Shimano SL-M9100 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

(Polish)
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
DŹWIGNIA PRZERZUTKI
XTR
SL-M9100
DEORE XT
SL-M8100
SLX
SL-M7100
Dźwignia wspornika
siodełka
SL-MT800
DM-MASL001-02
2
SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI ...............................................................................2
WAŻNA INFORMACJA ...............................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ..........................................4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI ...........................................7
MONTAŻ / DEMONT ..............................................................8
Montaż dźwigni przerzutki ...................................................................8
• Typ standardowy ...................................................................................................................... 8
• I-SPEC EV ................................................................................................................................... 9
Montaż dźwigni wspornika siodełka .................................................12
REGULACJA .............................................................................17
Regulacja ustawienia „stop” dźwigni (dźwignia MONO) ................. 17
• SL-M9100 ................................................................................................................................. 18
• SL-M8100/SL-M7100 ............................................................................................................... 19
KONSERWACJA .......................................................................20
Wymiana linki .......................................................................................20
• Dźwignia przerzutki ............................................................................................................... 20
• Dźwignia przerzutki (dźwignia MONO) ............................................................................... 21
• Dźwignia wspornika siodełka ................................................................................................ 23
Wymiana mechanizmu dźwigni przerzutki ........................................25
Wymiana klocka dźwigni (dźwignia przerzutki) ...............................29
• SL-M9100 ................................................................................................................................. 29
• SL-M8100 ................................................................................................................................. 30
3
WAŻNA INFORMACJA
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników
rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie
powinni samodzielnie zajmować się montażem elementów, używając tego podręcznika
sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie
należy kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy skontaktować się z punktem
sprzedaży lub sprzedawcą rowerów.
Należy przeczytać wszystkie podręczniki dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny, niż podano w
informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki oraz dokumentacja techniczna są dostępne online pod adresem:
https://si.shimano.com.
Klienci, którzy mają ograniczony dostęp do Internetu mogą skontaktować się z
dystrybutorem SHIMANO lub którymkolwiek z biur SHIMANO, aby zdobyć podręcznik
użytkownika w wersji drukowanej.
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub
regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym
podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem produktu i przestrzegać go podczas
jego użytkowania.
Poniższe instrukcje muszą być zawsze przestrzegane w celu zapobieżenia obrażeniom oraz
uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością
możliwych uszkodzeń, które mogą wynikać z nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią
albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować
śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować
obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur zawartych w instrukcji.
Używać wyłącznie oryginalnych części SHIMANO. Jeśli element lub część zapasowa
zostanie nieprawidłowo zamontowana, może to spowodować usterkę elementu bądź
utratę panowania nad rowerem i wypadek.
Podczas przeprowadzania prac konserwacyjnych takich jak wymiana elementów
należy mieć na sobie zatwierdzone okulary ochronne.
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Podczas działania dźwigni przerzutki należy kręcić ramionami mechanizmu korbowego.
Jeżeli zmiana przełożeń nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować
wszystkie części ruchome.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających z
normalnego użytkowania i starzenia się.
Montaż na rowerze i konserwacja:
Przed użyciem nasmarować linkę oraz elementy ślizgowe pancerza, aby zapewnić
swobodne ślizganie się linki.
Należy użyć linki OT-SP41 i prowadnicy linki (SM-SP17/SP18) w celu uzyskania płynnego
działania.
Do smarowania linki przerzutki stosuje się smar specjalny. Nie należy stosować smaru
wysokiej jakości ani innych środków smarnych. W przeciwnym razie może dojść do
pogorszenia wydajności zmiany przełożeń.
Należy zastosować nieco dłuższy pancerz nawet w przypadku, gdy kierownica jest
skręcona maksymalnie w dowolną stronę. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia
przerzutki nie dotyka ramy roweru, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Jeśli nie można wykonać regulacji zmiany przełożeń, sprawdzić wyrównanie haków
tylnego trójkąta oraz czy linka jest nasmarowana i czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt
krótki.
5
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
Lista użytych linek
Oznaczona linka Zalecany model pancerza
SL-M9100
Ø 1,2 mm
Pancerz SP41
SP41
Ø 4 mm
SL-M8100
SL-M7100
SL-MT800
Przeciwległa strona
Ø 1,2 mm
* Należy zapoznać się z listą zalecanych końcówek pancerza.
* Do linki nie może przylegać kurz. Jeśli z linki zostanie wytarty smar, zalecamy użycie
smaru SIS SP41 (Y04180000).
6
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
Lista zalecanych końcówek pancerza (SL-M9100/SL-M8100/SL-M7100)
[1] [2] [3]
A BB C D
[4]
E
[1]
[1]
[3]
[4]
[4]
[2]
[3]
[3]
[3]
[3]
[3]
Prowadnica linki suportu
lub
Typ końcówki pancerza Uwagi
A
Uszczelniona końcówka pancerza
(aluminiowa)
Strona przedniej/tylnej przerzutki
Zalecana, gdy pancerz przemieszcza się zbyt daleko, np.
rowery z ramą z zawieszeniem
B
Uszczelniona końcówka pancerza
(żywiczna)
Strona przedniej/tylnej/dźwigni przerzutki
C
Uszczelniona końcówka pancerza z
noskiem
Uchwyt pancerza z boku ramy
D Gumowa osłona
E
Końcówka pancerza z długim noskiem
uszczelniającym
Zalecane dla rowerów z wewnętrznym prowadzeniem
linek, bez kątów prostych i/lub w których dochodzi do
kontaktu linki z metalem ramy w miejscu wejścia w ramę
Zalecana końcówka pancerza SL-MT800 to uszczelniona końcówka pancerza (żywiczna)
dla strony dźwigni i strony wspornika siodełka.
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten
podręcznik służy głównie do wyjaśnienia procedur użytkowania produktu.
7
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
W celu montażu / demontażu, regulacji i konserwacji potrzebne są poniższe narzędzia.
Narzędzie
Klucz imbusowy 2 mm
Klucz imbusowy 2,5 mm
Klucz imbusowy 3 mm
Klucz imbusowy 4 mm
Śrubokręt krzyżykowy [nr 0]
Śrubokręt krzyżykowy [nr 1]
Śrubokręt krzyżykowy [nr 2]
Wkrętak płaski (o szerokości 4,5–5,5 mm)
TL-CT12
8
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni przerzutki
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni przerzutki
Montując części na ramie z włókna węglowego/kierownicy należy sprawdzić u producenta ramy
z włókna węglowego lub kierownicy zalecany moment dokręcania. Uniknie się w ten sposób
uszkodzenia ramy/kierownicy wynikającego ze zbytniego dokręcania lub niewłaściwego
zamocowania elementów.
Typ standardowy
1. Dokręcić śrubę mocującą.
Zastosować chwyt kierownicy o maksymalnej średnicy zewnętrznej Ø32 mm lub mniejszej
(Ø36 mm lub mniejszej dla SL-M7100).
Śruba mocująca
3 Nm
UWAGA
Sprawdzić swobodne działanie hamulca i zmiany przełożeń.
9
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni przerzutki
I-SPEC EV
Informacje o dźwigniach hamulców, które można zamontować znajdują się w sekcji Informacje
o kompatybilności (https://productinfo.shimano.com).
1. Otworzyć obejmę dźwigni hamulca.
(1) Odkręcić śrubę mocującą.
(2) Nacisnąć wnękę obejmy za pomocą odpowiedniego narzędzia, np. klucza
imbusowego 2 mm, by zwolnić zatrzask bezpieczeństwa.
(1)
Śruba mocująca
(2)
10
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni przerzutki
2. Tymczasowo podłączyć dźwignię przerzutki do obejmy.
Tymczasowo zamontować za pomocą śruby regulacyjnej ustawienia mechanizmu, tak jak
pokazano na rysunku.
Należy pamiętać, aby mocno zamocować nakrętkę regulacyjną ustawienia mechanizmu
do obejmy.
Należy pamiętać, że nakrętka
regulacyjna ustawienia mechanizmu
ma kierunek montażu.
Obejma mocująca
Nakrętka regulacyjna
ustawienia mechanizmu
Stan montażowy (przekrój)
(tymczasowa)
Śruba regulacyjna ustawienia
mechanizmu
3. Pociągnąć pierścień O-ring w stronę obejmy mocującej, jak pokazano
na rysunku.
Śruba mocująca
Pierścień O-ring
11
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni przerzutki
4. Podłączyć dźwignię hamulca do kierownicy.
Zamocować dźwignię używając śruby mocującej.
Śruba mocująca
4–6 Nm
5. Wyregulować położenie dźwigni przerzutki.
Wyregulować dźwignię przerzutki, wsuwając ją pionowo lub poziomo.
W przypadku trudności z wsunięciem dźwigni przerzutki, odkręcić śrubę regulacyjną
ustawienia mechanizmu.
WSKAZÓWKI
Aby zdemontować, należy odkręcić
śrubę regulacyjną ustawienia
mechanizmu podczas wyciągania
głównej części dźwigni przerzutki w
stronę od dźwigni hamulca.
Ponieważ gwint śruby regulacyjnej
ustawienia mechanizmu jest odcięty
w środku, aby zapobiec przed
odłączeniem się, konieczne jest
wyciągnięcie głównej części dźwigni
przerzutki w stronę od dźwigni
hamulca.
Śruba regulacyjna ustawienia
mechanizmu
12
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni wspornika siodełka
6. Dokręcić śrubę regulacyjną ustawienia mechanizmu.
4 Nm
Śruba regulacyjna ustawienia
mechanizmu
(SL-M9100)
3 Nm
(SL-M8100/SL-M7100)
Montaż dźwigni wspornika siodełka
Informacje o dźwigniach hamulców, które można zamontować znajdują się w sekcji Informacje
o kompatybilności (https://productinfo.shimano.com).
1. Otworzyć obejmę dźwigni hamulca.
(1) Odkręcić śrubę mocującą.
(2) Nacisnąć wnękę obejmy za pomocą odpowiedniego narzędzia, np. klucza
imbusowego 2 mm, by zwolnić zatrzask bezpieczeństwa.
(2)
(1) Śruba mocująca
13
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni wspornika siodełka
2. Tymczasowo podłączyć dźwignię wspornika siodełka do obejmy.
Tymczasowo zamontować za pomocą śruby regulacyjnej ustawienia mechanizmu, tak jak
pokazano na rysunku.
Należy pamiętać, aby mocno zamocować nakrętkę regulacyjną ustawienia mechanizmu
do obejmy.
Należy pamiętać, że nakrętka
regulacyjna ustawienia mechanizmu
ma kierunek montażu.
Obejma mocująca
Nakrętka regulacyjna
ustawienia mechanizmu
Stan montażowy (przekrój)
Śruba regulacyjna ustawienia mechanizmu
(tymczasowa)
3. Pociągnąć pierścień O-ring w stronę obejmy mocującej, jak pokazano
na rysunku.
Śruba mocująca
Pierścień O-ring
14
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni wspornika siodełka
4. Podłączyć dźwignię hamulca do kierownicy.
Śruba mocująca
4–6 Nm
5. Wyregulować położenie dźwigni wspornika siodełka.
Wyregulować dźwignię wspornika siodełka, wsuwając ją pionowo lub poziomo.
W przypadku trudności z wsunięciem dźwigni wspornika siodełka, odkręcić śrubę
regulacyjną ustawienia mechanizmu.
WSKAZÓWKI
Aby zdemontować, należy odkręcić śrubę
regulacyjną ustawienia mechanizmu
podczas wyciągania głównej części
dźwigni wspornika siodełka w stronę od
dźwigni hamulca. Ponieważ gwint śruby
regulacyjnej ustawienia mechanizmu jest
odcięty w środku, aby zapobiec przed
odłączeniem się, konieczne jest
wyciągnięcie głównej części dźwigni
wspornika siodełka w stronę od dźwigni
hamulca.
Śruba regulacyjna
ustawienia mechanizmu
15
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni wspornika siodełka
6. Dokręcić śrubę regulacyjną ustawienia mechanizmu.
Śruba regulacyjna ustawienia mechanizmu
4 Nm
7. Ustawić linkę.
Przeciągnąć linkę poprzez rowek do mocowania linki znajdujący się nad jej śrubą
mocującą.
Rowek do mocowania linki
16
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni wspornika siodełka
8. Dokręcić śrubę mocującą linkę.
Podczas ciągnięcia linki należy dokręcić śrubę mocującą linkę.
Śruba mocująca linkę
6–7 Nm
9. Uciąć linkę w taki sposób, aby wystawała na 12–15 mm.
Użyć TL-CT12, aby uciąć linkę.
12–15 mm
10.
Zamontować nakładkę na końcówkę linki.
Do zaciśnięcia nakładki na końcówkę linki użyć TL-CT12.
Nakładka na końcówkę
linki
17
REGULACJA
Regulacja ustawienia „stop” dźwigni (dźwignia MONO)
REGULACJA
Regulacja ustawienia „stop” dźwigni
(dźwignia MONO)
Ustawienie „stop” dźwigni może być wyregulowane według preferencji. Po działaniu dźwigni,
jest ona utrzymywana w pozycji wyregulowanej. Ponowne użycie dźwigni przywróci jej
ustawienie początkowe.
PRZESTROGA
Regulacja pozycji „stop” dźwigni może być przeprowadzane tylko po przywróceniu
dźwigni ustawienia początkowego. Jeżeli regulator zostanie przesunięty podczas
działania dźwigni, może to spowodować uszkodzenie dźwigni.
18
REGULACJA
Regulacja ustawienia „stop” dźwigni (dźwignia MONO)
SL-M9100
1. Podczas wpychania przekręcić regulator wkrętakiem płaskim.
Przekręcić wkrętakiem płaskim (o szerokości 4,5–5,5 mm).
Po wyregulowaniu, sprawdzić czy włożony regulator wrócił do wysokości oryginalnej.
Ustawienie „stop” dźwigni (dalekie)
Pozycja początkowa
Ustawienie „stop” dźwigni (środkowe)
Ustawienie „stop” dźwigni (bliskie)
19
REGULACJA
Regulacja ustawienia „stop” dźwigni (dźwignia MONO)
SL-M8100/SL-M7100
1. Przekręć regulator dociskając go do korpusu dźwigni.
Pozycja „stop” dźwigni zmienia się na podstawie pozycji wnęki regulatora.
Ustawienie „stop” dźwigni (dalekie)
Regulator
Ustawienie „stop” dźwigni (bliskie)
Pozycja początkowa
20
KONSERWACJA
Wymiana linki
KONSERWACJA
Wymiana linki
Przed rozpoczęciem wymiany, należy odkręcić śruby mocujące linki (nakrętki) przerzutki
przedniej, przerzutki tylnej i wspornika siodełka.
Dźwignia przerzutki
1. Ustawić dźwignię przerzutki w pozycji początkowej.
Użyć dźwigni zwalniającej co najmniej 11 razy dla piast 12-rzędowych lub co najmniej 10
razy dla piast 11-rzędowych.
2. Zdjąć nakładkę zaczepu końcówki linki.
Nakładka zaczepu końcówki linki
Dźwignia zwalniająca
(SL-M9100/SL-M8100)
(SL-M7100)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31

Shimano SL-M9100 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla