Shimano SL-TZ500 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

(Polish)
DM-MDSL001-01
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
Dźwignia przerzutki
RAPIDFIRE Plus
SL-M2000
SL-M3010
SL-M4010
Dźwignia operowana
kciukiem
SL-TZ500
2
SPIS TREŚCI
WAŻNA INFORMACJA ...........................................................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ...................................................................... 4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI .......................................................................6
MONT ................................................................................................................8
Montaż dźwigni przerzutki .........................................................................................................................8
REGULACJA ..........................................................................................................10
Regulacja dźwigni tylnej przerzutki .........................................................................................................10
Regulacja SIS ............................................................................................................................................... 15
Regulacja dźwigni przedniej przerzutki ...................................................................................................17
KONSERWACJA ...................................................................................................24
Wymiana linki .............................................................................................................................................24
Wymiana osłony .........................................................................................................................................25
WAŻNA INFORMACJA
3
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie powinni samodzielnie zajmować się montażem komponentów,
korzystając z podręcznika sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie należy kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy
skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Należy przeczytać wszystkie instrukcje obsługi dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny niż podano w informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki sprzedawcy i instrukcje obsługi można przeglądać w trybie online na naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem
produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Poniższe instrukcje muszą być zawsze przestrzegane w celu zapobieżenia obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością możliwych szkód, które mogą wynikać z
nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu komponentów należy zawsze postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w instrukcji obsługi.
Zaleca się stosowanie wyłącznie oryginalnych części Shimano. Jeśli takie części jak śruby i nakrętki poluzują się lub zostaną uszkodzone, może to
spowodować nagły upadek z roweru i poważne obrażenia.
Ponadto w przypadku nieprawidłowego wykonania regulacji mogą wystąpić problemy, które spowodują nagły upadek z roweru i poważne obrażenia.
Przed wykonaniem czynności konserwacyjnych, np. wymiany części, należy założyć okulary ochronne, które będą chronić oczy.
Po uważnym przeczytaniu niniejszego podręcznika sprzedawcy należy zachować go na przyszłość.
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Podczas używania dźwigni przerzutki należy kręcić ramionami mechanizmu korbowego.
Tarcze mechanizmu korbowego należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym. Ponadto czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem
czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
Należy dokładnie przeczytać podręcznik sprzedawcy przerzutki przedniej, przerzutki tylnej i hamulców.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten podręcznik służy głównie do wyjaśnienia
procedur użytkowania tego produktu.
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
6
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
Do zamontowania produktu potrzebne są następujące narzędzia.
Narzędzie Narzędzie
Klucz imbusowy 5 mm Śrubokręt nr 2
Śrubokręt nr 1 Klucz płaski 9mm
MONT
8
MONTAŻ
Montaż dźwigni przerzutki
MONT
Montaż dźwigni przerzutki
SL-TZ500
(A)
Dźwignię montować w takim położeniu,
w którym nie będzie ona przeszkadzać
działaniu hamulca.
Nie stosować w połączeniu, które
utrudnia działanie hamulca.
(A)
Śrubokręt nr 2
Moment dokręcania
2,5 Nm
UWAGA
Nie otwierać obejmy dźwigni podczas
montażu, ponieważ może dojść do
uszkodzenia obudowy.
Zamontować mechanizm dźwigni tak, aby
nie miał on styczności z dźwignią hamulca
przy przesuwaniu dźwigni z położenia
dolnego do górnego.
SL-M2000/SL-M3010/SL-M4010
(A)
(A)
Klucz imbusowy 5 mm
Moment dokręcania
5 Nm
UWAGA
Zastosować chwyt kierownicy o maksymalnej
średnicy zewnętrznej 36mm.
REGULACJA
10
REGULACJA
Regulacja dźwigni tylnej przerzutki
REGULACJA
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
Regulacja dźwigni tylnej przerzutki
Regulacja górna
1
Obrócić górną śrubę regulacyjną, aby kółko prowadzące było ustawione nad zewnętrzną
powierzchnią najmniejszej zębatki, patrząc z tyłu.
(A)
Zewnętrzna krawędź najmniejszej
zębatki
(B)
Kółko prowadzące
(C)
Górna śruba regulacyjna
UWAGA
Położenie górnej śruby regulacyjnej zależy od
modelu.
A
B
(A)
(B)
(C)
B
A
< Przykład >
2
Następnie założyć łańcuch.
11
REGULACJA
Regulacja dźwigni tylnej przerzutki
Mocowanie i zabezpieczanie linki
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem.
Nanieść smar od końca z oznaczeniem, aby zachować sprawność działania linki.
(A)
Oznaczenie
(A)
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca z oznaczeniem.
Po skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna była jednakowa.
(y) Zwój zachodzący do wewnątrz
(z) Zwój niezachodzący do wewnątrz
(y) (z)
Przykład nieprawidłowego wykonania Przykład prawidłowego wykonania
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą końcówkę pancerza.
(A)
Końcówka pancerza
(A)
12
REGULACJA
Regulacja dźwigni tylnej przerzutki
SL-M2000/SL-M3010/SL-M4010
(A)
SL-TZ500
(A)
Podłączyć linkę do przerzutki tylnej.
(A)
Wyżłobienie
Moment dokręcania
5–7 Nm
UWAGA
Upewnić się, że linka jest dobrze osadzona w
rowku.
13
REGULACJA
Regulacja dźwigni tylnej przerzutki
Regulacja naprężenia linki
Po usunięciu luzu początkowego linki
ponownie przymocować linkę do tylnej
przerzutki, jak pokazano na rysunku.
Regulacja dolna
1
Obracając mechanizmem korbowym, zmienić przełożenie na najniższe.
2
Obrócić dolną śrubę regulacyjną tak, aby kółko prowadzące przesunęło się do położenia
bezpośrednio pod największą zębatką.
(A)
Największa zębatka
(B)
Kółko prowadzące
(C)
Dolna śruba regulacyjna
UWAGA
Położenie dolnej śruby regulacyjnej zależy od
modelu.
(A)
(B)
(C)
A
B
B
A
< Przykład >
14
REGULACJA
Regulacja dźwigni tylnej przerzutki
Jak używać śruby regulacyjnej B
(B)
(C)
(A)
A
A
B
B
A
B
(A)
Największa zębatka
(B)
Najmniejsza zębatka
(C)
Śruba regulacyjna B
1
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią tarczę i największą zębatkę tylną i obrócić ramię
mechanizmu korbowego do tyłu.
2
Następnie obrócić śrubę regulacyjną B, aby ustawić kółko prowadzące tak blisko zębatki, jak
to możliwe, ale tak, aby jej nie dotykało.
3
Następnie ustawić łańcuch na najmniejszej zębatce i powtórzyć powyższe czynności, aby
sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest prawidłowe.
15
Ciąg dalszy na następnej stronie
REGULACJA
Regulacja SIS
Regulacja SIS
1
Poruszyć jeden raz dźwignią przerzutki, aby przesunąć łańcuch z najmniejszej zębatki na 2.
zębatkę.
2
Następnie, naciskając na dźwignię tylko o tyle, aby usunąć luz, obrócić ramieniem
mechanizmu korbowego.
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia przerzutki jest przestawiana tylko o tyle, aby
usunąć luz, a łańcuch dotyka 3. zębatki, licząc od najmniejszej, i hałasuje.
Podczas przełączania na 3. zębatkę, licząc od najmniejszej
Dokręcać pokrętło regulacyjne pancerza, dopóki łańcuch nie wróci na 2. zębatkę, licząc od
najmniejszej.
(A)
Pokrętło regulacyjne
UWAGA
Położenie pokrętła regulacyjnego pancerza
zależy od modelu.
(A)
Kiedy nie słychać dźwięku
Poluzować pokrętło regulacyjne pancerza, dopóki łańcuch nie dotknie 3. zębatki, licząc od
najmniejszej, i nie zacznie hałasować.
(A)
Pokrętło regulacyjne
(A)
3
Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie, kiedy dźwignia przerzuciła
łańcuch na 2. zębatkę, licząc od najmniejszej zębatki, i kiedy została zwolniona) i obrócić
ramię mechanizmu korbowego w prawo.
*
Jeżeli łańcuch dotyka 3. zębatki, licząc od najmniejszej zębatki, i hałasuje, obracać powoli
pokrętłem regulacyjnym pancerza w prawo, dokręcając go, dopóki hałas nie ustąpi i
łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
16
REGULACJA
Regulacja SIS
4
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany przełożeń i sprawdzenia, czy w położeniu któregoś z
przełożeń występuje hałas.
5
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy okresowo smarować
wszystkie elementy przeniesienia napędu.
17
REGULACJA
Regulacja dźwigni przedniej przerzutki
Regulacja dźwigni przedniej przerzutki
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
Regulacja dolna
1
W przypadku modeli wyposażonych w blokadę regulującą Pro-Set najpierw należy
zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
(A)
Blokada regulująca Pro-Set
(B)
Niski
(C)
Środkowy
(D)
Górny
(E)
Punkt indeksu linki
(F)
Najmniejsza tarcza
(G)
Największa zębatka
(A)
(F)
(G)
(E)
(B) (C) (D)
2
Ustawić tak, aby odległość między płytką wewnętrzną osłony łańcucha i łańcuchem wynosiła
0-0,5 mm.
(A)
Typ Top Swing
(B)
Typ Down Swing
(C)
Płytka wewnętrzna osłony
łańcucha
(D)
Łańcuch
(D)
(C)
(A)
(B)
0-0,5 mm
18
REGULACJA
Regulacja dźwigni przedniej przerzutki
Mocowanie i zabezpieczanie linki
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem.
Nanieść smar od końca z oznaczeniem, aby zachować sprawność działania linki.
(A)
Oznaczenie
(A)
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca z oznaczeniem.
Po skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna była jednakowa.
(y) Zwój zachodzący do wewnątrz
(z) Zwój niezachodzący do wewnątrz
(y) (z)
Przykład nieprawidłowego wykonania Przykład prawidłowego wykonania
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą końcówkę pancerza.
(A)
Końcówka pancerza
(A)
19
REGULACJA
Regulacja dźwigni przedniej przerzutki
Mocowanie linki
Mocno ciągnąc linkę, podłączyć ją do przerzutki przedniej.
< Top Swing >
Dokręcić kluczem płaskim lub imbusowym śrubę mocującą linkę.
(A)
Klucz imbusowy 5mm
(Niektóre elementy można
również dokręcać kluczem
płaskim 9mm).
Moment dokręcania
5–7 Nm
UWAGA
Przeciągnąć linkę, jak pokazano na rysunku.
Śruba mocująca
linkę
(A)
(A)
Dolny ciąg Górny ciąg
< Down Swing >
(A)
Klucz imbusowy 5 mm
Moment dokręcania
5–7 Nm
UWAGA
Przeciągnąć linkę, jak pokazano na rysunku.
Śruba mocująca linkę
Dolny ciąg Górny ciąg
(A)
20
REGULACJA
Regulacja dźwigni przedniej przerzutki
Regulacja naprężenia linki
1
Po usunięciu luzu początkowego linki ponownie przymocować linkę do przerzutki przedniej,
jak pokazano na rysunku.
Dolny ciąg Górny ciąg
2
Odciąć nadmiar linki i założyć końcówkę linki.
Regulacja górna
Ustawić tak, aby odległość między płytką zewnętrzną osłony łańcucha i łańcuchem wynosiła
0-0,5 mm.
(A)
Niski
(B)
Środkowy
(C)
Górny
(D)
Największa tarcza
(E)
Najmniejsza zębatka
(F)
Typ Top Swing
(G)
Typ Down Swing
(H)
Płytka zewnętrzna osłony
łańcucha
(I)
Łańcuch
(F)
(G)
(H)
(I)
(A) (B) (C)
(D)
(E)
0-0,5 mm
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26

Shimano SL-TZ500 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla