KTM 65 SX EU 2012 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

INSTRUKCJA OBSŁUGI 2012
65 SX
Nr art. 3211712pl
SZANOWNY KLIENCIE KTM 1
SZANOWNY KLIENC IE KTM
Serdecznie gratulujemy nabycia motocykla firmy KTM. Stałeś się właścicielem nowoczesnego, sportowego motocykla, który z pew-
nością sprawi Ci dużo przyjemności, jeżeli będziesz go odpowiednio serwisował i pielęgnował.
Życzymy przyjemnej jazdy!
Wpisz tutaj numery seryjne swojego pojazdu.
Numer podwozia ( str. 9) Pieczątka dealera
Numer silnika ( str. 9)
W chwili oddawania do druku niniejsza instrukcja obsługi opisywała najnowszą wersję tej serii. Nie można jednakże całkowicie
wykluczyć niewielkich zmian, wynikających z rozwoju konstrukcyjnego.
Wszystkie informacje są niewiążące. Firma KTM-Sportmotorcycle AG zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian danych
technicznych, cen, kolorów, kształtów, materiałów, usług handlowych i serwisowych, zmian konstrukcyjnych, wyposażenia itp. bądź
do całkowitego zlikwidowania jednego z tych punktów bez uprzedzenia i bez podawania przyczyn, do dopasowywania wymienionych
punktów do uwarunkowań lokalnych a także do zaprzestania produkcji danego modelu bez uprzedzenia. Firma KTM nie ponosi
odpowiedzialności za możliwości dostawy, wystąpienie różnic w stosunku do ilustracji i opisów oraz za błędy drukarskie i pomyłki.
Przedstawione na ilustracjach modele mogą zawierać wyposażenie dodatkowe, nie wchodzące w seryjny zakres dostawy.
© 2011 KTM-Sportmotorcycle AG, Mattighofen Austria
Wszelkie prawa zastrzeżone
Przedruk, zarówno w całości, jak i we fragmentach, jakiekolwiek rozpowszechnianie dozwolone wyłącznie za pisemną zgodą właści-
ciela.
ISO 9001(12 100 6061)
Zgodnie z międzynarodową normą zarządzania systemami jakości ISO 9001 firma KTM stosuje proces zapewniania
jakości, gwarantujący najwyższą możliwą jakość produktów.
Wydane przez: TÜV Management Service
KTM-Sportmotorcycle AG
5230 Mattighofen, Austria
SPIS TRCI 2
SPIS TREŚCI
ŚRODKI PREZENTACJI........................................................... 4
WAŻNE WSKAZÓWKI .............................................................. 5
WIDOK POJAZDU .................................................................... 7
Widok pojazdu od przodu z lewej strony (widok
symboliczny)......................................................................... 7
Widok pojazdu od tyłu z prawej strony (widok
symboliczny)......................................................................... 8
NUMERY SERYJNE ................................................................. 9
Numer podwozia................................................................... 9
Numer silnika........................................................................ 9
Numer katalogowy amortyzatora.......................................... 9
ELEMENTY OBSŁUGOWE .................................................... 10
Dźwignia sprzęgła............................................................... 10
Dźwignia hamulca ręcznego............................................... 10
Pokrętło gazu...................................................................... 10
Przycisk zwierający............................................................. 10
Otwieranie korka wlewu paliwa........................................... 10
Zamykanie korka wlewu paliwa .......................................... 11
Kranik paliwa ...................................................................... 11
Ssanie................................................................................. 11
Dźwignia zmiany biegów .................................................... 12
Rozrusznik nożny ............................................................... 12
Dźwignia hamulca nożnego................................................ 12
Podstawka wtykana ............................................................ 12
URUCHAMIANIE..................................................................... 13
Informacje dotyczące pierwszego uruchomienia................ 13
Docieranie silnika................................................................ 14
INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA .............................................. 15
Prace kontrolne i pielęgnacyjne przed każdym
uruchomieniem ................................................................... 15
Proces rozruchu.................................................................. 15
Ruszanie............................................................................. 16
Zmienianie biegów, jazda ................................................... 16
Hamowanie......................................................................... 16
Zatrzymywanie, parkowanie ............................................... 17
Tankowanie paliwa ............................................................. 17
HARMONOGRAM CZYNNOŚCI SERWISOWYCH................ 19
Harmonogram czynności serwisowych............................... 19
REGULACJA PODWOZIA ...................................................... 21
Ustawianie tłumienia dobijania widelca .............................. 21
Ustawianie tłumienia odbijania widelca .............................. 21
Ustawianie tłumienia dobijania amortyzatora ..................... 21
Ustawianie tłumienia odbijania amortyzatora ..................... 22
Oznaczanie wymiaru dla odciążonego koła tylnego........... 22
Sprawdzanie ugięcia statycznego amortyzatora ................ 22
Sprawdzanie ugięcia amortyzatora podczas jazdy............. 23
Ustawianie naprężenia wstępnego sprężyny
amortyzatora x.................................................................. 23
Regulacja ugięcia podczas jazdy x .................................. 24
Pozycja kierownicy ............................................................. 24
Regulacja pozycji kierownicy x......................................... 24
PRACE SERWISOWE PODWOZIA........................................ 26
Podnoszenie motocykla na stojak ...................................... 26
Zdejmowanie motocykla ze stojaka.................................... 26
Odpowietrzanie goleni widelca ........................................... 26
Czyszczenie kapturków przeciwpyłowych .......................... 26
Demontaż osłony widelca x.............................................. 27
Montaż osłony widelca x .................................................. 27
Demontaż goleni widelca x............................................... 28
Montaż goleni widelca x................................................... 28
Demontaż dolnej półki widelca x...................................... 29
Montaż dolnej półki widelca x........................................... 29
Sprawdzanie luzu łożyskowego główki ramy...................... 31
Regulacja luzu łożyska główki ramy x.............................. 31
Smarowanie łożyska główki ramy x.................................. 31
Demontaż tabliczki z numerem startowym ......................... 32
Montaż tabliczki z numerem startowym.............................. 32
Demontaż błotnika z przodu ............................................... 32
Montaż błotnika z przodu.................................................... 32
Demontaż amortyzatora x................................................ 33
Montaż amortyzatora x..................................................... 33
Zdejmowanie kanapy.......................................................... 33
Montaż kanapy ................................................................... 33
Demontaż filtra powietrza x.............................................. 34
Montaż filtra powietrza x................................................... 34
Czyszczenie filtra powietrza i obudowy filtra
powietrza x....................................................................... 35
Demontaż tłumika............................................................... 35
Montaż tłumika.................................................................... 35
Wymiana wkładki z włókna szklanego w tłumiku x........... 36
Demontaż zbiornika paliwa x............................................ 36
Montaż zbiornika paliwa x................................................ 37
Zdejmowanie osłony łańcucha............................................ 38
Zakładanie osłony łańcucha ............................................... 38
Sprawdzanie stopnia zabrudzenia łańcucha ...................... 39
Czyszczenie łańcucha ........................................................ 39
Sprawdzanie naciągu łańcucha.......................................... 39
Regulacja naciągu łańcucha............................................... 40
Sprawdzanie łańcucha, koła łańcuchowego, mniejszego
koła łańcuchowego i prowadzenia łańcucha....................... 40
Regulacja prowadzenia łańcucha x.................................. 42
Sprawdzanie ramy x......................................................... 42
Sprawdzanie wahacza x................................................... 42
Sprawdzanie ułożenia cięgien gazu ................................... 43
Sprawdzanie rączki gumowej ............................................. 43
Dodatkowe zabezpieczenie rączki gumowej ...................... 43
Regulacja położenia wyjściowego dźwigni sprzęgła .......... 43
Sprawdzanie poziomu płynu sprzęgła hydraulicznego....... 44
Wymiana płynu sprzęgła hydraulicznego x...................... 44
HAMULCE............................................................................... 46
Sprawdzanie luzu dźwigni hamulca ręcznego.................... 46
Regulacja położenia wyjściowego dźwigni hamulca
ręcznego ............................................................................. 46
Sprawdzanie tarcz hamulcowych ....................................... 46
Sprawdzanie poziomu płynu hamulcowego w hamulcu
koła przedniego .................................................................. 47
Uzupełnianie płynu hamulcowego w hamulcu koła
przedniego x..................................................................... 47
Sprawdzanie okładzin hamulcowych w hamulcu koła
przedniego .......................................................................... 48
Demontaż wkładek hamulcowych w hamulcu koła
przedniego x..................................................................... 48
Montaż okładzin hamulcowych w hamulcu koła
przedniego x..................................................................... 49
Wymiana okładzin hamulcowych hamulca koła
przedniego x..................................................................... 50
Sprawdzanie luzu dźwigni hamulca nożnego..................... 50
Regulacja luzu dźwigni hamulca nożnego x..................... 51
Regulacja położenia wyjściowego dźwigni hamulca
nożnego x......................................................................... 51
SPIS TRCI 3
Sprawdzanie poziomu płynu hamulcowego w hamulcu
koła tylnego......................................................................... 52
Uzupełnianie płynu hamulcowego w hamulcu koła
tylnego x........................................................................... 52
Sprawdzanie okładzin hamulcowych w hamulcu koła
tylnego ................................................................................ 53
Demontaż okładzin hamulcowych hamulca koła
tylnego x........................................................................... 53
Montaż okładzin hamulcowych w hamulcu koła
tylnego x........................................................................... 54
Wymiana okładzin hamulcowych hamulca koła
tylnego x........................................................................... 54
KOŁA. OPONY........................................................................ 56
Demontaż koła przedniego x............................................ 56
Montaż koła przedniego x ................................................ 56
Demontaż koła tylnego x.................................................. 57
Montaż koła tylnego x....................................................... 57
Sprawdzanie stanu opon .................................................... 58
Sprawdzanie ciśnienia powietrza w oponach ..................... 58
Sprawdzanie naciągu szprych............................................ 59
UKŁAD CHŁODZENIA ............................................................ 60
Układ chłodzenia ................................................................ 60
Sprawdzanie zabezpieczenia przed zamarzaniem
i poziomu płynu chłodzącego.............................................. 60
Sprawdzanie poziomu płynu chłodzącego.......................... 61
Spuszczanie płynu chłodzącego x ................................... 61
Napełnianie płynu chłodzącego x..................................... 62
REGULACJA SILNIKA............................................................ 63
Sprawdzanie luzu cięgna gazu........................................... 63
Regulacja luzu cięgna gazu x........................................... 63
Gaźnik - bieg jałowy............................................................ 63
Gaźnik - regulacja biegu jałowego x................................. 63
Opróżnianie komory pływakowej gaźnika x...................... 64
PRACE SERWISOWE W SILNIKU......................................... 66
Kontrola poziomu oleju przekładniowego ........................... 66
Wymiana oleju przekładniowego x................................... 66
Spuszczanie oleju przekładniowego x.............................. 66
Napełnianie olejem przekładniowym x............................. 67
Uzupełnianie oleju przekładniowego x............................. 67
CZYSZCZENIE, KONSERWACJA.......................................... 69
Czyszczenie motocykla ...................................................... 69
PRZECHOWYWANIE ............................................................. 70
Przechowywanie................................................................. 70
Uruchamianie po składowaniu............................................ 70
POSZUKIWANIE USTEREK................................................... 71
DANE TECHNICZNE - SILNIK................................................ 73
DANE TECHNICZNE - MOMENTY DOKRĘCANIA,
SILNIK ..................................................................................... 74
DANE TECHNICZNE - GAŹNIK.............................................. 75
Ustawienie podstawowe ..................................................... 75
Konfiguracja gaźnika .......................................................... 75
DANE TECHNICZNE - WIDELEC........................................... 77
DANE TECHNICZNE - AMORTYZATOR ............................... 78
DANE TECHNICZNE - PODWOZIE ....................................... 79
DANE TECHNICZNE - MOMENTY DOKRĘCANIA,
PODWOZIE............................................................................. 80
MATERIAŁY EKSPLOATACYJNE.......................................... 81
MATERIAŁY POMOCNICZE................................................... 83
NORMY ................................................................................... 85
INDEKS ................................................................................... 86
ŚRODKI PREZENTACJI 4
ywane symbole
Poniżej wyjaśnione zostało znaczenie użytych symboli.
Oznacza oczekiwaną reakcję (np. operacji roboczej lub funkcji).
Oznacza nieoczekiwaną reakcję (np. operacji roboczej lub funkcji).
Wszystkie prace, oznaczone tym symbolem, wymagają wiedzy specjalistycznej i technicznej. Dla własnego
bezpieczeństwa należy zlecać wykonywanie tych prac w autoryzowanym warsztacie KTM! Motocykl może być
tam optymalnie serwisowany przez odpowiednio przeszkolonych specjalistów, korzystających z niezbędnych
narzędzi specjalnych.
Oznacza odsyłacz do numeru strony (na podanej stronie można znaleźć dodatkowe informacje).
yte style formatowania
Poniżej wyjaśnione zostało znaczenie użytych stylów formatowania.
Nazwa własna Oznacza nazwę własną.
Nazwa
®
Oznacza zastrzeżoną nazwę.
Marka Oznacza markę stosowaną w obrocie handlowym.
WAŻNE WSKAWKI 5
Przeznaczenie
Motocykle sportowe KTM zostały tak skonstruowane i wyprodukowane, aby były odporne na typowe obciążenia, występujące przy
regularnej jeździe wyczynowej. Motocykle spełniają obowiązujące w chwili obecnej wymagania regulaminowe i kategorie naczelnych
międzynarodowych organizacji sportu motorowego.
Informacja
Motocykl należy użytkować tylko na ogrodzonych torach, poza publicznym ruchem drogowym.
Serwis
Warunkiem bezawaryjnej eksploatacji i zapobiegania przedwczesnemu zużyciu jest terminowe wykonywanie prac serwisowych, pie-
lęgnacyjnych oraz regulacyjnych silnika i podwozia, zgodnie z wymaganiami, podanymi w instrukcji obsługi. Nieprawidłowe zestroje-
nie zawieszenia może spowodować uszkodzenia lub pęknięcia podzespołów podwozia.
Użytkowanie motocykli w ekstremalnych warunkach, np. w piachu, bardzo błotnym i mokrym terenie, może spowodować nadmierne
zużycie podzespołów, na przykład zespołu napędowego lub hamulców. W związku z tym serwisowanie lub wymiana części ulegają-
cych zużyciu mogą stać się konieczne już przed osiągnięciem granicy zużycia, podanej w harmonogramie prac serwisowych.
Należy bezwzględnie przestrzegać wymagań, dotyczących okresów docierania oraz terminów serwisowania. Ich dokładne przestrze-
ganie przyczynia się w znaczący sposób do zwiększenia żywotności motocykla.
Gwarancja
Prace podane w harmonogramie serwisowym mogą być wykonywane wyłącznie przez autoryzowany warsztat KTM, który musi
potwierdzić ich wykonanie w książce serwisowej i w serwisie KTM dealer.net, ponieważ w przeciwnym razie tracą ważność wszelkie
prawa do roszczeń z tytułu gwarancji. Gwarancja wygasa w przypadku uszkodzeń i szkód następczych, spowodowanych przez
manipulacje lub modyfikacje pojazdu.
Materiały eksploatacyjne
Należy stosować tylko smary, paliwa i materiały eksploatacyjne, podane w instrukcji obsługi i zgodne ze specyfikacją.
Części zamienne, akcesoria
Dla własnego bezpieczeństwa należy stosować wyłącznie części zamienne i akcesoria, dopuszczone lub zalecane przez firmę KTM.
Ich montaż należy powierzać autoryzowanemu warsztatowi KTM. Firma KTM nie przejmuje żadnej odpowiedzialności za inne pro-
dukty i spowodowane przez nie szkody.
Niektóre części zamienne i akcesoria zostały podane przy określonych opisach w nawiasach. Zapytaj o poradę najbliższego autory-
zowanego przedstawiciela KTM.
Aktualne KTM PowerParts do Twojego pojazdu znajdziesz na stronie internetowej KTM.
Międzynarodowy portal internetowy KTM: http://www.ktm.com
Zasady pracy
Do niektórych prac potrzebne będą narzędzia specjalne. Nie zostały one dołączone do pojazdu, można je jednak zamówić podając
numer widoczny w nawiasie. Przykład: ściągacz do łożysk (15112017000)
Podczas montażu należy wymieniać na nowe wszystkie elementy, których nie można ponownie użyć (np. śruby i nakrętki samoza-
kleszczające, uszczelki, pierścienie uszczelniające, o-ringi, zawleczki, podkładki zabezpieczające).
Jeżeli połączenia śrubowe są zabezpieczane za pomocą środka do zabezpieczania śrub (np. Loctite
®
) należy przestrzegać instrukcji
producenta, dotyczącej stosowania tego środka.
Części, które mają zostać ponownie użyte po demontażu, należy oczyścić i sprawdzić, czy nie są uszkodzone albo zużyte. Uszko-
dzone lub zużyte części należy wymienić.
Po zakończeniu naprawy lub serwisowania pojazdu należy zagwarantować jego bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Transport
Wskazówka
Niebezpieczeństwo uszkodzenia Zaparkowany pojazd może się przetoczyć lub przewrócić.
Pojazd należy ustawiać wyłącznie na twardym i płaskim podłożu.
Wskazówka
Niebezpieczeństwo pożaru Podczas eksploatacji pojazdu niektóre jego elementy mocno się nagrzewają.
Nie odstawiać pojazdu w miejscach przechowywania łatwopalnych i/lub łatwozapalnych materiałów. Nie umieszczać żadnych
przedmiotów nad rozgrzanym pojazdem. Zawsze najpierw odczekać do wystygnięcia pojazdu.
WAŻNE WSKAWKI 6
Wyłączyć silnik.
Zabezpieczyć motocykl taśmami lub innymi zamocowaniami przed przewróceniem i stoczeniem się.
Ochrona środowiska
Jazda motocyklem to wspaniały sport. Mamy oczywiście nadzieję, że będziesz mógł się nim cieszyć razem ze swoim dzieckiem. Nie-
mniej jednak jest on związany z zagrożeniem dla środowiska naturalnego i może powodować również konflikty z innymi osobami.
Odpowiedzialne obchodzenie się z motocyklem zapewni, że takie problemy i konflikty nie będą musiały wystąpić. Aby zapewnić
przyszłość dla sportu motocyklowego upewnij się, że dziecko użytkuje motocykl tylko zgodnie z prawem, a ponadto nie niszcz śro-
dowiska i respektuj prawa innych.
Wskawki i ostrzenia
Należy bezwzględnie przestrzegać podanych wskazówek i ostrzeżeń.
Informacja
Na pojeździe umieszczone zostały różne naklejki informacyjne i ostrzegawcze. Nie usuwać żadnych naklejek informacyjnych
i ostrzegawczych. W przypadku ich braku możesz sam lub inne osoby mogą przeoczyć zagrożenia i przez to odnieść obraże-
nia.
Stopnie zagrożenia
Zagrożenie
Informuje o zagrożeniu, które w razie braku odpowiednich środków ostrożności prowadzi bezpośrednio i z pewnością do
śmierci lub poważnych, trwałych obrażeń ciała.
Ostrzeżenie
Informuje o zagrożeniu, które w razie braku odpowiednich środków ostrożności może prowadzić do śmierci lub ciężkich obra-
żeń ciała.
Ostrożnie
Informuje o zagrożeniu, które w razie braku odpowiednich środków ostrożności może prowadzić do lekkich obrażeń ciała.
Wskazówka
Informuje o zagrożeniu, które w razie braku odpowiednich środków ostrożności powoduje poważne uszkodzenia maszyny lub szkody
materialne.
Ostrzeżenie
Informuje o zagrożeniu, które w razie braku odpowiednich środków ostrożności powoduje zanieczyszczenie środowiska.
Instrukcja obsługi
Zanim pierwszy raz pozwolisz dziecku pojechać motocyklem należy bezwzględnie uważnie przeczytać razem z nim całą
instrukcję obsługi. Zawiera ona wiele informacji i rad, ułatwiających dziecku obsługę i korzystanie z motocykla. Tylko w ten
sposób dowiesz się, jak najlepiej dopasować motocykl do wymagań dziecka i jak chronić go przed obrażeniami. Instrukcja
obsługi zawiera ponadto ważne informacje, dotyczące serwisowania motocykla.
Instrukcja obsługi stanowi ważny element motocykla. W przypadku jego odsprzedaży należy ją przekazać nowemu właścicielowi.
WIDOK POJAZDU 7
3.1Widok pojazdu od przodu z lewej strony (widok symboliczny)
C00016-10
1 Dźwignia hamulca ręcznego ( str. 10)
2 Dźwignia sprzęgła ( str. 10)
3 Zamknięcie błyskawiczne do ryglowania kanapy
4 Zacisk hamulca przedni
5 Kranik paliwa ( str. 11)
6 Ssanie ( str. 11)
7 Dźwignia zmiany biegów ( str. 12)
8 Regulacja stopnia twardości amortyzatora przy odbiciu
WIDOK POJAZDU 8
3.2Widok pojazdu od tyłu z prawej strony (widok symboliczny)
C00017-10
1 Korek wlewu paliwa
2 Przycisk zwierający ( str. 10)
3 Pokrętło gazu ( str. 10)
4 Numer podwozia ( str. 9)
5 Zacisk hamulca tylny
6 Wizjer płynu hamulcowego z tyłu
7 Regulacja stopnia twardości amortyzatora przy dobiciu
8 Dźwignia hamulca nożnego ( str. 12)
9 Rozrusznik nożny ( str. 12)
NUMERY SERYJNE 9
4.1Numer podwozia
700390-01
Numer podwozia jest nabity po prawej stronie główki ramy motocykla.
4.2Numer silnika
700391-01
Numer silnika jest nabity na lewej stronie silnika pod mniejszym kołem łańcucho-
wym.
4.3Numer katalogowy amortyzatora
700392-01
Numer katalogowy amortyzatora jest nabity od strony silnika na górnej części amor-
tyzatora ponad pierścieniem regulacyjnym.
ELEMENTY OBSŁUGOWE 10
5.1wignia sprgła
C00038-10
Dźwignia sprzęgła jest umieszczona na kierownicy po lewej stronie.
Sprzęgło jest uruchamiane hydraulicznie i posiada automatyczną regulację luzu.
5.2wignia hamulca cznego
C00030-10
Dźwignia hamulca ręcznego jest umieszczona na kierownicy po prawej stronie.
Za pomocą dźwigni hamulca ręcznego uruchamiany jest hamulec koła przedniego.
5.3Pokrętło gazu
C00027-10
Pokrętło gazu jest umieszczone na kierownicy po prawej stronie.
5.4Przycisk zwieracy
C00039-10
Przycisk zwierający jest umieszczony na kierownicy po lewej stronie.
Możliwe stany
Przycisk zwierający w położeniu wyjściowym – w tym położeniu obwód zapło-
nowy jest zwarty, a silnik może zostać uruchomiony.
Przycisk zwierający naciśnięty – w tej pozycji obwód układu zapłonowego jest
przerwany, silnik gaśnie, wyłączony silnik nie zaskakuje.
5.5Otwieranie korka wlewu paliwa
Zagrożenie
Niebezpieczeństwo pożaru Paliwo jest łatwozapalne.
Nie tankować pojazdu w pobliżu otwartego ognia lub palących się papierosów i zawsze wyłączać silnik. Uważać, aby
paliwo nie zostało rozlane zwłaszcza na gorące części pojazdu. Natychmiast zetrzeć rozlane paliwo.
Paliwo znajdujące się w zbiorniku zwiększa swoją objętość wraz ze wzrostem temperatury i w przypadku przepełnienia
może się wylać ze zbiornika. Przestrzegać informacji dotyczących tankowania paliwa.
ELEMENTY OBSŁUGOWE 11
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo zatrucia Paliwo jest trujące i szkodliwe dla zdrowia.
Chronić skórę, oczy i ubranie przed kontaktem z paliwem. Nie wdychać oparów paliwa. W razie kontaktu z oczami
natychmiast wypłukać wodą i skontaktować się z lekarzem. Natychmiast umyć zabrudzoną skórę wodą z mydłem.
W razie połknięcia paliwa natychmiast udać się do lekarza. Zmienić odzież, zmoczoną paliwem. Przechowywać paliwo
wyłącznie w odpowiednim kanistrze i w miejscu niedostępnym dla dzieci.
Ostrzeżenie
Zagrożenie dla środowiska naturalnego Nieprawidłowy sposób obchodzenia się z paliwem powoduje zagrożenie dla środo-
wiska naturalnego.
Paliwo nie może przedostać się do wód gruntowych, gruntu lub kanalizacji.
700396-01
Nacisnąć przycisk odryglowania , odkręcić korek wlewu paliwa w lewo i zdjąć do
góry.
5.6Zamykanie korka wlewu paliwa
700397-01
Założyć korek wlewu paliwa i dokręcić w prawo aż do zaryglowania przycisku
odryglowania .
Informacja
Ułożyć wężyk odpowietrzania zbiornika paliwa bez załamań.
5.7Kranik paliwa
700407-01
Kranik paliwa znajduje się po lewej stronie zbiornika paliwa.
Możliwe stany
Kranik paliwa zamknięty – śruba radełkowana jest obrócona do oporu w prawo.
Paliwo nie może wypływać ze zbiornika.
Kranik paliwa otwarty – śruba radełkowana jest obrócona do oporu w lewo.
Paliwo może wypływać ze zbiornika.
5.8Ssanie
700402-01
Dźwignia ssania jest umieszczona na gaźniku po lewej stronie.
Przy aktywnej funkcji ssania w gaźniku jest otwierany otwór, przez który
silnik może dodatkowo zasysać paliwo. Powoduje to wzbogacenie mieszanki
paliwowo-powietrznej, wymagane podczas uruchamiania zimnego silnika.
Informacja
Przy silniku rozgrzanym do temperatury roboczej funkcja ssania musi być dez-
aktywowana.
Możliwe stany
Funkcja ssania aktywowana – Dźwignia ssania jest dociśnięta do oporu do dołu.
Funkcja ssania dezaktywowana – Dźwignia ssania jest odsunięta do oporu do
góry.
ELEMENTY OBSŁUGOWE 12
5.9wignia zmiany biew
700398-01
Dźwignia zmiany biegów jest zamontowana na silniku po lewej stronie.
700399-01
Pozycje poszczególnych biegów zostały pokazane na ilustracji.
Bieg jałowy albo luz znajduje się pomiędzy pierwszym i drugim biegiem.
5.10Rozrusznik nny
C00040-10
Rozrusznik nożny jest umieszczony po prawej stronie silnika.
Rozrusznik nożny jest odchylany.
Informacja
Przed jazdą rozrusznik nożny dosunąć do silnika.
5.11wignia hamulca nnego
700400-01
Dźwignia hamulca nożnego znajduje się przed prawym podnóżkiem.
Za pomocą dźwigni hamulca nożnego uruchamiany jest hamulec koła tylnego.
5.12Podstawka wtykana
700406-01
Mocowanie podstawki wtykanej znajduje się na ramie po lewej stronie pojazdu.
Podstawka wtykana służy do stawiania motocykla.
Informacja
Przed jazdą należy usunąć podstawkę wtykaną.
URUCHAMIANIE 13
6.1Informacje dotyczące pierwszego uruchomienia
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo wypadku Fizyczne i psychiczne predyspozycje dziecka.
Dziecko musi umieć jeździć na rowerze i być w stanie samemu podnieść pojazd po upadku. Ponadto dziecko musi
rozumieć, że musi się ono bezwzględnie stosować do Twoich poleceń lub do poleceń innych opiekunów. Nie stawiaj
dziecku zbyt wysokich wymagań. Dopiero po osiągnięciu odpowiedniej kondycji i motywacji oraz opanowaniu techniki
jazdy można myśleć o udziale w zawodach. Dzieci często niedoceniają lub nie postrzegają zagrożeń. Należy więc
pouczyć dziecko, że pod żadnym pozorem nie może prowadzić pojazdu bez obecności opiekuna, oraz że może poruszać
się tylko z taką prędkością, jaką dopuszczają jego umiejętności i uwarunkowania.
Pozwól dziecku prowadzić pojazd tylko pod warunkiem, że jest ono fizycznie i psychicznie predysponowane do jego pro-
wadzenia.
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo obrażeń Brak lub niewystarczający ubiór ochronny powoduje zwiększenie ryzyka obrażeń.
Przy każdej jeździe nosić ubiór ochronny (kask, buty z cholewami, spodnie i kurtkę z protektorami). Razem z dzieckiem
używaj zawsze ubioru ochronnego, będącego w nienagannym stanie i spełniającego wymagania ustawowe. Prowadząc
motocykl bądź przykładem dla dziecka i noś odpowiedni ubiór ochronny.
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo upadku Negatywny wpływ różnych profili przedniej i tylnej opony na właściwości trakcyjne pojazdu.
Na kole przednim i tylnym stosować tylko opony o tym samym rodzaju profilu, gdyż inaczej pojazd może wymykać się
spod kontroli.
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo wypadku Krytyczne właściwości trakcyjne na skutek niedopasowanego stylu jazdy.
Zwróć uwagę na to, aby dziecko dostosowywało prędkość jazdy do właściwości i stanu nawierzchni oraz własnych umie-
jętności.
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo wypadku Niebezpieczeństwo wypadku na skutek zabierania pasażera.
Pojazd nie jest przeznaczony do zabierania pasażera. Nie zabierać pasażerów.
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo wypadku Awaria układu hamulcowego.
Jeżeli dźwignia hamulca nożnego nie zostanie zwolniona, wkładki hamulcowe są ciągle ścierane. Może to doprowadz
do awarii hamulca koła tylnego na skutek przegrzania. Zwróć uwagę na to, aby dziecko zdejmowało nogę z dźwigni
hamulca nożnego, jeżeli nie zamierza hamować.
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo wypadku Zniszczenie podzespołów podwozia.
Nie przekraczać maksymalnie dopuszczalnej wagi kierowcy.
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo kradzieży Użycie przez nieupoważnione osoby.
Nie pozostawiać pojazdu bez nadzoru z pracującym silnikiem. Należy chronić pojazd przed dostępem osób nieupoważ-
nionych.
Informacja
Podczas eksploatacji motocykla należy pamiętać, że nadmierny hałas może przeszkadzać innym osobom.
Upewnić się, że przegląd w chwili odbioru motocykla został przeprowadzony przez autoryzowany warsztat KTM.
W chwili odbioru pojazdu otrzymasz dokument dostawy i książkę serwisową.
Przed pierwszą jazdą razem z dzieckiem uważnie przeczytaj całą instrukcję obsługi.
Informacja
Szczególną uwagę należy poświęcić ostrzeżeniom oraz zagrożeniom obrażeniami.
Objaśnij dziecku sposób jazdy i upadania, np. jakie oddziaływanie na właściwości trakcyjne ma przemieszczenie ciężaru.
Zapoznać dziecko z elementami obsługowymi.
URUCHAMIANIE 14
Wyregulować położenie wyjściowe dźwigni sprzęgła. ( str. 43)
Wyregulować położenie wyjściowe dźwigni hamulca ręcznego. ( str. 46)
Wyregulować położenie wyjściowe dźwigni hamulca nożnego. x ( str. 51)
Przed pierwszym uruchomieniem sprawdzić, czy ustawienie podstawowe zawieszenia jest dopasowane do wagi dziecka.
Przyzwyczaić dziecko w odpowiednim terenie, najlepiej na dużej łące, do sposobu obchodzenia się z motocyklem.
Informacja
Aby dziecko nabrało wyczucia w korzystaniu z hamulców, należy je najlepiej na początku pchać. Dopiero gdy dziecko
nauczy się dozować hamulec ręczny można uruchomić silnik.
Na początek niech dziecko ćwiczy przejeżdżając krótkie odcinki do drugiej osoby, która pomoże mu przy zatrzymywaniu
się i zawracaniu.
Ustawić przeszkody, które dziecko będzie musiało omijać, aby przyzwyczaić się do jazdy pojazdem.
Dziecko powinno próbować także jechać przez chwilę bardzo powoli i w pozycji stojącej, aby uzyskać lepsze wyczucie motocy-
kla.
Nie pozwalać dziecku jeździć w terenie, przekraczającym jego umiejętności i doświadczenie.
Podczas jazdy dziecko powinno trzymać kierownicę obiema rękami, a stopy opierać cały czas na podnóżkach.
Przestrzegać maksymalnej dopuszczalnej wagi kierowcy.
Wymaganie
Maksymalna waga kierowcy < 50 kg
Sprawdzić naciąg szprych. ( str. 59)
Informacja
Naprężenie szprych należy sprawdzić półgodzinnej jeździe próbnej.
Dotrzeć silnik. ( str. 14)
6.2Docieranie silnika
Podczas fazy docierania nie przekraczać podanej mocy silnika.
Wymaganie
Maksymalna moc silnika
Podczas pierwszych 3 godzin pracy < 70 %
Podczas pierwszych 5 godzin pracy < 100 %
Unikać jazdy na pełnym gazie!
INSTRUKCJA YTKOWANIA 15
7.1Prace kontrolne i pielęgnacyjne przed każdym uruchomieniem
Informacja
Przed każdą jazdą pojazdem sprawdzić jego stan i bezpieczeństwo użytkowania.
Podczas eksploatacji pojazd musi znajdować się w nienagannym stanie technicznym.
Skontrolować poziom oleju przekładniowego. ( str. 66)
Sprawdzić poziom płynu hamulcowego w hamulcu koła przedniego. ( str. 47)
Sprawdzić poziom płynu hamulcowego w hamulcu koła tylnego. ( str. 52)
Sprawdzić okładziny hamulcowe w hamulcu koła przedniego. ( str. 48)
Sprawdzić okładziny hamulcowe w hamulcu koła tylnego. ( str. 53)
Sprawdzić działanie układu hamulcowego.
Sprawdzić poziom płynu chłodzącego. ( str. 61)
Sprawdzić stopień zabrudzenia łańcucha. ( str. 39)
Sprawdzić łańcuch, koło łańcuchowe, mniejsze koło łańcuchowe i prowadzenie łańcucha. ( str. 40)
Sprawdzić naciąg łańcucha. ( str. 39)
Sprawdzić stan opon. ( str. 58)
Sprawdzić ciśnienie powietrza w oponach. ( str. 58)
Sprawdzić naciąg szprych. ( str. 59)
Oczyścić kapturki przeciwpyłowe. ( str. 26)
Odpowietrzyć golenie widelca. ( str. 26)
Sprawdzić filtr powietrza.
Sprawdzić ustawienia i swobodę ruchu wszystkich elementów obsługowych.
Regularnie sprawdzać mocne dokręcenie wszystkich śrub, nakrętek i opasek zaciskowych.
Sprawdzić zapas paliwa.
7.2Proces rozruchu
Zagrożenie
Niebezpieczeństwo zatrucia Gazy spalinowe są trujące i mogą spowodować utratę przytomności albo nawet śmierć.
Podczas pracy silnika należy zawsze zapewniać wystarczającą wentylację. Nigdy nie uruchamiać silnika lub pozostawiać
pracującego silnika w pomieszczeniach zamkniętych bez odpowiedniej instalacji wentylacyjnej.
Wskazówka
Uszkodzenie silnika Wysokie prędkości obrotowe przy zimnym silniku mają negatywny wpływ na jego żywotność.
Nagrzewać silnik zawsze przy niskich prędkościach obrotowych.
Informacja
Jeżeli silnik motocykla nie chce ruszyć, przyczyną może być stare paliwo w komorze pływakowej gaźnika. Podczas dłuższego
postoju z paliwa ulatniają się łatwopalne składniki.
Gdy komora pływakowa gaźnika napełni się świeżym paliwem, silnik ruszy natychmiast.
Przestój motocykla przez ponad 1 tydzień
Opróżnić komorę pływakową gaźnika. x ( str. 64)
Obrócić śrubę radełkowaną kranika paliwa do oporu w lewo.
Paliwo ze zbiornika może płynąć do gaźnika.
Zdjąć motocykl z podstawki.
Przełączyć skrzynię biegów na bieg jałowy.
Zimny silnik
Docisnąć dźwignię ssania do oporu w dół.
Nadepnąć mocno rozrusznik nożny.
Informacja
Nie dawać gazu.
INSTRUKCJA YTKOWANIA 16
7.3Ruszanie
Informacja
Przed ruszeniem motocyklem należy zabrać stojak.
Pociągnąć dźwignię sprzęgła, włączyć 1. bieg i powoli zwalniać dźwignię sprzęgła, równocześnie ostrożnie dodając gazu.
7.4Zmienianie biew, jazda
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo wypadku Przełączenie na niższy bieg przy wysokiej prędkości obrotowej silnika powoduje zablokowa-
nie tylnego koła.
Przy wysokiej prędkości obrotowej silnika nie przełączać na niższy bieg. Nastąpi przekroczenie maksymalnej prędkości
obrotowej silnika, a tylne koło może ulec zablokowaniu.
Informacja
Jeżeli podczas jazdy wystąpią nietypowe odgłosy, należy natychmiast zatrzymać pojazd, wyłączyć silnik i skontaktować się
z autoryzowanym warsztatem KTM.
Pierwszy bieg to bieg do ruszania lub do jazdy po wzniesieniach.
W odpowiednich uwarunkowaniach (nachylenie, sytuacja jazdy itp.) dziecko może przełączać na wyższe biegi. W tym celu odjąć
gazu, równocześnie pociągając dźwignię sprzęgła, włączyć następny bieg, zwolnić dźwignię sprzęgła i dodać gazu.
Jeżeli została włączona funkcja ssania, to należy ją wyłączyć po rozgrzaniu silnika.
Po osiągnięciu prędkości maksymalnej przez całkowite obrócenie pokrętła gazu należy cofnąć pokrętło do położenia ¾ gazu.
Prędkość nie ulegnie praktycznie zmniejszeniu, ale znacznie spadnie zużycie paliwa.
Dziecko powinno dawać zawsze tylko tyle gazu, ile silnik jest w stanie wykorzystać - gwałtowne otwieranie przepustnicy zwięk-
sza zużycie paliwa.
Aby zredukować bieg, zahamować motocykl, ujmując równocześnie gazu.
Pociągnąć dźwignię sprzęgła i włączyć niższy bieg, powoli zwalniać dźwignię sprzęgła, równocześnie ostrożnie dodając gazu,
albo jeszcze raz zmienić bieg.
Przed dłuższym postojem lub pracą na biegu jałowym dziecko powinno wyłączyć silnik.
Wymaganie
≥ 2 min
Dziecko powinno unikać częstego i długiego tarcia sprzęgła. Powoduje to nagrzewanie oleju silnikowego oraz silnika i układu
chłodzenia.
Zwróć dziecku uwagę, aby raczej jeździło z niższą prędkością obrotową silnika, zamiast z wysoką prędkością obrotową i ślizgają-
cym się sprzęgłem.
7.5Hamowanie
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo wypadku Zbyt silne hamowanie prowadzi do zablokowania kół.
Sposób hamowania należy zawsze dopasowywać do sytuacji na drodze i właściwości nawierzchni.
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo wypadku Pogorszona skuteczność hamowania przez niewyczuwalny punkt przyporu hamulca koła
przedniego lub tylnego.
Sprawdzić układ hamulcowy, nie kontynuować jazdy. (Autoryzowane warsztaty serwisowe KTM służą chętnie pomocą.)
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo wypadku Pogorszona skuteczność hamowania na skutek mokrych lub zanieczyszczonych hamulców.
Zabrudzone lub mokre hamulce należy oczyścić bądź osuszyć przez ostrożne hamowanie.
Na piaszczystym, mokrym lub śliskim podłożu należy hamować przede wszystkim hamulcem koła tylnego.
Proces hamowania należy zawsze zakończyć przed początkiem zakrętu. Odpowiednio do prędkości jazdy dziecko powinno przy
tym przełączyć na niższy bieg.
INSTRUKCJA YTKOWANIA 17
Poucz dziecko, aby przy długich zjazdach z góry korzystało z hamowania silnikiem. W tym celu należy zredukować przełożenie
o jeden albo nawet dwa biegi, nie przekraczając jednak przy tym maksymalnej prędkości obrotowej silnika. Pozwala to dziecku
na znaczne zredukowanie konieczności używania hamulców, dzięki czemu nie następuje ich przegrzanie.
7.6Zatrzymywanie, parkowanie
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo kradzieży Użycie przez nieupoważnione osoby.
Nie pozostawiać pojazdu bez nadzoru z pracującym silnikiem. Należy chronić pojazd przed dostępem osób nieupoważ-
nionych.
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo poparzenia Podczas eksploatacji pojazdu niektóre jego elementy mocno się nagrzewają.
Nie dotykać gorących części, np. układu wydechowego, chłodnicy, silnika, amortyzatorów i hamulców. Przed rozpoczę-
ciem pracy przy tych częściach należy odczekać, aż elementy ostygną.
Wskazówka
Niebezpieczeństwo uszkodzenia Zaparkowany pojazd może się przetoczyć lub przewrócić.
Pojazd należy ustawiać wyłącznie na twardym i płaskim podłożu.
Wskazówka
Niebezpieczeństwo pożaru Podczas eksploatacji pojazdu niektóre jego elementy mocno się nagrzewają.
Nie odstawiać pojazdu w miejscach przechowywania łatwopalnych i/lub łatwozapalnych materiałów. Nie umieszczać żadnych
przedmiotów nad rozgrzanym pojazdem. Zawsze najpierw odczekać do wystygnięcia pojazdu.
Wskazówka
Szkody materialne Uszkodzenie i zniszczenie elementów konstrukcyjnych przez nadmierne obciążenie.
Stopka boczna jest przewidziana tylko do podpierania masy motocykla. Nie siadać na motocyklu, gdy jest on podparty na stopce
bocznej. Stopka boczna lub rama mogą zostać uszkodzone, a motocykl może się przewrócić.
Zahamować motocykl.
Przełączyć skrzynię biegów na bieg jałowy.
Nacisnąć i przytrzymać przycisk zwierający przy silniku pracującym na biegu jałowym aż do zatrzymania silnika.
Wkręcić śrubę radełkowaną kranika paliwa do oporu w prawo.
Odstawić motocykl na twardym podłożu.
7.7Tankowanie paliwa
Zagrożenie
Niebezpieczeństwo pożaru Paliwo jest łatwozapalne.
Nie tankować pojazdu w pobliżu otwartego ognia lub palących się papierosów i zawsze wyłączać silnik. Uważać, aby
paliwo nie zostało rozlane zwłaszcza na gorące części pojazdu. Natychmiast zetrzeć rozlane paliwo.
Paliwo znajdujące się w zbiorniku zwiększa swoją objętość wraz ze wzrostem temperatury i w przypadku przepełnienia
może się wylać ze zbiornika. Przestrzegać informacji dotyczących tankowania paliwa.
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo zatrucia Paliwo jest trujące i szkodliwe dla zdrowia.
Chronić skórę, oczy i ubranie przed kontaktem z paliwem. Nie wdychać oparów paliwa. W razie kontaktu z oczami
natychmiast wypłukać wodą i skontaktować się z lekarzem. Natychmiast umyć zabrudzoną skórę wodą z mydłem.
W razie połknięcia paliwa natychmiast udać się do lekarza. Zmienić odzież, zmoczoną paliwem.
Ostrzeżenie
Zagrożenie dla środowiska naturalnego Nieprawidłowy sposób obchodzenia się z paliwem powoduje zagrożenie dla środo-
wiska naturalnego.
Paliwo nie może przedostać się do wód gruntowych, gruntu lub kanalizacji.
Wyłączyć silnik.
Otworzyć korek wlewu paliwa. ( str. 10)
INSTRUKCJA YTKOWANIA 18
AA
400382-10
Zbiornik paliwa napełniać paliwem maksymalnie do poziomu oznaczonego wymia-
rem .
Wymaganie
Wymiar 35 mm
Pojemność zbior-
nika paliwa ok.
3,5 l Paliwo bezołowiowe super z dodat-
kiem oleju do silników dwusuwowych
(1:60) ( str. 82)
Olej silnikowy do silników dwusuwowych ( str. 81)
Zamknąć korek wlewu paliwa. ( str. 11)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91

KTM 65 SX EU 2012 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla