Shimano RD-U5000 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
(Polish)
DM-UARD001-01
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
Przerzutka tylna
METREA
RD-U5000
2
SPIS TREŚCI
WAŻNA INFORMACJA ...................................................................................................................................................... 3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ................................................................................................................................. 4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI .................................................................................................................................. 6
MONT ........................................................................................................................................................................... 8
Długość łańcucha ..........................................................................................................................................................................9
REGULACJA ..................................................................................................................................................................... 11
Regulacja SIS ............................................................................................................................................................................... 11
Regulacja górna ...........................................................................................................................................................................................................11
Mocowanie linki ........................................................................................................................................................................................................... 11
Regulacja dolna ............................................................................................................................................................................................................ 12
Regulacja za pomocą śruby regulacji odległości wózka przerzutki .......................................................................................................................... 12
Regulacja SIS ................................................................................................................................................................................................................. 12
KONSERWACJA .............................................................................................................................................................. 15
Wymiana kółka ...........................................................................................................................................................................15
Montaż osi B ............................................................................................................................................................................... 15
Demontaż osi B ............................................................................................................................................................................................................15
Montaż osi B ................................................................................................................................................................................................................. 15
Demontaż zespołu płytki .............................................................................................................................................................................................17
Montaż zespołu płytki .................................................................................................................................................................................................18
Wymiana linki .............................................................................................................................................................................20
2
3
WAŻNA INFORMACJA
WAŻNA
INFORMACJA
Ten
podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie powinni samodzielnie zajmować się montażem komponentów,
korzystając z podręczników sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie należy kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy
skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Należy przeczytać wszystkie instrukcje obsługi dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny niż podano w informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki sprzedawcy i instrukcje obsługi można przeglądać w naszej witrynie internetowej (http://si.shimano.com).
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem
produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Aby zapobiec obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia, należy zawsze przestrzegać poniższych instrukcji.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością możliwych szkód, które mogą wynikać z nieprawidłowego
użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
ABY
ZAPEWNIĆ
BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur
zawartych w instrukcji.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części Shimano.
Jeśli takie części jak śruby i nakrętki poluzują się lub zostaną
uszkodzone, może to spowodować nagły upadek z roweru
i poważne obrażenia.
Ponadto jeśli regulacje nie zostaną wykonane prawidłowo,
mogą wystąpić problemy i może dojść do upadku z roweru,
co może spowodować poważne obrażenia.
Przed wykonaniem czynności konserwacyjnych, np.
wymiany części, należy założyć okulary ochronne, które będą
chronić oczy.
Po uważnym przeczytaniu niniejszego podręcznika sprzedawcy
należy zachować go na przyszłość.
Należy również przekazać użytkownikom następujące
informacje:
Okresy między przeglądami zależą od intensywności i środowiska
użytkowania. Łańcuch należy regularnie czyścić, używając
odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie
stosować rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad,
takich jak odrdzewiacze. Użycie takiego rozpuszczalnika może
spowodować zerwanie łańcucha i w konsekwencji poważne
obrażenia.
Sprawdzić, czy łańcuch nie jest uszkodzony (odkształcenia lub
pęknięcia), czy przeskakuje lub czy występują inne nieprawidłowości,
np. samoistna zmiana przełożeń. W przypadku występowania
jakichkolwiek problemów należy skontaktować się ze sprzedawcą
lub punktem sprzedaży. Łańcuch może się zerwać, powodując
upadek rowerzysty.
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące
informacje:
Jeżeli zmiana przełożenia nie jest płynna, oczyścić przerzutkę
i nasmarować wszystkie części ruchome.
Jeśli luz linek jest na tyle duży, że nie można wykonać regulacji
zmiany przełożeń, wymienić przerzutkę.
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym.
Ponadto czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym
i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia
trwałości tarcz i łańcucha.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia
działania wynikających z normalnego użytkowania i starzenia się.
Montaż na rowerze i konserwacja:
W celu zapewnienia płynnej pracy mechanizmu należy stosować
pancerz i prowadnicę OT-SP.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby
zapewnić swobodne ślizganie się linki.
Do linki nie mogą przylegać żadne zanieczyszczenia. Jeśli z linki
zostanie wytarty smar, zalecamy użycie smaru SIS SP41
(Y04180000).
Koniec pancerza z nakładką aluminiową powinien znajdować się
po stronie przerzutki.
1
(B)(A)
1 Strona przerzutki
(A) Nakładka aluminiowa
(B) Standardowa końcówka pancerza
Jeśli nie daje się wyregulować przerzutki, sprawdzić, czy haki są
ustawione w linii. Sprawdzić również, czy linka jest nasmarowana
oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
Okresowo należy czyścić przerzutkę oraz smarować wszystkie
części ruchome (mechanizm i kółka).
Niektóre kółka napinające mają strzałkę wskazującą kierunek
obrotów. W takich przypadkach należy zamontować kółko
napinające tak, aby strzałka była skierowana w prawo, patrząc
od zewnętrznej strony przerzutki.
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku,
należy wymienić kółko.
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na
rysunku, ponieważ ten podręcznik służy głównie do wyjaśnienia
procedur użytkowania tego produktu.
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
6
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ
POTRZEBNYCH
NARZĘDZI
Do montażu, regulacji i konserwacji niezbędne są wymienione poniżej narzędzia.
Narzędzie Narzędzie Narzędzie
Klucz imbusowy 2 mm
Klucz imbusowy 5 mm Wkrętak płaski
Klucz imbusowy 3 mm Wkrętak nr 2
Klucz imbusowy 4 mm Szczypce do pierścieni Segera
MONT
8
MONT
MONT
Podczas montażu należy uważać, aby nie doszło do odkształcenia
w wyniku zetknięcia się śruby regulacji odległości wózka przerzutki
z hakiem przerzutki.
(C)
(B)
(A)
(A) Klucz imbusowy 5 mm
(B) Hak przerzutki
(C) Śruba regulacji odległości wózka przerzutki
Moment dokręcania
Klucz imbusowy 5 mm
8–10 Nm
UWAGA
Upewnić się, że podczas dokręcania klucz imbusowy został
wprowadzony do samego końca otworu narzędziowego osi
wspierającej.
Nie używać klucza imbusowego kulistego.
(A)
(A) Klucz imbusowy kulisty
Jeśli dokręcanie zostanie przeprowadzone niepoprawnie, mogą
wystąpić następujące zjawiska:
Odkształcenie otworu narzędziowego uniemożliwiające montaż
lub demontaż
Nieoptymalna wydajność zmiany przełożeń
9
MONT
Długość łańcucha
Po nałożeniu łańcucha na największą zębatkę i największą tarczę dodać
2 ogniwa do
minimalnej liczby ogniw możliwych do połączenia.
(Tak samo dla pojedynczych i podwójnych tarcz mechanizmu korbowego).
1
(D)
(C)
(A) (B)
1 +2 ogniwa
(A) Największa zębatka
(B) Największa tarcza mechanizmu korbowego
(C) Pojedyncza tarcza mechanizmu korbowego
(D) Łańcuch
UWAGA
Aby zapobiegać spadaniu łańcucha, zespół płytki przerzutki tylnej
ma sworzeń lub płytkę.
Przekładając łańcuch przez przerzutkę tylną, należy nałożyć go na
jej korpus od strony sworznia/płytki zapobiegającej spadaniu
łańcucha, jak pokazano na rysunku.
Jeśli łańcuch nie zostanie przełożony w odpowiednim miejscu, może
to spowodować uszkodzenie łańcucha albo przerzutki.
(A)
(A)
(A) Sworzeń/płytka zapobiegająca spadaniu łańcucha
REGULACJA
11
REGULACJA
REGULACJA
Regulacja
SIS
Regulacja górna
Obrócić górną śrubę regulacyjną, aby ustawić tak, że kółko prowadzące
znajdzie się pod zewnętrzną krawędzią najmniejszej zębatki, patrząc
od tyłu.
A
B
(D)
(C)
B
(A)
(B)
A
(A) Najmniejsza zębatka
(B) Kółko prowadzące
(C) Wkrętak nr 2
(D) Górna śruba regulacyjna
Mocowanie linki
Podłączyć linkę do przerzutki tylnej i, po usunięciu luzu początkowego
linki, ponownie przymocować przerzutkę tylną, jak pokazano na rysunku.
1
1 Pociągnąć
UWAGA
Upewnić się, że linka jest przymocowana w rowku.
Mogą powstawać grudki podczas montażu linki lub gdy powłoka
została uszkodzona w czasie użytkowania. Nie wpływa to jednak
na jej działanie.
Miejsce poprowadzenia linki
Podczas prowadzenia linki umieścić linkę w rowkach.
(A)
(A) Rowek
Moment dokręcania
Klucz imbusowy 4 mm
6–7 Nm
12
REGULACJA
Regulacja dolna
Obrócić dolną śrubę regulacyjną tak, aby kółko prowadzące przesunęło
się do położenia bezpośrednio pod największą zębatką.
(A)
A
B
(B)
(D)
A
B
(C)
(A) Największa zębatka
(B) Kółko prowadzące
(C) Wkrętak nr 2
(D) Dolna śruba regulacyjna
UWAGA
Jeśli szprychy koła znajdują się zbyt blisko wewnętrznej płytki
przerzutki tylnej, należy nieznacznie obrócić dolną śrubę regulacyjną
w kierunku wskazywanym przez strzałkę w celu dokonania regulacji.
Regulacja za pomocą śruby regulacji odległości
wózka przerzutki
Założyć łańcuch na najmniejszą tarczę i największą zębatkę i obrócić
ramię mechanizmu korbowego do tyłu.
Obrócić śrubę regulacji odległości wózka przerzutki, aby dosunąć
kółko prowadzące maksymalnie do zębatki, uważając jednak, aby jej
nie dotknęło. Następnie ustawić łańcuch na najmniejszej zębatce
i powtórzyć powyższe czynności, pamiętając, aby kółko prowadzące
nie dotknęło zębatki.
A
B
B
(A) (B)
A
(D)
A
B
(C)
(A) Największa zębatka
(B) Najmniejsza zębatka
(C) Wkrętak nr 2
(D) Śruba regulacji odległości wózka przerzutki
Regulacja SIS
1.
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na
drugą zębatkę. Następnie, przestawiając dźwignię tylko tyle,
aby wykasować luz, obrócić ramieniem mechanizmu korbowego.
(A)
23
2
3
1
1 Odstęp
(A) Dźwignia
13
REGULACJA
2.
Ustawić pozycje przełożeń, obracając pokrętło regulacyjne linki.
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia zmiany
przełożeń jest przestawiana tylko tyle, aby wykasować luz,
a łańcuch dotyka trzeciej zębatki i hałasuje.
3 2
Kiedy następuje zmiana na trzecie przełożenie
Dokręcać pokrętło regulacyjne linki, dopóki łańcuch nie wróci na
drugą zębatkę (w prawo).
23
23
(A)
(A) Pokrętło regulacyjne linki
Kiedy nie słychać dźwięku
Poluzować pokrętło regulacyjne linki, aż łańcuch dotknie trzeciej
zębatki i zacznie hałasować (w lewo).
3 2
3 2
(A)
(A) Pokrętło regulacyjne linki
3.
Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie, kiedy
dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą zębatkę i kiedy została
puszczona) i obrócić ramię mechanizmu korbowego w prawo.
Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej zębatki i hałasuje, obracać powoli
pokrętło regulacyjne linki, dokręcając (w prawo), aż hałas ustąpi.
4.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany przełożeń i sprawdzenia,
czy w pozycji któregoś z przełożeń występuje hałas.
WSKAZÓWKI
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy
okresowo smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
KONSERWACJA
15
KONSERWACJA
KONSERWACJA
Wymiana kółka
1.
Wymienić kółko za pomocą klucza imbusowego 3mm.
(A)
(A) Klucz imbusowy 3 mm
Moment dokręcania
Klucz imbusowy 3 mm
2,5–5Nm
Montaż osi B
Demontaż osi B
1.
Zdjąć pierścień blokujący osi B za pomocą wkrętaka płaskiego.
(B)
(A)
(A) Wkrętak płaski
(B) Pierścień blokujący osi B
PRZESTROGA
Podczas demontażu pierścienia blokującego osi B należy zachować
ostrożność, ponieważ płytka blokująca może „wyskoczyć” pod
wpływem siły sprężyny.
2.
Wymontować płytkę blokującą za pomocą szczypiec, przesuwając
ją w kierunku wskazanym strzałką.
1
1 Szczypce do pierścieni Segera
3.
Zdemontować pierścień uszczelniający osi B i sprężynę regulacji
odległości wózka przerzutki, a następnie zdemontować oś B w
kierunku wskazanym strzałką.
Montaż osi B
UWAGA
Nałożyć odpowiednią ilość smaru na części ruchome (oś B, łożysko
osi B, uszczelkę osi B, płytkę blokującą) oraz sprężynę regulacji
odległości wózka przerzutki.
1.
Mocując sprężynę regulacji odległości wózka przerzutki, wsunąć
dłuższy koniec sprężyny w stronę korpusu wspornika, zaś krótszy
koniec sprężyny w otwór po stronie płytki blokującej.
(C) (D)
(A)
(B)
(A) Strona korpusu wspornika
(B) Strona płytki blokującej
(C) Sprężyna regulacji odległości wózka przerzutki
(D) Płytka blokująca
16
KONSERWACJA
2.
Tymczasowo zamontować sprężynę regulacji odległości wózka
przerzutki, pierścień uszczelniający korpusu B, płytkę blokującą
(wraz ze śrubą regulacji odległości wózka przerzutki) oraz oś
B do korpusu B.
(A) (B)
(A) Sprężyna regulacji odległości wózka przerzutki
(B) Płytka blokująca
3.
Nałożyć klucz imbusowy 3mm, jak przedstawiono na rysunku,
a następnie obrócić go w lewo.
(A)
(A) Klucz imbusowy 3 mm
4.
Obracać klucz imbusowy do momentu, w którym zaczep płytki
blokującej skrzyżuje się z zaczepem na korpusie B.
(A)
(A) Klucz imbusowy 3 mm
5.
Nałożyć klucz imbusowy. Jeśli nałożenie klucza sprawia problemy,
wepchnąć go, poruszając nim nieznacznie.
(A)
(A) Klucz imbusowy 3 mm
6.
Zaczepić płytkę blokującą na zaczepie blokującym na korpusie
wspornika.
(A)
(A) Zaczep blokujący
UWAGA
Przed montażem uszczelki osi B nałożyć na nią odpowiednią ilość
smaru.
17
KONSERWACJA
7.
Zamontować pierścień blokujący osi B.
(A)
(A) Pierścień blokujący osi B
PRZESTROGA
Uważać,
aby
nie
zniekształcić
pierścienia
blokującego osi B i nie
poszerzyć go do rozmiaru przekraczającego zewnętrzną średnicę
osi B. (Jeśli wewnętrzna średnica pierścienia blokującego zostanie
powiększona podczas montażu do rozmiaru Ø10,15mm lub
większego, oznacza to, że pierścień blokujący jest zdeformowany).
Po zamontowaniu pierścienia blokującego na osi B sprawdzić,
czy między pierścieniem a osią nie występuje luz.
Luz oznacza, że pierścień blokujący jest zniekształcony.
Może to spowodować odłączenie osi B i upadek z roweru.
Wymienić pierścień blokujący na nowy.
Demontaż zespołu płytki
1.
Poluzować śrubę blokującą kluczem imbusowym 2 mm.
(A)
(A) Śruba blokująca
2.
Wykręcić śrubę blokującą.
Naprężenie
sprężyny napinającej płytki może spowodować
wyskoczenie płytki. Podczas wykręcania śruby blokującej należy
mocno trzymać płytkę dłonią.
(A)
(A) Śruba blokująca
3.
Unieść płytkę (y), a następnie obracać powoli, aż sworzeń
blokujący płytkę minie końcówkę zespołu płytki (z).
(B)(A)(A)
(y)
(z)
(z)
(A) Sworzeń blokujący płytkę
(B) Końcówka zespołu płytki
UWAGA
Podczas pracy należy mocno trzymać płytkę i korpus przerzutki
tylnej, ponieważ na płytkę wywierany jest nacisk.
18
KONSERWACJA
4.
Powoli wymontować płytkę.
Montaż zespołu płytki
1.
Należy sprawdzić, czy pierścień uszczelniający zespołu płytki jest
w pełni osadzony w kierunku tyłu.
(A)
(A) Pierścień uszczelniający zespołu płytki
2.
Wsunąć końcówkę sprężyny napinającej płytki w otwór na
sprężynę w zespole płytki.
Wsunąć część sprężyny napinającej płytki o większej średnicy
zewnętrznej w otwór na sprężynę w zespole płytki. (Jeśli średnica
zewnętrzna obu stron jest taka sama, wsunąć dowolny koniec).
(B)
(C)
(A)
(A) Otwór na sprężynę w zespole płytki
(B) Sprężyna napinająca płytki
(C) Strona zespołu płytki
UWAGA
Należy pamiętać, aby nasmarować sprężynę napinającą płytki
wystarczającą ilością smaru.
Włożona sprężyna napinająca płytki
19
KONSERWACJA
3.
Nałożyć smar na oś płytki.
1
(A)
1 Nałożyć smar.
(A) Oś płytki
4.
Wsunąć końcówkę sprężyny napinającej płytki w otwór w zespole
płytki.
(A)
(A) Otwór płytki
5.
Obrócić płytkę w kierunku wskazanym strzałką, dokręcić sprężynę
napinającą płytki, aby nie była luźna, a następnie wsunąć płytkę.
Obracać płytkę do momentu, aż sworzeń blokujący płytkę zbliży
się do końcówki zespołu płytki. Uwolnić siłę przytrzymującą płytkę
i unieść ją (y), a następnie obracać powoli, aż sworzeń blokujący
płytkę minie końcówkę zespołu płytki (z).
(B)(A)(A)
(y)
(z)
(z)
(A) Sworzeń blokujący płytkę
(B) Końcówka zespołu płytki
UWAGA
Należy uważać, aby sprężyna napinająca płytki nie spadła podczas
uwalniania siły przytrzymującej płytkę w jej położeniu.
20
KONSERWACJA
6.
Nacisnąć mocno, aby nie można było wymontować płytki.
Włożyć śrubę blokującą i dokręcić ją kluczem imbusowym 2mm.
Należy pamiętać, aby użyć nowej śruby blokującej.
(B)
(A)
(A) Śruba blokująca
(B) Klucz imbusowy 2 mm
Moment dokręcania
Klucz imbusowy 2 mm
0,88–1,27Nm
Wymiana linki
1.
Zdemontować linkę.
2.
Wymontować pokrętło regulacyjne linki, a następnie osłonę
z noskiem uszczelniającym.
(A)
(A) Pokrętło regulacyjne linki
3.
Przykręcić pokrętło regulacyjne linki do odpowiedniego
położenia.
4.
Zamocować nową linkę.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21

Shimano RD-U5000 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual