Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez
powiadomienia. (Polish)
3-77 Oimatsu-cho, Sakai-ku, Sakai-shi, Osaka 590-8577, Japan
UM-0C40A-002-04
Instrukcja użytkownika
Dźwignia Dual Control
Do kierownicy do jazdy na czas/przełącznika
zmiany przełożeń na szczycie kierownicy
aero
Instrukcje użytkownika w innych językach dostępne są na stronie
internetowej:
http://si.shimano.com
WAŻNA INFORMACJA
• Aby uzyskać informacje dotyczące montażu i regulacji produktów, które nie
zostały opisane w tej instrukcji użytkownika, należy skontaktować się z
punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru. Podręcznik sprzedawcy dla
doświadczonych i zawodowych mechaników rowerowych jest dostępny na
naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
• Nie demontować ani nie modyfi kować tego produktu.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać
się z niniejszą instrukcją użytkownika przed użyciem
produktu i przestrzegać jej podczas jego użytkowania.
Istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa
W celu wymiany skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą
roweru.
OSTRZEŻENIE
• Podczas używania przełącznika zmiany przełożeń silnik napędzający
przerzutkę przednią działa bezustannie, należy więc zachować szczególną
ostrożność, aby nie doszło do pochwycenia palców.
• Ten hydrauliczny układ hamulcowy ma inną charakterystykę niż hamulce
obręczowe. Przed użyciem należy poznać tę charakterystykę. Jazda na
rowerze bez uprzedniego odpowiedniego zapoznania się z charakterystyką
hamowania może zakończyć się upadkiem i potencjalnymi poważnymi
obrażeniami lub śmiercią.
• Nie stosować tarcz hamulcowych 203mm i 180mm. Siła hamowania
nadmiernie wzrośnie, uniemożliwiając odpowiednie jej kontrolowanie.
• Tarcze 160mm zapewniają większą siłę hamowania niż tarcze 140mm. Przed
użyciem hamulców należy upewnić się, że charakterystyka hamowania jest w
pełni zrozumiała.
• Należy uważać, aby palce nie znalazły się w pobliżu
obracającej się tarczy hamulca. Tarcza hamulcowa jest na
tyle ostra, że może doprowadzić do poważnego
zranienia, jeżeli palce zostaną uwięzione w otworach
obracającej się tarczy.
• Zaciski i tarcza hamulcowa rozgrzewają się w czasie pracy hamulca, dlatego
nie należy ich dotykać w czasie jazdy ani bezpośrednio po wymontowaniu z
roweru. W przeciwnym razie może dojść do oparzenia.
• Należy uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub smaru na tarczę
hamulcową i okładziny hamulcowe. W przeciwnym wypadku hamulce mogą
działać nieprawidłowo.
• Jeśli na powierzchni okładzin znajdzie się olej lub smar, należy skontaktować
się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży. Istnieje zagrożenie, że hamulce
będą działać nieprawidłowo.
• Jeśli podczas hamowania słychać hałas, okładziny mogły
osiągnąć poziom zużycia eksploatacyjnego. Należy
upewnić się, że elementy układu hamulcowego
dostatecznie ostygły, a następnie sprawdzić, czy grubość
każdej okładziny wynosi co najmniej 0,5mm. Można też
skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
2mm 0,5mm
• Jeśli tarcza hamulca jest pęknięta lub odkształcona, należy natychmiast
przerwać użytkowanie hamulców i skontaktować się ze sprzedawcą lub
punktem sprzedaży.
• Jeśli grubość tarczy hamulcowej zmniejszy się do 1,5mm, należy natychmiast
przerwać użytkowanie hamulców i skontaktować się ze sprzedawcą lub
punktem sprzedaży. Tarcza hamulca może pęknąć, powodując upadek
rowerzysty. Jeśli tarcza „Ice-Tec” zużyje się w taki sposób, że widoczna jest
aluminiowa powierzchnia, również należy natychmiast przerwać użytkowanie
hamulców.
• W przypadku nieprzerwanej pracy hamulców może wystąpić zapowietrzenie.
Aby rozwiązać ten problem, należy na chwilę puścić dźwignię.
Zablokowanie oparami to zjawisko polegające na nagrzewaniu się oleju w
układzie hamulcowym powodującym zwiększenie objętości wody lub
pęcherzyków powietrza wewnątrz układu hamulcowego. W rezultacie
może dojść do nagłego wydłużenia skoku dźwigni hamulca.
• Ten hamulec tarczowy nie jest przystosowany do pracy w sytuacjach, gdy
rower jest odwrócony kołami do góry. Jeśli rower zostanie odwrócony kołami
do góry lub położony na bok, hamulec może działać nieprawidłowo,
prowadząc do poważnego wypadku. Przed jazdą na rowerze należy pamiętać
o kilkukrotnym naciśnięciu dźwigni hamulca w celu sprawdzenia, czy hamulce
działają prawidłowo. Jeśli hamulce nie działają prawidłowo, należy przerwać
użytkowanie hamulców i skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem
sprzedaży.
• Jeśli opór po naciśnięciu dźwigni hamulca nie jest wyczuwalny, należy
natychmiast przerwać użytkowanie hamulców i skontaktować się ze
sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
• W przypadku wystąpienia wycieków płynu należy natychmiast przerwać
użytkowanie hamulców i skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem
sprzedaży.
• Bardzo ważne jest odpowiednie zrozumienie zasady działania układu
hamulcowego roweru. Niewłaściwe zastosowanie układu hamulcowego
roweru może spowodować utratę sterowania lub upadek, które mogą
prowadzić do poważnych obrażeń. Ponieważ każdy rower może prowadzić się
inaczej, należy nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania (w tym wyczucia
siły nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki kierowania rowerem) oraz
obsługi roweru. W tym celu należy skonsultować się z profesjonalnym
sprzedawcą rowerów i przeczytać instrukcję obsługi, a także praktycznie
doskonalić technikę jazdy i hamowania.
• Jeśli przedni hamulec zostanie przyciśnięty za mocno, może dojść do blokady
koła, przewrócenia się roweru do przodu i poważnych obrażeń.
• Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy przednie i tylne
hamulce działają prawidłowo.
• W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się. Należy zwolnić i
hamować wcześniej oraz delikatniej.
• Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą się łatwiej ślizgać. W
przypadku poślizgu opon istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby tego uniknąć,
należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
• Po uważnym przeczytaniu niniejszej instrukcji użytkownika należy zachować
ją na przyszłość.
PRZESTROGA
Uwagi dotyczące oleju mineralnego
• Kontakt oleju z oczami może spowodować podrażnienie. W przypadku
kontaktu z oczami przepłukać oczy wodą i niezwłocznie skorzystać z pomocy
medycznej.
• Kontakt oleju ze skórą może spowodować wysypkę i podrażnienie.
Wprzypadku kontaktu ze skórą dokładnie przemyć skórę mydłem i wodą.
• Wdychanie mgły lub par oleju mineralnego może wywołać nudności. Zasłonić
nos i usta maską oddechową. Używać oleju w dobrze wentylowanym miejscu.
W przypadku wdychania mgły lub par oleju mineralnego należy natychmiast
udać się na świeże powietrze. Okryć się kocem. Należy ogrzać się, nie
wykonywać męczących czynności i zasięgnąć pomocy medycznej.
Okres wypalenia
• Tarcze hamulcowe mają okres docierania się i warz z upływem okresu
docierania siła hamowania będzie stopniowo wzrastać. Pamiętać o wzroście
siły hamowania w przypadku używania hamulców w okresie docierania. Taka
sama sytuacja zaistnieje po wymianie okładzin hamulcowych lub tarczy
hamulca.
Uwaga:
• Należy pamiętać, aby obracać ramię mechanizmu korbowego podczas
wykonywania czynności związanych ze zmianą przełożeń.
• Komponenty zostały zaprojektowane i skonstruowane tak, aby zachować
pełną wodoodporność i spełniać swoją funkcję w mokrych warunkach. Nie
wolno jednak celowo umieszczać ich w wodzie.
• Nie wolno czyścić roweru myjkami ciśnieniowymi. Dostanie się wody do
komponentów może spowodować nieprawidłowe działanie lub rdzewienie.
• Należy ostrożnie obchodzić się z produktami i unikać narażania ich na silne
wstrząsy.
• Należy uważać, aby do zacisku nie dostała się woda.
• Nie należy używać rozpuszczalników lub podobnych substancji do czyszczenia
produktów. Substancje tego typu mogą uszkodzić ich powierzchnię.
• Dźwignie karbonowe należy czyścić za pomocą miękkiej szmatki. Należy
używać wyłącznie neutralnych środków czyszczących. W przeciwnym razie
materiał może pęknąć i zostać uszkodzony.
• Unikać pozostawiania dźwigni karbonowych w miejscach, w których mogą być
narażone na działanie wysokich temperatur. Należy również przechowywać je
z dala od ognia.
• Po zdjęciu koła roweru zaleca się montaż podkładek dystansowych okładzin.
Nie należy naciskać dźwigni hamulca po wyjęciu koła. Jeśli dźwignia hamulca
zostanie naciśnięta bez zamontowanych podkładek dystansowych okładzin,
tłoczki wysuną się bardziej niż zwykle. W takim przypadku należy
skontaktować się ze sprzedawcą.
• Podczas konserwacji układu hamulcowego używać wody z mydłem lub suchej
szmatki. Nie używać powszechnie dostępnych środków do czyszczenia
hamulców ani środków wyciszających, ponieważ mogą one spowodować
uszkodzenie części, takich jak uszczelki.
• Aby uzyskać aktualizacje oprogramowania produktu, należy skontaktować się
z punktem sprzedaży. Najnowsze informacje są dostępne na stronie
internetowej Shimano.
• Należy również przeczytać instrukcje dołączone do podłączanych hamulców i
innych elementów wyposażenia.
• Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
Regularna kontrola przed rozpoczęciem
jazdy na rowerze
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić poniższe elementy.
Wprzypadku występowania problemów z podanymi elementami należy
skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
• Czy wystąpił wyciek płynu hamulcowego?
• Czy hamulce przednie i tylne działają prawidłowo?
• Czy dźwignia hamulca ma odpowiedni luz?
• Czy grubość każdej z okładzin hamulcowych wynosi co najmniej 0,5mm?
• Czy tarcza hamulcowa jest pęknięta lub odkształcona?
• Czy po naciśnięciu przełącznika zmiany przełożeń następuje zmiana
przełożenia?
• Czy dźwignie zostały prawidłowo zamontowane na kierownicy?
• Czy podczas użytkowania słychać nietypowe odgłosy?
Nazwy części
Dźwignia hamulca
Przełącznik zmiany przełożeń
(do kierownicy do jazdy na czas/
przełącznika zmiany przełożeń na
szczycie kierownicy aero)
Działanie
Czynności zmiany przełożenia
Należy pamiętać, aby obracać ramię mechanizmu korbowego podczas
wykonywania czynności związanych ze zmianą przełożeń.
Obsługa przełącznika zmiany przełożeń (ustawienia wstępne)
< Przełącznik zmiany przełożeń (lewa
dźwignia) >
Łańcuch przemieszcza się z małej tylnej
zębatki na większą tylną zębatkę.
< Przełącznik zmiany przełożeń (prawa
dźwignia) >
Łańcuch przemieszcza się z dużej tylnej
zębatki na mniejszą tylną zębatkę.
Rzeczywiste działanie może różnić się w zależności od podłączonych
komponentów i wersji oprogramowania.
Istnieje możliwość zmiany przypisania przełączników (na dźwigniach lewej i
prawej) do zmiany przełożeń (na wyższe i niższe) oraz ustawień trybu Multi
shift.
* Szczegółowe informacje na temat zmian w przełącznikach zmiany przełożeń
można uzyskać w punkcie sprzedaży.
Obsługa hamulców
Ten produkt jest wyposażony w funkcję regulacji zasięgu.
W celu uzyskania szczegółowych informacji i dokonania regulacji należy
skontaktować się z punktem sprzedaży.