Shimano SL-M9000-I Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

(Polish) DM-SL0005-04
Podręcznik sprzedawcy
Dźwignia przerzutki
RAPIDFIRE Plus o 11-rzędowa
MTB
XTR
SL-M9000
DEORE XT
SL-M8000
SPIS TREŚCI
WAŻNA INFORMACJA .......................................................................................................................... 3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ..................................................................................................... 4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI ...................................................................................................... 7
MONTAŻ ............................................................................................................................................... 9
Mocowanie do kierownicy (dane techniczne) .............................................................................................. 9
Mocowanie do kierownicy (I-spec II/I-spec B) ............................................................................................... 9
Zgodność dźwigni przerzutki i dźwigni hamulca ..................................................................................................................... 9
I-spec II ......................................................................................................................................................................................... 9
I-spec B ...................................................................................................................................................................................... 11
Uwaga: Liczba położeń tarczy przedniej i położenie dźwigni ............................................................................................... 12
KONSERWACJA .................................................................................................................................. 14
Wymiana linki ............................................................................................................................................... 14
Wymiana i ponowny montaż wskaźnika .................................................................................................... 14
W razie braku wskaźnika ......................................................................................................................................................... 16
Powrót do konfiguracji bez wskaźnika (osłona sprzedawana oddzielnie) ........................................................................... 17
Wymiana mechanizmu dźwigni przerzutki ................................................................................................ 18
2
WAŻNA INFORMACJA
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie powinni samodzielnie zajmować się mon-
tażem komponentów, korzystając z podręcznika sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie należy kontynuować montażu. Aby uzyskać
pomoc, należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Należy przeczytać wszystkie instrukcje obsługi dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny niż podano w informacjach znajdujących się w tym podręcz-
niku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki sprzedawcy i instrukcje obsługi można przeglądać w trybie online na naszej stronie internetowej
(http://si.shimano.com).
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub regionu, w którym podmiot prowadzi dzia-
łalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym podręcznikiem sprzedawcy
przed użyciem produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Aby zapobiec obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia, należy zawsze przestrzegać poniższych instrukcji.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością możliwych szkód, które mogą wy-
nikać z nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur zawartych w instrukcji.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części Shimano. Poluzowanie lub uszkodzenie takich części, jak śruby i nakrętki
może spowodować spadnięcie z roweru i poważne obrażenia.
Ponadto, jeśli regulacje nie zostaną wykonane prawidłowo, może to spowodować spadnięcie z roweru i poważne obrażenia.
Przed wykonaniem czynności konserwacyjnych, np. wymiany części, należy założyć okulary ochronne lub gogle.
Po uważnym przeczytaniu niniejszego podręcznika sprzedawcy należy zachować go na przyszłość.
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Podczas używania dźwigni przerzutki należy kręcić ramionami mechanizmu korbowego.
Jeżeli zmiana przełożenia nie wydaje się być płynna, należy umyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Montaż na rowerze i konserwacja:
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
Należy zastosować pancerz [OT-SP41] i prowadnicę linki (SM-SP17/SP18) w celu uzyskania płynnego działania.
Do smarowania linki przerzutki stosuje się smar specjalny. Nie należy stosować smaru wysokiej jakości ani innych środków
smarnych. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia wydajności zmiany przełożeń.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Po-
nadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Jeśli nie można wykonać regulacji zmiany przełożeń, sprawdzić wyrównanie zakończenia widełek i sprawdzić, czy linka jest
nasmarowana i czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
Wykaz zastosowanych linek
Specjalna linka Zalecany model pancerza
SL-M9000
Pancerz SP41
SL-M8000
1
Ø
1,2mm
2 Przeciwległa strona
3
Ø
4mm
* Zapoznaj się z listą zalecanych końcówek pancerza.
* Do linki nie mogą przylegać żadne zanieczyszczenia. Jeśli z linki zostanie wytarty smar, zalecamy użycie smaru SIS SP41
(Y04180000).
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
5
Lista zalecanych końcówek
pancerza
(A) Ślizg
Typ końcówki Uwagi
[1] (B)
Uszczelniona końcówka pancerza (aluminiowa)
Strona przedniej/tylnej przerzutki
Przerzutka przednia wymaga uszczelnianych koń-
cówek pancerza montowanych bezpośrednio przy
specyfikacji down swing i uszczelnianych końcówek
typu side swing
[2] (C)
Uszczelniona końcówka pancerza (żywiczna) Strona przerzutki
[3]
(D)
Uszczelniona końcówka
Oparcie pancerza z boku ramy
(E) Gumowa osłona
[4] (F)
Końcówka z długim noskiem
Gdy kąt pancerza jest duży w przypadku prowadzenia w
ramie wbudowanej
Jeśli linka styka się z metalowymi częściami ramy w przy-
padku ram z wbudowanymi linkami
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten podręcznik służy głównie do wyjaśnienia
procedur użytkowania tego produktu.
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
Do montażu, regulacji i konserwacji niezbędne są wymienione poniżej narzędzia.
Narzędzie Narzędzie Narzędzie
Klucz imbusowy 2mm
Klucz imbusowy 4mm
Śrubokręt nr 1
Klucz imbusowy 3mm
Klucz płaski 7mm
Śrubokręt nr 2
7
MONT
MONT
MONT
Mocowanie do kierownicy (dane tech-
niczne)
1.
Zastosować chwyt kierownicy o maksymalnej średnicy
zewnętrznej Ø32mm.
(A) Klucz imbusowy 4mm
Moment dokręcania
Klucz imbusowy 4mm
3 Nm
UWAGA
Podczas instalacji podzespołów na ramie karbonowej
(kierownica), istnieje ryzyko spowodowania uszkodzeń
ramy (kierownicy) lub zastosowania nieodpowiedniej siły
mocującej nawet przy zalecanym momencie dokręcania.
Sprawdzić odpowiedni moment, jaki należy zastosować, u
producenta roweru lub ramy (kierownicy).
Zamontować w położeniu zapewniającym swobodne
działanie hamulca i zmianę przełożeń.
Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie
hamulca.
Mocowanie do kierownicy (I-spec II/I-spec
B)
Zgodność dźwigni przerzutki i dźwigni
hamulca
BL
Typ II Typ B
SL
I-spec II
(SL-Mxxxx-IL/IR*)
X -
I-spec B
(SL-Mxxxx-B-IL/IR*)
- X
X: Prawidłowo *„xxxx” reprezentuje symbol modelu.
Specyfikację produktów można sprawdzić na stronie inter-
netowej
(http://productinfo.shimano.com/specifications.html).
I-spec II
1.
Użyć klucza imbusowego w celu otwarcia obejmy dźwi-
gni hamulca, jak pokazano na rysunku.
(A) Obejma
(B) Klucz imbusowy 2mm
2.
Zdjąć adapter znajdujący się wewnątrz obejmy. Zdjąć
taśmę mocującą.
(A) Adapter
9
MONT
3.
Umieścić występ znajdujący się na wsporniku dźwigni
przerzutki w otworze wspornika dźwigni hamulca.
4.
Dokręcić obejmę dźwigni hamulca kluczem imbusowym.
Moment dokręcania
Klucz imbusowy 4mm
6 - 8 Nm
5.
Położenie dźwigni przerzutki można zmieniać, przesu-
wając ją w pionie i w poziomie.
Poluzować śrubę regulacyjną zespołu za pomocą klucza
imbusowego i ustawić zespół w odpowiedniej pozycji.
Moment dokręcania
Klucz imbusowy 3mm
4 Nm
WSKAZÓWKI
Aby zapobiec wykręceniu śruby regulacyjnej zespołu, jej
środek jest gładki i nie ma rowków. Aby wykręcić tę śrubę,
należy podczas odkręcania śrub ciągnąć dźwignię prze-
rzutki głównego zespołu do siebie.
10
MONT
I-spec B
1.
Użyć klucza imbusowego 2mm w celu otwarcia obejmy
dźwigni hamulca, jak pokazano na rysunku.
1 Naciśnij
(A) Obejma
2.
Wsunąć nakrętkę w otwór we wsporniku dźwigni ha-
mulca, wsunąć śrubę (małą) z boku przez otwór nakrętki
i dokręcić za pomocą klucza imbusowego 2mm.
Następnie przykręcić dźwignię przerzutki śrubą.
(A) Śruba (mała)
(B) Nakrętka
(C) Śruba
Moment dokręcania
Klucz imbusowy 2mm
1 Nm
3.
Zamocować na dźwigni hamulca za pomocą nakrętki i
śruby, używając klucza imbusowego 3mm.
Moment dokręcania
Klucz imbusowy 3mm
4 Nm
XTR
Moment dokręcania
Klucz imbusowy 3mm
3 Nm
11
MONT
12
Uwaga: Liczba położeń tarczy przedniej i
położenie dźwigni
4.
Za pomocą klucza imbusowego 4mm przymocować
obejmę do dźwigni hamulca.
W przypadku podwójnych tarcz przednich procedura obsługi
dźwigni przerzutki jest następująca.
Użyj dol
nej i środkowej pozycji dźwigni. Pozycja górna nie
jest używana.
Moment dokręcania dźwigni ha-
mulca
Klucz imbusowy 4mm
6 - 8 Nm
BL-M987
Moment dokręcania dźwigni ha-
mulca
Klucz imbusowy 4mm
4 - 6 Nm
WSKAZÓWKI
Położenie dźwigni zmiany przełożenia można zmienić,
przesuwając ją w lewo lub w prawo.
1 Pozycja tarczy przedniej
2 Pozycja dźwigni przerzutki
3 Dolna
4 Środkowa
5 Górna
(A) Najmniejsza tarcza
(B) Największa tarcza
Moment dokręcania
WSKAZÓWKI
Klucz płaski 7mm lub klucz imbusowy 4mm
Zespół SL-M9000/M8000 nie jest wyposażony w adapter
pojemności (system konwersji konstrukcji podwój-
na/potrójna).
Informacje dotyczące obsługi dźwigni przerzutki podano
w podręczniku sprzedawcy przerzutki przedniej.
2,5 Nm
KONSERWACJA
KONSERWACJA
KONSERWACJA
Wymiana linki
1.
Nacisnąć dźwignię przedstawioną na rysunku, aby do-
pasować najmniejszą tarczę i zębatkę.
Następnie odkręcić nasadkę zaczepu końcówki drutu i
zamontować linkę.
* Na rysunku pokazano dźwignię tylną.
(A) Nasadka zaczepu końcówki drutu
(B) Linka
(C) Dźwignia
Dane techniczne Liczba naciśnięć dźwigni
2-rzędowa 1 lub więcej razy
3-rzędowa 2 lub więcej razy
11-rzędowa 10 lub więcej razy
2.
Zamontować nasadkę zaczepu końcówki drutu, obraca-
jąc ją w sposób przedstawiony na rysunku. Nie obracać
więcej, ponieważ może to spowodować uszkodzenie
gwintu osłony.
(A) Nasadka zaczepu końcówki drutu
Wymiana i ponowny montaż wskaźnika
Niektóre modele nie są wyposażone we wskaźnik.
1.
Dźwignię zwalniającą należy nacisnąć przynajmniej 3
razy (co najmniej 10 razy w przypadku tyłu).
(A) Dźwignia zwalniająca
UWAGA
Na rysunku pokazano dźwignię przednią.
Upewnić się, czy igła wskaźnika jest w położeniu poka-
zanym na rysunku.
1 Przód
2 Tył
2.
Odkręć śrubę mocującą wskaźnik.
(A) Śruba mocująca wskaźnik
14
KONSERWACJA
3.
Przesunąć wskaźnik w kierunku pokazanym strzałką,
aby go zdemontować.
(A) Wskaźnik
(B) Uchwyt
4.
Wyrównać występy na wskaźniku z otworami na głów-
nej części.
UWAGA
Przed montażem dźwignię zwalniającą należy nacisnąć
przynajmniej 3 razy (co najmniej 10 razy w przypadku
tyłu).
Upewnić się, czy igła wskaźnika jest w położeniu poka-
zanym na rysunku.
1 Przód
2 Tył
5.
Przesunąć wskaźnik w kierunku pokazanym strzałką i
wsunąć uchwyt.
15
KONSERWACJA
6.
Zamocować za pomocą śruby mocującej wskaźnik.
Włączyć go, aby sprawdzić działanie.
Jeśli nie działa prawidłowo, dokonać ponownego mon-
tażu, zwracając uwagę na działanie dźwigni i położenie
igły wskaźnika.
Moment dokręcania
Śrubokręt nr 1
0,15 Nm
W razie braku wskaźnika
W zależności od modelu ten krok może nie być wymagany.
1.
Odkręcić śrubę mocującą osłonę.
(A) Śruba mocująca
2.
Zdejmij pokrywę.
3.
Aby zamontować osłonę, wsunąć uchwyt osłony do
otworu w głównej części.
4.
Zamocować za pomocą śruby mocującej.
Moment dokręcania
Śrubokręt nr 1
0,15 Nm
16
KONSERWACJA
Powrót do konfiguracji bez wskaźnika
(osłona sprzedawana oddzielnie)
Przeprowadzić następującą procedurę, aby zmienić typ z
zamocowanym wskaźnikiem na typ bez wskaźnika.
1.
Po zdemontowaniu wskaźnika wsunąć sprzedawany
oddzielnie uchwyt osłony do otworu w głównej części,
aby zamontować osłonę.
2.
Zamocować osłonę za pomocą śruby mocującej.
Moment dokręcania
Śrubokręt nr 1
0,15 Nm
17
KONSERWACJA
Wymiana mechanizmu dźwigni przerzutki
Demontaż i montaż powinny być wykonywane jedynie pod-
czas wymiany dźwigni przerzutki.
1.
Poluzować śrubę mocującą linkę (nakrętkę) na przedniej
lub tylnej przerzutce i wyjąć linkę dźwigni w sposób taki
sam, jak podczas jej zakładania.
2.
Wykręcić śrubę regulacyjną.
3.
Zdemontować śrubę mocującą wskaźnik.
UWAGA
W modelach ze wskaźnikiem w pierwszej kolejności zde-
montować wskaźnik.
Typ standardowy
(A) Śruba mocująca mechanizm (dolne prowadze-
nie linki)
Moment dokręcania
Klucz imbusowy 4mm
2,5 Nm
Dla typu I-spec II
(A) Śruba mocująca mechanizm (I-spec II)
Moment dokręcania
Klucz imbusowy 3mm
2,5 Nm
Dla typu I-spec B
(A) Śruba mocująca mechanizm (I-spec B)
Moment dokręcania
Klucz imbusowy 4mm lub klucz płaski 7mm
2,5 Nm
18
KONSERWACJA
19
4.
Odkręcić cztery śruby mocujące dźwignię, a następnie
zdjąć samą dźwignię, jak pokazano na rysunku.
Moment dokręcania (C)
Śrubokręt nr 1
* Podczas montażu dźwigni przerzutki należy przepro-
wadzić powyższą procedurę w odwrotnej kolejności.
0,08 Nm
Typ I-spec II, I-spec B
UWAGA
W zależności od modelu, niektóre śruby mocujące mo
wymagać użycia śrubokręta nr 2.
Typ standardowy
(A) Śruba mocująca dźwigni przerzutki (duża)
(Śrubokręt nr 1)
(B) Śruba mocująca dźwigni przerzutki (mała)
(Śrubokręt nr 1)
Moment dokręcania (A)
Śrubokręt nr 1
0,15 Nm
Moment dokręcania (B)
(A) Śruba mocująca dźwigni przerzutki (duża)
(Śrubokręt nr 1)
Śrubokręt nr 1
0,08 Nm
(B) Śruba mocująca dźwigni przerzutki (duża)
(Śrubokręt nr 2)
(C) Śruba mocująca dźwigni przerzutki (mała)
(Śrubokręt nr 1)
Moment dokręcania (A)
Śrubokręt nr 1
0,15 Nm
Moment dokręcania (B)
Śrubokręt nr 2
0,5 Nm
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20

Shimano SL-M9000-I Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla