Hydrauliczny hamulec
tarczowy
(do downhillu / freeride'u)
WAŻNA INFORMACJA
•
Aby uzyskać informacje dotyczące montażu, regulacji i wymiany produktów,
które nie zostały opisane w tym podręczniku użytkownika, należy skontaktować
się z punktem sprzedaży lub dystrybutorem. Podręcznik sprzedawcy dla
doświadczonych i zawodowych mechaników rowerowych jest dostępny na naszej
stronie internetowej (https://si.shimano.com).
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się
z niniejszym „podręcznikiem użytkownika” przed użyciem
produktu, przestrzegać go podczas jego użytkowania i
przechowywać w dostępnym miejscu.
Poniższe instrukcje muszą być zawsze przestrzegane w celu zapobieżenia
obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia. Instrukcje zostały
sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością możliwych
uszkodzeń, które mogą wynikać z nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych
instrukcji skutkuje śmiercią albo
poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych
instrukcji może skutkować śmiercią albo
poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych
instrukcji może skutkować obrażeniami
albo uszkodzeniami wyposażenia i
otoczenia.
Istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
•
Ponieważ każdy rower może prowadzić się nieco inaczej w zależności od modelu,
należy nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania (w tym wyczucia siły nacisku
dźwigni hamulca i charakterystyki kierowania rowerem) oraz obsługi roweru.
Niewłaściwe używanie układu hamulcowego roweru może spowodować utratę
kontroli lub upadek, które mogą prowadzić do poważnych obrażeń.
•
Nie demontować ani nie modyfikować produktu. W przeciwnym razie może to
spowodować nieprawidłowe działanie produktu, co może doprowadzić do
nagłego upadku, a w konsekwencji poważnych obrażeń.
•
Jazda dowolna (freeride) lub zjazdowa (downhill) na rowerze to czynności
nieodłącznie związane z ryzykiem. Bardzo zalecane jest używanie ochronnych
kasków i ekwipunku oraz uważne sprawdzenie roweru przed jazdą, pod kątem
bezpieczeństwa. Prosimy pamiętać, że jeździ się na własne ryzyko i należy
dokładnie upewnić się, czy posiadane doświadczenie i umiejętności są
wystarczające. Występuje ryzyko związane z wypadkiem, który może
spowodować poważną kontuzję, a nawet śmierć.
•
Rowerzyści muszą przyzwyczaić się do większej wydajności hamulca przed
rozpoczęciem jazdy na rowerze.
– Układ hamulcowy przeznaczony jest do downhillu oraz do jazdy dowolnej
(freeride), a jego siła hamowania jest znacznie większa niż w przypadku innych
hamulców. W przypadku niezapoznania się z poziomem wydajności tego
hamulca może dojść do wypadku, który może spowodować poważne kontuzje,
a nawet śmierć. Ponadto ustawienia hamulców powodują, że są
nieodpowiednie do jazdy w mieście. Nagłe użycie hamulców może
doprowadzić do przewrócenia się roweru do przodu, co może spowodować
poważne obrażenia, a nawet śmierć.
– Tarcze hamulcowe 203mm i 180mm zapewniają większą siłę hamowania niż
tarcze hamulcowe 160mm. Jazda na rowerze bez uprzedniego odpowiedniego
zapoznania się z charakterystyką hamowania może zakończyć się upadkiem i
potencjalnymi poważnymi obrażeniami lub śmiercią.
•
Należy zachować szczególną ostrożność i uważać, aby palce
nie znalazły się w pobliżu obracającej się tarczy hamulcowej.
Tarcza hamulcowa jest na tyle ostra, że może doprowadzić
do poważnego zranienia, jeżeli palce zostaną uwięzione w
otworach obracającej się tarczy.
•
Nie dotykać zacisków ani tarczy hamulcowej podczas jazdy ani bezpośrednio po
wymontowaniu z roweru. Zaciski i tarcza hamulcowa rozgrzewają się w czasie
pracy hamulców, dotknięcie jednego z elementów może spowodować oparzenie.
•
Należy uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub smaru na tarczę
hamulcową i klocki hamulcowe. Jazda na rowerze z klockami hamulcowymi i
tarczą hamulcową zabrudzonymi olejem lub smarem może uniemożliwić ich
działanie, a w konsekwencji doprowadzić do upadku lub kolizji i poważnych
obrażeń.
•
Należy sprawdzić grubość klocków hamulcowych i nie używać ich, jeśli spadnie
ona do 0,5 mm lub mniej. Niezastosowanie się do tej instrukcji może uniemożliwić
działanie hamulców, a w konsekwencji spowodować poważne obrażenia.
•
Nie używać tarczy hamulcowej, jeśli jest ona pęknięta lub odkształcona. Tarcza
hamulcowa może pęknąć, powodując upadek, a w konsekwencji poważne
obrażenia. Wymienić tarczę hamulcową na nową.
•
Nie używać tarczy hamulcowej, jeśli jej grubość wynosi 1,5 mm lub mniej. Ponadto
nie należy używać tarczy hamulcowej, jeśli widoczna jest jej aluminiowa
powierzchnia. Tarcza hamulcowa może pęknąć, powodując upadek, a w
konsekwencji poważne obrażenia. Wymienić tarczę hamulcową na nową.
•
Nie naciskać ciągle hamulców. Niezastosowanie się do tej instrukcji może
doprowadzić do nagłego zwiększenia skoku dźwigni hamulca i uniemożliwić
działanie hamulców, a w konsekwencji spowodować poważne obrażenia.
•
Nie używać hamulców w przypadku wystąpienia wycieków płynu.
Niezastosowanie się do tej instrukcji może uniemożliwić działanie hamulców, a w
konsekwencji spowodować poważne obrażenia.
•
Nie używać przedniego hamulca za zbyt dużą siłą. Może to spowodować
zablokowanie przedniego koła, a w rezultacie przewrócenie się roweru do
przodu i poważne obrażenia.
•
Ponieważ wymagana droga hamowania będzie dłuższa w mokrych warunkach,
należy ograniczyć prędkość i hamować wcześniej oraz delikatniej. Może dojść do
upadku lub kolizji i poważnych obrażeń.
•
Mokra powierzchnia drogi może spowodować utratę przyczepności opon; aby
tego uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej. W przypadku
utraty przyczepności opon, może dojść do upadku i poważnych obrażeń.
PRZESTROGA
Przestrogi dotyczące oryginalnego oleju mineralnego SHIMANO
•
Podczas obsługi należy używać odpowiedniej osłony na oczy i unikać kontaktu z
oczami. W razie potrzeby przepłukać oczy wodą i niezwłocznie zasięgnąć pomocy
medycznej. Kontakt oleju z oczami może spowodować podrażnienie.
•
Przed użyciem oleju założyć rękawice. W razie kontaktu ze skórą dokładnie
przemyć skórę mydłem i wodą. Kontakt oleju ze skórą może spowodować
wysypkę i podrażnienie.
•
Zasłonić nos i usta maską oddechową. Używać oleju w dobrze wentylowanym
miejscu. Wdychanie mgły lub par oleju mineralnego może wywołać nudności.
•
W przypadku wdychania mgły lub oparów oleju mineralnego należy udać się na
świeże powietrze. Okryć się kocem. Należy się ogrzać, nie wykonywać męczących
czynności i natychmiast zasięgnąć pomocy medycznej.
Okres docierania
•
Hamulce tarczowe muszą przejść okres docierania, a wraz z upływem tego okresu
siła hamowania stopniowo rośnie. Pamiętać o wzroście siły hamowania w
przypadku używania hamulców w okresie docierania. Taka sama sytuacja
zaistnieje po wymianie klocków hamulcowych lub tarczy hamulcowej.
Uwaga
•
Aby nie dopuścić do powstawania hałasu, po każdej wymianie klocków
hamulcowych lub tarczy hamulcowej należy przeprowadzić procedurę docierania.
•
Po zdjęciu koła roweru zaleca się montaż elementów dystansowych klocków. Nie
należy naciskać dźwigni hamulca po zdjęciu koła. Jeśli dźwignia hamulca zostanie
naciśnięta bez zamontowanych elementów dystansowych klocków, tłoczki
wysuną się bardziej niż zwykle. W takim przypadku należy skontaktować się z
punktem sprzedaży.
•
Podczas konserwacji układu hamulcowego używać wody z mydłem lub suchej
szmatki. Nie należy używać dostępnych w handlu środków do czyszczenia
hamulców ani środków wyciszających. Substancje te mogą spowodować
uszkodzenie takich części, jak uszczelki.
•
Gwarancja produktu nie obejmuje uszkodzeń wynikających z takiego
niewłaściwego użytkowania, jak skoki w trakcie jazdy lub przewrócenie roweru, z
wyjątkiem usterek wynikających z użycia nieodpowiednich metod produkcji.
•
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania
wynikających z normalnego użytkowania i starzenia się.
UM-8VT0A-003
Podręcznik użytkownika