Shimano PD-M9100 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

(Polish)
DM-MAPD001-03
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
Pedały SPD
XTR
PD-M9100
PD-M9120
DEORE XT
PD-M8100
PD-M8120
Bez serii
PD-ME700
2
SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI ...............................................................................2
WAŻNA INFORMACJA ...............................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ..........................................4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI ...........................................6
MONTAŻ / DEMONT ..............................................................7
Montaż bloków ......................................................................................7
• Rodzaje bloków ........................................................................................................................ 7
• Tymczasowy montaż bloków ................................................................................................... 7
• Regulowanie i ustawianie pozycji bloków ............................................................................. 9
• Montaż uszczelnień wodoszczelnych .................................................................................... 10
Montaż do ramienia mechanizmu korbowego ..................................10
KONSERWACJA .......................................................................12
Regulowanie siły utrzymywania bloków w pedałach ......................12
Łożyska regulacji osi ............................................................................13
Wymiana osłon korpusu ......................................................................17
Montaż / demontaż odblasków ..........................................................17
• Montaż odblasków ................................................................................................................. 17
• Demontaż odblasków ............................................................................................................ 20
3
WAŻNA INFORMACJA
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników
rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie
powinni samodzielnie zajmować się montażem elementów, używając tego podręcznika
sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie
należy kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy skontaktować się z punktem
sprzedaży lub dystrybutorem.
Należy przeczytać wszystkie podręczniki dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny, niż podano w
informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki oraz dokumentacja techniczna są dostępne online pod adresem:
https://si.shimano.com.
Klienci, którzy mają ograniczony dostęp do Internetu mogą skontaktować się z
dystrybutorem SHIMANO lub którymkolwiek z biur SHIMANO, aby zdobyć podręcznik
użytkownika w wersji drukowanej.
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub
regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym
podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem produktu i przestrzegać go podczas
jego użytkowania.
Poniższe instrukcje muszą być zawsze przestrzegane w celu zapobieżenia obrażeniom oraz
uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością
możliwych uszkodzeń, które mogą wynikać z nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią
albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować
śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować
obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur zawartych w podręcznikach.
Używać wyłącznie oryginalnych części SHIMANO. W przypadku niewłaściwej regulacji
albo nieprawidłowego montażu elementu lub części zapasowej, może dojść do usterki
elementu bądź utraty panowania nad rowerem i wypadku.
Podczas przeprowadzania czynności konserwacyjnych takich jak wymiana
elementów należy mieć na sobie zatwierdzone okulary ochronne.
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Przekazać dzieciom instrukcje dotyczące prawidłowego używania, aby zapewnić im
bezpieczeństwo podczas używania przez nich tego produktu; dzieci oraz ich
opiekunowie powinni najpierw w pełni zrozumieć poniższe informacje. Niezastosowanie
się do podanych instrukcji może skutkować poważnymi obrażeniami.
Pedały SPD są tak zaprojektowane, aby wypięcie buta następowało wtedy, kiedy jest to
zamierzone. Nie zaprojektowano ich w celu automatycznego wypinania w razie upadku
z roweru.
Przed podjęciem jazdy w takich blokach (butach) i z takimi pedałami, należy upewnić się,
czy zrozumiałe jest działanie mechanizmu blokowania/zwalniania pedałów i bloków
(butów).
Przed podjęciem jazdy z takimi pedałami i blokami nacisnąć hamulce, a następnie
postawić jedną stopę na ziemi i wypróbować wkładanie i wypinanie każdego bloku z
pedału, dopóki nie będzie to wychodziło w sposób naturalny i z minimalnym wysiłkiem.
Do czasu opanowania wpinania i wypinania bloków z pedałów należy jeździć po płaskich
powierzchniach.
Przed rozpoczęciem jazdy, wyregulować siłę utrzymywania bloków w pedałach
stosowanie do upodobań. Jeśli siła utrzymywania bloków w pedałach będzie niewielka,
bloki mogą przypadkowo wypiąć się, powodując utratę równowagi i upadek z roweru.
Jeśli siła utrzymywania bloków w pedałach będzie duża, wypięcie bloków będzie
utrudnione.
Podczas wolnej jazdy lub konieczności zatrzymania roweru, (np. podczas zawracania,
zbliżania się do skrzyżowania, jazdy pod górę), należy wcześniej wypiąć bloki z pedałów,
aby w każdej chwili możliwe było oparcie nogi o podłoże.
W przypadku jazdy w niekorzystnych warunkach zastosować mniejszą siłę utrzymywania
bloków w pedałach.
5
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
Bloki i wiązania powinny być wolne od zanieczyszczeń w celu zapewnienia swobodnego
wpinania oraz wypinania.
Należy pamiętać o okresowej kontroli zużycia bloków. Jeśli bloki są zużyte, przed jazdą
na rowerze należy je wymienić, a po wymianie bloków pedałów, wyregulować siłę
utrzymywania bloków.
Z tym produktem należy stosować tylko buty SPD. Wszelkie inne rodzaje butów mogą nie
wypiąć się z pedałów lub wypiąć się niespodziewanie.
Należy używać wyłącznie bloków SHIMANO (SM-SH51/SM-SH56) i upewnić się, że śruby
mocujące zostały mocno dokręcone do butów.
Jeżeli powyższe ostrzeżenia nie będą przestrzegane, buty mogą nie wypiąć się
z pedałów, kiedy to konieczne, lub wypiąć się nieoczekiwanie albo
przypadkowo, czego konsekwencją mogą być poważne obrażenia.
W przypadku jazdy po drogach publicznych zamontowanie odblasków na rowerze jest
obowiązkowe.
Odblaski są dostępne opcjonalnie do modeli niewyposażonych w standardowo.
Przerwać jazdę na rowerze, jeżeli odblaski są zanieczyszczone lub uszkodzone. W
przeciwnym razie inne osoby będą miały trudność z zauważeniem roweru.
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić, czy w częściach mocujących nie
ma luzów.
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić, czy w blokach lub podkładkach
dystansowych nie ma luzów.
Jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia.
W przypadku problemów z częściami obrotowymi pedałów, może być konieczna ich
regulacja. Skontaktować się ze swoim punktem sprzedaży lub dystrybutorem.
Należy pamiętać o okresowym ponownym dokręcaniu ramion mechanizmu korbowego i
pedałów w punkcie sprzedaży lub u dystrybutora.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających z
normalnego użytkowania i starzenia się.
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten
podręcznik służy głównie do wyjaśnienia procedur użytkowania tego produktu.
6
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
W celu montażu/demontażu, regulacji i konserwacji potrzebne są poniższe narzędzia.
Narzędzie
Klucz imbusowy 2,5 mm
Klucz imbusowy 3 mm
Klucz imbusowy 4 mm
Klucz imbusowy 8 mm
Klucz 7 mm
Klucz 8 mm
Klucz 10 mm
Klucz 15 mm
Klucz 17 mm
TL-PD40
Klucz gwiazdkowy [nr 10]
Śrubokręt krzyżykowy
7
MONTAŻ / DEMONT
Montaż bloków
MONTAŻ / DEMONT
Montaż bloków
Rodzaje bloków
Tryb wypinania zależy od rodzaju używanych bloków.
Rodzaj używanych bloków Tryb wypinania
Bloki
jednokierunkowego
wypinania
SM-SH51 (czarny)
Wypięcie buta z tych bloków jest
możliwe tylko gdy pięta jest skierowana
na zewnątrz.
Bloki
wielokierunkowego
wypinania
SM-SH56 (srebrny, złoty)
Wypięcie buta z tego bloku jest
możliwe poprzez skręcenie stopy w
dowolnym kierunku.
Tymczasowy montaż bloków
1. Zdjąć osłonę gumową z otworów montażowych bloków.
* W zależności od używanych butów ten etap może być pominięty.
Osłona gumowa
8
MONTAŻ / DEMONT
Montaż bloków
2. Ustawić nakrętkę bloku.
Zdjąć wkładkę i ustawić ją wzdłuż
podłużnych otworów.
* W zależności od używanych butów ten
etap może być pominięty.
Nakrętka bloku
Wkładka
3. Tymczasowo zamontować bloki.
Użyć śrub mocujących blok, aby tymczasowo dokręcić każdą część w kolejności pokazanej
na rysunku.
Bloki nie są dopasowane oddzielnie do lewego i prawego pedału. Można ich używać
wymiennie.
Śruba mocująca blok
Adapter do bloków
Blok
Strona
palców
(tymczasowa)
2,5 Nm
9
MONTAŻ / DEMONT
Montaż bloków
WSKAZÓWKI
W poniższych przypadkach użyć podkładek dystansowych bloku.
Używać tylko jednej podkładki dystansowej na but, który jest dopasowany do SPD.
W przypadku jazdy w warunkach, w których gromadzące się zanieczyszczenia
uniemożliwiają płynne operowanie butami i pedałami.
Jeżeli bieżnik na podeszwie buta uniemożliwia płynne operowanie butami i
pedałami.
Podkładki dystansowe bloków są kompatybilne wyłącznie zblokami SHIMANO
(SM-SH51/SM-SH56).
Śruba mocująca blok
Adapter do bloków
Blok
Podkładka
dystansowa bloku
Strona bloku
Strona podeszwy
(tymczasowa)
2,5 Nm
Regulowanie i ustawianie pozycji bloków
Śruba mocująca blok
5–6 Nm
1. Sprawdzić optymalne pozycje bloków.
Powtarzać czynności regulowania i sprawdzania dla każdej stopy, aby określić optymalne
pozycje bloków.
* Zakres regulacji bloku to 20 mm od przodu do tyłu i 5 mm od prawej do lewej.
2. Dokładnie dokręcić bloki.
Dokręcić śrubę mocującą blok, stosując określony moment dokręcania.
10
MONTAŻ / DEMONT
Montaż do ramienia mechanizmu korbowego
Montaż uszczelnień wodoszczelnych
1. Jeżeli buty SHIMANO mają uszczelnienia wodoszczelne, należy je
przymocować po dokładnym dokręceniu bloków.
Usunąć wkładkę i przymocować uszczelnienie
wodoszczelne.
Uszczelnienie wodoszczelne
Wkładka
Montaż do ramienia mechanizmu
korbowego
1. Nałożyć na gwinty niewielką ilość smaru.
2. Zamontować pedały, używając klucza 15 mm albo klucza imbusowego
8 mm.
Prawy pedał ma gwint prawoskrętny; lewy pedał ma gwint lewoskrętny.
35–55 Nm 35–55 Nm
PD-M9100/PD-M9120/
PD-M8100/PD-M8120
PD-ME700
11
MONTAŻ / DEMONT
Montaż do ramienia mechanizmu korbowego
UWAGA
W przypadku PD-M9100/PD-M9120/PD-M8100/PD-M8120, zwrócić uwagę na
różnicę pomiędzy prawym i lewym pedałem.
Prawy pedał Lewy pedał
Brak rowków w gwincie Rowki w gwincie
Gwint prawoskrętny Gwint lewoskrętny
W przypadku PD-ME700, zwrócić uwagę na lewe (L) i prawe (R) oznaczenia.
12
KONSERWACJA
Regulowanie siły utrzymywania bloków w pedałach
KONSERWACJA
Regulowanie siły utrzymywania bloków w
pedałach
1. Podczas zdejmowania bloków z wiązań przekręcić śrubę regulacyjną i
optymalnie wyregulować siłę utrzymywania bloku.
Przekręcenie śruby regulacyjnej w prawo zwiększa siłę utrzymywania bloku;
przekręcenie jej w lewo zmniejsza ją.
Jednokrotne kliknięcie śruby regulacyjnej zmienia napięcie o jeden poziom. Podczas
każdego obrotu występują cztery kliknięcia.
Śruba regulacyjna znajduje się z tyłu każdego wiązania i ma cztery pozycje.
Wyrównać napięcie sprężyn we wszystkich miejscach, sprawdzając położenie płytki
regulacyjnej i zliczając liczbę obrotów śrub regulacyjnych.
Najsłabsza pozycja Najmocniejsza
pozycja
Płytka regulacyjna
Śruba regulacyjna
(PD-M9100/PD-M9120)
(PD-M8100/PD-M8120/PD-ME700)
Śruba
regulacyjna
Śruba
regulacyjna
Zmniejsz Zwiększ
Zmniejsz
Zwiększ
UWAGA
Aby zapobiec przypadkowemu wypięciu się bloku oraz zapewnić możliwość jego
wypięcia, gdy to konieczne, należy upewnić się że siła utrzymywania bloków jest
odpowiednio wyregulowana.
Nierówne wyregulowanie bloków może spowodować trudności we wpinaniu i
wypinaniu butów. Siła utrzymywania bloku lewego i prawego pedału powinna
być równomiernie wyregulowana.
13
KONSERWACJA
Łożyska regulacji osi
Łożyska regulacji osi
Jeżeli części obrotowe nie działają prawidłowo, to wymagana jest ich regulacja. Postępować
zgodnie z poniższą procedurą.
Rysunek pomocniczy: Rozkład na części
PD-M9100/PD-M9120
Tuleja zabezpieczająca
Stożek
Nakrętka blokująca
PD-M8100/PD-M8120
Nakrętka blokująca
Tuleja zabezpieczająca
Stożek
14
KONSERWACJA
Łożyska regulacji osi
PD-ME700
Tuleja zabezpieczająca
Stożek
Nakrętka
blokująca
1. Odkręcić tuleję zabezpieczającą i zdjąć zespół osi.
Tuleja zabezpieczająca prawego pedału ma gwint lewoskrętny; tuleja zabezpieczająca
lewego pedału ma gwint prawoskrętny.
(PD-M9100/PD-M9120)
(PD-M8100/PD-M8120)
(PD-ME700)
Tuleja zabezpieczająca
15
KONSERWACJA
Łożyska regulacji osi
2. Odkręcić nakrętkę blokującą.
Użyć imadła lub imadła osiowego, by utrzymać zespół osi w miejscu. Aby przeprowadzić
regulację, użyć narzędzi wskazanych na rysunku.
Nakrętka blokująca
(PD-M9100/PD-M9120)
(PD-M8100/PD-M8120/PD-ME700)
Stożek
WSKAZÓWKI
PD-M9100/PD-M9120
Gwint prawoskrętny: W kolorze czarnym (bez
szczeliny)
Jeżeli dopasowywana nakrętka blokująca jest czarna
(bez szczeliny), oznacza to, że stożek i nakrętka
blokująca mają gwint prawoskrętny.
Gwint prawoskrętny: czarny
(bez szczeliny)
Gwint lewoskrętny: W kolorze czarnym (ze szczeliną)
Jeżeli dopasowywana nakrętka blokująca jest czarna
(ze szczeliną), oznacza to, że stożek i nakrętka
blokująca mają gwint lewoskrętny.
Gwint lewoskrętny: czarny
(ze szczeliną)
Części obrotowe są mocowane, gdy pedał ma ustawiony zespół osi. Przed
ustawieniem wyregulować je z małym luzem.
3. Przekręcić stożek, by wyregulować wstępne obciążenie łożyska.
16
KONSERWACJA
Łożyska regulacji osi
4. Gdy stożek jest prawidłowo zamocowany, dokręcić nakrętkę blokującą.
Jeżeli po ustawieniu zespołu osi w pedale obrót jest nadal luźny, ponownie wyregulować
od kroku nr 2.
Nakrętka blokująca
5–7 Nm
(PD-M9100/PD-M9120)
(PD-M8100/PD-M8120/PD-ME700)
Stożek
5. Usunąć stary smar i nałożyć odpowiednią ilość świeżego smaru na
dolną część korpusu pedału.
WSKAZÓWKI
Nałożyć tyle smaru, aby nie wyciekał, gdy oś jest ustawiona w pedale (około 1,5
grama).
6. Włożyć zespół osi w korpus pedału, a następnie dokręcić tuleję
zabezpieczającą.
9–12 Nm
(PD-M9100/PD-M9120)
9–12 Nm
(PD-M8100/PD-M8120)
10–12 Nm
(PD-ME700)
Tuleja zabezpieczająca
17
KONSERWACJA
Wymiana osłon korpusu
Wymiana osłon korpusu
Bloki oraz osłony korpusu zużywają się i muszą być wymieniane okresowo.
Bloki oraz osłony korpusu powinny być wymieniane, gdy pojawią się trudności z ich
zdejmowaniem albo gdy można to robić ze znacznie mniejszym wysiłkiem w porównaniu do
stanu ich nowości.
1. Wymienić osłony korpusu tak jak pokazano na rysunku.
Dokręcić równo trzy śruby, używając takiego
samego momentu obrotowego.
2,7–3,5 Nm
Śruba mocująca osłonę korpusu
(PD-M9100/PD-M9120/
PD-M8100/PD-M8120)
2,7–3,5 Nm
(PD-ME700)
Montaż / demontaż odblasków
Montaż odblasków
Rodzaj odblasku, który jest używany różni się w zależności od danych technicznych.
Użyć SM-PD60 dla typu standardowego lub SM-PD22 dla krótkiej wersji.
Odblaski SM-PD60 po lewej i prawej stronie różnią się od siebie.
Lewa Prawa
Przód (podczas montażu)
18
KONSERWACJA
Montaż / demontaż odblasków
` SM-PD60/SM-PD22
1. Ustawić najsłabszą siłę sprężyny, aby założenie odblasku było
łatwiejsze.
Wyregulować poprzez przekręcenie śruby regulacyjnej w korpusie pedału.
(PD-M9100/PD-M9120)
(PD-M8100/PD-M8120/PD-ME700)
Śruba regulacyjna
Płytka regulacyjna
Najsłabsza pozycja
Śruba regulacyjna
2. Włożyć zakładkę odblasku w rowek osłony korpusu w korpusie pedału.
Zakładka
Wciśnij
Rowek osłony
korpusu
Rowek osłony
korpusu
Zakładka
SM-PD60 SM-PD22
19
KONSERWACJA
Montaż / demontaż odblasków
3. Dopasować zakładkę po przeciwnej stronie do wiązania w korpusie
pedału.
Użyć do tego wkrętaka płaskiego lub
innego narzędzia, tak jak pokazano na
rysunku.
Wiązanie
4. Ustawić najmocniejszą siłę sprężyny, aby zabezpieczyć przed
odpadnięciem.
Wyregulować poprzez przekręcenie śruby regulacyjnej w korpusie pedału.
(PD-M9100/PD-M9120)
(PD-M8100/PD-M8120/PD-ME700)
Śruba regulacyjna
Płytka regulacyjna
Najmocniejsza pozycja
Śruba regulacyjna
20
KONSERWACJA
Montaż / demontaż odblasków
Demontaż odblasków
` SM-PD60/SM-PD22
1. Przekręcić śrubę regulacyjną w korpusie pedału, aby ustawić siłę
sprężyny w najsłabszej pozycji.
(PD-M9100/PD-M9120)
(PD-M8100/PD-M8120/PD-ME700)
Śruba regulacyjna
Płytka regulacyjna
Najsłabsza pozycja
Śruba regulacyjna
2. Wyjąć zakładkę odblasku z wiązania korpusu pedału.
W tym celu użyć wkrętaka płaskiego lub
innego narzędzia, tak jak pokazano na
rysunku.
* Jeżeli to strona, z której zdjęto
odblask (pedał SPD), przed użyciem
należy ponownie wyregulować siłę
utrzymywania bloku.
Wiązanie
Zakładka
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21

Shimano PD-M9100 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla