Shimano SL-TX30 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

(Polish)
DM-SL0004-01
Podręcznik sprzedawcy
Ulepszona manetka sterowana kciukiem •
Manetka sterowana kciukiem
Ulepszona manetka
sterowana kciukiem
SL-FT55
SL-TX50
SL-TX30
Manetka sterowana
kciukiem
SL-TZ20
2
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie powinni samodzielnie zajmować się
montażem komponentów, używając tego podręcznika sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie należy kontynuować montażu. Aby uzyskać
pomoc, należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Należy przeczytać wszystkie instrukcje obsługi dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny, niż podano w informacjach znajdujących się w tym
podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki sprzedawcy i instrukcje obsługi można przeglądać w trybie online na naszej stronie internetowej
(http://si.shimano.com).
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub regionu, w którym podmiot prowadzi
działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym podręcznikiem sprzedawcy
przed użyciem produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Poniższe instrukcje muszą być zawsze przestrzegane w celu zapobieżenia obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażenia i
otoczenia.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością możliwych szkód, które mogą
wynikać z nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu komponentów należy pamiętać, aby przestrzegać procedur podanych w instrukcji obsługi.
Zaleca się korzystanie wyłącznie z oryginalnych części Shimano. Jeśli takie części jak śruby i nakrętki poluzują się lub zostaną
uszkodzone, może to spowodować nagły upadek z roweru i poważne obrażenia. Ponadto w przypadku nieprawidłowego
wykonania regulacji mogą wystąpić problemy, które spowodują nagły upadek z roweru i poważne obrażenia.
Przed wykonaniem czynności konserwacyjnych, np. wymiany części, należy założyć okulary ochronne, które będą
chronić oczy.
Po uważnym przeczytaniu niniejszego podręcznika sprzedawcy należy zachować go na przyszłość.
UWAGA
Należy również upewnić się, że użytkownikom przekazano następujące informacje:
Podczas używania dźwigni przerzutki należy kręcić korbą mechanizmu korbowego.
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym. Ponadto czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem
czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
Należy dokładnie przeczytać instrukcję użytkownika przerzutki przedniej, przerzutki tylnej i hamulców.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten podręcznik służy głównie do wyjaśnienia
procedur użytkowania tego produktu.
4
MONT
Wykaz potrzebnych narzędzi
Do montażu produktu niezbędne są poniższe narzędzia.
Element Narzędzie
Obejma Śrubokręt krzyżakowy nr 2
Montaż dźwigni zmiany biegów
1.
Zamontować dźwignię przerzutki w położeniu, w którym nie będzie ona przeszkadzać działaniu hamulca.
Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
* Kształt dźwigni różni się w zależności od modelu.
Uwaga:
Zamontować mechanizm dźwigni tak, aby nie miał on styczności z dźwignią hamulca przy przesuwaniu dźwigni z położenia
dolnego do górnego.
Uwaga:
Nie otwierać obejmy dźwigni podczas
montażu, ponieważ może dojść do
uszkodzenia obudowy.
Moment obrotowy dokręcania:
2,5 Nm
Śrubokręt krzyżakowy nr 2
5
REGULACJA
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
Regulacja tylnej dźwigni zmiany biegów
Regulacja górna
1.
Obrócić górną śrubę regulacyjną, aby kółko prowadzące było ustawione nad zewnętrzną powierzchnią najmniejszego koła
zębatego, patrząc z tyłu.
* Położenie górnej śruby regulacyjnej zależy od modelu.
2.
Następnie założyć łańcuch.
Mocowanie i zabezpieczanie linki
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z
oznaczeniem.
Nanieść smar od końca z oznaczeniem, aby
zachować sprawność działania linki.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec
przeciwny do końca z oznaczeniem.
Po skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie tak,
aby średnica wewnętrzna była jednakowa.
Podłączyć linkę do przerzutki tylnej.
A
B
B
A
Kółko
prowadzące
Zewnętrzna krawędź najmniejszej zębatki
Śruba regulacji górnej
< Przykład >
Oznaczenie
Przykład prawidłowego
cięcia
Linka
niezachodząca do
wewnątrz
Przykład nieprawidłowego
cięcia
Linka zachodząca
do wewnątrz
Końcówka pancerza
6
1.
Podłączyć linkę do przerzutki tylnej.
Regulacja napięcia linki
1.
Po usunięciu luzu początkowego linki ponownie przymocować linkę do tylnej przerzutki,
jak pokazano na rysunku.
Regulacja dolna
1.
Obracając mechanizmem korbowym, zmienić bieg na najniższy.
2.
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko prowadzące przesunęło się do położenia bezpośrednio pod
największą zębatką.
* Położenie dolnej śruby regulacyjnej zależy od modelu.
Wyżłobienie
A
B
B
A
Kółko
prowadzące
Śruba regulacji dolnej
Największa zębatka
< Przykład >
Moment dokręcania: 5,0 - 7,0 Nm
Uwaga:
Upewnić się, że linka jest przymocowana w rowku.
Pociągnąć
7
Jak używać śruby regulacyjnej B
<RD-TX75/RD-TX55/RD-TX35>
1.
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią tarczę i największą zębatkę tylną i obrócić ramię mechanizmu korbowego do tyłu.
2.
Następnie obrócić śrubę regulacyjną B, aby ustawić kółko prowadzące tak blisko zębatki, jak to możliwe, ale tak, aby jej nie
dotykało.
3.
Następnie ustawić łańcuch na najmniejszej zębatce i powtórzyć powyższe czynności, aby sprawdzić, czy napięcie łańcucha
jest prawidłowe.
<RD-TZ50>
1.
W celu uzyskania właściwego przełączania biegów ustawić łańcuch na najmniejszej tarczy z przodu i na największej zębatce
z tyłu.
2.
Następnie obrócić śrubę regulacyjną B w taki sposób, aby odległość między końcówką wolnobiegu a końcówką kółka
prowadzącego wynosiła około 10 mm.
3.
Następnie ustawić łańcuch na najmniejszej zębatce i powtórzyć powyższe czynności, aby sprawdzić, czy napięcie łańcucha
jest prawidłowe.
Regulacja SIS
1.
Poruszyć jeden raz dźwignią, aby przesunąć łańcuch z najmniejszej zębatki na drugą zębatkę.
A
A
B
B
A
B
Największa zębatka
Najmniejsza zębatka
Śruba regulacyjna B
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia przerzutki jest przestawiana tylko tyle, aby
usunąć luz, a łańcuch dotyka trzeciej zębatki, licząc od najmniejszej zębatki, i hałasuje.
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia przerzutki jest przestawiana tylko tyle, aby
usunąć luz, a łańcuch dotyka trzeciej zębatki, licząc od najmniejszej zębatki, i hałasuje.
8
2.
Następnie, naciskając na dźwignię aż do oporu, obrócić ramieniem mechanizmu korbowego.
Podczas przełączania na trzecią zębatkę, licząc od najmniejszej zębatki
Dokręcać pokrętło regulacyjne pancerza dopóki łańcuch nie wróci na drugą zębatkę, licząc od najmniejszej zębatki.
* Położenie pokrętła regulacyjnego pancerza zależy od modelu.
Kiedy nie słychać dźwięku
Poluzować pokrętło regulacyjne pancerza, dopóki łańcuch nie dotknie trzeciej zębatki, licząc od najmniejszej zębatki, i nie
zacznie hałasować.
3.
Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie, kiedy dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą zębatkę, licząc od
najmniejszej zębatki, i kiedy została puszczona) i obrócić ramię mechanizmu korbowego w prawo.
Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej zębatki, licząc od najmniejszej zębatki, i hałasuje, obracać powoli pokrętłem regulacyjnym
pancerza, dokręcając go, dopóki hałas nie ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
4.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy w położeniu któregoś z biegów występuje hałas.
5.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy okresowo smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
Pokrętło regulacyjne
Pokrętło regulacyjne
9
Regulacja przedniej dźwigni zmiany biegów
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
Regulacja dolna
W przypadku modeli wyposażonych w blokadę regulującą Pro-Set najpierw należy zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Ustawić tak, aby odległość między prowadnicą wewnętrzną przerzutki i łańcuchem wynosiła 0-0,5 mm.
Mocowanie i zabezpieczanie linki
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z
oznaczeniem.
Nanieść smar od końca z oznaczeniem, aby
zachować sprawność działania linki.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec
przeciwny do końca z oznaczeniem.
Po skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie tak,
aby średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą
końcówkę pancerza.
Niski Środk.
Punkt indeksu linki
Górne
Blokada regulująca Pro-Set
Najmniejsza tarcza
Największa zębatka
Typ Top Swing
Typ Down Swing
0-0,5 mm
Prowadnica wewnętrzna
Łańcuch
Oznaczenie
Przykład
prawidłowego
cięcia
Linka
niezachodząca do
wewnątrz
Przykład
nieprawidłowego
cięcia
Linka zachodząca
do wewnątrz
Końcówka
pancerza
10
Zabezpieczenie linki
Mocno ciągnąc linkę, podłączyć ją do przerzutki przedniej.
< Top swing >
Do przykręcania śrub mocujących linkę należy użyć klucza płaskiego lub imbusowego.
< Down Swing >
Prowadzenie dolne
Uwaga:
Przeciągnąć linkę, jak pokazano na rysunku.
Klucz imbusowy 5 mm
(Niektóre elementy można
również dokręcać kluczem
płaskim 9 mm).
Górny ciąg
Śruba mocująca linkę
Klucz imbusowy 5 mm
(Niektóre elementy można
również dokręcać kluczem
płaskim 9 mm).
Moment obrotowy dokręcania:
5,0 - 7,0 Nm
Prowadzenie dolne Górny ciąg
Klucz imbusowy 5 mm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę, jak
pokazano na rysunku.
Śruba mocująca
linkę
Moment obrotowy dokręcania:
5,0 - 7,0 Nm
11
Regulacja napięcia linki
1.
Po usunięciu luzu początkowego linki ponownie przymocować linkę do przedniej przerzutki, jak pokazano na rysunku.
2.
Odciąć nadmiar linki wewnętrznej i założyć końcówkę linki.
Regulacja górna
Ustawić tak, aby odległość między prowadnicą zewnętrzną przerzutki i łańcuchem wynosiła 0-0,5 mm.
Prowadzenie dolne Górny ciąg
Pociągnąć
Pociągnąć
Typ Top Swing
Typ Down Swing
0-0,5 mm
Prowadnica zewnętrzna
Łańcuch
Największa tarcza
Najmniejsza
zębatka
Niski Środk. Górne
12
Regulacja na środkowej tarczy
Regulacja nie jest konieczna, ponieważ typ LN (wykorzystujący tarcie) nie jest wyposażony w pokrętło regulacyjne pancerza.
Ustawić tak, aby odległość między prowadnicą wewnętrzną przerzutki i łańcuchem wynosiła 0-0,5 mm.
* Wyregulować dźwignię po jej naciśnięciu od położenia górnego do środkowego, a nie od położenia dolnego do środkowego.
Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu regulacji przestawić dźwignię zmiany biegów w celu sprawdzenia zmiany biegów
(również w przypadku, kiedy zmiana biegu stanie się trudna w czasie użytkowania).
* Aby wykonać regulację, obracać śrubę o 1/8 obrotu.
Jeżeli łańcuch spada na stronę korby. Obrócić górną śrubę regulacyjną w prawo.
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej tarczy na dużą tarczę.
Naciągnąć linkę. Jeśli czynność nie poprawi działania,
obrócić górną śrubę regulacyjną w lewo.
Jeżeli trudna jest zmiana z największej tarczy na średnią
tarczę.
Poluzować linkę.
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę osi suportu. Obrócić dolną śrubę regulacyjną w prawo.
Jeżeli w czasie zmiany z największej tarczy średnia tarcza
jest pomijana.
Naciągnąć linkę.
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej tarczy na małą tarczę. Obrócić dolną śrubę regulacyjną w lewo.
Niski
Środk.
Górne
Środkowa
tarcza
Największa zębatka
Pokrętło regulacyjne
pancerza
0-0,5 mm
Prowadnica
wewnętrzna
Łańcuch
13
KONSERWACJA
Wymiana linki
Nacisnąć przycisk, aby ustawić łańcuch na pozycji pierwszej (górnej z tyłu i dolnej z przodu), a następnie przeciągnąć linkę.
* Kształt dźwigni różni się w zależności od modelu.
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14

Shimano SL-TX30 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla