Shimano SL-RS34 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

(Polish)
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
Dźwignia REVOSHIFT
SL-RV200
SL-RS47
SL-RS45
SL-RS36
SL-RS35
SL-RS34
SL-RS25
DM-SL0002-04
2
SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI ...............................................................................2
WAŻNA INFORMACJA ...............................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ..........................................4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI ...........................................5
MONTAŻ / DEMONT ..............................................................6
Montaż dźwigni przerzutki ...................................................................6
REGULACJA ...............................................................................7
Regulacja dźwigni po lewej stronie ......................................................7
• Regulacja położenia strony dolnej .......................................................................................... 7
• Podłączanie i mocowanie linek ............................................................................................... 9
• Regulacja napięcia linki ......................................................................................................... 11
• Regulacja strony górnej ......................................................................................................... 12
• Regulacja środkowej tarczy mechanizmu korbowego......................................................... 12
• Sprawdzanie zmiany przełożeń i dostosowywanie .............................................................. 13
Regulacja dźwigni po prawej stronie .................................................15
• Regulacja strony górnej ......................................................................................................... 15
• Podłączanie i mocowanie linek ............................................................................................. 16
• Regulacja napięcia linki ......................................................................................................... 17
• Regulacja niskiego przełożenia ............................................................................................. 17
• Regulacja śruby regulacyjnej siły ściśnięcia sprężyny regulacji odległości .......................... 18
Regulacja SIS .........................................................................................19
KONSERWACJA .......................................................................21
Wymiana linki .......................................................................................21
• SL-RS47 / SL-RS45 / SL-RS36 / SL-RS35 / SL-RS34 / SL-RS25 ..................................................... 21
• SL-RV200.................................................................................................................................. 23
3
WAŻNA INFORMACJA
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników
rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie
powinni samodzielnie zajmować się montażem elementów, używając tego podręcznika
sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie
należy kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy skontaktować się z punktem
sprzedaży lub dystrybutorem.
Należy przeczytać wszystkie podręczniki dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny, niż podano w
informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki i dokumenty techniczne są dostępne online na stronie
internetowej https://si.shimano.com.
Klienci, którzy mają ograniczony dostęp do Internetu mogą skontaktować się z
dystrybutorem SHIMANO lub którymkolwiek z biur SHIMANO, aby zdobyć podręcznik
użytkownika w wersji drukowanej.
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub
regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym
podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem produktu i przestrzegać go podczas
jego użytkowania.
Poniższe instrukcje muszą być zawsze przestrzegane w celu zapobieżenia obrażeniom oraz
uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością
możliwych uszkodzeń, które mogą wynikać z nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią
albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować
śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować
obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur zawartych w podręcznikach.
Używać wyłącznie oryginalnych części SHIMANO. W przypadku niewłaściwej regulacji
albo nieprawidłowego montażu elementu lub części zapasowej, może dojść do usterki
elementu bądź utraty panowania nad rowerem i wypadku.
Podczas przeprowadzania czynności konserwacyjnych takich jak wymiana
elementów należy mieć na sobie zatwierdzone okulary ochronne.
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Podczas używania dźwigni przerzutki należy kręcić ramionami mechanizmu korbowego.
Przełożenia należy co jakiś czas myć neutralnym detergentem. Ponadto czyszczenie
łańcucha neutralnym detergentem i smarowanie może być skutecznym sposobem
zwiększenia trwałości przełożeń i łańcucha.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających z
normalnego użytkowania i starzenia się.
Montaż na rowerze i konserwacja:
Podczas używania przerzutki przedniej, która wykorzystuje tarcie, należy użyć jednej z
następujących dźwigni przerzutki.
Dźwignia przerzutki
SL-RV200-LN / SL-RS36-LN /
SL-RS35-LN / SL-RS34-LN /
SL-RS25-LN
SL-RV200-L / SL-RS47-L /
SL-RS45-L / SL-RS36-L / SL-
RS35-L
Przerzutka przednia
FD-TZ31 / FD-TZ30 / FD-TZ21 /
FD-TZ20
Prawidłowo Nieprawidłowo
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten
podręcznik służy głównie do wyjaśnienia procedur użytkowania tego produktu.
5
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
W celu montażu / demontażu, regulacji i konserwacji potrzebne są poniższe narzędzia.
Narzędzie
Klucz imbusowy 2,5 mm
Klucz imbusowy 3 mm
Klucz imbusowy 5 mm
Klucz 9 mm
Śrubokręt krzyżykowy
Śrubokręt krzyżykowy [nr 1]
TL-CT12
6
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni przerzutki
MONTAŻ / DEMONT
Montaż dźwigni przerzutki
1. Zamontować dźwignię przerzutki w takim położeniu, w którym nie
będzie ona przeszkadzać w obsłudze hamulców.
Nie używać wspornika kosza, jeśli zakłóca on obsługę hamulców.
Pozostawić odstęp 0,5mm między dźwignią REVOSHIFT a krótkim chwytem. W
przypadku SL-RV200 nie ma konieczności pozostawiania odstępu.
Prawa dźwigniaLewa dźwignia
2,5–3Nm
(SL-RS25 / SL-RS35)
2–2,5 Nm
(SL-RS34 / SL-RS36 / SL-RS45 / SL-RS47)
1,5–2 Nm
(SL-RV200)
Krótki chwyt
Kierownica
Krótki chwyt
Kierownica
7
REGULACJA
Regulacja dźwigni po lewej stronie
REGULACJA
Zadbać o to, by przeprowadzić regulację lewej / prawej dźwigni w określonej kolejności.
Regulacja dźwigni po lewej stronie
Regulacja położenia strony dolnej
1. W przypadku modeli, które są w nią wyposażone należy usunąć
blokadę regulacyjną Pro-Set.
Blokada regulacyjna
Pro-Set
2. Wyregulować łańcuch na najmniejszą tarczę mechanizmu korbowego i
największą zębatkę.
Największa zębatka
Najmniejsza tarcza
mechanizmu korbowego
8
REGULACJA
Regulacja dźwigni po lewej stronie
3. Wyregulować dolne położenie prowadnicy łańcucha.
Wyregulować odstęp pomiędzy płytką wewnętrzną prowadnicy łańcucha oraz łańcuchem
w zakresie 0–0,5 mm.
Typ Top Swing
Płytka wewnętrzna
prowadnicy łańcucha
Łańcuch
Typ Down Swing
9
REGULACJA
Regulacja dźwigni po lewej stronie
Podłączanie i mocowanie linek
UWAGA
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem.
Aby zachować sprawność działania linki, na końcówkę z oznaczeniem naniesiono smar.
Oznaczenie
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca z oznaczeniem.
Po skróceniu zaokrąglić koniec za pomocą igły TL-CT12 tak, aby średnica wewnętrzna
otworu była jednakowa.
zwój niezachodzący
do wewnątrz
zwój zachodzący
do wewnątrz
Igła TL-CT12
Na skrócony koniec pancerza założyć tę samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
10
REGULACJA
Regulacja dźwigni po lewej stronie
1. Aby zamocować linkę, dokręcić śrubę mocującą przewód równocześnie
mocno ciągnąc linkę.
FD-TY10 / FD-TX51 / FD-TX50
Typ Top Swing
5–7 Nm
5–7 Nm
(FD-TY10)
(FD-TX51 / FD-TX50)
UWAGA
Poprowadzić linkę, tak jak pokazano na rysunku.
FD-TX51 FD-TX50
11
REGULACJA
Regulacja dźwigni po lewej stronie
FD-TZ31 / FD-TZ30
Standardowa wersja
10 Nm
Górne prowadzenie
10 Nm
Regulacja napięcia linki
1. Po usunięciu luzu początkowego linki ponownie przymocować linkę do
przerzutki przedniej.
Standardowa wersja
Pociągnąć
Pociągnąć
2. Odciąć nadmiar linki i założyć nakładkę na końcówkę linki.
12
REGULACJA
Regulacja dźwigni po lewej stronie
Regulacja strony górnej
1. Wyregulować łańcuch na największą tarczę mechanizmu korbowego i
najmniejszą zębatkę.
Najmniejsza
zębatka
Największa tarcza
mechanizmu korbowego
2. Wyregulować najwyższe położenie prowadnicy łańcucha.
Wyregulować odstęp pomiędzy płytką wewnętrzną prowadnicy łańcucha oraz łańcuchem
w zakresie 0–0,5 mm.
Typ Top Swing
Typ Down Swing
Płytka wewnętrzna prowadnicy
łańcucha
Łańcuch
Regulacja środkowej tarczy mechanizmu korbowego
Regulacja nie jest konieczna dla typu LN (wykorzystującego tarcie), ponieważ nie jest on
wyposażony w pokrętło regulacyjne linki.
13
REGULACJA
Regulacja dźwigni po lewej stronie
1. Ustawić łańcuch na największej zębatce, a z przodu przenieść łańcuch z
największej tarczy mechanizmu korbowego na środkową tarczę
mechanizmu korbowego w celu wyregulowania.
Największa
zębatka
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
2. Wyregulować położenie środkowej tarczy mechanizmu korbowego
prowadnicy łańcucha.
Wyregulować pokrętło regulacyjne linki tak, aby odstęp między płytką wewnętrzną
prowadnicy łańcucha i łańcuchem wynosił 0–0,5mm.
Pokrętło regulacyjne linki
0–0,5 mm
Płytka wewnętrzna prowadnicy łańcucha
Łańcuch
Sprawdzanie zmiany przełożeń i dostosowywanie
Po ukończeniu wszystkich regulacji, przesunąć dźwignię przerzutki, by sprawdzić działanie
zmiany przerzutek. (dotyczy to również sytuacji, gdy występują trudności w czasie zmiany
przełożeń).
14
REGULACJA
Regulacja dźwigni po lewej stronie
Sytuacja Metoda regulacji
Jeżeli łańcuch spada na stronę ramienia
mechanizmu korbowego
Przekręcić w prawo śrubę regulacji wysokiego
przełożenia.
Jeżeli zmiana ze środkowej tarczy mechanizmu
korbowego na największą tarczę jest utrudniona
Dokręcić linkę. Jeśli to nic nie da, przekręcić śrubę
regulacji wysokiego przełożenia w lewo.
Jeżeli zmiana ze środkowej tarczy mechanizmu
korbowego na najmniejszą tarczę jest utrudniona
Obrócić śrubę regulacji niskiego przełożenia w
lewo.
Jeżeli dochodzi do kontaktu łańcucha i płytki
wewnętrznej przerzutki przedniej na największej
tarczy mechanizmu korbowego
Przekręcić w prawo śrubę regulacji wysokiego
przełożenia.
Jeżeli dochodzi do kontaktu między łańcuchem i
płytką zewnętrzną przerzutki przedniej na
największej tarczy mechanizmu korbowego
Dokręcić linkę. Jeśli to nic nie da, przekręcić śrubę
regulacji wysokiego przełożenia w lewo.
Jeżeli w czasie zmiany z największej tarczy
mechanizmu korbowego środkowa tarcza
mechanizmu korbowego jest pomijana
Dokręcić linkę.
Jeżeli dochodzi do kontaktu łańcucha i płytki
wewnętrznej przerzutki przedniej, gdy łańcuch jest
na największej zębatce z tyłu i na środkowej tarczy
mechanizmu korbowego
Poluzować linkę.
Jeżeli zmiana z największej tarczy mechanizmu
korbowego na środkową tarczę jest utrudniona
Jeżeli łańcuch spada na stronę suportu
Obrócić w prawo śrubę regulacji niskiego
przełożenia.
15
REGULACJA
Regulacja dźwigni po prawej stronie
Regulacja dźwigni po prawej stronie
Regulacja strony górnej
1. Wyregulować poprzez przekręcenie śruby regulacji wysokiego
przełożenia.
Wyregulować w taki sposób, aby, patrząc od tyłu, środek kółka prowadzącego był na
równi z zewnętrzną linią najmniejszej zębatki.
* Położenie śruby regulacji wysokiego przełożenia zależy od modelu.
Śruba regulacji wysokiego przełożenia
Przykład
Zewnętrzna linia najmniejszej zębatki
Kółko prowadzące
2. Zamontować łańcuch.
16
REGULACJA
Regulacja dźwigni po prawej stronie
Podłączanie i mocowanie linek
UWAGA
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem.
Aby zachować sprawność działania linki, na końcówkę z oznaczeniem naniesiono smar.
Oznaczenie
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca z oznaczeniem.
Po skróceniu zaokrąglić koniec za pomocą igły TL-CT12 tak, aby średnica wewnętrzna
otworu była jednakowa.
zwój niezachodzący
do wewnątrz
zwój zachodzący
do wewnątrz
Igła TL-CT12
Na skrócony koniec pancerza założyć tę samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
1. Zamontować linkę na przerzutce tylnej.
Upewnić się, że linka jest przymocowana w rowku.
5–7 Nm
Rowek
17
REGULACJA
Regulacja dźwigni po prawej stronie
Regulacja napięcia linki
1. Po usunięciu luzu początkowego linki ponownie przymocować linkę do
przerzutki tylnej.
Pociągnąć
2. Odciąć nadmiar linki i założyć nakładkę na końcówkę linki.
Regulacja niskiego przełożenia
1. Obracając mechanizmem korbowym, zmienić przełożenie na najniższe.
2. Wyregulować poprzez przekręcenie śruby regulacji niskiego
przełożenia.
Wyregulować w taki sposób, aby środek kółka prowadzącego był w jednej linii z środkiem
największej zębatki.
* Położenie śruby regulacji niskiego przełożenia zależy od modelu.
Śruba regulacji niskiego przełożenia
Przykład
Kółko prowadzące
Największa zębatka
18
REGULACJA
Regulacja dźwigni po prawej stronie
Regulacja śruby regulacyjnej siły ściśnięcia sprężyny regulacji
odległości
` RD-TX75 / RD-TX55 / RD-TX35
1. Założyć łańcuch na największą zębatkę i najmniejszą tarczę
mechanizmu korbowego, a następnie obrócić ramię mechanizmu
korbowego do tyłu.
2. Obrócić śrubę regulacyjną siły ściśnięcia sprężyny regulacji odległości,
aby dosunąć kółko prowadzące maksymalnie do przełożenia, uważając
jednak, aby go nie dotknęło.
3. Ustawić łańcuch na najmniejszej zębatce i powtórzyć powyższe
czynności, aby sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest prawidłowe.
` RD-TZ50
1. Aby osiągnąć odpowiednią wydajność zmiany przełożeń, ustawić
łańcuch na największą zębatkę i najmniejszą tarczę mechanizmu
korbowego.
2. Przekręcić śrubę regulacyjną siły ściśnięcia sprężyny regulacji
odległości, aby przeprowadzić regulację, tak aby odległość pomiędzy
czubkiem wolnobiegu i czubkiem kółka prowadzącego wynosiła 10
mm.
Śruba regulacji
odległości wózka
przerzutki
Największa zębatka
Najmniejsza zębatka
3. Ustawić łańcuch na najmniejszej zębatce, aby sprawdzić, czy napięcie
łańcucha jest prawidłowe.
19
REGULACJA
Regulacja SIS
Regulacja SIS
1. Poruszyć jeden raz dźwignią przerzutki, aby przesunąć łańcuch z
najmniejszej zębatki na 2. zębatkę.
2. Podczas przestawiania dźwigni tylko w takim zakresie, aby wykasować
luz, obrócić ramię mechanizmu korbowego.
WSKAZÓWKI
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia przerzutki jest przestawiana
tylko na tyle, aby usunąć odstęp, a łańcuch dotyka 3. zębatki, licząc od
najmniejszej zębatki, i hałasuje.
Odstęp
W przypadku zmieniania na 3. zębatkę, licząc od najmniejszej zębatki
Dokręcić śrubę regulacyjną, aż łańcuch wróci na 2. zębatkę, licząc od najmniejszej zębatki.
(w prawo)
* Położenie śruby regulacyjnej zależy od modelu.
Śruba regulacyjna
W przypadku braku słyszalnego hałasu
Poluzować śrubę aż łańcuch dotknie 3. zębatki, licząc od najmniejszej, i zacznie
hałasować. (w lewo)
Śruba regulacyjna
20
REGULACJA
Regulacja SIS
3. Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie, kiedy
dźwignia przerzuciła łańcuch na 2. zębatkę, licząc od najmniejszej
zębatki, i kiedy została zwolniona) i obrócić ramię mechanizmu
korbowego.
Jeżeli łańcuch dotyka 3. zębatki, licząc od najmniejszej zębatki i generowany jest hałas,
obrócić śrubę regulacyjną nieco w prawo, aby dokręcić w takim zakresie, aż hałas zniknie.
4. Nacisnąć dźwignię w celu zmiany przełożeń i sprawdzenia, czy przy
którymś przełożeniu występuje hałas.
5. W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy
okresowo smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25

Shimano SL-RS34 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla