paliwowy. Jeśli filtr jest brudny, należy go przed wlaniem benzyny
wyczyścić. Jeśli filtr siatkowy zostanie uszkodzony należy go
wymienić na nowy.
3. Dokładnie dokręcić korek wlewu paliwa, suchą szmatką zetrzeć
rozlane przypadkowo paliwo.
UŻYTKOWANIE AGREGATU:
n Rozruch silnika
OSTRZEŻENIE: Rozruchowi silnika towarzyszy
iskrzenie. Iskrzenie może spowodować zapalenie
znajdujących się w pobliżu łatwopalnych gazów.
Może to być przyczyną wybuchu i pożaru.
ź Jeżeli na terenie nastąpił wyciek gazu ziemnego lub innego gazu
płynnego, nie należy uruchamiać silnika.
ź Nigdy nie stosować dodatków ułatwiających rozruch i zawierających
lotne i łatwopalne substancje, które mogą wywołać wybuch w
uruchamianym silniku.
ź Przed rozruchem silnika upewnić się, czy świeca zapłonowa, tłumik,
korek wlewu paliwa, korek wlewu oleju i filtr powietrza znajdują się
we właściwym miejscu i czy są dobrze przymocowane.
OSTRZEŻENIE: Silniki wydzielają tlenek węgla,
trujący gaz bez smaku i zapachu. Wdychanie tlenku
węgla może być przyczyną nudności, zasłabnięcia
lub śmierci.
ź Uruchamiać silnik i pracować silnikiem na zewnątrz pomieszczeń.
ź Silnika nie należy uruchamiać lub eksploatować w zamkniętych
pomieszczeniach, nawet przy otwartych drzwiach i oknach.
UWAGA! Przed rozruchem silnika upewnić się czy
odbiorniki prądu nie są podłączone do agregatu.
Po prawidłowym ustawieniu urządzenia w celu jego
uruchomienia należy wykonać następujące czynności:
1. Podczas uruchamiania zimnego silnika, ustawić dźwignię przepust-
nicy ssania (16) w pozycję "ZAMKNIĘTE" (patrz rys. G, str. 3).
Nie zamykać ssania podczas uruchamiania silnika, który jest ciepły lub
jest wysoka temperatura otoczenia.
2. Ustawić włącznik (13) i pokrętło odpowietrznika zapłonu
w korku zbiornika paliwa (2) w pozycji "ON" (WŁ).
3. Ustawić przełącznik trybu EKO (5) w pozycji “OFF”.
4. Pociągnąć delikatnie uchwyt rozrusznika (14) do momentu wyczucia
oporu, a następnie wyciągnąć go energicznie, aby uniknąć odbicia
(patrz rys. H, str. 4). Zalecamy daleko idącą ostrożność przy
uruchamianiu, gdyż można ulec kontuzji ze względu na zmieniający
się opór startera.
OSTRZEŻENIE: Gwałtowne wciąganie linki rozrusznika
(odbicie) bardzo mocno szarpnie rękę w kierunku silnika. W
następstwie może dojść do złamania, pęknięcia kości,
powstania siniaków lub nadciągnięcia mięśnia albo ścięgna.
UWAGA! Po uruchomieniu silnika nie puszczać swobodnie linki startera.
Należy zwalniać ją powoli, hamując lekko jej powrót do pozycji przed
uruchomieniem.
5. Przestawić dźwignię przepustnicy ssania (16) do pozycji „OTWARTE”
(patrz rys. G, str. 4) po rozgrzaniu się silnika przez 2 lub 3 minuty.
n Zatrzymanie silnika
UWAGA! Aby zatrzymać silnik w sytuacji awaryjnej, po prostu
ustaw włącznik (13) w położenie OFF. W normalnych zapłonu
warunkach należy zastosować następującą procedurę:
1. Odłączyć od generatora wszystkie odbiorniki.
2. Ustawić włącznik zapłonu (13) w pozycji"OFF". Zawór paliwa
zamknie się automatycznie.
3. Ustawić pokrętło odpowietrznika (2) w pozycji "OFF" (WYŁ).
n Inteligentne sterowanie silnikiem
Gdy przełącznik trybu EKO (5) zostanie ustawiony w pozycji “ON”
(włączony), jednostka kontroli pracy ekonomicznej ustawia prędkość
silnika odpowiednio do potrzeb podłączonego odbiornika. Umożliwia to
osiągnięcie mniejszego zużycia paliwa i cichej pracy generatora.
Gdy przełącznik trybu EKO (5) zostanie ustawiony w pozycji “OFF”, silnik
pracuje z prędkością znamionową (5000 obr./min.) niezależnie od tego,
czy do generatora podłączony jest odbiornik.
WSKAZÓWKA: Przełącznik trybu EKO należy ustawić w pozycji “OFF” w
przypadku użycia urządzeń elektrycznych, które wymagają dużego
prądu rozruchowego, np. sprężarki lub pompy zatapialnej.
n Użytkowanie agregatu na dużych wysokościach
Na dużych wysokościach mieszanka paliwowo-powietrzna w gaźniku
będzie zbyt bogata i spowoduje spadek mocy silnika oraz zwiększone
zużycie paliwa.
Jeśli używasz agregat na wysokości ponad 1000 m n.p.m., należy
wyposażyć gaźnik w dyszę o mniejszej średnicy i wyregulować skład
mieszanki. Pamiętaj, że może to być wykonane tylko przez
autoryzowany serwis.
Nawet w przypadku właściwego wyregulowania układu zasilania, moc
silnika spada o 3,5% na każde 300 m wysokości.
UWAGA! Moc agregatu również spadnie, jeśli będziesz
go używać na wysokości niższej od tej, na którą jest
ustawiony układ zasilania. Zbyt uboga mieszanka
paliwowo-powietrzna może spowodować przegrzewanie się
silnika i być przyczyną poważnego uszkodzenia.
n Podłączanie odbiorników na prąd zmienny
UWAGA!
Ten model agregatu prądotwórczego ma możliwość
podłączenia obciążenia z napięciem 230 V.
Do agregatu można podłączać wszystkie standardowe odbiorniki
zasilane napięciem przemiennym 230 V (50 Hz) .
UWAGA! Przed rozpoczęciem eksploatacji , agregatu
należy upewnić się, czy łączna moc obciążeń (łączna
moc obciążeń rezystancyjnych, pojemnościowych i
indukcyjnych) nie przekracza 80% mocy znamionowej generatora.
Praca generatora pod przeciążeniem znacznie skróci jego
trwałość.
Niektóre odbiorniki prądu (w szczególności silniki elektryczne,
kompresory itp.) pobierają w momencie startu moc większą niż ich moc
znamionowa i powodują powstawanie dużych obciążeń prądowych w
chwili ich uruchamiania. W związku z tym, jeżeli agregat podłączany jest
do wielu obciążeń lub urządzeń elektrycznych, należy najpierw
podłączyć to, które ma największą moc rozruchową, a następnie kolejne
urządzenie co do wielkości tej mocy. Następnie podłączać kolejne
urządzenia o coraz niższej mocy rozruchowej, kończąc na urządzeniu o
9