Shimano TL-BR001 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

SI-BR01A-000
Instrukcje serwisowe
Narzędzie
odpowietrzające
TL-BR001/BR002/BR003
WAŻNA INFORMACJA
Instrukcje serwisowe znajdują się w witrynie:
https://si.shimano.com
Ze względów bezpieczeństwa przed użyciem
produktu należy dokładnie zapoznać się z niniejszymi
„instrukcjami serwisowymi”, przestrzegać ich
podczas użytkowania produktu i przechowywać w
takim miejscu, aby w każdej chwili były dostępne do
wglądu.
Poniższe instrukcje muszą być zawsze przestrzegane w celu zapobieżenia
obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia. Instrukcje
zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub
wielkością możliwych uszkodzeń, które mogą wynikać z nieprawidłowego
użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych
instrukcji skutkuje śmiercią albo
poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych
instrukcji może skutkować śmiercią
albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych
instrukcji może skutkować
obrażeniami albo uszkodzeniami
wyposażenia i otoczenia.
Istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Podczas przeprowadzania czynności konserwacyjnych takich jak
wymiana elementów należy mieć na sobie zatwierdzone okulary
ochronne.
Należy uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub smaru na
tarczę hamulcową i klocki hamulcowe. Jazda na rowerze z klockami
hamulcowymi i tarczą hamulcową zabrudzonymi olejem lub smarem
może uniemożliwić ich działanie, a w konsekwencji doprowadzić do
upadku lub kolizji i poważnych obrażeń.
Nie używać hamulców w przypadku wystąpienia wycieków oleju.
Niezastosowanie się do tej instrukcji może uniemożliwić działanie
hamulców, a w konsekwencji spowodować poważne obrażenia.
Nie używać innego oleju niż oryginalny olej mineralny SHIMANO.
Niezastosowanie się do tej instrukcji może uniemożliwić działanie
hamulców, a w konsekwencji spowodować poważne obrażenia.
Należy zadbać o to, by używać tylko oryginalnego oleju mineralnego
SHIMANO z nowo otwartego pojemnika. Niezastosowanie się do tej
instrukcji może uniemożliwić działanie hamulców, a w konsekwencji
spowodować poważne obrażenia.
Nie dopuścić, by do układu hamulcowego przedostały się pęcherzyki
powietrza lub woda. Niezastosowanie się do tej instrukcji może
uniemożliwić działanie hamulców, a w konsekwencji spowodować
poważne obrażenia.
PRZESTROGA
Przestrogi dotyczące oryginalnego oleju mineralnego SHIMANO
Podczas obsługi należy używać odpowiedniej osłony na oczy i unikać
kontaktu z oczami. W razie potrzeby przepłukać oczy wodą i
niezwłocznie zasięgnąć pomocy medycznej. Kontakt oleju z oczami
może spowodować podrażnienie.
Przed użyciem oleju założyć rękawice. W razie kontaktu ze skórą
dokładnie przemyć skórę mydłem i wodą. Kontakt oleju ze skórą może
spowodować wysypkę i podrażnienie.
Zasłonić nos i usta maską oddechową. Używać oleju w dobrze
wentylowanym miejscu. Wdychanie mgły lub par oleju mineralnego
może wywołać nudności.
W przypadku wdychania mgły lub oparów oleju mineralnego należy
natychmiast udać się na świeże powietrze. Okryć się kocem. Należy się
ogrzać, nie wykonywać męczących czynności i zasięgnąć pomocy
medycznej.
Stosowanie oryginalnego oleju mineralnego SHIMANO
Nie pić. Może to spowodować wymioty lub biegunkę.
Przechowywać w miejscu niedostępnym dla dzieci.
Nie przecinać, nie podgrzewać ani nie zwiększać ciśnienia w zbiorniku z
oryginalnym olejem mineralnym SHIMANO. W przeciwnym razie może
dojść do wybuchu lub pożaru.
Utylizacja zużytego oleju: postępować zgodnie z obowiązującymi
przepisami dotyczącymi utylizacji. Zachować ostrożność podczas
przygotowywania oleju do utylizacji.
Wskazówki: uszczelnić pojemnik, aby zapobiec przedostaniu się do
wnętrza zanieczyszczeń i wilgoci; przechowywać w chłodnym,
zaciemnionym miejscu z dala od bezpośredniego działania promieni
słonecznych lub ciepła. Chronić przed działaniem ciepła lub płomieni; III
klasa produktów naftowych, III poziom zagrożenia
Narzędzia w zestawie
TL-BR001
Strzykawka
Klips
Rurka
Narzędzie zaworu odpowietrzającego
TL-BR002
Podstawa lejka
Korek oleju
Pokrywa lejka
Lejek do oleju (dla typu ST)
TL-BR003
Podstawa lejka
Korek oleju
Pokrywa lejka
Lejek do oleju (dla typu BL)
Klips: podczas zdejmowania narzędzia odpowietrzającego blokuje
przepływ oleju w rurze, zapobiegając przed wyciekami.
Narzędzie zaworu odpowietrzającego: łączy rurę z zaworem
odpowietrzającym.
Pokrywa lejka: zapobiega przez wylaniem się oleju.
SPOSÓB UŻYTKOWANIA
Uwaga
Metoda dolewania oryginalnego oleju mineralnego SHIMANO i
odpowietrzania może być różna w zależności od modelu. Podczas
dolewania oryginalnego oleju mineralnego SHIMANO i
odpowietrzania, należy przestrzegać procedur z sekcji „Dolewanie
oryginalnego oleju mineralnego SHIMANO i odpowietrzanie”
znajdującej się w podręczniku sprzedawcy każdego modelu.
1. Kiedy podkładka dystansowa do odpowietrzania (żółta) jest nadal
podłączona do zacisku, należy ustawić rower na stojaku lub podobnym
urządzeniu, jak pokazano na rysunku.
Typ BL
Ustawić dźwignię hamulca równolegle do podłoża.
Przewód hamulcowy
Zacisk
Typ ST
Przesunąć osłonę dźwigni od strony przedniej. Należy zapoznać się z
podręcznikiem sprzedawcy dla każdego modelu i wyregulować kąt
dźwigni.
2. Wykręcić śrubę odpowietrzającą i zdjąć pierścień O-ring, a następnie
zamocować lejek do oleju.
Aby zdobyć więcej informacji na temat rozmiarów narzędzia dla śruby
odpowietrzającej, należy zapoznać się z podręcznikiem sprzedawcy
każdego modelu.
Lejek do oleju
Pierścień O-ring
Śruba odpowietrzająca
3. Wstrzyknąć olej ze strzykawki.
Zaciski zaworu odpowietrzającego
Założyć klucz oczkowy 7 mm, napełnić strzykawkę olejem, a następnie
zamocować rurę do zaworu odpowietrzającego. Odkręcić zawór
odpowietrzający o 1/8 obrotu w celu otwarcia zbiornika. Aby wlać olej,
należy nacisnąć tłoczek strzykawki. Olej zacznie wypływać z lejka do
oleju. Kontynuować wlewanie oleju, dopóki w wypływającym oleju
będą widoczne pęcherzyki powietrza.
Zawór
odpowietrzający
Zaciski odpowietrznika
Założyć klucz imbusowy 3 mm na śrubę odpowietrzającą, usunąć
nakładkę odpowietrznika, napełnić strzykawkę olejem, a następnie
podłączyć rurę do odpowietrznika. Odkręcić śrubę odpowietrzającą o
1/8 obrotu. Aby wlać olej, należy nacisnąć tłoczek strzykawki. Olej
zacznie wypływać z lejka do oleju. Kontynuować wlewanie oleju,
dopóki w wypływającym oleju będą widoczne pęcherzyki powietrza.
Odpowietrznik
Śruba
odpowietrzająca
4. Jeśli nie ma już pęcherzyków powietrza w oleju, należy tymczasowo
przykręcić zawór odpowietrzający / śrubę odpowietrzającą i usunąć
strzykawkę.
W tym momencie nie należy wielokrotnie naciskać i zwalniać
dźwigni.
Spowoduje to wymieszanie się pęcherzyków powietrza z olejem w
zacisku i będzie wymagać dodatkowego czasu na odpowietrzenie.
(jeżeli dźwignia była wielokrotnie naciskana i zwalniana, należy spuścić
cały olej i ponownie go dolać).
W przypadku typów ST, gdy w oleju nie ma już więcej pęcherzyków
powietrza, należy zapoznać się z podręcznikiem sprzedawcy każdego
modelu, by wyregulować kąt dźwigni, a następnie ponownie dolać olej
do momentu, aż żadne pęcherzyki powietrza nie będą w nim widoczne.
5. Odpowietrzyć.
Założyć klucz oczkowy 7 mm / klucz imbusowy 3 mm, by zamocować
rurę z torbą do zaworu odpowietrzającego / odpowietrznika. Odkręcić
zawór odpowietrzający / śrubę odpowietrzającą. Po krótkim czasie olej
wraz z pęcherzykami powietrza przedostaną się w sposób naturalny z
zaworu odpowietrzającego / odpowietrznika do rurki. W ten sposób
można usunąć większą część pęcherzyków powietrza pozostających w
układzie hamulcowym. Pomocne może być delikatne potrząsanie
przewodem, delikatne stukanie śrubokrętem krzyżykowym albo
podobnym narzędziem w zbiornik wyrównawczy lub zacisk, a także
poruszanie zaciskiem.
Odpowietrznik
Śruba
odpowietrzająca
Zawór odpowietrzający
Pęcherzyki
powietrza
Pęcherzyki
powietrza
6. Podczas odpowietrzania, należy utrzymywać poziom oleju poprzez jego
dolewanie.
W przypadku spadku poziomu oleju w lejku do oleju należy dodać
więcej oleju, aby utrzymać jego odpowiedni poziom przed wyssaniem
go do zbiornika wyrównawczego.
7. Gdy z odpowietrznika / zaworu odpowietrzającego nie wydostają się
już pęcherzyki powietrza, tymczasowo zamknąć śrubę odpowietrzającą
/ zawór odpowietrzający.
Odpowietrznik
Śruba
odpowietrzająca
Zawór odpowietrzający
8. Przy wciśniętej dźwigni, odkręcać i dokręcać w kolejnych ruchach śrubę
odpowietrzającą / zawór odpowietrzający.
Odkręcać i dokręcać każdorazowo przez około 0,5 sekundy, aby uwolnić
pęcherzyki powietrza znajdujące się wewnątrz zacisku.
Śruba
odpowietrzająca
Zawór
odpowietrzający
9. Należy powtórzyć dwa lub trzy razy krok nr 8, a następnie dokręcić
śrubę odpowietrzającą / zawór odpowietrzający.
Odpowietrznik
4–6 Nm
Śruba odpowietrzająca
Zawór odpowietrzający
4–6 Nm
10. Powolne przestawienie dźwigni sprawi, że pęcherzyki powietrza w
układzie przedostaną się do lejka do oleju. Kiedy pęcherzyki przestaną
się wydostawać, należy wcisnąć dźwignię tak mocno, jak to możliwe.
Sprawdzić, czy dźwignia stała się sztywna.
Jeśli dźwignia nie stanie się sztywna, powtórzyć procedury od kroku 5.
SztywnaNieco sztywna
11. Zmienić dwa razy kąt ustawienia dźwigni i wykonać krok nr 10 dla
każdego kąta.
Sprawdzić, czy nie ma już więcej pęcherzyków powietrza. Informacje na
temat regulacji kąta ustawienia dźwigni znajdują się w podręczniku
sprzedawcy każdego modelu.
Typ BL
Typ ST
12. Ustawić dźwignię poziomo.
13. Włożyć lejek do oleju z korkiem oleju.
Usunąć korek oleju z pokrywki lejka, ustawić się po stronie z
pierścieniem O-ring skierowanym w dół, a następnie podłączyć lejek.
Korek oleju
Pierścień
O-ring
14. Wyjąć lejek do oleju, ale nie zdejmować korka oleju.
15. Dokręcić za pomocą śruby odpowietrzającej, do której przyczepiony
został pierścień O-ring.
Dokręcać aż olej zacznie wypływać, aby upewnić się, że w zbiorniku
wyrównawczym nie ma już pęcherzyków powietrza. Nie używać
dźwigni hamulca. W przypadku jej użycia istnieje ryzyko, że pęcherzyki
powietrza mogą dostać się do pompy. Aby zdobyć więcej informacji na
temat rozmiarów i momentu dokręcania narzędzia dla śruby
odpowietrzającej, należy zapoznać się z podręcznikiem sprzedawcy
każdego modelu.
Śruba
odpowietrzająca
16. Wytrzeć olej, który wydostał się na zewnątrz.
Uwaga
Jeśli narzędzie zaworu odpowietrzającego zostanie wyjęte z rury,
włożyć je płytko do rury, a następnie zamocować rurę do zaworu
odpowietrzającego. W ten sposób narzędzie zaworu
odpowietrzającego ustawi się w prawidłowym położeniu.
Zawór
odpowietrzający
Narzędzie zaworu odpowietrzającego
Rurka
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez
powiadomienia. (Polish)
  • Page 1 1
  • Page 2 2

Shimano TL-BR001 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla