HP Compaq dc5850 Microtower PC instrukcja

Typ
instrukcja

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

Podręcznik do programu Computer Setup (F10)
– modele dc5850
Komputer osobisty HP Compaq Business
© Copyright 2008 Hewlett-Packard
Development Company, L.P. Informacje
zawarte w niniejszym dokumencie mogą
zostać zmienione bez uprzedzenia.
Microsoft, Windows i Windows Vista są
zastrzeżonymi znakami towarowymi lub
znakami towarowymi firmy Microsoft
Corporation w Stanach Zjednoczonych i/lub
innych krajach/regionach.
Jedyne warunki gwarancji na produkty i
usługi firmy HP są ujęte w odpowiednich
informacjach o gwarancji towarzyszących
tym produktom i usługom. Żadne inne
zobowiązania czy postanowienia nie mogą
zostać uznane za równoznaczne z
udzieleniem jakichkolwiek dodatkowych
gwarancji. Firma HP nie ponosi
odpowiedzialności za błędy techniczne lub
wydawnicze, jakie mogą wystąpić w tekście.
Niniejszy dokument zawiera prawnie
zastrzeżone informacje, które są chronione
prawami autorskimi. Żadna część tego
dokumentu nie może być kopiowana,
reprodukowana ani tłumaczona na inny
język bez uprzedniej pisemnej zgody firmy
Hewlett-Packard.
Podręcznik do programu Computer Setup
(F10)
Komputer osobisty HP Compaq Business
Wydanie pierwsze (styczeń 2008)
Numer katalogowy dokumentu: 460192-241
Informacje o podręczniku
Ten podręcznik zawiera instrukcje korzystania z programu Computer Setup. Jest to narzędzie służące
do ponownej konfiguracji komputera i modyfikowania jego ustawień domyślnych po zainstalowaniu
nowego sprzętu lub w celach konserwacyjnych.
OSTRZEŻENIE! Tak oznaczane są zalecenia, których nieprzestrzeganie może doprowadzić do
obrażeń ciała lub śmierci.
OSTROŻNIE: Tak oznaczane są zalecenia, których nieprzestrzeganie może doprowadzić do
uszkodzenia sprzętu lub utraty danych.
UWAGA: Tak oznaczane są ważne informacje uzupełniające.
PLWW iii
iv Informacje o podręczniku PLWW
Spis treści
Oprogramowanie narzędziowe Computer Setup (F10)
Oprogramowanie narzędziowe Computer Setup (F10) ........................................................................ 1
Korzystanie z oprogramowania Computer Setup (F10) ....................................................... 2
Program Computer Setup — opcja File (Plik) ...................................................................... 4
Program Computer Setup — opcja Storage (Urządzenia pamięci masowej) ...................... 6
Program Computer Setup — opcja Security (Zabezpieczenia) ........................................... 9
Program Computer Setup — opcja Power (Zasilanie) ....................................................... 12
Program Computer Setup — opcja Advanced (Zaawansowane) ...................................... 13
Odzyskiwanie ustawień konfiguracji ................................................................................................... 16
PLWW v
vi PLWW
Oprogramowanie narzędziowe Computer
Setup (F10)
Oprogramowanie narzędziowe Computer Setup (F10)
Za pomocą oprogramowania Computer Setup (F10) można:
Zmieniać domyślne ustawienia systemowe.
Ustawiać datę i godzinę systemową.
Ustawiać, przeglądać, sprawdzać i zmieniać ustawienia konfiguracyjne systemu (ustawienia
procesora, karty graficznej, pamięci, karty dźwiękowej, urządzeń pamięci masowej, urządzeń
komunikacyjnych i urządzeń wejściowych).
Zmieniać kolejność urządzeń rozruchowych, np. dysków twardych, napędów dyskietek, napędów
optycznych lub urządzeń USB typu flash.
Włączać funkcję szybkiego rozruchu (Quick Boot), podczas którego pomijane są niektóre testy
diagnostyczne (w przeciwieństwie do rozruchu pełnego — Full Boot). System można
skonfigurować następująco:
rozruch zawsze w trybie szybkim (ustawienie domy
ślne),
okresowy rozruch w trybie pełnym (co 1–30 dni),
rozruch zawsze w trybie pełnym.
Włączać/wyłączać wyświetlanie komunikatów autotestu POST. Jeżeli wybrana zostanie opcja
Disabled (Wyłączone), wyświetlanie większości komunikatów autotestu POST (np. informacji o
dostępnej ilości pamięci, nazwie produktu i wszelkich komunikatów innych niż komunikaty o
błędach) zostanie wstrzymane. Komunikaty o błędach podczas autotestu POST są wyświetlane
bez względu na wybrany tryb. Tryb wyświetlania komunikatów można przełączać ręcznie w trakcie
autotestu POST, naciskając dowolny klawisz (z wyjątkiem klawiszy funkcyjnych F1F12).
Określać etykietę właściciela (Ownership Tag) wyświetlaną w trakcie każdego uruchamiania/
ponownego uruchamiania systemu.
Wprowadzać etykietę zasobu (Asset Tag) lub numer identyfikacyjny przydzielony komputerowi
przez firmę.
Włączać hasło uruchomieniowe, stosowane zarówno przy ponownym uruchamianiu komputera,
jak i przy uruchamianiu po włączeniu zasilania.
Zabezpieczać hasłem konfiguracyjnym dostęp do programu Computer Setup (F10) i ustawień
opisanych w niniejszym rozdziale.
PLWW Oprogramowanie narzędziowe Computer Setup (F10) 1
Zabezpieczać zintegrowane funkcje I/O — wejścia/wyjścia (np. port szeregowy, USB, równoległy,
audio i karty interfejsu sieciowego NIC).
Włączać/wyłączać możliwość rozruchu systemu z nośników wymiennych.
Włączać/wyłączać możliwość zapisu na zwykłych dyskietkach (jeżeli funkcja ta jest obsługiwana
przez sprzęt).
Usuwać błędy konfiguracji systemu, wykrywane (lecz nieusuwane automatycznie) podczas
autotestu POST.
Replikować ustawienia konfiguracji systemu, zapisując je na dyskietce, a następnie przywracając
na innych komputerach.
Wykonywać autotesty wybranego dysku twardego ATA (jeżeli funkcja ta jest obsługiwana przez
dysk).
Włączać/wyłączać blokadę DriveLock (jeżeli funkcja ta jest obsługiwana przez dysk).
Korzystanie z oprogramowania Computer Setup (F10)
Dostęp do programu Computer Setup można uzyskać tylko przez włączenie komputera lub ponowne
uruchomienie systemu. Aby uzyskać dostęp do menu oprogramowania Computer Setup:
1. Włącz lub uruchom ponownie komputer.
2. Zaraz po włączeniu komputera, gdy dioda zasilania monitora zaświeci się na zielono, naciśnij
klawisz F10, aby otworzyć program Computer Setup. W razie potrzeby możesz nacisnąć klawisz
Enter, aby pominąć ekran tytułowy.
UWAGA: Jeśli klawisz F10 nie zostanie naciśnięty w odpowiednim czasie, dostęp do programu
będzie możliwy dopiero po ponownym uruchomieniu komputera, a następnie ponownym
naciśnięciu klawisza F10, gdy dioda zasilania monitora zaświeci się na zielono.
3. Wybierz z listy odpowiedni język, a następnie naciśnij klawisz Enter.
4. Menu programu Computer Setup zawiera pięć pozycji: File (Plik), Storage (Urządzenia pamięci
masowej), Security (Zabezpieczenia), Power (Zasilanie) i Advanced (Zaawansowane).
5. Wybierz odpowiednią pozycję za pomocą klawiszy ze strzałkami w lewo i w prawo. Za pomocą
klawiszy ze strzałkami w górę i w dół wybierz żądaną opcję, a następnie naciśnij klawisz Enter.
Aby wrócić do menu programu Computer Setup, naciśnij klawisz Esc.
6. Aby zastosować i zapisać zmiany, wybierz pozycje File (Plik) > Save Changes (Zapisz zmiany).
Jeżeli dokonane zmiany nie mają zostać wprowadzone, wybierz opcję Ignore Changes and
Exit (Ignoruj zmiany i zakończ).
Aby przywrócić ustawienia fabryczne lub poprzednio zapisane ustawienia domyślne (niektóre
modele), wybierz opcję Apply Defaults and Exit (Zastosuj wartości domyślne i zakończ).
OSTROŻNIE: NIE WOLNO WYŁĄCZAĆ komputera podczas zapisywania w pamięci ROM zmian
wprowadzonych w programie Computer Setup (F10), ponieważ może to spowodować uszkodzenie
układu CMOS. Komputer można bezpiecznie wyłączyć dopiero po zamknięciu ekranu programu F10
Setup.
Tabela 1 Oprogramowanie narzędziowe Computer Setup (F10)
Nagłówek Tabela
2 Oprogramowanie narzędziowe Computer Setup (F10) PLWW
File (Plik) Tabela 2 Program Computer Setup — opcja File (Plik)
na stronie 4
Storage (Urządzenia pamięci masowej) Tabela 3 Program Computer Setup — opcja Storage
(Urządzenia pamięci masowej) na stronie 6
(Security) Zabezpieczenia Tabela 4 Program Computer Setup — opcja Security
(Zabezpieczenia) na stronie 9
Zasilanie Tabela 5 Program Computer Setup — opcja Power (Zasilanie)
na stronie 12
Advanced (Zaawansowane) Tabela 6 Program Computer Setup — opcja Advanced
(Zaawansowane) — dla zaawansowanych użytkowników
na stronie 13
Tabela 1 Oprogramowanie narzędziowe Computer Setup (F10) (ciąg dalszy)
PLWW Oprogramowanie narzędziowe Computer Setup (F10) 3
Program Computer Setup — opcja File (Plik)
UWAGA: Obsługa niektórych opcji programu Computer Setup może siężnić w zależności od
konfiguracji sprzętu.
Tabela 2 Program Computer Setup — opcja File (Plik)
Opcja Opis
System Information
(Informacje o systemie)
Wyświetla następujące informacje:
nazwa produktu,
numer SKU (niektóre modele),
typ/częstotliwość pracy/takt procesora,
rozmiar pamięci podręcznej (pierwszego poziomu/drugiego poziomu) — w przypadku
procesorów dwurdzeniowych pozycja ta występuje dwa razy,
rozmiar/szybkość zainstalowanej pamięci i liczba kanałów — jeden lub dwa (w niektórych
przypadkach),
zintegrowany adres MAC dla zainstalowanych na płycie głównej włączonych kart interfejsu
sieciowego NIC (w niektórych przypadkach),
system BIOS (zawiera nazwę rodziny i wersję),
numer seryjny podstawy montażowej komputera,
numer ewidencyjny,
About (Informacje o
programie)
Wyświetla notę o prawach autorskich.
Set Time and Date
(Ustaw datę i godzinę)
Umożliwia ustawienie daty i godziny systemowej.
Flash System ROM
(Załaduj ponownie
pamięć ROM typu flash)
— niektóre modele
Umożliwia wybranie napędu zawierającego nowy system BIOS.
Replicated Setup
(Zreplikowane
ustawienia)
Save to Removable Media (Zapisz na nośniku wymiennym)
Zapisuje konfigurację systemu (wraz z pamięcią CMOS) na sformatowanej dyskietce o pojemności
1,44 MB, urządzeniu USB typu flash lub urządzeniu działającym podobnie do dyskietek (urządzenie
pamięci masowej skonfigurowane do emulowania napędu dyskietek).
Restore from Removable Media (Przywróć z nośnika wymiennego)
Przywraca konfigurację systemu z dyskietki, urządzenia USB typu flash lub urządzenia działającego
podobnie do dyskietek.
Default Setup
(Domyślne ustawienia
konfiguracji)
Save Current Settings as Default (Zapisz bieżące ustawienia jako domyślne)
Zapisuje bieżące ustawienia konfiguracji systemu jako domyślne.
Restore Factory Settings as Default (Przywróć ustawienia fabryczne jako domyślne)
Przywraca fabryczne ustawienia konfiguracji systemu jako domyślne.
Apply Defaults and
Exit (Zastosuj wartości
domyślne i zakończ)
Stosuje aktualnie wybrane ustawienia domyślne i czyści wszystkie ustanowione hasła.
4 Oprogramowanie narzędziowe Computer Setup (F10) PLWW
Ignore Changes and
Exit (Ignoruj zmiany i
zakończ)
Kończy pracę programu Computer Setup bez zastosowania i bez zapisania wprowadzonych zmian.
Save Changes and
Exit (Zapisz zmiany i
zakończ)
Zapisuje zmiany konfiguracji systemu lub ustawień domyślnych i kończy pracę programu Computer
Setup.
Tabela 2 Program Computer Setup — opcja File (Plik) (ciąg dalszy)
PLWW Oprogramowanie narzędziowe Computer Setup (F10) 5
Program Computer Setup — opcja Storage (Urządzenia pamięci masowej)
UWAGA: Obsługa niektórych opcji programu Computer Setup może siężnić w zależności od
konfiguracji sprzętu.
Tabela 3 Program Computer Setup — opcja Storage (Urządzenia pamięci masowej)
Opcja Opis
Device Configuration
(Konfiguracja urządzeń)
Wyświetla listę wszystkich zainstalowanych urządzeń pamięci masowej kontrolowanych przez
system BIOS.
Zaznaczenie urządzenia powoduje wyświetlenie szczegółowych informacji oraz dotyczących go
opcji. Możliwe opcje:
Diskette Type (Typ dyskietki) — tylko dla zwykłych napędów dyskietek
Określa największą pojemność dyskietki obsługiwanej przez napęd dyskietek. Opcje: 3,5" 1,44 MB
oraz 5,25" 1,2 MB.
Emulation Type (Typ emulacji)
Umożliwia wybranie typu emulacji napędu dla określonego urządzenia pamięci masowej.
Przykładowo: po wybraniu emulacji dysku twardego napęd zip może zostać urządzeniem
rozruchowym.
Drive Emulation Type Options (Opcje typu emulacji napędu)
Napęd ATAPI Zip:
None (Brak) — traktowane jako Other (Inne),
Diskette (Dyskietka) — traktowane jako napęd dyskietek.
Legacy Diskette (Zwykła dyskietka): Opcje emulacji nie są dostępne.
Dysk CD-ROM: Opcje emulacji nie są dostępne.
Dysk ATAPI LS-120:
None (Brak) — traktowane jako Other (Inne),
Diskette (Dyskietka) — traktowane jako napęd dyskietek.
Hard Disk (Dysk twardy):
Brak (zapobiega dostępowi do danych systemu BIOS i wyłącza go jako urządzenie
rozruchowe),
Hard Disk (Dysk twardy) — traktowane jako dysk twardy.
Multisector Transfers (Transfer wielosektorowy) — tylko w przypadku urządzeń ATA
Określa liczbę sektorów transferowanych podczas operacji wielosektorowej PIO. Możliwe opcje (w
zależności od możliwości urządzenia): Disabled (Wyłączone), 8 i 16.
Translation Mode (Tryb translacji) — tylko w przypadku dysków ATA
Umożliwia wybranie trybu translacji dla urządzenia. Pozwala to na zastosowanie ustawień BIOS
względem dysków i partycji formatowanych w innych systemach. Funkcja ta może okazać się
niezbędna dla użytkowników starszych wersji systemów UNIX (np. SCO UNIX w wersji 3.2).
Możliwe opcje: Automatic (Automatycznie), Bit-Shift (Z przesunięciem bitu), LBA Assisted
(Wspomagane LBA), User (Użytkownika) i Off (Wyłączone).
6 Oprogramowanie narzędziowe Computer Setup (F10) PLWW
OSTROŻNIE: Zazwyczaj tryb translacji określony automatycznie przez system BIOS jest
prawidłowy i nie powinien być zmieniany. Jeśli wybrany tryb translacji nie jest zgodny z trybem
zastosowanym podczas partycjonowania i formatowania dysku, dostęp do danych nie będzie
możliwy.
Translation Parameters (Parametry translacji) — tylko w przypadku dysków ATA
UWAGA: Ta funkcja pojawia się tylko, gdy tryb translacji jest ustawiony na User (Użytkownika).
Umożliwia określenie parametrów (liczba cylindrów logicznych, głowic i sektorów na ścieżkę)
stosowanych do translacji dyskowych poleceń wejścia/wyjścia (z systemu operacyjnego lub
aplikacji) na postać akceptowaną przez dysk twardy. Liczba cylindrów logicznych nie może
przekroczyć 1024. Liczba głowic nie może przekroczyć 256. Liczba sektorów na ścieżkę nie może
przekroczyć 63. Pola te są dostępne i podlegają zmianie tylko wtedy, gdy tryb translacji napędu
zostanie ustawiony na User (Użytkownika).
Default Values SATA (Domyślne wartości SATA)
Umożliwia określenie warto
ści domyślnych ustawień Multisector Transfers, Transfer Mode i
Translation Mode dla urządzeń ATA.
Storage Options (Opcje
urządzeń pamięci
masowej)
Removable Media Boot (Uruchamianie z nośników wymiennych)
Włącza/wyłącza możliwość uruchamiania systemu z nośników wymiennych.
Legacy Diskette Write (Zapis na zwykłej dyskietce)
Włącza/wyłącza możliwość zapisywania danych na zwykłych dyskietkach.
SATA Emulation (Emulacja SATA)
Umożliwia wybranie sposobu dostępu przez system operacyjny do kontrolera i urządzeń SATA.
Mogą być obsługiwane maksymalnie trzy opcje: Legacy Mode IDE (IDE starszego typu), Native
Mode IDE (IDE macierzysty) i AHCI RAID.
Opcją domyślną jest Native Mode IDE (IDE macierzysty). Tę opcję stosuje się w „zwykłych”
konfiguracjach (bez trybu RAID).
Tryb Legacy Mode IDE (IDE starszego typu) umożliwia zachowanie zgodności ze starszymi
systemami operacyjnymi i oprogramowaniem, które mogą korzystać tylko z zasobów IDE
starszego typu.
Opcję AHCI RAID należy wybrać, aby umożliwić dostęp do woluminów RAID podczas rozruchu i
z poziomu systemu DOS. Opcję
tę należy stosować z odpowiednim sterownikiem urządzenia RAID
dla konfiguracji RAID w systemach Windows 2000, XP lub Vista.
UWAGA: Sterownik urządzenia RAID należy zainstalować przed próbą uruchomienia systemu
z woluminu RAID. Przy próbie uruchomienia systemu z woluminu RAID bez wymaganego
sterownika urządzenia nastąpi awaria systemu operacyjnego (niebieski ekran). Nie należy także
wybierać opcji RAID, gdy dla dowolnego z dołączonych dysków twardych jest włączona funkcja
DriveLock. Spowodowałoby to, że zablokowane funkcją DriveLock napędy dysków pozostaną
zablokowane i będą niedostępne przy kolejnych uruchomieniach komputera, aż do wyboru innego
trybu emulacji SATA.
Aby uzyskać więcej informacji dotyczących macierzy RAID, odwiedź witrynę
http://www.hp.com/
support. Należy wybrać swój kraj i język, wybrać opcję Zobacz materiały dotyczące wsparcia i
rozwiązywania problemów, wprowadzić numer modelu komputera, a następnie nacisnąć klawisz
Enter. Dalsze strony są zazwyczaj dostępne jedynie w języku angielskim. W kategorii
Resources (Zasoby) kliknij pozycję Manuals (guides, supplements, addendums, etc)
(Instrukcje, podręczniki itp.). W polu Quick jump to manuals by category (Szybki wybór
podręcznika wg kategorii) kliknij pozycję White papers (Dokumentacja).
Tabela 3 Program Computer Setup — opcja Storage (Urządzenia pamięci masowej) (ciąg dalszy)
PLWW Oprogramowanie narzędziowe Computer Setup (F10) 7
DPS Self-Test (Autotest
DPS)
Umożliwia wykonywanie autotestów systemu zabezpieczeń napędu (Drive Protection System —
DPS) na przystosowanych do tego dyskach twardych ATA.
UWAGA: Opcja ta jest wyświetlana tylko wtedy, gdy co najmniej jeden napęd w systemie został
przystosowany do przeprowadzania autotestów DPS.
Boot Order (Kolejność
uruchamiania)
Umożliwia:
Określanie kolejności, w jakiej podłączone urządzenia (np. urządzenie USB typu flash, napęd
dyskietek, dysk twardy, napęd optyczny lub karta interfejsu sieciowego) są sprawdzane pod
kątem obecności obrazu rozruchowego systemu operacyjnego. Każde urządzenie można
określić jako uwzględniane lub nieuwzględniane podczas wyszukiwania zapisu startowego.
Określanie kolejności podłączonych dysków twardych. Pierwszy dysk twardy w kolejności
będzie miał priorytet w sekwencji rozruchowej i zostanie rozpoznany jako napęd C (jeżeli
podłączone są jakiekolwiek urządzenia).
UWAGA: Oznaczenia literowe napędów w systemie MS-DOS mogą siężnić od oznaczeń w
innych systemach.
Tymczasowe zastępowanie kolejności rozruchu
Aby jednokrotnie przeprowadzić rozruch systemu przy użyciu urządzenia innego ni
ż domyślne
określone w kolejności rozruchu, należy uruchomić ponownie komputer i nacisnąć klawisz F9, gdy
dioda monitora zaświeci się na zielono. Po ukończeniu autotestu POST na ekranie zostanie
wyświetlona lista urządzeń rozruchowych. Należy wtedy za pomocą klawiszy ze strzałkami wybrać
preferowane urządzenie rozruchowe, a następnie potwierdzić wybór, naciskając klawisz Enter.
Komputer zostanie tym razem uruchomiony z wybranego urządzenia niedomyślnego.
Tabela 3 Program Computer Setup — opcja Storage (Urządzenia pamięci masowej) (ciąg dalszy)
8 Oprogramowanie narzędziowe Computer Setup (F10) PLWW
Program Computer Setup — opcja Security (Zabezpieczenia)
UWAGA: Obsługa niektórych opcji programu Computer Setup może siężnić w zależności od
konfiguracji sprzętu.
Tabela 4 Program Computer Setup — opcja Security (Zabezpieczenia)
Opcja Opis
Setup Password (Hasło
konfiguracyjne)
Umożliwia ustawianie i włączanie hasła konfiguracyjnego (administratora).
UWAGA: Jeżeli ustawione zostanie hasło konfiguracyjne, wymagane jest jego wprowadzanie przy
próbie: zmiany opcji programu Computer Setup, programowania pamięci ROM i zmiany niektórych
ustawień plug and play w systemie Windows.
Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z Podręcznikiem rozwiązywania problemów.
Power-On Password
(Hasło uruchomieniowe)
Umożliwia ustawianie i włączanie hasła uruchomieniowego. Monit o podanie hasła
uruchomieniowego pojawia się po wyłączeniu i włączeniu zasilania. Jeśli użytkownik nie wprowadzi
poprawnego hasła uruchomieniowego, to maszyna nie zostanie uruchomiona.
UWAGA: To hasło nie pojawia się przy ponownym uruchamianiu komputera, tzn. po naciśnięciu
kombinacji klawiszy Ctrl+Alt+Delete lub wybraniu opcji Uruchom ponownie w systemie Windows,
o ile opcja taka nie została włączona w menu Password Options (Opcje haseł), opisanym poniżej.
Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z Podręcznikiem rozwiązywania problemów.
Password Options
(Opcje haseł)
(To ustawienie jest
wyświetlane tylko
w przypadku, gdy
ustawione jest hasło
uruchomieniowe lub
hasło konfiguracyjne).
Umożliwia:
Blokowanie starszych zasobów (ustawienie dostępne po ustawieniu hasła konfiguracyjnego).
Włączanie/wyłączanie trybu serwera sieciowego (ustawienie dostępne po ustawieniu hasła
uruchomieniowego).
Określanie, czy hasło jest wymagane w przypadku ponownego uruchamiania bez wyłączania
zasilania (Ctrl+Alt+Delete) (ustawienie dostępne po ustawieniu hasła uruchomieniowego).
Włącza/wyłącza tryb przeglądania konfiguracji (ustawienie dostępne po ustawieniu hasła
uruchomieniowego) (umożliwia przeglądanie ustawień opcji programu F10 Setup bez
podawania hasła uruchomieniowego, bez możliwości wprowadzania zmian).
Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z Podręcznikiem zarządzania komputerami typu
desktop.
Device Security
(Ochrona urządzeń)
Umożliwia ustawienie opcji Urządzenie dostępne/Urządzenie ukryte dla następujących urządzeń:
Porty szeregowe
Port równoległy
Przednie porty USB
Tylne porty USB
Wewnętrzne porty USB
System audio
Kontrolery sieciowe (niektóre modele)
Legacy diskette (Zwykła dyskietka)
Wbudowane urządzenie zabezpieczające (niektóre modele)
SATA0
SATA1
PLWW Oprogramowanie narzędziowe Computer Setup (F10) 9
SATA2
SATA3
Network Service Boot
(Uruchamianie z sieci)
Włącza/wyłącza możliwość uruchomiania komputera z systemu operacyjnego zainstalowanego na
serwerze sieciowym. (Funkcja ta jest dostępna tylko w modelach wyposażonych w kartę interfejsu
sieciowego (NIC). Kontroler sieciowy musi być kartą rozszerzenia PCI lub zintegrowany z płytą
główną.)
System IDs
(Identyfikatory
systemowe)
Umożliwia ustawianie następujących opcji:
Etykieta zasobu (18-bajtowy identyfikator), numer identyfikacyjny środka trwałego przydzielony
komputerowi przez firmę.
Etykieta właściciela (80-bajtowy identyfikator) wyświetlana podczas autotestu POST.
Numeru seryjnego podstawy montażowej lub uniwersalnego unikatowego identyfikatora
(UUID). Identyfikator UUID można aktualizować tylko, jeśli bieżący numer seryjny podstawy
montażowej jest błędny. (Zazwyczaj numery te są ustawiane fabrycznie i służą za unikatowe
identyfikatory systemu).
Układu klawiatury (np. angielska lub niemiecka) do wprowadzania systemowych danych
identyfikacyjnych.
DriveLock Security
(Blokada DriveLock)
Umożliwia przydzielanie i modyfikowanie hasła głównego lub hasła użytkownika dla dysków
twardych. Włączenie tej funkcji spowoduje, że podczas autotestu POST użytkownik będzie proszony
o podanie jednego z haseł DriveLock. Jeśli żadne z nich nie zostanie pomyślnie wprowadzone, dysk
twardy chroniony hasłem będzie niedostępny do momentu wprowadzenia poprawnego hasła
podczas kolejnego uruchomienia komputera.
UWAGA: Opcja ta jest wyświetlana tylko w przypadku, gdy w systemie został zainstalowany co
najmniej jeden napęd obsługujący blokadę DriveLock.
Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z Podręcznikiem zarządzania komputerami typu
desktop.
System Security
(Zabezpieczenie
systemu) — niektóre
modele: te opcje są
niezależne od sprzętu
Data Execution Prevention (some models) (enable/disable) (Tryb Data Execution Prevention,
niektóre modele, włączenie/wyłączenie). Pomaga w zapobieganiu naruszaniu zabezpieczeń
systemu operacyjnego.
Virtualization Technology (some models) (enable/disable) (Technika wirtualizacji, niektóre modele,
włączenie/wyłączenie). Steruje funkcjami wirtualizacji procesora. Zmiana tego ustawienia wymaga
wyłączenia komputera, a następnie włączenia go ponownie.
Embedded Security Device Support (some models) (enable/disable) (Obsługa wbudowanego
urządzenia zabezpieczającego, niektóre modele, włączanie/wyłączanie). Umożliwia uaktywnienie
lub dezaktywację wbudowanego urządzenia zabezpieczającego. Zmiana tego ustawienia wymaga
wyłączenia komputera, a następnie włączenia go ponownie.
Tabela 4 Program Computer Setup — opcja Security (Zabezpieczenia) (ciąg dalszy)
10 Oprogramowanie narzędziowe Computer Setup (F10) PLWW
UWAGA: Aby skonfigurować wbudowane urządzenie zabezpieczające, należy ustawić hasło
konfiguracyjne.
Reset to Factory Settings (some models) (Do not reset/Reset) (Resetowanie do ustawień
fabrycznych, niektóre modele, nie resetuj/resetuj). Przywrócenie domyślnych ustawień
fabrycznych spowoduje usunięcie wszystkich kluczy bezpieczeństwa. Zmiana tego ustawienia
wymaga wyłączenia komputera, a następnie włączenia go ponownie.
OSTROŻNIE: Wbudowane urządzenie zabezpieczające jest krytycznym składnikiem wielu
schematów zabezpieczeń. Usunięcie kluczy bezpieczeństwa uniemożliwi dostęp do danych
chronionych za pomocą wbudowanego urządzenia zabezpieczającego. Wybranie opcji
resetowania do ustawień fabrycznych może spowodować utratę wielu danych.
Power-on authentication support (some models) (enable/disable) (Obsługa uwierzytelniania
przy uruchamianiu, niektóre modele, włączenie/wyłączenie). Steruje schematem
uwierzytelniania za pomocą hasła podczas uruchamiania, wykorzystującym wbudowane
urządzenie zabezpieczające. Zmiana tego ustawienia wymaga wyłączenia komputera,
a następnie włączenia go ponownie.
Reset authentication credentials (some models) (Do not reset/Reset) (Resetowanie
poświadczeń uwierzytelniania, niektóre modele, brak resetowania/resetowanie). Wybranie
opcji resetowania wyłącza obsługę uwierzytelniania przy uruchamianiu i usuwa informacje
dotyczące uwierzytelniania z wbudowanego urządzenia zabezpieczającego. Zmiana tego
ustawienia wymaga wyłączenia komputera, a następnie włączenia go ponownie.
OS management of Embedded Security Device (some models) (enable/disable) (Zarządzanie
wbudowanym urządzeniem zabezpieczającym w systemie operacyjnym, niektóre modele,
włączenie/wyłączenie). Ta opcja umożliwia użytkownikowi ograniczenie sterowania wbudowanym
urządzeniem zabezpieczającym w systemie operacyjnym. Zmiana tego ustawienia wymaga
wyłączenia komputera, a następnie włączenia go ponownie. Opcja umożliwia ograniczenie
możliwości sterowania tym urządzeniem za pomocą systemu operacyjnego.
Reset of Embedded Security Device through OS (some models) (enable/disable) (Resetowanie
wbudowanego urządzenia zabezpieczającego w systemie operacyjnym, niektóre modele,
włączenie/wyłączenie). Opcja umożliwia użytkownikowi ograniczenie możliwości żądania
w systemie operacyjnym przywrócenia ustawień fabrycznych wbudowanego urządzenia
zabezpieczającego. Zmiana tego ustawienia wymaga wyłączenia komputera, a nastę
pnie
włączenia go ponownie.
UWAGA: Włączenie tej opcji wymaga ustawionego hasła konfiguracyjnego.
Smart Card BIOS Password Support (some models) (enable/disable) (Obsługa hasła systemu BIOS
karty inteligentnej, niektóre modele, włączenie/wyłączenie). Umożliwia użytkownikowi włączanie/
wyłączanie używania karty inteligentnej zamiast hasła uruchomieniowego i konfiguracyjnego.
Ustawienie to wymaga dodatkowej inicjalizacji w programie ProtectTools®, aby opcja została
wprowadzona.
Setup Security Level
(Poziom zabezpieczeń
programu Setup)
Daje możliwość zezwalania użytkownikom końcowym na ograniczony dostęp do określonych opcji
programu konfiguracyjnego i możliwość ich zmiany bez znajomości hasła konfiguracyjnego.
Ta funkcja umożliwia administratorowi elastyczność przy ochronie istotnych opcji konfiguracyjnych
przed zmianami, jednocześnie umożliwiając użytkownikowi przeglądanie ustawień systemu
i konfigurowanie mniej ważnych opcji. Administrator określa prawa dostępu do poszczególnych opcji
konfiguracyjnych kolejno, korzystając z menu opcji Setup Security Level. Do wszystkich opcji
konfiguracyjnych jest domyślnie przypisane hasło konfiguracyjne, co oznacza, że użytkownik musi
podać poprawne hasło konfiguracyjne podczas testu POST, aby móc zmienić dowolną z opcji.
Administrator może zmienić ustawienia poszczególnych elementów na None (brak), co oznacza, że
użytkownik może zmienić tę opcję, podając niewłaściwe hasło. Ustawienie None (brak) jest
zamieniane na ustawienie Power-On Password, jeśli has
ło uruchomieniowe jest włączone.
UWAGA: Aby użytkownik miał dostęp do programu konfiguracyjnego bez znajomości hasła
konfiguracyjnego, opcja Setup Browse Mode (Tryb przeglądania konfiguracji) musi być włączona.
Tabela 4 Program Computer Setup — opcja Security (Zabezpieczenia) (ciąg dalszy)
PLWW Oprogramowanie narzędziowe Computer Setup (F10) 11
Program Computer Setup — opcja Power (Zasilanie)
UWAGA: Obsługa niektórych opcji programu Computer Setup może siężnić w zależności od
konfiguracji sprzętu.
Tabela 5 Program Computer Setup — opcja Power (Zasilanie)
Opcja Opis
OS Power
Management
(Zarządzanie energią w
systemie operacyjnym)
ACPI S3 Hard Disk Reset (Resetowanie dysku twardego po ACPI S3) — włączenie tego
ustawienia powoduje, że przed przekazaniem kontroli systemowi operacyjnemu po wznowieniu
pracy ze stanu S3 system BIOS upewnia się, że dyski twarde są gotowe do akceptowania
poleceń.
ACPI S3 PS2 Mouse Wakeup (Wznowienie za pomocą myszy PS2 po ACPI S3) — umożliwia
włączanie i wyłączanie opcji wznawiania pracy ze stanu S3 dzięki aktywności myszy.
Wznowienie po włożeniu urządzenia USB (niektóre modele) — umożliwia wyprowadzanie
systemu ze stanu wstrzymania przez włożenie urządzenia USB.
Unique Sleep Blink Rates (Unikatowe prędkości migania diody w stanie uśpienia komputera)
— ta funkcja w sposób wizualny informuje użytkownika o stanie uśpienia komputera. Każdemu
z poszczególnych stanów uśpienia odpowiada unikatowy wzorzec migania:
S0 = dioda LED świeci na zielono w sposób ciągły.
S3 = 3 mignięcia z prędkością 1 Hz (50% cyklu użytkowego) i przerwa przez 2 sekundy
(zielona dioda LED); przykładowo powtarzanie cykli składających się z 3 mignięć i
przerwy.
S4 = 4 mignięcia z prędkością 1 Hz (50% cyklu użytkowego) i przerwa przez 2 sekundy
(zielona dioda LED); przykładowo powtarzanie cykli składających się z 4 mignięć i
przerwy.
S5 = dioda LED jest wyłączona.
W przypadku gdy ta funkcja jest wyłączona, dioda LED jest również wyłączona podczas
korzystania z funkcji S4 oraz S5. W czasie wykonywania funkcji S1 (funkcja nieobsługiwana) i
S3 na jedną sekundę przypada jedno mignięcie.
Hardware Power
Management
(Sprzętowe zarządzanie
energią), niektóre
modele
Zarządzanie energią SATA umożliwia włączanie i wyłączanie magistrali SATA i/lub zarządzanie
energią urządzenia.
Thermal (Termiczne)
Fan idle mode (Tryb bezczynności wentylatora) — ten wykres słupkowy kontroluje minimalną
dopuszczalną szybkość wentylatora.
UWAGA: To ustawienie zmienia jedynie minimalną szybkość wentylatora. Wentylatory są nadal
sterowane automatycznie.
12 Oprogramowanie narzędziowe Computer Setup (F10) PLWW
Program Computer Setup — opcja Advanced (Zaawansowane)
UWAGA: Obsługa niektórych opcji programu Computer Setup może siężnić w zależności od
konfiguracji sprzętu.
Tabela 6 Program Computer Setup — opcja Advanced (Zaawansowane) — dla zaawansowanych
użytkowników
Opcja Nagłówek
Power-On Options
(Opcje uruchomieniowe)
Umożliwia ustawianie następujących opcji:
Trybu autotestu POST (QuickBoot, FullBoot lub FullBoot okresowo — co 1–30 dni).
Komunikatów autotestu POST (włączone/wyłączone).
F9 prompt (monit F9) — włączony/wyłączony lub ukryty/wyświetlany. Włączenie tej funkcji
spowoduje, że podczas autotestu POST wyświetlany będzie komunikat F9 = Boot Menu
(F9 = Menu startowe). Jeśli funkcja zostanie wyłączona, komunikat nie będzie wyświetlany.
Naciśnięcie klawisza F9 jednak nadal będzie powodować wyświetlenie ekranu menu
rozruchowego. Zobacz Storage (Urządzenia pamięci masowej) > Boot Order (Kolejność
uruchamiania), aby uzyskać więcej informacji.
F10 prompt (monit F9) — włączony/wyłączony lub ukryty/wyświetlany. Włączenie tej funkcji
spowoduje, że podczas autotestu POST wyświetlany będzie komunikat F10 = Setup
(F10 = Konfiguracja). Jeśli funkcja zostanie wyłączona, komunikat nie będzie wyświetlany.
Naciśnięcie klawisza F10 nadal jednak będzie powodować wyświetlenie ekranu programu
Setup.
F11 prompt (hidden/displayed) (Monit F11 — ukryty/wyświetlany). Ustawienie tej funkcji
spowoduje, że podczas autotestu POST wyświetlany będzie komunikat F11 = Recovery
(F11 = Przywracanie). Jeśli funkcja zostanie ukryta, komunikat nie będzie wyświetlany. Jednak
naciśnięcie klawisza F11 nadal jednak będzie powodować próbę rozruchu z partycji HP Backup
and Recovery. Więcej informacji można znaleźć w części Obsługa rozruchu fabrycznego
przywracania.
F12 prompt (enable/disable or hidden/displayed) (Monit F12 — włączony/wyłączony lub ukryty/
wyświetlany). Włączenie tej funkcji spowoduje, że podczas autotestu POST wyświetlany
będzie komunikat F12 = Network (F12 = Sieć). Jeśli funkcja zostanie wyłączona, komunikat
nie będzie wyświetlany. Jednak naciśnięcie klawisza F12 nadal jednak będzie wymusza
ć próbę
rozruchu systemu z sieci.
Factory Recovery Boot Support (enable/disable) (Obsługa rozruchu fabrycznego przywracania
— włączanie/wyłączanie). Włączenie tej funkcji spowoduje, że podczas autotestu POST
wyświetlany będzie dodatkowy monit, F11 = Recovery (F11 = Odzyskiwanie), w systemach,
w których zainstalowano oprogramowanie HP Backup and Recovery i skonfigurowano partycję
przywracania na rozruchowym dysku twardym. Naciśnięcie klawisza F11 będzie powodować
próbę rozruchu systemu z partycji odzyskiwania i uruchomienie programu HP Backup and
Recovery. Monit F11 = Recovery można ukryć za pomocą opcji „F11 prompt (hidden/
displayed)” (patrz powyżej).
Option ROM prompt (monit opcjonalnej pamięci ROM) — włączony/wyłączony. Włączenie
funkcji spowoduje, że przed ładowaniem pamięci ROM opcji wyświetlany będzie komunikat
systemowy. (Funkcja ta jest obsługiwana jedynie w niektórych modelach).
PLWW Oprogramowanie narzędziowe Computer Setup (F10) 13
Remote wakeup boot source (źródło uruchamiania dla zdalnej aktywacji) — serwer zdalny/
lokalny dysk twardy.
After Power Loss (po wystąpieniu przerwy w zasilaniu) — włączone/wyłączone/poprzedni stan.
Ustawienie tej opcji na:
Off (wyłączone) — powoduje, że komputer pozostaje wyłączony po przywróceniu
zasilania.
On (włączone) — powoduje, że komputer zostaje automatycznie włączony natychmiast
po przywróceniu zasilania.
Previous state (poprzedni stan) — powoduje, że komputer zostaje automatycznie
włączony natychmiast po przywróceniu zasilania, jeśli był włączony w momencie utraty
zasilania.
UWAGA: W przypadku wyłączenia komputera za pomocą wyłącznika na listwie zasilającej,
korzystanie z funkcji wstrzymania/uśpienia i zdalnego sterowania (Remote Management) nie będzie
możliwe.
POST Delay (Oźnienie autotestu POST) — None (Brak), 5, 10, 15 lub 20 sekund. Po
włączeniu tej funkcji autotest POST będzie oźniany o określoną liczbę sekund. Opóźnienie
takie jest czasami wymagane przy bardzo wolnym działaniu dysków twardych na niektórych
kartach PCI (dysk może działać tak wolno, że nie jest jeszcze gotowy do uruchomienia po
zakończeniu autotestu POST). Opóź
nienie autotestu POST daje też użytkownikowi więcej
czasu na naciśnięcie klawisza F10 w celu uzyskania dostępu do programu Computer (F10)
Setup.
Tryb wejścia/wyjścia kontrolera APIC (włączony/wyłączony). Włączenie tej funkcji optymalizuje
działanie systemu operacyjnego Microsoft Windows. W przypadku niektórych innych systemów
operacyjnych funkcja ta musi zostać wyłączona, aby systemy te działały prawidłowo.
Execute Memory Test
(Wykonaj test pamięci)
— niektóre modele
Uruchamia ponownie komputer i wykonuje test POST pamięci.
BIOS Power-On
(Uruchomienie systemu
BIOS)
Umożliwia skonfigurowanie komputera do automatycznego włączenia w określonym czasie.
Onboard Devices
(Urządzenia na płycie
głównej)
Umożliwia konfigurowanie lub wyłączanie urządzeń zainstalowanych na płycie głównej (kontrolera
dyskietek, portu szeregowego i portu równoległego).
PCI Devices
(Urządzenia PCI)
Wyświetla listę aktualnie zainstalowanych urządzeń PCI i ustawień dotyczących ich przerwań
(IRQ).
Umożliwia zmianę konfiguracji ustawień dla przerwań (IRQ) tych urządzeń lub całkowite ich
wyłączenie. Ustawienia te nie mają zastosowania w systemach operacyjnych typu ACPI.
PCI VGA
Configuration
(Konfiguracja PCI VGA)
Wyświetlane tylko wtedy, gdy w systemie włączono jeden lub kilka kontrolerów grafiki PCI oraz
zintegrowane funkcje wideo. Umożliwia określenie, który kontroler VGA będzie kontrolerem
rozruchowym lub podstawowym.
Tabela 6 Program Computer Setup — opcja Advanced (Zaawansowane) — dla zaawansowanych
użytkowników (ciąg dalszy)
14 Oprogramowanie narzędziowe Computer Setup (F10) PLWW
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22

HP Compaq dc5850 Microtower PC instrukcja

Typ
instrukcja
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla