Shimano FD-RX810 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

(Polish)
DM-GAFD001-01
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
Przerzutka przednia
GRX
FD-RX810
FD-RX400
2
Spis treści
Spis treści ..................................................................................2
WAŻNA INFORMACJA ...............................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ..........................................4
Wykaz potrzebnych narzędzi ..................................................6
Montaż / demontaż ..................................................................7
Montaż przerzutki przedniej .................................................................7
• Montaż płytki usztywniającej .................................................................................................. 7
• Montaż przerzutki przedniej ................................................................................................... 9
• W przypadku używania adaptera obejmy (SM-AD91) do montażu przerzutki
przedniej ................................................................................................................................. 12
Regulacja ................................................................................16
Montaż linki i regulacja zmiany przełożeń ........................................16
• Mocowanie linki ..................................................................................................................... 16
• Regulacja napięcia linki ......................................................................................................... 19
• Regulacja skoku ograniczenia górnego ................................................................................ 20
• Regulacja skoku ograniczenia dolnego ................................................................................ 22
• Obsługa końcówki linki .......................................................................................................... 23
• Sprawdzanie zmiany przełożeń i regulacje .......................................................................... 24
Konserwacja ...........................................................................25
Wymiana płytki ślizgowej ...................................................................25
• Demontaż płytki ślizgowej .................................................................................................... 25
• Montaż płytki ślizgowej ......................................................................................................... 25
3
WAŻNA INFORMACJA
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników
rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie
powinni samodzielnie zajmować się montażem elementów, używając tego podręcznika
sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie
należy kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy skontaktować się z punktem
sprzedaży lub dystrybutorem.
Należy przeczytać wszystkie podręczniki dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny, niż podano w
informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki i dokumenty techniczne są dostępne online na stronie
internetowej https://si.shimano.com.
Klienci, którzy mają ograniczony dostęp do Internetu mogą skontaktować się z
dystrybutorem SHIMANO lub którymkolwiek z biur SHIMANO, aby zdobyć podręcznik
użytkownika w wersji drukowanej.
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub
regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym
podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem produktu i przestrzegać go podczas
jego użytkowania.
Poniższe instrukcje muszą być zawsze przestrzegane w celu zapobieżenia obrażeniom oraz
uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością
możliwych uszkodzeń, które mogą wynikać z nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią
albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować
śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować
obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur zawartych w podręcznikach.
Używać wyłącznie oryginalnych części SHIMANO. W przypadku niewłaściwej regulacji
albo nieprawidłowego montażu elementu lub części zapasowej, może dojść do usterki
elementu bądź utraty panowania nad rowerem i wypadku.
Podczas przeprowadzania czynności konserwacyjnych takich jak wymiana
elementów należy mieć na sobie zatwierdzone okulary ochronne.
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia odzieży o łańcuch. W przeciwnym
razie może dojść do upadku z roweru.
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Jeżeli zmiana przełożeń nie wydaje się być płynna, wymyć mechanizm zmiany przełożeń i
nasmarować wszystkie części ruchome.
Kiedy łańcuch jest w dowolnym położeniu pokazanym na rysunkach, może stykać się z
przednią tarczą mechanizmu korbowego lub przerzutką przednią i hałasować. Jeśli
problemem jest hałas, zmienić tylną zębatkę na następne największe przełożenie lub
jedno po nim.
Mechanizm dwurzędowy
Przednia tarcza mechanizmu
korbowego
Tylna zębatka
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających z
normalnego użytkowania i starzenia się.
Montaż na rowerze i konserwacja:
W celu zapewnienia płynnej pracy mechanizmu należy stosować uszczelnioną linkę i
prowadnicę linkę OT-SP.
5
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
Przed użyciem nasmarować linkę oraz elementy ślizgowe pancerza, używając smaru SIS
SP41 (Y04180000), aby zapewnić swobodne ślizganie się. Do linki nie może przylegać
kurz.
Podczas używania pełnego modelu
zewnętrznego, pancerz z końcówką
pancerza (żywiczną) powinien być po
stronie mechanizmu zmiany przełożeń.
W przypadku użytkowania w regionie o
zimnym klimacie, należy zastosować
uszczelnioną końcówkę pancerza (żywiczną)
zapobiegającą zamarzaniu.
Końcówka z długim noskiem
uszczelniającym
Końcówka pancerza (żywiczna)
Strona mechanizmu
zmiany przełożeń
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten
podręcznik służy głównie do wyjaśnienia procedur użytkowania tego produktu.
6
Wykaz potrzebnych narzędzi
Wykaz potrzebnych narzędzi
W celu montażu, regulacji i konserwacji potrzebne są poniższe narzędzia.
Narzędzie
Klucz imbusowy 2 mm
Klucz imbusowy 4 mm
Klucz imbusowy 5 mm
Obcinacz
7
Montaż / demontaż
Montaż przerzutki przedniej
Montaż / demontaż
Montując części na ramie z włókna węglowego/kierownicy należy sprawdzić u producenta ramy
z włókna węglowego lub kierownicy zalecany moment dokręcania. W ten sposób można
uniknąć uszkodzenia ramy/kierownicy wynikającego ze zbytniego dokręcania lub
niewłaściwego zamocowania elementów.
Montaż przerzutki przedniej
Montaż płytki usztywniającej
W przypadku montażu przerzutki przedniej do ramy z hakiem należy zamontować płytkę
usztywniającą do rury podsiodłowej.
Należy ją zamontować w celu ochrony ramy przed uszkodzeniami powodowanymi przez nacisk
wkręta wzmacniającego przerzutki przedniej.
Taśma
1. Sprawdzić miejsce montażu.
Znaleźć położenie, w którym wkręt wzmacniający dotyka bezpośrednio ramy podczas
regulacji wkręta wzmacniającego przerzutki przedniej.
8
Montaż / demontaż
Montaż przerzutki przedniej
2. Zamontować płytkę usztywniającą.
Unikać ustawiania taśmy przylepnej na płytce usztywniającej między punktem styku
wkręta wzmacniającego i ramy.
Płytka usztywniająca
Płytka usztywniająca
Taśma
Wkręt
wzmacniający
9
Montaż / demontaż
Montaż przerzutki przedniej
Montaż przerzutki przedniej
1. Wyregulować wysokość montażu i tymczasowo zamocować na ramie
przerzutkę przednią.
Wyregulować wysokość montażu, aby odległość od końcówek najwyższych zębów
największej tarczy mechanizmu korbowego wynosiła od 1 do 3 mm.
1–3 mm
Płytka zewnętrzna
Największa tarcza mechanizmu korbowego
2. Wyregulować kąt montażu i zamocować przerzutkę przednią.
(1) Przeprowadzić regulację w taki sposób, aby powierzchnia płaska płytki zewnętrznej
była dokładnie nad największą tarczą mechanizmu korbowego, a krawędź tylna była
wsunięta o 0,5–1 mm w porównaniu z krawędzią przednią.
10
Montaż / demontaż
Montaż przerzutki przedniej
(2) Zamocować przerzutkę przednią za pomocą wkręta mocującego lub wkręta do
obejmy.
5–7 Nm
Wkręt ograniczenia dolnego
Wkręt mocujący
Przednia część płytki
zewnętrznej
Tylna część płytki
zewnętrznej
0,5–1 mm
Największa tarcza
mechanizmu korbowego
3. Ponownie wyregulować położenie płytki zewnętrznej.
Wyregulować wkręt wzmacniający, aby wyrównać płaską część płytki zewnętrznej z
powierzchnią największej tarczy mechanizmu korbowego. Upewnić się, że wkręt
wzmacniający styka się z płytką usztywniającą.
Wkręt wzmacniający
11
Montaż / demontaż
Montaż przerzutki przedniej
WSKAZÓWKI
Sprawdzić pozycję regulacyjną, naciskając płaską część największej tarczy
mechanizmu korbowego za pomocą klucza imbusowego lub innego narzędzia.
UWAGA
Nie ustawiać płytki zewnętrznej, tak jak
pokazano na rysunku.
12
Montaż / demontaż
Montaż przerzutki przedniej
W przypadku używania adaptera obejmy (SM-AD91) do
montażu przerzutki przedniej
1. Zamontować adapter obejmy (SM-AD91) na przerzutce przedniej.
Dotknąć wkrętem wzmacniającym adaptera obejmy.
Wkręt
wzmacniający
Adapter obejmy
5–7 Nm
Śruba mocująca
13
Montaż / demontaż
Montaż przerzutki przedniej
2. Wyregulować wysokość montażu i tymczasowo zamocować na ramie
przerzutkę przednią.
Wyregulować wysokość montażu, aby odległość od końcówek najwyższych zębów
największej tarczy mechanizmu korbowego wynosiła od 1 do 3 mm.
Płytka zewnętrzna
Największa tarcza mechanizmu korbowego
1–3 mm
14
Montaż / demontaż
Montaż przerzutki przedniej
3. Wyregulować położenie płytki zewnętrznej.
Użyć wkrętu ograniczenia dolnego, aby wyrównać płaską część płytki zewnętrznej z
powierzchnią największej tarczy mechanizmu korbowego.
Wkręt ograniczenia dolnego
Płytka zewnętrzna
Największa tarcza mechanizmu
korbowego
Największa tarcza mechanizmu
korbowego
WSKAZÓWKI
Sprawdzić pozycję regulacyjną, naciskając płaską część największej tarczy
mechanizmu korbowego za pomocą klucza imbusowego lub innego narzędzia.
15
Montaż / demontaż
Montaż przerzutki przedniej
4. Zamocować wkręt do obejmy.
Wkręt do obejmy
5–7 Nm
16
Regulacja
Montaż linki i regulacja zmiany przełożeń
Regulacja
Montaż linki i regulacja zmiany przełożeń
Mocowanie linki
1. Nacisnąć dźwignię zwalniającą na dźwigni przerzutki i hamulca, a
następnie ustawić ją w pozycji początkowej (po stronie najmniejszej
tarczy mechanizmu korbowego).
2. Zdjąć osłonę ogniwa.
W przypadku demontażu osłony ogniwa należy ją unieść, obracając w kierunku
wskazanym strzałką, jak pokazano na rysunku.
Osłona elementu
łączącego
3. Przeprowadzić linkę przez przerzutkę przednią.
(1) Użyć wkrętu ograniczenia dolnego, aby wyrównać płaską część płytki zewnętrznej z
powierzchnią największej tarczy mechanizmu korbowego.
(2) Sprawdzić, czy zakładka pokrętła regulacyjnego styka się z ogniwem wejściowym.
* Jeśli nie ma styku, odkręcać śrubę regulacyjną linki aż do zetknięcia z ogniwem
wejściowym.
17
Regulacja
Montaż linki i regulacja zmiany przełożeń
(3) Linkę należy przeprowadzić wzdłuż rowka do mocowania linki w sposób pokazany na
rysunku.
Linka
Linka
Śruba regulacyjna linki
Prowadnica linki
Zakładka pokrętła
regulacyjnego
Ogniwo wejściowe
Rowek do mocowania linki
* W przypadku modelu zewnętrznego i typu wbudowanego, przed użyciem upewnić
się, że pancerz jest prawidłowo zamocowany na uchwycie pancerza.
Uchwyt pancerza
Pancerz
Końcówka pancerza
(żywiczna)
WSKAZÓWKI
Zamocowanie linki z płytką zewnętrzną
ustawioną równo z największą tarczą
mechanizmu korbowego zmniejszy siłę
napięcia linki, jakiej trzeba użyć w celu
osiągnięcia odpowiedniej regulacji.
Płytka
zewnętrzna
Największa tarcza
mechanizmu korbowego
1–3 mm
18
Regulacja
Montaż linki i regulacja zmiany przełożeń
UWAGA
Sprawdzić, czy linka jest przeprowadzona przez prowadnicę linki.
W przypadku rowerów z pancerzem pełnej długości albo rowerów, w których
pancerz styka się z przerzutką, należy użyć końcówki pancerza (żywicznej) na
końcu przerzutki pancerza.
W przypadku użytkowania w regionie o zimnym klimacie, należy zastosować
uszczelnioną końcówkę pancerza (żywiczną) zapobiegającą zamarzaniu.
Końcówka z długim noskiem
uszczelniającym
Końcówka pancerza
(żywiczna)
4. Tymczasowo zamocować linkę i zlikwidować wstępny luz linki.
Przytrzymać przerzutkę przednią w taki sposób, by nie poruszała się z powodu obciążenia
linki przerzutki. Użyć dźwigni przerzutki kilka razy, aby naprężyć zamontowaną linkę
przerzutki i by wszystkie elementy linki przerzutki znalazły się na swoim miejscu.
UWAGA
Podczas przestawiania dźwigni nie należy stosować zbyt dużej siły. W
przeciwnym razie może to spowodować nieprawidłowe działanie dźwigni.
19
Regulacja
Montaż linki i regulacja zmiany przełożeń
5. Zamocować linkę.
Zamocować pociągając przy tym za linkę.
6–7 Nm
Śruba mocująca
linki
Regulacja napięcia linki
Przed regulacją napięcia linki, należy usunąć początkowy luz linki.
1. Przełączyć na wybrane przełożenie, przy którym następuje zwolnienie
dźwigni z położenia górnego do położenia dostrajania górnego.
Dostrajanie
dolne
Dostrajanie górne
Dół
Miejsce regulacji napięcia
Góra
20
Regulacja
Montaż linki i regulacja zmiany przełożeń
2. Wyregulować napięcie linki.
Wyregulować napięcie linki na ramie za pomocą śruby regulacyjnej linki, tak aby linie
wskaźnika wspornika i ogniwo wejściowe były ustawione w linii.
Upewnić się, by po każdym odkręceniu śruby zwolnić raz dźwignię do położenia dolnego.
Następnie sprawdzić ponownie położenie wskaźnika w pozycji dostrajania górnego.
Po wyregulowaniu napięcia linki, zamontować łańcuch.
Linia wspornika (wskaźnik)
Śruba regulacyjna linki
Linia ogniwa wejściowego (wskaźnik)
Regulacja skoku ograniczenia górnego
1. Przełączyć na wybrane przełożenie, przy którym następuje zwolnienie
dźwigni z położenia górnego do położenia dostrajania górnego.
Dostrajanie
dolne
Dostrajanie górne
Dół
Punkt ograniczenia
górnego
Góra
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26

Shimano FD-RX810 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla