Shimano RD-M5120 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

(Polish)
DM-MBRD001-06
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPOR
TOWE E-BIKE
Przerzutka tylna
SLX
RD-M7000
DEORE
RD-M6000
RD-M5120
2
SPIS TREŚCI
WAŻNA INFORMACJA ...........................................................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ...................................................................... 4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI .......................................................................6
MONTAŻ ................................................................................................................8
Montaż przerzutki tylnej .............................................................................................................................8
REGULACJA ..........................................................................................................11
Regulacja skoku ..........................................................................................................................................11
Zakładanie łańcucha ..................................................................................................................................12
Mocowanie linki ......................................................................................................................................... 13
Używanie końcowej śruby regulacyjnej ....................................................................................................17
Regulacja SIS ............................................................................................................................................... 18
Regulacja tarcia ..........................................................................................................................................20
KONSERWACJA ...................................................................................................24
Wymiana płytki i sprężyny napinającej płytki ..........................................................................................24
Nakładanie smaru na stabilizator linii łańcucha ......................................................................................31
Wymiana kółka ...........................................................................................................................................32
3
WAŻNA INFORMACJAWAŻNA INFORMACJA
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie powinni samodzielnie zajmować się montażem komponentów,
korzystając z podręcznika sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie należy kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy
skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Należy przeczytać wszystkie instrukcje obsługi dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny niż podano w informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki oraz dokumentacja techniczna są dostępne online pod adresem: https://si.shimano.com.
Klienci, którzy mają ograniczony dostęp do Internetu mogą skontaktować się z dystrybutorem SHIMANO lub którymkolwiek z biur SHIMANO, aby
zdobyć podręcznik użytkownika w wersji drukowanej.
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem
produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Aby zapobiec obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia, należy zawsze przestrzegać poniższych instrukcji.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością możliwych szkód, które mogą wynikać z
nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur zawartych w instrukcji.
Używać wyłącznie oryginalnych części SHIMANO. Jeśli element lub część zapasowa zostanie nieprawidłowo zamontowana, może to spowodować
usterkę elementu bądź utratę panowania nad rowerem i wypadek.
Podczas przeprowadzania prac konserwacyjnych takich jak wymiana elementów należy mieć na sobie zatwierdzone okulary ochronne.
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha.
Odstępy między konserwacjami zależą od użytkowania i warunków jazdy. Nigdy nie stosować rozpuszczalników zasadowych lub kwasowych, np.
środków do usuwania rdzy. Użycie takiego rozpuszczalnika może spowodować zerwanie łańcucha i w konsekwencji poważne obrażenia.
Sprawdzić, czy łańcuch nie jest uszkodzony (odkształcenia lub pęknięcia), czy przeskakuje lub czy występują inne nieprawidłowości, np. samoistna
zmiana przełożeń. W przypadku występowania jakichkolwiek problemów należy skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży. Łańcuch
może się zerwać, powodując upadek rowerzysty.
Używać tylko z kasetami zębatek, które mają kompatybilne kombinacje zębów. 11-42T to jedyna kaseta kompatybilna z przerzutką RD-M6000-GS. Nie
jest możliwe używanie kaset o innej kombinacji zębów. W przypadku użycia kasety o niezgodnej kombinacji zębów może dojść do spadnięcia łańcucha
od zewnętrznej strony najmniejszej zębatki, co grozi upadkiem.
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
W przypadku przerzutki SHADOW RD+ przed rozpoczęciem jazdy należy sprawdzić, czy zamontowano osłonę zespołu płytki.
Jeżeli zmiana przełożenia nie wydaje się być płynna, należy umyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
Jeśli luz linek jest na tyle duży, że nie można wykonać regulacji zmiany przełożeń, wymienić przerzutkę.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających z normalnego użytkowania i starzenia się.
Montaż na rowerze i konserwacja:
W zależności od kształtu ramy przerzutka tylna może kolidować z dolną rurką tylnego trójkąta.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki. Do linki nie mogą przylegać żadne
zanieczyszczenia. Jeśli z linki zostanie wytarty smar, zalecamy użycie smaru SIS SP41 (Y04180000).
Należy zastosować pancerz [OT-SP41] i prowadnicę linki (SM-SP17/SP18) w celu uzyskania płynnego działania.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy
dźwignia przerzutki nie dotyka ramy roweru, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Jeśli nie można wykonać regulacji zmiany przełożeń, sprawdzić wyrównanie haków tylnego trójkąta oraz czy linka jest nasmarowana i czy pancerz nie
jest zbyt długi lub zbyt krótki.
Okresowo należy czyścić przerzutkę oraz smarować wszystkie części ruchome i kółka.
W zależności od modelu kółko prowadzące ma strzałki wskazujące kierunek obrotów. Kółko prowadzące należy zamontować tak, aby strzałki były
skierowane w lewo, patrząc od zewnętrznej strony przerzutki.
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten podręcznik służy głównie do wyjaśnienia
procedur użytkowania tego produktu.
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
6
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
Do montażu, regulacji i konserwacji niezbędne są wymienione poniżej narzędzia.
Narzędzie Narzędzie Narzędzie
Klucz imbusowy 2mm Klucz imbusowy 5mm Wkrętak [nr 2]
Klucz imbusowy 3mm Klucz płaski 5,5mm Klucz gwiazdkowy [nr 30]
Klucz imbusowy 4mm Wkrętak
MONT
8
MONT
Montaż przerzutki tylnej
MONT
Montaż przerzutki tylnej
Typ standardowy
Ustawienie przełącznika dźwigni
1
(A)
(z)
(y)
Należy upewnić się, że przełącznik
dźwigni znajduje się w pozycji
wyłączonej (OFF).
Jeśli przełącznik dźwigni znajduje się w
pozycji włączonej (ON), należy ustawić ją
w pozycji wyłączonej (OFF).
(y)
Włączona (ON)
(z)
Wyłączona (OFF)
(A)
Przełącznik dźwigni
WSKAZÓWKI
Kształt różni się w zależności od modelu.
2
(A)
(B)
Zamontować tylną przerzutkę.
(A)
Hak przerzutki
(B)
Wspornik
Moment dokręcania
8 - 10 Nm
UWAGA
Okresowo sprawdzać, czy nie ma odstępu
między ogranicznikiem haka przerzutki a
wspornikiem, jak pokazano na rysunku. Jeżeli
między tymi dwoma częściami występuje
odstęp, mogą pojawić się problemy z
wydajnością zmiany przełożeń.
9
MONT
Montaż przerzutki tylnej
Mocowanie na obejmę
Ustawienie przełącznika dźwigni
(A)
(z)
Należy upewnić się, że przełącznik
dźwigni znajduje się w pozycji
wyłączonej (OFF).
Jeśli przełącznik dźwigni znajduje się w
pozycji włączonej (ON), należy ustawić ją
w pozycji wyłączonej (OFF).
(z)
Położenie Wyłączona (OFF)
(A)
Przełącznik dźwigni
WSKAZÓWKI
Kształt różni się w zależności od modelu.
Wymiana na typ z mocowaniem bezpośrednim
Zdemontować oś wspierającą.
REGULACJA
11
REGULACJA
Regulacja skoku
REGULACJA
Regulacja skoku
Regulacja górna
B
A
B
A
(A)
(B)
(C)
Obrócić górną śrubę regulacyjną tak,
aby ustawić kółko prowadzące nad
zewnętrzną krawędzią najmniejszej
zębatki, patrząc od tyłu.
(A)
Górna śruba regulacyjna
(B)
Najmniejsza zębatka
(C)
Kółko prowadzące
Regulacja dolna
B
A
A
B
(A)
(B)
(C)
Obrócić dolną śrubę regulacyjną tak, aby
ustawić kółko prowadzące bezpośrednio
pod największą zębatką.
(A)
Dolna śruba regulacyjna
(B)
Największa zębatka
(C)
Kółko prowadzące
12
REGULACJA
Zakładanie łańcucha
Zakładanie łańcucha
Długość łańcucha
1
[X]
[X]
Długość [X] zależy od skoku tylnego
amortyzatora.
Z tego powodu na układ napędowy
może oddziaływać zbyt duże obciążenie,
jeżeli łańcuch jest za krótki.
Tylny amortyzator pracuje i osiąga
największe wydłużenie oznaczone
wymiarem [X].
2
+
(A) (B) (C)
Zamontować łańcuch na największej
zębatce i największej tarczy.
Następnie, dodać 2 ogniwa, aby ustawić
długość łańcucha.
(A)
Największa zębatka
(B)
Łańcuch
(C)
Największa tarcza
UWAGA
Jeżeli skok amortyzatora tylnego jest duży,
zwis łańcucha może nie być podnoszony
prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje się na
najmniejszej tarczy i najmniejszej zębatce.
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem na największej
zębatce i największej tarczy).
WSKAZÓWKI
Ta sama metoda sprawdzania długości
łańcucha ma zastosowanie dla potrójnej
tarczy przedniej, podwójnej tarczy przedniej
oraz pojedynczej tarczy przedniej.
(A) (A)
(A)
Płytka zapobiegająca spadaniu
łańcucha
UWAGA
Aby zapobiegać spadaniu łańcucha, w zespole
płytki przerzutki tylnej jest sworzeń lub
płytka.
Dlatego, aby nie dopuścić do spadania
łańcucha, należy go przekładać przez tylną
przerzutkę, rozpoczynając od strony płytki
zapobiegającej spadaniu łańcucha, jak
pokazano na rysunku.
Jeśli łańcuch nie zostanie przełożony w
odpowiednim miejscu, może to spowodować
uszkodzenie łańcucha albo przerzutki.
13
REGULACJA
Mocowanie linki
Mocowanie linki
Skracanie pancerza
1
Podczas skracania pancerza obciąć
koniec przeciwny do końca z
oznaczeniem.
Po skróceniu pancerza zaokrąglić
zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
2
(A)
Po skróceniu pancerza zamocować tę
samą uszczelnioną końcówkę pancerza
do jego końca.
(A)
Uszczelniona końcówka pancerza
3
(A)
(B)
(B)
(z)
Zamontować uszczelnioną końcówkę
pancerza z noskiem i gumową osłoną w
podkładce blokującej pancerza na ramie.
(z)
Należy uważać, aby nie zgiąć tej
części.
(A)
Uszczelniona końcówka pancerza
z noskiem
(B)
Gumowa osłona
14
REGULACJA
Mocowanie linki
Długość pancerza
1
(A)
Poluzować końcową śrubę regulacyjną,
aż znajdzie się w położeniu pokazanym
na rysunku.
(A)
Końcowa śruba regulacyjna
2
(A)
(C)
(B)
Sprawdzić, czy pancerz ma wystarczający
luz.
Następnie wyrównać pancerz, na
którym zainstalowana jest uszczelniona
końcówka pancerza, z dolną krawędzią
oparcia pancerza na tylnej przerzutce,
a następnie odciąć nadmiarową długość
pancerza.
(A)
Oparcie pancerza
(B)
Pancerz
(C)
Uszczelniona końcówka pancerza
UWAGA
Odległość między oparciem i uchwytem
pancerza przerzutki tylnej może się zmieniać,
kiedy przesuwa się tylny amortyzator, dlatego
należy określić długość pancerza w punkcie
gdzie ruch amortyzatora jest najdłuższy.
WSKAZÓWKI
Jeśli tylna przerzutka jest wykorzystywana
w ekstremalnych sytuacjach, takich jak w
rowerze wyposażonym w tylny amortyzator,
zaleca się jej wymianę na model z aluminiową
uszczelnioną końcówką pancerza.
Uszczelniona
końcówka pancerza
Uszczelniona
końcówka pancerza
(aluminiowa)
15
REGULACJA
Mocowanie linki
Podłączanie i mocowanie linki
1
(A)
Podłączyć linkę do przerzutki tylnej.
(A)
Linka
UWAGA
Mogą powstawać grudki podczas montażu
linki lub gdy powłoka została uszkodzona w
czasie użytkowania, jednak nie wpływa to na
ich działanie.
2
Wyeliminować początkowy luz linki jak
pokazano na rysunku.
3
(A)
Ponownie podłączyć linkę do przerzutki
tylnej.
Upewnić się, że linka jest przymocowana
w rowku.
(A)
Linka
Moment dokręcania
6 - 7 Nm
Ciąg dalszy na następnej stronie
16
REGULACJA
Mocowanie linki
4
(A)
(z)
Ustawić linkę tak, aby wystawała na
odległość mniejszą niż około 30mm.
Założyć końcówkę wewnętrzną.
(z)
30mm lub mniej
(A)
Końcówka wewnętrzna
UWAGA
Sprawdzić, czy nie dochodzi do kolizji linki ze
szprychami koła.
Zatrzymać koło podczas wykonywania tej
czynności.
17
REGULACJA
Używanie końcowej śruby regulacyjnej
Używanie końcowej śruby regulacyjnej
Regulacja za pomocą końcowej śruby regulacyjnej
A
B
B
B
A
A
(A)
(C)
(B)
Założyć łańcuch na najmniejszą tarczę
i największą zębatkę i obrócić ramię
mechanizmu korbowego, aby zmienić
biegi.
Wykonać regulację końcowej śruby
regulacyjnej w taki sposób, aby kółko
prowadzące nie kolidowało z zębatką
i jednocześnie nie znajdowało się zbyt
blisko łańcucha i nie dotykało go.
Następnie ustawić łańcuch na
najmniejszej zębatce i powtórzyć
powyższe czynności, pamiętając, aby
kółko prowadzące nie dotykało zębatek.
(A)
Największa zębatka
(B)
Najmniejsza zębatka
(C)
Końcowa śruba regulacyjna
Sprawdzenie odległości między największą zębatką i kółkiem prowadzącym
(z)
(A)
(B)
Ustawić tylną przerzutkę na największej
zębatce i po zatrzymaniu koła upewnić się,
że odległość między wierzchołkiem kółka
prowadzącego i wierzchołkiem największej
zębatki mieści się w zakresie (z).
(z)
5 - 6mm
(Gdy największa zębatka to 42T
lub mniejsza)
8 - 9 mm
(Gdy największa zębatka to 46T
lub mniejsza)
(A)
Największa zębatka
(B)
Kółko prowadzące
UWAGA
Sprawdzić odległość między największą
zębatką i kółkiem prowadzącym, gdy
tylny amortyzator znajduje się w swoim
maksymalnym położeniu.
18
REGULACJA
Regulacja SIS
Regulacja SIS
Regulacja SIS
1
Ustawić przełącznik dźwigni w pozycji wyłączonej (OFF).
2
Poruszyć jeden raz dźwignią, aby przesunąć łańcuch z najmniejszej zębatki na 2. zębatkę.
Najlepsze ustawienie
3
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy
dźwignia przerzutki jest przestawiana
tylko na tyle, aby usunąć luz, a łańcuch
dotyka 3. zębatki, licząc od najmniejszej
zębatki, i hałasuje.
Podczas przełączania na 3. zębatkę, licząc od najmniejszej
3
(A)
Dokręcać pokrętło regulacyjne linki (w
prawo) dopóki łańcuch nie wróci na 2.
zębatkę, licząc od najmniejszej.
(A)
Pokrętło regulacyjne linki
Ciąg dalszy na następnej stronie
19
REGULACJA
Regulacja SIS
Kiedy nie słychać dźwięku
3
(A)
Poluzować pokrętło regulacyjne linki
(w lewo), dopóki łańcuch nie dotknie
3. zębatki, licząc od najmniejszej, i nie
zacznie hałasować.
(A)
Pokrętło regulacyjne linki
4
Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie, kiedy dźwignia przerzuciła
łańcuch na 2. zębatkę, licząc od najmniejszej zębatki, i kiedy została puszczona) i obrócić
ramię mechanizmu korbowego w prawo.
UWAGA
Jeżeli łańcuch dotyka 3. zębatki, licząc od
najmniejszej, i hałasuje, obracać powoli
pokrętło regulacyjne linki, dokręcając,
dopóki hałas nie ustąpi i łańcuch nie zacznie
przemieszczać się płynnie.
5
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany przełożeń i sprawdzenia czy w pozycji któregoś z
przełożeń występuje hałas.
6
Ustawić przełącznik dźwigni w pozycji włączonej (ON) i podczas jazdy na rowerze sprawdzić,
czy nie występują problemy ze zmianą przełożeń.
20
REGULACJA
Regulacja tarcia
Ciąg dalszy na następnej stronie
Regulacja tarcia
Tarcie można wyregulować według własnych preferencji. Można także dokonać regulacji w późniejszym czasie w przypadku zmiany tarcia w trakcie
użytkowania.
Regulacja tarcia
1
Ustawić przełącznik dźwigni w pozycji wyłączonej (OFF).
2
(A)
(C) (B)
Usunąć osłonę zespołu płytki za pomocą
klucz imbusowy 2mm.
(A)
Osłona zespołu płytki
(B)
Przełącznik dźwigni
(C)
Zespół płytki
3
(A)
(z)(y)
RD-M7000-10-SGS
RD-M6000-SGS
Aby wyregulować tarcie, przestawić
śrubę do regulacji tarcia za pomocą
klucza płaskiego 5,5mm.
(y)
Zwiększenie tarcia
(z)
Zmniejszenie tarcia
(A)
Śruba do regulacji tarcia
(A)
(y) (z)
RD-M7000-11-GS
RD-M6000-GS
RD-M5120-SGS
Aby wyregulować tarcie, przestawić
śrubę do regulacji tarcia za pomocą
klucz imbusowy 2mm.
(y)
Zwiększenie tarcia
(z)
Zmniejszenie tarcia
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33

Shimano RD-M5120 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla