Shimano SM-BB72-41B Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

(Polish) DM-UAFC001-01
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
Mechanizm korbowy
METREA
FC-U5000
Oś suportu
SM-BBR60
SM-BB72-41B
2
SPIS TREŚCI
WAŻNA INFORMACJA .......................................................................................................................... 3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ..................................................................................................... 4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI ...................................................................................................... 8
Oś suportu .................................................................................................................................................... 8
SM-BBR60 .................................................................................................................................................................................... 8
SM-BB72-41B ............................................................................................................................................................................... 8
MONT ............................................................................................................................................. 10
Oś suportu .................................................................................................................................................. 10
SM-BB72-41B ............................................................................................................................................................................. 10
SM-BBR60 .................................................................................................................................................................................. 12
Montaż tarczy mechanizmu korbowego ................................................................................................... 13
KONSERWACJA .................................................................................................................................. 17
Montaż tarcz .............................................................................................................................................. 17
Montaż osłony łańcucha ........................................................................................................................................................... 17
Montaż tarczy mechanizmu korbowego (pojedyncza) .......................................................................................................... 17
Montaż podwójnego zestawu tarcz mechanizmu korbowego .............................................................................................. 18
WAŻNA INFORMACJA
3
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie powinni samodzielnie zajmować się mon-
tażem komponentów, korzystając z podręcznika sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie należy kontynuować montażu. Aby uzyskać
pomoc, należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Należy przeczytać wszystkie instrukcje obsługi dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny niż podano w informacjach znajdujących się w tym podręcz-
niku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki sprzedawcy i instrukcje obsługi można przeglądać w trybie online na naszej stronie internetowej
(
http://si.shimano.com
).
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub regionu, w którym podmiot prowadzi dzia-
łalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym podręcznikiem sprzedawcy
przed użyciem produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Aby zapobiec obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia, należy zawsze przestrzegać poniższych instrukcji.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością możliwych szkód, które mogą wy-
nikać z nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur zawartych w instrukcji.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części Shimano. Poluzowanie lub uszkodzenie takich części, jak śruby i nakrętki
może spowodować spadnięcie z roweru i poważne obrażenia.
Ponadto, jeśli regulacje nie zostaną wykonane prawidłowo, może to spowodować spadnięcie z roweru i poważne obrażenia.
Przed wykonaniem czynności konserwacyjnych, np. wymiany części, należy założyć okulary ochronne lub gogle.
Po uważnym przeczytaniu niniejszego podręcznika sprzedawcy należy zachować go na przyszłość.
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Okresy między przeglądami zależą od intensywności i środowiska użytkowania.
Łańcuch należy czyścić regularnie, używa-
jąc odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha.
Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad, ta-
kich jak odrdzewiacze.
Użycie takiego rozpuszczalnika może spowodować zerwanie łańcucha i w konsekwencji poważne
obrażenia.
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się jakie-
kolwiek pęknięcia, może dojść do złamania ramienia mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia odzieży o łańcuch, ponieważ może to spowodować wywrócenie rowe-
ru.
Sprawdzić, czy łańcuch nie jest uszkodzony (deformacje lub pęknięcia), czy przeskakuje lub czy występują inne nieprawi-
dłowości, np. samoistna zmiana przełożeń. W przypadku występowania jakichkolwiek problemów należy skontaktować się
ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży. Łańcuch może pęknąć, powodując upadek rowerzysty.
Montaż na rowerze i konserwacja:
Jeśli wewnętrzna tuleja nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz zostać uszkodzona. Może to dopro-
wadzić do wywrócenia roweru, co grozi poważnymi obrażeniami.
Dwie śruby mocujące lewego ramienia mechanizmu korbowego należy dokręcać jednocześnie, a nie osobno. Należy także
użyć klucza dynamometrycznego, aby sprawdzić, czy momenty dokręcania mieszczą się w zakresie 12 - 14 Nm. Następnie, po
przejechaniu około 100km (60 miles) , za pomocą klucza dynamometrycznego sprawdzić momenty dokręcenia. Ważne jest
również okresowe sprawdzanie momentów dokręcania. Jeżeli momenty dokręcania są zbyt małe lub jeżeli śruby montażo-
we nie były dokręcane stopniowo i na przemian, lewe ramię mechanizmu korbowego może spaść i może dojść do wywróce-
nia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
PRZESTROGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Uważać, aby nie przyciąć części ciała ostrymi zębami tarcz.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
5
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Podczas używania dźwigni przerzutki należy kręcić ramionami mechanizmu korbowego.
Jeśli łańcuch będzie w dowolnym z położeń przedstawionych na ilustracji, może zahaczać o tarczę mechanizmu korbowego
lub przerzutkę przednią i hałasować. Jeżeli problemem jest hałas, należy zmienić przełożenie na następną większą zębatkę
lub kolejną.
Dwurzędowa
Tarcza mechanizmu
korbowego
Zębatka
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić, czy nie ma luzu między elementami połączeniowymi. Pamiętać
również o okresowym dokręcaniu ramion korby i pedałów.
Do czyszczenia mechanizmu korbowego i osi suportu używać neutralnego środka czyszczącego. Używanie środków zasado-
wych lub kwasowych może spowodować odbarwienia.
Jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia roweru.
Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych. Woda może dostać się do części łożyskowej, powodu-
jąc jej przyleganie i nadmierny hałas.
Tarcze łańcucha należy co jakiś czas myć neutralnym środkiem czyszczącym. Ponadto czyszczenie łańcucha neutralnym środ-
kiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.
Gwarancja produktu nie obejmuje uszkodzeń wynikających z takiego niewłaściwego użytkowania, jak skoki w trakcie jazdy
lub przewrócenie roweru, z wyjątkiem awarii wynikających z użycia nieodpowiednich metod produkcji.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
6
Montaż na rowerze i konserwacja:
Przy mocowaniu pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec klinowaniu się pedałów. Należy użyć klucza
dynamometrycznego, aby prawidłowo dokręcić pedały. Moment dokręcania: 35 - 55 Nm; prawe ramię mechanizmu korbo-
wego ma gwint prawy, a lewe ramię mechanizmu korbowego gwint lewy.
Jeśli korpus osi suportu nie jest ustawiony równolegle, spadnie wydajność zmiany przełożeń.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania spada z tarcz, należy wymienić tarcze i łańcuch.
Przed zamontowaniem lewego i prawego adaptera należy je nasmarować oraz upewnić się, że zamocowano wewnętrzną
tuleję. W przeciwnym wypadku pogorszą się właściwości wodoodporne.
W celu zapewnienia optymalnego działania pamiętać o stosowaniu tylko określonego typu łańcucha.
Mechanizm korbowy Zalecany łańcuch
FC-U5000 CN-HG600-11
Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i połączenia z lewym ramieniem mechanizmu korbowego, nałożyć smar
na połączenie i dokręcić ją zalecanym momentem.
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach należy wymienić oś suportu.
Należy używać kombinacji tarcz mechanizmu korbowego o odpowiedniej liczbie zębów. Zastosowanie nieodpowiednich
tarcz może spowodować wpadnięcie łańcucha między nie i ich uszkodzenie.
FC-U5000-2
Górna Dolna
46T-MN 32T-MN
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten podręcznik służy głównie do wyjaśnienia
procedur użytkowania tego produktu.
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
8
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
Do montażu, regulacji i konserwacji niezbędne są wymienione poniżej narzędzia.
Narzędzie Narzędzie Narzędzie
Klucz imbusowy 5mm
Młotek plastikowy
TL-FC16/
TL-FC18
Klucz imbusowy 8mm
Klucz sześcioramienny (gwiazda)
nr 20
Klucz płaski 17mm
Klucz sześcioramienny (gwiazda)
nr 30
Oś suportu
Narzędzia konieczne do montażu i demontażu osi suportu różnią się w zależności od modelu. Z narzędzi podanych w tabeli należy
korzystać w połączeniu.
SM-BBR60
Narzędzie Narzędzie
TL-FC25 i
TL-FC32
TL-FC25 i
TL-FC36
UWAGA
Podczas używania TL-FC25 i TL-FC33
nie można używać klucza udarowego.
TL-FC25 i
TL-FC33
TL-FC37
SM-BB72-41B
Narzędzie Narzędzie
TL-BB12
TL-BB13
MONT
MONT
10
MONT
Oś suportu
SM-BB72-41B
Montaż
Należy wcisnąć oś suportu do korpusu osi suportu za pomocą
narzędzia TL-BB12.
1.
Wsunąć oś suportu do korpusu osi suportu.
2.
Wsunąć klucz montażowy w oś suportu.
(A)
TL-BB12
3.
Wcisnąć oś suportu, dokręcając kluczem płaskim i jed-
nocześnie upewniając się, że krawędź osi suportu jest
cały czas ustawiona równolegle do krawędzi korpusu osi
suportu.
(A)
Klucz imbusowy 8mm
(B)
Klucz płaski 17mm
4.
Sprawdzić, czy nie ma szczeliny między osią suportu a
korpusem osi suportu.
MONT
11
Demontaż
Podczas wyciągania osi suportu należy użyć narzędzia
TL-BB13.
1.
Wsunąć klucz do demontażu w oś suportu.
(A)
TL-BB13
2.
Należy przytrzymać narzędzie palcami, jak pokazano na
rysunku i wcisnąć ją z drugiej strony
(po wciśnięciu narzędzie otworzy się).
1
Przytrzymując osłony znajdujące się na końcu
klucza do demontażu, wepchnąć klucz, aż zo-
stanie zablokowany we właściwym położeniu.
3.
Uderzać klucz do demontażu plastikowym młotkiem, aż
koniec osi suportu zostanie wypchnięty.
(A)
Młotek plastikowy
4.
Uderzać plastikowym młotkiem przeciwną stronę osi
suportu w ten sam sposób, aby wypchnąć.
(A)
Młotek plastikowy
UWAGA
Nie używać ponownie tych samych misek, ponieważ mo-
gły one zostać uszkodzone podczas demontażu.
MONT
12
SM-BBR60
Lista kombinacji narzędzi
Podczas montażu lub demontażu osi suportu używać orygi-
nalnych narzędzi Shimano, które należy stosować w połą-
czeniu.
TL-FC25 i TL-FC32
TL-FC25 i TL-FC36
TL-FC25 i TL-FC33
TL-FC37
Montaż
1.
Za pomocą oryginalnego narzędzia Shimano TL-FC25
zamontować prawą miskę (gwint lewoskrętny), we-
wnętrzną osłonę i lewą miskę (gwint prawoskrętny).
1
Gwint prawy (gwint prawoskrętny) dla osi su-
portu 70mm [M36]
(A)
Lewa miska
(B)
Tuleja
(C)
Prawa miska
Moment dokręcania
TL-FC25
35 - 50 Nm
UWAGA
Stosując klucz udarowy, należy użyć TL-FC37. Użycie in-
nych narzędzi może doprowadzić do ich uszkodzenia.
Umieszczając narzędzie TL-FC25 w TL-FC32, należy
sprawdzić możliwe położenie montażowe.
1
Podczas mocowania narzędzia TL-FC32 należy
sprawdzić położenie montowe.
Narzędzie TL-FC33/FC36 można zamontować w dowol-
nym położeniu.
MONT
13
Montaż tarczy mechanizmu korbowego
Należy postępować zgodnie z procedurą pokazaną na rysunku.
Zamontować TL-FC25 tak, aby kołnierz był skierowany do miski.
1
Strona pierścienia
2
Szeroki rowek
3
Prawa miska
Gwint prawy (gwint pra-
woskrętny) dla osi suportu
70mm [M36]
(A)
TL-FC25 i TL-FC32
(B)
TL-FC25 i TL-FC36
(C)
TL-FC25 i TL-FC32
(D)
TL-FC16/FC18
(E)
Korpus osi suportu
(F)
Tuleja
1.
Połączyć oryginalne narzędzia Shimano w sposób przedstawiony na rysunku.
(A)
TL-FC25
(B)
TL-FC32
(C)
TL-FC33
(D)
TL-FC36
MONT
14
2.
Sprawdzić, czy wewnętrzna osłona została zamontowa-
na w prawej misce, następnie umieścić prawą miskę z
prawego boku korpusu osi suportu i dokręcić ręką o 2
lub 3 obroty.
Aby dokręcić prawą miskę, należy użyć narzędzia
TL-FC25 lub TL-FC37.
* Używając narzędzia TL-FC25, należy włożyć je do pa-
sującego oryginalnego narzędzia Shimano, jak przed-
stawiono na ilustracji, i zamontować je tak, aby koł-
nierz był skierowany do miski.
1
Śruba 70mm [M36] ma gwint prawoskrętny
(A)
TL-FC25
(B)
Prawa miska
(C)
Korpus osi suportu
(D)
Tuleja
Moment dokręcania
TL-FC25 lub TL-FC37
35 - 50 Nm
3.
Należy zamontować lewą miskę (gwint prawoskrętny).
(A)
TL-FC25
(B)
Lewa miska
Moment dokręcania
TL-FC25 lub TL-FC37
35 - 50 Nm
4.
Następnie nałożyć prawy mechanizm korbowy.
5.
Ustawić tak, aby szeroka część lewego mechanizmu
korbowego znajdowała się w jednej linii z szeroką czę-
ścią osi prawego mechanizmu korbowego.
1
Szeroki rowek
(A)
Korpus osi suportu
MONT
15
6.
Do dokręcenia nasadek użyć TL-FC16/FC18.
Moment dokręcania
TL-FC16/FC18
0,7 - 1,5 Nm
7.
Należy umieścić podkładkę blokującą, sprawdzić, czy
trzpień podkładki jest na właściwym miejscu, i dokręcić
śrubę lewego mechanizmu korbowego.
1
Podnieść
(A)
TL-FC16/FC18
(B)
Podkładka blokująca
(C)
Trzpień podkładki
Moment dokręcania
Klucz imbusowy 5mm
12 - 14 Nm
UWAGA
Dwie śruby należy dokręcać jednocześnie, a nie osobno.
Umieścić podkładkę blokującą w prawidłowym ułożeniu,
w sposób pokazany na rysunku.
KONSERWACJA
KONSERWACJA
17
KONSERWACJA
Montaż tarcz
Wydajność zmiany przełożeń będzie zmniejszona, jeśli pozycje montażowe tarcz mechanizmu korbowego są nieprawidłowe.
Należy sprawdzić, czy tarcze są zamocowane we właściwej pozycji.
Należy użyć odpowiedniego zestawu oryginalnych śrub Shimano, tarcz i ramienia mechanizmu korbowego. W przeciwnym razie
śruby mogą uszkodzić największą tarczę.
Montaż osłony łańcucha
Zamontować osłonę łańcucha w sposób pokazany na ilustracji.
(A)
Śruba mocująca osłonę
łańcucha
(B)
Osłona łańcucha
Moment dokręcania
Klucz sześcioramienny (gwiaz-
da) nr 20
1 - 2 Nm
Montaż tarczy mechanizmu korbowego (pojedyncza)
Kierując oznaczoną stronę tarczy mechanizmu korbowego do wewnątrz, ustawić tarczę mechanizmu korbowego tak, aby część
wypukła znalazła się pod ramieniem mechanizmu korbowego.
(A)
Oznaczenie
(B)
Część wypukła
(C)
Ramię mechanizmu kor-
bowego
Moment dokręcania
Klucz sześcioramienny (gwiaz-
da) nr 30
12 - 18 Nm
WSKAZÓWKI
Nie jechać rowerem ze zdjętą osłoną
łańcucha.
KONSERWACJA
18
Montaż podwójnego zestawu tarcz mechanizmu korbowego
Kierując oznaczoną stronę tarczy mechanizmu korbowego do wewnątrz, ustawić tarczę mechanizmu korbowego tak, aby część
wypukła znalazła się pod ramieniem mechanizmu korbowego.
Największa tarcza
(A)
Oznaczenie
(B)
Część wypukła
(C)
Ramię mechanizmu kor-
bowego
WSKAZÓWKI
Nie jechać rowerem ze zdjętą osłoną
łańcucha.
Najmniejsza tarcza
(A)
Oznaczenie
(B)
Część wypukła
(C)
Ramię mechanizmu kor-
bowego
Moment dokręcania
Klucz sześcioramienny (gwiaz-
da) nr 30
10 - 18 Nm
UWAGA
Należy pamiętać o założeniu podkła-
dek.
(A)
Podkładka
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19

Shimano SM-BB72-41B Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla