pedał hamulca należy przytrzymać w
położeniu wciśniętym tak długo, jak to będzie
konieczne – zwolnienie pedału powoduje
całkowite zwolnienie hamulców.
PIELĘGNACJA SAMOCHODU
Mycie ręczne jest mniej niebezpieczne dla
lakieru niż mycie w myjni automatycznej.
Nowa powłoka lakiernicza jest bardziej
podatna na uszkodzenia. Dlatego w okresie
pierwszych kilku miesięcy od nabycia, samo-
chód należy myć ręcznie.
Używać czystej wody i gąbki. Należy pamię-
tać, że cząsteczki brudu i pyłu mogą spowo-
dować zarysowanie lakieru.
SYSTEMY POMOCNICZE KIEROWCY
Układ City Safety™ oraz układ ostrzegania
o ryzyku kolizji z funkcją automatycznego
hamowania i wykrywania pieszych*
Funkcje te pomagają kierowcy uniknąć kolizji w
sytuacjach, gdy zmienna sytuacja przed samo-
chodem w połączeniu z chwilową nieuwagą
mogą doprowadzić do wypadku.
OSTRZEŻENIE
Odpowiedzialność za prawidłowe prowa-
dzenie samochodu i zachowanie bezpiecz-
nej odległości od innych pojazdów dostoso-
wanej do prędkości jazdy zawsze spoczywa
na kierowcy.
Funkcja City Safety™ jest narzędziem
pomocniczym kierowcy i nie może w
żadnym wypadku zwolnić go z obowiązku
zwracania uwagi na innych uczestników
ruchu lub prowadzenia pojazdu w bez-
pieczny sposób.
Funkcja wykrywania pieszych (wykrywanie
pieszych znajdujących się przed samocho-
dem) nie uruchamia ostrzeżenia i nie włącza
hamulców przy prędkości jazdy powyżej
80 km/h, a także nie działa w ciemności i w
tunelach.
Funkcja ta nie jest w stanie wykryć pieszych,
którzy:
• są częściowo zasłonięci
• mają mniej niż 80 cm wzrostu
• noszą odzież maskującą zarys sylwetki.
Funkcja ta jest aktywna przy prędkości poniżej
50 km/h i monitoruje ruch przed samochodem
za pomocą czujnika laserowego zamontowa-
nego w górnej części szyby przedniej.
City Safety™ może pomóc w uniknięciu kolizji,
jeżeli różnica prędkości między własnym pojaz-
dem a pojazdem poprzedzającym nie przekra-
cza 15 km/h.
Inne systemy pomocnicze kierowcy
Aby pomóc kierowcy między innymi w zahamo-
waniu na czas, utrzymaniu bezpiecznej odległo-
ści od innych pojazdów i zauważeniu pojazdów
poruszających się w tym samym kierunku, ale
znajdujących się w tak zwanym martwym polu
widoczności, a także w utrzymaniu odpowied-
niej pozycji na jezdni, samochód może być
wyposażony w różne dodatkowe systemy:
• Układ aktywnej kontroli prędkości jazdy
(man)*
• Układ aktywnej kontroli prędkości jazdy
z funkcją wspomagania jazdy w korkach
(aut)*
• Ostrzeganie o zbyt małym odstępie od
poprzedzającego pojazdu*
• BLIS – (system monitorowania martwych
pól widoczności)*
• Ostrzeganie o dekoncentracji kierowcy*
• System informacji o znakach drogowych
(RSI)*
• Układ wspomagania parkowania*
• Układ monitorowania pasa ruchu* (LKA).
Więcej informacji na temat tych funkcji i ich
ograniczeń zamieszczono w instrukcji obsługi w
rozdziale „Układy wspomagające kierowcę”.
TP 15730 (Polish). AT 1246. Printed in Sweden, Göteborg 2012. Copyright © 2000-2012 Volvo Car Corporation.
REGULACJA POŁOŻENIA KIEROWNICY
OSTRZEŻENIE
Regulacji położenia kierownicy należy doko-
nywać podczas postoju – nigdy w czasie
jazdy.
Zwolnić blokadę.
Wyregulować.
3. Zablokować kierownicę.
ELEKTRONICZNY UKŁAD KLIMATYZACJI – ECC*
STEROWANIE AUTOMATYCZNE
W trybie AUTO układ ECC steruje wszystkimi
funkcjami automatycznie, co
ułatwia prowadzenie samochodu i zapewnia
optymalną jakość powietrza w kabinie.
1
Nacisnąć, aby nastawić indywidualną tem-
peraturę. Jeden raz, aby dokonać regulacji
dla lewej strony, dwa razy dla prawej
strony, trzy razy dla obu stron. Obrócić, by
nastawić temperaturę. Wyświetlacz poka-
zuje wybraną temperaturę.
2
Nacisnąć w celu włączenia automatyczne-
go utrzymywania wybranej temperatury i
sterowania pozostałymi funkcjami. Obró-
cić, aby nastawić prędkość dmuchawy.
DYSTRYBUCJA POWIETRZA (tylko modele
z układem elektronicznej regulacji temper-
atury – ETC)
Nastawić dystrybucję powietrza w przedsta-
wiony poniżej sposób, aby uzyskać optymalny
komfort w różnych warunkach podróżowania:
Temperatura Ustawienie
zewnętrzna
< 0°C PODŁOGA lub PODŁOGA/
SZYBA PRZEDNIA
0°C do +20°C PODŁOGA lub PODŁOGA/
TABLICA
>20°C TABLICA
Zaparowane/ SZYBA PRZEDNIA lub
zamarznięte szyby PODŁOGA/ SZYBA
PRZEDNIA
STEROWANIE RĘCZNE
3
Podgrzewanie lewego/prawego fotela.
4
Maksymalna skuteczność odparowywa-
nia i odszraniania szyb. Kieruje całe po-
wietrze na szybę przednią i szyby boczne z
maksymalną wydajnością dmuchawy.
Jedno naciśnięcie włącza strumień powie-
trza na szyby, dwa naciśnięcia powodują
wyłączenie.
Elektrycznie ogrzewanie szyby przed-
niej*: Jedno naciśnięcie włącza ogrze-
wanie szyby, dwa naciśnięcia włączają
ogrzewanie szyby i kierują całe powietrze
na szybę przednią i boczne, trzy naciśnię-
cia powodują wyłączenie.
5
Dystrybucja powietrza.
6
Elektryczne ogrzewanie szyby tylnej i luste-
rek bocznych Włączanie/wyłączanie.
7
Recyrkulacja.
8
ACWłączanie/wyłączanie klimatyzacji.
Chłodzi kabinę samochodu i usuwa zapa-
rowanie z szyb.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8

Volvo 2014 Skrócona instrukcja obsługi

Typ
Skrócona instrukcja obsługi
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla