Shimano PD-T8000 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
(Polish)
DM-TRPD001-02
DEORE XT
PD-T8000
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
Pedał
2
SPIS TREŚCI
WAŻNA INFORMACJA ...........................................................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ...................................................................... 4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI .......................................................................7
MONTAŻ ................................................................................................................9
Rodzaje bloków ............................................................................................................................................9
Mocowanie bloków .....................................................................................................................................9
Regulacja położenia bloku ........................................................................................................................10
Uszczelnienie wodoodporne .....................................................................................................................11
Montowanie pedałów na ramionach korby ............................................................................................. 11
REGULACJA ..........................................................................................................13
Regulacja przyczepności ............................................................................................................................13
Regulacja napięcia sprężyny pedałów ......................................................................................................14
KONSERWACJA ...................................................................................................16
................................................................................................................................................................16
Wymiana osłony .........................................................................................................................................18
WAŻNA INFORMACJA
33
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie powinni samodzielnie zajmować się montażem komponentów,
korzystając z podręcznika sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie należy kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy
skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Należy przeczytać wszystkie instrukcje obsługi dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny niż podano w informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki sprzedawcy i instrukcje obsługi można przeglądać w trybie online na naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem
produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Aby zapobiec obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia, należy zawsze przestrzegać poniższych instrukcji.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością możliwych szkód, które mogą wynikać
znieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
44
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE DLA RODZICA/OPIEKUNA
Ze względu na bezpieczeństwo dzieci powinny używać tego produktu zgodnie z poniższymi informacjami. Zarowno opiekunowie, jak i dzieci powinni
zdobyć odpowiednią wiedzę na temat zawartości tego podręcznika. Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur zawartych w instrukcji.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części Shimano. Poluzowanie lub uszkodzenie takich części, jak śruby i nakrętki może spowodować
spadnięcie z roweru i poważne obrażenia.
Ponadto, jeśli regulacje nie zostaną wykonane prawidłowo, może to spowodować spadnięcie z roweru i poważne obrażenia.
Przed wykonaniem czynności konserwacyjnych, np. wymiany części, należy założyć okulary ochronne lub gogle.
Po uważnym przeczytaniu niniejszego podręcznika sprzedawcy należy zachować go na przyszłość.
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Jeżeli poniższe zalecenia nie będą przestrzegane, buty mogą nie wypiąć się z pedałów, kiedy to konieczne, lub wypiąć
sięnieoczekiwanie albo przypadkowo, czego konsekwencją mogą być poważne obrażenia.
Informacje dotyczące pedałów SPD
Pedały SPD zaprojektowano w taki sposób, aby wypinały się tylko wtedy, gdy jest to zamierzone. Nie zaprojektowano ich w celu automatycznego
wypinania w razie upadku z roweru.
Przed rozpoczęciem jazdy w takim obuwiu i z takimi pedałami należy potwierdzić znajomość zasady działania mechanizmu blokowania/wypinania
pedałow i blokow (butow).
Przed rozpoczęciem jazdy z takimi pedałami i w takim obuwiu nacisnąć hamulce, a następnie postawić jedną stopę na ziemi i wyprobować wpinanie
iwypinanie każdego z butow z pedału, dopoki ta czynność nie będzie wykonywana w sposob naturalny i z minimalnym wysiłkiem.
Do czasu opanowania wpinania i wypinania obuwia z pedałów należy jeździć po płaskich powierzchniach.
Przed jazdą należy wyregulować napięcie sprężyny stosownie do upodobań. Jeśli napięcie sprężyny będzie niewielkie, bloki mogą przypadkowo
wypiąć się,powodując utratę równowagi i upadek z roweru. Jeśli napięcie sprężyny będzie duże, wypięcie bloków będzie utrudnione.
W czasie jazdy z małą prędkością lub w przypadku konieczności przerwania jazdy (np. w czasie zawracania, dojazdu do skrzyżowania, jazdy pod gorę
lub pokonywania zakrętu bez widoczności) należy wcześniej wypiąć buty z pedałow, aby w razie konieczności można było szybko postawić stopy na
ziemi.
W przypadku jazdy w niekorzystnych warunkach należy zastosować mniejsze napięcie sprężyny mocowania blokow pedałow.
Bloki i wiązania powinny być utrzymywane w czystości w celu zapewnienia swobodnego wpinania oraz wypinania.
Należy pamiętać o okresowej kontroli zużycia bloków. Jeśli bloki są zużyte, należy je wymienić i zawsze należy sprawdzać napięcie sprężyny przez
jazdą i po wymianie blokow pedałow.
Z tym produktem należy stosować tylko obuwie SPD. Wszelkie inne rodzaje obuwia mogą nie wypiąć się z pedału lub wypiąć się niespodziewanie.
Należy używać wyłącznie bloków Shimano (SM-SH51/SM-SH56) i upewnić się, że śruby mocujące zostały mocno dokręcone do butów.
Informacje dotyczące pedałów płaskich
Jeśli przyczepność między butami a pedałami (siła zapobiegająca ślizganiu się butów na boki) jest niewystarczająca, należy zastosować długie sworznie
w celu zwiększenia tej siły. Spowoduje to zwiększenie przyczepności. Zwiększenie przyczepności między butami a pedałami uniemożliwia zdjęcie stóp
z pedałów przez przesunięcie ich w bok. Najpierw należy oderwać stopy od pedałów. Aby uniknąć upadku z roweru i odniesienia poważnych obrażeń,
należy opanować kładzenie i zdejmowanie stopy z pedału, trzymając drugą stopę opartą o ziemię. Jeśli przyzwyczajenie się do tej czynności jest
niemożliwe, należy zastosować krótkie sworznie.
Bezpośredni kontakt długich sworzni ze skórą może spowodować obrażenia. Należy pamiętać o założeniu ubrania i wyposażenia ochronnego
odpowiedniego do rodzaju planowanej jazdy.
Przerwij jazdę, jeżeli reflektory są zabrudzone lub uszkodzone. W przeciwnym razie nadjeżdżającym pojazdom będzie trudno Ciebie zauważyć.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
55
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy nie ma luzu w złączach lub połączeniach.
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy w blokach nie ma luzów.
Jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia roweru.
W przypadku problemow z częściami obrotowymi pedałow może być konieczna ich regulacja. Należy skontaktować się ze sprzedawcą
lubpunktemsprzedaży.
Należy pamiętać o okresowym dokręcaniu ramion mechanizmu korbowego i pedałów w punkcie sprzedaży lub u sprzedawcy roweru.
Jeśli użytkownik nie ma wiedzy na temat wymiany krótkich i długich sworzni w pedałach, należy skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem
sprzedaży.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten podręcznik służy głównie do wyjaśnienia
procedur użytkowania tego produktu.
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
77
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
Do montażu, regulacji i konserwacji roweru wymagane są wymienione poniżej narzędzia.
Narzędzie Narzędzie Narzędzie
Klucz imbusowy 2 mm Klucz imbusowy 8 mm Klucz płaski 17 mm
Klucz imbusowy 3 mm Klucz płaski 7 mm Śrubokręt [nr 2]
Klucz imbusowy 4 mm Klucz płaski 10 mm
MONT
9
Ciąg dalszy na następnej stronie
9
MONTAŻ
Rodzaje bloków
MONT
Rodzaje bloków
Bloki jednokierunkowego wypinania SM-SH51 (w kolorze czarnym)
Bloki wielokierunkowego wypinania SM-SH56 (srebrne, złote)
Przód
Mocowanie bloków
Należy umieścić blok na spodzie każdego buta, jak pokazano na rysunku, a następnie tymczasowo dokręcić śruby mocujące blok.
1
(A)
(B)
Za pomocą kombinerek lub podobnego
narzędzia ściągnąć gumową osłonę wcelu
odkrycia otworów montażowych bloku.
(A)
Gumowa osłona otworów
montażowych bloku
(B)
But SPD
UWAGA
Zależnie od rodzaju butów ten krok może nie
być konieczny.
2
(B)(A)
Wyjąć wkładkę buta i ustawić nakrętkę
bloku nad owalnymi otworami.
(A)
Nakrętka bloku
(B)
Wkładka buta
UWAGA
Zależnie od rodzaju butów ten krok może nie
być konieczny.
1010
MONTAŻ
Regulacja położenia bloku
3
(A)
(B)
(C)
(D)
(z)
Umieścić kolejno blok i adapter
blokunapodeszwie buta, a potem
tymczasowo dokręcić je przy użyciu
śrubmocującychbloku.
Bloki pasują zarówno do prawego,
jakilewego pedału.
(z)
Trójkątną cześć zacisku ustawić
skierowaną do przodu buta.
(A)
Klucz imbusowy 4 mm
(B)
Śruba mocująca bloku
(C)
Adapter bloku
(D)
Blok
Moment tymczasowego dokręcenia
śrubmocujących bloków
2,5 Nm
Regulacja położenia bloku
1
Blok ma zakres regulacji 20 mm do
przodu i do tyłu oraz 5 mm w lewo
iwprawo.
Po tymczasowym zamocowaniu bloków
należy je wyregulować, wielokrotnie
wpinając i wypinając kolejno bloki,
abyokreślić ich optymalne położenie
dostosowane do własnych wymagań.
2
Po ustaleniu optymalnego położenia bloków dokręcić do końca śruby mocujące bloków
zapomocą klucza imbusowego 4 mm.
Moment dokręcania
5-6 Nm
1111
MONTAŻ
Uszczelnienie wodoodporne
Uszczelnienie wodoodporne
(A) (B)
Należy wyjąć wkładkę buta iprzymocować
uszczelnienie wodoodporne.
(A)
Uszczelnienie wodoodporne
(B)
Wkładka buta
UWAGA
Uszczelnienie wodoodporne dostarczane jest
wraz z butami Shimano, które wymagają
wykonania opisanych czynności.
Montowanie pedałów na ramionach korby
1
Gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec klinowaniu się pedałów.
2
(A)
Do montażu pedałów na ramionach korby
należy użyć klucz imbusowego 8 mm.
Pedał prawy ma gwint prawoskrętny;
lewy pedał ma gwint lewoskrętny.
(A)
Klucz imbusowy 8 mm
Moment dokręcania
35-55 Nm
3
W przypadku wykrycia nierówności należy je usunąć.
REGULACJA
1313
REGULACJA
Regulacja przyczepności
REGULACJA
Regulacja przyczepności
Do produktu dołączone są długie i krótkie sworznie. Należy wyregulować przyczepność między pedałem i podeszwą buta, stosując we wszystkich
miejscach krótkie lub długie sworznie.
Wymiana sworzni
Do wymiany sworzni należy użyć klucza imbusowego 2mm.
(A)
Krótki sworzeń
(B)
Długi sworzeń
(C)
Klucz imbusowy 2 mm
Moment dokręcania
1-1,5Nm
OSTRZEŻENIE
Jeśli przyczepność między butami a
pedałami (siła zapobiegająca ślizganiu się
butów na boki) jest niewystarczająca,
należy zastosować długie sworznie w celu
zwiększenia tej siły. Spowoduje to
zwiększenie przyczepności. Zwiększenie
przyczepności między butami a pedałami
uniemożliwia zdjęcie stóp z pedałów przez
przesunięcie ich w bok. Najpierw należy
oderwać stopy od pedałów. Aby uniknąć
upadku z roweru i odniesienia poważnych
obrażeń, należy opanować kładzenie i
zdejmowanie stopy z pedału, trzymając
drugą stopę opartą o ziemię. Jeśli
przyzwyczajenie się do tej czynności jest
niemożliwe, należy zastosować krótkie
sworznie.
Bezpośredni kontakt długich sworzni ze
skórąmoże spowodować obrażenia. Należy
pamiętać o założeniu ubrania i
wyposażenia ochronnego odpowiedniego
do rodzaju planowanej jazdy.
(C)
(A) (B)
1414
REGULACJA
Regulacja napięcia sprężyny pedałów
Regulacja napięcia sprężyny pedałów
Napięcie sprężyny pedałów jest regulowane przez obracanie śruby regulacyjnej.
Klikanie śrubą regulacyjną oznacza zmianę napięcia o jeden krok. Podczas każdego obrotu występują cztery kliknięcia.
Śruba regulacyjna znajduje się z tyłu każdego wiązania, łącznie w dwóch miejscach.
W razie potrzeby należy dostosować siłę sprężyny do optymalnego poziomu zapewniającego łatwe wpinanie i wypinanie bloku z pedału.
Wyrównać napięcie sprężyn we wszystkich miejscach, sprawdzając położenie płytki regulacyjnej i zliczając liczbę obrotów śrub regulacyjnych.
Obrót śruby regulacyjnej w prawo zwiększa napięcie sprężyny, a jej obrót w lewo zmniejsza napięcie sprężyny.
(C)
(w)
(w)
(x)
(x)
(y) (z)
(A)
(B)
(A)
(w) Zmniejszenie
(x) Zwiększenie
(y) Pozycja najsłabszego napięcia
(z) Pozycja najsilniejszego napięcia
(A)
Śruba regulacyjna
(B)
Płytka regulacyjna
(C)
Klucz imbusowy 3 mm
UWAGA
Aby zapobiec przypadkowemu wypinaniu
się butów i mieć pewność, że można je
wyczepić w razie potrzeby, należy
odpowiednio wyregulować napięcie
wszystkich sprężyn.
Jeżeli bloki nie będą ustawione równo,
może to spowodować dla kierującego
trudność zaczepienia i wyczepienia
zpedału.
Należy ustawić takie samo napięcie sprężyn
dla prawego i lewego pedału.
Jeżeli płytka regulacyjna jest w położeniu
największego lub najmniejszego napięcia,
nie należy dalej obracać śruby regulacyjnej.
KONSERWACJA
16
Ciąg dalszy na następnej stronie
16
KONSERWACJA
KONSERWACJA
Regulacja jest wymagana, jeśli obracające się części nie działają prawidłowo. Należy wykonać procedurę opisaną poniżej.
1
Odkręcić tuleję zabezpieczającą i wysunąć oś.
(z)
Aby wymontować tuleję zabezpieczającą, należy użyć klucza płaskiego 17mm.
(A)
Tuleja zabezpieczająca
(B)
Stożek
(C)
Nakrętka blokująca
UWAGA
Tuleja zabezpieczająca pedału prawego ma
gwint lewoskrętny, a tuleja zabezpieczająca
pedału lewego ma gwint prawoskrętny.
(A)
(z)
(B)
(C)
2
Aby obrócić stożek (10mm) w celu regulacji obrotu, należy użyć kluczy otwartych
7mmi10mm.
1717
KONSERWACJA
Ciąg dalszy na następnej stronie
3
Po zabezpieczeniu stożka dokręcić nakrętkę blokującą (7mm).
Moment dokręcania
5-7 Nm
UWAGA
Gwint prawoskrętny: kolor czarny
(bezszczeliny)
Jeśli zamocowana nakrętka blokująca
makolor czarny (bez szczeliny), stożek
inakrętka blokująca mają gwint
prawoskrętny.
Gwint lewoskrętny: kolor czarny
(zeszczeliną)
Jeśli zamocowana nakrętka blokująca
makolor czarny (ze szczeliną), stożek
inakrętka blokująca mają gwint
lewoskrętny.
Ustawić stożek w taki sposób, aby osiągnąć
płynny obrót bez luzów po umieszczeniu
osi w pedale.
WSKAZÓWKI
Części obrotowe są przymocowane, gdy oś
jest umieszczona w pedale. Przed konfiguracją
należy je delikatnie poluzować.
4
Usunąć stary smar z dolnej części wiązania pedału i nałożyć tam odpowiednią ilość
nowegosmaru.
WSKAZÓWKI
Nałożyć taką ilość smaru, aby smar nie
wypływał po zamocowaniu osi w pedale
(około 1,5g).
1818
KONSERWACJA
Wymiana osłony
5
Dokręcić tuleję zabezpieczającą i wsunąć oś.
(z)
Podczas montażu gumowej uszczelki i łożyska korpusu należy zwrócić uwagę
nakierunek części.
(A)
Gumowa uszczelka
(B)
Tuleja zabezpieczająca
(C)
Łożysko korpusu
Moment dokręcania
10-12 Nm
(A)
(B)
(C)
(z)
(z)
Wymiana osłony
Moment dokręcania
2,5-3,5Nm
UWAGA
Równomiernie dokręcić wszystkie trzy śruby.
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19

Shimano PD-T8000 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual