Shimano FC-RX600 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

(Polish)
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
MECHANIZM KORBOWY
GRX
FC-RX810
FC-RX600
Suport
BB-RS500
SM-BBR60
BB-RS500-PB
SM-BB72-41B
DM-GAFC001-00
2
SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI ...............................................................................2
WAŻNA INFORMACJA ...............................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ..........................................4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI ...........................................7
MONTAŻ / DEMONT ..............................................................9
Montaż / demontaż suportu .................................................................9
• Wykres kombinacji narzędzi .................................................................................................... 9
• Montaż .................................................................................................................................... 11
• Zdejmowanie .......................................................................................................................... 13
Montaż / demontaż ramion mechanizmu korbowego .....................15
• Montaż .................................................................................................................................... 15
• Zdejmowanie .......................................................................................................................... 17
KONSERWACJA .......................................................................18
Wymiana tarczy mechanizmu korbowego .........................................18
• Pojedyncze typy przełożeń .................................................................................................... 18
• Dwurzędowe typy przełożeń ................................................................................................. 19
3
WAŻNA INFORMACJA
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników
rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie powinni
samodzielnie zajmować się montażem elementów, używając tego podręcznika sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie
należy kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy skontaktować się z punktem
sprzedaży lub sprzedawcą rowerów.
Należy przeczytać wszystkie podręczniki właściciela dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny, niż podano w
informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki sprzedawcy i podręczniki właściciela można przeglądać w trybie
online na naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
Użytkownicy, którzy nie używają Internetu mogą być zmuszeni do skontaktowania się z
punktem sprzedaży, aby otrzymać wydrukowaną kopię podręcznika użytkownika.
Można wydrukować podręcznik użytkownika, aby przekazać go klientowi albo można poprosić
najbliższe biuro sprzedażowe SHIMANO o wydrukowaną kopię podręcznika użytkownika.
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub
regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym
podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem produktu i przestrzegać go podczas
jego użytkowania.
Poniższe instrukcje muszą być zawsze przestrzegane w celu zapobieżenia obrażeniom oraz
uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością
możliwych uszkodzeń, które mogą wynikać z nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji
skutkuje śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może
skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może
skutkować obrażeniami albo uszkodzeniami
wyposażenia i otoczenia.
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać instrukcji zawartych w podręcznikach
właściciela.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części SHIMANO. Jeśli takie części jak śruby i
nakrętki poluzują się lub zostaną uszkodzone, może to spowodować nagły upadek z
roweru i poważne obrażenia.
Ponadto jeśli regulacje nie zostaną wykonane prawidłowo, mogą wystąpić problemy i
może dojść do upadku z roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Przed wykonaniem czynności konserwacyjnych, np. wymiany części, należy założyć
okulary ochronne lub gogle.
Po uważnym przeczytaniu niniejszego podręcznika sprzedawcy należy zachować go na przyszłość.
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Odstępy między konserwacjami zależą od zastosowania i warunków jazdy. Łańcuch
należy regularnie czyścić, używając odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha.
Nigdy nie stosować rozpuszczalników zasadowych lub kwasowych, np. środków do
usuwania rdzy. Użycie takiego rozpuszczalnika może spowodować zerwanie łańcucha i
w konsekwencji poważne obrażenia.
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić, czy ramiona mechanizmu
korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do
złamania ramienia mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia odzieży o łańcuch, ponieważ może
to spowodować wywrócenie roweru.
Sprawdzić, czy łańcuch nie jest uszkodzony (odkształcenia lub pęknięcia), czy przeskakuje
lub czy występują inne nieprawidłowości, np. samoistna zmiana przełożeń. W przypadku
występowania problemów należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub
dystrybutorem. Łańcuch może się zerwać, powodując upadek rowerzysty.
Montaż na rowerze i konserwacja:
Jeśli wewnętrzna osłona nie jest zamontowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz zostać
uszkodzona. Może to doprowadzić do wywrócenia roweru, co grozi poważnymi obrażeniami.
Dwie śruby mocujące lewe ramię mechanizmu korbowego należy dokręcać na przemian,
stopniowo i zamiennie; nie należy dokręcać każdej ze śrub całkowicie i jednorazowo. Aby
sprawdzić, czy momenty dokręcania mieszczą się w zakresie od 12–14 Nm należy użyć
klucza dynamometrycznego. Następnie, po przejechaniu około 100 km (60 mil), za
pomocą klucza dynamometrycznego ponownie sprawdzić momenty dokręcania. Ważne
jest również okresowe sprawdzanie momentów dokręcania. Jeżeli momenty dokręcania
są zbyt małe lub jeżeli śruby mocujące nie były dokręcane stopniowo i na przemian, lewe
ramię mechanizmu korbowego może spaść i może dojść do wywrócenia roweru, co może
spowodować poważne obrażenia.
5
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
PRZESTROGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Utrzymywać części korpusu z dala od ostrych zębów tarcz mechanizmów korbowych.
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Podczas działania dźwigni należy kręcić ramionami mechanizmu korbowego.
Kiedy łańcuch jest w dowolnym położeniu pokazanym na rysunkach, może stykać się z
tarczą mechanizmu korbowego lub przerzutką przednią i hałasować. Jeżeli problemem
jest hałas, przerzucić łańcuch na następną, największą zębatkę lub kolejną po niej.
Mechanizm dwurzędowy
Tarcza mechanizmu korbowego
Zębatka
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić, czy nie ma odstępu lub luzu
między częścią mocującą. Pamiętać również o okresowym ponownym dokręcaniu ramion
mechanizmu korbowego i pedałów.
Do czyszczenia ramion mechanizmu korbowego i suportu używać neutralnego
detergentu. Używanie detergentów zasadowych lub kwasowych może spowodować
odbarwienia.
Jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia
roweru.
Nie wolno myć suportu strumieniem wody pod wysokim ciśnieniem. Woda może dostać
się do sekcji łożyskowej, powodując jej przyleganie i nadmierny hałas.
Przełożenia należy co jakiś czas myć neutralnym detergentem. Ponadto czyszczenie
łańcucha neutralnym detergentem i smarowanie może być skutecznym sposobem
zwiększenia trwałości przełożeń i łańcucha.
Podczas jazdy łańcuch może brudzić rękawy ubrania.
Gwarancja produktu nie obejmuje uszkodzeń wynikających z takiego niewłaściwego
użytkowania, jak skoki w trakcie jazdy lub przewrócenie roweru, z wyjątkiem usterek
wynikających z użycia nieodpowiednich metod produkcji.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających z
normalnego użytkowania i starzenia się.
6
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
Montaż na rowerze i konserwacja:
Podczas montowania pedałów, gwinty pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec
klinowaniu się pedałów. Używać klucza dynamometrycznego, aby odpowiednio dokręcić
pedały. (moment dokręcania: 35–55 Nm). Prawe ramię mechanizmu korbowego ma
gwint prawoskrętny, natomiast lewe ramię mechanizmu korbowego ma gwint
lewoskrętny.
Kiedy mufa suportu nie jest ustawiona równolegle, spada wydajność zmiany przełożeń.
W razie przeskakiwania łańcucha w czasie użytkowania, należy wymienić przełożenia i
łańcuch.
Przed zamontowaniem lewej i prawej miski należy je nasmarować oraz upewnić się, że
zamocowano wewnętrzną osłonę. W przeciwnym wypadku pogorszą się właściwości
wodoszczelności.
W celu zapewnienia optymalnego działania pamiętać o stosowaniu tylko określonego
typu łańcucha.
Mechanizm korbowy Zalecany łańcuch
FC-RX810 CN-HG701-11
FC-RX600-11 CN-HG601-11
FC-RX600-10 CN-HG54
Jeżeli słychać skrzypienie osi suportu i połączenia z lewym ramieniem mechanizmu
korbowego, nasmarować część mocującą, a następnie dokręcić ją do określonego
momentu dokręcania.
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w sekcji łożyskowej należy wymienić suport.
Należy używać odpowiedniej kombinacji zębów tarcz. Jeśli używane są inne przełożenia,
łańcuch może spaść pomiędzy przełożenia i je uszkodzić.
FC-RX810
Góra
48T-ND
Dół 31T-ND
X
FC-RX600
Góra
46T-NF
Dół 30T-NF
X
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ta
instrukcja serwisowa służy głównie do wyjaśnienia procedur użytkowania tego
produktu.
7
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
W celu montażu, regulacji i konserwacji potrzebne są poniższe narzędzia.
Narzędzie
Klucz imbusowy 5 mm
Młotek z tworzywa
sztucznego
Klucz imbusowy 8 mm Klucz gwiazdkowy nr 30
Klucz 17 mm TL-FC16/TL-FC18
Narzędzia wymagane do montowania i usuwania suportu różnią się w zależności od modelu.
Połącz i użyj dowolnych narzędzi podanych w tabeli.
BB-RS500
Narzędzie
TL-FC32 TL-FC36
TL-FC33
UWAGA
Podczas używania TL-FC32 i TL-FC36 nie można używać klucza udarowego.
SM-BBR60
Narzędzie
TL-FC25 i TL-FC32 TL-FC25 i TL-FC36
TL-FC25 i TL-FC33 TL-FC37
UWAGA
Podczas używania TL-FC25 i TL-FC33 nie można używać klucza udarowego.
8
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
SM-RS500-PB/SM-BB72-41B
Narzędzie
TL-BB12 TL-BB13
9
MONTAŻ / DEMONT
Montaż / demontaż suportu
MONTAŻ / DEMONT
Montaż / demontaż suportu
Wykres kombinacji narzędzi
Należy używać podanych w tabeli kombinacji narzędzi.
SM-BBR60
TL-FC25 i TL-FC32 TL-FC25 i TL-FC33
TL-FC32
TL-FC25
TL-FC33
TL-FC25
TL-FC25 i TL-FC36 TL-FC37
TL-FC36
TL-FC25
10
MONTAŻ / DEMONT
Montaż / demontaż suportu
BB-RS500
TL-FC32 TL-FC33
TL-FC36
11
MONTAŻ / DEMONT
Montaż / demontaż suportu
Montaż
` Suport gwintowany
1. Zamontować wewnętrzną osłonę, adapter i podkładkę dystansową.
(1) Nałożyć smar na lewą i prawą miskę.
(2) Użyć oryginalnych narzędzi SHIMANO (zapoznać się z sekcją „Wykres kombinacji
narzędzi” w części „Montaż/demontaż suportu”), aby dokręcić lewą i prawą miskę.
+
Lewa miska
(gwint prawoskrętny)
Smar wysokiej jakości
Prawa miska
(gwint lewoskrętny)
35–50 Nm
Wewnętrzna osłona
(Przykład)
(2)(1)
(Y-04110000)
WSKAZÓWKI
Jeżeli jest to suport 70 mm [M36], przekręcić prawą miskę w prawo (gwint
prawoskrętny).
12
MONTAŻ / DEMONT
Montaż / demontaż suportu
` Suport wciskany
1. Ustawić suport w mufie suportu.
Użyć suport dla mufy suportu o szerokości 86,5 mm.
Ustawić wewnętrzną osłonę i adaptery.
(A)
(B)
(C)
(D)
Wewnętrzna osłona
Prawa miska
UWAGA
Jeśli rama ma otwory dla mufy suportu, dołączyć wewnętrzną osłonę, aby
uniemożliwić obcym obiektom dostanie się do środka. Jeśli nie ma otworów,
może być zamontowana bez wewnętrznej osłony.
13
MONTAŻ / DEMONT
Montaż / demontaż suportu
2. Włożyć w suport oryginalne narzędzie SHIMANO.
3. Użyć klucza, aby wcisnąć suport.
Upewnić się, że powierzchnia kontaktowa
suportu jest ustawiona równolegle do
powierzchni kontaktowej mufy suportu.
* Wcisnąć aż nie będzie odstępu pomiędzy
suportem i mufą suportu.
Zdejmowanie
` Suport gwintowany
1. Przeprowadzić demontaż w odwrotnej kolejności do „Montażu” w
części „Montaż / demontaż suportu”.
14
MONTAŻ / DEMONT
Montaż / demontaż suportu
` Suport wciskany
1. Włożyć w suport oryginalne narzędzie SHIMANO.
(1) Rozszerzyć klapy, aby wskazywały czubek oryginalnego narzędzia SHIMANO.
(2) Włożyć oryginalne narzędzie SHIMANO z drugiej strony adaptera, który ma zostać
usunięty.
(3) Tak jak pokazano na rysunku, nacisnąć dłonią wystającą część czubka, aby rozszerzyć
klapy.
(4) Wcisnąć dalej narzędzie, kontynuując naciskanie czubka, aż obręcze klap wejdą w
kontakt z adapterem.
Klapy
2. Aby wypchnąć adapter, stuknąć młotkiem z tworzywa sztucznego
oryginalne narzędzie SHIMANO.
Młotek z tworzywa
sztucznego
15
MONTAŻ / DEMONT
Montaż / demontaż ramion mechanizmu korbowego
3. W podobny sposób zdjąć adapter po przeciwnej stronie.
Młotek z tworzywa
sztucznego
UWAGA
Nie używać adapterów ponownie ponieważ mogą zostać uszkodzone w procesie
demontażu.
Montaż / demontaż ramion mechanizmu
korbowego
Montaż
1. Włożyć w suport prawe ramię mechanizmu korbowego.
16
MONTAŻ / DEMONT
Montaż / demontaż ramion mechanizmu korbowego
2. Ustawić lewe ramię mechanizmu korbowego na osi prawego ramienia
mechanizmu korbowego.
(1) Nałożyć smar na oś prawego ramienia mechanizmu korbowego.
(2) Wyrównać szeroki wypust lewego ramienia mechanizmu korbowego z szerokim
wypustem osi prawego ramienia mechanizmu korbowego.
Smar wysokiej jakości
(Y-04110000)
Szeroki
wypust
Szeroki
wypust
3. Zamontować nakładkę.
(1) Nałożyć smar na pokazaną na rysunku śrubę mocującą ramię mechanizmu
korbowego.
(2) Dokręcić za pomocą oryginalnego narzędzia SHIMANO.
/
Nakładka
Smar wysokiej jakości
0,7–1,5 Nm
(Y-04110000)
17
MONTAŻ / DEMONT
Montaż / demontaż ramion mechanizmu korbowego
4. Dokręcić i zamocować za pomocą śruby.
(1) Ustawić płytkę blokującą w kierunku pokazanym na rysunku, a następnie ją wcisnąć.
(2) Sprawdzić, czy sworzeń płytki jest włożony prawidłowo.
(3) Dokręcać na przemian śruby lewego ramienia mechanizmu korbowego.
Przekrój
Płytka blokująca
Lewe ramię mechanizmu
korbowego
(3)
12–14 Nm
(1)
Sworzeń płytki(2)
Zdejmowanie
1. Przeprowadzić demontaż w odwrotnej kolejności do „Montażu” w
części „Montaż / demontaż ramion mechanizmu korbowego.”
18
KONSERWACJA
Wymiana tarczy mechanizmu korbowego
KONSERWACJA
Wymiana tarczy mechanizmu korbowego
UWAGA
Wydajność zmiany przełożeń zostanie ograniczona, jeśli pozycje montażowe tarcz
mechanizmu korbowego są nieprawidłowe. Należy zamontować tarcze mechanizmu
korbowego w prawidłowych położeniach.
Należy używać prawidłowych kombinacji oryginalnych przełożeń ramion mechanizmu
korbowego i śrub SHIMANO. W przeciwnym razie górne przełożenie może zostać
uszkodzone przez śruby.
Pojedyncze typy przełożeń
1. Zdemontować tarczę mechanizmu korbowego z ramienia mechanizmu
korbowego.
2. Ustawić tarczę mechanizmu korbowego na ramieniu mechanizmu
korbowego.
Utrzymując oznaczoną stronę skierowaną na zewnątrz, ustawić tarczę mechanizmu
korbowego w taki sposób, aby część wypukła znalazła się pod ramieniem mechanizmu
korbowego.
Oznaczenie
Ramię mechanizmu
korbowego
Część wypukła
19
KONSERWACJA
Wymiana tarczy mechanizmu korbowego
3. Zamocować tarczę mechanizmu korbowego.
Dokręcić śruby mocujące.
Tarcza mechanizmu korbowego
(FC-RX810)
(FC-RX600)
Ramię mechanizmu
korbowego
Śruba mocująca
12–16 Nm
16–17 Nm
Dwurzędowe typy przełożeń
1. Zdemontować tarczę mechanizmu korbowego z ramienia mechanizmu
korbowego.
2. Zamontować największą tarczę mechanizmu korbowego na ramieniu
mechanizmu korbowego.
(1) Utrzymując oznaczoną stronę skierowaną na zewnątrz, ustawić największą tarczę
mechanizmu korbowego w taki sposób, aby sworzeń zapobiegający spadaniu
łańcucha był ustawiony pod ramieniem mechanizmu korbowego.
20
KONSERWACJA
Wymiana tarczy mechanizmu korbowego
(2) Dokręcić śrubę mocującą.
(FC-RX810)
(FC-RX600)
Śruba mocująca
12–16 Nm
16–17 Nm
Oznaczenie
Sworzeń zapobiegający
spadaniu łańcucha
3. Zamontować najmniejszą tarczę mechanizmu korbowego.
(1) Utrzymując oznaczoną stronę skierowaną do przodu, ustawić najmniejszą tarczę
mechanizmu korbowego w taki sposób, aby część wypukła znalazła się pod
ramieniem mechanizmu korbowego.
(2) Dokręcić śrubę mocującą.
(FC-RX810)
(FC-RX600)
Śruba mocująca
12–16 Nm
16–17 Nm
Oznaczenie
Część wypukła
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21

Shimano FC-RX600 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla