Shimano RD-RX810 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

(Polish)
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
Przerzutka tylna
GRX
RD-RX810
RD-RX812
RD-RX400
DM-GARD001-02
2
Spis treści
Spis treści ..................................................................................2
WAŻNA INFORMACJA ...............................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ..........................................4
Wykaz potrzebnych narzędzi ..................................................6
Montaż / demontaż ..................................................................7
Montaż przerzutki tylnej .......................................................................7
• Typ standardowy ...................................................................................................................... 7
• Mocowanie bezpośrednie ........................................................................................................ 9
Regulacja ................................................................................11
Regulacja skoku ograniczenia górnego..............................................11
Montaż łańcucha ..................................................................................11
Sprawdzanie długości łańcucha ..........................................................11
Podłączanie i mocowanie przewodu wewnętrznego .......................14
• Długość pancerza ................................................................................................................... 14
• Podłączanie i mocowanie przewodu wewnętrznego .......................................................... 16
Regulacja skoku ograniczenia dolnego ..............................................18
Regulacja wkrętu B ..............................................................................19
Regulacja SIS .........................................................................................20
Konserwacja ...........................................................................22
Wymiana kółek .....................................................................................22
Nakładanie smaru na stabilizator łańcucha .......................................23
Regulacja tarcia ....................................................................................24
Wymiana płytki i sprężyny napinającej płytki ...................................28
• Demontaż ............................................................................................................................... 28
• Montaż .................................................................................................................................... 31
3
WAŻNA INFORMACJA
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników
rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie
powinni samodzielnie zajmować się montażem elementów, używając tego podręcznika
sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tej instrukcji nie są zrozumiałe, nie należy
kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy skontaktować się z punktem
sprzedaży lub dystrybutorem.
Należy przeczytać wszystkie instrukcje dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny, niż podano w
informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie instrukcje i dokumenty techniczne są dostępne online na stronie internetowej
https://si.shimano.com.
Klienci, którzy mają ograniczony dostęp do Internetu mogą skontaktować się z
dystrybutorem SHIMANO lub którymkolwiek z biur SHIMANO, aby zdobyć podręcznik
użytkownika w wersji drukowanej.
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub
regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym
podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem produktu i przestrzegać go podczas
jego użytkowania.
Poniższe instrukcje muszą być zawsze przestrzegane w celu zapobieżenia obrażeniom oraz
uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością
możliwych uszkodzeń, które mogą wynikać z nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią
albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować
śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować
obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur zawartych w instrukcjach
serwisowych.
Używać wyłącznie oryginalnych części SHIMANO. W przypadku niewłaściwej regulacji
albo nieprawidłowego montażu elementu lub części zapasowej, może dojść do usterki
elementu bądź utraty panowania nad rowerem i wypadku.
Podczas przeprowadzania czynności konserwacyjnych takich jak wymiana
elementów należy mieć na sobie zatwierdzone okulary ochronne.
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Łańcuch i ogniwa QUICK-LINK należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego
środka do czyszczenia łańcucha. Odstępy między konserwacjami zależą od użytkowania
i warunków jazdy. Nigdy nie stosować rozpuszczalników zasadowych lub kwasowych,
np. środków do usuwania rdzy. Użycie takiego rozpuszczalnika może spowodować
zerwanie łańcucha lub ogniwa QUICK-LINK i w konsekwencji poważne obrażenia.
Sprawdzić, czy łańcuch nie jest uszkodzony (odkształcenia lub pęknięcia), czy przeskakuje
lub czy występują inne nieprawidłowości, np. samoistna zmiana przełożeń. Łańcuch może
się zerwać, powodując upadek rowerzysty. W przypadku występowania problemów
należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub dystrybutorem.
Podczas używania TL-CT12:
Należy zachować ostrożność, aby podczas pracy nie doszło do zranienia od ostrza lub
igły.
Należy zachować ostrożność, aby palce nie zostały uchwycone przez działające narzędzie.
Przechowywać narzędzie w miejscu niedostępnym dla małych dzieci.
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
W przypadku przerzutki SHADOW RD+ przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy
sprawdzić, czy zamontowano gumową osłonę i nakładkę zespołu płytki.
Jeżeli zmiana przełożeń nie wydaje się być płynna, należy skontaktować się z punktem
sprzedaży, aby uzyskać pomoc.
5
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
Przełożenia należy co jakiś czas myć neutralnym detergentem, a następnie smarować.
Ponadto czyszczenie łańcucha i ogniw QUICK-LINK neutralnym detergentem i
smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości łańcucha i ogniw
QUICK-LINK.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających z
normalnego użytkowania i starzenia się.
Montaż na rowerze i konserwacja
W zależności od kształtu ramy przerzutka tylna może kolidować z dolną rurą tylnego
trójkąta. Użyć wkręta B, aby wyregulować w taki sposób, aby przerzutka tylna nie stykała
się z dolną rurą tylnego trójkąta.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz elementy ślizgowe pancerza, używając smaru SIS
SP41 (Y04180000), aby zapewnić swobodne ślizganie się. Do linki nie może przylegać
kurz.
W celu uzyskania płynnego działania należy użyć pancerza OT-RS900 przerzutki tylnej
oraz prowadnicy linki.
Należy zastosować nieco dłuższy pancerz nawet w przypadku, gdy kierownica jest
skręcona maksymalnie w dowolną stronę. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia
przerzutki nie dotyka ramy roweru, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Uszczelniona końcówka pancerza (aluminiowa) powinna być po stronie mechanizmu
zmiany przełożeń. Aby zdobyć więcej informacji, należy zapoznać się z podręcznikiem
sprzedawcy ST-RX810.
Strona mechanizmu zmiany przełożeń
Uszczelniona końcówka pancerza
(aluminiowa)
Końcówka z długim
noskiem
uszczelniającym
Jeśli nie można wykonać regulacji zmiany przełożeń, sprawdzić wyrównanie haków
tylnego trójkąta oraz czy linka jest nasmarowana i czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt
krótki.
Okresowo należy czyścić mechanizm zmiany przełożeń oraz smarować wszystkie części
ruchome (mechanizm i kółka).
Jeżeli w wyniku nadmiernego luzu w kółku słychać nietypowy dźwięk, należy wymienić
kółko.
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ta
instrukcja służy głównie do wyjaśnienia procedur użytkowania tego produktu.
6
Wykaz potrzebnych narzędzi
Wykaz potrzebnych narzędzi
W celu montażu / demontażu, regulacji i konserwacji potrzebne są poniższe narzędzia.
Narzędzie
Klucz imbusowy 2 mm
Klucz imbusowy 3 mm
Klucz imbusowy 4 mm
Klucz imbusowy 5 mm
Klucz 5,5 mm
Śrubokręt krzyżykowy [nr 2]
TL-CT12
7
Montaż / demontaż
Montaż przerzutki tylnej
Montaż / demontaż
Montaż przerzutki tylnej
WSKAZÓWKI
Zmiana przełożeń przerzutki tylnej nie będzie prawidłowa, jeżeli hak przerzutki nie
jest prosty. Użyć TL-RD11, aby sprawdzić czy hak przerzutki jest prosty.
Typ standardowy
1. Ustawić dźwignię przełącznika w pozycji wyłączonej.
Dźwignia
przełącznika
WŁ.
WYŁ.
8
Montaż / demontaż
Montaż przerzutki tylnej
2. Dokręcić śrubę mocującą przerzutkę tylną.
Postępować ostrożnie, aby nie włożyć śruby mocującej przerzutkę tylną w hak przerzutki
pod kątem.
Ponadto upewnić się, aby zamontować przerzutkę tylną w taki sposób, by płytka
blokująca stykała się z ogranicznikiem haka przerzutki bez żadnego odstępu.
Płytka blokująca
Śruba mocująca przerzutki tylnej
Płytka blokująca
Ogranicznik haka przerzutki
8–10 Nm
UWAGA
Okresowo sprawdzać, czy nie ma odstępu między
ogranicznikiem haka przerzutki i płytką blokującą. Jeżeli
między tymi dwoma częściami występuje odstęp, mogą
pojawić się problemy z wydajnością zmiany przełożeń.
9
Montaż / demontaż
Montaż przerzutki tylnej
Mocowanie bezpośrednie
1. Ustawić dźwignię przełącznika w pozycji wyłączonej.
Dźwignia
przełącznika
WŁ.
WYŁ.
2. Zdemontować płytkę sworznia mocującego przerzutki.
RD-RX810 / RD-RX812 RD-RX400
3. Zamontować przerzutkę tylną.
(1) Wstawić hak przerzutki do części montażowej mocowania bezpośredniego przerzutki
tylnej.
10
Montaż / demontaż
Montaż przerzutki tylnej
(2) Zamontować przerzutkę tylną za pomocą osi korpusu 2.
Hak przerzutki
(1)
Oś korpusu 2
(2)
8–10 Nm
11
Regulacja
Regulacja skoku ograniczenia górnego
Regulacja
Regulacja skoku ograniczenia górnego
1. Wyregulować poprzez przekręcenie wkrętu ograniczenia górnego.
Wyregulować w taki sposób, aby, patrząc od tyłu, środek kółka prowadzącego był na
równi ze stroną zewnętrzną najmniejszej zębatki.
Wkręt ograniczenia
górnego
Najmniejsza zębatka
Kółko prowadzące
Wkręt ograniczenia górnego
*
RD-RX400
RD-RX810 / RD-RX812
*
Montaż łańcucha
Aby zapoznać się z instrukcjami montażu / demontażu łańcucha, należy zapoznać się z
podręcznikiem sprzedawcy łańcucha.
Sprawdzanie długości łańcucha
1. Zamocować łańcuch na największej zębatce i największej tarczy
mechanizmu korbowego.
Największa zębatka
Łańcuch
Największa tarcza mechanizmu
korbowego
12
Regulacja
Sprawdzanie długości łańcucha
2. Sprawdzić długość łańcucha.
Dodać 4–6 elementów łączących, aby ustawić taką długość łańcucha jak na rysunku.
Jeśli ogniwa wewnętrzne i ogniwa zewnętrzne pasują do siebie podczas mocowania
łańcucha
Dodać 4 lub 6 elementów łączących, aby ustawić długość.
W przypadku, gdy po dodaniu 4 elementów łączących i założeniu łańcucha na największą
zębatkę oraz największą tarczę mechanizmu korbowego istnieje ryzyko powstania
turbulencji elementów modułu napędowego, należy ustawić długość łańcucha, używając
6 dodanych elementów łączących.
Ogniwo
wewnętrzne
+4 elementy łączące lub +6 elementów łączących
Ogniwo zewnętrzne
Jeżeli ogniwa wewnętrzne pasują do siebie i ogniwa zewnętrzne pasują do siebie
Dodać 5 elementów łączących, aby ustawić długość.
+5 elementów łączących
13
Regulacja
Sprawdzanie długości łańcucha
UWAGA
Zespół płytki przerzutki tylnej jest wyposażony w sworzeń lub płytkę, które
zabezpieczają przed spadaniem łańcucha. Podczas przeciągania łańcucha
poprzez przerzutkę tylną, przeciągnąć go poprzez główną część przerzutki tylnej
od strony płytki zapobiegającej spadaniu łańcucha, tak jak pokazano na rysunku.
Jeśli łańcuch nie jest przeciągnięty w prawidłowym położeniu, może to
spowodować uszkodzenie łańcucha lub przerzutki tylnej.
Płytka zabezpieczająca przed
spadaniem łańcucha
RD-RX810
RD-RX812 / RD-RX400
Płytka zabezpieczająca przed
spadaniem łańcucha
Płytka zabezpieczająca przed
spadaniem łańcucha
Płytka zabezpieczająca przed
spadaniem łańcucha
14
Regulacja
Podłączanie i mocowanie przewodu wewnętrznego
Podłączanie i mocowanie przewodu
wewnętrznego
Długość pancerza
1. Odkręcić wkręt B do pokazanego na rysunku ustawienia.
Upewnić się, że płytka blokująca dotyka korpusu wspornika bez żadnego odstępu.
Wkręt B
Korpus wspornika
Płytka blokująca
2. Określić długość pancerza.
Dopasować uszczelnioną końcówkę pancerza na końcu pancerza. Wyrównać końcówkę
pancerza z krawędzią dolną uchwytu pancerza na przerzutce tylnej.
Zadbać o to, by pozostawić odpowiednią ilość luzu w pancerzu.
Pancerz
Uchwyt pancerza
Uszczelniona końcówka pancerza (aluminiowa)
UWAGA
Upewnić się, aby dla pancerza użyć OT-RS900.
15
Regulacja
Podłączanie i mocowanie przewodu wewnętrznego
3. Odciąć wystający pancerz za pomocą obcinaczki do linek.
Uciąć końcówkę pancerza przeciwną do oznaczenia.
Końcówka pancerza z
noskiem uszczelniającym
4. Zdjąć ze skracanego pancerza końcówkę pancerza z noskiem
uszczelniającym.
5. Rozszerzyć czubek osłony za pomocą cienkiego narzędzia, np. igły TL-
CT12.
Ułożyć skrócony koniec w kształcie idealnego okręgu.
Igła TL-CT12
UWAGA
Należy zachować ostrożność, aby nie skaleczyć dłoni igłą TL-CT12.
16
Regulacja
Podłączanie i mocowanie przewodu wewnętrznego
6. Do końca zamontować końcówkę z długim noskiem uszczelniającym.
Uszczelniona końcówka pancerza (aluminiowa) powinna być po stronie mechanizmu
zmiany przełożeń.
Poprowadzić linkę poprzez pancerz.
Uszczelniona końcówka pancerza
Końcówka z długim
noskiem uszczelniającym
OT-RS900
(aluminiowa)
Podłączanie i mocowanie przewodu wewnętrznego
1. Ustawić dźwignię przerzutki w pozycji początkowej.
Nacisnąć przynajmniej 10 razy dźwignię zwalniającą.
2. Zamontować linkę na przerzutce tylnej.
W przypadku RD-RX400 nie ma osłony z noskiem uszczelniającym.
Linka
Osłona z
noskiem
uszczelniającym
UWAGA
Podczas wymiany linki do RD-RX810 / RD-RX812 zalecana jest wymiana osłony z
noskiem uszczelniającym.
Używanie linek z powłoką polimerową może doprowadzić do postrzępienia ich
tekstury lub wyglądu z powodu naturalnego zużycia. Jednak staranny montaż
linek zgodnie z procedurami podanymi w niniejszej instrukcji sprawia, że jest to
problem wyłącznie kosmetyczny, bez wpływu na wydajność umieszczonych w
pancerzu linek.
17
Regulacja
Podłączanie i mocowanie przewodu wewnętrznego
3. Usunąć początkowy luz linki.
Przytrzymać przerzutkę tylną w taki sposób, by nie poruszała się z powodu obciążenia
linki przerzutki. Użyć dźwigni przerzutki kilka razy, aby naprężyć zamontowaną linkę
przerzutki i by wszystkie elementy linki przerzutki znalazły się na swoim miejscu.
4. Zamontować ponownie linkę na przerzutce tylnej.
Podczas ciągnięcia linki należy się upewnić, że linka jest dobrze przymocowana w rowku
do mocowania linki.
6–7 Nm
Linka
5. Uciąć linkę w taki sposób, aby wystawała na około 30 mm.
Zamontować nakładkę na końcówkę linki.
Nakładka na końcówkę linki
30 mm
18
Regulacja
Regulacja skoku ograniczenia dolnego
UWAGA
Sprawdzić, czy linka nie przeszkadza szprychom koła.
Podczas wykonywania tego kroku nie pozwolić, aby koło się obracało.
Regulacja skoku ograniczenia dolnego
1. Wyregulować poprzez przekręcenie wkrętu ograniczenia dolnego.
Wyregulować w taki sposób, aby środek kółka prowadzącego był w jednej linii z środkiem
największej zębatki.
Największa zębatka
Kółko prowadzące
Wkręt ograniczenia
dolnego
*
Wkręt ograniczenia dolnego*
RD-RX810 /
RD-RX400
RD-RX812
19
Regulacja
Regulacja wkrętu B
Regulacja wkrętu B
1. Przełączyć łańcuch na najmniejszą tarczę mechanizmu korbowego i
największą zębatkę.
Przekręcić ramię mechanizmu korbowego w odwrotną stronę.
Najmniejsza tarcza
mechanizmu
korbowego
Największa zębatka
2. Wyregulować wkręt B.
Przesunąć kółko prowadzące jak najbliżej największej zębatki tak, aby nie występowały
żadne turbulencje między kółkiem a zębatką.
Wkręt B
*
Najmniejsza zębatka
Największa zębatka
Wkręt B*
20
Regulacja
Regulacja SIS
3. Sprawdzić, czy na najmniejszej zębatce łańcuch ma odpowiedni odstęp.
Jeżeli dolna rura tylnego trójkąta i przerzutka tylna kolidują, wyregulować poprzez
przekręcenie wkręta B w taki sposób, aby nie przeszkadzały.
Jeżeli łańcuch ma luz, wyregulować wkręt B, aby usunąć luz łańcucha.
Regulacja SIS
1. Ustawić dźwignię przełącznika w pozycji wyłączonej.
Dźwignia
przełącznika
WŁ.
WYŁ.
2. Użyć raz dźwigni przerzutki, aby przestawić ją na 2. zębatkę, licząc od
najmniejszej zębatki.
3. Zmienić z najmniejszej zębatki na 2. zębatkę. W przypadku używania
podwójnego systemu, należy zmienić także na największą tarczę
mechanizmu korbowego.
4. Przekręcić pokrętło regulacyjne linki w lewo, aby zwiększyć napięcie
linki aż do usłyszenia dźwięku łańcucha trącego o 3. najmniejszą
zębatkę.
Pokrętło regulacyjne linki
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37

Shimano RD-RX810 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla