Shimano PD-RS500 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

(Polish)
DM-RAPD001-03
DURA-ACE
PD-R9100
ULTEGRA
PD-R8000
105
PD-R7000
SM-PD63
SM-PD65
Spoza serii
PD-RS500
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
Pedały SPD-SL
2
SPIS TREŚCI
WAŻNA INFORMACJA ...........................................................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ...................................................................... 4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI .......................................................................7
MONTAŻ ................................................................................................................9
Rodzaje bloków ............................................................................................................................................9
Mocowanie bloków ...................................................................................................................................10
W przypadku stosowania podkładki dystansowej bloku SM-SH20 (nie dołączona) ..............................11
Regulacja położenia bloku ........................................................................................................................12
Montowanie pedałów na ramionach mechanizmu korbowego .............................................................13
KONSERWACJA ...................................................................................................15
Regulacja napięcia sprężyny pedałów ......................................................................................................15
Wymiana bloku ..........................................................................................................................................16
................................................................................................................................................................16
Montaż odblasków ....................................................................................................................................22
WAŻNA INFORMACJA
3
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie powinni samodzielnie zajmować się montażem komponentów,
korzystając z podręcznika sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie należy kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy
skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Należy przeczytać wszystkie instrukcje obsługi dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny niż podano w informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki sprzedawcy i instrukcje obsługi można przeglądać w trybie online na naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
Klienci, którzy nie używają Internetu mogą być zmuszeni do skontaktowania się z punktem sprzedaży, aby otrzymać kopię drukowaną podręcznika
użytkownika.
Można wydrukować podręcznik użytkownika, aby przekazać go klientowi lub poprosić najbliższe biuro sprzedaży firmy SHIMANO o kopię drukowaną
podręcznika użytkownika.
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem
produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Aby zapobiec obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia, należy zawsze przestrzegać poniższych instrukcji.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością możliwych szkód, które mogą wynikać
znieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE DLA RODZICA/OPIEKUNA
Ze względu na bezpieczeństwo dzieci powinny używać tego produktu zgodnie z poniższymi informacjami. Zarówno opiekunowie, jak i dzieci
powinnizdobyć odpowiednią wiedzę na temat zawartości tego podręcznika. Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować poważnymi
obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur zawartych w instrukcji.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części SHIMANO. Poluzowanie lub uszkodzenie takich części, jak śruby i nakrętki może spowodować
spadnięcie z roweru i poważne obrażenia.
Ponadto, jeśli regulacje nie zostaną wykonane prawidłowo, może to spowodować spadnięcie z roweru i poważne obrażenia.
Przed wykonaniem czynności konserwacyjnych, np. wymiany części, należy założyć okulary ochronne lub gogle.
Po uważnym przeczytaniu niniejszego podręcznika sprzedawcy należy zachować go na przyszłość.
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Jeżeli poniższe zalecenia nie będą przestrzegane, buty mogą nie wypiąć się z pedałów, kiedy to konieczne, lub wypiąć się nieoczekiwanie albo
przypadkowo, czego konsekwencją mogą być poważne obrażenia.
Pedały SPD zaprojektowano w taki sposób, aby wypinały się tylko wtedy, gdy jest to zamierzone. Nie zaprojektowano ich w celu automatycznego
wypinania w razie upadku z roweru.
Przed rozpoczęciem jazdy w takim obuwiu i z takimi pedałami należy potwierdzić znajomość zasady działania mechanizmu blokowania/wypinania
pedałów i bloków (butów).
Przed rozpoczęciem jazdy z takimi pedałami i w takim obuwiu nacisnąć hamulce, a następnie postawić jedną stopę na ziemi i wypróbować wpinanie
iwypinanie każdego z butów z pedału, dopóki ta czynność nie będzie wykonywana w sposób naturalny i z minimalnym wysiłkiem.
Do czasu opanowania wpinania i wypinania obuwia z pedałów należy jeździć po płaskich powierzchniach.
Przed jazdą należy, wyregulować napięcie sprężyny stosownie do upodobań. Jeśli napięcie sprężyny będzie niewielkie, bloki mogą przypadkowo
wypiąć się, powodując utratę równowagi i upadek z roweru. Jeśli napięcie sprężyny będzie duże, wypięcie bloków będzie utrudnione.
W czasie jazdy z małą prędkością lub w przypadku konieczności przerwania jazdy (np. w czasie zawracania, dojazdu do skrzyżowania, jazdy pod górę
lub pokonywania zakrętu bez widoczności), należy wcześniej wypiąć buty z pedałów, aby w razie konieczności można było szybko postawić stopy na
ziemi.
W przypadku jazdy w niekorzystnych warunkach należy zastosować mniejsze napięcie sprężyny mocowania bloków pedałów.
Bloki i wiązania powinny być utrzymywane w czystości w celu zapewnienia swobodnego wpinania oraz wypinania.
Należy pamiętać o okresowej kontroli zużycia bloków. Jeśli bloki są zużyte, należy je wymienić i zawsze należy sprawdzać napięcie sprężyny przed
jazdą i po wymianie bloków pedałów.
Przerwać jazdę, jeżeli odblaski są zabrudzone lub uszkodzone. W przeciwnym razie inne osoby będą miały trudność z zauważeniem roweru.
Z tym produktem należy stosować tylko obuwie SPD-SL. Wszelkie inne rodzaje obuwia mogą nie wypiąć się z pedału lub wypiąć się niespodziewanie.
Należy używać wyłącznie bloków SHIMANO (SM-SH10/SM-SH11/SM-SH12) i upewnić się, że śruby mocujące zostały mocno dokręcone do butów.
Podczas jazdy po drogach publicznych należy pamiętać o przymocowaniu do roweru odblasków.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
5
Podkładka dystansowa bloku SM-SH20
Ta podkładka dystansowa jest przeznaczona do regulacji długości lewej i prawej nogi, gdy bloki SHIMANO są zamontowane do butów SHIMANO do
wyścigów szosowych. Nigdy nie używać innych kombinacji.
Bloki kompatybilne z podkładką dystansową to SM-SH10, SM-SH11 i SM-SH12.
Przed zamontowaniem tej podkładki dystansowej do buta należy zapoznać się z instrukcjami użytkownika odpowiednich butów i pedałów.
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy nie ma luzu w złączach lub połączeniach.
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy w blokach lub podkładkach dystansowych nie ma luzów.
Jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia roweru.
W przypadku problemów z częściami obrotowymi pedałów może być konieczna ich regulacja. Należy skontaktować się ze sprzedawcą lub
punktemsprzedaży.
Należy pamiętać o okresowym dokręcaniu ramion mechanizmu korbowego i pedałów w punkcie sprzedaży lub u sprzedawcy roweru.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających z normalnego użytkowania i starzenia się.
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten podręcznik służy głównie do wyjaśnienia
procedur użytkowania tego produktu.
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
7
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
Do montażu, regulacji i konserwacji roweru wymagane są wymienione poniżej narzędzia.
Narzędzie Narzędzie Narzędzie
Klucz imbusowy 2,5mm Klucz płaski 10mm Wkrętak nr 2
Klucz imbusowy 4mm Klucz 15 mm TL-PD40
Klucz imbusowy 8mm Klucz płaski 17mm
Klucz płaski 7mm Klucz płaski 20mm
MONT
MONTAŻ
Rodzaje bloków
9
MONT
Rodzaje bloków
SM-SH10
SM-SH11
(PD-R8000/PD-R7000/PD-RS500: standard)
SM-SH12
(PD-R9100: standard)
Czerwony Żółty Niebieski
Szerokie Wąskie Szerokie
Sztywne
W przypadku poprawnego wczepienia butów
do pedałów nie występują luzy.
Nie występują luzy.
Tryb automatycznego dopasowania
W przypadku wpięcia butów do pedałów
występuje pewien luz boczny.
Tryb z trzpieniem środkowym z przodu
Na środku butów występują niewielkie luzy.
MONTAŻ
Mocowanie bloków
10
Mocowanie bloków
Należy umieścić blok na spodzie każdego buta, jak pokazano na rysunku, a następnie
tymczasowo dokręcić śruby mocujące bloku.
(A)
Śruba mocująca bloku
(B)
Podkładka bloku
(C)
Blok
(D)
Klucz imbusowy 4mm
UWAGA
Podczas montażu bloku użyć podkładki bloku
i śruby mocującej blok dołączonych do pedału
SHIMANO. Użycie innych śrub mocujących
blok może spowodować uszkodzenie części
mocującej blok.
SM-SH11
(A) (D)
(B)
(C)
MONTAŻ
W przypadku stosowania podkładki dystansowej bloku SM-SH20 (nie dołączona)
11
W przypadku stosowania podkładki dystansowej bloku SM-SH20 (nie dołączona)
Tymczasowo zamocować podkładkę dystansową bloku wraz z blokiem z tyłu buta
wkolejności przedstawionej na rysunku.
W celu regulacji zakresów należy użyć śruby o odpowiedniej długości, podanej w poniższej
tabeli. Zakres regulacji do 1-5mm.
Podczas montażu umieścić podkładki dystansowe bloku podkładki bloku 1mm i 2mm jedna
na drugiej.
Zakres regulacji
Podkładka
dystansowa bloku
1mm
Podkładka
dystansowa bloku
2mm
Odpowiednia śruba
1mm 1 -
Standardowa lub M
(średnia)
2mm - 1 M (średnia)
3mm 1 1
M (średnia) lub L
(długa)
4mm - 2 L (długa)
5mm 1 2 L (długa)
Rozmiary śrub Standardowa: 8mm M: 10mm L: 13,5mm
(A)
Śruba mocująca bloku
(B)
Podkładka bloku
(C)
Blok
(D)
Podkładka dystansowa bloku
(E)
Klucz imbusowy 4mm
UWAGA
Podczas montażu bloku użyć śruby
mocującej blok przeznaczonej wyłącznie
dotego celu (standardowa śruba dołączona
do pedału lub śruba średnia albo długa
dołączona do SM-SH20) oraz podkładki
bloku dołączonej do pedału.
Zastosowanie śruby o nieodpowiedniej
długości może spowodować uszkodzenie
bloku lub uniemożliwić nakręcenie
nakrętki.
SM-SH11
(A)
(B)
(C)
(D)
(E)
MONTAŻ
Regulacja położenia bloku
12
Regulacja położenia bloku
1
Blok ma zakres regulacji 11mm do
przodu i do tyłu oraz 5mm w lewo
iwprawo.
Po zdemontowaniu końcówek nakrętek
bloku (plastikowych) z podeszwy zakres
regulacji do przodu i do tyłu wzrasta do
22mm.
Po tymczasowym zamocowaniu bloków
należy je wyregulować, wielokrotnie
wpinając i wypinając kolejno bloki, aby
określić ich optymalne położenie
dostosowane do własnych wymagań.
2
Po określeniu optymalnych pozycji bloku, mocno dokręcić śruby mocujące bloku kluczem
imbusowym 4mm.
Moment dokręcania
5–6 Nm
MONTAŻ
Montowanie pedałów na ramionach mechanizmu korbowego
13
Montowanie pedałów na ramionach mechanizmu korbowego
1
Gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec klinowaniu się pedałów.
2
PD-R9100/PD-R8000/
PD-R7000
(A)
(B)
PD-RS500
Aby zamontować pedały do ramion
mechanizmu korbowego, należy użyć
klucza imbusowego 8mm lub klucza
15 mm.
(A)
Klucz imbusowy 8mm
(B)
Klucz 15 mm
Moment dokręcania
35–55 Nm
WSKAZÓWKI
Zwrócić uwagę na różnicę między lewym
iprawym pedałem.
Prawy pedał Lewy pedał
Brak nacięcia na
końcówce
trzpienia śruby
Nacięcie na
końcówce
trzpienia śruby
Gwint
prawoskrętny
Gwint lewoskrętny
3
W przypadku wykrycia nierówności należy je usunąć.
KONSERWACJA
KONSERWACJA
Regulacja napięcia sprężyny pedałów
15
KONSERWACJA
Regulacja napięcia sprężyny pedałów
W razie potrzeby należy dostosować siłę sprężyny do optymalnego poziomu zapewniającego łatwe wpinanie i wypinanie bloków z pedałów.
Napięcie sprężyny wiązań jest regulowane przez obracanie śruby regulacyjnej znajdującej się
z tyłu każdego wiązania.
Każde kliknięcie śruby regulacyjnej oznacza zmianę napięcia o jeden stopień. Na każdy
obrót przypadają cztery kliknięcia Klikanie śrubą regulacyjną oznacza zmianę napięcia
ojeden krok. Podczas każdego obrotu występują cztery kliknięcia.
Obrót śruby regulacyjnej w prawo zwiększa napięcie sprężyny, a jej obrót w lewo zmniejsza
napięcie sprężyny.
(y) Zmniejszenie
(z) Zwiększenie
(A)
Klucz imbusowy 2,5mm
(B)
Śruba regulacyjna
(C)
Wskaźnik
UWAGA
Nie wolno obracać śruby poza punkt,
w którym wskaźnik pokazuje
maksymalne lub minimalne napięcie.
Aby zapobiec przypadkowemu
wypinaniu się butów i mieć pewność,
że można je wyczepić w razie
potrzeby, należy odpowiednio
wyregulować napięcie wszystkich
sprężyn.
Jeżeli bloki nie będą ustawione
równomiernie, może to utrudnić
wpinanie i wypinanie z pedału.
Napięcia sprężyn dla prawego
ilewego pedału powinny być
ustawione na równe wartości.
Należy wyrównać napięcie sprężyn
wobu pedałach, korzystając ze
wskaźników napięcia i zliczając
liczbęobrotów śrub regulacyjnych.
(B)
(C)
(A)
(y)
(y)
(z)
(z)
KONSERWACJA
Wymiana bloku
16
Wymiana bloku
Bloki zużywają się i należy je okresowo wymieniać. Bloki powinny zostać wymienione, gdy wystąpią trudności z wypinaniem lub gdy ich wypięcie będzie
wymagać znacznie mniejszego wysiłku niż kiedy były nowe.
UWAGA
Jeśli kolorowy element bloku zużyje się, należy wymienić blok na nowy.
Przód: Bloki należy wymienić, gdy czarna warstwa znajdująca się pod blokami będzie
widoczna.
Tył: Wymiana jest konieczna, gdy blok ulegnie zużyciu do poziomu linii oznaczającej
konieczność wymiany.
Blok
Linia
oznaczająca
konieczność
wymiany
Przód
Tył
Regulacja jest wymagana, jeśli obracające się części nie działają prawidłowo. Należy wykonać procedurę opisaną poniżej.
PD-R9100
Demontaż osi
1
Odkręcić nakrętkę blokującą za pomocą klucza płaskiego 20mm, np. TL-HS40.
2
Odkręcić stożek gwintowany za pomocą klucza płaskiego 17mm, np. TL-HS37, a następnie
wysunąć oś.
3
Wyciągnąć kulki (9 szt.) znajdujące się w otworze korpusu pedału.
(y) Klucz płaski 17mm
(z) Klucz płaski 20mm
(A)
Gumowa uszczelka
(B)
Stożek gwintowany
(C)
Nakrętka blokująca
(D)
Kulki (17 szt.)
(E)
Kulki (9 szt.)
UWAGA
Nakrętka blokująca i stożek gwintowany do
prawego pedału mają gwint lewoskrętny,
ado lewego pedału – gwint prawoskrętny.
(B)
(A)
(y)
(z)
(C)
(D)
(E)
KONSERWACJA
17
Montaż osi
1
Umieścić kulki (9 szt.) w otworach korpusu pedału, a następnie nałożyć około 0,9 g smaru.
2
Zamontować części na osi w sposób pokazany na rysunku i nasmarować końcówkę osi oraz
stożka gwintowanego.
3
Połączyć ze sobą elementy [1] i [2].
(x) Podczas montażu gumowej
uszczelki i nakrętki blokującej
należy zwrócić uwagę na
kierunekczęści.
(y) Klucz płaski 17mm
(z) Klucz płaski 20mm
(A)
Gumowa uszczelka
(B)
Stożek gwintowany
(C)
Nakrętka blokująca
(D)
Kulki (17 szt.)
(E)
Kulki (9 szt.)
UWAGA
Usunąć stary smar.
Nakrętka blokująca i stożek
gwintowany do prawego pedału mają
gwint lewoskrętny, a do lewego
pedału – gwint prawoskrętny.
[2]
[1]
(B)
(x)
(y)
(z)
(A)
(D)
(E)
(C)
KONSERWACJA
18
Regulacja obrotu osi
1
Aby dokonać regulacji obrotów, obrócić stożek gwintowany, używając klucza
płaskiego17mm.
2
Po zabezpieczeniu stożka gwintowanego dokręcić nakrętkę blokującą (20mm).
Moment dokręcania
10–15 Nm
UWAGA
Wykonać regulację w taki sposób, aby
osiągnąć płynny obrót bez luzów po
umieszczeniu osi w pedale.
PD-R8000/PD-R7000
1
Odkręcić tuleję zabezpieczającą i wysunąć oś.
(A)
Tuleja zabezpieczająca
(B)
Konus
(C)
Nakrętka blokująca
UWAGA
Tuleja zabezpieczającą prawego pedału ma
gwint lewoskrętny; tuleja zabezpieczającą
lewego pedału ma gwint prawoskrętny.
(B)
(C)
(A)
PD-R8000
(B)
(C)
(A)
PD-R7000
2
Za pomocą oryginalnego narzędzia SHIMANO TL-PD63 lub TL-PD33 albo klucza 7 mm lub
10 mm obróć stożek (10 mm) w celu wyregulowania obrotu.
Ciąg dalszy na następnej stronie
KONSERWACJA
19
Ciąg dalszy na następnej stronie
3
Po zabezpieczeniu stożka dokręcić nakrętkę blokującą (7 mm).
Moment dokręcania
5–7 Nm
UWAGA
PD-R8000
Gwint prawoskrętny: czarny (bez szczeliny)
Jeśli założona nakrętka blokująca jest
czarna (bez szczeliny), stożek i nakrętka
blokująca mają gwint prawoskrętny.
Gwint lewoskrętny: czarny (ze szczeliną),
srebrny
Jeśli założona nakrętka blokująca jest
srebrna lub czarna (ze szczeliną), stożek i
nakrętka blokująca mają gwint
lewoskrętny.
Ustawić stożek w taki sposób, aby osiągnąć
płynny obrót bez luzów po umieszczeniu
osi w pedale.
PD-R7000
Stożek i nakrętka blokująca do prawego
pedału mają gwint lewoskrętny, a do
lewego pedału — gwint prawoskrętny.
Ustawić stożek w taki sposób, aby osiągnąć
płynny obrót bez luzów po umieszczeniu
osi w pedale.
Podczas montażu bieżni zewnętrznej
łożyska należy zwrócić uwagę na kierunek
części.
WSKAZÓWKI
Części obrotowe są przymocowane, gdy oś
jest umieszczona w pedale. Przed konfiguracją
należy je delikatnie poluzować.
4
Usunąć stary smar z dolnej części wiązania pedału i nałożyć tam odpowiednią ilość nowego
smaru.
WSKAZÓWKI
Nałożyć taką ilość smaru, aby smar nie
wypływał po zamocowaniu osi w pedale
(około 1,5g).
KONSERWACJA
20
Ciąg dalszy na następnej stronie
5
Dokręcić tuleję zabezpieczającą i wsunąć oś.
(A)
Gumowa uszczelka
(B)
Tuleja zabezpieczająca
(C)
Bieżnia zewnętrzna łożyska
Moment dokręcania (PD-R8000)
10–12 Nm
Moment dokręcania (PD-R7000)
8–10 Nm
(A)
(B)
(C)
PD-R8000
(C)
(B)
PD-R7000
PD-RS500
1
Odkręcić tuleję zabezpieczającą i wysunąć oś.
(A)
Tuleja zabezpieczająca
(B)
Konus
(C)
Nakrętka blokująca
UWAGA
Tuleja zabezpieczającą prawego pedału ma
gwint lewoskrętny; tuleja zabezpieczającą
lewego pedału ma gwint prawoskrętny.
(A)
(B)
(C)
2
Za pomocą oryginalnego narzędzia SHIMANO TL-PD63 lub TL-PD33 albo klucza 7 mm lub
10 mm obróć stożek (10 mm) w celu wyregulowania obrotu.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23

Shimano PD-RS500 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla