8
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
• Podczas odwracania roweru kołami do góry lub na bok należy pamiętać, że układ
hamulcowy może zawierać pęcherzyki powietrza w zbiorniku wyrównawczym, które
pozostają tam, jeśli śruby odpowietrzające są zakręcone, lub które gromadzą się w
różnych częściach układu hamulcowego, kiedy jest on używany przez długi czas. Ten
układ hamulców tarczowych nie jest przystosowany do pracy w sytuacjach, gdy rower jest
odwrócony kołami do góry. Jeśli rower zostanie odwrócony kołami do góry lub na bok,
pęcherzyki powietrza w zbiorniku wyrównawczym mogą przemieścić się w kierunku
zacisków. Użycie roweru w takim stanie wiąże się z niebezpieczeństwem niezadziałania
hamulców oraz spowodowania poważnego wypadku. Jeśli rower został odwrócony
kołami do góry lub na bok, przed jazdą na rowerze należy kilkukrotnie nacisnąć dźwignię
hamulca, aby sprawdzić, czy hamulce działają prawidłowo. Jeżeli hamulce nie działają
prawidłowo, wyregulować je zgodnie z następującą procedurą.
Jeśli hamulec nie działa (wolna reakcja) po naciśnięciu dźwigni
Ustawić dźwignię hamulca równolegle do podłoża, a następnie kilkukrotnie lekko
nacisnąć dźwignię hamulca i zaczekać, aż pęcherzyki wrócą do zbiornika
wyrównawczego. Następnie zaleca się usunąć osłonę zbiornika wyrównawczego i
napełnić go olejem mineralnym, aż do usunięcia wszystkich pęcherzyków powietrza. Jeśli
skuteczność działania hamulców jest nadal niezadowalająca, należy odpowietrzyć układ
hamulcowy. (patrz Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie)
• Jeżeli dźwignia zacisku QR znajduje się po tej samej stronie na piaście, co tarcza
hamulcowa, istnieje zagrożenie, że mogą one ze sobą kolidować, co jest niebezpieczne,
dlatego należy sprawdzić, czy nie ma między nimi kontaktu.
• Tarczowe układy hamulcowe SHIMANO nie są kompatybilne z rowerami typu tandem.
Ponieważ rowery typu tandem są cięższe, wzrasta obciążenie działające na układ
hamulcowy podczas obsługi hamulców. Jeżeli w rowerze typu tandem zastosowane
zostaną hydrauliczne hamulce tarczowe, temperatura oleju zbytnio wzrośnie, wskutek
czego w przewodach hamulcowych mogą wystąpić korki parowe albo rozerwania, co z
kolei spowoduje awarię hamulców.
• Podczas montażu zacisku hamulca za pomocą
sworzni mocujących śruby należy użyć śrub
mocujących o odpowiedniej długości.
W przeciwnym przypadku sworznie mocujące
śruby mogą nie zostać pewnie zamocowane, a
śruby mogą wypaść.
Sworzeń mocujący śrubę
Przewód hamulcowy
• Po zamontowaniu przewodu hamulcowego w zespole hamulca, dodaniu oryginalnego
oleju mineralnego SHIMANO i odpowietrzeniu, należy kilkakrotnie nacisnąć dźwignię
hamulca w celu sprawdzenia poprawności pracy hamulców i braku wycieków płynu z
przewodu lub układu.